اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تهاجر الي كيبك بدون محامي (نسخة 2009)

Recommended Posts

أعتقد أن القواعد الجديدة الخاصة بالبوينتس اتغيرت بعد ليستة 14/10/2009

كمان الوظائف اللي في الليستة بيسرعوا في إجراءاتها عن الوظائف الأخرى

تم تعديل بواسطة Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

• الردود 253
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

لو في حد من الزملاء معاه الرابط الخاص باستمارة الهجرة لكيبك أكون شاكر لو وضعه هنا

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلاموا عليكم د نصار جزاكم الله خيرا عنا جميعا ان شاء الله رجاء :wub: :lol: ان تقييمنى علشان ان مش عارف اعمل حاجة زوجتى سوف تقدم فيدرالى لكندا وهى تعمل فى مجال التامين البحرى وانا ظابط شرطة و عندى 42سنة وهى41 سنة واولادى 4 اطفال يتراوح اعمارهم من 15؛13؛8؛2 الان وهى سوف تمتحن الاليتس والفرنساوى بتاعها ضعيف وكانت فى مدرسة فرنساى حتى ثلاثة ابتدائى وسوف تدرس الايام القادمة فرنساوى فهل اقدم كيبك او كندا وخبرتها 18سنة وانا كذلك فما تقييمك لحالتنا علما بان اطفالى لايعرفوا فرنساوى لانهم فى مدارس تجريبية لغات e وجزاكم الله خيرا عنى انا واولادى لانى انا وزوجتى نفسنا نأخذهم برة .

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

يا جماعة بجد الموضوع جميل جداً جداً بس انا ليه كام سؤال كدة على السريع

1- بالنسبة للترجمة , لازم معتمدة زى مكتب نعمة و لا اى مكان ينفه و هل انا ببعت الصورة العربى معاه

2- لازم بنك نوفا اسكوتيا و لا أى بنك ينفع و اقولهم ايه فى البنك بالضبط

و شكراً بجد ليكم

رابط هذا التعليق

الف شكر على كل مشاركتم الى فديتنى كتيير اوى اوى

انا كنت رايح لمحامى و خلاص هكوع الفلوس

بس شفت مداخلاتكم و الموقع و قررت اعمل الموضوع بنفسى بس اعاوز اعرف كام حاجة

+انا مهندس ميكانيكا خبرة 5 سنوات هل الموهل موجود فى اللستة و باخد علية كام

+ اية الاوراق المطلوبة و اعتمدها منين و هل ابعت صور ولا اصول مع الابلكيشن

و شكرا للجميع

رابط هذا التعليق

بخصوص التعهد الموجود في الاستمارة الجديدة الخاصة بكيبك

الورقة عبارة عن نصفين

العلوي سهل

السفلي إيه المقصود بهذا التعهد وهل نحن ملزمون بالتوقيع عليه برضه واللا إيه ؟

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

الورقة عبارة عن نصفين

العلوي سهل

ياريت تكتب رقم الصفحه اللي فيها التعهد علشان نعرف الجزء المطلوب

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الورقة عبارة عن نصفين

العلوي سهل

ياريت تكتب رقم الصفحه اللي فيها التعهد علشان نعرف الجزء المطلوب

آخر صفحة أستاذ Nassarlink هي اللي مقسومة نصفين

الـ Decliration

سؤالي عن النصف الأخير هل مطلوب مننا استكماله

بالمناسبة ده الرابط بتاع الاستمارة الجديدة غير بتاع 2009

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/e...kers/index.html

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

لو سمحتم ياجماعه احنا نكتب الطلب ومعاة الشيك فقط ونبعته فى سفارة كبيك فى سوريا ولو وافقوا مبدئيا على الطلب بنبعت باقى الاوراق ارجو التوضيح شكرا 0

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

لو سمحتم ياجماعة ...عندى سؤال بخصوص خبرة العمل اللى بتاخد عليها نقط لما بتقدم طلب الهجرة للكيبيك....لو انته صيدلى ...هل لازم عشان تاخد نقط الهجرة تكون خبرتك كصيدلى فصيدليه ولو غير كده مش هتاخد النقط دى ولا ممكن تاخد النقط دى لو انته مندوب دعاية طبيه فشركة أدوية؟؟ ...والنقط تعطى على اساس انك بتشتغل فى مجال قريب من شهادتك وبس.....ياريت الزمله اللى عندهم فكرة أكيدة عن النقطة دى يفيدونى ....لأن نقاط الخبرة فالعمل مهمة....وشكرا

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

انا تعرفت حديثا على هذا الموضوع في المنتدى حيث اني طبيب اريد الهجرة على كندا

شكرا على من كل ساهم في هذا المنتدى

لا يسعني الا ان اقول:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :(إن الله و ملائكته ، حتى النملة في جحرها ، و حتى الحوت في البحر ، ليصلون على معلم الناس الخير ) حديث صحيح

وجزاكم الله خيرا

لدي سؤال انا عامل اختصاص اذن وانف وحنجرة في سوريا ولكن شهادة وزارة الصحة

هل سوف يعتبرون هذه الشهادة بمثابة ماستر ام لا حيث انه بالشهادة لا يوجد كلمة ماستر باعتبار ان الماستر في الطب عادة تكون لخريجين مشافي التعليم العالي ارجو المساعدة لاني متحير هل ابدا بهذا المشوار ام لا

مع الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا جديد في هذا المنتدي

وانا متابع جيد منذ 3 سنوات

واخيرا قررت الهجرة ليكبيك لانها الاسرع

انا مهندس اتصالات والكترونيات اعمل حر

عندي مكتبي نشاطة

تصميمات هندسية في الاتصالات والاكترونيات

سجل تجاري وهندسي

- كيف يمكن استخراج شهادة الخبرة (بداية النشاط 7/2004)

السن 32

متزوج وعندي ابن عمره عامان ونصف

مستوي الانجليزي جيد الفرنساوي ليفل 2

أبدأ في الاجرأت ولا اية

الموضوع هياخد وقت طويل

انا في عندي فكرة تانية بس محتاج حد يوجهني صح

انا بفكر اسافر كندا للدراسة بس انا مش عارف هعرف اقدم هجرة من كندا

وانا بدرس ولا الموضوع صعب

محتج مساعدتكم

شكرا

رابط هذا التعليق

وحاصلة علي بكالوريوس تمريض

If you're thinking about a career in nursing, you should seriously consider studying for a degree (BN or BNSc). More career opportunities and the possibility of graduate study will be open to nurses with university degrees. Most provinces already require a baccalaureate in nursing (BN or BScN) to enter the profession

.

Degree programs take four years. Besides learning social and physical sciences, and nursing, as in the diploma program, university programs generally offer additional studies in

leadership, health teaching, research and other disciplines

.

Diploma programs take three years. Graduates generally work in hospitals, nursing homes or other structured settings. Many colleges now offer their diploma courses in collaboration with a university with the option of continuing on after graduation to obtain a degree. However, getting a diploma and then a degree generally takes longer, and costs more, than enrolling in a degree program from the beginning.

Nursing students in both university and diploma schools of nursing will study psychology, child development, sociology, anatomy and physiology. The nursing courses include theory and clinical practice. You will be supervised and supported in the clinical setting to ensure the safety of patients and your own safety.

If you are interested in continuing your education, master's and doctoral programs in nursing are available in many places in Canada.

http://www.cna-aiic.ca/CNA/nursing/becoming/default_e.aspx

فيه كمان برنامج تانى (أقل من ال Nursing) و هو ال (Nursing Aid)

و الدراسة له بتستغرق أقل من سنة و فرصة العمل بعد الدراسة شبه أكيدة و بسبب النقص الشديد و معظم المؤهلين له بيكتفوا بالعمل part time يعنى يومين أو تلاتة فى الأسبوع

عموما اللى عايز يشتغل الشغلانة دى غالبا بيلاقى ساعات كتير للعمل لأن فيه كتير منهم بيلاقوا إنها شغلانة شاقة من الناحية البدنية و الضغوط النفسية و بالتالى نسبة غيابهم عن العمل عالية.

و بخصوص العمل ده أنا جبت لك المعلومات الأكيدة من واحد قريب السيدة حرمنا بيشتغل Nusrsing Aid:

المرتب فى مانيتوبا بيبدأ ما بين 14 و 18 دولار فى الساعة حسب المكان اللى بيشتغل فيه. المستشفيات الحكومية مرتبها أحسن من ال Nursing Homes و مراكز الرعاية الخاصة.

25% من الوظائف دائمة و الباقى Part time (مش casual)

عندهم حاجة إسمها:

Point System from .2 to .8

2. بيشتغل يوم واحد فى الأسبوع

8. بيشتغل 5 أيام.

صاحبنا بيشتغل 4 أيام فى الأسبوع (6. ) و بيقول إن ده يكفي to pay the bills و لو محتاج فلوس زيادة فبيشتغل ساعات إضافية.

الشغل متوفر و معظمهم بيفضلوا يشتغلوا Part time لكن ال Full time متوفر أيضا للى عايز.

اللى بياخد الكورس ده فى معهد معترف به زى Red River College

فى مانيتوبا بيبقى Certified و ممكن يشغل فى أى مكان فى كندا أو الولايات المتحدة.

قبل ما ياخد الكورس إتطوع للعمل فى المستشفى اللى كان عايز يشتغل فيها عشان يعرفوه و يبقى من السهل إنه يتعين عندهم بعد التخرج.

الحاجة اللى عايز اضيفها (بما إنى مقيم فى مانيتوبا) هى إن فيه حاجة إسمها Manitoba Nominee خاصة بالهجرة و يمكن تسهل إجراءات الهجرة (القيدرال) لبعض الراغبين فى الإقامة فى مانيتوبا:

(اللغة الفرنسية مش مطلوبة)

http://www2.immigratemanitoba.com/browse

لو فيه أى إستفسارات تانية فأنا فى الخدمة.

جزاكم الله خيرا ممكن تدلنا على جميع المعلومات التى تتطلب الهجرة الى مانتوبيا وكيف التقديم وما السن المطلوب وكافة البيانات وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • بعد 1 شهر...

تحياتي الي الجميع

انا اليومين دول بحاول اخلي اخويا يقدم بس في مشكلة انة الباسبور بتاعة لسة طالب و هو مخلص طب بشري و بعدين مش مكتوب في الباسبور انة واخد اعفاء من الجيش لكن مكتوب انة مايسافرش الا بتصريح

فهل اخلية يقدم بالباسبورت دة و يخلي شهادة الاعفاء النهائي كوثيقة تفيد موقفة من الجيش و هل في مشكلة انة يقدم بباسبورت طالب.

اصلة بصراحة المشكلة انة مش هينفع اخويا ينزل الصعيد دلوقتي عشان يعمل الباسبورت الجديد و لا هو ممكن يعمل هنا من القاهرة

ارجو الرد لانة بحاول اقدملة بسرعة

شكراااا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

اولا يا روك الهجرة لكندا بتعتمد على نقاط معينة وعلى اساس عدد النقاط دى بيتحدد مصيرة

وطبعا اول حاجة بتديلة نقط هامة هى خبرتة فى العمل يعنى سنوات شغلة واخوك مش بيشتغل ثانى شيء وهى ان البسبور مكتوب فية

طالب ودى من الاسباب اللى تخليهم يرفضو الملف لانهم بيرفضو اللى مسافر بحجة الدراسةودى محلولة فى حالة انة يشترك فى النقابة

ويطلع كرنية ويغير بسبورة بمهنتة

وعلى فكرة الجيش مش بيأجل الهجرة ابدا بمعنى ان لو واحد عندة جيش وجاتلة فيزة الهجرة بيسافر بردو لانة فى الحالة دى

بيعتبر هيغير بلدة وولائة فمحدش يقدر يقولة حاجة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اختى دكتوره بالجامعه

خارج لسته الفيدرال

لو عايزه تقدم كيبيك لازم فرنسي؟

لو لازم فر نسي اى ليفل لازم ممكن مبتدأ؟

والهجره بتاخد سنه متل الفيدرال والا اكتر؟

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...