اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرحلة اللاندنجية فى الأراضى الكندية

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تمت رحلة اللاندنج بحمد الله لى أنا و أسرتى (أنا و زوجتى و ثلاثة أبناء – سبع سنوات – خمس سنوات و سنتان و نصف) و سأحاول سرد رحلة اللاندنج و ما قبلها من إستعدادات اللتى أعتبرها هامة جدا لنجاح الرحلة و خاصة مع وجود الأسرة.

أملى أن يستفيد جميع إخوانى و أخواتى منها و رجائى الوحيد منكم هو الدعاء لى و لجميع أهلى.

أنا فكرت كثيرا إمتى أنزل بالحلقات و قررت لما أستاذنا الكبير الشامى يخلص حلقاته علشان- لمؤاخاذه ماننضربش فى السوق-.

توكلنا على الله

رابط هذا التعليق

• الردود 103
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الحلقة الأولى:

بدأ التفكير فى رحلة اللاندنج فى كذا إتجاه : ما هى شركات الطيران؟ و أسعارها؟ و نقطة مهمة جدا و هى مدة الترانزيت لإنك و إنت معاك أطفال حتبقى صعب جداً. كم المدة المفروض نقعدها – لأنى نويت أنى أعمل اللاندنج ثم أعود -؟ و أين أفضل مكان؟

دورت على شركة طيران يكون سعرها كويس –وقت ترنزيت قليل – أقل عدد توقفات فى مطارات – و شركة طيران سمعتها كويسة (مفيهاش بهدلة) ... إفترا مش كده !

فيه حاجتين لازم أقولها : كل ما يكون التدوير بدرى كل ما يكون الفرصة أحسن – ثانى حاجة السؤال فى كذا شركة علشان مقارن الأسعار و يفضل السؤال عن كافة الإحتمالات علشان فى كثير من الأحيان تلاق شركة الحجز متدكش كل حاجة و دايما بيركزوا على اللى هم عاوزين يبيعوه.

فيه كمان حاجة لما بتحجز – تدفع الفلوس- بقى صعب تغير الحجز أو تلغيه فلازم الواحد يكون متأكد جدا قبل دفع الفلوس.

سألت عن "لوفتهانزا" غالية – "أليطاليا" مش محببة (راجع أراء د/الشامى) و أنا كنت عارف عنهم سمعة التأخير و ضياع الشنط – "أوليمبك" كويسة بس فى رحلة الرجوع ترانزيت 11 ساعة فى أثينا و المطار أنا رحته قبل كده مش مسلى بس كله مصريين بيشتغلوا معضمهم صيادين ! – شوية من بتوع أوروبا الشرقية – مصر للطيران تتوقف رحلاتها إلى مونتريال بعد 30 سبتمبر – الإتحاد لازم تروح الأمارات الاول و ترانزيت طويل جدا و بعدين رحلة حوالى 17 ساعة لكندا – طب و بعدين ... كمان جولة من البحث ... وكمان جولة

ربنا كريم قوى - أخيرا جاء الفرج ياترى إيه هو و إيه التفاصيل؟ (حتة بتاعة د/الشامى) – البقية فى الحلقة القادمة

و اللا أقول لكم إحنا بنربى زبون – نكمل .

لاقيت شركة كويسة فيها معظم المواصفات - يا ترى إيه الشركة دى و إيه التفاصيل؟ – البقية فى الحلقة القادمة!

إيه ده أنا نسيت أننا بنربى زبون – طيب الشركة إسمها بى إم أى bmi– عاملة عرض قوى بس لازم الحجز فى خلال خمس أيام و العرض عبارة عن القاهرة – لندن على مصر للطيران و بعدين لندن – تورنتو على إير كندا .. و الراجع من مونتريال – لندن على إير كندا و بعدين لندن – القاهرة على بى أم أى - ترانزيت ساعتين رايح و ثلاثة راجع سعرها ممتاز. توكلنا على الله – خمس تذاكر يا عم من غير كمالة و زود الشطة.

حد خد باله من حاجة غريبة فى الجملة اللى فاتت (غير موضوع الشطة و الكشرى)؟ نفكر شوية و بعدين نبص تحت ...

أه إن الراجع من مونتريال مش من تورنتو – اللى حصل إنى كنت عاوز ألف شوية فقلت أرجع من مونتريال و السعر مفرقش حاجة خالص.

أستأذنكم كفاية كده النهاردة – متنسوش الدعاوى.

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك يا استاذ عبدللة ورحلة سعيدة وفى انتظار المزيد من المغامرات فى كندا

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

تمت رحلة اللاندنج بحمد الله لى أنا و أسرتى (أنا و زوجتى و ثلاثة أبناء – سبع سنوات – خمس سنوات و سنتان و نصف) و سأحاول سرد رحلة اللاندنج و ما قبلها من إستعدادات اللتى أعتبرها هامة جدا لنجاح الرحلة و خاصة مع وجود الأسرة.

أملى أن يستفيد جميع إخوانى و أخواتى منها و رجائى الوحيد منكم هو الدعاء لى و لجميع أهلى.

أنا فكرت كثيرا إمتى أنزل بالحلقات و قررت لما أستاذنا الكبير الشامى يخلص حلقاته علشان- لمؤاخاذه ماننضربش فى السوق-.

توكلنا على الله

ربنا يبارك فى حضرتك و فى اهلك جميعا

لازم نشكر حضرتك علشان انضممت الى كتيبة الخدمة العامة :happy:

ربنا يجازيكم خير جميعا على الوقت و المجهود اللى بتديهولنا

و ان شاء الله يكون مفيد لكل اللى بيقرأ

و ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم :closedeyes: :roseop:

رابط هذا التعليق

تسجيل حضور ومتابعة يا سيد عبد الله :rolleyes:

وربنا يعينك ويدّيك طولة النفس عشان تكمّل السكة الزرقا اللي فتحتها على نفسك ، ومش هتعرف تفلفص منها!

شد حيلك يا بطل... وما تبخلش بالتفاصيل والأرقام ؛ عشان الناس اللي هنا بيموتو ف الحاجات دي!

بالتوفيق :roseop:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

أولا ربنا يوفقك يا باشا و يشملك أنت و أسرتك الكريمة بعنايته و رعايته و حفظه و ستره و توفيقه

ثانيا تسجيل متابعة و في انتظار بقية التجربة الموفقة بمشيئة الله

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

الحلقة الأولى:

و اللا أقول لكم إحنا بنربى زبون – نكمل .

– خمس تذاكر يا عم من غير كمالة و زود الشطة.

أه إن الراجع من مونتريال مش من تورنتو – اللى حصل إنى كنت عاوز ألف شوية فقلت أرجع من مونتريال و السعر مفرقش حاجة خالص.

الله يبارك فيك يا اخ عبد الله

و انا كمان انضم الى طابور الزباين بس زود الشطة و الدقة حبتين

الموضوع باين عليه اكبر من كده بكتير ... لسه في رحلة من تورونتو الى مونتريال و هيصه

الله يوفقك و العائلة جميعاً .

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعه وشكر على المعلومات الجميله

وماتخافش يا أخ / عبدالله أديك أهو ربيت زباين

كتير :rolleyes:

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعه وشكر على المعلومات الجميله

وماتخافش يا أخ / عبدالله أديك أهو ربيت زباين

كتير :rolleyes:

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

متابعة يا باشا وحمد الله على السلامة

ماتنساش انك لسة طازة ومعلوماتك لسه خارجة من الفرن يعني زباينك هاتقف بالطوابير بس انت لاحق عالزباين :rolleyes:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

متابعة يا باشا وحمد الله على السلامة

ماتنساش انك لسة طازة ومعلوماتك لسه خارجة من الفرن يعني زباينك هاتقف بالطوابير بس انت لاحق عالزباين :rolleyes:

تسجيل متابعة الله يوفقك انا ان شاء الله هاقلدك فريبا في كل الخطوات

اللهم اجعلنا في قضاء حوائج الناس

http://tarekgomma.blogspot.com/

رابط هذا التعليق

أنا متشكر جدا ليكم و يارب تستفيدوا من التجربة و الطلب الوحيد هو الدعاء – و إدعوا لأهل غزة و كل المسلمين -.

الأاستاذ التهامى أنا عارف السكة الزرقاء دى كويس و يارب تبقى خضراء و الله المستعان – أنا من أهل هذا المنتدى القدام رغم إنى ماسجلتش إسمى الا قريب و كنت بأموت فى التفاصيل فإن شاء الله حأديها تفاصيل على قد ما أقدر – يعنى حأحاول الفيلم يبقى "قصة مش مناظر"

رابط هذا التعليق

الحلقة الثانية:

نييجى للمكان اللى حنقعد فيه, زى ما قلنا إحنا قلنا كنا نوينا ننزل فى تورونتو نقعد شوية و نخلص ال"سين نمبر" SIN فكان فيه تفكيرين الأول إننا نقعد في حته قريبة من المواصلات العامة و الأماكن اللى ممكن نزورها و ياريت كمان مكان نعمل فيه ال"سين نمبر" و ده طبعا ال"داون تاون"Downtown

التفكير الثانى إننا نقعد فى مكان بعيد عن ال"داون تاون" و نأجر عربية نتمشى بيها فى مشاورنا و لى صديق إقترح ميساساجا علشان هادية و قريبة من تورونتو. القرار كان عاوز شوية تدوير و عمل مقارنات.

كان أهم حاجة هل الفندق اللى بنبص عليه كويس و اللا وحش .. فيه موقعين أنا عشت عليهم و هم فى منتهى الجمال بيدوا تقييم لكل فندق و أراء الناس فيه و صور له و ساعات فيديو و الموقع على الخريطة و أسعاره و الفنادق المشابهه له و تفاصيل كثير ثانية و هم:

www.tripadvisor.com

travel.yahoo.com

فيه نقطة واحدة ساعات فى أراء الناس اللى زاروا الفندق – و دى فى نظرى أهم نقطة فى الموقعين دول – تحس أن فيه ناس بتتبلى على الفندق يعنى واحد حجز و لما راح مالاقاش الأرض مفروشة رمل و زبادى.. و واحد ثانى الراجل بتاع الإستقبال ما صبححش عليه أربع مرات زى ما هو بيحب. طبعأ أنا بأهزر اللى أقصد أقوله شوف معظم الناس تقول إيه و تاريخ الرأى – فيه أراء ترجع لسنين ورا.

أنا كمان كان عندى حاجة ثانية و هو عدد أفراد العيلة علشات إحنا خمسة كنت بأكلم الفندق أتأكد إننا كلنا ممكن نقعد فى غرفة واحدة "دبل توين" كان فيه منهم بيقول ماشى – علشان أولادى لسه صغيرين – و بعضهم بيقول لأ – و طبعا اللى بيقول لأ كنت بأفقعه واحد رأى زى الزفت فى الموقعين اللى فاتوا علشان يحرم – أنا بأهزر طبعا.

كنت بأتكلم عن طريق إشتراك فى "سكايب" SkyPe جودة الصوت جميلة حتى مع ال"دايل أب" DialUp بس ساعات كنت بأحتاج أتكلم بالراحةلما الصوت ما يكنش قوى – و ساعات بأعيد الجملة لما بأكتشف إنى بأتكلم عربى مش أنجليزى!

كل اللى بيردوا عليا شغالين على النحيتين عربى و إنجليزى.

طلعت رخصة السواقة الدولية قبل السفر لى و لمراتى – و كلنا عارفين اللفة بتاعتها –, بس بينى و بينكم قلت ما لهاش لزمة أأجر عربية من الأول فى كندا لما أشوف البلد أخبارها إيه و الناس بتعرف تسوق و اللا لأ زينا فى مصر و بيحترموا قوانين المرور زينا و اللا لأ– أصل أنا واخد على فن القيادة المصرى و ما بأعرفش أسوق إلا فى الأجواء المصرية.

فقررنا نقعد فى ال"داون تاون" و قعدنا فى فندق "دايز إن" و هو قريب من "إيتون سينتر" و المكان اللى عملنا فيه ال"سين نمبر" و على فكرة إسمه "سيرفيس كندا". الفندق ده أنا عرفته من مدام كوين هنا فى المنتدى بتاعنا و بالمناسبة شفت نفس الشحاتين و المتشردين اللى هى إتكلمت عليهم – التفاصيل لما نوصل لتفاصيل اللاندنج فى كندا إن شاء الله- بس أنا كمان شفت سناجب فى الشارع .. أيوه سناجب ..هى حاجة غريبة على رغم إنى شفت أرانب فى مطار أورلى فى فرنسا و حمام بالهبل فى شارع أوكسفورد فى لندن بس أول مرة أشوف سناجب فى الشارع .. أصبروا على التفاصيل.

فيه موقع ثانى أستفدت منه جدا و هو :

www.mapquest.com

بيدى موقع إى مكان على الخريطة و ممكن تحدد به إتجاهاتك و المسافات.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...