اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم فعلا مجهود عظيم الله يجعله في ميزان حسناتكم

استفساري بالنسبه ل TEF

انا محتاج اجيب كم نقطه في كل نشاط علشان احصل علي نقطه للهجره

اللي اعرفه المفروض اكون المستوي B1(intermediate level) واحصل علي 360 نقطه من 900 في الانشطه الثلاثه الرئيسيه اللي هي قراءه واستماع وجرامر

بس بالنسبه للتحدث والكتابه مش عارف؟

وكمان بالنسبه للقراه بس كم؟

وللاستماع بس كام؟

وشكرا

اهلا بك وشكرا علي الاطراء

هو حضرتك مقدم فيدرالي

جبت كام في الاليتس

وبناء عليه نحسب عاوز كام نقطة

اما لو كيبك فالموضوع مختلف تماما

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

السادة الأفاضل أعضاء المنتدى الكرام

السيد الأستاذ المهندس الفاضل زنــــــــــــــــــاتــــــــــــــــي بك

وحشتوني و الله العظيم بعد غيبة

الحمد لله بعد تردد أرسلت الملف بتاعي الى نوفا سكوتشيا في سيدني في كندا و الحمد لله تم استلام الملف بتاريخ 8/10/2009 الساعة 10 صباحا بتوقيت كندا حسب المعلومات التي تلقيتها من هيئة البريد المصرية

أريد أن أسأل كم يأخذ من الوقت لدراسة الطلب تقريبا و ليس تحديدا

و بفرض أنه تمت الموافقة بإذن الله تعالى المفروض إني أتابع مع السفارة حسب الجواب اللي مفروض انهم هيرسلوهولي إن شاء الله تعالى ، و عرفت من المنتدى إن الموظفين بتوع السفارة مصريين ، و لكن بعقلية المواطن المصري هل يتقبل أني فعلا بشتغل مبرمج كمبيوتر مع اني حاصل على ليسانس حقوق و هل يتقبل الشهادات الدولية من شركة مايكروسوفت العالمية اللي مفروض ان شهاداتها معتمدة في العالم كله و ماضي عليها السيد بيل جيتس اللي كان في أيام ليست بعيدة أغنى رجل العالم و ثروته تتجاوز ميزانية الحكومة المصرية و صاحب أكبر شركة كمبيوتر في العالم ، أنا أقول هذا الكلام لأني واجهت صعوبة في تغيير المهنة في البطاقة الشخصية من حاصل على ليسانس حقوق الى مبرمج كمبيوتر الراجل قاللي مينفعشي و كان دخل معايا في حوارات لدرجة انه طلب مني ان أوثق شهادات مايكروسوفت من السفارة الأمريكية بالقاهرة ثم توثيقها من وزارة الخارجية المصرية ، اتصلت بالسفارة الأمريكية بالقاهرة و قالولي ان شهادات مايكروسوفت معتمدة في العالم كله بلا استثناء بس هي دي عقلية الموظفين عندكم ، لكن الحمد لله ربنا وفقني و نجحت في تغيير المهنة الى مبرمج كمبيوتر رغم أنف مفتش التأمينات ، فهل يكون تعارض المؤهل مع الوظيفة أو بمعنى أصح عدم توافق المؤهل مع الوظيفة في البطاقة و الباسبور يجعل الموظف المصري في السفارة غير مقتنع بأني فعلا مبرمج كمبيوتر رغم حصولي على ليسانس حقوق ( الموظف المصري مقتنع تماما بأن الحاصل على ليسانس حقوق لا يجوز أن يعمل الا محامي فقط أو موظف شئون قانونية في أي مصلحة حكومية أو شركة خاصة )

ثانيا : هل لو نجحت في توثيق شهادة الخبرة من الشهر العقارى ثم نجحت في توثيقها من الخارجية المصرية بناءا على ختم الشهر العقاري ، هل ذلك كافيا بإقناع الموظف في السفارة بمهنتي الحقيقة و أني فعلا بشتغل فعلا في مجال تكنولوجيا المعلومات المدة المذكورة في شهادة الخبرة الموثقة .

الرجاء من السادة الأفاضل

زناتي بك و دكتور قناوي الرد على في هذا الاستفسار الطويل

و شكرا

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و آسف جدا على الإطالة

رابط هذا التعليق

انا صيدلي عايز اهاجر

ايه هي الخطوات واحدة بواحدة

افادكم الله

هو حضرتك ليس امامك سوي طريق كيبك

هناك موضوع كيف تهاجر كيبك بدون محامس نسخة 2009 يفيد حضرتك

انت تصفح الموقع كويس واحنا معاك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

السادة الأفاضل أعضاء المنتدى الكرام

السيد الأستاذ المهندس الفاضل زنــــــــــــــــــاتــــــــــــــــي بك

وحشتوني و الله العظيم بعد غيبة

الحمد لله بعد تردد أرسلت الملف بتاعي الى نوفا سكوتشيا في سيدني في كندا و الحمد لله تم استلام الملف بتاريخ 8/10/2009 الساعة 10 صباحا بتوقيت كندا حسب المعلومات التي تلقيتها من هيئة البريد المصرية

أريد أن أسأل كم يأخذ من الوقت لدراسة الطلب تقريبا و ليس تحديدا

و بفرض أنه تمت الموافقة بإذن الله تعالى المفروض إني أتابع مع السفارة حسب الجواب اللي مفروض انهم هيرسلوهولي إن شاء الله تعالى ، و عرفت من المنتدى إن الموظفين بتوع السفارة مصريين ، و لكن بعقلية المواطن المصري هل يتقبل أني فعلا بشتغل مبرمج كمبيوتر مع اني حاصل على ليسانس حقوق و هل يتقبل الشهادات الدولية من شركة مايكروسوفت العالمية اللي مفروض ان شهاداتها معتمدة في العالم كله و ماضي عليها السيد بيل جيتس اللي كان في أيام ليست بعيدة أغنى رجل العالم و ثروته تتجاوز ميزانية الحكومة المصرية و صاحب أكبر شركة كمبيوتر في العالم ، أنا أقول هذا الكلام لأني واجهت صعوبة في تغيير المهنة في البطاقة الشخصية من حاصل على ليسانس حقوق الى مبرمج كمبيوتر الراجل قاللي مينفعشي و كان دخل معايا في حوارات لدرجة انه طلب مني ان أوثق شهادات مايكروسوفت من السفارة الأمريكية بالقاهرة ثم توثيقها من وزارة الخارجية المصرية ، اتصلت بالسفارة الأمريكية بالقاهرة و قالولي ان شهادات مايكروسوفت معتمدة في العالم كله بلا استثناء بس هي دي عقلية الموظفين عندكم ، لكن الحمد لله ربنا وفقني و نجحت في تغيير المهنة الى مبرمج كمبيوتر رغم أنف مفتش التأمينات ، فهل يكون تعارض المؤهل مع الوظيفة أو بمعنى أصح عدم توافق المؤهل مع الوظيفة في البطاقة و الباسبور يجعل الموظف المصري في السفارة غير مقتنع بأني فعلا مبرمج كمبيوتر رغم حصولي على ليسانس حقوق ( الموظف المصري مقتنع تماما بأن الحاصل على ليسانس حقوق لا يجوز أن يعمل الا محامي فقط أو موظف شئون قانونية في أي مصلحة حكومية أو شركة خاصة )

ثانيا : هل لو نجحت في توثيق شهادة الخبرة من الشهر العقارى ثم نجحت في توثيقها من الخارجية المصرية بناءا على ختم الشهر العقاري ، هل ذلك كافيا بإقناع الموظف في السفارة بمهنتي الحقيقة و أني فعلا بشتغل فعلا في مجال تكنولوجيا المعلومات المدة المذكورة في شهادة الخبرة الموثقة .

الرجاء من السادة الأفاضل

زناتي بك و دكتور قناوي الرد على في هذا الاستفسار الطويل

و شكرا

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و آسف جدا على الإطالة

الموضوع دة اتكلمنا فيه قبل كدة كتير

المهم ان الاوفيسر يطمن ان الراجل دة فعلا اشتغل في المهنة دي

والاطمئنان دة بييجي من حاجات كتير منها انك واخد برنامج تعليمي يؤهلك للمهنة دي

خد بالك كورسات مايكروسوفت موش معناها انك وصلت للعلم ما يكفي للوظيفة مثلا ؟؟دي مجرد كورسات موش بكالوريوس والا ماستر مثلا

ثانيا شهادة الخبرة موش مجرد ديوتيز وخلاص

لازم يكون في تناغم بين دراستك وسنك وخبرتك وممكن في بعض الاحيان يسال لو شك عن الشركة نفسها حجمها يسمح بالوظيفة دي

يعني مثلا ماينفعش شركة لصيانة وقطع غيار الكمبيوتر يبقي فيها IT manager

ثالثا بقي والمهم

انت موش قدمت خلاص ؟

سيبها لله بقي وهاتعرف قريب :sad:

توثيق الشهادات موش مطلوب رسميا بس انا في وجهة نظري الشخصية انها بتدي ثقل للشهادة ومزيد من الاطمئنان فقط لا غير

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

انا صيدلي عايز اهاجر

ايه هي الخطوات واحدة بواحدة

افادكم الله

لو انت مدير صيدلية ممكن فيدرال

لو لا يبقي زي ما الدكتور قناوي قالك كيبيك بس لازم فرنساوي

من فضلك اقرا موقع الهجرة كاملا الاول وبعدين حدد اسئلتك

http://www.cic.gc.ca/english/index.asp

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا دكتور قناوي على النصيحة ... رد حضرتك كان مقنع جدا وريّح لي بالي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

سؤال لولبي للحج جناوي و اصدقائه

هل فرصه القبول للهجره لكنده بتفرق بين Skilled Occupations in Primary Industry وIntermediate Occupations in Primary Industry وLabourers in Primary Industry

وشكررررررررررا

رابط هذا التعليق

هو الايلتس ممكن يفيد اللى مقدم لكيبيك ... يزود نقاطه اقصد؟

أفتكر العكس هو الصحيح ... الكيبيكوز بيكرهوا الانجليزي زي العمى ونفسهم يمنعوا استخدامه تماما في كيبيك ... من كام سنه كانوا أصدروا قرار بمنع كتابة لافتات الشوارع بالانجليزي ثم تراجعوا عنه تحت ضغط الحكومة الفيدرالية

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

سؤال لولبي للحج جناوي و اصدقائه

هل فرصه القبول للهجره لكنده بتفرق بين Skilled Occupations in Primary Industry وIntermediate Occupations in Primary Industry وLabourers in Primary Industry

وشكررررررررررا

اخي الفاضل المفروض ان كل مهنة لها عدة مستويات ولها رقم في noc الكندي

الرقم رباعي الصفر للمديرين والواحد للمستوي الاعلي و هكذا اقصد

ان الموضوع له نظام خاص بهم

بالنسبة الينا طالبي الهجرة الغلابة ولا هتفرق معانا مدام رقم مهنتك في لستة الفيدرالي

انت عارف طالبين سباكين ونجارين وطباخين

لغاية الواحد ما بيقول هي دي المهن ولا بلاش

رابط هذا التعليق

السلام عليكم فعلا مجهود عظيم الله يجعله في ميزان حسناتكم

استفساري بالنسبه ل TEF

انا محتاج اجيب كم نقطه في كل نشاط علشان احصل علي نقطه للهجره

اللي اعرفه المفروض اكون المستوي B1(intermediate level) واحصل علي 360 نقطه من 900 في الانشطه الثلاثه الرئيسيه اللي هي قراءه واستماع وجرامر

بس بالنسبه للتحدث والكتابه مش عارف؟

وكمان بالنسبه للقراه بس كم؟

وللاستماع بس كام؟

وشكرا

اهلا بك وشكرا علي الاطراء

هو حضرتك مقدم فيدرالي ؟

-نعم فيدرالي

جبت كام في الاليتس؟

-جبت 12 نقطه

وبناء عليه نحسب عاوز كام نقطة

اعتقد عايز 4 نقط في tef بس كنت عايز اعرف اجاوب كم سوال صح في الاستماع مثلا علشان اجيب متوسط والقراءه والتحدث

اما لو كيبك فالموضوع مختلف تماما

رابط هذا التعليق

هو الايلتس ممكن يفيد اللى مقدم لكيبيك ... يزود نقاطه اقصد؟

أفتكر العكس هو الصحيح ... الكيبيكوز بيكرهوا الانجليزي زي العمى ونفسهم يمنعوا استخدامه تماما في كيبيك ... من كام سنه كانوا أصدروا قرار بمنع كتابة لافتات الشوارع بالانجليزي ثم تراجعوا عنه تحت ضغط الحكومة الفيدرالية

نظريا يفيد ولكن ليس مطلوب

بصراحة قلته في التقديم لكيبك احسن

انا لاحظت انهم بيدوا درجات الانجليزي فول مارك بدون امتحان

لو قدمتالاليتس بدرجات متوسطة يبقي هتجبرهم يدولك درجة متوسطة في الانجليزي

علي ايه

خلي المقابلة سلسلة

بتعرف انجليزي

لا

بتعرف انجليزي

yes

طيب اديني علبة kent

رابط هذا التعليق

خد بالك يا اسامة من خدعة كبري في التي اي اف وهي انك لو جبت نقطة في كل قسم مش هتاخد الا نقطتين من الاربعة للهجرة

يبقي حضرتك لازم تعدي مستوي البيزك في التي اي اف

التفاصيل قد تجدها في موضوع الاخ لاكا

او عفوا اسال السيد بك منير فهو اقدر مني علي الاجابة

انا لو مكانك اشد حيلي في الاليتس لغاية ما اجيب 14 علي الاقل عندها سيسهل الفرنساوي

تحياتي

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة <_<

سيقومون بالرد كل في حدود معرفته وطبعا هذا جهد تطوعي لا نبغي جزاءا ولا شكورا

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

السلام عليكم: عندي استفسار عن الهجرة وأرجو أن أجد هنا من يفيدني

أنا أعمل بدبي وقدمت أوراقي يوم 8 سبتمبر 2009 للهجرة إلى كيبيك. أود أن أعرف متى يمكنني استلام الفايل نامبر؟ و كم تستغرق العملية بالكامل، كما أود أن أعرف هل المقابلة صعبة باللغة الفرنسية علماً بأنني أتحدثها ولكنني ضعيف فيها؟ هل أجد فيكم من يرشدني عن المدة المستغرقة ويعطيني أي نصائح يمكن أن تفيدني في عملية الهجرة. ولكم جزيل الشكر.

أخوكم أحمد

رابط هذا التعليق

خد بالك يا اسامة من خدعة كبري في التي اي اف وهي انك لو جبت نقطة في كل قسم مش هتاخد الا نقطتين من الاربعة للهجرة

انا لو مكانك اشد حيلي في الاليتس لغاية ما اجيب 14 علي الاقل عندها سيسهل الفرنساوي

تحياتي

بصرحه مش لاقي كلام اقوله لحضرتك يعبر عن شكر بس حدعيلك وخلاص ربنا يوقف لك في سكتك ولاد الحلال &&&&

طيب انا حجزت التاف كل المستويات الخمسه بتوعه مش الاثنين الاساسي بس

الاساسي هما قراءه واستماع وجرامر

الاضافي هما كتابه وتحدث

كده يبقي برده نقطه واحده في كل قسم تجيب 4 بتوع الهجره ولا فيه شي غلط مش فاهمه

؟

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة :lol:

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

أنا أعمل بدبي وقدمت أوراقي يوم 8 سبتمبر 2009 للهجرة إلى كيبيك. أود أن أعرف متى يمكنني استلام الفايل نامبر؟ و كم تستغرق العملية بالكامل، كما أود أن أعرف هل المقابلة صعبة باللغة الفرنسية علماً بأنني أتحدثها ولكنني ضعيف فيها؟ هل أجد فيكم من يرشدني عن المدة المستغرقة ويعطيني أي نصائح يمكن أن تفيدني في عملية الهجرة. ولكم جزيل الشكر.

أخوكم أحمد

ولو أن أنا جديدة بس حرد علي حضرتك في موضوع اللغة.

أعتقد إن الاحسن انك تاخد كورسات فرنساوي لأن أهم حاجة في كيبيك هي اللغة

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة :roseop:

وكل عام وانتم بخير

أخوكم أحمد

كيبك اصبحت سريعة جدا اليومين دول

الفايل نومبر قد يصلك خلال من شهرين الي ثلاثة وميعاد المقابلة قول بعده بكام شهر

الموضوع علي بعضه حوالي سنة ونصف

بقية الاجابة ابحث في المنتدي واسال سيد منير

رابط هذا التعليق

تحياتي

بصرحه مش لاقي كلام اقوله لحضرتك يعبر عن شكر بس حدعيلك وخلاص ربنا يوقف لك في سكتك ولاد الحلال &&&&

الاضافي هما كتابه وتحدث

؟

افهمني يا اسامة

لو جبت خمسة بيزك برضه كندا لاتقبل الا بنقطتين بيزك لا ادري لماذا

يبقي المفروض حضرتك تجيب نقطتين في 2 موديول يساووا اربعة

فهمتني

رابط هذا التعليق

تحياتي

الاضافي هما كتابه وتحدث

؟

افهمني يا اسامة

لو جبت خمسة بيزك برضه كندا لاتقبل الا بنقطتين بيزك لا ادري لماذا

يبقي المفروض حضرتك تجيب نقطتين في 2 موديول يساووا اربعة

فهمتني

تسلم حبيبي علي المعلومات دي كلها

اعتقد افقد الامل احسن انا ححاول وزي ما تيجي بس شكلها صعب

بس سوالي ينفع ابقي اقدم بعدين بعد ما تيجي المدام وكده ولا مش ينفع اقدم مرتين؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...