اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعدد الزوجات مباح .. ولكن ........

سهل جدا

Recommended Posts

• الردود 238
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا حول ولا قوة إلا بالله..........ز :roseop: :roseop: :roseop:

فعلا والله لا حول ولا قوة الا بالله لو احنا بقى هم وانت رضيت بينا يا اخ سهل جداااا واحنا مش راضيين عاوز ليه تعمل تعدد مادام الستات هم طب خليك بقى فى هم واحد عشان واضح ان ردودك جاهزة علطول بس للاسف مش مقنعة

وهو كان فين التعدد زمان ده انا ماشفتش رجاله متجوزة اكتر من مرة وناجحة لا زمان زلا دلوقتى وكفايه بقى بجد انا تعبت من الموضوع

وليه يا ستات تعبين نفسكم ماتردوش وخلاص ومادام بقينا هم خلاص يبقى ماتتعبوش الاستاذ اكتر من كده

وآل ايه الرجاااااااااااااااالة فاكرين نفسهم امله وبيقولوا ظل راجل ولا ظل حيطة والله لو بالطريقة دى يبقى ظل الحيطة احسن ولا اقولك بلاش ظل احسن عشان الست تعرف كويس اوى تعيش من غير الظل ده

وبلاش نفسر الدين على كيفنا وبس

سلااااااااااااام

رابط هذا التعليق

[quote name='سهل جدا' date='Feb 6 2009, 10:12 PM' post='4384

معقولة يا مدام فاطمة , يعني الجواز التاني فيه دمار للأولاد

هو ربنا سبحانه وتعالى بيشرع شيء يضر الناس بردو

إذا كان في ضرر على الأولاد فهايكون بسبب سوء تصرف الرجل , وليس بسبب التعدد اللي ربنا شرعه ..

ما تشوفي الصحابة رضوان الله عليهم

تقريبا كلهم كانوا معددين , وأولادهم ما شاء الله علماء ومجاهدين ومصلحين ...

يا اخى الكريم

وحياة ولااااااااااااااادك ماتفسر الدين على اساس موضوع احنا بنتكلم فيه وبلاش كده عشان مش هتقدر تقنع اى واحدة ست بان جوزها يتجوز عليها مهما كان السبب

على فكرة مع احترامى ليك انت مش صحابى ولا نبى فاكيد هتفرق ماتحاولش

شكراااااا لطولة بالك دى والله :roseop:

رابط هذا التعليق

بصوا بقى ياستات وفتيات الموقع احنا كده بربطة المعلم نجوز سهل جدا اربعة مرة واحدة مش اتنين عشان بقى بعد كده نعرف رايه من واقع التجربة الفظيعة المريعة اللي هيكون عايشها ياترى تفتكروا هتكون نهايته زي محمود عبد العزيز في فيلم سيداتي انساتي!!!! قول بس يارب وانت مالكش دعوة احنا ان شاء الله هنجوزوووووك

رابط هذا التعليق

اخواني واخواتي انا متابع الحوار من فترة وشايف الهجوم بجميع المبررات والاساليب المتعددة لكن لي مداخلة مش هطول عليكم وارجوا ان تقابل بتقدير فكل شخص لة ظروفة المختلفة عن الأخر اولا انا لي زوجتان واعلم انكم سوف تشنوا علي حربا انا الاخر لكن هذا الواقع .

عمري الان 37 سنة تزوجت زوجتي الاولي وانا عمري 24 سنة عند انهائي من الجامعة ولي منها ولد وبنت وذات يوم تمنيت ان يكون لي زوجة ثانية وهذا ليس نابع من ان زوجتي الاولي مقصرة لا هي سيدة فاضلة لم ولن اجد مثلها فذات يوم قلت لها ان عندي رغبة في ان اتزوج بأخري ثارت وهدت الدنيا علي دماغي ف صرفت نظر ( مؤقتا ) وبعد مرور ايام اوشهور لا اذكر بالتحديد اثارت هي الموضوع من باب العتاب فقلت لها اننا بشر والرجل بطبعة يميل الي التعدد وانا لا اقبل ان اتزوج بأخري دون ان تعلمي فهذا ليس طبعي من اجل ذالك صارحتك فمرت الايام وهي تعلم انني اريد الزواج بأخري الي ان فوجئت بانها تقول لي انها لا تمانع ذالك بشرط ان لا يعلم احد غيرها بذلك وان فكانت من حين لااخر تسئلني هل فعلتا وانا اواكد لها انة ليس قبل ان تعرف الي ان كنت بالجامعة لاستكمال الدراسات العليا فلفت نظري احدي زميلاتي ارملة شهيد شرطة لم تتزوجة سوي 8 أشهر فقط وتوفي وظلت خمس سنوات لم يتقدم لها احد وكل من حولها يقولوا لها الانسة دلوقتي بتتجوز بالعافية فما بالك وانتي سبق لكي الزواج المهم تحدثت الي زوجتي فغارت وقد سبق لها ان وافقت ولن اطيل اكثر من ذلك عليكم لكني تزوجتها وبعلم زوجتي بعد الزواج حاولت زوجتي الثانية استقطابي بكل الطرق لتبعدني عن زوجتي الاولي لكنها وجدت انة لا فائدة فلا فرق بين احداهما علي الاخري ودائما اسعي الي العدل بينعم قدر المستطاع ودائما اقول لهن انتما كالعينان لا يستطيع الشخص ان يستغني عن احدي عينتية وانا متزوج من زوجتي الثانية منذ4 سنوات ولي منها ولد وكلنا اصبحنا اسرة واحدة ولا انكر لكم وجود الشيطان من وقت لآخر الامر ميسلمش دي قالت ودي عملت لما عاوز اطفش منهم ومن عيالهم لكن الحمدلله فهناك حب متبادل وانا اكتب هذا الكلام المختصر جدا لتجربة لا ادافع بها عن التعدد ولا اريد ان يقلدني احد فلكل شخص ظروفة لكن اقول لكل زوجة معها زوجها تعيش في سعادة وهناء هل شعرتي باختك الارملة والعانس والمطلقة والجميع ينظر لهن نظرات جارحة هل وضعتي نفسك مكانها هل شعرتي بها ( خير للمرأة ان يقال انها زوجة رابعة خير لها من مطاردة المجتمع )

فياليت كل رجل يستطيع ان ينفق ان يتزوج من اخري ( بعلم وموافقة زوجتة ) اقسم لكم انة سيكون للزوجة الثانية ( مطلق ارملة عانس سيكون لها طوق النجاة وستصير كلنبتة الزابلة التي دبت فيا الحياة

واخير اود ان اقول للاخ سهل جدا بخصوص كلمة ( رضينا بالهم ) الحديث الشريف ( الدنيا متاع وخير متاعها الزوجة الصالحة ) اخي الكريم اود ان اقول لك ان الدنيا كالبستان زهراتة النساء ( هل البستان بدون زهور شكلة مقبول)

تم تعديل بواسطة abuAdham
رابط هذا التعليق

إيه بس يا جماعة انتو زعلتو ليه

لا حول ولا قوة إلا بالله..........ز ngh: ngh: ngh:

طيب بس أفهم إيه اللي مزعلك يا أخت ترنيم, ما أنتي كنتي موافقة على الموضوع , إيه اللي حصل دلوقتي ؟!

فعلا والله لا حول ولا قوة الا بالله لو احنا بقى هم وانت رضيت بينا يا اخ سهل جداااا واحنا مش راضيين

لا والله ما أقصدتش إن الستات هم، أنا أقصد إن الزواج نفسه وما يتطلبه من مسئوليات هو اللي هم

فعلا والله , الراجل بيطلع عينه .. يجيب شقة تاني ويفرشها وشبكة ومصاريف وحماة تانية (مش كفاية حمى واحدة) وزيارات عائلية جديدة و...........

كل دا هم وتعب , بس كله يهون عشان خاطر ....

وكفايه بقى بجد انا تعبت من الموضوع

سلااااااااااااام

طيب الحمد لله , أدي واحدة اقتنعت , واضطرت للانسحاب ورفعت الراية البيضة :roseop:

على فكرة مع احترامى ليك انت مش صحابى ولا نبى فاكيد هتفرق ماتحاولش

وإيه المشكلة يا مدام فاطمة , نشتبه بالصالحين, زي ما الشاعر بيقول:

فَتَشَبَّهوا إِن لَم تَكونوا مِثلَهُم **** إِنَّ التَشَبُّهَ بِالكِرامِ رباحُ

بصوا بقى ياستات وفتيات الموقع احنا كده بربطة المعلم نجوز سهل جدا اربعة مرة واحدة مش اتنين عشان بقى بعد كده نعرف رايه من واقع التجربة الفظيعة المريعة اللي هيكون عايشها ياترى تفتكروا هتكون نهايته زي محمود عبد العزيز في فيلم سيداتي انساتي!!!! قول بس يارب وانت مالكش دعوة احنا ان شاء الله هنجوزوووووك

يا أخت نهى العرايس كثير , بس النفس اللي تتجوز ngh:

أنا الخدمة اللي عاوزها إن حد يكلم المدام ويحاول يقنعها , والباقي على الله ثم علي

مش عارفه اقول اييه ربنا يعينك ويصبر زوجتك الاولى مش التانيه

على فكرة يا أختي الكريمة , زوجتي امرأة صالحة والحمد لله راضية بي وأنا راضي بيها

ولكن ...... غصب عني :roseop:

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اخواني واخواتي انا متابع الحوار من فترة وشايف الهجوم بجميع المبررات والاساليب المتعددة لكن لي مداخلة مش هطول عليكم وارجوا ان تقابل بتقدير فكل شخص لة ظروفة المختلفة عن الأخر اولا انا لي زوجتان واعلم انكم سوف تشنوا علي حربا انا الاخر لكن هذا الواقع .

عمري الان 37 سنة تزوجت زوجتي الاولي وانا عمري 24 سنة عند انهائي من الجامعة ولي منها ولد وبنت وذات يوم تمنيت ان يكون لي زوجة ثانية وهذا ليس نابع من ان زوجتي الاولي مقصرة لا هي سيدة فاضلة لم ولن اجد مثلها فذات يوم قلت لها ان عندي رغبة في ان اتزوج بأخري ثارت وهدت الدنيا علي دماغي ف صرفت نظر ( مؤقتا ) وبعد مرور ايام اوشهور لا اذكر بالتحديد اثارت هي الموضوع من باب العتاب فقلت لها اننا بشر والرجل بطبعة يميل الي التعدد وانا لا اقبل ان اتزوج بأخري دون ان تعلمي فهذا ليس طبعي من اجل ذالك صارحتك فمرت الايام وهي تعلم انني اريد الزواج بأخري الي ان فوجئت بانها تقول لي انها لا تمانع ذالك بشرط ان لا يعلم احد غيرها بذلك وان فكانت من حين لااخر تسئلني هل فعلتا وانا اواكد لها انة ليس قبل ان تعرف الي ان كنت بالجامعة لاستكمال الدراسات العليا فلفت نظري احدي زميلاتي ارملة شهيد شرطة لم تتزوجة سوي 8 أشهر فقط وتوفي وظلت خمس سنوات لم يتقدم لها احد وكل من حولها يقولوا لها الانسة دلوقتي بتتجوز بالعافية فما بالك وانتي سبق لكي الزواج المهم تحدثت الي زوجتي فغارت وقد سبق لها ان وافقت ولن اطيل اكثر من ذلك عليكم لكني تزوجتها وبعلم زوجتي بعد الزواج حاولت زوجتي الثانية استقطابي بكل الطرق لتبعدني عن زوجتي الاولي لكنها وجدت انة لا فائدة فلا فرق بين احداهما علي الاخري ودائما اسعي الي العدل بينعم قدر المستطاع ودائما اقول لهن انتما كالعينان لا يستطيع الشخص ان يستغني عن احدي عينتية وانا متزوج من زوجتي الثانية منذ4 سنوات ولي منها ولد وكلنا اصبحنا اسرة واحدة ولا انكر لكم وجود الشيطان من وقت لآخر الامر ميسلمش دي قالت ودي عملت لما عاوز اطفش منهم ومن عيالهم لكن الحمدلله فهناك حب متبادل وانا اكتب هذا الكلام المختصر جدا لتجربة لا ادافع بها عن التعدد ولا اريد ان يقلدني احد فلكل شخص ظروفة لكن اقول لكل زوجة معها زوجها تعيش في سعادة وهناء هل شعرتي باختك الارملة والعانس والمطلقة والجميع ينظر لهن نظرات جارحة هل وضعتي نفسك مكانها هل شعرتي بها ( خير للمرأة ان يقال انها زوجة رابعة خير لها من مطاردة المجتمع )

فياليت كل رجل يستطيع ان ينفق ان يتزوج من اخري ( بعلم وموافقة زوجتة ) اقسم لكم انة سيكون للزوجة الثانية ( مطلق ارملة عانس سيكون لها طوق النجاة وستصير كلنبتة الزابلة التي دبت فيا الحياة

واخير اود ان اقول للاخ سهل جدا بخصوص كلمة ( رضينا بالهم ) الحديث الشريف ( الدنيا متاع وخير متاعها الزوجة الصالحة ) اخي الكريم اود ان اقول لك ان الدنيا كالبستان زهراتة النساء ( هل البستان بدون زهور شكلة مقبول)

الله يباركلك يا أخ أبو أدهم

مشاركة رائعة

الله يحفظلك زوجتيك

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أخي الكريم سهل جداً

إسمح لي بترك التعليق عليك لما بعد التعليق على بقية المشاركات

ليس إهمالاً للرد عليك_ أبداً و الله _ لكن علشان ( أفضا لك ) و يبقى الوقت قدامي براحتي كده

أصل مخبيش عليك الرد عليك هيطول ... و كله من كلامك .. يعني منه له :sad:

إنتظر ردي مساءً

تحياتي

أختك أم كريم

رابط هذا التعليق

الله يكون في عونك أستاذ سهل جدا ، الستات كلهم اتلموا ، ربنا يعينك ، الحمد لله إنها على النت ، عشان السلاح ما يطولش mf_p: ،

الست المصرية إفهم حضرتك هذه النقطة مثل الفريك ما تحبش شريك ، أحكي لك قصة حقيقية حصلت :

كان في عائلات مجتمعة هنا في الرياض في إحدى الإستراحات ( الإستراحة تكون بإيجار يومي مثلا و فيلتين مفصولين بحديقة واحدة للنساء و التانية للرجال، و حمامات سباحة ، الأسر هنا تؤجرها للنزهة) جاء واحد أخ محترم عراقي الأصل أمريكي الجنسية ، متزوج من 3 : سورية مجنسة - أمريكية الأصل - و الثالثة لا أذكرها ،

المهم ربنا يبارك لهم ماشاء الله لا قوة إلا بالله تخيلوا إن الأولاد كلهم بيقولوا للثلاثة يا ماما ، الستات مش عارفين مين مامة مين ؟؟

أبدوا رغبتهم لإحدى صديقاتي ، رغبة الأستاذ زوجهم البحث عن زوجة رابعة ( أنا عارفة هتضربوني ) المهم الأخت دي نصحتهم - هي أصلا مصرية داعية - إن طبع الست المصرية لا تحب الشريك ، طبع بقة ( إنت عارف إني ليه وجهة نظر مختلفة ) فقالت لهم نصيحة إبحثوا عن جنسية تانية ، لم يستمعوا لكلامها ، خطبوا له واحدة بنت حلال ، في فترة الخطوبة ( سرها باتع ) حصلت مشاكل عجيبة راحوا كلهم بربطة المعلم ( طبعا زوجهم أعطاهم الضوء الأخضر)فسخوا الخطوبة ، توتة توتة خلصت الحدوتة،

الست المصرية غيرتها مدفوعة بعاطفة قوية قد تجعلها تتصرف بطريقة معينة من باب الحب لزوجها أو من حب التملك منفردا الله أعلم( على فكرة أنا مصرية قلبا و قالبا )

الخلاصة المرأة عموما لا تحب الشريك لكن مفاهيم المجتمع اللي منقوعين فيها ليل و نهار خلت لدينا قناعات تفرق من دولة لأخرى

شكرا أسيبك لهن :sos: .

الأخت الفاضله و الغاليه أم بلال :hi:

تعرفي حضرتك إن وجهة نظرك سليمه فعلاً إلى حد كبير جداً ..

بالفعل المرأه المصريه ينطبق عليها تماماً القول القديم ( زي الفريك محبش شريك ) و القول الحديث :lol: (الزوجه الملكه )

أما بالخليج عموماً و بالمملكه العربيه السعوديه خاااصة فهناك نمازج ناجحه إلى حد بعيد للتعدد

و مما لا شك فيه أن هذا الإختلاف عائد إلى إختلاف طبائع النساء في مصر و النساء في السعوديه

بصراحه شديده أنا أرى عيباً في المرأه التي تقبل بزواج زوجها من أخرى ..

لكن حتماً في المقابل لا أستطع أن أصف تلك التي لا تملك هذه المقدره بالسوء أو حتى بالنقص

الحكمه هي في التفرقه بين هذه و تلك حتى لا تعم الفوضى

أنا أذكر تماماً قبل أن أتزوج كنت مقيمه مع أسرتي بالسعوديه بحكم ظروف عمل والدي هناك

و كنت أرى بأم عيني أربع نساء كل إثنتان منهما هما زوجتان لرجل واحد .. إمرأه و إبنتها و ضرة كل منهما

يعني الست و بنتها و ضُرة الست و ضُرة بنتها .. !!!!

كُنَ يجلسنَ سوياَ بشكل شبه يومي وقت العصر في جلسه حميمه جداً و تمر و قهوه عربيه و الذي منه

و تخيلي الحديث الدائر بينهما؟؟

_ خلي ( أبو *** ) عندك اليوم ترى و الله تعبانه و مالي خلق عليه

_ لا .. تكفين ... له عندي يومين ... و صار وقتك

و الله العظيم الزوج بيحدفوه على بعض و مع ذلك بيحبوه كمان جدا بس متفهميش في إيه :blink: .. شئ غريب :blink:

حتى مش تصرف غير مفهوم لا ده شعور خارج عن حدود التخيل .. أعتقد أنا كمصريه عاجزه عن تخيله

يعني إيه جوزي خليه عندك و التانيه لا و النبي أحسن ده دورك؟؟ .. يا ليله مش فايته .. :lol:

كنت أشعر بضغطي آخذاً في الإرتفاع بمجرد الجلوس معهن قليلاً أو سماع الحديث الدائر بينهن

و كان هذا يحدث بحكم أن إبنة المرأه الكبيره هي صديقتي من نفس عمري تقريباً

و سبحان الله إستمرت صداقتي بتلك الصديقه عبر الهاتف

و لم تكن مفاجأتي كبيره عندما عرفت أنها أصبحت زوجه ثانيه لزوج متزوج منذ خمس سنوات قبلها

يعني لحقت بركب أمها و أختها و لا عجيب في الأمر لديهن bv:-

المهم خلاصة الكلام إنها فعلا مقدره خاصه .. و ربنا يبارك لمن رزقها بها ما دامت لا ترى في ذلك ضرراً :sad:

.. لكن المهم أنه لا يمكن أن نقيس بها على الكل فنحمل بها إمرأة أخرى ما لا طاقة لها به

تحياتي لكِ غاليتي أم بلال و دمتِ بود dtcv:

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل أبو أدهم

تحيه طيبه

بداية لا بد من القول أنه لا داعي أبداً لذكر عبارة ((واعلم انكم سوف تشنوا علي حربا انا الاخر لكن هذا الواقع .))في حديثك

فأنت حقاً إلى حد بعيد مثالاً يحتذى به

أنت لم تتزوج بدون علم زوجتك .. و لا حتى أعلمتها لتضعها أمام أمر واقع كما أشار البعض ..

حتى أنك لم تدَّعي البطوله و لم ترفع شعارات عقيمه مثل رحمة النساء و نجدة الأرامل و إسعاف العوانس

أراك رجل صريح تسمي الأشياء بمسمياتها

تمنيت ان يكون لي زوجة ثانية

و تطبق الشرع كما ينبغي له

( بعلم وموافقة زوجتة )

فأنت لم تخدع زوجتك بزواج جديد سراً و لم تجبرها على الأمر و هي غيرر موافقه

و لم تستغل حاجتها لإعالتك في وجود الأطفال فتضعها أمام أمر واقع و لم تستنطق لسانها بالقول (ضل راجل و لا ضل حيطه )

ربنا يبارك لك بزوجتيك و أبنائك ما دمت لم تجبر إحداهما على ما ينفعك و يضرها

و بهذه الأخلاقيات لا أظنك كنت ستقدم على الزواج الثاني إن لم تمتلك زوجتك الأولى المقدره على موافقتك ((أم أنني مخطأه))؟ :sad:

يعني المختصر أنك رغبت بالتعدد فأخبرت زوجتك فوافقتك هواك فتوكلت على الله.. ماشاء الله ربنا يحفظكم

و لكن سامحني إن أخبرتك أنني أخشى إن قلت لك (( أكثر الله من أمثالك )) .. لأن بصراحه .. زوجتك الأولى لا تتكرر كثيراً

و حقاً و الله أتعجب فعلاً تلك القوه الغريبه و طريقة التفكير التي تمنحها تلك القوه لإتخاذ هذا القرار أو بالأحرى الموافقه عليه

حتى أنني أشعر بشئ من الرفض الداخلي و الغضبه لها و أنا أقرأ موقفها من زواجك_مع أنني لا أعرفها حتى_و سبحان الله هي الراضيه

فسبحان الله كما أن أصابع اليد الواحده لا تتشابه فإن بنات الجنس الواحد يختلفن

و حتى إن كانت هناك مداخل محدوده للشيطان كما ذكرت فأعتقد أن تخطيها الآن هو بلا شك واجب زوجتك الأولى

لأنها تحملت تلك المسؤوليه من البدايه ..حتى أنه لن يصح المنطق في الدفاع عنها ..

بل الأقرب أنني أتخيلها جديرة بالتصدي لهذه المشكلات ما دامت حظيت بالقوه لقبولها

على كل حال بارك الله فيك و أرضاك

نقطه واحده أختلف معك فيها و هي تلك التي لونتها في إقتباسك باللون الأخضر

فصدقني و الله يا أخي الكريم ليس معنى أن ترفض الزوجه زواج زوجها بأخرى أنها لا تقدر حاجة الأرمله أو المطلقه

هذا غير أنه يجب الأخذ بالحسبان أنه ليست كل الأرامل تنوي الزواج مره أخرى و كذلك المطلقات

هذا غير أن المطلقات و الأرامل ليست فئه قاصره على النساء .. فإن كان التعدد حل للنساء الأرامل أو المطلقات .. فماذا يفعل الرجل المطلق بنفسه و الأرمل كذلك إن كان ليس هناك تعدد أزواج؟؟؟

كما أن الحل للمتأخرات بالزواج هو تيسير أمور الزواج و ليكن للقادر مادياً على إعفاف زوجه جديده _ لتكن لديه الفضيله الكافيه للمساهمه بهذه القدره الماليه في تزويج تلك الزوجه الجديده لزوج جديد غير قادر مادياً

أليس الرجل غير القادر على الزواج يمثل هو الآخر حاجه إنسانيه يجب النظر إليها بعين المسؤوليه ؟؟

فلتتصدروا لتلك المسؤوليه بأموالكم

أم ان المسؤوليه فقط من نصيب الزوجات تجاه السيدات الأخريات ؟؟

و إسمح لي أخي الفاضل أن أحييك مره أخرى على تعليقك على قول أخي سهل (( رضينا بالهم و الهم مش راضي بينا ))

أشكرك و أشكر مداخلتك و أتمنى لك الخير و البركه

أختك أم كريم

رابط هذا التعليق

و كنت أرى بأم عيني أربع نساء كل إثنتان منهما هما زوجتان لرجل واحد .. إمرأه و إبنتها و ضرة كل منهما

يعني الست و بنتها و ضُرة الست و ضُرة بنتها .. !!!!

كُنَ يجلسنَ سوياَ بشكل شبه يومي وقت العصر في جلسه حميمه جداً و تمر و قهوه عربيه و الذي منه

و تخيلي الحديث الدائر بينهما؟؟

_ خلي ( أبو *** ) عندك اليوم ترى و الله تعبانه و مالي خلق عليه

_ لا .. تكفين ... له عندي يومين ... و صار وقتك

و الله العظيم الزوج بيحدفوه على بعض و مع ذلك بيحبوه كمان جدا بس متفهميش في إيه :hi: .. شئ غريب dtcv:

و سبحان الله إستمرت صداقتي بتلك الصديقه عبر الهاتف

و لم تكن مفاجأتي كبيره عندما عرفت أنها أصبحت زوجه ثانيه لزوج متزوج منذ خمس سنوات قبلها

يعني لحقت بركب أمها و أختها و لا عجيب في الأمر لديهن :sad:

ما شاء الله يا أم كريم ..

يعني حضرتك عندك تجارب ناجحة أهو ، أمال مخبياها علينا ليه ؟

عموما أنا أعتبر الكلام اللي قولتيه ده حجة عليكي وعلى باقي الأخوات ..

وبالنسبة لجملة (رضينا بالهم) فأنا وضحتها في تعليق سابق وقولت باللفظ:

لا والله ما أقصدتش إن الستات هم، أنا أقصد إن الزواج نفسه وما يتطلبه من مسئوليات هو اللي هم

فعلا والله , الراجل بيطلع عينه .. يجيب شقة تاني ويفرشها وشبكة ومصاريف وحماة تانية (مش كفاية حمى واحدة) وزيارات عائلية جديدة و...........

كل دا هم وتعب , بس كله يهون عشان خاطر ....

وبالنسبة للأخ الفاضل أبو أدهم , فربنا رزقه بزوجة نادرة في الوجود

لكن اللي زيينا يعمل غيه بقى ؟!!

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

طيب عموما نشوف أهل العلم بيقولوا إيه في الموضوع ده ..

الشيخ ابن عثيمين رحمه الله (الفقيه المعروف)

واحدة بتسأله وبتقول:

زوجي يريد الزواج بأخرى وأنا لست موافقة والسؤال هل آثم على منعه من الزواج بأخرى وهل أكون آثمة إذا طلبت الانفصال عن زوجي إذا تزوج بأخرى وجهوني في ضوء سؤالي؟

فأجاب رحمه الله:

للزوج أن يتزوج من النساء ما شاء كما قال تعالى (فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع) فله أن يتزوج إلى أربع

ولا يحل للمرآة أن تمنعه من التزوج بأخرى لأن الحق في التعدد للزوج وليس للزوجةإلا إذا كانت قد اشترطت على زوجها حين عقد النكاح أن لا يتزوج عليها فقد قال النبي صلى الله عليه وسلام (إن أحق الشروط أن توفوا به ما استحللتم به الفروج)

وأما بدون شرط فإنه لا يحل لها أن تمنع زوجها ولا يجب عليه هو أن يمتنع إذا طلبت منه ألا يتزوج

بل له أن يتزوج رضيت أم كرهت وإذا تزوج فليس من حقها أن تطلب طلاق الأخرى ولا يحل لها أن تطلب طلاق نفسها أيضا

ولا يلزمه هو أن يطلقها إذا طلبت لأنه جاء عن النبي صلى الله عليه وسلم (أن من سألت زوجها الطلاق من غير بأس فحرام عليها رائحة الجنة).

(انتهت الفتوى)

والفتوى موجودة في موقع الشيخ نفسه , على الانترنت للي عاوز يتأكد

رحمك الله أيها الشيخ الفقيه

اللي عنده بقى دليل من الشرع أو فتوى من عالم معتبر تقول عكس الكلام ده يتفضل يقولها

تم تعديل بواسطة سهل جدا

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا أم كريم

أنا ما قولتش إن الراجل يتجوز في السر

أنا كل اللي قولته إنه لا يشترط إنه يستأذنها, لكن ممكن يخبرها بعد ما يتجوز علطول أو في يوم الجواز

يعني يحطها قدام الأمر الواقع

أنا لي أصدقاء كثير معددين وبيعملو كده

وفي الغالب السناريو اللي ببيحصل هو اللي هاحكلكم عليه ده

بعد الراجل ما يعملها ويتجوز على مراته يقوم جايبلها هدية حلوة ويدخل عليها ..

الزوج: ازيك يا روحي عاملة إيه واحشاني موت

المدام: إيه وحشاك ديه , ما انت كنت لسه معايا الصبح

الزوج: بردو بتوحشيني حتى لو غبت عنك ساعة

المدام: إيه الحكاية مش عوايدك , عاوز إيه

الزوج: تصدقي يا حياتي أنا بحمد ربنا إنه رزقني بواحدة زيك

المدام: انت هاتعيش الدور ولا إيه , خلّص، عاوز إيه ؟؟

الزوج (بعد أن يبلغ ريقه ويتلعثم): أصلى يا حياتي .. أنا بصراحة اتجوزت

المدام: نعم يا ....

وطاخ طيخ طوخ بوووووووووووووووووم

(وعلقة تفوت ولا حد يموت)

وبعدين يعمل نفسه زعلان ويمشي بره البيت

ويروح لنمبر تو (الزوجة التانية) يبات معاها 3 أيام إذا كانت ثيب , أو 7 أيام إذا كانت بكر

زي ما الحديث بيقول..

وتوتة توتة خلصت الحدودة

ملحوظة: ممكن الست تطلب الطلاق في الأول، وده في الغالب بيستمر لمدة شهر, بس بعد كده بترضى بالأمر الواقع

تقول في نفسها: هاروح فين بالعيال

وأهو ظل راجل ولا ظل حيطة :roseop:

أضحكتني أضحك الله سنك :mellow:

رابط هذا التعليق

شئنا أم ابينا .... عدد النساء في ازدياد مستمر بالنسبة الى عدد الرجال

وبعد عدة سنوات ... الله اعلم كم سنة ... سيصبح نسبة الرجال الى النساء 1 : 10

تفتكرو ايه الحل .... النساء غير المتزوجات سيصبحن اغلبية ساحقة

التعدد سيكون حل إجباري

مشكلة العنوسة وتأخر سن الزواج ده قنبلة موقوتة وخطر كبير على المجتمعات

ولا يجوز للناس ان يحرمو ما أحل الله .... الله اعلم بشئون خلقه

احمد ابراهيم

رابط هذا التعليق

:roseop: :mellow: أختي الفاضلة زهرة الجبل :

أنا لست مع الزواج سرا ،

و أيضا لست مع تحكيم العاطفة في هذا الأمر ،

الضرر الذي يقع على المرأة من عدم العدل يبوووووووووووووووء الرجل بإثمه و ليست هي ،

سألت نسااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء كثيراااااااااااااااااااااااااااااااااااات جدا كإستبيان على موضوع التعدد للأسف مهما زاد أو نقص تدينهن

رفضن و هذه تعد في الواقع مشكلة حقيقية ،

العجيبة ليس في من رفضت أن يتزوج زوجها عليها ، العجيبة في من فاتها قطار الزواج و عرضت عليها أزواج ( و الله بعضهم وكيل وزارة - و ناس محترمين جدا و أثرياء ) يريدون التعدد تخيلي رفضوا على أمل عريس يأتيها وهي تعدت الثلاثين ،

أشعر أن الواقعية في الأمور و وضع الإنسان نفسه مكان الآخرين قد يجعله يتراجع عن رأي خطأ

الزوجة عادة تطلب الطلاق بمجرد معرفتها أن زوحها عدد و لا تحاول أن ترى هل سيعدل أم لا .

و إذا رضيت بالأمر الواقع ، للأسف قد تحاول هي أو الأخرى إفساد حياة الأخرى ،

يأتي هنا دور الرجل و حزمه و قوامته أن يتخطى و يعرف كيفية وضع قوانين لحفظ حق و مكانة كل زوجة حتى لا يختلط الحابل بالنابل،

:mellow: :mellow: كذلك على الزوج أن يتقي الله في حقوق الزوجة الأولى ،

فلا يكون مقصرا أصلا في مشاركتها المسئولية و يلقي بكل شيء على رأسها من : تعليم و توجيه و تربية و الإهتمام بالأبناء ، لا يساعدها في شؤون المنزل ،

يعني مثلا نظافة البيت ، حمل الرضيع حتى تنتهي من شأن ما ، إسكاته ملاعبة هذا،

أخي الفاضل عملت إستبانة بين جنسيات مختلفة أغلبها مصريين و منهم سوريين ، سودانيين ...إلخ

فوجئت ( ما تزعلش مني أقول إللي لنا و إللي علينا ) بأن الرجل الشرقي ( يغلب ) عليه الإتكال على زوجته ( إلا من رحم الله ) في جمييييييييييييييييييييع شئون المنزل و وظيفته الأساسية هو الإنفاق ، العمل ، الخروج مع أصدقاؤه ،مشاهدة الأخبار ، النوم يوم الجمعة

يعني يا أستاذ سهل جدا المرأة عنما تتحول لطاحونة،و لا يوجد تعاون كافي من الرجل ، و يلومها ليل و نهار على تقصيرها في حقه ، طيب هي مربوطة في ساقية هتفضى إمتى ؟؟ إذا في تعاون حقيقي هتفضى و هتشعر إن الزوج بيحبها ، يبقى هيكون قلبها بيدق لما تشوفه ، يبقى ليها نفس تسرح شعرها مثلا ،

هل تظن أن هذا النموذج يصلح أن يعدد فوق أنقاض زوجته المسكينة المطحونة ؟؟؟أكيد إذا كان فاكر إن التعدد هيصلح حال الأولى يبقى غلطان ، الزوجة عاوزة تعاون ، دعم نفسي ، مشاركة حقيقية في تربية و تعليم الأبناء مش شخصية متواكلة عليها في كل شيء ،

إذا الزوج ناجح و بقوة في تحمل مسؤولية البيت الأول و رجل بمعنى الكلمة ، و يحقق قوامته بمعنى الكلمة ، أتوقع له النجاح في التعدد ،

و شكرا لك أختي زهرة الجبل و لكم جميعا

تم تعديل بواسطة ام بلال
رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة أم بلال

نشكر لك جهودك في هذا الموضوع المثير للجدل

فعلا الرجل الشرقي أو المصري تحديدا مكبر دماغه عالآخر من أمور البيت –إلا من رحم الله-

يعني يا أستاذ سهل جدا المرأة عنما تتحول لطاحونة،و لا يوجد تعاون كافي من الرجل ، و يلومها ليل و نهار على تقصيرها في حقه ، طيب هي مربوطة في ساقية هتفضى إمتى ؟؟ إذا في تعاون حقيقي هتفضى و هتشعر إن الزوج بيحبها ، يبقى هيكون قلبها بيدق لما تشوفه ، يبقى ليها نفس تسرح شعرها مثلا ،

على فكرة في اعتقاد سائد بين أوساط النساء ليس له أي أساس من الصحة

وهو إن الراجل الذي يريد الزواج على زوجته يكون ذلك بسبب تقصيرها في حقه

وهذا وإن كان سببا في بعض الحالات، إلا أنه ليس السبب الرئيسي على الإطلاق

يوجد أسباب كثيرة أخرى تدفع الرجل للزواج الثاني منها أسباب فسيولوجية وأسباب سيكولوجية

بالإضافة لأسباب أخرى يصعب التعبير عنها

وكمان مش عارف ليه في شيء خفي بيدفع الرجل إلى الظفر بأكثر من امرأة

لاحظته في كثير من الرجال

أذكر مرة رأيت بحث علمي، مؤدَّاه إنهم اكتشفوا إنه يوجد في جسم الرجل بروتون يدفعه لا شعوريا للحصول على أكثر من امرأة

ولما جابوا فيران التجارب الذكور وشالوا منها البروتون ده لاقوا إنه بيكتفي بفأرة واحدة فقط ..

مما يؤكد هذا الاكتشاف

شوفتوا بقى يعني حاجة غصب عننا :mellow:

وعلى فكرة اللي قاموا بالبحث ده , ناس غير مسلمين :roseop:

سؤال أخير للفاضلة أم بلال

بعد موقفك من التعدد ، لو البروتون إياه اشتغل مع الأخ الفاضل أبو بلال , وقرر إنه يتزوج ثاني

فماذا سيكون موقفك ؟؟

تم تعديل بواسطة سهل جدا

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

wst:: أخي الفاضل سهل جدا :

أنت تعلم تماما أنني من أنصار التعدد ( لدرجة عند حديثي عن الموضوع ده صحباتي بيبقوا عاوزين يضربوني )

أولا:

لي شروط أجدها مهمة جدا في مسألة التعدد ( في حدود ظروفي الشخصية ) :

- أولا تكون ملتزمة و تقية فعلا

- أحبها فعلا في الله و كما تعلم أن الأرواح جنود مجندة ، أنا مثلا شخصية على سجيتي ، ليس لي ظاهر و باطن ، يبقى الشخصة المتكلفة لا أرتاح لها أبدا

- أن تكون إنسانة سؤنقذها من بلاء حقيقي واقع عليها : أرملة ، عانس ، لا تجد من يعولها، أسلمت و خايفة على دينها يعني لها ظروف خاصة و سأكسب فيها أجر

لأن طاما الهدف كسب الأجر يبقى يكون الأجر كامل

- ألا يكون عندها أبناء و خصوص ذكور ، لأن عندي بنات و إذا حدث و عشنا معا أو إختلطنا هتكون مشكلة عشان بناتي و موضوع المحارم و الحجاب .

- أن ترضى التكيف على أسلوب معيشتنا ، و طرقتنا في الحياة

الخلاصة عاوزة أكسب أخت ليه أحبها في الله أساعدها و تساعدني ، نتعاون على تلقي العلم الشرعي و حفظ القرآن ،تكون وقافة عند الحق إذا أخطأت ،

كل الصفات السابقة لا تظهر إلا بالعشرة ، و قد وجدتهم ، لكن للأسف رفضوا جميعا عارف ليه؟؟

إستحوا مني خافوا يفسدوا حياتي ؟؟حاولت أقنعهم فشلت .و على فكرة أنا حاولت أدور لهم كتير جدا عن أزواج خليين ، و مازال جاري البحث ربنا يزوج العزاب و العازبات جميعا و يهني الجميع

بس فعلا كنت حزينة لأني بحبهم جدا و مازلت ، و لما تحب إنسان بيكون عندك إحساس إنك عاوز تعطيه أفضل ما عندك ،أما أبو بلال ،

بيوافق على الفكرة ، و لما ما تحصلش بيقول إحنا صلينا إستخارة لو فيه خير كان حصل ، لأنه أصلا غير حريص على التعدد كهدف ،

بس للأمانة و هذه نصيحة لكل من يفكر في التعدد :

إسأل نفسك و كن صريح:

- هل أنت مؤدي لحق الله في زوجتك الأولى ؟؟؟نظرة إنصاف من فضلكم

- هل تعطي أبناءك من الأولى وقت للعب ، و قت للتوجيه ، وقت للمذاكرة مثلا ؟؟؟

- التعدد ابتلاء حقيقي هل لديك القدرة الحقيقية و من طبعك أن يتغلب عقلك على عاطفتك ؟؟؟

- هل معروف عنك في وسط عائلتك و بين أصدقاءك أنك حكم ، عدل ، ثقة ، تحكم بالعدل و لو على نفسك لصالح شخص بتكرهه ؟؟؟

- هل أنت لا تحكم عقلك عند الغضب ، بمعنى هل ينطبق عليك قول الرسول : ليس القوي بالصرعة لكن القوي الذي يملك نفسه عند الغضب ؟؟؟

التعدد إختبار كبير و أمانة عظيمة ، فلا يتقدم له إلا من هو يعلم يقينا أنه قادر على ذلك ، و لازم يعلم أنه قادر على علاج جراح زوجته ، التي من الممكن أن تفتن ، خصوصا إذا كانت عاطفية جدا ،

بمعنى إذا واحد متزوج واحدة غيورة لدرجة الجنون و الشك ، ممكن تتخيل حضرتك حياتهم عاملة إزاي لو عدد ؟؟

يعني كل واحد أدرى بظروفه ... أدرى بالمفاسد و المصالح ... إلخ

إن أصبت فمن عند الله و إن أخطأت فمن نفسي و الله أعلم .

أنا عارفة ممكن تقولوا أنني مجنونة ... شخصية مريخية ... لكن فعلا بفكر بعقلي و مش بقلبي

رابط هذا التعليق

ما شاء الله عليكي

هي وصلت لدرجة إنك تسعي في تزويج زوجك

أنا خايف لواحدة من المشاركات تعمل علمية انتحارية وتفجر نفسها في الموضوع على اللي فيه بسببك :roseop:

والله إذا كانت نيتك بالشكل ده, فأرجو أن يكتب الله أجرك وأن يكون هذا العمل سبب في دخولك الجنة بإذن الله

فكما تعلمون إنه ممكن بالنية بس الواحد ياخذ الأجر الكامل حتى لو ما حصل العمل نفسه

وأتفق معاكي في نقطة مهمة جدا ..

بالفعل مش كل الرجال يصلحون للتعدد

حسب الشخصية

لازم يكون راجل حِمِش زيي كده wst::

وعلى فكرة زوجتي امرأة صالحة ولله الحمد (إن شاء الله تكون زيك كده)

مرة كلمتها في الموضوع ده فاقتنعت بيه من باب الشفقة على باقي أخواتها المسلمات

بس بعد يومين رجعت في كلامها وقالت: لااااا، إنسى اللي قولتهولك

مش هاقدر استحمل :blink:

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...