اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عقد عمل فى سلطنة عمان ب 500 ريال عمانى

Recommended Posts

على فكره

معظم المعلومات اللي وردت عن سلطنة عمان في موضوع مقارنة الوضع المعيشي لدول الخليج عاريه عن الصحه تماما

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 44
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شوف اخي انا حكي معاك شوية

لما بيجي لينا عقد بالخليج بنضرب المبلغ في سعر صرف العملة ونحسب ان دة الدخل يعني بحالتك ضربت 500* 14ج طلعت 7000جنية

قلت 300جنية ايجار جديد وقول 600 ج اكل بكنتاكي و100 ج اتصالات 500ملابس وهدايا وباقي تحويش وتحويل علي البنك. انا حسبتها كدة بالاول حتي ان مراتي قلتلي متقولش لحد احسن نتحسد

ولكن الحقيقة علي ارض الواقع مره بمعني انت هتسكن بالريال وهتاكل بية وهتدي بقشيش بية كمان

العرض مبدأيا غير مرضي بالمرة دول الخليج الحياة فيها غالية

انت مش رايح تاكل وتشرب ومش رايح علشان ترجع بعد المصارف والهدايا ب عشرة الاف جنية مصري يعني عاوز 20سنة علشان تشتري شقة في ترعة المريوطية ومش هتحصلها لان الاسعار كل يوم هتزيد .وماذا لو اتجوزت

بالنسبة للوعود لا تاخذ بها كلة كلام بالهجايص وعند الامر الواقع هترضي باي شئ

اذا اردنا ان نغترب فليكن للغربة ثمن ومردود مادي كبير

نصيحة مباشره العرض ردئ جدا لا تقبل بة

تقبل تحياتي

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق

اعتقد تقولهم يوفرو لك سكن مع هذا الراتب ويكون تمام جدا

الله يوفقك ويكرمك .

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا جدا لكل الاخوة الاعزاء

تفكيرى فى السفر لاسباب كثيرة منها سبب كافى جدا لما تلاقى صحفيين انت بتعلمهم صحافة وخبرتك وثقافتك العامة اعلى منهم

ومدة عملك فى الجريدة ضعف مدتهم الى جانب انك نقابى وهم لا وتفاجىء ان مرتبهم اكبر من راتبك بكثير لمجرد انهم يجيدون النفاق

وانا لااجيده ولما يكون فى شخص عنده اخطاء املائية فى الكتابة واواقات بيلجأ لى اضع له عنواين لموضوعاته واحيانا اضع له اسئلة قبل

ان يجرى مقابلة مع مسئول اى اساعده لقلة خبرته عنى واجيد الكتابة الصحفية عنه وتفاجىء انه اصبح رئيس قسمك بمرتب ضعف

مرتبك وازيد ومازال يرجع لك فى كل كبيرة وصغيرة لى وعندما يسأله صحفى فى القسم عن موضوع ما يقول له سوف ارد عليك ثم

يرجع لى ليسألنى ثم يجيب على استفسارات الزميل الصحفى .. الوضع فى أغلب المؤسسات الصحفية فى مصر للأسف يدار بالنفاق

والمحسوبية .. لذلك فكرت فى السفر لعلى يكون رزقى هناك الاخوة فى المنتدى قالوا ان عقد ب 500 ريال عمانى بدون توفير سكن

للعمل بجريدة عمانية راتب قليل وبعضهم قال جيد كبداية .

وقالوا لاتتصل بالجريدة الاماراتية التى قابلت منتدبها منذ 4شهور وكان عرض راتب 6 الاف درهم قد يزيد الى 7 الاف مع توفير سكن لائق

واخر مرة كلمته كانت منذ شهر وقال ان اوراقى انا واخرين بانتظار موافقة رئيس مجلس الادارة وهو اغلب الوقت مسافر خارج الامارات .

بالنسبة لموضوع المرتبات عندى قناعة ان الرزق بيد الله وعلينا السعى لأدراكه وتحصيله ممكن وعلى فكرة مرتبات الصحفيين فى مصر

ليس لها حد معين لان فى زملاء صحفيين اصغر منى فى السن والخبرة ودخلهم الشهرى بيصل 10 الاف جنيه وبعضهم 15 الف لانهم

بيعملوا موضوعات فى اكثر من جريدة الى جانب اعداد برامج للفضائيات وبعضهم بيسلم الموضوع الواحد لاكثر من جريدة .. وهناك

صحفيين اكبر عنى فى السن والخبرة وراتبهم اقل من مرتبى وكلها ارزاق من عند الله .

لذا افكر فى خوض تجربة السفر للخليج لعلى اجد من يقدر كفائتى ويزيد راتبى بعد ذلك .

:rolleyes: شكرا لكم جميعا ارجو الرد والنصيحة :happy:

:blink: جزاكم الله خيرا :lol:

تم تعديل بواسطة فوزى فوزى
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا جدا لكل الاخوة الاعزاء

تفكيرى فى السفر لاسباب كثيرة منها سبب كافى جدا لما تلاقى صحفيين انت بتعلمهم صحافة وخبرتك وثقافتك العامة اعلى منهم

ومدة عملك فى الجريدة ضعف مدتهم الى جانب انك نقابى وهم لا وتفاجىء ان مرتبهم اكبر من راتبك بكثير لمجرد انهم يجيدون النفاق

وانا لااجيده ولما يكون فى شخص عنده اخطاء املائية فى الكتابة واواقات بيلجأ لى اضع له عنواين لموضوعاته واحيانا اضع له اسئلة قبل

ان يجرى مقابلة مع مسئول اى اساعده لقلة خبرته عنى واجيد الكتابة الصحفية عنه وتفاجىء انه اصبح رئيس قسمك بمرتب ضعف

مرتبك وازيد ومازال يرجع لك فى كل كبيرة وصغيرة لى وعندما يسأله صحفى فى القسم عن موضوع ما يقول له سوف ارد عليك ثم

يرجع لى ليسألنى ثم يجيب على استفسارات الزميل الصحفى .. الوضع فى أغلب المؤسسات الصحفية فى مصر للأسف يدار بالنفاق

والمحسوبية .. لذلك فكرت فى السفر لعلى يكون رزقى هناك الاخوة فى المنتدى قالوا ان عقد ب 500 ريال عمانى بدون توفير سكن

للعمل بجريدة عمانية راتب قليل وبعضهم قال جيد كبداية .

وقالوا لاتتصل بالجريدة الاماراتية التى قابلت منتدبها منذ 4شهور وكان عرض راتب 6 الاف درهم قد يزيد الى 7 الاف مع توفير سكن لائق

واخر مرة كلمته كانت منذ شهر وقال ان اوراقى انا واخرين بانتظار موافقة رئيس مجلس الادارة وهو اغلب الوقت مسافر خارج الامارات .

بالنسبة لموضوع المرتبات عندى قناعة ان الرزق بيد الله وعلينا السعى لأدراكه وتحصيله ممكن وعلى فكرة مرتبات الصحفيين فى مصر

ليس لها حد معين لان فى زملاء صحفيين اصغر منى فى السن والخبرة ودخلهم الشهرى بيصل 10 الاف جنيه وبعضهم 15 الف لانهم

بيعملوا موضوعات فى اكثر من جريدة الى جانب اعداد برامج للفضائيات وبعضهم بيسلم الموضوع الواحد لاكثر من جريدة .. وهناك

صحفيين اكبر عنى فى السن والخبرة وراتبهم اقل من مرتبى وكلها ارزاق من عند الله .

لذا افكر فى خوض تجربة السفر للخليج لعلى اجد من يقدر كفائتى ويزيد راتبى بعد ذلك .

:rolleyes: شكرا لكم جميعا ارجو الرد والنصيحة :happy:

:blink: جزاكم الله خيرا :lol:

بص حضرتك الغربة يكون تمنها فلوس وبس

اما حكاية النفاق فى العمل والاقل فى الكفاءة والسن يكون رئيسك فكلنا فى الهم عرب

بمعنى هتيجى الخليج بنسبة كبيرة مديرك هيكون اصغر منك وبالكتير معاه ثانوية عامة وغالبا هتلاقى مكبر دماغه فى الشغل وانت المصرى او الهندى او الاجنبى كما يسومننا اللى شايل الشغل ومش هتلاقى حتى كلمة شكرا الا ما رحم ربى هى دى الحقيقة المرة اللى محدش يعرفها غير اللى جرب الغربة

وفى الاخير عليك بالاستخارة وربنا يوفقك لما فيه الخير

رابط هذا التعليق

اخي iloveegypt

كلامك مية مية

تحيلتي

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

بخصوص عقد العمل صحفى بجريدة عمانية براتب 500 ريال

وصلنى ايميل من الجريدة به صورة مايشبه عقد لكن ليس مكتوب عليه عقد مجرد اسم الجريدة ومختوم وموقع من

رئيس تنفيذى ذاكرين بانه بناء على المقابلة التى اجروها معى فأنهم يعرضون على العمل معهم وفق البنود الاتية

راتب اساسى 300 ريال عمانى وبدل سكن 150 ريال وبدل مواصلات 50 ريال اى المجموع 500 ريال عمانى

الخدمة الطبية مجانا بالمستشفيات التابعة للجريدة وتذكرة طيران سنويا والاجازة 15 يوم بعد اول سنة ثم 30 يوم بعد

ذلك فى السنوات المقبلة فترة اختبار 3 شهور لكن لم يذكر مدة العقد كم سنة او نسبة زيادة سنوية للراتب لم يذكر

ما رأى الاخوة الاعزاء خاصة انهم يطلبون التوقيع بالموافقة على هذه الصورة واعادة ارسالها بالايميل ماذا تعنى هذه

الصورة

هل بهذا الراتب يمكن العيش والادخار فى سلطنة عمان

سمعت ان الايجارات انخفضت خلال الايام الماضية فكم يبلغ ايجار غرفة وحمام

هل يمكن مطالبتهم بتعديل بعض البنود ولماذا لم يذكر مدة للعقد

برجاء الرد

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

الاخوة الكرام اعضاء المنتدى هى تأشيرة عمان يلزمها كم يوم لاستخراجها وارسالها من عمان على الانترنت

مع وافر الشكر والاحترام :rolleyes:

رابط هذا التعليق

يا أخ فوزي فوزي

أنا بقالي يجي ربع ساعة عمال أقرأ موضوعك وكنت عايز أعرف وصلت لإيه وأطمن عليك وأهو الواحد يستفيد من تجربتك ويتعلم

لكن للأسف إنت قعدت تسأل والإخوة الأعضاء ماشاء الله ما قصروش معاك بكل ما يستطيعوا وفي الآخر إنت إنقطعت عن الكتابة من شهر 12 والوقتي جاي بتسأل سؤال جديد

مش شايف إن من المفروض كنت الأول تطمنا عليك ووصلت لإيه الوقتي والناس اللي قدمت النصيحة دي مش من الواجب عليك إنك تقدم الشكر الأول قبل الأسئلة الجديدة ... مش كده ولا إيه؟؟

تحياتي

رابط هذا التعليق

التاشيرة بتخلص فى اسبوعين بالظبط بعد ما تبعتلهم اوراق الجامكا و الشهادات بتاعتك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يا أخ فوزي فوزي

أنا بقالي يجي ربع ساعة عمال أقرأ موضوعك وكنت عايز أعرف وصلت لإيه وأطمن عليك وأهو الواحد يستفيد من تجربتك ويتعلم

لكن للأسف إنت قعدت تسأل والإخوة الأعضاء ماشاء الله ما قصروش معاك بكل ما يستطيعوا وفي الآخر إنت إنقطعت عن الكتابة من شهر 12 والوقتي جاي بتسأل سؤال جديد

مش شايف إن من المفروض كنت الأول تطمنا عليك ووصلت لإيه الوقتي والناس اللي قدمت النصيحة دي مش من الواجب عليك إنك تقدم الشكر الأول قبل الأسئلة الجديدة ... مش كده ولا إيه؟؟

تحياتي

شكرا أخى العزيز

انا كنت دائما بشكر الاخوة اعضاء المنتدى وبتواصل معهم على الخاص وابتعادى لفترات عن الموضوع نظرا لعدم وجود جديد فى هذه

الفترة مع وجود ظروف طارئة ويشرفنى الرد على اى استفسار من حضرتك عن هذه التجربة

مع وافر الشكر والاحترام :lol: wst::

رابط هذا التعليق

مش كده ولا إيه؟؟

تحياتي

كده طبعا يا اخ/ درويش

اتمنى من اللى سئل سؤال ان يتفضل ويكتب عن اللى وصل له بعد ردود الاخوة الاعضاء عليه.

شكرا لكل الاخوة الاعضاء وسوف اقوم بكتابة تفاصيل التجربة وكيفية التعامل معها بعد اتمامها على خير انشاء الله

رابط هذا التعليق

التاشيرة بتخلص فى اسبوعين بالظبط بعد ما تبعتلهم اوراق الجامكا و الشهادات بتاعتك

شكرا أخى العزيز الباش مهندس ياسر

جزاك الله كل خير وانا متابع ردودك المفيدة لاعضاء المنتدى

رابط هذا التعليق

أتقدم بمزيد من الشكر والاحترام الى الأستاذ / هشام عباس

الرجل قمة الأحترام والأهتمام باستفسارات أعضاء المنتدى جزاه الله كل خير

كما اتقدم بالشكر لكل الاخوة المحترمين زهيرى و س س و عصام ابو الفتح وكل الاخوة الاعضاء المشاركين فى الموضوع لهم مزيد من

الشكر وفى انتظار التأشيرة بأذن الله ربنا ييسر كل عسير

مع وافر الشكر والاحترام :roseop: :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

الحمدلله وصلت عمان منذ ايام شكرا لكل من اشترك بالموضوع :unsure: :unsure:

رابط هذا التعليق

حمدا لله على سلامتك

ابقى طمنا عليك و على احوالك

و حاول تنقل لنا اخبار الاسعار الجديدة للايجارات و ما الى ذلك

لانك هتبقى صاحب اكتر المعلومات حداثة بالطبع

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...