اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

لاء يا movalention الموضوع هوه ان في ناس فغلا بترضى وتسافر بالمرتبات دي يعني بلغني ان في دكتور اخصائي انف واذن مسافر على 8000 وموافق .فلما صاحب المستوصف يلاقي دكتور يوافق ب8000 وب 7000 ليه بقه يجيب ب10000تيجوا نتفق ماحدش يطلع اقل من 15000

رابط هذا التعليق

هو فعلا ده مشكلة الخاص

يلاقى ناس مستعدة تسافر باى حاجة

بس ساعات الرقم فى الخاص ممكن يكون اكذوبة

وخليكى شوية فى الحكومة لسه فى فرص قادمة وكمان لجنة الصحة جايه اخر الشهر

ودى بتبقى تقريبا كبيرة عن الداخلية وخلى الدكتور يكمل مذاكرة وربنا يوفق

فصبر جميل

اطباء الجلدية

www.egydermis.com

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا اخصائى جراحة بالسعودية بوزارة الصحة وأرغب فى التقدم لامتحانات الزمالة البريطانية للجراحة العامة MRCS

ارجو من اى زميل لديه خبره كافية فى هذا الموضوع افادتى بالتفصيل عن طريقة التقدم للامتحان و الرسوم المطلوبة و كذلك الشهادات المطلوبة و هل هى تكون موثقة من عدمه و كذلك اماكن الامتحان بالنسبة لكل جزء على حدة و اية معلومات اخرى عن المواقع الالكترونية و لكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

هو فعلا ده مشكلة الخاص

يلاقى ناس مستعدة تسافر باى حاجة

بس ساعات الرقم فى الخاص ممكن يكون اكذوبة

وخليكى شوية فى الحكومة لسه فى فرص قادمة وكمان لجنة الصحة جايه اخر الشهر

ودى بتبقى تقريبا كبيرة عن الداخلية وخلى الدكتور يكمل مذاكرة وربنا يوفق

فصبر جميل

اهلا روشة معلهش للانقطاع ولا سألتى حتى انا روحت فين كل شوية فاعدة تدورى ع الدكتور حازم وبس ونسيتينا

المهم ربنا يوفقكم وانتظرى الحكومى وبلاش تفكرى فالخاص لان تخصص انف واذن ده فالمستوصفات بيكون ذبونه قليل وطبعا صاحب المكان هيشد ودان الدكتور لو مجبش دخل كويس ودى ارخم حاجة فالخاص ده غير الحروب والمناوشات :blink: اللى هتكون بين الطبيب العام فالمكان لو كان قديم وله مرضاه وده حصل معايا شخصيا .

اهلا دكتور movalention شكرا لرد حضرتك ع نيابات الريف ولما ربنا يؤمر وننزل من هنا ابقى ادور ع نيابه فأى مكان مهو الانسان مش هياخد كل حاجة فالدنيا يإما استلم نيابتى ده ان جتلى اصلا يإما نتغرب والعيال تتربى بعيد عن ابوهم .وبالنسبة لموضوع لجنة وزارة الصحة ال هتيجى اخر الشهر دى اكيد ولا لأ؟

انا هنزل ان شاء الله اخر الشهر فيا ريت تتابعونى بالمعلومات دى عشن انا نفسى اتعاقد حكومى اوى عشان الواحد يرتاح من بهدلة الخاص

ونتمنى نسمع كل خير عنك يا دكتور حازم.

سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

رابط هذا التعليق

الجماعة اللي حاتموت عالسعودية خالي بالكم في جلد لاتفه الاسباب (حاد بياخد اللقمة من بقكم!!!!!)

وبعدين دي الداخلية يعني حاتكشفوا على ناس مساجين!!!

اتفضلوا اقراو http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics.../egysaudia.aspx

رابط هذا التعليق

الجماعة اللي حاتموت عالسعودية خالي بالكم في جلد لاتفه الاسباب (حاد بياخد اللقمة من بقكم!!!!!)

وبعدين دي الداخلية يعني حاتكشفوا على ناس مساجين!!!

اتفضلوا اقراو http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics.../egysaudia.aspx

بعد احترامي لسيادتك و احترامي لوجهة نظرك

بس ده مش موضوع التوبيك

التوبيك اظن انه لمساعدة بعضنا البعض بالنسبه للراغبين في السفر

و حضرتك واضح ان ما عندكش رغبه في السفر و ياريت كلنا نصل لهذه المرحلة يا رب امين

و تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

طب يا اخت روشة اللة يكرمك ممكن بس تقوليلى النمرة دى لما كلمتوها اسال عن مين وافتح معة موضوع شهادات الخبرة والحر ازاى يعنى اول ماكلمة اقولة انا عايزة شهادة كدة وكدة ولا اجيبهالة ازاى bsh:) bsh:) :ninja: واعذرينى على السؤال دة بس بجد انا ماليش خبرة ولو تعرفى حاجة جديدة عن طبيب حر ردى عليا؟وعنوان المكتب دة فين؟

السلام عليكم ورحمه الله

بالنسبه لشهاده الطبيب الحر مبقاش ليها لازمه دلوقت

اخر حاجه اعرفها من مصر انه جامعتين الى بيقبلوا الطبيب الحر المنوفيه وبنها

المنوفيه مبقتش تطلب طبيب حر خلاص بس بتمضي اقرار انك لا تعملى وكده

بنها تقريبا لسه بيطلبوها

اما نجيبها منين فهيا بتتباع على باب الكليه فى المنوفيه كل المكاتب شغالين فيها

بتترواح فى الكفاءه والسعر

ورقه عبيطه كده وكل الناس عارفه انها مضروبه

لما تنزلى مصر وتنوى خلاص هديلك رقم واحد يعملهالك ان شاء الله

الموضوع بسيط جدا جدا

رابط هذا التعليق

انا عاوز اسال سؤال بالمره

دلوقتى انا استلمت العمل فى مارس 2006

اخدت نيابه فى مارس 2008

وسافرت السعوديه فى سبتمبر 2008

دلوقتى انا عاوز اغير النيابه فقالولى لازم تلغى وتستنى وتقدم تانى

هل هستنى سنتين ولا حركتين ؟؟

وكمان لما استنى هيكون فات 5 سنوات من تاريخ استلامى للعمل فهل لا يحق ليا انى اقدم نيابات تانى ولا سنوات السعوديه دى مش بتتحسب ؟؟

يعنى احل المشكله دى ازاى؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

اخدت نيابه فى مارس 2008

وكمان لما استنى هيكون فات 5 سنوات من تاريخ استلامى للعمل فهل لا يحق ليا انى اقدم نيابات تانى ولا سنوات السعوديه دى مش بتتحسب ؟؟

حركتين موش سنتين

بدان واخد اجازة رسمي وبتدفع تاميناتك خلاص كله بتحسب شغل في الحكومة ............زدا في ناس بترجع من السعودية بتلاقي نفسها استشاري او اخخصائي دي كلها درجات بتتاخد بلاقدمية بس طبعا تكون واخد ماجستير..........

بعدين تعالى هنا ايه اللي خلاك تغير رايك وعاوز ترجع البلد دي...............فين استراليا!!!!

رابط هذا التعليق

ماما نونه انا مانسيتكيش :roseop: :ninja: .انا كتبت لك مرتين لوراجعتي الصفحات كويس وبعت لك على الياهو رساله اوف لاين وبعدين ...اذاعرف السبب بطل العجب...وانا عارفه سبب غيابك وعلشان كده كنت متطمنه عليكي .باْمارة ما بعت لك enjoy your time :lol: :roseop: ولواني عارفه اللي عندها بيبي صغير: :lol: بيكون حالها ازاي. :lol:

رابط هذا التعليق

اخدت نيابه فى مارس 2008

اهلا دكتور احمد

فينك من زمان .بالنسبة لتغيير النيابة هتتأخر اعلانين مش حركتين بس نصيحة منى تبت فنيابتك لان حركات النيابة الايام دى حركات قرعة وضحك عالدقون يعنى لو شفت اعلان حركة مايو هتلاقيها كذبة ابريل يعنى النسا ع مستوى الجمهورية 43 وظيفه والحجة انها حركة تكميلية .

بالنسبة لو مر عليك سنتين من تاريخ استلامك للنيابة ومرجعتش تستلمها تانى هتتلغى نيابتك وهترجع ريف تانى

ولو مر عليك 5 سنوات معتش ادامك غير نيابات الريف بس دى لازم تكون خلص سنتين تكليف عشان تقدم فيها .

رابط هذا التعليق

ماما نونة موش لازم تنزلي مصر عشان تقدمي في مكتب التوظيف السعودي..................

في اعلانات كتير بتنزل في الجرائد السعودية وتخيلي طالبين بس من الاطباء المقيمين في السعودية.............

في مستشفى تابعة لقوى الامن في مكة وعاوزين دكاترة بس مقيمين في السعودية....

رابط هذا التعليق

انا اصلا عاوز انزل الغى النيابه بتاعتى وارجع ريف

واسافر هنا تانى سنتين مثلا ولما ارجع ابقي اقدم فى حركه جديده

بس الى قالقنى انى تكليف 2006 يعنى لو لغيت فى 2009 يبقي هستنى لحد مثلا 2011 وبالتالى هيكون مر 5 سنوات من تكليفي

طيب ايه الحل انا عاوز اخلص من نيابه بتاعتى واحول لحاجه تانيه

ايه الحل؟؟؟

وايه الفرق بين حركتين واعلانين وسنتين؟؟؟

رابط هذا التعليق

حركة=2 اعلان=اعلان اساسي+اعلان تكميلي

لازم يعدي عليك اعلانين بمعني كل سنة فيها اعلانين واحد اساسي و واحد تكميلي.............

بعدين ماتشتتش نفسك كده

عاوز تخصص=نيابة=نائب زائر في اي مستشفى جامعة او معهد

الا ازا كان حاظك كويس وجاتلك نيابة صحة في مستشفى كويسة فيها التخصص اللي انت عايزه(هوا عاوز انهي تخصص وانا اقولك تعمل ايه)

بعدين ياسيدي انت لو اخدت زائر ماتخافشي موش حاتصرف كتير زاي مانت متخيل ........هوا اول شهرين بعد كده زمايلك حايجبولك بريفت عالي

واحيانا مابيكونش في اي حل زاي تخصص الرمد غير انك تسيب الطب خالص وتعقد عالنت زاي مانا عامل..............

رابط هذا التعليق

ماما نونة موش لازم تنزلي مصر عشان تقدمي في مكتب التوظيف السعودي..................

في اعلانات كتير بتنزل في الجرائد السعودية وتخيلي طالبين بس من الاطباء المقيمين في السعودية.............

في مستشفى تابعة لقوى الامن في مكة وعاوزين دكاترة بس مقيمين في السعودية....

شكرا جزيلا لرد حضرتك

يا ريت لو فيه اعلانات زى دى للمقيمين تبلغنى بيها من فضلك بس تحديد فالرياض لانى مرافقة لزوجى

وشكرا

رابط هذا التعليق

انا اصلا عاوز انزل الغى النيابه بتاعتى وارجع ريف

واسافر هنا تانى سنتين مثلا ولما ارجع ابقي اقدم فى حركه جديده

بس الى قالقنى انى تكليف 2006 يعنى لو لغيت فى 2009 يبقي هستنى لحد مثلا 2011 وبالتالى هيكون مر 5 سنوات من تكليفي

طيب ايه الحل انا عاوز اخلص من نيابه بتاعتى واحول لحاجه تانيه

ايه الحل؟؟؟

وايه الفرق بين حركتين واعلانين وسنتين؟؟؟

انت لو عاوز تلغى نيابتك تبقى تحاول قبل حركة نوفمبر ما تنزل وبالتالى هتتحرم من حركتين ال هما نوفمبر ومايوالتكميلية وبكده يبقى لسه معاك اعلانين تقدم فيهم ال هما نوفمبر 2010 ومايو 2011 ان شاء الله

بس ده ف حالة ان ربنا هيهدى وزير الصحة وميغيرش القرارات الوزارية ال كل يوم بحال

انا عن نفسى مش منتظرة اعلان نيابات نوفمبر ده لانه اكيد هيكون زى كذبة ابريل

جركتين معناها اعلانين يبقو فأى شهور بتحددها الوزارة انما سنتين دى ممكن يكون فيها اكتر من اعلانين

ولو استلمت نيابة ومر سنتين هتتلغى اتوماتيك منك .بس يمكن متقدرش تحصل النيابة دى تانى ففكر كويس وراجع نفسك 100 مرة قبل ما تنفذ لان انا شايفة انه للراجل لازم يخلص نيابته قبل اى سفر مهما كانت ظروفه انما للبنت اهى كده كده زوجة ولها دور تانى فالحياة غير العمل .

وربنا يوفقك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

فين الدكتور حازم يا جماعة :roseop:

ليكون انفلونزا الخنازير بدأت بالمنطقة بتاعته واعلنو عليهم الطوارىء

لو فيح حد يا جماعة كان ع اتصال بالموبايل معاه يتصل عليه ويطمنا

رابط هذا التعليق

ماما نونه انا مانسيتكيش :roseop::roseop: .انا كتبت لك مرتين لوراجعتي الصفحات كويس وبعت لك على الياهو رساله اوف لاين وبعدين ...اذاعرف السبب بطل العجب...وانا عارفه سبب غيابك وعلشان كده كنت متطمنه عليكي .باْمارة ما بعت لك enjoy your time mc: :roseop: ولواني عارفه اللي عندها بيبي صغير: :happy: بيكون حالها ازاي. :lol:

شكرا لردك

انا بس كنت بهزر معاكى

ومعلهش لعدم التواصل بس الكمبيوتر بتاعى جاله فيروس طاظا من الصين وضربلى الويندوز ولسه مصلحتوش

رابط هذا التعليق

د/ حازم لعل المانع عن دخولك المنتدى خير ان شاء الله .عايزين نتطمن عليك.مااتعودناش على غيابك

شكراً جزيلاً لكى والحمد لله أنا بخير مُجرد شوية ظُروف أُسرية ،لكن كُلة تمام.

يا حازم مهما طال غيابك

هنا يستناك اخوانك

على حوارات المصريين

على بعدك مش صابرين

زى رحلة طير

ترجعلنا ان شاء الله بالخير

بعتنالك احلى سلام

ومن قلوبنا احلى كلام

ومع اول طلعة شمس

شعارنا حازم وبس

شكراً لهذا المدح الجميل أنا أصغر من هذا المدح

ربنا يعنى على مُساعدة الناس وقضاء حوائجهم إن إستطعت.

:roseop: عايزين د /حازم . مع اعتذاري للجميع .بس الحوارات ملهاش طعم من غيرك يا دكتور .كلنا مفتقدينك.طمنا عليك .ان شاء الله يكون خير

البركة فيكى وفى الصبيان :lol: .

وبضم صوتى للجماهير ونطالب بالعودة السريعه للنجم الدكتور حازم وإن شاء الله المانع يكون خير

كُلك زوق وأدب الله يكرمك. mc:

ماما نونه movalentionsاحنا روحنا وثقنا شهادة الخبره من الخارجيه ;) بس الاستاذ ربيع يا ماما نونه برضه قال لنا انه ممكن يوثقها لنا عادي من السفاره لكن همه مابيفضلوهاش .المهم بس لما ربنا يكرم ومكتب التوظيف او مصر الحجاز يتصل يقول تعالوا يبقى يحلها ربنا .لان المشكله في شغل الحكومي مش في الخاص وربنا يقدم اللي فيه الخير . اضحكم بقه :roseop: .قال ايه احنا مارضيناش نتعاقد على 10000 في جده وتذكره للدكتور علشان كان مكان جديد لسه بيفتح .قام النهرده اتعرض علينا المدينه المنوره ب :roseop: :) 7500مش حاجه تضحك لاء وقاعد يقنع فينا اننا نتنازل شويه علشان دي المدينه المنوره والتاني يقول ب 9000 والشغل 10 ساعات والثالث يقول ب8500 ومالوش دعوه بالتذكره والاجازه المدفوعة الاجر .يعني بقت مهزله . :roseop:

الراتب المعروض على الدكتور دة لعب عيال زوجك أقل راتب ممكن يشتغل بية هو 13000 ألف ريال على الأقل دة لو هو قبل ، يعنى عقدة هنا فى وزارة الصحة مش أقل من 14000 ريال على خبراتة الطويلة.

الصبر يا عزيزتى.

فين الدكتور حازم يا جماعة :happy:

ليكون انفلونزا الخنازير بدأت بالمنطقة بتاعته واعلنو عليهم الطوارىء

لو فيح حد يا جماعة كان ع اتصال بالموبايل معاه يتصل عليه ويطمنا

الله يعزك ويبارك فيكى أضحكتينى :) .

شكراً لسؤال جميع الأخوة الزملاء والزميلات وربنا يُديم المعروف.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...