اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

الاخت : طبيبه مستجده . انا بصراحه ماعرفش اسما ءواماكن مستشفيات الداخليه بس ممكن حضرتك تعملي سيرش على الجوجول اكيد هاتطلع لك اماكنها .بس انا اللي اعرفه انك مابتختاريش يعني العقد بييجي لك في الحته الفولانيه يا توافقي ياما مافيش اختيار , ده على حسب علمي .

رابط هذا التعليق

طيب ايه مميزات الداخلية عن الصحة السعودية

وعيوبها ايه

اهو للعلم برده بالامور

واللجنة الصحة ممكن تيجى بعديها باد ايه اسبوع ولا اسبوعين ولا شهر

انا سمعت انه اللى يشتغل فى الحرس او القوات المسلحة السعودية لو جه يغير الاماكن دى يقعد سنتين حتى يستطيع العمل فى الصحة معرفش اكيدة ولا لا

طيب هو ارقام مكاتب التوظيف مشغولة على طول ليه

لو ممكن حد بيجيب معاه

يسالنا عن تخصصات الكلى والباطنة والقلب والجلدية مطلوبة ولا لا

لان اصحابى بيسالونى ومش عارف اقول لهم

ولو الواحد خطف رجليه وراح هناك المكتب يسال بنفسه هيقولولوا ولا لا

اطباء الجلدية

www.egydermis.com

رابط هذا التعليق

الاخبار الجديده بتاعت مصر الحجاز.خدوا عندكم 1-الدكتور راح النهرده الصبح وصل هناك الساعه تسعه ونص. 2- مالاقاش حد جه لسه كانوا قافلين.3- بيفتحوا الساعه 10 الصبح .4- ساْلوه احنا اتصلنا بيك قال لا قالوا له معاك ورقك قال ايوه فقالوا له .........؟؟؟؟؟؟؟ ايه؟ قالوا له اتفضل ادخل .6- المهم همه برضوا اتنين دكاتره اللي بيساْلوا .بس على فكره يا icehell.ماطلعوش همه همه اللي بيمتحنوا في مكتب التوظيف .يعني اتنين تانيين.الظاهر ان واحد اسنان والتاني مع باقي الدكاتره . (مهم جدا المعلومه دي)همه بيمتحنوا ازاي ؟ امامه كمبيوت او شاشه عليها اسئله مع الاجوبه بتاعتها لكل تخصص علشان كده هوه واحد لكل التخصصات .يعني دخل انف واذن بيجيب اسئله الانف والاذن يساْل منها .واذا باطنه مثلا يجيب اسئله للباطنه والاجوبه بتكون قدامه.بس الاسئله كانت كتيره عن بتوع مكتب التوظيف لكن في المستوى المعقول.

رابط هذا التعليق

الاخبار الجديده بتاعت مصر الحجاز.خدوا عندكم 1-الدكتور راح النهرده الصبح وصل هناك الساعه تسعه ونص. 2- مالاقاش حد جه لسه كانوا قافلين.3- بيفتحوا الساعه 10 الصبح .4- ساْلوه احنا اتصلنا بيك قال لا قالوا له معاك ورقك قال ايوه فقالوا له .........؟؟؟؟؟؟؟ ايه؟ قالوا له اتفضل ادخل .6- المهم همه برضوا اتنين دكاتره اللي بيساْلوا .بس على فكره يا icehell.ماطلعوش همه همه اللي بيمتحنوا في مكتب التوظيف .يعني اتنين تانيين.الظاهر ان واحد اسنان والتاني مع باقي الدكاتره . (مهم جدا المعلومه دي)همه بيمتحنوا ازاي ؟ امامه كمبيوت او شاشه عليها اسئله مع الاجوبه بتاعتها لكل تخصص علشان كده هوه واحد لكل التخصصات .يعني دخل انف واذن بيجيب اسئله الانف والاذن يساْل منها .واذا باطنه مثلا يجيب اسئله للباطنه والاجوبه بتكون قدامه.بس الاسئله كانت كتيره عن بتوع مكتب التوظيف لكن في المستوى المعقول.

ماتفرقشي كتير.......

الفرص بتاعة الجي بي كتيرة في الأمارات براتب احسن ومعاملة احسن بس لازم اعدي امتحانهم

رابط هذا التعليق

حلوة المعلومة دى يا دكتورة وربنا يوفقه وان شاء الله يطلع حكومة هما اصلا الداخلية فى الانف والاذن ساعات يبقوا عايزين اخصائيين كبار علشان العمليات اما الصحة بيعوزوا كتير علشان العيادات

ونزاب كتير بردوا اما مستشفيات الداخلية معدودة

يعنى كده الواحد يظبط المسائل مع الكمبيوتر

والله السعوديين دول دماغ

بلا دكاترة ولجان ولا نيلة

طيب افرض الكمبيوتر قال اجابة اكاديمية

والدكتور قالها بطريقة عامية شوية

يبقى الممتحن هيصدق مين

واه لو الكمبيوتر عطل ولا هنك

يقولك شكل الكمبيوتر كده مش مستلطفك

اطباء الجلدية

www.egydermis.com

رابط هذا التعليق

تمام الحمد الله ان الدكتور راح بس حكاية الكمبيوتر دى مكنتش موجودة اول يوم هو كان قدامه ورق كتير وده كان طبيب عام وبيدخلوا الاطباء البشريين وبتاع الاسنان كان عادى بيسال بردوا من دماغه المهم هل قالوا للدكتور هنرد عليك امتى وياريت حضرتك تطمنينا الدكتور عمل ايه وهل عرف الاماكن إللى فيها التوزيع؟

Dr.KTS

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة روشه ربنا يوفقكم

و نشكرك جميعا علي طيبة قلبك و حسن نواياك

ده انتي ما شاء الله ما بتضيعيش وقت في مد يد المساعده و بتشرحي و تحكي كل حاجه اول باول

و الله فعلا انتي قلبك ابيض و ربنا يكتر من امثالك

رابط هذا التعليق

يا جماعة بيقولوا انهم منعوا جميع انواع الاجازات للاطباء .. وده عشان حالة الطوارىء اللي عاملاها الوزارة بسبب موضوع انفلونزا الخنازير

هل الكلام ده صحيح ولا ايه .. و لو منعوا هل فعلا كل انواع الاجازات .... وهل لكل تخصصات الطفال بما فيهم الاسنانجية

و اختي طبيبة مستجدة .. انا لما جيت اقدم لنايب زاير في جامعة القاهرة ... ما طلبوش مني اي اثبات للتفرغ .. طلبوا بس شهادة البكالوريوس و الامتياز .. واثبات انهاء الخدمة العسطرية و فيش و تشبيه

فلو حضرتك هتقدمي في القاهرة انا كده كده رايحلهم خلال اسبوع .. اتأكد لحضرتك برده ان ما فيش تغيير .. بس لحد مانا قدمت وده كان في شهر 2 اللي فات ما طلبوش

دكتور حازم اخويا الكبير انا فهمت ان شهادة الخبرة لازم تتظبط عشان يحسبولي كل الايام في الخبرة .. طب لو انا لاي سبب من الاسباب ما عرفتش اظبطها سؤالي عن حالتي واللي هيا انا استلمت في المديرية من سنتين و 3 شهور لحد دلوقتي .. وكان في وسطهم الجيش اللي طبعا بيتحسب من شهادات الخبرة .. يعني انا مستلم في المديرية من 27 شهر مش من 24 شهر وخدت في النص 3 شهور اجازة و ما عنديش اي ايام ضايعة (زي صديقك الهندي )في الوسط مابين مرواحي للجيش ولا لما جيت استلم بعديه .. ولكن انا واخد 3 شهور اجازة رعاية الاسرة بعد ما استلمت من الجيش ب 4 شهور.... و رجعت تاني من اسبوع ............... الخلاصة ان ايام خبرتي لو اتجمعت على هيئة (الفترة اللي قبل الجيش + فترة الجيش +الفترة اللي بعد الجيش +الفترة اللي بعد اجازة رعاية الاسرة ) هتكمل سنتين بدون نقص يوم واحد ... فهل هيا دي الطريقة اللي هتحسبلي بيها الهيئة السعودية خبرتي .. ولا هيقولولي لأ انت واخد في النص اجازة ..وشكرا على تعبك معانا يا باشا ..

رابط هذا التعليق

سؤال :لو انت مقدم لشغل حكومي في السعوديه . نجحت في المقابله .بس قالوا لك شهادة الخبره بتاعتك ما تنفعش .هاتعمل ايه؟ :cry:

مكتب مصر الحجاز ممكن يظبطلو شهادة خبرة من اي مستشفى خاصة بس المشكلة ان هيئة السعودية بتتصل وتستفسر وممكن تتكشف....

مكتب القادة اللي انا حاطط عنوانه طالب اخصائيين لمستشفى السعودي الألماني الأيامدي.......اهو دول ممكن تحاول تظبطو المكتب بكام قرشين عشان العطا يرسى عليكم........اهي محاولة

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا ايس هيل...بس كان في سؤال تاني . لو معايه شهادة خبره من نقابة الاطباء مكتوب فيها ان بناء على الشهادة الواره الينا من مستشفيات القوات المسلحه ان فلان الفلاني قد عمل بالمستشفيات العسكريه من كذا___ الى كذا___ وانه مسجل في النقابه برقم كذا ومعاه تصريح مزا وله المهنه ولا يزال ساري لحسن سيره وسلوكه . ومختومه بختم النقابه بس ما عليهاش ختم النسر. ممكن تتوثق ويؤخذ بيها .بيقولوا ان لازم ختم النسر علشان تتوثق من الخارجيه والسفاره السعوديه. طيب لو انا وثقت شهادة الخبره دي من الشهر العقاري وامين عام الشهر العقاري مش كده بيكون عليها ختم النسر واقدر اوثقها من الخارجيه والسفاره :cry:

رابط هذا التعليق

سؤال كمان هوه الهيئه السعوديه بتتصل تستفسر عن كل الناس اللي مسافره وله لما حد بيدي فيهم زومبه (يشتكي يعني)ولما بيساْلو ابيساْلوا عن الشهادات العلميه وله شهادة الخبره؟

رابط هذا التعليق

يا جماعة ماحدش يعرف لو عايزة اظبط شهادة طبيب حر كدة وكدة علشان الدبلوم اروح لمين بس حد يجاوبنى ارجوووووووووووووووووكم بسررررررعة

رابط هذا التعليق

يا جماعة بيقولوا انهم منعوا جميع انواع الاجازات للاطباء .. وده عشان حالة الطوارىء اللي عاملاها الوزارة بسبب موضوع انفلونزا الخنازير

هل الكلام ده صحيح ولا ايه .. و لو منعوا هل فعلا كل انواع الاجازات .... وهل لكل تخصصات الطفال بما فيهم الاسنانجية

و اختي طبيبة مستجدة .. انا لما جيت اقدم لنايب زاير في جامعة القاهرة ... ما طلبوش مني اي اثبات للتفرغ .. طلبوا بس شهادة البكالوريوس و الامتياز .. واثبات انهاء الخدمة العسطرية و فيش و تشبيه

فلو حضرتك هتقدمي في القاهرة انا كده كده رايحلهم خلال اسبوع .. اتأكد لحضرتك برده ان ما فيش تغيير .. بس لحد مانا قدمت وده كان في شهر 2 اللي فات ما طلبوش

دكتور حازم اخويا الكبير انا فهمت ان شهادة الخبرة لازم تتظبط عشان يحسبولي كل الايام في الخبرة .. طب لو انا لاي سبب من الاسباب ما عرفتش اظبطها سؤالي عن حالتي واللي هيا انا استلمت في المديرية من سنتين و 3 شهور لحد دلوقتي .. وكان في وسطهم الجيش اللي طبعا بيتحسب من شهادات الخبرة .. يعني انا مستلم في المديرية من 27 شهر مش من 24 شهر وخدت في النص 3 شهور اجازة و ما عنديش اي ايام ضايعة (زي صديقك الهندي )في الوسط مابين مرواحي للجيش ولا لما جيت استلم بعديه .. ولكن انا واخد 3 شهور اجازة رعاية الاسرة بعد ما استلمت من الجيش ب 4 شهور.... و رجعت تاني من اسبوع ............... الخلاصة ان ايام خبرتي لو اتجمعت على هيئة (الفترة اللي قبل الجيش + فترة الجيش +الفترة اللي بعد الجيش +الفترة اللي بعد اجازة رعاية الاسرة ) هتكمل سنتين بدون نقص يوم واحد ... فهل هيا دي الطريقة اللي هتحسبلي بيها الهيئة السعودية خبرتي .. ولا هيقولولي لأ انت واخد في النص اجازة ..وشكرا على تعبك معانا يا باشا ..

انا مش فاهمة موضوعك كويس بس انا كنت فأجازة رعاية طفل من 2006 فسنة 2008 استلمت العمل وطلبت شهادة خبرة المفروض انه ينكتب فيها انى كنت فأجازة فطلبت من الموظف انه ميقلش فيها انى كنت فأجازة عشان انا عايزة اسافر فوافق وبدون فلوس ولا اى شىء

فانت ممكن تقولهم ميكتبوش لك انك كنت فأجازة وحاول

واتمنى اكون افدتك

رابط هذا التعليق

سؤال

هى لجنة الداخلية فى مكتب التوظيف السعودى لحد امتى

احسن اتصلوا بواحد صحبى جى بى وقالولوا تعالى الأحد

اطباء الجلدية

www.egydermis.com

رابط هذا التعليق

الدكتور/movalention (ايه الاسم الصعب ده؟ هههههه.المهم اللجنه موجوده لامتى الله اعلم .اللي اعرفه انها موجوده لمده تقريبا كده اسبوعين في مكتب التوظيف وبعدها هاتيجي لجنة وزاره الصحه . بس ده ترا طيش كلام . مش اكيد لكن اللجنه بتاعت الداخليه اللي في مصر الحجاز اخر يوم ليها السبت (بكره) لكن ما نعرفش اذا كانت لجنه وزاره الصحه هاتروح بعد كده مصر الحجازز وله مصر الحجاز هاتكتفي بعقود الداخليه؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...