اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.........حمد الله ع سلامتك يا دكتور حازم يارب يكون المانع خير .ع فكره باين من ردود حضرتك انك مش في المود يعني مش ده دكتور حازم اللي اتعودنا عليه وحمدالله ع سلامتك مره اخري

بالنسبه لحضرتك يا ماما نونه اللي اعرفه ان مستشفي المللك فيصل التخصصي بالرياض محتاجه صيادله بس مش عارفه محتاجه كمان دكاتره ولا لا ممكن حضرتك تسالي في قسم الموارد البشريه التابع للمستشفي وربنا يوفقك

انااعدت المداخله دي علشان حضرتك يا ماما نونه لان تقريبا ماخدتيش بالك منها اول مره

وحمد ل الله ع سلامتك مره اخري ........حضرتك كده تمام بقيت في المود

رابط هذا التعليق

يا دكاتره مافيش اخبار عن مكتب التوظيف او مصر الحجاز؟ماحدش اتصل بيهم او همه اتصلوا بيه وقالوا له نجحت .او اي معلومه تصبر الواحد :closedeyes:

مفيش اى جديد خالص لانهم يدوب خلصوا على يوم الاحد على الاقل اسبوع من تاريخ اخر المقابلات بتاعتهم ويمكن اكتر لان العدد مش قليل وربنا يسهل ولو حد اتصل هقولكم علطول إن شاء الله

Dr.KTS

رابط هذا التعليق

لسه مفيش اتصالات ليه يا روشة؟

لان لجنة الداخلية مشيت يوم الاحد بعد المقابلة الجى بى

يعنى لسه كان اخر يوم الاحد

على ميجمعوا الورق ويشوفوا الناس

ولو حد من زمايلى اتصلوا بيه هقولك على طول

ربنا يخليك. معلش انا بس باساْل علشان الظروف الخاصه بتاعتنا .اصل همه ما اتصلوش بالدكتور علشان يعمل المقابله بس لما راح بيقول جاوب كويس . .بس مش عارفين موضوع الشهادة اياها دي اخبارها ايه معاهم. علشان كده عايزه اعرف لو بدؤا يتصلوا باللي نجحوا نشوف هايتصلوا بينا وله لا.لكن لو اتصلوا بحد من الناجحين وما اتصلوش بينا فطبعا ده معروف معناه.......انه نجح بس شهادة الخبره دي ما تمشيش معاهم

انا اساسا لسه ماعملتش شهادة الخبرة وقالي الموظف اللي عال البوابة وموظف الاستعلامات موش مهم دلوقتي

بسي دكتور المقابلة سالني اشتغلت فين اعتقد عشان يحدد نوعية الاسالة

الورق دوره بيجي بعدين ساعة التعاقد لانه ببساطة كل الورق اللي كانو بياخدو صور وطبعا هما بيدققو قوي في الورق الاصلي المختوم وبيعملو في مشاكل...

هما بقى لو تكلمو في شهادة خبرة الجيش دا بقى حيكون في مرحلة لاحقة لو وقع الاختيار وقدم الشهادات الاصلية لتراجع من قبلهم

واظاهر انهم موش حايتصلوا بحد عشان الطوارئ اللي في العالم بسبب انفلونزا الخنازير..........يعني كده قدامهم شهر لما يفوقو من الازمة اللي حاصلة وممكن يلغو المقابلات القديمة ويعملو تانية جديدة لان الظروف اتغيرت

رابط هذا التعليق

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.........حمد الله ع سلامتك يا دكتور حازم يارب يكون المانع خير .ع فكره باين من ردود حضرتك انك مش في المود يعني مش ده دكتور حازم اللي اتعودنا عليه وحمدالله ع سلامتك مره اخري

بالنسبه لحضرتك يا ماما نونه اللي اعرفه ان مستشفي المللك فيصل التخصصي بالرياض محتاجه صيادله بس مش عارفه محتاجه كمان دكاتره ولا لا ممكن حضرتك تسالي في قسم الموارد البشريه التابع للمستشفي وربنا يوفقك

انااعدت المداخله دي علشان حضرتك يا ماما نونه لان تقريبا ماخدتيش بالك منها اول مره

وحمد ل الله ع سلامتك مره اخري ........حضرتك كده تمام بقيت في المود

شكرا جزيلا على مداخلتك ومعلهش انا اسفة بس كنت مشغولة اوى وملحقتش ارد وان شاء الله هروح للمستشفى اسأل بس المستشفيات الكبيرة دى مش بتاخد الدبلوم والجاجات بتاعتنا دى لانهم بياخدو شهادات اعلى من كده فالمستوى بس ده ميمنعش انى اقدم والتوفيق من عند الله .

والف شكر تانى مرة

:roseop: :roseop: :lol: :) :roseop:

رابط هذا التعليق

يا دكاتره مافيش اخبار عن مكتب التوظيف او مصر الحجاز؟ماحدش اتصل بيهم او همه اتصلوا بيه وقالوا له نجحت .او اي معلومه تصبر الواحد :roseop:

السفر ده نصيب وارزاق انا عايزاكى تصبرى عالاخر ومتستعجليش عالسفر عشان يجيلك فرصة كويسة وان شاء الله هيوفقكم قحاجة كويسة فالحكومى ان شاء الله

والله دعيت لكم ولكل واحد عاوز يسافر انه ربنا يوفقه بس مش عارفة انى بكده بكون بدعيله ولا بدعى عليه لان الغربة دى حاجة مش كويسة وسنه ورا سنه بتضيع منك هنا من غير ما نحس وفالاخر هنرجع مصر تانى

وكل ما اشوف المصريين ال عالمنتدى ال بقاله 20سنة و22 سنة باستغرب الناس دى عاشت ازاى هنا كل العمر ده واتحملت الغربة دى ؟وقتها بحس انه ممكن يكون الدعاء بالتوفيق للسفر حاجة كويسة طالما كل الناس دى متأقلمة عالغربة كده .

اتمنى للجميع بالتوفىق ان شاء الله

:roseop: :lol: :) :roseop: :roseop: :roseop: :roseop: :roseop:

رابط هذا التعليق

يا دكاتره مافيش اخبار عن مكتب التوظيف او مصر الحجاز؟ماحدش اتصل بيهم او همه اتصلوا بيه وقالوا له نجحت .او اي معلومه تصبر الواحد :roseop:

السفر ده نصيب وارزاق انا عايزاكى تصبرى عالاخر ومتستعجليش عالسفر عشان يجيلك فرصة كويسة وان شاء الله هيوفقكم قحاجة كويسة فالحكومى ان شاء الله

والله دعيت لكم ولكل واحد عاوز يسافر انه ربنا يوفقه بس مش عارفة انى بكده بكون بدعيله ولا بدعى عليه لان الغربة دى حاجة مش كويسة وسنه ورا سنه بتضيع منك هنا من غير ما نحس وفالاخر هنرجع مصر تانى

وكل ما اشوف المصريين ال عالمنتدى ال بقاله 20سنة و22 سنة باستغرب الناس دى عاشت ازاى هنا كل العمر ده واتحملت الغربة دى ؟وقتها بحس انه ممكن يكون الدعاء بالتوفيق للسفر حاجة كويسة طالما كل الناس دى متأقلمة عالغربة كده .

اتمنى للجميع بالتوفىق ان شاء الله

:roseop: :lol: :) :roseop: :roseop: :roseop: :roseop: :roseop:

عين العقل يا نونة والله يارات الناس كلها فى المنتدى وبره المنتدى تقرا وتفهم كلامك ده كويس جدا وتعرف ان مش كل حاجة فى الدنيا دى السفر والفلوس . ياما فى ناس قعدت فى مصر احسن الف مرة من اللى سافر وضيع عمره ويرجع فى الاخر يقول يارتنى وعلى العكس ناس تانية سافرت ومش عايزة ترجع لان ملهاش حاجة فى مصر ترجع ليها يعنى مفيش اسرة ولا مهنة ولا اى حاجة يبكى عليها . لكن عموما كل شئ نصيب ومحدش يستعجل زى ما انتى بتقولى والرزق مكتوب فى اى مكان على الارض .

ربنا يوفق الجميع :roseop:

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

بالنسبة لاى حد عايز يضرب شهادة لو للسعودية بتتقفش والله العظيم قافشين كام دكتور وللاسف مصريين ضاربين شهادات خبرة مهو انت هتعرف ازاى انها سليمة واختامها مزورة

انا اعرف واحد هنا زور ختم الغرفة التجارية واتقبض عليه والمحامى كان طالب بس حوالى 50 الف ريال عشان يطلعه على ذمة القضية

انا منصحش اى حد يعمل كده

:roseop::roseop: :lol: :) :roseop::roseop::roseop::roseop:

انا مش فاهمة موضوعك كويس بس انا كنت فأجازة رعاية طفل من 2006 فسنة 2008 استلمت العمل وطلبت شهادة خبرة المفروض انه ينكتب فيها انى كنت فأجازة فطلبت من الموظف انه ميقلش فيها انى كنت فأجازة عشان انا عايزة اسافر فوافق وبدون فلوس ولا اى شىء

فانت ممكن تقولهم ميكتبوش لك انك كنت فأجازة وحاول

واتمنى اكون افدتك

هوا في تناقض هنا ولا انا بيتهيألي ... معلش وضحيلي ايه الفرق عشان انا موش فاهم .. عشان انا اول مرة اسافر

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا كمان مش فاهمة فين التناقض ال تقصده؟

انا كنت فأجازة من سنة 2006 وحتى اخر 2008 رعاية طفل وفأخر 2008 استلمت العمل وفأول 2009 اخدت اجازة تانى

وطلعت شهادة خبرة انى استلمت العمل فكذا ------ وما زالت تعمل حتى تاريخه

ومتكتبش فيها انى كنت منقطعة فأجازة .

يريت اكون افدتك

معلش ان بستوضح

هوا مش حضرتك بتقولي انك طلبتي من الموظف انه ما يكتبش في الشهادة انك كنتي في اجازة

هوا ده ما يتبرش ضرب للشهادة .. و تزوير ليها ممكن يعرضني لمخاطر و حبس .. على اساس ان ده مش اللي حصل فعليا لو بعتوا سألو المديرية هنا

وشكلرا على اهتمامك بالاجابة عليا

رابط هذا التعليق

شكرا للنصيحه الغاليه دي يا ماما نونه.بس اصعب حاجتين الاختيار والانتظار واحنا منتظرين (الوظيفه الحكوميه هاتيجي وله لا_ومحتارين هل همه فعلا بيفضلوا بتوع القوات المسلحه وله لا.).انا عارفه ان الارزاق كلها بيد الله وكل واحد بياخد نصيبه انا مش معترضه بس(خلق الانسان عجولا) انا عايزه ارسى بس هانسافر وله لا ولو هانسافر يبقى امته . وعلى خاص وله حكومي ولسه بقى موضوع لوسافرنا (مدارس الاولاد)والتقديم ولو السفر اتاْخر يعني دخلنا في السنه الجديده كام شهر كدهه هانعمل ايه؟ واصل احنا عايزين لو ربنا كتبها لنا (نسافر مع بعض من الاول). عموما انا متشكره جدا ليكي ولنصيحتك هيه صح الصح بس نعمل ايه بقه البني ادم بني ادم برضه عمره ما هايتغير ربنا خلقه كده (دايما مستعجل وقلوق)دعواتك معانا بقه

رابط هذا التعليق

دكتور حازم

حمداًً لله على السلامة

نورت المنتدى و أثريته فعلاً بمشاركاتك الفعالة

طبعا من غير ما ننسى الأعضاء النشيطين

ربنا يكرمكوا كلكم

رابط هذا التعليق

لاء يا movalention الموضوع هوه ان في ناس فغلا بترضى وتسافر بالمرتبات دي يعني بلغني ان في دكتور اخصائي انف واذن مسافر على 8000 وموافق .فلما صاحب المستوصف يلاقي دكتور يوافق ب8000 وب 7000 ليه بقه يجيب ب10000تيجوا نتفق ماحدش يطلع اقل من 15000

ما هو دة مربط الفرس ، أحكى لكم قصة صغيرة مُش بعيدة عن الموضوع ومُش بس المُشكلة على مستوى الأفراد وأنهم هما سبب إنخفاض الأجور برة مصر.

السنة الى فاتت خرجت لجنة مبجلة من أكبر إستشارين السعودية وراحوا بنجلادش للتعاقد مع أطباء وكانوا عاملين نفسهم إنهم ها يروحوا يعبوا الطيارة ويرجعوا وكان معانة أكثر من إستشارى سعودى كانوا والله بيبصوا لنا مكدة من تحت لفوق بمعنى هتشفوا لما نرجع من بنجلادش؟؟؟!!!!!!!

هنعمل فيكم إية يا مصرين بالجزمة إن شاء الله :roseop: طبعاً العبد لله صاحب فلسفة غريبة وهى لا تحاول التقرب للمدير أو حتى تقابلة كتير لية ؟؟؟؟؟

لأنة لو حبك هيمسكك شغل كتير وممكن تأخذ إمتيازات مش من حقك وبسببها زملائك هيكرهوك وتكون مش محبوب.

ولو المدير كرهك بقا يومك مش فايت من الغلاسة والرخامة ، ولهذا أفضل دائماً البعد عن الإدارة ليس لى علاقة بهم مش جبن لكن فعلاً كطبيب خليك فى عملك كطبيب وبس.

المهم البهوات بعد ما رجعوا من بنجلادش وإتفضحوا وما جبوش حد رجعوا مدلدلين إودانهم ومكسوفين إنهم يتكلموا فى الموضوع من أساسة ، وعلى مستوى المنطقة عندى يكاد يكون عدد لا يُذكر الى لإستلم ومارس العمل فعلاً.

يقوم وزير الصحة المُحترم بتاعنا بعدها مباشرة يوقع مع السعودية أن مصر ملتزمة بإعطاء السعودية كل سنة 2000 طبيب لس أى عجز فى مجال الرعاية الصحية الأولية فى مناطق المملكة.

ودول أطباء مصرين راح يشتغلوا فى الهجر السعودية ( الهجرة دى زى قرية صغيرة).

والحكومة المصرية موافقة على الرواتب الحالية الى رفضها البنجال؟؟؟!!!! حسبى الله ونعم الوكيل فيكى يا حكومة لا سيبنا جوة مصر ولا براها.

بنفس المبدأ الى حضرتك ذكرتية فى ناس بتوافق على مرتب قليل تخيلى لما تكون حكومة بلد بتبيع عيلها بالرخيص وما بتفكرش تعمل لهم قيمة وسط البلاد.

عارفة لما دة حصل السعودين قلوها لنا وفى وشنا المصرين بيجوا على أى رواتب وأى فلوس ممكن نروح نعبى من مصر ونيجى والدليل شوفى الى بيحصل فى مكتب التوظيف السعودى من الزحام الشديد والناس الى عاوزة تهج برة البلد.

لكى الله يا مصر

حمدالله على السلامة يا دكتورنا .. و بجد وحشتنا اراءك .. و عجبني اوي مبداك في التعامل مع المدير (انك تبعد عنه) .. كلام في الجووون

و على فكرة انا محضرلك هدية كده على ماقسم .. بس هيا لسه بتستوي

و بمناسبة موضوع ان في ناس بترضى تتطلع على مرتبات صغيرة .. ماتيجوا فعلا نشجع بعضينا

و نعمل حد ادنى لكل فئة مننا .. يعني مثلا الجي بي ما يطلعش على اقل من كذا والاخصائي شرحه و الاستشاري خصوصا في القطاع الخاص

و حضرتك ادرى بالمرتبات اللي ممكن تكون مناسبة لكل فئة

و كمان نحدد صيغة عقود ما حدش يطلع على بنود اقل منه (هعمل واحد كده مستوحى من بتاع النقابة و انزله تقولولي رأيكم فيه ).. و نعتبر الكلام ده ملزم لينا يعني كأنه قانون ما حدش يطلع من البلد دي على اقل من كذا وبالشروط الفلانية .. و خصوصا طبعا للسعودية .. يعني تعتبر حملة .. نعملها شروط و نحاول ننشرها في كل المواقع

اهو منها نوعي الجداد في السفر على الاسعار .. والاهم نمنع انفسنا من اهانة انفسنا (و ماحدش يزعل مني)

خصوصا طبعا للسعودية ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا قررت اسمع كلام حضرتك من الاول واركز فى الماستر وبعدين اهرب من البلد دى ان شاء الله

وسلااااااااااااااااااااامى لكل الاصدقاء بالمنتدى والدعاء لامتحانات الفرست حاليا

وجزاك الله خيرا

أهلاً محمد/

طبعاً عين العقل تفكيرك دة الماستر أهم حاجة الأن أهم من السفر والفلوس وكل حاجة لأن والله لو لم تحصل الأن على الماستر ممكن ما تعرف تأخذوة تانى وعن تجارب أمامى هُنا بالعشرات من أطباء تعثروا جداً فى دراستهم بسبب السفر.

ملحوظة هامة:

هُناك دراسة حالية معروضة على معالى وزير الصحة الدكتور عبد الله الربيعة مفادها أنة لرفع كفائة العمل الطبى فى المملكة لا بُد من إلغاء التعاقد مع الأطباء العامين الغير مُؤهلين ( الغير حاصلين على دراسات عُليا بعد البكالوريوس).

فى حال إنفاذ هذة التوصية هتكون السعودية أُقفلت أمام كثير من الأطباء المصرين.

حتى الأن هذة الدراسة لم يتم المُوافقة عليها لكن مما تعلمتة فى السعودية ممكن فى يوم وليلة تلاقيها خرجت وأصبحت واجبة النفاذ ومعندهُمش مُشكلة لو مشاك من نص العقد.

واظاهر انهم موش حايتصلوا بحد عشان الطوارئ اللي في العالم بسبب انفلونزا

الخنازير..........يعني كده قدامهم شهر لما يفوقو من الازمة اللي حاصلة وممكن يلغو المقابلات القديمة ويعملو تانية جديدة لان الظروف اتغيرت

الكلام دة غير صحيح بعد إنتهاء المُقابلة يقوم كُل ممتحن بتسليم الكشف الخاص بة والذى أعطى الناس فية درجات ويتم ترتتيب الناس على حسب الدرجات من الأعلى للأقل ويتم الإتصال بيهم بالترتيب على حسب درجاتك والأماكن المعروضة ، أى أحد لا يرد على التليفون أو يرفض المكان المعروض علية يتم تجاوزة والإتصال على التالى لة فى الكشف.

هذا فى مكتب التوظيف السعودى وشرحة يحدث فى الشركات ( مصر الحجاز وبيونير) لكن ممكن التلاعب فى الكُشوف بعد الإستشارى ما يسلمها زى ما عرفنا من زملاء لنا ممكن يكون ترتيبك بعدى ومع ذلك تأخذ مكان قبلى هذا فى الخاص وممكن لو لك وسطة فى مكتب التوظيف يحدث أيضاً.

لكن أنك تنجح ولا يتصلوا هذا مُستحيل لأنهم محتاجين جداً جداً ممكن يتأخروا بس فى الإتصال عليك لكن هيتصلوا أكيد.

عين العقل يا نونة والله يارات الناس كلها فى المنتدى وبره المنتدى تقرا وتفهم كلامك ده كويس جدا وتعرف ان مش كل حاجة فى الدنيا دى السفر والفلوس . ياما فى ناس قعدت فى مصر احسن الف مرة من اللى سافر وضيع عمره ويرجع فى الاخر يقول يارتنى وعلى العكس ناس تانية سافرت ومش عايزة ترجع لان ملهاش حاجة فى مصر ترجع ليها يعنى مفيش اسرة ولا مهنة ولا اى حاجة يبكى عليها . لكن عموما كل شئ نصيب ومحدش يستعجل زى ما انتى بتقولى والرزق مكتوب فى اى مكان على الارض .

ربنا يوفق الجميع :roseop:

مالك يا غريب زرعتها مانجو وطلعت لك بطيخ ولا إية :lol:

دكتور حازم

حمداًً لله على السلامة

نورت المنتدى و أثريته فعلاً بمشاركاتك الفعالة

طبعا من غير ما ننسى الأعضاء النشيطين

ربنا يكرمكوا كلكم

شكراً جزيلاً لك دكتور أورل الله يعزك يا رب

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

حمدالله على السلامة يا دكتورنا .. و بجد وحشتنا اراءك .. و عجبني اوي مبداك في التعامل مع المدير (انك تبعد عنه) .. كلام في الجووون

و بمناسبة موضوع ان في ناس بترضى تتطلع على مرتبات صغيرة .. ماتيجوا فعلا نشجع بعضينا

و نعمل حد ادنى لكل فئة مننا .. يعني مثلا الجي بي ما يطلعش على اقل من كذا والاخصائي شرحه و الاستشاري خصوصا في القطاع الخاص

و كمان نحدد صيغة عقود ما حدش يطلع على بنود اقل منه (هعمل واحد كده مستوحى من بتاع النقابة و انزله تقولولي رأيكم فيه ).. و نعتبر الكلام ده ملزم لينا يعني كأنه قانون ما حدش يطلع من البلد دي على اقل من كذا وبالشروط الفلانية .. و خصوصا طبعا للسعودية .. يعني تعتبر حملة .. نعملها شروط و نحاول ننشرها في كل المواقع

اهو منها نوعي الجداد في السفر على الاسعار .. والاهم نمنع انفسنا من اهانة انفسنا (و ماحدش يزعل مني)

خصوصا طبعا للسعودية ..

أهلاً دنتوجابولى/

أنا موافق على فكرتك بس مع مُراعة أنة فى فئات تم تحسين رواتبها دى مُش راح تشترك معاك خالص ولا هتساعدك فى الموضوع دة وهم الأخصائين والإستشارين وأنا ذكرت من قبل رواتبهم طبعاً أنا أتكلم عن التعاقد فى الحكومة.

لكن الفئات الى ممكن نتكلم عنها هى:

1- الطبيب العام.

2- الطبيب المقيم.

3- التمريض.

4- طبيب الأسنان.

5-الصيادلة.

6- الفنين بكل فئاتهم ( فنى أشعة ، تحاليل ، تخدير!!!!!!إلخ ).

هذة هى الفئات التى أظن رواتبها ما زالت غير مُرضية بالمرة.

أما الأخصائى راتبة يصل إلى قرابة 14800 ريال والإستشارى قريب من 20000 ريال دة لو معاة درجات علمية من بلاد العالم الثالث مثل مصر أما دول العالم الأول فدة موضوع تانى أنا شرحتة من قبل.

لك منى السلام والتحية.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

بالنسبة لاى حد عايز يضرب شهادة لو للسعودية بتتقفش والله العظيم قافشين كام دكتور وللاسف مصريين ضاربين شهادات خبرة مهو انت هتعرف ازاى انها سليمة واختامها مزورة

انا اعرف واحد هنا زور ختم الغرفة التجارية واتقبض عليه والمحامى كان طالب بس حوالى 50 الف ريال عشان يطلعه على ذمة القضية

انا منصحش اى حد يعمل كده

:roseop: :lol: :wub: :happy: wst:: :) :) :roseop:

انا مش فاهمة موضوعك كويس بس انا كنت فأجازة رعاية طفل من 2006 فسنة 2008 استلمت العمل وطلبت شهادة خبرة المفروض انه ينكتب فيها انى كنت فأجازة فطلبت من الموظف انه ميقلش فيها انى كنت فأجازة عشان انا عايزة اسافر فوافق وبدون فلوس ولا اى شىء

واتمنى اكون افدتك

هوا في تناقض هنا ولا انا بيتهيألي ... معلش وضحيلي ايه الفرق عشان انا موش فاهم .. عشان انا اول مرة اسافر

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا كنت فأجازة من سنة 2006 وحتى اخر 2008 رعاية طفل وفأخر 2008 استلمت العمل وفأول 2009 اخدت اجازة تانى

يريت اكون افدتك

معلش ان بستوضح

هوا مش حضرتك بتقولي انك طلبتي من الموظف انه ما يكتبش في الشهادة انك كنتي في اجازة

هوا ده ما يتبرش ضرب للشهادة .. و تزوير ليها ممكن يعرضني لمخاطر و حبس .. على اساس ان ده مش اللي حصل فعليا لو بعتوا سألو المديرية هنا

لو كان فيها اى شك مكنش الموظف عملها وحط نفسه ف مخاطرة خصوصا انا لا اديته فلوس ولا كنت اعرفه قبل كده عشان نقول بيجا ملنى مثلا

وبعدين هو قال انى ما زلت اعمل حتى تاريخه ودى الحقيقة انا لا استقلت ولا سبت الوظيفة وخصوصا انى طلعت الشهادة قبل ما انهى اجراءات الاجازة بيوم او يومين

وعلى فكرة الهيئة بتديك فرصه كام شهر كده لو انت منقطع عن العمل بس متكنش وصلت لسنة والا هيطلبو منك شهادة خبرة تغطى السنة دى

توكل ع الله وحاول تعمل شهادة الخبرة دى

رابط هذا التعليق

شكراً مجدى والله إنت 100 مية أنا راح أكمل لك قصتى عن قريب بس أنا سيب الأعضاء الكرام علشان هوجة المقابلات الى فى مكتب التوظيف دى لما تخلص أكمل لك كل حاجة إن شاء الله.

بس أن عندى أخبار قد تكون مو كويسة لك أنت وجوكاز.

إلى لقاء قريب بإذن الله.

خير اللهم اجعلوا خير

كما قا الحبيب المصطفي ( عجبت لأمر المسلم كل خير إن اصابتة سراء , شكر فاكنت خيرٌ له . وإن اصابتة ضراء . صبر فاكن خيرً لة )

هات قول شو الخبر :roseop:

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

انا منصحش اى حد يعمل كده

:unsure: :happy: :lol: :roseop::roseop::roseop::roseop::roseop:

واتمنى اكون افدتك

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يريت اكون افدتك

معلش ان بستوضح

لو كان فيها اى شك مكنش الموظف عملها وحط نفسه ف مخاطرة خصوصا انا لا اديته فلوس ولا كنت اعرفه قبل كده عشان نقول بيجا ملنى مثلا

وبعدين هو قال انى ما زلت اعمل حتى تاريخه ودى الحقيقة انا لا استقلت ولا سبت الوظيفة وخصوصا انى طلعت الشهادة قبل ما انهى اجراءات الاجازة بيوم او يومين

وعلى فكرة الهيئة بتديك فرصه كام شهر كده لو انت منقطع عن العمل بس متكنش وصلت لسنة والا هيطلبو منك شهادة خبرة تغطى السنة دى

شكرا ليكي يا دكتورة

وكنت حابب اسال هي شهادة من كلية اسنان - جامعة القاهرة كنائب زائر تنفع يعتبروها خبرة

ولا دي بتندرج تحت البند اللي هما كاتبينه في الموقع بتاعهم

- لاتصنف الهيئة الشهادات ذات الصبغة الأكاديمية البحتة والتي لاتتضمن برامجها رعاية المرضى أو الممارسة السريرية والتدريب العملي في مجال الاختصاص أو الشهادات الصحية المسبوقة ببرامج تدريبية ذات صفة شرفية أو كطبيب زائر أو ملحق غير ممارس أو ما يتم بالمراسلة أو الانتساب أو على رأس العمل أو التعليم عن بعد ويتعارض مع أنظمة التعليم العالي .

رابط هذا التعليق

خصوصا طبعا للسعودية ..

أهلاً دنتوجابولى/

أنا موافق على فكرتك بس مع مُراعة أنة فى فئات تم تحسين رواتبها دى مُش راح تشترك معاك خالص ولا هتساعدك فى الموضوع دة وهم الأخصائين والإستشارين وأنا ذكرت من قبل رواتبهم طبعاً أنا أتكلم عن التعاقد فى الحكومة.

لكن الفئات الى ممكن نتكلم عنها هى:

1- الطبيب العام.

2- الطبيب المقيم.

3- التمريض.

4- طبيب الأسنان.

5-الصيادلة.

6- الفنين بكل فئاتهم ( فنى أشعة ، تحاليل ، تخدير!!!!!!إلخ ).

هذة هى الفئات التى أظن رواتبها ما زالت غير مُرضية بالمرة.

أما الأخصائى راتبة يصل إلى قرابة 14800 ريال والإستشارى قريب من 20000 ريال دة لو معاة درجات علمية من بلاد العالم الثالث مثل مصر أما دول العالم الأول فدة موضوع تانى أنا شرحتة من قبل.

لك منى السلام والتحية.

طب ما يالله يا دكتور .. ادينا كده بخبرتك .. اقل راتب مقبول للفئات اللي حضرتك قلت عليها دي

وبعدين بالنسبة للأخصائي .. انا شايف حضرتك بتقول للدكتورة روشة ان العروض اللي معروضة على جوزها دي اي كلام و اللي هيا ما بين 8000 و 10000 وانه المفروض ياخد مش اقل من 13000

يعني برده في استهبال في القطاع الخاص ..بالنسبة للاخصائيين.. وهوا ده اللي احنا بنتكلم عليه ..

الاستهبال في القطاع الخاص ..(لأن الحكومة مرتباتها ثابتة ) .. وان احنا نحدد مرتبات لكل الفئات اللي فيها استهبال .. حفاظا على تقدير مكانة الطبيب المصري ..

انا مستني من حضرتك اقل مرتبات للفئات دي تحفظلهم تقديرهم .. و تكون مناسبة لغلاء المعيشة دلوقتي

رابط هذا التعليق

انا منصحش اى حد يعمل كده

:unsure: :happy: :lol: :roseop::roseop::roseop::roseop::roseop:

واتمنى اكون افدتك

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يريت اكون افدتك

معلش ان بستوضح

شكرا ليكي يا دكتورة

وكنت حابب اسال هي شهادة من كلية اسنان - جامعة القاهرة كنائب زائر تنفع يعتبروها خبرة

ولا دي بتندرج تحت البند اللي هما كاتبينه في الموقع بتاعهم

- لاتصنف الهيئة الشهادات ذات الصبغة الأكاديمية البحتة والتي لاتتضمن برامجها رعاية المرضى أو الممارسة السريرية والتدريب العملي في مجال الاختصاص أو الشهادات الصحية المسبوقة ببرامج تدريبية ذات صفة شرفية أو كطبيب زائر أو ملحق غير ممارس أو ما يتم بالمراسلة أو الانتساب أو على رأس العمل أو التعليم عن بعد ويتعارض مع أنظمة التعليم العالي .

معلهش اسفة يا دكتور معيش فكرة عن السؤال بتاع جضرتك

ممكن دكتور حازم يفيدك فيه اكتر منى

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم جميعا وخصوصا الدكتور حازم ارجو الافادة عن نوعية الاسئلة التى تسالها اللجان التابعة لوزارة الصحة بمكتب الحجازعادة بالنسبة للطبيب العام وهل هناك كتب او مراجع تفيد فى ذلك وماهى المواضيع التى يجب مراجعتها جيدا والف شكر على اهتمامكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بداية بأسجل اعجابي بكمية المعلومات الرائعة و روح التعاون من كل المشاركين في الموضوع و ربنا يوفق الجميع للي فيه الخير ان شاء الله .. و كمان أسجل اجهادي الشديد لمتابعة الموضوع لأني كنت سايباه في الصفحة حاجة و تلاتين لقيته ما شاء الله 82 صفحة

كان ليا تساؤل بالنسبة لعملي في السعودية انا دلوقتي باشتغل في مصر طبيب مقيم كلى صناعي من اول سبتمبر 2008 يعني تقريبا داخلة على 9شهور و ان شاء الله في خلال شهر او اتنين هأسافر لزوجي في الرياض استقدام فكنت عايزة اعرف هل ممكن يكون ليا فرصة اني اشتغل طبيب مقيم كلى او باطنة في اي مستشفى سواء خاص ولا حكومة ولا الفترة اللي قضيتها مش كافية و آخدها من قصيرها و أدور على ممارس عام و ما اتعبش نفسي في البحث عن طبيب مقيم ؟

السؤال التاني للدكتور حازم على وجه الخصوص انا كنت اخدت اجازة رعاية طفل و سافرت مرافقة لزوجي قبل كدة و رجعنا نهائي و ان شاء الله هنسافر تاني على عقد جديد و غيرت جواز السفر فلو طلعت شهادة الخبرة بدون الاجازة ممكن تتحسبلي المدة كلها عشان ادخل امتحان الهيئة ولا ممكن تتكشف برضه ..و لو سمحت عايزة خدمة من حضرتك لو تعرف ممكن مين يخلصلي الشهادة دي في المنصورة بما اننا بلديات و معارف حضرتك كتير ..هل في موظف معين في المديرية ولا الوضع ايه

و سؤال تاني للدكتور اللي امتحن امتحان الهيئة في مصر ..طلبوا من حضرتك عقد عمل ولا ممكن اتقدم للامتحان من غير عقد قبل السفر بدون عقد و ايه الاوراق اللي طلبوها و حضرتك ذاكرت منين او جبت اوراق اسئلة منين

و جزاكم الله خيرا و تحياتي لكل الأخوة و الزملاء الاعزاء بالمنتدى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...