اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا وحشة !

Recommended Posts

واحد عاد وزاد معايا عن عيوب الهجرة وهو طبعا معاه باسبور فرنسا

قلت له تبدل الباسبورات

قال لي لا

مش عارف ايه هدف الموضوع ل كان للتنبيه لبعض السلبيات فانا شخصيا عارف انه مهما كثرت سلبيات الغرب افضل من سلبيات مصر للاسف التي اتمني ان ياتي يوم وتكون مثل كندا

ونظرا لان الوقت الذي سيحدث فيه هذا لن يكون في حياتي ولا حياة اولادي

لذا فلننقذ اولادنا وناخذ خطوة

ماشاء الله انا ملاحظ عدد كبير من الاعضاء بيحبوا كندا حتي من قبل وصولهم.علي العموم هي تتحب.العضو العزيز GENAWYبصراحة هو عنده حق ..الجواز السفر الكندي جنب البلغاري مالوش قيمة باعتبار بلغاريا دولة في الاتحاد الاوروبي مابالك بالفرنسي؟؟؟اما لوتقصد الجواز المصري ده موضوع كبير . wst:: :wub:

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

• الردود 387
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اية الكلام دة بعد حرقت الدم دى وتجهيزنا فى الورق تقلولنا كندا كذبة كبيرة ؟ مش ناقصين احباط ياريتك ترد علينا يا استاذ شامى شايفة حضرتك بتقرى الموضوع وربنا يستر

ما عندك مشكلة وليه تحرق دمك...توكل علي الله ما تسمع كلام حدا ...بالمقارنة مع كثير من دول العالم تعتبر كندامن افضل البلاد للحياة او العمل وفي الدراسة وتعتبر افضل دول العالم للتقاعد..قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا.

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

رابط هذا التعليق

الموضوع عادي جدا

صح ممكن يقلق البعض بس خدوها بكل اريحية

انا قبل ما اشتغل في دبي كنت مفكر انه دبي هي الدنيا وهي حلمي وهي البلد اللي راح استقر فيها مدى الحياة

وصلت دبي وكلها سنة حتى بدأت افهم البلد ومشاكل الناس في البلد

الآن لي في دبي 4 سنوات ونصف وانا مش مرتاح نهائياً ولكن في نفس الوقت في ناس عايشين احلى عيشة ومش ناقصهم حاجة

في ناس خارج دبي لما بيعرفوا اني مش مرتاح وبفكر ارجع بلدي بيستغربوا يعني معقول انت في دبي ومش مرتاح؟؟

وبنفس الوقت لو في حد طلب مني نصيحة انه يطلع يشتغل في دبي او لأ بقله نعم يطلع ويجرب حظه يعني مش شرط يكون وضعه زي وضعي وممكن يرتاح في البلد وينبسط

بالنهاية هي حظوظ وارزاق وكل واحد اموره بتختلف عن التاني

الآن لو شفت حد بيقول عن كندا مش كويسة بكون متفهم لشعوره مع اني شايف ان كندا هي حلمي وانها احلى بلد في العالم وراح اعمل المستحيل عشان ادخلها واستقر فيها

ومهما سمعت برضو مش راح اخاف ولازم اروح واجرب وضعي هناك واقل ما فيها اني لو ما كنت مرتاح بقعد 3 سنين وباخد الجنسية وبرجع بشتغل في الخليج وبكل سهولة بلاقي شغل وبراتب عالي عشان الجنسية فقط

كندا بلد جميل فيها نظام فيها نظافة فيها حقوق انسان وهاي الامور معدومة عنا في بلادنا العربية

واكيد الواحد بحب يعيش هو واولاده في بلد حلو ومنظم مش احسن من العقد النفسية اللي بتصيب الواحد بسبب المعيشة عنا

ولا تقولوا ان الجنسية الكندية مش مهمة

لا هي مهمة ونص وبتفتح ابواب كتيرة للواحد وبتسهل عليه امور كتير

كلامك مظبوط...لكن احب اوضح شئ بالنسبة للجنسية الكنديةهي تسمح بدخول كل دول العالم من غير طلب تاشيرات اقصد لغرض السياحة ولكن لا تسمح بالعمل...حتي في دول التاج البريطاني وامريكا.

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

رابط هذا التعليق

قلت له تبدل الباسبورات

قال لي لا

مش عارف ايه هدف الموضوع ل كان للتنبيه لبعض السلبيات فانا شخصيا عارف انه مهما كثرت سلبيات الغرب افضل من سلبيات مصر للاسف التي اتمني ان ياتي يوم وتكون مثل كندا

ماشاء الله انا ملاحظ عدد كبير من الاعضاء بيحبوا كندا حتي من قبل وصولهم.علي العموم هي تتحب.العضو العزيز GENAWYبصراحة هو عنده حق ..الجواز السفر الكندي جنب البلغاري مالوش قيمة باعتبار بلغاريا دولة في الاتحاد الاوروبي مابالك بالفرنسي؟؟؟اما لوتقصد الجواز المصري ده موضوع كبير . :lol: :roseop:

عننننننننندك يا أ. حمدي... stop.gif

كله إلا كده...

فرنست مين بس يا عم الحاج؟!

هنه راحت فرنسا ، وأكلمها في باريس (عاصمة الفن والجمال) ألاقيها بتقوللي بالحرف (دي باريس دي عِرّة ، تقرف!) :blink:

وتقعد تترحم على أيام تورونتو ، والحياة في تورونتو! :yahoo:

ولاّ لمّا وصلوا المطار ، وبيسألوها جايّة منين (مش جنسيتها إيه) ، وتقوللهم تورونتو - كندا ، وتلاقي الاحترام ظهر ، ونظام اتفضلي يا ست هانم سعادة معالي حضرتك! وشباك ولاّ اتنين مخصوصين للقادمين من كندا وأمريكا! وباقي الطوابير هرجلة وهيصة وقلة أدب!

ولاّ تعليقها ع اللي شافته في باريس ، وأسلوب تعامل الناس والمرور والطوابير... حاجة تكسف يا راجل!

ولما كنت باكلم الواد ديبو في تورونتو على انطباعات الهانم عن فرنسا... ألاقيه بيؤكدلي كلامها ، وإن أكتر من واحد راحوا فرنسا ورجعوا كندا تاني يشتموا في فرنسا وأرفها!

تحيا كندا :lol: specool.gif

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

اخي الكريم اعانك الله على ما انت فيه ولكن لي رأي انا لم أقدم لى الهجرة بعد وما زلت ابحث الموضوع ولكن انا اعيش في الكويت والغربة هي الغربة في كل مكان نعم نعمل بشهادتنا وفي بلد مسلمة لكننا بالرغم من ذلك نعاني الم الغربة الذي تتحدث عنه ولا نشعر برمضان مثلما شعرنا به في صغرنا في مصر والعيد وفرحته ولمة الأهل والأقارب و و و................

لكن عندما اذهب للأجازة كل عام اجد ان العالم الجميل الذي كنا نعيشه زمان في مصر لم يعد له وجود

الناس مثل التور في الساقية ( عفوا)

لا يشعروا بلذة الحياة في مصر من كثرة الهموم والضغوط والرواتب والتعليم والغلاء والعلاقات الاجتماعية لم تعد مثل زمان كل الناس مشغولة في حالها وفي الدروس الخصوصية وغيرها

واذا قلت لهم انك تعاني من الغربة وجدت من يعرض عليك أن يذهب مكانك

هناك من اقدم على الذهاب الى مصر وعدم العودة لكن تجده قد عاد بعد فترة يشتكي من انه في مصر قد يحصل على مبلغ معقول يكفيه لحية معقولة لكنه لا يرى أولاده طوال اليوم

نحن نحاول الهجرة من أجل ابنائنا لمستقبل أفضل لحياة هادئة مستقرة

ولكل شئ ثمن :roseop:

وكما قال اخي الشامي لابد من صلاة الاستخارة قبل أي خطوة والله لن يضيعنا

يا سلاااااام عليكي يا اللي لسّه ناوية :yahoo:

الكلام الزّبَد ده أنا قلته قبل كده... ومحدّش سدأني!

هوه ده الكلام :blink:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

و علي فكرة يا سيدي انا مبرمج قواعد بيانات اوركل زي حضرتك,بس اكيد انت استاذي بحكم الخبرة,و عاوز اعرف اخبار شغل اوركل ديفيلوبرز ايه عندكو؟؟

جبت حاجه تشيل فيها

Oracle developer - monster.ca

رابط هذا التعليق

يعني هو مكتوب على المصريين العادة دي...

ياجدعان الموضوع مش إسطمبة... والله ما أسطمبة...

البدايات المتشابهة مش شرط تدي نهايات متشابهة..

بإختلاف المدخلات تختلف المخرجات....

في واحد ممكن يشوف كندا حلوة... واحد يشوفها جحيم...

إلى جاي بطوله غير إلى جاي معاه مراته غير إلى جاي معاه عيل غير إلى معاه أربع عيال...

وإلى بيتكلم لغة بطلاقة غير إلى بيتكلم لغتين غير إلى بيتكلم مكسح...

وإلى شغله يحتاح معادلة ودراسة غير إلى شغله plug &play

وإلى جاي معاه ميت ألف دولار غير إلى جاي معاه عشرة غير إلى مستلف تمن التذكرة...

وإلى متعود على المرمطة غير إلى مش متعود غير إلى ماعندوش مانع يتعود..

وإلى له أهل هنا غير إلى له أصحاب غير إلي مايعرفش فيها حد...

وإلى مقصر الأوزار غير الملتزم غير المعتدل غير المطنش غير إلى جاي علشان يفرفش...

وإلى عنده 25 سنة غير إلى عنده 35 غير إلى عنده 45...

وممكن أقعد أكمل لحاد بكرة الصبح...

كل واحد له ظروف وتركيبة وشخصية وأفكار وطموحات وتوقعات تختلف عن التاني... وبالتالي حيوصل لنتائج تختلف عن التاني....

العبرة بالنجاح...لو ناجح في اي بلد حتبقى مبسوط فيها...

طب ده حتى النجاح بيختلف من شخص لأخر...

واحد بالنسبة له الفلوس، واحد إنه يتفوق في مجال عمله، واحد يربي عياله كويس، واحد نجاح أكاديمي، واحد كل ما سبق، واحد ولا حاجة مما سبق...وهكذا..

الله يكرمكم بلاش نظام الأمال العريضة ده... كل واحد يقعد مع نفسه ويشوف هو إيه وإمكانياته إيه وظروفه إيه ويحسبها كويس... علشان مايضيعش سنين من عمره على الفاضي... لا كل إلى راح إنجلترا بقى مجدي يعقوب ولا كل إلى راح أمريكا بقى زويل ولا كل إلى قعد في مصر بقى أمين الحزب الوطني...

تحياتي...

تم تعديل بواسطة wagdi

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

قلت له تبدل الباسبورات

قال لي لا

ماشاء الله انا ملاحظ عدد كبير من الاعضاء بيحبوا كندا حتي من قبل وصولهم.علي العموم هي تتحب.العضو العزيز GENAWYبصراحة هو عنده حق ..الجواز السفر الكندي جنب البلغاري مالوش قيمة باعتبار بلغاريا دولة في الاتحاد الاوروبي مابالك بالفرنسي؟؟؟اما لوتقصد الجواز المصري ده موضوع كبير . :lol: :roseop:

عننننننننندك يا أ. حمدي... stop.gif

كله إلا كده...

فرنست مين بس يا عم الحاج؟!

هنه راحت فرنسا ، وأكلمها في باريس (عاصمة الفن والجمال) ألاقيها بتقوللي بالحرف (دي باريس دي عِرّة ، تقرف!) :lol:

وتقعد تترحم على أيام تورونتو ، والحياة في تورونتو! :blink:

ولاّ لمّا وصلوا المطار ، وبيسألوها جايّة منين (مش جنسيتها إيه) ، وتقوللهم تورونتو - كندا ، وتلاقي الاحترام ظهر ، ونظام اتفضلي يا ست هانم سعادة معالي حضرتك! وشباك ولاّ اتنين مخصوصين للقادمين من كندا وأمريكا! وباقي الطوابير هرجلة وهيصة وقلة أدب!

ولاّ تعليقها ع اللي شافته في باريس ، وأسلوب تعامل الناس والمرور والطوابير... حاجة تكسف يا راجل!

ولما كنت باكلم الواد ديبو في تورونتو على انطباعات الهانم عن فرنسا... ألاقيه بيؤكدلي كلامها ، وإن أكتر من واحد راحوا فرنسا ورجعوا كندا تاني يشتموا في فرنسا وأرفها!

تحيا كندا :lol: specool.gif

طبعا كلامك برده مظبوط يا استاذ تهامي لكن ايلي اقصده المميزات الممنوحة لمواطني الاتحاد الأوروبي بمعني امكانية العمل في فضاء 27 دولة واقامة المشاريع والعلاج ...المقصود الفرص اكتر من حاملي الجنسية الكندية ...نحن لنا كندا واحده ولكن هم لهم 27 كندا بما فيهم فرنسا ..عاشت فرنسا.

vivre le canada francais et vivre le france :lol: :yahoo:

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

رابط هذا التعليق

و علي فكرة يا سيدي انا مبرمج قواعد بيانات اوركل زي حضرتك,بس اكيد انت استاذي بحكم الخبرة,و عاوز اعرف اخبار شغل اوركل ديفيلوبرز ايه عندكو؟؟

جبت حاجه تشيل فيها

Oracle developer - monster.ca

:yahoo: :blink: :roseop:

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

رابط هذا التعليق

...

...

تقبل تحياتي..

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

رابط هذا التعليق

إلى جاي بطوله غير إلى جاي معاه مراته غير إلى جاي معاه عيل غير إلى معاه أربع عيال...

كل واحد له ظروف وتركيبة وشخصية وأفكار وطموحات وتوقعات تختلف عن التاني... وبالتالي حيوصل لنتائج تختلف عن التاني....

واحد بالنسبة له الفلوس، واحد إنه يتفوق في مجال عمله، واحد يربي عياله كويس، واحد نجاح أكاديمي، واحد كل ما سبق، واحد ولا حاجة مما سبق...وهكذا..

الله يكرمكم بلاش نظام الأمال العريضة ده... كل واحد يقعد مع نفسه ويشوف هو إيه وإمكانياته إيه وظروفه إيه ويحسبها كويس... علشان مايضيعش سنين من عمره على الفاضي... لا كل إلى راح إنجلترا بقى مجدي يعقوب ولا كل إلى راح أمريكا بقى زويل ولا كل إلى قعد في مصر بقى أمين الحزب الوطني...

تحياتي...

هي دي الخلاصة يا وجدي باشا

كفيت و وفيت :roseop:

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

الله المستعان

رغم إني كنت قررت اكبر دماغي

و اللي عايز يحب كندا هو حر و اللي مش عايز هو حر برضه

اخواني انا في كندا...صدقوني ان كندا كذبة كبيرة جدا جدا...وكل الغرب كذبة كبيرة

لو كندا و الغرب كذبه كبيره يبقى بلادنا نكته كبيره

لو كانت كندا بيها خير كما يقولون لما تعطي الجنسية في ثلاث سنوات..

أستراليا تعطيها بعد سنتين ... إذن إستراليا خيرها أقل من كندا

و الله منطق عجيب .. يعني لو كندا مثل ألمانيا ... تعطيك الجنسيه بعد 7 سنوات و تشترط عليك التنازل عن جنسيتك الأصليه او لا تمنحها لك مطلقا مهما عشت فيها مثل دول الخليج .... كانت هتعجبك و يبقى فيها خير

هل تعرفون ماذا قالت لي مدرسة اللغة الانجليزية بيني وبينها: قالت اننا نعطيكم الجنسية لكي تشعروا بالفخر انكم كنديين ..

خلاص حضرتك إكتفي بالإقامه في كندا و لا تتقدم للحصول على الجنسيه بعد ثلاث سنوات .... اما إذا تقدمت للحصول عليها بعد ثلاث سنوات و يوم و أستعملت الجواز في السفر لبلدك الاصلي و أظهرته لأهلك و أصدقائك بفخر أو لو إستعملته للحصول على عمل مجزي في الخليج أو لو أنقذك هذا الجواز من الموت مثلما حدث من ترحيل للكنديين أثناء حرب الخليج أو قصف لبنان

إذن اعتقد انه ربما يستحق بعض الإعتزاز و بلاش الفخر يا سيدي

واننا نسعى وراء اولادكم وليس وراءكم لان مفعولنا قد انتهى...

و الله أنا مش عارف إنت سكت لها ليه لما قالت لك كده

بس ناس كتير هنا شغالين في مجالهم و منتجين ... يعني صلاحيتهم ما زالت ممتده

ناتي للحقيقة...والله اخواني كل ما قالوه الاخوان عن الاحلام في كندا مثل العمل والدراسة..كلها غير حقيقية..لاحظوا انهم دائما يقولون الجمل التالية(الكثير لم ينجح ولكن هناك من درس وعمل ووصل ووو)..اقول لهم بالله عليكم اذكروا لي كم من الالف يحقق النجاح في كندا؟؟؟واحد اثنان؟؟؟؟

للحقيقه أوجه متعدده

هذه حقيقة الوسط الذي تعيش فيه ....

أما كندا فمليئه بالمهاجرين الناجحين و الذين يعملون في مجالهم ... كما انها مليئه أيضا بكنديين غربيين native يعملون في وظائف متدنيه بالحد الادنى للأجور

الفيصل في حصولك على عمل جيد ليس كونك مهاجر أم لا ... بل مدى جاهزيتك للحصول على عمل

و الجاهزيه هذه تعني عوامل كثيره .. إذا لم تسعى لإستكمالها و إستسهلت العمل البسيط فلا تلومن إلا نفسك

في مجال عملي ... معظم من حولي مهاجرين ناجحين و زي الفل و الكنديين الغربيين أقليه

الصوره التاليه أنا إلتقطتها من على الحائط في جهة عملي

و هي إلتقطت في فتره سابقه لإلتحاقي بالعمل و كان الغرض منها هو الإحتفال بالعاملين الذين أسهموا في إنجاز ما

إنظروا الى وجوه البشر في الصوره ... كم نسبة الغربيين إلى غير الغربيين في الصوره ..

هذه الصوره هي تعبير مصغر عن الموزاييك الكندي ... أعراق و جنسيات و أديان مختلفه ... تعيش في سلام و رفاهيه

متفرغه للعمل و الإنتاج و ليس للصراعات الطائفيه و القبليه

كيف حصل هؤلاء المهاجرين في هذه الصوره و في باقي كندا على وظائفهم و كيف حققوا نجاحهم

هل كندا بالنسبه لهم كذبه كبيره أم حقيقه كبيره

هل هم نادمون على الهجره لكندا مثلك

سأجيب أنا بالنيابه عنهم

أنا نادم على عدم الهجره مبكرا عن ذلك لكندا

لا يتعرف بشهادتك ويقول لك السفير في المقابلة بصراحة بان شهادتك حبر على ورق..وهذا صحيح فعلا....فتضطر للعمل في الاشغال التالية : معمل...سوبر ماركت...منظف..سائق تاكسي..وووووو.....والله والله انا عملت في معمل في الليل..وكان معي فطاحلة عرب..مهندس كهرباء عبقري مصري...طبيبي اسنان اردني...دكتور عراقي..وكان صاحبنا المصري يردد بمزاح ( ماحنا كنا محترمين) ( ماحنا كنا محترمين)...فهل هذا مصيرنا؟؟؟من اساتذة في الجامعة الى عمال في مصنع؟؟؟

ذه الحقيقه معروفه للجميع قبل الهجره فلماذا الشكوى الان .... قالوها لك في المقابله .. فلماذا هاجرت و لماذا تشكو الان

كندا لم تخدعك و لم تخدع أي طبيب او مهندس أو صيدلي

كل شهادتنا غير معترف بها في كندا ... نقطه أخر السطر

صحيح ان الدولة تقدم بعض المساعدات مثل معونة الاطفال وغيرها..ولكن هذه لكي تساعدك على المعيشة..فاذا لم تقدمها فستكون هناك ثورة ضد النظام الراسمالي البغيض..هذا ما ذكره لي احد الكنديين الاصليين.

و ماذا قدمت لك بلدك الاصلي .. هل قدمت لك معونة اطفال مجزيه شهريا مثلما تفعل ذلك كندا

هل قدمت لك علاج مجاني و تعليم مجاني على مستوى عالي

الإجابه لا

إذن هل قمت بثوره ضد ذلك مثلما تقول أن كندا تفعل ذلك لتفادي ثوره

كندا تفعل ذلك حتى لا يظلم الاطفال بفقر و كسل أبائهم ... حتى يحصلون على حد محترم و لا أقول ادنى من المعيشه

رابط هذا التعليق

وجوه العرب كالحة صفراء من كثرة الهموم والبعد عن الاهل والاصدقاء والاحباب...هموم المعيشة وهموم تربية الاطفال لكي لا ينجرفوا وراء المخدرات والحبوب والفساد..

و الله هذا مضحك

هل هذه وجوه كالحه صفراء من كثرة الهموم ..

وهناك الالالف من العرب ممن فقدوا عوائلهم وحياتهم واستقرارهم....الاب يعمل والام تعمل وكل واحد لا يرى الاخر الا لساعتين في اليوم فيحصل الفتور وتنهار العائلة.

زوجني لا تعمل و كذلك كل زوجات أصدقائي و أخرج من بيتي الساعه 8:30 و أعود الساعه 5:45 بالإضافه إلى اجازه السبت و الاحد و مراتي زهقت من كتر ما بتشوفني

و حياتنا أسعد و اكثر دفئا مما كانت في قطر و بالتأكيد أفضل من مصر

يقول احد الاخوان:انك في الاول تعمل شغلات بسيطة مثل حمال ..كاشير سوبر ماركت ..منظف وووو....طيب وماذا بعدها؟؟ستعمل دكتور ؟؟ام مهندس؟؟ام مدرس؟؟؟ بل ستظل على وضعك الى ان تموت....

و الله لو إخترت البقاء على وضعك حتى تموت فهذه مشكلتك

هذه هي الحقيقة....واتحدى اي شخص يثبت عكس ذلك...بل اطلب من الناس المتحدثين ان يذكروا لي طبيعة الاشغال التي يعملون بها.

انا قبلت التحدي يا سيدي و هذا هو الإثبات

رابط هذا التعليق

تحياتي...

تسلم ايدك...

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

اكبر نسبة تحرش جنسى فى مصر و اكبر نسبة اغتصاب فى مصر

ياريت عشان المصداقية .. تنشري على الملأ تلك النسب ومقارنات مع دول اخرى عشان نعرف حُكم سيادتك إتبنى على أي أساس ؟

النسب تكون أرقام لو سمحتي عشان منظرنا بس قدام الناس وعشان نخرس الألسنة اللي بتقول مصر حلوه ونقول لهم إتفضلوا أدي نسب الإغتصاب ولتكن مقارنة بين مصر وأمريكا مثلاً ...

منتظرين حضرتك وأرقامك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

وجوه العرب كالحة صفراء من كثرة الهموم والبعد عن الاهل والاصدقاء والاحباب...هموم المعيشة وهموم تربية الاطفال لكي لا ينجرفوا وراء المخدرات والحبوب والفساد..

و الله هذا مضحك

هل هذه وجوه كالحه صفراء من كثرة الهموم ..

وهناك الالالف من العرب ممن فقدوا عوائلهم وحياتهم واستقرارهم....الاب يعمل والام تعمل وكل واحد لا يرى الاخر الا لساعتين في اليوم فيحصل الفتور وتنهار العائلة.

زوجني لا تعمل و كذلك كل زوجات أصدقائي و أخرج من بيتي الساعه 8:30 و أعود الساعه 5:45 بالإضافه إلى اجازه السبت و الاحد و مراتي زهقت من كتر ما بتشوفني

و حياتنا أسعد و اكثر دفئا مما كانت في قطر و بالتأكيد أفضل من مصر

يقول احد الاخوان:انك في الاول تعمل شغلات بسيطة مثل حمال ..كاشير سوبر ماركت ..منظف وووو....طيب وماذا بعدها؟؟ستعمل دكتور ؟؟ام مهندس؟؟ام مدرس؟؟؟ بل ستظل على وضعك الى ان تموت....

و الله لو إخترت البقاء على وضعك حتى تموت فهذه مشكلتك

هذه هي الحقيقة....واتحدى اي شخص يثبت عكس ذلك...بل اطلب من الناس المتحدثين ان يذكروا لي طبيعة الاشغال التي يعملون بها.

انا قبلت التحدي يا سيدي و هذا هو الإثبات

منور التوبيك انت واصحابك والكارد ....بحس ان الدنيا مازالت بخير عندما اقرأ تعقيباتك...لكن استاذ ايهاب هذا الموضوع قديم واعتقد ان صاحبه ان كان يكتبه من كندا فربما لظروف سيئة كان يمر بها ووجد هذا المنتدي متنفس له...وكما تعلم ان الشهور الاولي في الهجرة تكون صعيبة...وان كان يكتب من خارجها فلا ملامة عليه فهو لم يري وكتب موضوعه بنائا علي كلام اشخاص ربما قالوه له لغرض ما في انفسهم..تقبل تحياتى.

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

رابط هذا التعليق

كلامك مظبوط...لكن احب اوضح شئ بالنسبة للجنسية الكنديةهي تسمح بدخول كل دول العالم من غير طلب تاشيرات اقصد لغرض السياحة ولكن لا تسمح بالعمل...حتي في دول التاج البريطاني وامريكا.

لا اعتقد بأنه اللي هاجر الى كندا محتاج يشتغل في امريكا

بكفي المعاملة الحلوة اللي راح تشوفها في مطارات البلدان الاخرى وخاصة مطاراتنا العربية

وبكفي انك لو اشتغلت في الخليج راتبك راح يتضاعف اضعاف ما كان عليه مع انه خبرتك مش شرط تكون زادت ولكن فقط بسبب الجنسية الكندية

اللي بيكون حامل لجنسية مهمة زي جنسية كندا بيكون ماشي في الشارع وهو حاسس انه حاجة مهمة وقتها الواحد بحس بقيمته والشغلة فيها راحة نفسية حتى لو كنت خارج كندا :roseop:

رابط هذا التعليق

لا اعتقد بأنه اللي هاجر الى كندا محتاج يشتغل في امريكا

بكفي المعاملة الحلوة اللي راح تشوفها في مطارات البلدان الاخرى وخاصة مطاراتنا العربية

وبكفي انك لو اشتغلت في الخليج راتبك راح يتضاعف اضعاف ما كان عليه مع انه خبرتك مش شرط تكون زادت ولكن فقط بسبب الجنسية الكندية

اللي بيكون حامل لجنسية مهمة زي جنسية كندا بيكون ماشي في الشارع وهو حاسس انه حاجة مهمة وقتها الواحد بحس بقيمته والشغلة فيها راحة نفسية حتى لو كنت خارج كندا :roseop:

انا بقولة في حالة ان اراد العمل خارج كندا ولم اذكر الدول العربية..بقية كلامك مظبوط.تحياتي.

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

رابط هذا التعليق

اكبر نسبة تحرش جنسى فى مصر و اكبر نسبة اغتصاب فى مصر

ياريت عشان المصداقية .. تنشري على الملأ تلك النسب ومقارنات مع دول اخرى عشان نعرف حُكم سيادتك إتبنى على أي أساس ؟

النسب تكون أرقام لو سمحتي عشان منظرنا بس قدام الناس وعشان نخرس الألسنة اللي بتقول مصر حلوه ونقول لهم إتفضلوا أدي نسب الإغتصاب ولتكن مقارنة بين مصر وأمريكا مثلاً ...

منتظرين حضرتك وأرقامك

....عينى حضرتك تؤمر اليك بحث سريع و مختصر

بادىء ذى بدء اليك مقال كنت كتبته فى هذا الصدد سابقا .... و كنت عملت بحث شامل قبل كتبته

http://www.alawaal-magazine.com/page_view.php?id=306

مع الاخذ فى الاعتبار ان كثير من الحالات فى مصر غير مبلغ عنها

صحيفة واشنطن بوست: مصر من أسوأ دول العالم في نسبة التحرش الجنسي بالنساء حيث تحتل المركزالأول فى التحرش الجنسى بالمرأة تليها افغانستان

دراسة حديثة للمركز المصري لحقوق المرأة عن التحرش الجنسي تحت عنوان "غيوم في سماء مصر"، قد كشفت عن أن 64.1% من المصريات، يتعرضن للتحرش بصفة يومية، في حين أشارت 33.9% إلى أنهن تعرضن للتحرش أكثر من مرة وليس بصفة دائما، بينما أكدت 10.9% على أنهن يتعرضن للتحرش بصفة أسبوعية، وفي المقابل تتعرض 3.9% للتحرش بصفة شهرية .

أكد المركز المصري لحقوق المراة وهي منظمة غير حكومية مصرية تعنى بشؤون المراة ان اكثر من 80% من النساء يتعرضن للتحرش الجنسي في مصر.

وقالت مديرة هذه المنظمة نهاد ابو القمصان في مؤتمر صحفي ان المركز توصل الى هذه النتيجة بعد ان "اجرى دراسة على 2020 رجلا وامراة من بينهم 109 نساء اجنبيات في القاهرة الكبرى".

ويعرف المركز التحرش الجنسي بانه "كل سلوك غير لائق له طبيعة جنسية يضايق المرأة او يعطيها احساسا بعدم الامان".

وتوضح نتائج الدراسة التي اطلق عليها "غيوم في سماء مصر" ان نسبة التحرش سواء بالمصريات او الاجنبيات في ازدياد.

وحسب الدراسة فان 83% من النساء المصريات و98% من الاجنبيات اللاتي شملتهن الدراسة اكدن انهن تعرضن للتحرش.

واشارت 46.1% من المصريات و52.3% من الاجنبيات الى انهن يتعرضن للتحرش بشكل يومي في الشارع وفي المواصلات العامة.

واوضحت ابو القصمان ان 42% من الرجال الذين شملتهم الدراسة اقروا بانهم تحرشوا بنساء

.

المعاكسات والمضايقات التي تجري في الشرق لا يمكن عملها في بلدان مثل كندا ؛ فالمرأة هنا لا تحتاج لشهود أو أدلة لكي تتهم شخصاً بالتحرش الجنسي الشفهي أو الحسي من أجل أن يودع المتهم في السجن سنوات طويلة.

بعض اللينكات لبعض ما كتب فى هذا الصدد

امريكا تحذر رعاياها من تعرضهم للتحرش الجنسى بمصر

http://www.asharqalawsat.com/details.asp?s...016&feature=

http://www.alarabiya.net/articles/2008/10/23/58758.html

http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/middle_eas...000/7683341.stm

التحرش الجنسى بمصر

http://ar.shvoong.com/social-sciences/1678...85%D8%B5%D8%B1/

و ياريت بقى مساعدة من حضرتك تجيب لنا بالارقام و الاحصائيات برضه نسب الاغتصاب و التحرش الجنسى فى كندا و امريكا مع الاخذ فى الاعتبار ان المصدقية لدى الشعوب العربية و على قمتهم مصر قد تكون منعدمة و تعريف التحرش لديهم مختلف بعضا ما عن ما هو لدينا

تحياتى

تم تعديل بواسطة nona alawaal
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...