اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا وحشة !

Recommended Posts

:roseop: الاستاذ الفاضل صامويل

بجد بجد انا معجبة بحضرتك جدا وبكلامك المنطقي ومبسوطة جدا من حضرتك عشان بترد على كل تساؤولاتنا وكلام حضرتك باحس انه فعلا نابع من انسان واقعى خدوم يخدم الناس بامانة

شكرا لك سيدي

وربنا يديك طولة العمر وتستمتع بحياتك بعد التقاعد وهتكون فاضي لينا بقي عشان حضرتك تعتبر المرجع بتاعنا كل شوية هنستفسر منك عن اللى مش عرفينه

شكرا لحضرتك وعلى وقتك الجميل والمعلومات القيمة التى تمدنا بها

تقبل تحياتى

نجفة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

• الردود 387
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انت والزوجه الكل هنا يعمل الدخل الاحادى لا يكفى لتصريف امور البيت لانه لو واحد خسر شغله الثانى بيشبله فهمت ليه الدخل الاحادى صعب غلى البيت

انا أقصد أني مازلت أعزب لم اتزوج بعد

وشكراً جداً على ردك الجميل يا أستاذ صاموئيل

وياريت متحرمناش منك دايماً

تم تعديل بواسطة GoldenTiger

سبحان الله وبحمده...... سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

شكرا يا سيدتى انا اعرف ان موضوع الهجره ليس فرار سهل ومحتاج اسنشاره ولذلك يجب على ان اكون امين فى كلامى وعدم تضخيم الامور سواء بالسلب او الايجاب لان هذه امانه .

هذه البلاد الحياه فيها جميله وممكن الانسان يشكل حياته كما يراها مناسيه له ممكن ان يصاحب الناس الذين يرتاح لهم وممكن بدون خجل ان يبتعد عن الناس المتعبين له من عادات الناس فى هذه البلاد ان لا تسأل ماذا تعمل وكم عندك فلوس يعنى لا يخوضو فى التفاصيل الخاصه للشخص لان هذا يعتير من المقدسات الا اذا الشخص تبرع بالمعلومات لوحده

كل شىء جديد يكون صعب فى البدايه التعرف على البلد والتعرف على القوانين والجاليه بالمناسبه الجاليه المصريه جاليه محترمه هنا ولها فعاليات جيده غالبيه المصريين يعملو فى اعمال ممتازه وناجحين فى اعمالهم يوجد لكل قاعده شواذ بالطبع

الان بدا موسم الربيع والصيف على الابواب وهو من اجمل فصول السنه الحياه تكون جميله الرحلات والاجتماعات فى المنتزهات مع الجاليات العربيه او غبر العربيه كل جاليه تعمل نزهه خاصه بالجاليه ويقومو بشواء اللحم وطبل واعانى ورقص يعنى متعه

تجتمع الجاليه على شاطىء بحيره وتنظم حفله للجاليه وهكذا يتم التعارف واحيانا ممكن ان يتم التعارف بين الشباب وتتم حالات زواج

من الطبيعى ان ترى فى منتزه جاليه عربيه وتجتمع العائلات مع بعض ويدخنو الشيشه وتسمع الاعانى العربيه تلعلع عادى جدا .

لان الناس هنا تعمل ساعات طويله وهى تنتظر اجازة نهايه الاسبوع بفارغ الصبر .

رابط هذا التعليق

استاذ صامويل

احنا بالخليج عاملينه الجنه وما عاداه بلاد لا خير فيها

هل كندا بهذا الجمال

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق

نعم كندا نظيفه وجميله حمال طبيعى بربنا اغطاه لهذه البلاد

ونتمنى ان تبقى كذلك

استاذ صامويل

هل كندا بهذا الجمال

رابط هذا التعليق

بجد صمويل من افضل من قابلت في المنتدى

بصاحة لا اخفي اعجابي بردودك و موضوعاتك . دعني ارفع القبعة لك يا صمويل

يا نجفة ........ يا نجنج فاكراني .......... انا الهو الخفي

يا ريت يانجفة تقولي عن موضوع المعادلة بتاعتك ( انا فعلا عاوز اعمل المعادلة ومش عارف ابتدي ازاي ) و عن الهجرة ... عملت ايه و قدمت ايه علشان عاوز اعرف تفاصيل عن هل لازم الواحد يقدم IELTS and bank statement عند نقدم طلب الهجرة و لا ممكن يتاجل و لا اية ؟

ممكن تبعتي على الرسائل الخاصة لو حبيتي

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

<br />بجد صمويل من افضل من قابلت في المنتدى <br /><br />بصاحة لا اخفي اعجابي بردودك و موضوعاتك . دعني ارفع القبعة لك يا صمويل <br /><br />يا نجفة ........ يا نجنج فاكراني .......... انا الهو الخفي <br />يا ريت يانجفة تقولي عن موضوع المعادلة بتاعتك ( انا فعلا عاوز اعمل المعادلة ومش عارف ابتدي ازاي ) و عن الهجرة ... عملت ايه و قدمت ايه علشان عاوز اعرف تفاصيل عن هل لازم الواحد يقدم IELTS and bank statement عند نقدم طلب الهجرة و لا ممكن يتاجل و لا اية ؟ <br /><br />ممكن تبعتي على الرسائل الخاصة لو حبيتي<br />
<br /><br /><br />

ليه بس خاص متخليها عام علشان كلنا نستفاد لإني بردو عاوز أعرف إذا كان ممكن أقدم وبعدين آخد شهادة الـ IELTS بعدين ولا إيه

وكمان ياريت لو حد يوضح بالنسبة للفرنساوي لو رحت خدت كورسات في المركز الثقافي الفرنسي وعديت المستوى الرابع هل كدة هاخد الدرجة كاملة بشهادة إني عديت المستوى الرابع بس ولا إيه

يعني لو عملت كدة هاخد الـ 8 درجات بتوع الفرنساوي كاملين ولا إيه

وجزاكم الله خيراً

سبحان الله وبحمده...... سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

بعد كلام الاخوه بكندا

ممكن من الادلره تغير الموضوع الي

هل كندا بهذا الجمال

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق

استاذ صامويل

هل كندا بهذا الجمال

يا راجل جنة ايه .. صلي ع النبي

ما أنا عايش فيه بقالي عشر سنين .. فين الجنه دي

الخليج = فلوس

بس ..

مفيش حاجه تاني

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

عزيزى صامويل Dear MR. Samwel

أنا اقرا عادة مداخلاتك و أحترم مصداقيتها جدا ولذلك ارجوا فى مساعدتى بخبرتك الطويلة انا 41 سنة اعمل فى الخليج من عام 91 متزوج ولى 4 اولاد اكبرهم grade 4 واصغرهم 4 سنوات خريج تجارة تدرجت والان انا مدير مالى فى شركة حجمها متوسط لكن واحدة من مجموعة شركات ضخمة. خلال فترة عملى واجهت مصاعب خلال تنقلى فى الشركات المختلفة ونتيجة لذلك والخوف من العودة لمصر قدمت طلب هجرة فى عام 2000 وكنت اطيل فى الاجراءات كلما استقر الوضع معى. درست و احمل ( Profession (Certification شهادة [CIA Certified Internal Auditor وكذلك امتحنت شهادة CGAP Certified Governmental Audit Proffessional فى مايو و مازلت انتظر النتيجة . عملت لاندينج فى ديسمبر 2007 وعدت الى السعودية وجهزت حياتى ان ارسل اولادى الى كندا للاستقرار وذلك للحصول على الباسبور لهم وخلال تلك المدة ادرس CGA الكندية وبعد انتهاء المدة 4 سنوات يكون القرار اما بعودة العائلة للعيش معى فى الخليج ثم عودتهم الى كندا عند وصول الاولاد الى سن الجامعة أو ان اتخذ القرار بالذهاب الى كندا والاستقرار فى اى وقت استطيع الحصول فيه على وظيفة ليست بالضرورة مدير بس على الاقل محاسب مبتدئ وتسمح لى بدفع الايجار و مصاريف المعيشة دون اللجوء الى انفاق المدخرات او الاستعانة بمساعدة حكومية او الانحدار فى مستوى المعيشة وللعلم حاليا فان راتبى الشهرى هنا حوالى $6000 وكن التعليم حوالى 1500$ شهرى و السكن 1500$ و المصاريف الشهرية حوالى $2000 ومايتبقى هو للمصاريف الطارئة والاجازة السنوية لانه فى تلك المرحلة لا يوجد ادخار نظرا لمصاريف التعليم و ارتفاع الاسعار الطبيعى و الذى لا يقابله زيادة فى الراتب.

لذا ارجو من سيادتك النصيحة فى افضل الاماكن و المدن التى يتوافر بها فرص عمل فى مجالى و احتمالية حصولى على فرصة و كذلك ماهو المطلوب لبدء مشروع صغير GAS Station و اين اجد معلومات عن هذا المشروع لاننى اعتقد انه السن المناسب لبدء عمل خاص او نسيان الموضوع و البحث عن وظيفة.

و شكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 7 شهور...
اشكركم جميعا علي هذا المنتدي الرائع.

انا ان شاء الله هعمل لاندنج كمان شهرين.

ادعولي ربنا يسترها معي و مع اولادي

:rolleyes:

:blush2: Beshoy :

ان شاء ربنا يوفقك انت واسرتك الكريمة ويارب تكون تجربة الهجرة ناجحة وتوصلوا كندا بالف سلامة

ممكن حضرتك تقولنا اذا كنت مقدم على الهجرة من مصر ؟

واذا كان من مصر ممكن حضرتك تقولنا الخطوات بالتواريخ لو سمحت ؟

:roseop:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

1- حكى لي صديقي الفلسطيني الكندي عندما كان هناك كان له صديق فلسطيني في منتصف العمر عنده 5 أولاد كان يعمل بالخليج منذ شبابه و ذهب الى كندا بتأشيرة رجال أعمال عشان يعمل مشروع هناك و الانجليزي بتاعه تعبان .. المهم دخل في بيزنس لا يفهم فيه و نصحه الاصدقاء ان يتمهل قليلا حتى يتعرف على القوانين و طبيعة البلد و يدرس السوق و المنافسين و يقوي الانجليزي بتاعه الا أنه أصر و دخل بصدره و بعقلية الفهلوه العربيه و طبعا ده سوق مفتوح و المنافسه شرسه و البقاء للأصلح .. ابتدى يخسر .. نصحه الأصدقاء بتصفية البزنس و استرجاع جزء من رأس المال الا ان الكرامه أخدته و أكمل للنهايه و خسر كل فلوسه و مع ذلك رفض أن يبحث عن أي عمل يعول به أسرته (العنجهيه العربيه)

تم حذف جملة غير لائقة بمعرفتى ..

رجاء اختيار كلمات اقل حدة ان اختلفت مع الآخرين ..

شكرا لحسن تفهمك ..

سلوى ....( عن الادارة )..

رابط هذا التعليق

ليه كده يا أستاذ أتوماتيك الطيب أحسن دا احنا ماصدقنا النفوس تهدى بينك وبين الأستاذ إيهاب :rolleyes:

تقوم ترجع تعكرها تاني ليه طيب دا رآي الراجل رد عليه بقصة أو حكاية عكس اللي هو قاله مش تقوم داخل شمال من غير لا إشارة ولا حته كلاكس ولا كأنك سايق أتوبيس نقل عام :blush2:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ممكن الفاضل اتوماتيك يوضح ليه بيعتبر كلام الاستاز ايهاب سالم 000او 0000 انا علي حد علمي ان رجال الاعمال لازم يكون في حسابه مبلغ 200000 دولار ضمان و ما يقدرش يسحب دولار واحد منهم لكن لازم يكون قي حساب تاني 500000 الف دولار و ده مخصص للشغل ايلي ح يبداو في كندا او ايلي اتفق مع الحكومة الكندية عليه وده القانون ايلي معمول به من زمان مع بعض التغيرات بعد احداث الحادي عشر من سبتمبر هو لايوجد مكان للفهلوة او العنجهية في كل كندا لكن انا عمري ما سمعت عن واحد خسر فلو س في كندا الا في القمار و خا صة رجال الا عمال المها جرين و علي فكرة رجال الاعمال المها جريين بيخضعو ا لدورات لدراسة السوق و نوع العمل او المشروع المراد انشاءه و يوجد نالفعل شركات تابعةللحكومة و خاصة لمساعدة لاجال الاعمال في دراسات الجدوي لأي مشروع

تم حذف الاقتباس نظرا لحذف كلمات فى المداخلة السابقة للسيد اوتو ماتيك .

شكرا لحسن تفهمكم ..

سلوى ....( عن الادارة )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ممكن الفاضل اتوماتيك يوضح ليه بيعتبر كلام الاستاز ايهاب سالم 000او 0000

رجل الأعمال اللي فشل ده, يمكن يكون فشل لأسباب كتيره لاكن ملهاش دعوه من أن كان عربي, مسلم, مسيحي, غربي , أخضر , أحمر ولا الكلام ده كله.

لأاكن في ناس مبتشوفش في عيونها ألا اللون أو ألأصل. ياعني هوا فشل بسبب الفهلوه العربيه! زي ما يكون في فرق بين الفهلوهالعربيه و الفهلوه الغربيه.......... دي ببساطه عنصريه وهيا نتيجه الجهل و الكره و الأستكبار.

والواحد بيسمع الكلم ده في كندا لاكن معظمه بيبقي جاي من كنديين مش عرب. ********

انا علي حد علمي ان رجال الاعمال لازم يكون في حسابه مبلغ 200000 دولار ضمان و ما يقدرش يسحب دولار واحد منهم لكن لازم يكون قي حساب تاني 500000 الف دولار و ده مخصص للشغل ايلي ح يبداو في كندا او ايلي اتفق مع الحكومة الكندية عليه وده القانون ايلي معمول به من زمان مع بعض التغيرات بعد احداث الحادي عشر من سبتمبر هو لايوجد مكان للفهلوة او العنجهية في كل كندا لكن انا عمري ما سمعت عن واحد خسر فلو س في كندا الا في القمار و خا صة رجال الا عمال المها جرين و علي فكرة رجال الاعمال المها جريين بيخضعو ا لدورات لدراسة السوق و نوع العمل او المشروع المراد انشاءه و يوجد نالفعل شركات تابعةللحكومة و خاصة لمساعدة لاجال الاعمال في دراسات الجدوي لأي مشروع

لو بتتكلم عن رجال الأعمال بصفم عامه ومش واحد واخد تأشيره كراجل أعمال يبقي كلامك كله غلط.

أي حد من حقه وبتكلفه ماتزيدش عن 60-70 دولار يقدر يسجل شركه وبقي راجل أعمال. حتي لو ساكن في أوضه واحده و عاملها نص نوم ونص مكتب.

أحداث الحادي من سبتمبر ملهاش دعوه بالالفهلوه و العنجهيه (معناها ايه عنجهيه؟) . والناس كتير بخسرو فلوسهم ويعلنو افلاسهم وحتي في الأقتصاد الممتاذ اللي أحنا فيه بردوا في ناس بتفشل في شغلهم وألأسباب كتير.

فعلآ في منظمات كتير لمساعده وتشجيع رجال/ستات الأعمال لاكن ده مش ضمان خالص وببيعلموك من الأول أن معظم الأعمال الجديده بتفشل في أول 5 سنين لسبب أو أخر.

العضو الفاضل..نرجو عدم شخصنة الحوار وتناول شخوص الاعضاء اثناء النقاش

شكرا لتفهمك

عن الادارة

فلانة

تم تعديل بواسطة Folana
رابط هذا التعليق

لو بتتكلم عن رجال الأعمال بصفم عامه ومش واحد واخد تأشيره كراجل أعمال يبقي كلامك كله غلط.

أي حد من حقه وبتكلفه ماتزيدش عن 60-70 دولار يقدر يسجل شركه وبقي راجل أعمال. حتي لو ساكن في أوضه واحده و عاملها نص نوم ونص مكتب.

أحداث الحادي من سبتمبر ملهاش دعوه بالالفهلوه و العنجهيه (معناها ايه عنجهيه؟) . والناس كتير بخسرو فلوسهم ويعلنو افلاسهم وحتي في الأقتصاد الممتاذ اللي أحنا فيه بردوا في ناس بتفشل في شغلهم وألأسباب كتير.

فعلآ في منظمات كتير لمساعده وتشجيع رجال/ستات الأعمال لاكن ده مش ضمان خالص وببيعلموك من الأول أن معظم الأعمال الجديده بتفشل في أول 5 سنين لسبب أو أخر.

السلام عليكم الفاضل اوتوماتيك انا بتكلم عنالمهاجريين بتاشيرة رجال اعمال >>احداث الحادي عشر من سيتمبر غيرت بعض القوانيين قي شروط هجرة رجال الاعمال مثال زمان ما كا نوش بيسالوا عن مصدر اللاموال كان ببكفي خطاب بنكي و ايصال التحويل انا ما ربطش احداث الحادي عشر من سبتمبر و العنجهية انا معرفش معني الكتمة دي حاجة اخيرة انا كنت اعل في احدي مكاتب الهجرة في احدي دول اوروبا للشرقية فلا تجادل و لا تناقش لتقع فى المحظور

رابط هذا التعليق

السلام عليكم الفاضل اوتوماتيك انا بتكلم عنالمهاجريين بتاشيرة رجال اعمال >>احداث الحادي عشر من سيتمبر غيرت بعض القوانيين قي شروط هجرة رجال الاعمال مثال زمان ما كا نوش بيسالوا عن مصدر اللاموال كان ببكفي خطاب بنكي و ايصال التحويل انا ما ربطش احداث الحادي عشر من سبتمبر و العنجهية انا معرفش معني الكتمة دي حاجة اخيرة انا كنت اعل في احدي مكاتب الهجرة في احدي دول اوروبا للشرقية فلا تجادل و لا تناقش لتقع فى المحظور

معنديش فكره صراحه لاكن بغض النظر عن المبلغ مافي ضمان للنجاح في الأعمال. كل راجل أعمال وجهده.

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الى اخوانى الاعزاء بالمنتدى

وبالأخص اخويا azharazhar اللى اصابنى بحاله من الاحباط و عايزه يتكرم ويقولنا الحل ايه

انا من الاصل لو لقيت فرصه للعمل الكريم فى بلدى ما كنتش افكر فى انى اسيبها يعنى من الاصل ماعنديش حاجه يتبكى عليها وبعدين انت زعلان وواخد على خاطرك قوى من حكايه شهادتك اللى مش معترف بيها فى كندا طب قول ليا انت عملت ايه بشهادتك وانت قاعد فى بلدك!!!!!

على سبيل المثال لا الحصر عندنا فى مصر الطالب بيتخرج من الجامعه مابيلاقيش شغل وبيشتغل اى حاجه و مابيلاقيش ياكل عيش حاف يعنى برده بيعيش عيشه غير كريمه

وخلينا نفترض ان المعجزه اتحققت ولما الشاب اتخرج من الكليه لقى وظيفه محترمه تفتكر هايقبضوه كام!!!!

انت عارف دلوقتى عندنا فى مصر المرتبات بقت كام والاسعار بقت ايه

اقسم بالله انى مرتبى اللى بقبضه من المكان اللى بشتغل فيه ما بيكفينيش لحد يوم 15 فى الشهر

ولو اخدنا بكلامك يعنى الواحد يقعد فى الطرب ويقفل على نفسه قبر

يعنى لو قعدنا فى بلادنا مش مرتاحين ولو هاجرنا برده مش مرتاحين يبقى ايه الحل؟؟

كان يجدر بيك انك لما تقول المشكله انك تقول الحل ولو من وجهه نظرك مش تقول المشكله وتسيبنا محتاسين

لو انت ربنا ما كتبش ليك النجاح لحد دلوقتى يمكن تنجح بعد سنه يبقى زنبهم ايه اللى قروا الكلام اللى انت كتبته وقعدوا قى بيوتهم يصوتوا

الانسان عايش حياته علشان يحاول يتقدم ويشوف الافضل

ولو الواحد ماعندوش حاجه يبكى عليها يبقى اتخاذ القرار بالنسبه ليه اسهل بكتير ولو شغال فى بلده وعايش مبسوط يبقى ايه اللى يخليه يقدم على هجره!!!!

انا مش عايزك تزعل من الكلام بس عايزك تدى للناس الامل وان بالعمل و المجهود اكيد ربنا هايوفقك وتحقق اللى انت عايزه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...