اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عقد عمل فى سلطنة عمان ب 500 ريال عمانى

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الاعزاء اعضاء المنتدى هل عقد عمل لوظيفة صحفى فى سلطنة عمان ب 500 ريال عمانى مع توفير تذاكر الطيران فقط عقد

جيد علما بأن السكن والأنتقالات داخل عمان عليا ووعد صاحب العمل بزيادة الراتب عند تجديد العقد اذا اثبت كفاءة فى العمل

برجاء الرد

هل هذا الراتب مناسب ام لا لشخص بمفرده دون اسرة هل يكفى دفع ايجار سكن و مواصلات و شراء طعام وهل يمكن الادخار منه

وبرجاء ذكر امثلة لتكاليف المعيشة فى مسقط العاصمة العمانية ( ايجار غرفة - مواصلات - طعام )

مع ذكر أمثلة لرواتب الصحفيين المصريين ذوى الخبرة فى سلطنة عمان أن أمكن :)

أسف للأطالة

جزاكم الله خيرا

تم تعديل بواسطة فوزى فوزى
رابط هذا التعليق

• الردود 44
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الاعزاء اعضاء المنتدى هل عقد عمل لوظيفة صحفى فى سلطنة عمان ب 500 ريال عمانى مع توفير تذاكر الطيران فقط عقد

جيد علما بأن السكن والأنتقالات داخل عمان عليا ووعد صاحب العمل بزيادة الراتب عند تجديد العقد اذا اثبت كفاءة فى العمل

برجاء الرد

هل هذا الراتب مناسب ام لا لشخص بمفرده دون اسرة هل يكفى دفع ايجار سكن و مواصلات و شراء طعام وهل يمكن الادخار منه

وبرجاء ذكر امثلة لتكاليف المعيشة فى مسقط العاصمة العمانية ( ايجار غرفة - مواصلات - طعام )

مع ذكر أمثلة لرواتب الصحفيين المصريين ذوى الخبرة فى سلطنة عمان أن أمكن :)

أسف للأطالة

جزاكم الله خيرا

500 ريال عماني فين في مسقط؟

عموما المبلغ متهيألي مش ولابد ابدا الا اذا كنت حديث التخرج

معتقدش ابدا و بأي حال من الأحوال ممكن تلاقي سكن محترم بأقل من 200 ريال في الشهر ده غير الكهربا و المياه شهريا

ده غير مواصلاتك و اللي بتعتمد على مدى بعدك او قربك بين بيتك و شغلك و ما اذا كان شغلك شيفت واحد او اتنين ..فخلينا نقول 100 مواصلات

حتاكل و تشرب و تتكلم في التليفون و تتعالج لا قدر الله بكام؟؟؟

و بعد كده حتحوش كام؟

و السؤال المهم هل انت خريج جديد؟ و السؤال الأهم بتاخد كام في مصر حاليا عشان تروح عمان على 500 ريال عماني؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكرا اخى العزيز

بالنسبة للعمل سيكون بأذن الله شيفت واح حتى الثانية والنصف ظهرا

السكن احتاج غرفة ستوديو وليست شقة لاننى بمفردى

انا لست خريج جديد بل عندى خبرة 10 سنوات ولكن هل هناك فعلا زيادة عند تجديد العقد

علما

بأننى اجريت مقابلة مع منتدب جريدة اماراتية منذ 4 شهور واقتنع ايضا بكفائتى وحدد وقتها راتب 6 الاف درهم قد تزيد الى 7 الاف درهم

بعد مراجعة رئيس مجلس الادارة مع توفير السكن واعطانى رقم الموبايل الخاص به فى الامارات وظننت ان العقد سوف يصل خلال

اسبوعين كما قال لكن طالت المدة وحتى الان لم يرسل العقد اتصلت به منذ شهر واخبرنى ان اوراقى معروضة على الادارة انا

واخرين وبانتظار قرار رئيس مجلس الادارة وهو سبب التأخر لأنه مسافر اغلب الوقت خارج الأمارات فظننت اننى رفضت فقال لا

فسألت احد اصدقائى قال لى لو رفض هيقولها لى بصراحة دون مماطلة لكنها مسألة وقت ولكن معقول 4شهور بانتظار قرار ام هذا

طبيعى فى الخليج

فما رأيك اعاود الاتصالات بمنتدب الجريدة الاماراتية ذات الراتب الاعلى والسكن ام الجريدة العمانية من منطلق ان العرض منذ ايام

وشكرا لك :)

جزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

والله انا شايف ان العرض بالنسبه لسنك و لخبرتك هو عرض سيئ على كل الأحوال

ان لم يكن سيئ جدا

و موضوع الزياده ده متعلقش عليه امال كبيره لأنه ممكن يحصل و ممكن ميحصلش و لو حصل ممكن تكون الزياده 10% مثلا مما لا يغير من الأمر شيئ ابدا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

نبتدي نقول العرض معقول لو العرض عباره عن 500 اساسي مع توفير السكن و المواصلات

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أنا مع رأي الأخ الزهيري

فهناك مصاريف لابد منها ولايمكن تخفيضها مثل مصاريف السكن وهى لا تقل عن 200 ريال أو أكثر كما ذكر بالإضافة إلى الأكل من حوالى 100 ريال منوسط بالإضافة الى الكهرباء والماء حوالي 30 ريال بالإضافة إلى المواصلات والتي تختلف على حسب قرب وبعد السكن من الشغل فمثلا 50 ريال إذا استخدمت المواصلات العادية بالإضافة إلى اتصالاتك الدولية للإطمئنان على أهلك حوالى 10 أو 20 ريال ولم نحسب مصاريف العلاج يعني ممكن توقر حوالي 100 ريال إن لم تكن مسرفا يعني حوالى 1300 جنية مصري وأسأل الله لك التوفيق

{قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء

بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ }آل عمران 26

من بات بعدك في ملكٍ يسر به

فإنما بات في الاحلام مغرورا

أبو عزت

رابط هذا التعليق

شكرا لك اخى

طيب بالنسبة لعرض الجريدة الاماراتية اتصل تانى ولا الموضوع خلاص الاتفاق كان من 4شهور

بالنسبة للجريدة العمانية 500 ريال بدون سكن او مواصلات ممكن يتوفر مبلغ للأدخار والريال العمانى يساوى 14 جنيه

مصر

شكرا جزاك الله خيرا :)

رابط هذا التعليق

شكرا لك اخى

طيب بالنسبة لعرض الجريدة الاماراتية اتصل تانى ولا الموضوع خلاص

شكرا جزاك الله خيرا :roseop:

والله انا شايف ان الاتصال بصاحب العمل اللي عملك الانترفيو بعد الانتر فيو مش في مصلحة الموظف ابدااااااا

بيكون صوره عند صاحب العمل ان الراجل مدلوق و محتاج و مزنوق فبيرخص سعره بدون شك

و في نفس الوقت هو لو عايزك أكيد حيتصل بيك و لو مش عايزك برضه أكيد مش حيتصل بيك

يبقى ايه فايدة اتصالك بيه؟؟؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكرا لك اخى

طيب بالنسبة لعرض الجريدة الاماراتية اتصل تانى ولا الموضوع خلاص الاتفاق كان من 4شهور

بالنسبة للجريدة العمانية 500 ريال بدون سكن او مواصلات ممكن يتوفر مبلغ للأدخار والريال العمانى يساوى 14 جنيه

مصر

شكرا جزاك الله خيرا :rolleyes:

لا تتصل بالجريدة الاماراتية قبل ان يتصلوا هم بك

اما العرض العماني فيجب رفضه تماما

لكن المهم ايضا هل انت تحصل على راتب معقول في مصر ام ماذا

من الممكن ان يكون راتبك في مصر دافعا للسفر بهذا المقابل

رابط هذا التعليق

شكرا اخى العزيز

بالنسبة للعمل سيكون بأذن الله شيفت واح حتى الثانية والنصف ظهرا

السكن احتاج غرفة ستوديو وليست شقة لاننى بمفردى

انا لست خريج جديد بل عندى خبرة 10 سنوات ولكن هل هناك فعلا زيادة عند تجديد العقد

علما

بأننى اجريت مقابلة مع منتدب جريدة اماراتية منذ 4 شهور واقتنع ايضا بكفائتى وحدد وقتها راتب 6 الاف درهم قد تزيد الى 7 الاف درهم

بعد مراجعة رئيس مجلس الادارة مع توفير السكن واعطانى رقم الموبايل الخاص به فى الامارات وظننت ان العقد سوف يصل خلال

اسبوعين كما قال لكن طالت المدة وحتى الان لم يرسل العقد اتصلت به منذ شهر واخبرنى ان اوراقى معروضة على الادارة انا

واخرين وبانتظار قرار رئيس مجلس الادارة وهو سبب التأخر لأنه مسافر اغلب الوقت خارج الأمارات فظننت اننى رفضت فقال لا

فسألت احد اصدقائى قال لى لو رفض هيقولها لى بصراحة دون مماطلة لكنها مسألة وقت ولكن معقول 4شهور بانتظار قرار ام هذا

طبيعى فى الخليج

فما رأيك اعاود الاتصالات بمنتدب الجريدة الاماراتية ذات الراتب الاعلى والسكن ام الجريدة العمانية من منطلق ان العرض منذ ايام

وشكرا لك :roseop:

جزاك الله خيرا

اخي العزيز اصبر شوية انا كنت منتظر التأشيرة (مش العقد) من بوم 1/8/2008 ولسه طالعة النهاردة

ااعتقد ان موظفين الحكومة يومهم بـ 3 سنسن يعني انيل مننا بشوية فاصبر

وبعدين واضح من كلام الاخوة انك هتصرف المرتب (500 ريال) سكن واكل ومواصلات

ف ما تستعجلش وإصبر

تحياتي

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

ايه يا زهيرى ما شاء الله عليك

طب سيبنا نشاركك فى حسنة ولا اتنين

عموما

يا استاذ فوزى العرض ده مينفعش بأى شكل من الاشكال و خصوصا على سنين خبراتك

و ما شاء الله الاخوة ما قصروش معاك بحاجة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الحد الادنى لقبول عرض عمل خارج مصر = متوسط الراتب لنفس الوظيفة فى مصر × 2 -3

ضعفين او ثلاثة دى ترجع للشخص ومدى ارتباطه بمصر .. كل ما كان طقهان هيقبل بالاقل اكتر

لا اعتقد ان رواتب الصحفيين متوسطها فى مصر 2500 ج لعشر سنوات خبرة .. بالتالى الاخ فوزى هو اللى يقرر بناء على وضعه بمصر

اذا كانت تكلفة المعيشة للعازب فى السعودية 500-1000 ريال سعودى او 50-100 ريال عمانى بالكتير

فالتكلفة فى عمان زيها تقريبا .. الباقى سواء سكن او انتقالات .. الحكاية كلها ستوديو وعربية يوزد .. يعنى طالما مفيش اسرة يبقى الموضوع محتاج تفكير .

وطبعا سلسلة الردود اللى شفتها حلقة من مسلسل ( متجوش ) بطولة المغتربين والمغلوبين على امرهم بمصر .

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

وطبعا سلسلة الردود اللى شفتها حلقة من مسلسل ( متجوش ) بطولة المغتربين والمغلوبين على امرهم بمصر .

ماهو مش معقول كمان يا أخ عصام واحد عنده خبره 10 سنين و ييجي على عقد قيمته الإجماليه 500 ريال حيضيع منهم في السكن لوحده حوالي 50% ده غير أكله و مصروفه و تليفوناته و علاجه و مواصلاته و الله اعلم عنده كمان مصروف لأسرته في مصر ولا لأ و نقوله بعد ده كله ...ده عرض رائع اوعى تضيعه من ايدك!!!!!!!

احنا بنقول الواقع هنا من خلال خبرتنا في البلد و هو حر القرار بتاعه

انما تعالى و كله تمام و الله ينور ده كلام ميرضيش ربنا

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انت عايز تفهمنى ان العازب تكلفة سكنه فى عمان تعادل 25 الف ريال سعودى ؟!!!

ده معدل افضل سكن لاسرة فى السعودية

عمان والبحرين دول فقيرة ونايمة لو قورنت بباقى دول الخليج فهل المعيشة بها غالية للدرجة دى

رابط هذا التعليق

ضعفين او ثلاثة دى ترجع للشخص ومدى ارتباطه بمصر .. كل ما كان طقهان هيقبل بالاقل اكتر

لا اعتقد ان رواتب الصحفيين متوسطها فى مصر 2500 ج لعشر سنوات خبرة .. بالتالى الاخ فوزى هو اللى يقرر بناء على وضعه بمصر

اذا كانت تكلفة المعيشة للعازب فى السعودية 500-1000 ريال سعودى او 50-100 ريال عمانى بالكتير

فالتكلفة فى عمان زيها تقريبا .. الباقى سواء سكن او انتقالات .. الحكاية كلها ستوديو وعربية يوزد .. يعنى طالما مفيش اسرة يبقى الموضوع محتاج تفكير .

ردودك بقت عنيفة قوي يا عصام .. مش عارف ليه ومش لاقي سبب !!!!!!!!!!! ..

وبعدين يا ريس إنت جبت المعادلة دي منين ؟

يعني يا باشمهندس لو واحد بياخد 1500 ج .. وجاله عرض بما يعادل 4500 ج ... يعني 3000 ريال ... من غير لا سكن ولا مواصلات ولا دياولو ... ينفع يقبله للسفر إلى السعودية في ظروف غلاء المعيشة دي ؟

أعتقد إن قبول أي عرض لسفر للخليج لا علاقة له بمرتب أو مزايا مصر .. اللهم إلا لو كان أقل منه او مساويه وفي الحالة دي يبقى من الجنون إن الواحد يقبل يسافر

وطبعاً لو أعلى .. يبقى نرجع لتكلفة المعيشة في البلد اللي الواحد مسافر لها ونحسبها صح .. عشان نعيشها صح

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انت عايز تفهمنى ان العازب تكلفة سكنه فى عمان تعادل 25 الف ريال سعودى ؟!!!

ده معدل افضل سكن لاسرة فى السعودية

عمان والبحرين دول فقيرة ونايمة لو قورنت بباقى دول الخليج فهل المعيشة بها غالية للدرجة دى

السكن في عمان و في مسقط بالتحديد اصبح من ابشع الأمور اولا في كيفية ايجاده و بعد ذلك في ان تجده مناسبا لدخلك و امكانياتك

مسقط في طريقها لتقترب من اسعار السكن في دبي و نقدر نقول انها حاليا تعادل 60 الى 70 % من الأسعار لشقق مماثله بدبي

و بأكدلك انك مستحيل تسكن في حته معقوله و محترمه الى حد ما بمسقط كسكن فردي بأقل من 200 ريال شهريا و تكون محظوظ لو لقيتها!!

مسقط مشكلتها هي ان الجبال محوطاها بشكل كبير و المساحات الصالحه للبناء مش كتير و المباني اللي موجوده مش مناسبه ابدا لعدد الوافدين

و بالتالي المعروض اقل كثيرا من المطلوب و بناء عليه بيرتفع السعر بشكل جنوني ...ده اذا قدرت تلاقي حاجه مناسبه اصلا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

http://www.omania2.net/avb/forumdisplay.php?f=78

ده موقع سبلة عمان قسم عقارات مسقط الإيجار و البيع

حيفيدكم جدا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اخى العزيز س س .. اول حاجة متتضايقش من ردودى الله يخليك .. وسع صدرك يا رجال :)

انا صراحتى احيانا بتاخد شكل اندفاعى او هجومى لكن غرضها فى النهاية المصلحة

بالنسبة للموضوع .. كل واحد له اهدافه .. اخوانا اللى راحوا كندا بيقولك تحويش مفيش .. وكانوا بيحوشوا فى الخليج .. لان تكلفة المعيشة كبيرة جدا هناك

ممكن تكون تكاليف المعيشة اضعاف تكاليفها فى مصر لكن طالما الواحد هايعيش مرتاح البال ويعلم ولاده بتلاقيه مبسوط ومش عايز يشوف مصر تانى

برضو هو اللى يخدد وضعه لكن على فرض ان مرتبه فى مصر 1500 زى ما قلت فده مبلغ تافه دلوقتى لو حسبت ايجار جديد 500 ح ومية وكهرباء وتليفون وبلاوى مصر التانية 500 وصرايب 20 % أدى 300 ويتبقى فلوس السجاير وعيش حاف .

نفس الشخص ده لو جه ب 3000 ريال سعودى هايسكن ب 1000 شهريا و مصروفه كله 1000 وهايحوش 1000 ريال اللى هى 1500 ج .. كامل دخله فى مصر

وانا دخلت الموقع اللى ذكره الاخ العزيز زهيرى ولاقيت سكن للموظفات شيرنج ب 50 ريال عمانى

وفيه واحد عارض غرف بحمام داخل فيلا ب 150 مع المية والكهرباء

يعنى اللى يدور يلاقى

الموضوع ده وكلامكم اخوانى الاعزاء عن الحد الادنى جعلنى ابحث فى الموضوع ووجدت مقارنة بين الوضع المعيشى لدول الخليج وافردت لها هذا الموضوع التالى

مقارنة للوضع المعيشي العام بين دول الخليج

رابط هذا التعليق

وانا دخلت الموقع اللى ذكره الاخ العزيز زهيرى ولاقيت سكن للموظفات شيرنج ب 50 ريال عمانى

وفيه واحد عارض غرف بحمام داخل فيلا ب 150 مع المية والكهرباء

يعنى اللى يدور يلاقى

و ممكن تلاقي ارخص يا عصام :)

بس فين؟

فين؟

في مناطق ما انزل الله بها من سلطان و بيعيش فيها كل 8 هنود في غرفه واحده و ما شابه و من الصعب جدا تلاقي عربي او حتى عماني في الشارع

كله هنود و مناطق تعيسه جدا و بعيده جدا عن الأماكن الحيويه او المحترمه

الأسعار اللي انا قلتها دي هي الأسعار المعقوله للي عايز يحترم نفسه و ميهينهاش

غير كده ممكن واحد يقعد في الشارع ببلاش و مش ضروري سكن خالص

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...