اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الغلط فيا ولا فيهم ؟؟ حد يفهمنى ليه بيحصلى كده؟؟

لولا

Recommended Posts

هل للخطاب المباشر مع الأنثى شروط تقتضى ان يكون فيه اسمها مسبوقاً بكلمه ( أم )!

لولا

الفاضلة : لولا

الواقع الفعلي أراه يختلف مع طرحك هذا فالجميع تقريبا يتفاعلون مع موضوعاتك وأكثرنا معجب بثقافتك وغزارة أفكارك ويحاورونك وإن كان قصدك بباب هدى الإسلام مقصود به ناس معينون لا يقتبسون كلامك ربما يتحرزون من توجيه الكلام المباشر ظنا أن هذا من الأدب معك

وأنا واحد من الناس أقدرك سواء اتفقت معك وهذا كثير أو اختلفت معك فبالإمكان أن نختلف جميعا في بعض الأحيان لأن دوام الحال من المحال

- هناك البعض لم تكنى بأم غيرك ولم يشتكين مما اشتكيت منه فلماذا تسرب إليك هذا الإحساس من دونهن ؟

اقصد بالسؤال طمأنتك فقط

هناك مشكلة واحدة في تعامل الناس مع بعضهم البعض أنهم يعتبرون أنفسهم على صواب دائما وغيرهم المخطئ وأنهم المتزنون وغيرهم المتشدد وأنهم المنفتحون وغيرهم المغلق وأنهم الناس وغيرهم لا شيء .... مشكلة ... هدانا الله جميعا

و كلا يدعي وصلا بليلى ...................و ليلى لا تقر لهم بذاك.

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• الردود 62
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مدام لولا الفاضله والاخوه الافاضل

هو ليه دائما النظره التشاؤميه في كل موضوع واننا مستقصدين ,وان الزملاء الاعضاء في منتدي هدى الاسلام فضيين في التعامل والرد ,,,,,, وكان كلام مدام لولا هو الصح وموقف الاخـوه اللي تحاورو مع مدام لولا غلط وهم فيهم ولبسناهم الف غلطه. ليه تتجاهلو اسم الفاضله لولا ..

الفاضله لولا انا اختلف معاك ومع الي وقفو معاك . واقترب من تعليق الفاضله nash لاننهم سمعو من حضرتك من غير ما يسمعو أراي الاخوه الاخرين ذوو الشان بالامر . ولو قلتي انو المووضع عام وبتناقشي فكره عامه قلت يمكن الردود يكون عندها حق ان من الاسباب هي وهي زي ما ذكره الاخوه اللي تفقو وتعاطفو مع حضرتك

نرجع تاني للموضوع

شوفي يا لولا ببساطه شديده.....ممكن يكون هناك سبب اخر بعيد تماما عن كل ما ذكرتيه....

لازم يكون هناك عدة مبررات للرد بتلك الطريقه الي حضرتك ذكريتها . ومش لازم تكون مقنعه ليك او ليا او ايحابيه او سلبيه . وبالتالي لازم نحط كل الاسباب . الايحابي والسلبي ايضا . بلا نعمم نظريه المؤامره :closedeyes:

مش يمكن الاخوه بيعاملوك بروح اخويه ووديه وشالو بينك وبينهم الرسميه وا ايه يا لولا

يكونو اخذو على تعليقاتك وانو انتي الوحيده الي بتتحاوري في الموضوع وما في صوت في الموضوع الا صوتك بيناقش . فمش معقول اقول لصاحبي ونا وهو لوحدنا يا استاذ احمد معاك احمد .؟

ممكن يكون الرد موجه ليك مباشره . والموضوع موضوعك وهم ضيوفك . اصل هنا المواضيع لازم لها صاحب ولا ماحدش يتعامل معاك . لو سبتي الموضوع من غير تحريك كل يوم او يومين ( ربي زباين لمواضيعك عشان انتي صاحبه الدار

هل راجعتي نفسك وحاولتي تلفتي انتباههم بردودك .

هل كررتي اسمك العضو الي حاورك .

هل المحتي ليه بعباره هلتقصدني بالرد ,

هل الرد موجه ليا اصلا باين من كلام حضرتك انك بتقصدني بالرد والتعليق . ولا انا غلطانه .؟؟؟

هل كل ما بتوجهنا في الحياه مشكله نعتقد اننا صح وغيرنا هو الخطأ . مش لازم نفتش عن اخطاؤنا قبل ما نرمي على الاخرين

فى الاخر الموضوع حوار . وياريت مانشيل هموم المنتدي بعد ما نقفل النت :playtoytruck:

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق

عفواً يا مدام لولا إنتي فكرك راح بعيد شوية ..

هانفصص الموضوع واحده واحده

هل كل اللي بيردوا من غير ما يذكروا إسمك .. كلهم رجالة ؟

لا اعتقد

ثانياً : الموضوع في أوله وأخرة يتعلق بأفتقاد البعض لأدب الحوار ....

ولا علاقة لهذا بموضوع رجل أو إمرأة أو عورة .... لإن زي ما حضرتك قولتي نحن مجرد كلمات وحروف

وبعدين الحل بسيط جداً .. اللي بيعمل كده حاول تتجاهليه أيضاً ...

واعتقد إن إقتباسه لكلامك والرد عليه لن يُزيد او يُنقص من قيمة أفكارك ...

علي فكرة يا اخت لولا انا مع الاخ سي السيد في رأيه في ناس فعلا بتفتقد أدب الحوار .......

بس في حاجة مهمة ممكن مانكونش واخدين بالنا منها وهي ان في ناس ممكن تكون لم تتعامل مع منتديات من قبل ومش عرفة حاجة اسمها التعقيب أو الاقتباس وبتضعط علي رد جديد وتخلص نفسها

تم تعديل بواسطة amelshafey

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

يعنى بيقى الرد دا انا عارفه انوا على كلامى وليا انا بس ...عايم !!... كأن الكلام اللى بيترد عليه

مالوش صاحب ليه اسم . اللى هو (لولا )

وبعد كده لقيت ان الموقف بيتكرر فى اقسام تانيه مع نفس الناس .... لو اتقابلنا فى اى موضوع تانى .

لولا

الاخت الفاضلة مدام لولا .

أولا تحياتى

ثانيا واضح ان فية حد مختلف معاكى فى رأية فبيعمل كدة لكن أكيد محصلش كدة فى 1555 مشاركة بتوعك !..... مش كدة ولا أية ؟

عموما يا سيدتى اللى يطنشك طنشية زى ما قال سى السيد انا رأيى كدة برضة و كفاية الناس اللى بتقتبس وبتقول لولااااااااااا.

تحياتى لكى و لزوجك مع خالص تقديرى و احترامى لرأية .

و ياريت ما تاخديش الحجات الصغيرة دى على أعصابك لان فى حاجات كتييييييييير تانية بتتعب الاعصاب :بس ممكن تقتبسى انتى من اللى انتى حاسة انة بيعمل كدة و تردى علية يقوم يتغاظ اكتر

فركيكو اخويا . ... اكمنى اول مره اشوفك هنا :blink: بس لا مانع من الأخوه اصل اسمك

دمه شربات :happy: .

يعنى ما انا بقول يا فركيكوكوكا كى يكا... هو اسمك كان اييييييه mfb: ( يعنى مقلتش اسم مكلكع عن كده

:unsure: ... حتقولى من شويه كان عاجبك حقولك ... دا كان اول مره يا فركيكوكا يا اخويا الإعاده بجد صعبه

يعنى كل شويه نقول الفاضل فرتكه ... اهه قصدى فرتيكو.. هو كان ايه انا كل شويه اطلع ابص فوق فى اقتباس المداخله :blink: .... يعنى يا اخويا فركيكو (كيوكو دى اللى بتيجى فى المسلسل اليابانى تعرفها :blink: )

يعنى لو كان دا حصل فى الألف ميه خمســــــــــــــــــــــــــه وخمســـــــــــــــــــين :h!!!h: مداخله

كنت لقتنى لسه هنا ... صباحك جميل ...

وانا مع جوزى برضه .. الست لازم تسمع كلام جوزها :blush2:

ونشكر لكم ان ادلوتم بدلوكم عندنا..ونورتم بصيرتنا ... وانا صحيح مُتجاهله _ من البعض_ لكن

بحاول اكبر الجى واروق الدى ... رغم انى بتغااااااااااااااااااااظ ساعات. md2:

نشكر لكم مروركم ومساندتكم المعنويه ... زورونا تجدوا ما يسركم.

المُتجاهله -سابقاً لولا :P

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

لو كنتي قريتي بين السطور كنتي فهمتي قصدي

تحياتي

ليه ... ليه .... ليه ...ليه ....ليه ....ليه ... ليه بس يادياب تخبى الكلام بين السطووووووور :blush2:

ليييييييييييييه ( الله يرحمك يا عبد الوهاب قالها زمان ... من غير ليه :unsure: )

خلاص فهمت ... اصلى المره الأولانيه كنت بأنظر لسطح المكتب ... دلوقتى خلاص بصيت فى الدرج

ولقيت الحاجه .... حتى بالأماره انتا تقصد الولد دا :h!!!h: .... لقيته بيلعب جوه الدرج :happy: .

كلام جد بقى . لا احب ان اشاهد ... احب ان يكون لى صوت يا دياب .

قد لا يتناغم مع اسماع البعض ولكنى لن احجر عليه. ولن اسمح لأحد آخر بذلك.

تحياتى لك.

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

مدام لولا مساء الخير

علي فكره انا شايفك نشيطه جدا والناس ببيتافعلوا مع مواضيعك باسلوب محترم

ولم اجد هذا التجاهل الذي تتحدثين عنه

علي فكره انتي حساسه قوي زياده عن اللزوم

ده انطباعي واتمني ان تخففي من هذه الحساسيه

شكرا علي مشاركاتك التي تضفي نوع من الزوق رفيع المستوي علي منتدانا

رابط هذا التعليق

انما الغلابة زى حالاتنا ان حد قرالهم ........مممممم ... قليلين اللى بيردوا عليه

طب ده الموضوع اللى الناس رديت عليا فيه هو

ابويا عياااااااان ادعوله

يعنى لا يمت للفكر ولا الدماغ ولا اى حاجة خالص

يعنى اولع فى نفسى ولا اعمل ايه

والله يا ياسر يا خويا انتا موتنى من الضحك :blush2: .

عموما يابشمهندس انا مش متأزمه يعنى من ان يتعامل معى احد بتجاهل .. مُتجاهله يا اخ العرب :h!!!h:

وصدقنى يا اخى ياسر ان تلك المواقف المتكرره التى يتكرر فيها نفس الأسلوب غالبا جدا جدا

لا التفت لها ... ولكن حقاً هناك اوقات اشعر فيها بخليط من الغضب على العجب على الحزن

من الأسلوب والتفكير .

ومش عارفه قصدك على اى رد اللى انا مردتش عليك فيك ؟؟ اصل اخر رد انتا اقتبسته ليا ووجهتلى

سؤال انا رديت عليه وبأسمك كمان لكن ضمن مداخله موجهه للفاضل ابو عمر فى موضوع (كيف كان طريقكم الا النور).

واشكرك جدا على مشاركتك ورايك يا بشمهندس .

تحياتى.

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

مجرد رأى

ارى ان كثيرا ان الذين يهاجمون السعوديه ينقسمون الى اقسام:

اولا: مسيحيون فى هذا المنتدى او فى المجتمع المصرى ولا ادرى ما سبب هذا الكره والحقد للسعوديه وهل هو نابع من كرههم للاسلام وللمسلمين.

ثانيا: شيعة فى هذا المنتدى وفى مصر ايضا ونحن ندرك سبب كرههم للسعوديه وكرههم لما هو سنى.

ثالثا: تاييدا لرأى بنت فى المنتدى وكانه موقع للشات وليس للراى الحر

هبه ...انتا فييييييييييييييين يا هبه :blink: شفتى اللى بيحصلى يا اختشى md2:

انا جيت اشتكيلك يا هبه لقيتك متجاهله زى :blink:

وكمان اسمك طاااااااااااااااار وبقيتى البنت اللى فى المنتدى mfb:

يعنى حتى لو فى نقد سلبى انا شايفه مفروض يتقال فيه الإسم احتراما لصاحب الفكر وليس

التنويه عنه بصفه بنت وولد .. الست والراجل. او عدم التخصيص من اساسه .

معليش يا هبوهبه ... معلش... بكره تتجوزى يا هبه وتخلفى وانا اخلف ونبقى امهات

وتبقى اسمائنا مش عيبه نتنده بيها :blush2:

انما يا هبه لغايه ما تحصل الحكايه دى الواحد يعمل ايييييييييييييييييه :P

يعنى مش معقول نستنى لما الأسماء تتأمم ( زى قناة السويس كده لما اتأممت :happy: :h!!!h: ) الحل يا اختشي نتعامل مع التجاهل بتجاهل

هو صحيح لقب متجاهله صعب اوى تشيله وحده بنت فى

الزمن دا :unsure: ... لكن خلينا احنا الشمعه التى تحترق لتضئ الطريق لبقيه

الشمعدناااااااااااات :blink: .

على فكره يا هبه .. لفتى نظرى لنقطه مهمه جدا جدا كعادتك .. البعض فعلا لا يملك الشجاعه

للنقد المباشر والحوار المباشر مع كل صاحب فكر !! صدقتى فى هذه ولمست ارض الحقيقه.

تحياتى لك ومودتى يا هبه.

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

لولا العزيزة:

طب ايه رأيك في اللي يقولك يا أم فلان ، ويذكر إسمك ، أو يقتبس كلامك ، وبعدين يهزأك بطريقة الكلام لك يا جارة تعملي فيه ايه ؟؟

فاكرة المواضيع اللي اضرب فيها كرسي في الكلوب وفي الآخر اتقفلت ( ربنا يكرم الإدارة) ، يا أختي العزيزة كبري دماغك كل إنسان

يتحدث من منطلق أصله وأسلوبه في الحوار ، و أدبه وأخلاقه، أحكيلك حكاية حلوة:

ابني بيقوللي :

" الولد فلان شتمني وقاللي كلمة تبدأ بحرف الحاء ( حذروا ) أقول له إيه" بيتكلم وهو زعلان وبيبكي ، قلت له:

الولد ده عبر عن شخصيته وفكره وتربيته ، إنت ح....،" قال لي :" لأ" ، قلت له في الواقع هو اللي شتم نفسه "

، عزيزتي سيء الخلق يسيء لنفسه .

عن نفسي شخصيا قد أضطر لعدم زكر أسماء الأشخاص إذا كان كلامهم جارح لي ، وأتكلم بوجه عام ، ليه لأني لو قلت أحيانا إنت

قلت هندخل في بعض شمال ، وهيقول أنا بريء ، وإنت بتسيئي الظن ، تخيلي مثلا أنك لابسة برنيطة حمرا وأنت الوحيدة اللي

لابسة كدة وواحد عمال يهزأ في اللي لابسة" برنيطة حمرا "، وبعدين عندما تسأليه يقولك مش قصدي إنت !!! عجبي ؟

يا عزيزتي في واحد ابن حلال مصفي قال ليه وأم أحمد بما معنى الكلام " وطلعت لنا أم بلال وأم أحمد وكل الأمهات وتركوا ولادهم

للشغالات ، يربوهم ...." تقولي إيه هتحمدي ساعتها ربنا إنك مش كاتبة أم فلان ، صح ؟؟؟

على العموم اعتبرت غلق الموضوع من الإدارة رد لإعتباري ، وطنشت " يوجد مثل حلو عند السعوديين " طنش تعيش تنتعش " و أنا

باخد بيه في المواقف دي.

تحياتي لك يا لولا و حقك علينا كلنا وامسحيها فينا المرة دي

رابط هذا التعليق

و بعدين يا لولا ما اجمل كلام زهيرى

وردة لزهيرى :happy: اخويا اللى لسه مشفتوش لغاية دلوقتى

على فكره يا ياسر :h!!!h:

انا حبيتك و بحبك و ححبك على طول

مش ظالم و نسيتك زي انت ما بتقول

انا حبيتك و بحبك و ححبك على طول :blush2:

يعنى انا انسانه فاتحه موضوع بسبب نفسيتى اللى اتجرحت من التجاهل الكبييييير الى حصلى تقوموا تقلبوا موضوعى اللى بيناقش قضيه فكر

متأزم معاصر لم ياتى به السلطان بهوى وتفضلوا تتبادلوا شويه اغانى عن الهوى :unsure: .

لولا .. اههه اهه :blink: المتجاهله :blink:

لأسباااااااااااااااب بايخه ... بس مش فارق معاها :blink:

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

من عادة أهل الشرق ألا يذكروا أسماء النساء في المجالس

فمثلا في مصر اسمهم الجماعة وهنا في الخليج الحريم أو العيلة

بالرغم من النبي صلي الله عليه وسلم حين سأل في نفر في أصحابه من أحب الناس إليك

أتدرون من أول من قال ؟

عائشة :h!!!h:

ولكنها علينا صعبة كما هي أشياء أخري كثيرة

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

الإبنة العزيزة "لولا"

هونى على نفسك يا بنتى .. إسمعى كلام جوزك .. وما تسمعيش كلام حماتك .. معلش .. أصل الهون بتاع السبوع لسه بيرن فى ودانى .

أنا برضه ساعات باقابل نفس التعمد للكلام عن مداخلة لىَّ دون اقتباس ودون توجيه الكلام إلىَّ .. يعنى مش انتى لوحدك يا "لولا" :.

بس إحمدى ربنا .. لأن ساعات فى ناس بتوجه الكلام لىَّ .. وبتقول لى يابو محمد .. بس باحس وهما بيقولوها كأنهم بيقولولى يابو لهب :blink: .. يعنى الموضوع مالهوش علاقة بكونك سيدة أو بكونى رجل .. أقولك إيه تانى بقى بعد اللى قالوه زمايلنا ؟؟!! :unsure:

ابو محمد ... اهه اهه :blink: اعمل ايه طيب اصلى احساساتى نقحت عليا المرادى mfb:

لقيت نفسي متجاهله وكمان متهاجمه ... والإتنين خبطوا فى بعض عورونى وبقيت بالشكل دا :happy:

ودى مش اول مره اُتجاهل .. كنت بأتجاهل قبل كده واحساساتى مكنتش بتوجعنى md2:

لكن هى بس بتنقح عليا كل فترررررررررررررررررررره وبهبدها بطوبه اموتها فتره ... الاقى بعد فتره

تتطلعى احساسات جديده :blink:

لكن سدقنى يا ابو محمد انا مش بيتهيألى ابدا ابدا دا بجد بيحصل معايا ولا يمكن ان اطرح شيئ

كهذا على طاوله نقاش بناء على مجرد اوهام او خيالات ولكنها مواقف متكرره فى الفتره السابقه

والتفسير الذى اورده زوجى هو تفسير مبنى على متابعته الدائمه للمحاورات ومعظم مداخلاتى

مع الزملاء وبالخصوص ... من يفعل معى ذلك .

طبعاً لا يمكن ان اكترث بعمق لأشياء مثل هذه لذلك قلت انا غالبا غالبا اتجاهلها وتضايقنى

احياناً .

قد اكون اطرح الموضوع هنا واتعمد الرد على الزملاء بقالب فكاهى ولكن صدقنى تلك قضيه

فى حد ذاتها ... انها قضيه فكريه واسلوب للتعامل ما انزل الله به من سلطان .

اعرف ان من يفعل معى ذلك يفعله لأننى لولا يبنى عنى حكم مسبق ويتحاشى خطابى من اساسه

رغم انه لا يملك ان يكف نفسه عن التعليق على كلامى والنقاش حوله ولكن طبعا دون ان يوجه

لى الحديث مباشره ليكون لى الحق فى رد مباشر والدخول فى حوار فأجد نفسي حائره موضوعه

على الرف يتم نقاش كلامى وتجاهل وجودى فى ذاتى الوقت !! تناقض عجيب غريب !!

اعتقد ان من يريد ان يتجاهلنى ويتجاهل اساليب وقواعد الحوار الفكرى بين افكار دون تصنيفها

لرجل وامرأه من الأجد به ان يتحاشى التعليق على ما اكتب كله طالما ان الحوار المباشر معى

غير مستحب لهذه الدرجه .

طبعاً استوعب لما قد يحدث معك امر مشابه ... :h!!!h:

انه الفكر ... الفكر الغريب جدا فى التعامل والحوار والسماع لدى البعض انها ال (180 درجه :blush2: ) .

انا لا اطرح الموضوع هنا لأنه يثقل كاهلى ، ولا لأنه ينغص حياتى ، ولكنى اريد ان يعرف كل من يفعل

ذلك - واعرف انهم يعرفون انفسهم - اننى لست غبيه لأفهم لما هم يتعاملون بهذه الطريقه

ولأقول بصوت عالى جدا ... بصوتى انا ... ما هكذا تكون آداب الحوار .

نحن هنا كلنا افكار . ثقافات .. ولسنا شخوص ... لسنا صنفين .

لنناقش دوما الفكر . ولنترفع عن صاحب الفكر وشخصه .

تحياتى العميقه لك.

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

شوفي يا لولا ببساطه شديده.....ممكن يكون هناك سبب اخر بعيد تماما عن كل ما ذكرتيه....

قد تكون أرائك مختلفه عن الاراء التي ذكرت في موضوع ديني فقهي خلافي..... وقد تكون في نفس الوقت صادمه لهم....وبالتالي يحدث نوع من الإمتعاض ثم التفكير في صاحبه هذه المداخله التي لم تؤمن ( بالشده ) علي كل ما يقولونه ولم تقل آمين ..وبالتالي تصبحين بالنسبه لهم رجس من عمل الشيطان..وتجاهلك صدقه يتقربون بها إلي الله..وكيف لا وانتي تجاديلينهم في العلم الذي يحملونه وجرؤتي علي ذلك....

أما إذا كنتي من الأول وافقتي علي كل الأطروحات وشديتي علي الأيادي واظهرتي أنبهارك الشديد بكل ما يتفوهون به ..ستنالين الحظوة والتكريم بل والإشاده بكل ما تكتبينه حتي ولو كان كلمه ( صباح الخير ) فقط..

هذا من واقع خبرتي المتواضعه في المنتديات التي أغلبها علي نفس الشاكله وبالتأكيد ليست مصريه...

ماتضايقيش نفسك وعادي خديها بروح رياضيه ....

تقبلي تحياتي

ناااااااااااااااااش اهه اهه :blink: مقدرش اتكلم قبل ما اعيط فى حضنك شويه يا ننوش :blink:

كل اللى بتقوليه صح صح صح هو دا سبب اكييييييييييد برضه .

يعنى رايك ادخل اقول آآآآآآآآآمين فى هذه المجالس :unsure: مقدرش مقدرش مقدرش :happy:

أمال الحصان اللى بابا اشتراهولى اعمل بيه اييييييييييه بس يا ننوش :blush2:

عموما يانوشه انا مش متدايقه خلاص كفايه انك عبرتينى وجيتى تزورونى وتخففى عنى mfb:

تعالى بقى نروح نلعب فى الجو نينه :blink: ومش حنقولوا آآآآآآآآمين غير على اللى نقتنعوا

بيه ... يعنى محدش حيفرض علينا ايسكريم بالشكولاته واحنا بنحب الفراوله :h!!!h:

لولا المتجاهله لأسباب بااااااااااااااااااااااااااااايخه ... بس مش فارق معاها md2:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

قلبى عندك

سلامو عليكو ("سلامه" يعنى عشان الموضوع ما يقلبش حلال وحرام ... :h!!!h: وييجى واحد يقولك الجدع اللى بيقول كذا دا )

تم تعديل بواسطة عصام شوقى

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

هل للخطاب المباشر مع الأنثى شروط تقتضى ان يكون فيه اسمها مسبوقاً بكلمه ( أم )!

لولا

الفاضلة : لولا

الواقع الفعلي أراه يختلف مع طرحك هذا فالجميع تقريبا يتفاعلون مع موضوعاتك وأكثرنا معجب بثقافتك وغزارة أفكارك ويحاورونك وإن كان قصدك بباب هدى الإسلام مقصود به ناس معينون لا يقتبسون كلامك ربما يتحرزون من توجيه الكلام المباشر ظنا أن هذا من الأدب معك

وأنا واحد من الناس أقدرك سواء اتفقت معك وهذا كثير أو اختلفت معك فبالإمكان أن نختلف جميعا في بعض الأحيان لأن دوام الحال من المحال

- هناك البعض لم تكنى بأم غيرك ولم يشتكين مما اشتكيت منه فلماذا تسرب إليك هذا الإحساس من دونهن ؟

اقصد بالسؤال طمأنتك فقط

هناك مشكلة واحدة في تعامل الناس مع بعضهم البعض أنهم يعتبرون أنفسهم على صواب دائما وغيرهم المخطئ وأنهم المتزنون وغيرهم المتشدد وأنهم المنفتحون وغيرهم المغلق وأنهم الناس وغيرهم لا شيء .... مشكلة ... هدانا الله جميعا

و كلا يدعي وصلا بليلى ...................و ليلى لا تقر لهم بذاك.

طارق ... اهه اهه :blush2: وااااااااقع بس اللى انتا جى تقول عليه :unsure: دا واقع فعلا بس على دماغى يا خويا :h!!!h: يعنى انتا شفتنى قلت الناس كلها بتتجاهلنى ...انا بقول ليه بيحصل كده من الزملاء

فى باب هدى الإسلام وبيتعمدوا تجاهل الحوار معى ويطرحوا كلامى للنقاش بينهم مع تعمد تجاهلى

التااااااااااااااااااام وحتى لو قابلت حد فيهم برا الباب دا بيتعامل بنفس الطريقه .

طبعاً اكرر ... لااطرح الموضوع بناء على موقف او اثنان او ثلاثه ولكنها مواااااااااااقف متكرره خلال الشهور الماضيه . تأكدت منها تماما تماما مع مرور الوقت .

اى احترام هذا فى تجاهل عضو تتكلم عن مداخلته وتتعمد تجاهل اسمه وكأنه عوره وتتعمد ان تبتعد عن ان تتخاطب معه بشكل مباشر لمجرد أن اسمه ( لولا ) وليس ( حسن ) مثلا ؟؟

طبعاً لأننى بنت ... وطبعاً افهم ذلك ... وطبعاً ارفض هذا الإسلوب المهين المقيت فى التعامل

لأننى هنا امثل فكر بحت مثل اى رجل هنا ولا يخضع الموضوع اصلا لهكذا تصنيفات .. ولكن يؤسفنى

ان من يفعل معى ذلك يفترض ان يعرفوا ان ذلك مخالف لآداب الحوار والتبادل الفكرى والتحاور فى منتدى.

من يشعر ان وجودى يخجله وان البعد عن ذكر اسمى احترام لى فهو انسان للأسف يرانى مجرد

أنثى هنا ولا يرى فكرى . انا هنا فكر يا طارق ارفض ...ارفض بشده هكذا تفسيرات وهكذا تبريرات

لهكذا افكار ترى حتى فى حروف تخطها فتاه ما يستحق غض البصر !!!!!!!!!

واخيراً قلتها لك سابقاً ... احترم بشده قلمك واتفق كثيرا جدا مع افكارك ولم ارى يوما فى اى الإختلاف

بيننا على قضيه او طرح ما يغير من ذلك.

تحياتى لك ولقلمك المثمر دوماً.

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

مدام لولا الفاضله والاخوه الافاضل

هو ليه دائما النظره التشاؤميه في كل موضوع واننا مستقصدين ,وان الزملاء الاعضاء في منتدي هدى الاسلام فضيين في التعامل والرد ,,,,,, وكان كلام مدام لولا هو الصح وموقف الاخـوه اللي تحاورو مع مدام لولا غلط وهم فيهم ولبسناهم الف غلطه. ليه تتجاهلو اسم الفاضله لولا ..

الفاضله لولا انا اختلف معاك ومع الي وقفو معاك . واقترب من تعليق الفاضله nash لاننهم سمعو من حضرتك من غير ما يسمعو أراي الاخوه الاخرين ذوو الشان بالامر . ولو قلتي انو المووضع عام وبتناقشي فكره عامه قلت يمكن الردود يكون عندها حق ان من الاسباب هي وهي زي ما ذكره الاخوه اللي تفقو وتعاطفو مع حضرتك

نرجع تاني للموضوع

لازم يكون هناك عدة مبررات للرد بتلك الطريقه الي حضرتك ذكريتها . ومش لازم تكون مقنعه ليك او ليا او ايحابيه او سلبيه . وبالتالي لازم نحط كل الاسباب . الايحابي والسلبي ايضا . بلا نعمم نظريه المؤامره :blush2:

مش يمكن الاخوه بيعاملوك بروح اخويه ووديه وشالو بينك وبينهم الرسميه وا ايه يا لولا

يكونو اخذو على تعليقاتك وانو انتي الوحيده الي بتتحاوري في الموضوع وما في صوت في الموضوع الا صوتك بيناقش . فمش معقول اقول لصاحبي ونا وهو لوحدنا يا استاذ احمد معاك احمد .؟

ممكن يكون الرد موجه ليك مباشره . والموضوع موضوعك وهم ضيوفك . اصل هنا المواضيع لازم لها صاحب ولا ماحدش يتعامل معاك . لو سبتي الموضوع من غير تحريك كل يوم او يومين ( ربي زباين لمواضيعك عشان انتي صاحبه الدار

هل راجعتي نفسك وحاولتي تلفتي انتباههم بردودك .

هل كررتي اسمك العضو الي حاورك .

هل المحتي ليه بعباره هلتقصدني بالرد ,

هل الرد موجه ليا اصلا باين من كلام حضرتك انك بتقصدني بالرد والتعليق . ولا انا غلطانه .؟؟؟

هل كل ما بتوجهنا في الحياه مشكله نعتقد اننا صح وغيرنا هو الخطأ . مش لازم نفتش عن اخطاؤنا قبل ما نرمي على الاخرين

فى الاخر الموضوع حوار . وياريت مانشيل هموم المنتدي بعد ما نقفل النت :h!!!h:

اخى ابو سامر ..لك منى كل التقدير والشكر على مداخلتك ومشاركتك لى بالتفكير .

طبعاً انا اتحدث بناء على مواقف متعدده وكثيره تحدث معى فى اطروحاتى .. ربما يعيها

هنا كل الزملاء المتابعين للمنتدى بشكل مكثف ومواضيعه بشكل يومى وصدقنى هى

مواضيع يعرفها هنا كل متابع وبالتالى من ترى انه صدقنى على ما اقول لا يمكن له

بحال ان يدخل ليصدق على كلامى فقط لأنه قرأ ما كتبت ولكنها طبيعه المواضيع

التى تطرح هنا ... طبيعه الفكر ... اسلوب الحوار فى المواضيع التى تحدث فيها كهذا تصرفات.

قد يكون من الأفضل لو كنت تملك الوقت ان تتطلع مثلاً على مواضيع عده فى ركن هدى

الإسلام او حتى الركن الجاد.. لا احب ان اححد اسماء ولكن لو كنت متابع لعرفت اننى لا اختلق صوره

وهميه من وحى الخيال .

ولست من التهور بحيث اطرح موضوع للنقاش العام بناء على ظنون او موقف او لأنى

فتحت موضوع دخل فيه شخص واحد ليرد على دون ان يذكر اسمى فغضبت !!

لست سطحيه لهذه الدرجه لأصل بفكرى وفكرى الآخرين لأضيع وقتهم فى نقاش

خيالاتى واواهامى يا اخى الفاضل.

هناك فقط سطر لفت نظرى بشده قلت فيه :بلا نعمم نظريه المؤامره :unsure:

لم افهم موقع هذه الكلمه من الإعراب حقا... لم افهم مالذى اوحى لك بها هنا لتذكرها؟؟!!!!!!!!!!

وهموم النت لا يحملها معه للحياه بعد اغلاق الجهاز ويجعلها تنغص حياته سوى شخص ......

سطحى يا عزيزى . انا ادخل هنا لأثرى عقلى وروحى وليس لأحمل هموم تافهه واخرج.

وفقاعات صابون كهذه اطرحهها للنقاش لأن فيها عمق قد تراه لو قرأت ردودى على الأخوه الزملاء هنا

بتمعن وما بين السطور .

قد اكون طرحت الموضوع فى اجزاء منه ورددت على الزملاء بشكل فكاهى خفيف ... ولكن ليس

كل الضحك للضحك يا عزيزى ... للضحك عمق ايضاً ... ومن الضحك ما يُبكى !!!

تحياتى .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

يعني يا لولا العزيزة رديتي على كل المحاورتية وطنشتيني :h!!!h: ، وأنا قعدت نص ساعة أكتب لك عشان أجبر بخاطرك :happy: ، أروح يعني دلوقت أفتح موضوع جديد بعنوان " لولا مطنشاني ليه يا جدعان ، زعلانة مني ولا إيه" :unsure: :blush2:

رابط هذا التعليق

يعني يا لولا العزيزة رديتي على كل المحاورتية وطنشتيني :h!!!h: ، وأنا قعدت نص ساعة أكتب لك عشان أجبر بخاطرك md2: ، أروح يعني دلوقت أفتح موضوع جديد بعنوان " لولا مطنشاني ليه يا جدعان ، زعلانة مني ولا إيه" :blink: :happy:

:blink:

ولا يهمك يا دميل

يا دميل يا دميل

:blush2: هو ايه ده احنا نطلع من حفرة نقع فى دحديره

اهم بلال حاسة ان لولا مطنشاها

:unsure: طب انا اقول ايه يا عالمممممم

انا كمان فيه ناس مطنشانى

و اشمعنى انا يعنى هو الطناش جيه عندى انا و وقف mfb:

هبهوبة ...المتطنشة سابقا :blink:

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

هبهوبة ...المتطنشة سابقا :

ده إنت اللي دميلة ولا يهمك :closedeyes: ، ربنا يكرمك ، يمكن تكون لولا اتزنقت في موضوع جنبنا ولا حاجة بترد على حد وزمانها جاية، هه التمس لأخيك المسلم سبعين عذرا ، لولاااااااااااااااااااا

ردي عليه : ، عاوزة مساعدة :closedeyes: اندهي عليه بس وأنا آجي . :blink:

أم بلال المطنشة من لولا :blink:

رابط هذا التعليق

هبهوبة ...المتطنشة سابقا :

ده إنت اللي دميلة ولا يهمك :closedeyes: ، ربنا يكرمك ، يمكن تكون لولا اتزنقت في موضوع جنبنا ولا حاجة بترد على حد وزمانها جاية، هه التمس لأخيك المسلم سبعين عذرا ، لولاااااااااااااااااااا

ردي عليه : ، عاوزة مساعدة wst:: اندهي عليه بس وأنا آجي . :P

أم بلال المطنشة من لولا :cry:

ياخبر ...يا خبر ... ينهار ملون :sad: أطنش مين بس يا جماعه .... دا لا يمكن يحصل ابدا ابدا ابدا

هو الإنسان المتطنش اللى جرب ادى ايه التنطيش دا مؤلم ممكن يطنش حد :cry:

ازاى تفكرى فى كده ولو ثانيه يا ماميتو بلال ... ازااااااااااااااااااااااااااى :blink:

دا انا بس برد على الناس حسب ترتيب المداخلات وامبارح تعبت اوى ومقدرتش اخلص كل الردود

عشان عندى شغل الصبح ................... المهم يا جميل انتا انا حلف وارجعلك نتكلم على رواقه

يا ابو قلب طيب انتا :blink:

لولا اللى مش ممكن تتجاهل حد ............... اللى جرب التجاهل مره يفكر الف مره قبل ما يتجاهل حد :closedeyes:

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      لفتت نظرى وهى تطلب من ابنتها البالغة السادسة عشرة من العمر تقريبا أن تحمل أخاها الصغير الذى لم يتجاوز عمره الععرض المقال كاملاً
    • 27
      انتشرت الصوره على موقع بوابه الاهرام وبعد شويه شالوهاوكانت بتقول ان المشىر زار المجندين المصابين
    • 27
      هو تحقيق صحفى خفيف وظريف ولطيف... من تحقيقاتى الصحفيه الخاصه الخفيفه..أيام مشاريع الدراسه الجامعيه .. وهو عباره عن بعض المواقف الغريبه والصعبه والكوميديه ..اللى ممكن يتعرض لها الجنس الحريمى... عايزين نشوف بقى عضوات المنتدى الكرام .. رد فعلهم ايه وحيتصرفوا ازاى فى المواقف دى الموقف الاول: مروحه بالليل ....ولسه داخله على بوابة العماره .. فجأه النور ينقطع عن كل المنطقه..لدرجة انك مش شايفه حتى ايديكى...شعورك ح يكون ايه ..وح تعملى ايه بأمانه..خاصة ان فيه قطه غلسه ومفترسه وبيئه خالص ..دايما تقا
    • 5
      بالامس كنت اتابع برنامج رأى الناس على قناه مصر25 واتصل ايهاب من اولايات المتحده ليعلن عن شئ اول مره اسمعه ان لديون مصر والتى بلغت اكتر من 2 ترليون وممكن نسدد فيهم 80 سنه ده من غير الفوايد ممكن ان تسقط أذا اعلنت مصر افلسها وغيرت اسمها لاى اسم غير جمهوريه مصر العربيه وهكذا نبدأ من الصفر ويكون امامنا خمس سنوات لنبنى انفسنا مره اخرى كما فعلت تركيا ومش فاكره ايه البلد التانيه اللى ذكر اسمها فهل هذا حقيقي ولو حقيقي ما تبعيات اعلان مصر افلاسها وهل سيت
    • 0
      لم يمر يوماً واحداً على حادثة الدكتور أبو الفتوح .. والدكتور احمد البرنس إلا وأنقلبت الدنيا رأساً على عقب وتم ضبط الجناة ففي حادثة الدكتور البرنس وبالرغم من إن المقطورة أو التريلا كانت بنمر مزيفة ... إلا إن جهود رجال المباحث تكللت بالنجاح وقالوا إنهم ظبطو الجاني .. وبعدين طلع إن هو اللي سلم نفسه والدكتور البرنس تنازل عن البلاغ لما تأكد إن الجاني لم يكن يقصد فتم صرفه من سراي النيابة . أما عن حادث الدكتور أبو الفتوح .. فحدث ولا حرج .... نزلت حملات امنية شرسة ولمت كم بقى ؟ لموا 150 مسجل خطر ومج
  • أضف...