اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الغلط فيا ولا فيهم ؟؟ حد يفهمنى ليه بيحصلى كده؟؟

لولا

Recommended Posts

هو كله ضرب ضرب ... مافيش شتيمة ....

عزيزتي مدام لولا ...

أعجبت ايما إعجاب ببداية هذا الموضوع و الرسالة العامة الموجهة فيه .. و بالرغم من مناقشتها من منطلق شخصي .. و لكنها تمس وتر حساس موجود بالفعل .... و لكن من وجهة نظري الشخصية أري ان في المداخلات الأخيرة مجري آخر يأخذ هذا الموضوع الي مسار جديد .. مسار يتسم بالبعد عن الفكرة و الإنزلاق الي مهاجمة الأشخاص ... و في مداخلة الفاضل/ة AIN .. و في الردود عليها مثال علي ذلك ....

سيدتي الفاضلة ... لقد أوضحتي وجهة نظرك بجلاء شديد و بصراحة بالغة أحسدك بالفعل شخصيآ عليها .... و أعتقد ان رسالتك قد وصلت ... قد يغير هذا من أسلوب بعضنا في خطابة البعض .. او لن يغير ... و لكن في النهاية هو اسلوب حوار بل هو اسلوب تعايش موجود بالفعل نستطيع أن نطالب بتغييره و لكننا لن نستطيع ان نجبر الآخرين علي هذا ...

تبقي في النهاية الثقة في النفس هي التي تحدد رد الفعل تجاه هذا الأسلوب ... سواءبالتجاهل .. سواء بالرد .. سواء بالمعاملة بالمثل ...

لكل شيخ طريقة عزيزتي .. فهوني عليك ....

تحياتي :happy:

لو لم تكن قد أتيت يا استاى الفاضل للمشاركه فى هذا الموضوع.. لكنت رفعت عليك قضيه تجاهل كبيييييييييره وطالبت بتعويض هائل جدا :wub:

معك كل الحق يا سكوربيون الموضوع قد ادى غرضه .. انا فقط اطالب بتغيير هكذا اساليب فى التعامل ولا املك ان اغيرها.. كنت فقط اسجل

حقى فى التعبير عن الرفض لما يحدث فى تلك الحالات.

اشكرك للمداخله . ولا احب ابداً باى شكل ان ينتهى الموضوع كساحه حرب واتهامات شخصيه.

لو كنت ترى انت والإداره ان الموضوع يجب ان يغلق سأتفهم ذلك بكل حب. الرساله وصلت كما قلت وبدأت تظهر منحيات

اخرى لن تسعدنى ان تنحدر بالفكره الأساسيه للموضوع ربما كان غلق الموضوع هو الخيار الأسلم الذى سأشعر معه بالسعاده

خصوصا بعد التعدى على بالهجوم الشخصى هنا.

تحياتى لك.

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

• الردود 62
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ممتنه لمشاركتك لى برأيك استاذى الفاضل ( alsaher)........ لست من فئة المُتَجاهلين على اى حال

اختي لولا

أستاذ وفاضل دول مش بتوعي علشان انا لسة صغير أوي على الكلام ده :happy:

ثانيا علشان ما يكون في أي لبس أنا ما باتهم حضرتك نهائيا بالتجاهل

وانا اتفق معك في ما تفضلتي

كان يتحدث عن القبعه الحمراء ولا احد فى الموضوع يرتديها سواى فاجدنى لو كان الهجوم فيه

تشكيك فى شخصى ارد بشكل مباشر وصريح عليه بالمواجهه وليس باساليب الكلام العائم كما فعل هو.

اما لو كان الهجموم على الكلام ذاته فافضل فى اوقات كثيره ان اترك الحكم للقارئ والمتابع طالما

انى اوردت كلامى استنادا على منطق وفكر وحجه .........وكل يرى الكوب من زوايته .

المواجهة في الإتهام أو النقاش أفضل من أي طريق آخر لأن الطرق الملتوية دليل ضعف حجة ومحاولة للهروب

نستطيع ان نلاحظ تصرفاتنا اكثر ... ونحرص على الود وان نتعامل ببشاشه وموده دون القفز لإصدار

الأحكام والوصول للتجاهل حتى

هنا المشكلة التي نعيشها , فللأسف الحكم يا أبيض يا أسود

ياحبيب يا عدو

طيب ليه ما يكون في ألوان في النص ؟؟

يعني ده بأحبه وده أعرفه بس أوي وده بأختلف معاه بس ما بأكرهوش

لا أريد تشتيت الموضوع ولكن المشكلة بإعتقادي هي في هذه الزاوية

أن البعض تعود على أن من ليس معي فهو ضدي !!

وأنا معك في وجوب عرض المشكلة ونقاشها

مساحة النقاش والحوار كل ما إتسعت فهي ظاهرة صحية جدا لكن يجب أن لا يزيد النقاش مساحة الإختلاف والبغضاء

واكثر شيء أكرهه في أي حوار شخصنة الحوار لأمور شخصية وخارجة عن النص

أتركوا حساب الخلق للخالق

تحياتي مرة اخرى وشكرا لموضوعك القيم

رباه إن لم اكن أهلا لبلوغ رحمتك *** فإن رحمتك أهلا لتبلغني

لأنها وسعت كلّ شيء

رابط هذا التعليق

نظرآ لإستيفاء الغرض من هذا الموضوع ... و بناءً على رغبة الفاضلة لولا صاحبته .. سيتم غلق هذا الموضوع

عن فريق المشرفين

سكوربيون

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      لفتت نظرى وهى تطلب من ابنتها البالغة السادسة عشرة من العمر تقريبا أن تحمل أخاها الصغير الذى لم يتجاوز عمره الععرض المقال كاملاً
    • 27
      انتشرت الصوره على موقع بوابه الاهرام وبعد شويه شالوهاوكانت بتقول ان المشىر زار المجندين المصابين
    • 27
      هو تحقيق صحفى خفيف وظريف ولطيف... من تحقيقاتى الصحفيه الخاصه الخفيفه..أيام مشاريع الدراسه الجامعيه .. وهو عباره عن بعض المواقف الغريبه والصعبه والكوميديه ..اللى ممكن يتعرض لها الجنس الحريمى... عايزين نشوف بقى عضوات المنتدى الكرام .. رد فعلهم ايه وحيتصرفوا ازاى فى المواقف دى الموقف الاول: مروحه بالليل ....ولسه داخله على بوابة العماره .. فجأه النور ينقطع عن كل المنطقه..لدرجة انك مش شايفه حتى ايديكى...شعورك ح يكون ايه ..وح تعملى ايه بأمانه..خاصة ان فيه قطه غلسه ومفترسه وبيئه خالص ..دايما تقا
    • 5
      بالامس كنت اتابع برنامج رأى الناس على قناه مصر25 واتصل ايهاب من اولايات المتحده ليعلن عن شئ اول مره اسمعه ان لديون مصر والتى بلغت اكتر من 2 ترليون وممكن نسدد فيهم 80 سنه ده من غير الفوايد ممكن ان تسقط أذا اعلنت مصر افلسها وغيرت اسمها لاى اسم غير جمهوريه مصر العربيه وهكذا نبدأ من الصفر ويكون امامنا خمس سنوات لنبنى انفسنا مره اخرى كما فعلت تركيا ومش فاكره ايه البلد التانيه اللى ذكر اسمها فهل هذا حقيقي ولو حقيقي ما تبعيات اعلان مصر افلاسها وهل سيت
    • 0
      لم يمر يوماً واحداً على حادثة الدكتور أبو الفتوح .. والدكتور احمد البرنس إلا وأنقلبت الدنيا رأساً على عقب وتم ضبط الجناة ففي حادثة الدكتور البرنس وبالرغم من إن المقطورة أو التريلا كانت بنمر مزيفة ... إلا إن جهود رجال المباحث تكللت بالنجاح وقالوا إنهم ظبطو الجاني .. وبعدين طلع إن هو اللي سلم نفسه والدكتور البرنس تنازل عن البلاغ لما تأكد إن الجاني لم يكن يقصد فتم صرفه من سراي النيابة . أما عن حادث الدكتور أبو الفتوح .. فحدث ولا حرج .... نزلت حملات امنية شرسة ولمت كم بقى ؟ لموا 150 مسجل خطر ومج
  • أضف...