اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

اخوانى جزاكم الله خيرا على هذا المجهود

معلشى لية سؤال بسيط انا قبل ما اقدم للهجرة انا عايز اعرف انا مؤهل ولا لاء اعرف ازاى ؟ ثانيا انا طالب فى اخر سنة جامعية فهل مسموح انى اقدم فى الهجرة ؟

لولو ينفع ياريت لو اى حد يتكرم مشكورا يدينى رابط موضوع مشروح فية ابدء ازاى بالظبط لان الحقيقى مواضيع المنتدى والردود ماشاء الله كثييرة جدا وتحتاج الى ايام وايام لقرائتها

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استماره 5406 علشان اضافات لعائله واحده ليك وواحده للمدام

كويس لحد كده

فى بتاعه المدام بقى مين اللى حايتكتب الابليكانت يعنى فى اول خانه ومين اللى حايتكتب سبوز

مش اللى حايمضى تحت على الورقه يعنى هى لان خواتها وابناؤها اللى حايتكتبو فيه مع ابوها وامها

سؤال غلس مش كده انا شخصيا بافكر اكتب ورقتين وابعتهم وهم ياخدو الصح wst::

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

طيب أخر سؤال wst::

الشهادات ليا وزوجى + الميلاد + الزواج ( تتوثق ولا لأ من الخارجية ؟ )

والورق كله هيتبعت أصول ولا صور ؟؟

أم أنس

رابط هذا التعليق

طيب أخر سؤال :lol:

اسف على التاخير wst::

مافيش اي حاجة عندك مطلوب منها تتوثق من الخارجية

بس لو عاوزة توثقيها مافيش مشاكل براحتك

بس مثلا هما طالبين شهادات الخبرة الحالية والسابقة اصول

ووطبعا شهادات الخبرة ممكن مايتفرطش فيها بالذات القديمة

في الحالة دي توثقي الاصل وتروحي تصوريه وبعدين تختميه من الخارجية صورة طبق الاصل يبقي كانك بعتي الاصل

شهادات الكلية والترنسكريبت بتاعتها + الفيش والتشبيه + الايلتس لازم الاصول

الميلاد والجواز ممكن صور ..بس نظرا لان الاصل موش هايكلف حاجة وممكن يطلع ميت مرة يبقي خلاص ابعتي الاصول

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

اصل عارف المشكله ايه ياعمده قنا ووجه بحرى

المشكله انهم 190 صفحه والواحد اول مابيشوف كده بيتخض ويقرا شويه من الاول وشويه من الاخر وانا عارف ان ممكن السؤال اللى بنسأله فى الاخر يكون متجاوب فى النص بس فيه مين عنده خلق يفر كل المجلد ده

انت عايز واحد يستخلص الاسئله وإجاباتها فى ملف ورد انا كان ممكن اعملهالك بس انا حاليا فى مرحله مزاكره وحرام اضيع وقت كتير فى الموضوع ده خصوصا ان الموضوع ممتد

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

حد ممكن يعرف ايه اخبار فرع دبي و سؤال بخصوص الممتحنين , هو لو هم تنحين ولا مش تنحين حينفعونا بايه بالضبط.

انا امنتحاني يوم 7 نوفمبر , دعواتكم محتاج 12 نقطة

احمد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

معلشى لية سؤال بسيط انا قبل ما اقدم للهجرة انا عايز اعرف انا مؤهل ولا لاء اعرف ازاى ؟ ثانيا انا طالب فى اخر سنة جامعية فهل مسموح انى اقدم فى الهجرة ؟

لولو ينفع ياريت لو اى حد يتكرم مشكورا يدينى رابط موضوع مشروح فية ابدء ازاى بالظبط لان الحقيقى مواضيع المنتدى والردود ماشاء الله كثييرة جدا وتحتاج الى ايام وايام لقرائتها

اية يجماعة هو السؤال صعب ولا تافه للدرجة دى ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

اية يجماعة هو السؤال صعب ولا تافه للدرجة دى ؟

اخي الفاضل ببساطة كندا لها شروط لهجرة تبعا لنقاط محددة ومنها المهنة والخبرة والسن والتعليم والتكيف

بما ان حضرتك خريج جديد يصعب جدا حصولك علي النقاط الكافية

اقرا موضوع كيف تهاجر بدون محامي نسخة 2009 فيدرال وكيبك

والان ليس امامك سوي الاجتهاد في الانجليزي او الفرنسي او كلاهما من ثم وبعد من سنة الي اكثر قد تحصل علي نقاط مناسبة

انا لا احبطك ولكن لسة شوية

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

سؤال هام يا أهل الخبرة فى الهجرة

انا بعت أوراق الابديت وامتحان الايلتس فى شهر 08/2009 وسافرت لشغلى فى الكويت والى الان لا حس ولا خبر

انا اعمل فى الكويت الان هل شغلى خارج مصر يؤدى الى تأخير البروسيسنج لانى المفروض دلوقتى مستنى طلب منهم بالكشف الطبى . هل بياخد كل الوقت ده ؟

لما بدخل على حاله الابلكيشن بتاعى بيكون In Process

هل ابعث لهم ايميل ولا استنى شوى مع العلم انى بعثت لهم ايميل بتغيير العنوان ورقم الهاتف وتم ذلك

تحياتى للجميع

ملحوظة انا مقدم على مكتب القاهرة فى 07/2008 وجالى خطاب التخيير 08/2008

رابط هذا التعليق

wst:: فين يا دكتور قناوي جائزة عوده زناتي

اللبان في الطريق اليك لا تقلق

وعد مني وان شاء الله في ارض الميعاد قريبا

رابط هذا التعليق

كويس لحد كده

فى بتاعه المدام بقى مين اللى حايتكتب الابليكانت يعنى فى اول خانه ومين اللى حايتكتب سبوز

مش اللى حايمضى تحت على الورقه يعنى هى لان خواتها وابناؤها اللى حايتكتبو فيه مع ابوها وامها

سؤال غلس مش كده انا شخصيا بافكر اكتب ورقتين وابعتهم وهم ياخدو الصح wst::

في بتاعة المدام هي الابليكانت وحضرتك السباوز وهي اللي تمضي

والعكس في ورقة حضرتك انت الابليكانت وهي السباوز وانت اللي تمضي

رابط هذا التعليق

طيب أخر سؤال wst::

لا توثيق

الورق اصول

رابط هذا التعليق

دكتور قناوي :

هل هناك مشكلة في التقديم للهجرة لأكثر من دولة في نفس الوقت ، هل هناك ما يمنع قانونا ؟؟؟؟؟؟؟

لا طبعا مافيش بس ازاي هاتحافظي على كارت الاقامة في الاتنين مع بعض ؟ wst::

كلهم بيدوه صالح لمدة 5 سنين بشرط الاقامة سنتين

عدا امريكا شرطها ماتكونش بره امريكا اكتر من سنة يعني قبل السنة تروح ان شاء الله يوم واحد

هل معنى انهم بيعطوه صالح لمده 5 سنوات وشرط الاقامه سنتين معناه انك لو قعدت سنتين تاخد الجنسيه والا لازم 3 سنوات يعنى لازم تجدد كارت الاقامه وتقعد سنه كمان متصله بالسنتين السابقتين

رابط هذا التعليق

سؤال هام يا أهل الخبرة فى الهجرة

انا بعت أوراق الابديت وامتحان الايلتس فى شهر 08/2009 وسافرت لشغلى فى الكويت والى الان لا حس ولا خبر

انا اعمل فى الكويت الان هل شغلى خارج مصر يؤدى الى تأخير البروسيسنج لانى المفروض دلوقتى مستنى طلب منهم بالكشف الطبى . هل بياخد كل الوقت ده ؟

لما بدخل على حاله الابلكيشن بتاعى بيكون In Process

هل ابعث لهم ايميل ولا استنى شوى مع العلم انى بعثت لهم ايميل بتغيير العنوان ورقم الهاتف وتم ذلك

تحياتى للجميع

ملحوظة انا مقدم على مكتب القاهرة فى 07/2008 وجالى خطاب التخيير 08/2008

ايه جواب التخيير اللي اتبعت لك ده ؟

وحضرتك مقدم في يوليو 2008 بمهنة ايه؟

عموما فيه تباطؤ كبير في مكتب القاهرة وناس من شهر خمسة لسة ما جالهاش الميديكال فلا تقلق

موضوع تغيير العنوان المفروض يتم برسالة موقعة وليس ايميل

لذلك انصحك بارسال رسالة بريدية بتغيير العنوان موقعة باسمك ورقم ملفك وتاريخ ميلادك

رابط هذا التعليق

http://www.ashworthcollege.edu/programs/healthcare/

انا شايف من راىى المتواضع ان الجامعه دى والدراسات اللى فيها وكله عن طريق النت حتساعد المهاجرين فى العمل بكندا لانى فى راىى ان الواحد بيهاجر على مكان جديد يبقى يفكر فى عمل جديد الا اذا كان عايز يعمل معادله wst::

رابط هذا التعليق

شكرا د قناوى على ردك

خطاب التخيير هو جواب بريدى فيه رقم الملف اللى اتبعت لى بعد ما قدمت أول مرة بشهر تقريبا

انا مقدم بوظيفة Web Designer and Computer Programmer

انا بعت لهم ايميل وفاكس وفعلا غيروا بيانات عنوانى لما بدخل على حالة الابلكيشن بتاعى بيكون العنوان متغير زى ما انا بعت لهم

وكمان هم لما بعتولى طلب تحديث البيانات وامتحان الايلتس كان عن طريق الايميل يمكن عشان انا كنت خارج مصر

دلوقتى المديكال عن طريق الايميل برده ولا خطاب بريدي لأنى دلوقتى بره مصر وكمان انا ممكن اعمل المديكال هنا فى الكويت ولا لازم انزل مصر ؟

هل لا قدر الله مكن يكون التأخير بيانات ناقصة أو رفض كامل للأبلكيشن ولا انا كده يعتبر تخطيت مرحلة الرفض ؟

وشكرا

رابط هذا التعليق

سؤال فى السريع .

انا بعت الاوراق تاني بعد ما اترفض الملف عشان ما فيش توصيف كامل لشغلي الحالي.

هيخدوا قد ايه وقت عشان يرودا تاني .....3 شهور بردوا ولا اقل؟؟

رابط هذا التعليق

يا خبر انا في استمارة المدام كتبت اني انا الابلكنت برضو بس هي اللي ماضية

مش عارف اعمل اية حد ممكن يساعدني؟

كويس لحد كده

سؤال غلس مش كده انا شخصيا بافكر اكتب ورقتين وابعتهم وهم ياخدو الصح :rolleyes:

رابط هذا التعليق

طيب اخر سؤال يابلدينا وربنا يجعل اسئلتنا خفيفه عليك وماتحتاجش تشرب وراها بيبسى علشان الحموضه

انا كتبت اونتاريو علشان ادفاء من االبرتا هل بتفرق فى اتخاذ قرار الموافقه على الهجره منهم يعنى

ولو كتبت ا لبرتا وحبيت اعمل لاندينج فى اونتاريو ورخصه السواقه و الاقامه ايضا من ونتاريو يوافقوا والا لا

والا اعمل لاندينج فى البرتا واخلص الاجراءت القانونيه هناك ولازم اعيش هناك وماقدرش اروح حته تانيه (سجن يعنى)

رابط هذا التعليق

يا خبر انا في استمارة المدام كتبت اني انا الابلكنت برضو بس هي اللي ماضية

مش عارف اعمل اية حد ممكن يساعدني؟

كويس لحد كده

سؤال غلس مش كده انا شخصيا بافكر اكتب ورقتين وابعتهم وهم ياخدو الصح :rolleyes:

بيعدوها ما فيش مشكلة

ولو حبكوها قوي هيطلبوا في وقت ما يعوزوها تبعته من جديد ومش هيحصل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...