اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا وحشة !

Recommended Posts

و علي فكرة يا سيدي انا مبرمج قواعد بيانات اوركل زي حضرتك,بس اكيد انت استاذي بحكم الخبرة,و عاوز اعرف اخبار شغل اوركل ديفيلوبرز ايه عندكو؟؟

جبت حاجه تشيل فيها

Oracle developer - monster.ca

فيه يا باشا,يعني اتوكل غلي الله و اجي؟؟؟مع العلم اني وضعي اسهل عشان خالتي كندية و ممكن اروح عن طريق family sponsorship

رابط هذا التعليق

• الردود 387
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا مكنتش اعرف ان الموضوع القديم ده هيتفتح تاني هههههههه,بس و الله كويس الناس ردت بسرعة كبير ة

و علي فكرة انا فعلا 23 سنة و طالع عيني في مصر و عندي الضغط من اللي بشوفو كل يوم

مش عيب نقول ان مصر اوحش من كندا او من اي بلد متقدمة لان احنا بنحب مصر لكن كرهين اللي بيحصل فيها و سفرنا و غربتنا دي بتفيدها,

كفاية ان تاني اهم مورد لاقتصاد مصر هو التحويلات الخارجية من المصريين اللي في الخارج,و المهاجرين هايعلمو ولادهم تعليم نظيف و في جو صحي و راقي و ده احسن معلمهم في الزرايب اللي عندنا و في الاخر اقو ل مش قادر اسيب مصر و البلد دي احسن من غيرها و الارض لو عطشانة .

سيبو الناس تشق طريقها و تكافح و بلاش احباط

الاستاذ ايهاب انا بجد بشكرك علي حكاية ال ليونكس في كندا لاني مكنتش واخد بالي منها,هي مش هتفرق اوي بس معلومة خطيرة و مرة تانية اشكرك جزيل الشكر :blink:

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة

ما عنديش للأسف قبعة كنت رفعتها لك....

كلامك بلسم سكينة...أرشحك رئيسة لقسم الدعم النفسى.....و المادى :closedeyes: ...و كله بثوابه..

جزاك الله خيرا

السلام عليكم

الأخ الفاضل :الشامى

كلام حضرتك وسام على صدرى افتخر به

مع ان حضرتك اللى أستاذ ورئيس قسم كمان فى المجال ده :blink:

اما بالنسبة لموضوع القبعة ده ...فأنت سيدى من يستحق ان ترفع له :lol:

منتظرين رأى سيادتكم فى الفكرة الاساسية

ولا اظن انكم تبخلون ببذل الجهد والوقت لنجدة المحتاج

جعلكم الله من الامنون من عذابه يوم العرض عليه

إلهي...بك أستجير ومن يجير سواك...فأجر "ضعيفا" يحتمي بحماك.

رابط هذا التعليق

اولا: انا ارى ان ما كتبه الاخ azhar من كلمات لم يكن سوى تنفيس عن مرارة هو يعانيها فى ايامه الاولى فى كندا

وهى ليست بسبب إلا لكونه يفتقد الخبرة الكافية للتعامل من الامور هناك

او لكونه كان محاط بمن لم يحالفهم الحظ للحصول على وظيفة مناسبة او تحسين اوضاعهم المعيشية هناك

لو كان حضرتك لقى حد من المصريين مد له يد العون و قدم سيرته الذاتيه لمديره ,لو صاحب بيزنس من جلدته مد اليه يده زى كل أصحاب الأعمال الصينين و الكوريين و غيرهم , لو كان حد طرق باب بيته و عبره فى رمضان بدل مايشعر بالعزله هو و عائلته ,لو رفع مصرى سماعه التليفون و أطمئن عليه فى مرضه , لو لقى حد من اهله و ناسه يفضفض له و صديق يعتمد عليه فى المهجر .....مكنش كتب بهذه المراره ....مكنش جلس خلف الكيبورد ليشكو لله ظلم العباد ....

لو كان الأخ الفاضل لقى مجتمع متماسك من المصريين فى المهجر يعيش و سطه بدل القلق اللى ملازمه على اولاده و ياترى حيصادقوا مين و مستقبلهم هنا ايه , لو كان الناس رمت وراها و هى داخله من مطارات كندا الخوف من بعض و الكراهيه الى ورثوها من الحياه فى قبضه الكفيل , لو كان الناس الى شايفه الورد بس تشوف الشوك و تدله عليه........كانت حاجات كتير اتغيرت.... أولها مكنش التوبيك حيكون له وجود .....لحد مايحصل ده تقبلى حضرتك تحياتى .....

السلام عليكم

الفاضل: باشمهندس ياسر

لا تتصور مدى فرحتى بان تقوم بالتعقيب على مشاركتى

فانت فى رأيي من كبرات البلد الذين لايغفل القارئ عن الاستماع الى رأيه والاخذ به

سيدى الفاضل :

لأن ما ذكرته سيادتكم صحيح ولكنه خارج نطاق تأثيرى ولا سبيل لى بتغييره و لأن الله لا يكلف نفسا إلا وسعها .....سأتقبل منك التحية من الان

وأدعوك إلى العمل معنا داخل نطاق ودائرة التغيير ... بداية من هنا من ذلك الموضوع لنجعله بداية ايجابية لنجدة الملهوف

تصور معى سيدى اذا فوجأ السيد ازهر(وقتها) باحد اعضاء المنتدى الكرام فى كندا يدعوه لكوب من الشاى الساخن فى ليالى كندا الباردة لي تناقش معه فى امكانية التغلب على احزانه ومحاولة رسم بعض الخطوات اللتى يمشى عليها لتحسين اوضاعه واستجلاء الوضع من حوله....كم كان سيسعد بهذه الخطوة وكم كان من الممكن( بحول الله وقوته) ان تغير تلك الخطوة من مجريات الامور وان تسرع بعملية اندماجه فى الحياه وخوض المعركه

سيدى الفاضل كم كان امتنانى الشديد حينما قرأت فى كتابات الفاضل الشامى عن لحظة لقاءكم فى المطار لدى عودته من هناك

تصورت كثيرا كم كانت لحظات ممتعة وكأنكم تعرفون بعضكم من قديم الأزل وكم خففت الكثير عن كاهله

كذلك ايضا تصورت الحال اذا لم يكن ذلك اللقاء... كم كان الفاضل الشامى سينتظر فى المطار لحين قيام الطائرة يتجرع الم الفراق عن اسرته الحبيبة

كم كانت ستعصف بذهنه الذكريات والضحكات و......

سيدى ان مشاركتى فى ذلك الموضوع ما هى إلا توسيع لتلك الدائرة المضيئة التى تشكل سيادتكم جزء منها

ماهى إلا تنظيم لمشاركات الأعضاء للاستفادة القصوى من الامكانيات المتاحة لدينا(كل بما يملك وبما يستطيع)

من يستطيع المشاركةبوضع موقع للبحث عن عمل فليفعل

من يستطيع المشاركة بأخذ بياناته وعرضها على مديره فليفعل

من يستطيع التخفيف عنه ولو بكلمه طيبة فبها ونعمت

من استطاع الدعاء له واشعاره بأن حوله الكثير يدفعونه الى النجاح( بدلا ممن حوله الذين يجذبونه الى الفشل) كان فى ذلك الخير الجزيل

منتظرة من سيادتكم الرد و المشاركة

رابط هذا التعليق

انا معاك يابشمهندس ياسر

ومعاكي طبعا.. يا ولوؤة في فكرتك مع اقتراح تغير العنوان(حكايات نجاح كندية)...

ودة الي بتقدمه المحاوارات الجميلة دي هنا ببساطة

وبيتعب فيه كل الي قايمين عليها من مشرفين

او اعضاء نشطين او حتى خاملين زي حالاتي

احنا هنا بنحاول نساعد بعض قد منقدر

عشان نغير ونحسن من صورة المصريين في المهجر

والله المستعااااااااااااااااااااااان.

اخى الفاضل

اهلا وسهلا بك وفكرة العنوان رائعة :closedeyes:

ولربما تخطه أيدى اولئك اللذين كتبوا يوما يقاسون مرارة الفشل

منتظرين مشاركتكم القيمة من جديد فى موضوع معادلة الصيادلة

فقد غبت عنه الكثير من الوقت

فى انتظارك هناك

رابط هذا التعليق

اولا: انا ارى ان ما كتبه الاخ azhar من كلمات لم يكن سوى تنفيس عن مرارة هو يعانيها فى ايامه الاولى فى كندا

او لكونه كان محاط بمن لم يحالفهم الحظ للحصول على وظيفة مناسبة او تحسين اوضاعهم المعيشية هناك

لو كان حضرتك لقى حد من المصريين مد له يد العون و قدم سيرته الذاتيه لمديره ,لو صاحب بيزنس من جلدته مد اليه يده زى كل أصحاب الأعمال الصينين و الكوريين و غيرهم , لو كان حد طرق باب بيته و عبره فى رمضان بدل مايشعر بالعزله هو و عائلته ,لو رفع مصرى سماعه التليفون و أطمئن عليه فى مرضه , لو لقى حد من اهله و ناسه يفضفض له و صديق يعتمد عليه فى المهجر .....مكنش كتب بهذه المراره ....مكنش جلس خلف الكيبورد ليشكو لله ظلم العباد ....

لو كان الأخ الفاضل لقى مجتمع متماسك من المصريين فى المهجر يعيش و سطه بدل القلق اللى ملازمه على اولاده و ياترى حيصادقوا مين و مستقبلهم هنا ايه , لو كان الناس رمت وراها و هى داخله من مطارات كندا الخوف من بعض و الكراهيه الى ورثوها من الحياه فى قبضه الكفيل , لو كان الناس الى شايفه الورد بس تشوف الشوك و تدله عليه........كانت حاجات كتير اتغيرت.... أولها مكنش التوبيك حيكون له وجود .....لحد مايحصل ده تقبلى حضرتك تحياتى .....

الفاضل / ياسر

الأخ أزهرأزهر عراقي كان مقيم في الأردن وهاجر منها إلى كندا

رابط هذا التعليق

يعني هو مكتوب على المصريين العادة دي...

ياجدعان الموضوع مش إسطمبة... والله ما أسطمبة...

البدايات المتشابهة مش شرط تدي نهايات متشابهة..

بإختلاف المدخلات تختلف المخرجات....

في واحد ممكن يشوف كندا حلوة... واحد يشوفها جحيم...

إلى جاي بطوله غير إلى جاي معاه مراته غير إلى جاي معاه عيل غير إلى معاه أربع عيال...

وإلى بيتكلم لغة بطلاقة غير إلى بيتكلم لغتين غير إلى بيتكلم مكسح...

وإلى شغله يحتاح معادلة ودراسة غير إلى شغله plug &play

وإلى جاي معاه ميت ألف دولار غير إلى جاي معاه عشرة غير إلى مستلف تمن التذكرة...

وإلى متعود على المرمطة غير إلى مش متعود غير إلى ماعندوش مانع يتعود..

وإلى له أهل هنا غير إلى له أصحاب غير إلي مايعرفش فيها حد...

وإلى مقصر الأوزار غير الملتزم غير المعتدل غير المطنش غير إلى جاي علشان يفرفش...

وإلى عنده 25 سنة غير إلى عنده 35 غير إلى عنده 45...

وممكن أقعد أكمل لحاد بكرة الصبح...

كل واحد له ظروف وتركيبة وشخصية وأفكار وطموحات وتوقعات تختلف عن التاني... وبالتالي حيوصل لنتائج تختلف عن التاني....

العبرة بالنجاح...لو ناجح في اي بلد حتبقى مبسوط فيها...

طب ده حتى النجاح بيختلف من شخص لأخر...

واحد بالنسبة له الفلوس، واحد إنه يتفوق في مجال عمله، واحد يربي عياله كويس، واحد نجاح أكاديمي، واحد كل ما سبق، واحد ولا حاجة مما سبق...وهكذا..

الله يكرمكم بلاش نظام الأمال العريضة ده... كل واحد يقعد مع نفسه ويشوف هو إيه وإمكانياته إيه وظروفه إيه ويحسبها كويس... علشان مايضيعش سنين من عمره على الفاضي... لا كل إلى راح إنجلترا بقى مجدي يعقوب ولا كل إلى راح أمريكا بقى زويل ولا كل إلى قعد في مصر بقى أمين الحزب الوطني...

تحياتي...

عديت اقول الله ينور

الكلام ده غالى يتاقل بالدهب

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الفاضل / ياسر

الأخ أزهرأزهر عراقي كان مقيم في الأردن وهاجر منها إلى كندا

يعنى الخطأ فى موضع الحديث مش فى الحديث نفسه ....الحمد لله , عذرا يا سيدى الفاضل خطأ مقصود... :rolleyes:

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

تصور معى سيدى اذا فوجأ السيد ازهر(وقتها) باحد اعضاء المنتدى الكرام فى كندا يدعوه لكوب من الشاى الساخن فى ليالى كندا الباردة لي تناقش معه فى امكانية التغلب على احزانه ومحاولة رسم بعض الخطوات اللتى يمشى عليها لتحسين اوضاعه واستجلاء الوضع من حوله....

أبدا و لاكان حيفرح ولا حاجه حضرتك كان يشك فيكى و يقولك أنا بالمناسبه ليا قريب بيشتغل فى المخابرات المصريه و ياسلام لو مقابلتكم فى المسجد اللى العطار كان بيصلى فيه تبقى كملت ..... ( متسقلينيش العطار مين علشان لم يعد فى مرارتى بقيه).

من يستطيع المشاركة بوضع موقع للبحث عن عمل فليفعل

من استطاع الدعاء له واشعاره بأن حوله الكثير يدفعونه الى النجاح( بدلا ممن حوله الذين يجذبونه الى الفشل) كان فى ذلك الخير الجزيل

ربنا يوفقك فيما فشل فيه الآخرون.... أنا عملت كل حلولك المطروحه و فوقها الكثير و النتيجه لاتساوى الجهد على الأطلاق عارفه ليه .....أعتقد حتفهمى ليه من مقوله المهندس المصرى اللى كان بيعلم رأفت الهجان لما سألوه ايه رأيك فيه قالهم صوره الزعيم أفضل بكتير من الزعيم نفسه ....على أرض الواقع ياسيدتى الأمور تختلف..... الكوريين و الصينيين و مؤخرا الفيتناميين لم يسيطروا على قطاعات من الأعمال و يغلقوا على أنفسهم بيزنس بأكملها بما سبق و تفضلتى به لكن عرفوا يتكتلوا و يعملوا نتورك قويه تنفع الوافد الجديد بينما غرقنا نحن فى خلافات أبت الا ان تصطحبنا فى رحله الهجره .فى الوقت اللى صينين بيزلوا من الطياره على الشركه اللى حيشتعل فيها نلف نحن فى دوائر لانهايه لها و نعزى أنفسنا بعبارات رنانه لامحل لها من الأعراب و نبحث على شماعه نعلق عليها فشلنا زى السن و التوجه الدينى و التوجهات الحياتيه و غيرها من الأعذار اللى لو كان أوباما فكر فى أحداها ثانيه واحده لما تغير التاريخ فى أمريكا ..... و برضه تقبلى تحياتى

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

تصور معى سيدى اذا فوجأ السيد ازهر(وقتها) باحد اعضاء المنتدى الكرام فى كندا يدعوه لكوب من الشاى الساخن فى ليالى كندا الباردة لي تناقش معه فى امكانية التغلب على احزانه ومحاولة رسم بعض الخطوات اللتى يمشى عليها لتحسين اوضاعه واستجلاء الوضع من حوله....

أبدا و لاكان حيفرح ولا حاجه حضرتك كان يشك فيكى و يقولك أنا بالمناسبه ليا قريب بيشتغل فى المخابرات المصريه و ياسلام لو مقابلتكم فى المسجد اللى العطار كان بيصلى فيه تبقى كملت ..... ( متسقلينيش العطار مين علشان لم يعد فى مرارتى بقيه).

http://www.youtube.com/watch?v=NOcrohrNsoY

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

انا متابع الموضوع من اول ما اتفتح وكنت واثق ان السيد الفاضل ازهرازهر فص ملح وداب مثل بعض الاعضاء يفتح الموضوع ويهرب, اكيد عندة عذر,من كلامة ممكن نستشف انة غير موفق فى كندا بسبب قلة الخبرة ممكن او غير مندمج مع الحيا فى كندا لانة مجتمع مليان فساد وغش وامراض (الخ الخ),علشان كدة عندة حنين للوطن الى كل حاجة فية ماشية زاى عقارب الساعة.

ان عملت بكلامك الرجاء كل الرجاء منكم ان تقرأوا بروية وتمهل ثم تجلسوا مع انفسكم وتفكروا

نفكر فى اية حرام عليك هيه دى عاوزة تفكير

يا سيدى الفاضل المشكلة فيك انت وليس كندا

مع احترامى لك.

شاب ناجح فى( نيس) فرنسا

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

[

انا متابع الموضوع من اول ما اتفتح وكنت واثق ان السيد الفاضل ازهرازهر فص ملح وداب مثل بعض الاعضاء يفتح الموضوع ويهرب, اكيد عندة عذر,من كلامة ممكن نستشف انة غير موفق فى كندا بسبب قلة الخبرة ممكن او غير مندمج مع الحيا فى كندا لانة مجتمع مليان فساد وغش وامراض (الخ الخ),علشان كدة عندة حنين للوطن الى كل حاجة فية ماشية زاى عقارب الساعة.

ان عملت بكلامك (الرجاء كل الرجاء منكم ان تقرأوا بروية وتمهل ثم تجلسوا مع انفسكم وتفكروا)

نفكر فى اية حرام عليك هيه دى عاوزة تفكير

يا سيدى الفاضل المشكلة فيك انت وليس كندا

مع احترامى لك.

شاب ناجح فى( نيس) فرنسا

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك فيما فشل فيه الآخرون.... أنا عملت كل حلولك المطروحه و فوقها الكثير و النتيجه لاتساوى الجهد على الأطلاق عارفه ليه .....أعتقد حتفهمى ليه من مقوله المهندس المصرى اللى كان بيعلم رأفت الهجان لما سألوه ايه رأيك فيه قالهم صوره الزعيم أفضل بكتير من الزعيم نفسه ....على أرض الواقع ياسيدتى الأمور تختلف..... الكوريين و الصينيين و مؤخرا الفيتناميين لم يسيطروا على قطاعات من الأعمال و يغلقوا على أنفسهم بيزنس بأكملها بما سبق و تفضلتى به لكن عرفوا يتكتلوا و يعملوا نتورك قويه تنفع الوافد الجديد بينما غرقنا نحن فى خلافات أبت الا ان تصطحبنا فى رحله الهجره .فى الوقت اللى صينين بيزلوا من الطياره على الشركه اللى حيشتعل فيها نلف نحن فى دوائر لانهايه لها و نعزى أنفسنا بعبارات رنانه لامحل لها من الأعراب و نبحث على شماعه نعلق عليها فشلنا زى السن و التوجه الدينى و التوجهات الحياتيه و غيرها من الأعذار اللى لو كان أوباما فكر فى أحداها ثانيه واحده لما تغير التاريخ فى أمريكا ..... و برضه تقبلى تحياتى

السلام عليكم

الاخ الفاضل ياسر

برضه سأتقبل تحياتك :ninja:

وسأخبرك بحديث الرسول الذى يخبرنا فيه بأن النبى يأتى يوم القيامة ليس معه إلا الرجل والرجلان لم يؤمن من قومه سواهما

وبأن (ما على الرسول إلا البلاغ)

وبأن(لميحص الله الذين امنوا)

و ب(أن ليس للانسان إلا ما سعى وأن سعيه سوف يرى ثم يجزاه الجزاء الأوفى)

أى ليس علينا إلا الأخذ بالاسباب اما النتائج ف بيد الله

صدقنى أخى الفاضل

انا اعلم بل ومتيقنة ان الصورة مختلفة من عندك على ارض الواقع كما ذكرت

لكن ما هو الحل من وجهه نظركم ؟؟

تم تعديل بواسطة waloaa

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ الفاضل ياسر

برضه سأتقبل تحياتك :)

وسأخبرك بحديث الرسول الذى يخبرنا فيه بأن النبى يأتى يوم القيامة ليس معه إلا الرجل والرجلان لم يؤمن من قومه سواهما

وبأن (ما على الرسول إلا البلاغ)

وبأن(لميحص الله الذين امنوا)

و ب(أن ليس للانسان إلا ما سعى وأن سعيه سوف يرى ثم يجزاه الجزاء الأوفى)

أى ليس علينا إلا الأخذ بالاسباب اما النتائج ف بيد الله

صدقنى أخى الفاضل

انا اعلم بل ومتيقنة ان الصورة مختلفة من عندك على ارض الواقع كما ذكرت

لكن ما هو الحل من وجهه نظركم ؟؟

الحل ان تتوكلي علي الله...قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا.

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

لاحظت إن فيه ناس كتير بتستنكر علينا فرحتنا بكندا ؛ وشايفينّا بنبالغ في وصف جمالها ومدى استمتاعنا بيها!

أفتكر واحد صاحبي كنت باكلمه من هناك (بفلوسي) ، وباحكيله على جمال الناس ، وسعادتي بالحياة وسطهم ، وطباعهم اللي ما شفتهاش قبل كده... والبيه ده يقوللي إنتا عشان لسّه جديد وبيتهيّألك... لمّا تقعد شويّة ف البلد ؛ هتعرفهم على حقيقتهم!

ساعتها بقى احتدّيت عليه ؛ وقلتله: إيه هوه يا عبكريم اللي بيتهيّألي؟! هه؟

بيتهيّألي إن الناس بتيجي تساعدني من غير ما أطلب منهم مساعدة؟ بيتهيّألي إن الناس بتبتسم في وشي لما باكون مقابلهم ، ومحتاج أقعد كام سنة عشان أعرف إن دي كانت تكشيرة وانا اللي كان بيتهيّألي عشان لسّه مُستجَد؟!

ما زلنا عايشين نظريّة المؤامرة... كل الدنيا بتتآمر علينا عشان تكسّر مجاديفنا! مجاديف إيه بس يا سادة ، واحنا المركب بتاعنا غرق من زمان أصلاً ومش باقي منه غير حتت خشب؟!

ولو تكلّمت عن تجربتي الشخصية وإني ما شفتش حاجة وحشة تكرّهني ف البلد (قصدي كندا طبعاً!) ؛ تلاقي اللي يتتريق عليّا ، أو يقول إني باحلم ، وباتوهّم! واللي يتتريق على زميل لينا ويقول له "فكك السفلى متدلّي من الانبهار بكندا"!

واقعد أعيد وازيد إني باتكلم يا عالم يا هوه عن إنطباع شخصي... برضه مُصرّين إني باهرّج وباحلم ، ويمكن كمان أكون بادحك ع الناس اللي هنا!

حصل إني طلبت من حد منكم دولار سلف؟! ولاّ هييجيلي من وراكم مصلحة بأي شكل من الأشكال؟! :roseop:

وعشان بلاش إني أفترض إن فيه حد وسطنا بيكره الخير لحد من الأسرة بتاعتنا (بتاعت كندا)... فتحت التوبيك ده.

واللي شايف عن تجربة حاجة وحشة في كندا ، أو فيه حاجة مضايقاه ، أو خاطر في باله خايف منه في كندا ، يتفضّل هنا ، ويقول اللي عنده ؛ واللي مر بموقف مشابه أو عنده رد ؛ برضه يتفضّل يرد عليه...

والتوبيك ده حوار عام مفتوح للكل... لكل اللي هناك ؛ ولكل اللي بيحلموا يكونوا هناك.

وشكراً...

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

لاحظت إن فيه ناس كتير بتستنكر علينا فرحتنا بكندا ؛ وشايفينّا بنبالغ في وصف جمالها ومدى استمتاعنا بيها!

أفتكر واحد صاحبي كنت باكلمه من هناك (بفلوسي) ، وباحكيله على جمال الناس ، وسعادتي بالحياة وسطهم ، وطباعهم اللي ما شفتهاش قبل كده... والبيه ده يقوللي إنتا عشان لسّه جديد وبيتهيّألك... لمّا تقعد شويّة ف البلد ؛ هتعرفهم على حقيقتهم!

ساعتها بقى احتدّيت عليه ؛ وقلتله: إيه هوه يا عبكريم اللي بيتهيّألي؟! هه؟

بيتهيّألي إن الناس بتيجي تساعدني من غير ما أطلب منهم مساعدة؟ بيتهيّألي إن الناس بتبتسم في وشي لما باكون مقابلهم ، ومحتاج أقعد كام سنة عشان أعرف إن دي كانت تكشيرة وانا اللي كان بيتهيّألي عشان لسّه مُستجَد؟!

ما زلنا عايشين نظريّة المؤامرة... كل الدنيا بتتآمر علينا عشان تكسّر مجاديفنا! مجاديف إيه بس يا سادة ، واحنا المركب بتاعنا غرق من زمان أصلاً ومش باقي منه غير حتت خشب؟!

ولو تكلّمت عن تجربتي الشخصية وإني ما شفتش حاجة وحشة تكرّهني ف البلد (قصدي كندا طبعاً!) ؛ تلاقي اللي يتتريق عليّا ، أو يقول إني باحلم ، وباتوهّم! واللي يتتريق على زميل لينا ويقول له "فكك السفلى متدلّي من الانبهار بكندا"!

واقعد أعيد وازيد إني باتكلم يا عالم يا هوه عن إنطباع شخصي... برضه مُصرّين إني باهرّج وباحلم ، ويمكن كمان أكون بادحك ع الناس اللي هنا!

حصل إني طلبت من حد منكم دولار سلف؟! ولاّ هييجيلي من وراكم مصلحة بأي شكل من الأشكال؟! :roseop:

وعشان بلاش إني أفترض إن فيه حد وسطنا بيكره الخير لحد من الأسرة بتاعتنا (بتاعت كندا)... فتحت التوبيك ده.

واللي شايف عن تجربة حاجة وحشة في كندا ، أو فيه حاجة مضايقاه ، أو خاطر في باله خايف منه في كندا ، يتفضّل هنا ، ويقول اللي عنده ؛ واللي مر بموقف مشابه أو عنده رد ؛ برضه يتفضّل يرد عليه...

والتوبيك ده حوار عام مفتوح للكل... لكل اللي هناك ؛ ولكل اللي بيحلموا يكونوا هناك.

وشكراً...

عبكريم كلامه مظبوط...وانت كلامك مظبوط...وكل الناس ايلي برة وايلي جوه كلامهم مظبوط فلاحين و صعايدة...ومهاجرين من الخليج ومن مصر كلامهم مظبوط...كندا الاستقرار..الامان,,الصحة..الجمال..النظافة..الحرية..كملوا انتوا علشان زهقت..

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

حنانيك يا د محمد

اللي مش عاجباه كندا يا جماعة مصر قاعدة ما بتتحركش من مكانها يعني ليست كارثة خوض التجربة ايا كانت النتائج

ولكن السؤال العام لو سالت مائة شخص

هل كندا افضل ام مصر

اجابة واحدة بكلمة واحدة

يا تري كام واحد هيقول كندا وكام واحد هيقول مصر

حكم ضميرك يا اخي وجاوب

واهدا وما تتنرفزش يا تهامي مش لايق عليك النرفزة الصراحة

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ياجماعه القصه واضحه وتتعرف بسهوله لما حد يروح يشوف عدد الممتحنين للايلتس بيبقى اد ايه ونوعيه الناس المهاجره والدكتور التهامي فاكر اللي كانوا موجودين ايام زمان ف كورس الايلتس كانواايه وحضراتكم كلكم عارفين ان اللي بيهاجروا مش ناس مع كامل احترامي وتقديري مش واقعين يعني انما اللي بيهاجر ده له فكر تاني خالص غير فكر اللي عاوز قرشين يتجوز بيهم ولا يجيب له شقه ولا عربيه اللي بيهاجر بيهاجر عشان مستقبل بيتوسم انه يكون كويس ع الاقل مش بيبقى اوحش من الحاضر واظن حضراتكم عارفين حاضرنا سواء ف مصر او العالم العربي عموما

واسمحولي اقتبس من اغنيه امال ماهر بتاعت مسلسل رمضان ان واقعنا للاسف بقى ينطبق عليه " ازاي نحلم ببكره وهو مش موجود" وياجماعه اللي مش عاجباه كندا عادي جدا لما تيجي وتتحايل عليه وتقول عشان خاطري امتحن وخد لاندنج بعد اذن حضراتكم مايروحش وكندا هتخسر كتير قوووووووووووي بعدم ذهابنا ليها

رابط هذا التعليق

بالعكس بخصوص الدين وهناك الوضع دينيا افضل من مصر

هنا اطلع في مظاهرة اخوان واستلقي وعدك بعدين حتي لو مسالم

هناك اعمل مظاهرة اخوان ولن تجد رد فعل في امن الدولة بتاعهم ما دامت مظاهرة سلمية

انا بضرب مثل فقط

العكس الحرية الدينية هناك مضمونة بحكم الدستور واظن د جادوللي كتب في هذا كثيرا

ملحوظة خاصة للامن (انا مش تبع الاخوان ولا اي حاجة يا سعادة الباشا انا غلبان)

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...