اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعدد الزوجات مباح .. ولكن ........

سهل جدا

Recommended Posts

الباشمهندس ياسر :

أولا ربنا ييسرلك أمر العثور على زوجة صالحة إنت و كل العزاب و العازبات ، و تبشرنا بالموضوع قريبا ، عليك بالدعاء و ربنا يوفقك .

الأخت زهرة الجبل :

لقد تعاطفت بالفعل مع من يتزوج عليها زوجها سرا لأن الهدف في نظري من التعدد هو كسب أخت جديدة و إضافة عضو فعال في

الأسرة ، و كذلك وجود إخوة جدد لأبناء الأولى ، فلو كان الزواج الثاني سرا للأبد كيف سيتحقق ذلك ؟؟؟

و لكن خطر على بالي مشكلة حقيقية هو أن يكون الزوج فعلا يحتاج للتعد بسبب :

مرض زوجته

عدم تواجدها معه بسبب غربة

تمردها المستمر عليه

أو أي سبب آخر

وجدت زوجات كثيرات رغم أنها تعترف فيما بيننا أنها إذا تزوج زوجها عليها لن تلومه ، تقول :" بشرط إنه يطلقني "

أما العيال فهم الورقة الرابحة للضغط على الزوج ، إذا كان روحه فيهم ، يبقى هتاخدهم عشان تذله و تمسكه من يده التي توجعه ،

و إذا كان مكبر دماغه بالنسبة لهم ، يبقى ستتركهم له توريطة ،

و بعدين تقول : " براحته هو أنا منعته يروح يتزوج "

هل تظني أن هذا الزوج يا زهرة الجبل الأفضل له أن يتزوج سرا و يحافظ على بيته الأول و يحفظ نفسه من الحرام ، أم يصارح الأولى و

هو على يقين أن زيجته الأولى مصيرها الإنهيار ، و أولاده مصيرهم التشرد ، بسبب كرامة الزوجة الأولى ؟؟؟

الأستاذ سهل جدا :

تم الحكم عليك من قبل كل نساء المنتدى بوضعك في البلاك ليست ،

أما موضوع تعددك إذا فعلا نيتك مساعدة أخت أرملة أو عانس أو ذات ظروف خاصة فأرجو الله عز وجل أن يوفقك و ييسر لك أمرك و يقدر لك مافيه خير لك و لعلاقتك الزوجية الأولى .

رابط هذا التعليق

• الردود 238
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حرام عليكو كفايه بقى الموضوع ده بيتعبلى اعصابى جدا مع ان زوجى لايفكر ابدا بالزواج باخرى بس بترعب من كلامكم انا اهون عليه اموت ويجوز بعد ماموت ولاان ده يحصل ابدا انا بعد الشر لو حصل بعيد الشر هاتجنن بجد مش هزار انا مليش غير جوزى فى الدنيا ولا اقبل باى شكل التعدد مهما قلتم وانا بحب كل موضوعاتكم وكل كلامكم محترم وجميل ويدل على شخصيات رائعه الا الموضوع ده مبيعجبنيش ابدا (معلش غصب عنى )انا كمان

رابط هذا التعليق

حرام عليكو كفايه بقى الموضوع ده بيتعبلى اعصابى جدا مع ان زوجى لايفكر ابدا بالزواج باخرى بس بترعب من كلامكم انا اهون عليه اموت ويجوز بعد ماموت ولاان ده يحصل ابدا انا بعد الشر لو حصل بعيد الشر هاتجنن بجد مش هزار انا مليش غير جوزى فى الدنيا ولا اقبل باى شكل التعدد مهما قلتم وانا بحب كل موضوعاتكم وكل كلامكم محترم وجميل ويدل على شخصيات رائعه الا الموضوع ده مبيعجبنيش ابدا (معلش غصب عنى )انا كمان

ايوه بجد كفاية كلام بقى فى الموضوع ده عشان انا جوزى ايوه مش بيفكر يتجوز عليا لكن كمان خدى بالك يا نانا الرجالة والله ماليهم امان فخليكى مفتحة عينك

يا اخ سهل جدا ارحمنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

اااااااااااااااا من مواضيعك بقى عشان جوزى مشترك فى المنتدى ومش عاوزاه يشوف مواضيعك لا ده ولا بتاع دستة العيال حرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام بقى عليك انا تعبت انت والله خلتنى علطول بفكر فى الموضوع ده وخايفة من جوزى لدرجة انى اتلككت له واتخانقت معاه بدون سبب عجبك كده روح يا شيخ منك ل ولا بلاش ياللا ربنا يهديك ويهدينا

هسالك سؤال يا اخى لو اختك جوزها تجوز عليها هترضى يعنى انت ممكن تسكت له لو هى جتلك تعيط من خيانته ليها

ايوه انا بعتبرها خيانه بقى انه يتجوز عليها وانا حرة يا اخى

رابط هذا التعليق

لا اعتقد ابدا ان معظم الرجال بتفكر فى التعدد ولا حاجه

دا كلام انشا ...كلام غير واقعى ابدا

عم سهل جدا ..مستسهل كل حاجه ...يقولك جينات فى الرجل وعلشان كده بيفضل التعدد ؟؟ طيب ما تجيب لنا اسم الجين دا ولا بحث علمى بلاش كلام مرسل وقصص وحكايات ..عاوز تقول كلام قول لنا مصادر واثباتات علمية

كل ما اشوف الموضوع ده او موضوع دستة العيال ازهق ....ايه الكلام اللى ما يدخلش الدماغ ده ؟؟

حاولت اشوف كام واحد حولى متجوز اثنين

مالقيتش ولا اتذكر انى شفت احد متجوز اثنين نهائيا ( الإ فى حالة وفاة الزوجة )

بقولك ايه ربنا يسعدك انت والفريق المؤيد للتعدد وتتجوزا من بعض

احنا بقى العالم الخايبة اللى ما بنحبش نرد الجميل بالنكران والإساءة ...ياعم عاوز تجوز... اربعه السكة مفتوحة بس بعيد عننا

الله يكرمك كفاية بقى وارحمنا الله يرحمك

مرة تانية ارحمنا يا عم سهل الله يسعدك ويزوجك ( وابقى احكى لنا رد فعل المدام ايه لما تتجوز ان شاء الله ) بالمناسبة احنا قطعنا الموضوع بحث لكن محدش جاب سيرة الأطفال ياترى حيكون تأثير دا على نفسيتهم ايه ؟ سهل جدا صح ...بالله عليك ارحمنا شوية

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

لا اعتقد ابدا ان معظم الرجال بتفكر فى التعدد ولا حاجه

دا كلام انشا ...كلام غير واقعى ابدا

عم سهل جدا ..مستسهل كل حاجه ...يقولك جينات فى الرجل وعلشان كده بيفضل التعدد ؟؟ طيب ما تجيب لنا اسم الجين دا ولا بحث علمى بلاش كلام مرسل وقصص وحكايات ..عاوز تقول كلام قول لنا مصادر واثباتات علمية

يا أخي الكريم التعدد بالنسبة للذكر عموما شيء فطري؛ في الإنسان والحيوانات

يقول علماء الطب أن أن 95 % من الثدييات لا كتفي فيها الذكر بأنثى واحدة (بي بي سي)

وهذا أحد الأبحاث الأمريكية التي تؤكد أن هناك بروتين في جسم الذكر هو المسئول عن دفعه لتعدد الزوجات ..

http://www.swmsa.com/modules.php?name=News...le&sid=1294

وهذه دراسة نفسية لظاهرة تعدد الزوجات؛ والتي أكدت أن التركيبة النفسية للرجل تميل إلى التعدد بصورة فطرية..

http://www.alnafsany.com/toppage191.htm

وأكدت هذه الدراسة وجود جينات تدفع الرجال إلى ممارسة التعدد بعلاقات خارج نطاق الزواج في الشرائع التي لا تسمح بتعدد الزوجات بما يفسر انتشار خيانة الأزواج على حد التعبير الغربي .

هذا ما جمعته الآن في عجالة؛ ومن أراد المزيد فليستفت جوجل google

احنا بقى العالم الخايبة اللى ما بنحبش نرد الجميل بالنكران والإساءة

هي ديه المصيبة والله؛ إن التعدد عند ناس كثير أصبح يساوي نكران جميل وإساءة وخيانة

وهذا اتهام لشرع الله بالنقص, انتبه أنا أتكلم جد الآن ..

مش عاوز تعدد أنت حر ما حدش أجبرك , ويجوز لك الاكتفاء بزوجة واحدة

إنما تنكر على غيرك إنه يعدد كما شرع الله ذلك وأحله الله فهذه هي المصيبة العظمى

ويخشى على من قال ذلك متعمدا الخروج من ملة الإسلام

أكرر .. أنا أتكلم جد وكلي غضب الآن ..

شكرا لك

أما موضوع تعددك إذا فعلا نيتك مساعدة أخت أرملة أو عانس أو ذات ظروف خاصة فأرجو الله عز وجل أن يوفقك و ييسر لك أمرك و يقدر لك مافيه خير لك و لعلاقتك الزوجية الأولى .

ليس الآن؛ ربما في الخطة الخمسية القادمة إن شاء الله

وموضوع التعدد وإن كنت أدعو إليه الرجال عموما لحل مشكلة أخواتنا المسلمات ..

إلا أنني شخصيا أخاف منه جدا من ناحية: لو تزوجت ثانية هل سأتمكن من العدل؛ وكلنا يعرف عقوبة من لا يعدل بين زوجاته ..

قال صلى الله عليه وسلم: (مَنْ كَانَتْ لَهُ امْرَأَتَانِ فَمَالَ إِلَى إِحْدَاهُمَا جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَشِقُّهُ مَائِلٌ)

ودلوقتي مش عارف أقول إيه مع الكلام ده

طب لما اشوفك يا عم سهل
حرام عليكو كفايه بقى الموضوع ده بيتعبلى اعصابى جدا
ايوه بجد كفاية كلام بقى فى الموضوع ده
يا اخ سهل جدا ارحمنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا من مواضيعك بقى

مش قلتك يا سهل جدا : إتحطيت في البلاك ليست

لا حول ولا قوة إلا بالله

الله يسامحكو

أنا بجد زعلت

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

[

إنما تنكر على غيرك إنه يعدد كما شرع الله ذلك وأحله الله فهذه هي المصيبة العظمى

ويخشى على من قال ذلك متعمدا الخروج من ملة الإسلام

رويدا رويدا يا عم سهل

الامور متتخدش قفش كده

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل سهل جدا :

رويدك على رأي الأخ ياسر ، و ماتزعلش من أحد الموضوع ده فعلا محتاج إعادة تثقيف من العلماء و المشايخ من أجل إزالة رواسب الغزو الثقافي الذي لدينا جميعا و الفكرة السيئة التي زرعت في نفوسنا عن زوجة الأب ،و الزوجة التانية ،و الرجل الذي يعدد عموما ، إنت عارف بقة الأفلام و المسلسلات اللي إحنا منقوعين فيها ليل و نهار

نحسن الظن في جميع الذين كتبوا أو ردوا أنهم على يقين أن الله لا يشرع شيء إلا و فيه مصلحة للناس ، و أن من أسماء الله :

" المؤمن : و هو من أمنه عباده ألا يظلمهم "

نحن على يقين من ذلك ،

كل واحد فضفض معاك من وجهة نظر " قلبه " ، لكن الإنسان لابد أن يكون على حذر فيما يقول و خصوصا في مسألة دينية ،

الأستاذ سهل جدا :

يارب مدام سهلة جدا تقتنع و تدور لك على عروسة بنفسها و تعيشوا في تبات و نبات و تخلفوا دستتين ولاد و بنات ،و تيجي تحكي لنا أنك أثبت ذلك عمليا ( أنا عن نفسي لو حصل أكيد هأقول لكم )

يالله كمل فوائد التعدد ،و بعدين إنت غاوي تفتح مواضيع كلها ضرب ضرب : التعدد و 12 عيل مرة واحدة .... الله يعينك

تم تعديل بواسطة ام بلال
رابط هذا التعليق

و بعدين إنت غاوي تفتح مواضيع كلها ضرب ضرب : التعدد و 12 عيل مرة واحدة .... الله يعينك

فكرتينى بعلاء ولى الدين الله يرحمه لما قال هو كله ضرب ضرب مفيش شتيمه

و بعدين داخل يطبق علينا الحد و يكلمنا ف حاجات كبيره اوى

بالراحة يا عمونا مش كده

عموما اقولكم على حاجة حصلت معايا امس

بالليل بقى و بعد ما تعشيت و قاعد بشرب شاى

الا وماما جات تقعد معايا شويه

فلقيت نفسى بقولها ايه

ماما انا زهقت من مراتى و عايز اتجوز عليها واحده تانية

انا مش قادر يا ماما انا اتخنقت منها خاااااااااالص

لقيت ماما بتعمل ازاى ... بسم الله الرحمن الرحيم....مالك يا ابنى ..مش لما تتجوز الاولانيه نبقى نشوف موضوع التانية ده... ايه يا ابنى اللى جرالك

رحت ضاحك وقايلها اصل حبايبنا ع النت شغالين خناقات على جواز التانية والتعدد والقصة دى وانا هنا مش عارف اخلص من موضوع الاولانية

عموما

ارجع واقول الله يسامحك يا عم سهل

بس لما اشوفك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

مطلوب من الأستاذ سهل فتح موضوع " للغلابة " اللي عاوزين يتجوزوا الأولانية ، و على رأسهم الباشمهندس ياسر :

مطلوب : عروسة بنت حلال مصفي حالا للأستاذ ياسر ، ابعت يارب إنك على كل شيء قدير

رابط هذا التعليق

يا جماعة رويدا إيه بس

أنا صحيح كتبت تعليقي السابق وأنا متعصب شوية؛ ولكني كنت أعني جميع ما ذكرت

الأمر جد خطير .. فرق كبير بين أنت تنتقد إنساناً وبين أن تنتقد شرع الله عز وجل

يعني ممكن تقولوا: الرجل الذي عنده ظروف معينة لا يصلح له التعدد

لكن نعمم الحكم ونقول: التعدد خيانة ونكران جميل وإساءة

فهذا اتهام لحكمة الله في تشريعه

تخيلوا معناها كويس كده

لما ربنا يقول: {فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع...}

وييجي واحد يقول: لا يا رب الكلام ده فيه خيانة ونكران جميل للأولى

يبقى ده معناه إيه .

ولذلك أفتى العلماء قاطبة بالإجماع على أن من أنكر معلوما من الدين بالضرورة فقد كفر؛ وكذلك كل من اعترض على أي أمر إلهي في التشريع ..

تعرفي يا أخت أم بلال

بالرغم من إن زوجتي (ربنا يحفظها ويبارك فيها) لا تقبل إني أتزوج عليها، إلا أنه لما أتحدث معها في هذا الموضوع تقول دائما:

(أنا لا أعترض على شرع الله, سمعنا وأطعنا .. ولكني لا أتحمل أن أرى معك واحدة غيري)

فرق كبير بين الكلام ده وكلام واحدة تانية تقول مثلا:

التعدد ده ظلم

ديه خاينة

التعدد ده خراب بيوت

العيال هايضيعوا

وغيرها من الكلام الذي يعترض على الحكم الإلهي

بل إن بعض الزوجات صرحت بأنها تتمنى يطلع قانون في مصر يحرم التعدد!!

ومعنى كلامها: يا رب أنت شرعك ما ينفعناش, هانشوف حد تاني يشرعلنا!

استغفر الله العظيم

عموما أنا عمري ما بكفر أحد بعينه , لأن ممكن يكون إنسان معذور بالجهل بالحكم

وربنا يعفو عنا جميعا

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

و بعدين إنت غاوي تفتح مواضيع كلها ضرب ضرب : التعدد و 12 عيل مرة واحدة

:rolleyes:

حلوة دي

المهم ركزي في الموضوع بتاع تربية الأولاد ده

موضوع مفيد جدا, وأنا متابعه على فكرة

لأنه أكيد هاينفعني في الدستة ولا الدستين اللي ناوي أجيبهم بإذن الله

وأنت يا بشمهندس ياسر

أنا عرضت عليك خدماتي في الرسائل الخاصة

بس أنت ....

معليش أصلي أنا فوضحي شوية :roseop:

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

فلسفة التعدد

الاتصال بين الرجل والمرأة متعدد الأشكال ومفتوح العدد، والدين قيده بالزواج الشرعي وبعدد محدد من النساء للرجل الواحد. فالزواج قيد أول، والتعدد المحدود قيد آخر، وهذا يتوافق مع الفطرة النازعة نحو الرابطة المتعددة من قبل الرجل، وقبول المرأة بذلك. كما أنه يمثل انسجاماً مع بنية الدين وإبداعاً منه في تقديم الحلول المرنة المتعددة لما يستجد من مشاكل على مر الأزمان. هذه المرونة مفقودة في الأديان الأخرى كالمسيحية، مع أنهم يقولون بأن المسيح عليه السلام قد تزوج مارثا واختها ماريا المجدولية. كما أن هذه المرونة مفقودة في العلمانية التي لا تجد حلاً لمشاكلها المتراكمة، مثل تزايد عدد الشذوذيين من اللواطيين وغيرهم، مما يشجع التعدد الخفي الخياني على حساب التعدد الشرعي العلني الموافق للفطرة والواقع.

هل الأصل هو التعدد أم التفرد؟

الفطرة مفتوحة نسبياً، فالرجل يمكنه أن يرتبط بأي عدد من النساء بحسب الطاقة والإمكانيات والقوانين. ومن رحمة الله أن قيد هذا التوجه بالزواج رأفة بالمرأة، وإن خفف من ضرره في حالة التعدد بشرط العدل. الرسول عليه السلام أمضى زهرة شبابه مع أم المؤمنين خديجة، والتقدير أنه ما كان ليعدد عليها لو بقيت معه. ثم بعد وفاته ارتبط بأمنا عائشة البكر الوحيدة من أمهات المؤمنين، وتزوج غيرها، وبيّن لنا ما يمكن ان يستجد مما يدفع إلى التعدد، وبين لنا أن التعدد يصعب تحقيقه بالزيادة عن النصيب. هذا الفعل من الرسول يبين ان الأصل هو التفرد مع شدة حاجته إليه، كما كان الحال مع سيدنا آدم، وهذا من أجل حفظ حقوق المرأة.

مزيد من الحماية للمرأة والزواج الأول

التعدد حكم شرعي مباح ومتاح عند الحاجة إليه بشرط العدل، ولا يجوز الإقدام عليه عند مجرد الخوف من عدم العدل، لأن ذلك يؤدي إلى الظلم التعددي الذي يحرمه الدين. والمباح قابل للتنظيم والتقييد بشروط معينة، وإذا حصل ذلك فلا بد من الالتزام به، وتحمل ما يترتب على مخالفته. بناء على ذلك فإنه يمكن تقييد التعدد بحسب الحالات الاجتماعية، مثل ازدياد نسبة العنوسة والأرامل والمطلقات في أوقات معينة دون غيرها.

يبيح الإسلام للزوجة أن تشترط في عقد الزواج ألا يتزوج عليها زوجها، ولا بد من الوفاء بهذا الشرط للحديث المتفق عليه: (إن أحق الشروط أن توفوا ما استحللتم به الفروج) أي ما كان وفق عقد الزواج. وكل شرط مدرج في عقد الزواج لا بد من الالتزام به والوفاء به. لكن لا يجوز للزوجة الجديدة ان تشترط مثلاً طلاق الأولى، فهذا يؤدي إلى الضرر والضرار.

ولما علم الرسول عليه السلام بعزم علي بن أبي طالب أن يعدد على فاطمة الزهراء من بنت أبي جهل، رفض ذلك، كما في الصحيحين، وقال: (إني لست أحرم حلالاً، ولا أحل حراماً، ولكن والله لا تجتمع بنت رسول الله وبنت عدو الله في مكان واحد أبداً). فليس الأمر منع الحكم من أصله، لكنه تقييد له وإخضاعه لشروط معينة، أو إخضاعه لقواعد معينة مثل قاعدة لا ضرر ولا ضرار. فالتعدد من بنت عدو الله قد يضر بأمن الدولة لأنها تكون قريبة من أعلى رجالات الدولة وقد تنكشف الأسرار بسببها.

نخلص مما سبق إلى أن الزواج والتعدد كلاهما حماية للمرأة، بل وللرجل أيضاً، وهذه القراءة الفكرية للإسلام تدلل على عظمته كدين منطقي وإبداعي موافق للفطرة والواقع. يضاف إلى ذلك ما يمكن للمرأة أن تشترطه في عقد الزواج، وما يمكنها أن تتكيف به مع الواقع المفروض بذكائها الأنثوي وحسن تدبيرها لشؤون الأسرة، على الرغم من صلاحية الزوج الرسمية بإدارة هذه الأسرة.

رابط الموضوع السابق http://www.lahaonline.com/index.php?option...=1&id=12079

يا اخى الكريم

1- التعدد مباح لكن بشروط ولا اعتقد ان لدى القدرة على تحقيق هذه الشروط ابدا يعنى انا لا انكرت حاجه ولا حللت حاجة او حرمتها

2- البحث الموجود فى الموقع http://www.alnafsany.com/toppage191.htm كلام عام جدا لم يذكر لنا اين تمت الدراسة ولا على اى فئة عمرية وتبع اى جامعه أو جهة علمية ...

3- موضوع الجين http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/sci_tech/n...000/3824641.stm

شوف العنوان " العثور على جينات "الوفاء" لدى فئران الحقل "

( وتبلغ نسبة الثدييات التي تكتفي بزوج واحد فقط 5%. ومن بين هذه القلة فئران البراري. حيث يكتفي الذكر بأنثى واحدة ويبقى معها لرعاية الصغار. أما ذكر فأر الحقل فيختلط بعدة إناث ولا يهتم بأمر صغاره. ) عارف حتقولى شوف النسبة 5 % لزوجة واحدة حقولك وايه يعنى انا بقى من ال5 % دى اعتبرنى شاذ ...عنوان الموضوع "العثور على جينات "الوفاء" لدى فئران الحقل " ....... يعنى انت عاوزنى ابقى من الفئران اللى بتعدد ولا الفئران الوفية ؟؟؟:rolleyes:

بكده انتهى الموضوع ده بالنسبة لى

رابط هذا التعليق

تصدق انك مقنع جدااااا يا "سهل جدا" ... و حسستني ان الموضوع "سهل جدا" :rolleyes:

و الواحد ممكن يجرب مش هيخسر حاجة ... ان شاء الله احاول ابلغ مراتي بالفكرة بتاعتك و اشوف رد الفعل :roseop:

و لو حصل اي حاجة ليا هتكون في ذمتك .. و هقولها ان "سهل جدا" هو اللي قالي ان الموضوع "سهل جدا"

ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم ..

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

انا بقول للناس ال رافضة المبدأ

هل تضمن او تضمني انك انت او بنتك متكونيش ف المستقبل

(مطلقة -ارملة - عانس)

ال يقول كلام يبقى قده يا اما مايفتحش بقه

تم تعديل بواسطة fatmah

قل أؤنبئكم بخير من ذلكم للذين اتقوا عند ربهم جنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها وأزواج مطهرة ورضوان من الله والله بصير بالعباد

رابط هذا التعليق

شكرا يا أخ أيمن على موضوعك

بس على فكرة أنت كلامك الأول كان كلام عام في نقد التعدد

بس المشاركة الثانية وضحت إنك تقصد نفسك بس, يمكن تعليقك اللي فات كتبتو بسرعة ولا حاجة

وبالنسبة لموضوع البروتون في الرجل فهو ثابت علميا , وعموما هو مش هايفرق معانا في حاجة , لأن أحنا مسلمين ويكفي أن نسمع قول الله بإباحة الشيء فنفعله، سواء فيه بروتون أو ما فيش

إضافة أخيرة لكلام حضرتك

اختلف العلماء في مسألة بالنسبة للتعدد

وهي:

هل التعدد شيء مباح فقط, أم أنه سنة يستحب فعلها للرجل القادر ؟؟

والراجح من أقوالهم إنه سنة مستحبة ، لأن النفع فيه متعدي ,يعني أن النفع فيه لا يقتصر على الرجل المعدد فقط؛ بل يمتد نفعه لأكثر من امرأة .. بشرط العدل..

أشكرك مرة ثانية ونورت الموضوع

الأخ الحبيب عمرو رضوان

إيه يا عم أنت لسه متردد

اتكل على الله، بس قبل ما تعملها شيل السواطير من البيت :D

انا بقول للناس ال رافضة المبدأ

هل تضمن او تضمني انك انت او بنتك متكونيش ف المستقبل

(مطلقة -ارملة - عانس)

ال يقول كلام يبقى قده يا اما مايفتحش بقه

شكرا لك أخت فاطمة

والله قولنا الكلام ده كذا مرة وماحدش مصدقنا

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انا جمعت بعض كلامكم وعلى لسانكم

الاخ ابو ادهم

والسبب ان فية رجالة علي رأي المثل قلبهم يسع من الحبايب الف هو ربنا خلقة كدة ودي قدرات هو عبئ زايد علية مادي ومعنوي لكن هو اختار هذا الطريق وهو سعيد بة ودائما اسعي الي العدل بينعم قدر المستطاع

ولا انكر لكم وجود الشيطان من وقت لآخر الامر ميسلمش دي قالت ودي عملت لما عاوز اطفش منهم ومن عيالهم

فياليت كل رجل يستطيع ان ينفق ان يتزوج من اخري ( بعلم وموافقة زوجتة ) اقسم لكم انة سيكون للزوجة الثانية ( مطلق ارملة عانس سيكون لها طوق النجاة وستصير كلنبتة الزابلة التي دبت فيا الحياة

الاخت ام بلال

كذلك على الزوج أن يتقي الله في حقوق الزوجة الأولى ،

فلا يكون مقصرا أصلا في مشاركتها المسئولية و يلقي بكل شيء على رأسها من : تعليم و توجيه و تربية و الإهتمام بالأبناء ، لا يساعدها في شؤون المنزل ،

يعني مثلا نظافة البيت ، حمل الرضيع حتى تنتهي من شأن ما ، إسكاته ملاعبة هذا،

ما تزعلش مني أقول إللي لنا و إللي علينا ) بأن الرجل الشرقي ( يغلب ) عليه الإتكال على زوجته ( إلا من رحم الله ) في جمييييييييييييييييييييع شئون المنزل و وظيفته الأساسية هو الإنفاق ، العمل ، الخروج مع أصدقاؤه ،مشاهدة الأخبار ، النوم يوم الجمعة هل تظن أن هذا النموذج يصلح أن يعدد فوق أنقاض زوجته المسكينة المطحونة

الاخ سهل جدا

وأتفق معاكي في نقطة مهمة جدا ..

بالفعل مش كل الرجال يصلحون للتعدد

الاخ ايمن

الأخ نفسه بعد فترة اتعظ وقال مش حيكررها خصوصا بعدما زادت المصاريف عليه )

الاخت نوسه

ومصروف بيتنا واحد اذا اشتري لاحدنا خاتم يشتري للاخري نفسة بنفس الجرامات صدقوني ابحث له عن هفوة امسكها علية فلم اجد فهو انسان محيير وذوقة واخلاقة تحرج طيب العشرة لدرجة اني شكيت ان يكون سبب زواجة هو مشكلة نفسية

نخرج من اكلام بقى بايييه ان مواصفات الزوج الى عايز يعدديكون مقتدر جدا مادبيا ومعنويا حتى يفى بطلبات زوجاته وكون عنده وقت كافى للبيتين ولاولاده مش معقول يجوز التانيه وهو معندوش وقت اصلا للولانيه والا ايه

وده برده مش معناه ان لوجوزى بقى غنى اوى زى اللى اجوزو اتنين انى هااوافق لانى بعتبر نفسى حاله خاصه ومينفعش اوافق ابدا انا عارفه انه مش حرام لكننى لااقبل ابدا فكره ان يتزوج الرجل جوازه تانيه بدون مبرر ملموس

انا مثلا اتجوزت بعد قصه حب عشر سنوات اى بدات معه قبل الصفر بعشر سنوات وتمسكت به ورفضت الكثير لانى احببته واخترته فهل يكون لفكره زواجه من اخرى وجود

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل سهل جدا :

رويدك على رأي الأخ ياسر ،

الأستاذ سهل جدا :

يالله كمل فوائد التعدد ،و بعدين إنت غاوي تفتح مواضيع كلها ضرب ضرب : التعدد و 12 عيل مرة واحدة .... الله يعينك

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

يعنى محدش رد على سؤالى :D احب اسالكم سوؤال ينفع وانت كنت رايح تتقدم لمراتك اللى قصدى كانت خطبيتك تقولها انك عايز تتجوزها بس ناوى تتجوزعليها لا نك مؤيد للتعدد هل تعتقد انها كانت هتوافق بيك اصلا ؟؟؟؟؟؟ :lol: ب

ينفع طبعا لو الموضوع ماشي طبيعي زي بداية العصر الاسلامي ولكن للاسف الموروثات والمعتقدات الغلط الى دخلت فى دماغ الناس بوزت كل حاجة صح وقلبت الحق باطل والباطل حق ياسيدتي الفاضلة من حق الرجل التزوج مثنى وثلاث ورباع بشرط العدل والعدل هنا هو العدل المادي وليس العدل القلبي وشكرا

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

لسبب أو لآخر لم يظهر تعليقى على الاقتباس من مداخلة الفاضلة أم بلال ..

على العموم .. ملحوقة

كنت عايز أقول للفاضل "سهل جدا" .. خليك "سهل شوية" مش لازم جدا قوى خالص :D

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك