اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

وحشنى يا عمدة والله :unsure:

يارب نسمع خبر حلو قريب إنت ومصرى :wub:

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا جماعة استفسار, فين بالظبط ترجمة شهادة الميلاد و الفيش علشان تقديم الفيدرال و يا ترى بيخلصوا فى نفس اليوم و لا لأ؟

هل ممكن يترجموا فى الاسكندرية ولا لازم القاهرة؟

شكرا جزيلا

وأنا كمان نفس السؤال بتاع الكابتن أحمد علشان أنا من اسكندرية جزاكم الله خيرا

السلام عليكم جميعا

قدام باب مجمع الكليات النظرية في شارع سوتير ... مكتب اسمه العالمية ومكتب تاني بجواره

في النفس اليوم ممكن يسلموك اي ترجمة معتمدة

الورقة بتتكلف 36 جنيه

تحياتي :unsure:

شكرا واحد تانى, بس الترجمة المعتمدة من السفارة بالنسبة لشهادة الميلاد بتبقى من وزارة الصحة فى لاظوغلى بس عايز أعرف بتخلص فى نفس اليوم و لا اكتر؟,هل ممكن ترجمتها فى وزارة الصحة فى الاسكندرية؟

و هما مش قايلين اى حاجة عن ترجمة الفيش المعتمدة ,يبقى ممكن نترجم فى اى مكتب ترجمة؟

شكرا

Translations recognized by the Canadian Embassy

• Birth certificates translated into English at the Ministry of Health in Lazoghly.

• Education certificates issued in English from a university or institute.

• Others: marriage, divorce, custody certificates translated at the Ministry of Justice in

Lazoghly.

يا جماعة الورق كله يترجم من اي مكتب ترجمة بدون البهدلة في الحكومة وشكرااااااااااااااا..............

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دلوقتى انا كلمت السفارة الصبح -- علشان اسألهم عن فلوس ( landing fees ) - ردت عليا واحدة وقالت ليا انها مش بتندفع دلوقتى لما باقدم الورق ويتراجع ويتقبل هما بيطلبوا الفلوس دى ... انا دقولتى مش عارفه اعمل ايه -- ادفع ولا مش ادفع ؟؟ :unsure:

والكلام الموجود فى ال check list بتاع السفارة مش فاهمة هما بتكلموا عن processin fees ولا عن landing fees حد يدلنى يا اخونا .

وشكرا

أم أنس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دلوقتى انا كلمت السفارة الصبح -- علشان اسألهم عن فلوس ( landing fees ) - ردت عليا واحدة وقالت ليا انها مش بتندفع دلوقتى لما باقدم الورق ويتراجع ويتقبل هما بيطلبوا الفلوس دى ... انا دقولتى مش عارفه اعمل ايه -- ادفع ولا مش ادفع ؟؟ :unsure:

والكلام الموجود فى ال check list بتاع السفارة مش فاهمة هما بتكلموا عن processin fees ولا عن landing fees حد يدلنى يا اخونا .

وشكرا

وصل البروسيسنج فيي

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

يا جماعة استفسار, فين بالظبط ترجمة شهادة الميلاد و الفيش علشان تقديم الفيدرال و يا ترى بيخلصوا فى نفس اليوم و لا لأ؟

هل ممكن يترجموا فى الاسكندرية ولا لازم القاهرة؟

شكرا جزيلا

وأنا كمان نفس السؤال بتاع الكابتن أحمد علشان أنا من اسكندرية جزاكم الله خيرا

السلام عليكم جميعا

قدام باب مجمع الكليات النظرية في شارع سوتير ... مكتب اسمه العالمية ومكتب تاني بجواره

في النفس اليوم ممكن يسلموك اي ترجمة معتمدة

الورقة بتتكلف 36 جنيه

تحياتي :unsure:

شكرا واحد تانى, بس الترجمة المعتمدة من السفارة بالنسبة لشهادة الميلاد بتبقى من وزارة الصحة فى لاظوغلى بس عايز أعرف بتخلص فى نفس اليوم و لا اكتر؟,هل ممكن ترجمتها فى وزارة الصحة فى الاسكندرية؟

و هما مش قايلين اى حاجة عن ترجمة الفيش المعتمدة ,يبقى ممكن نترجم فى اى مكتب ترجمة؟

شكرا

Translations recognized by the Canadian Embassy

• Birth certificates translated into English at the Ministry of Health in Lazoghly.

• Education certificates issued in English from a university or institute.

• Others: marriage, divorce, custody certificates translated at the Ministry of Justice in

Lazoghly.

يا جماعة الورق كله يترجم من اي مكتب ترجمة بدون البهدلة في الحكومة وشكرااااااااااااااا..............

الراجل دة بيتكلم صح

رابط هذا التعليق

شكرا زناتى بك على الرد السريع

انا كنت عاملة البروسسيج ( شيك مصرفى من اجريدي اجركول ) واصل الشيك طبعا انا ارسلته ( وهما صرفوه وقالوا ليا على رقم الصرف فى كندا فى الميل ) -- ومعايا بس صورته .. يا ترى احط صورته وبس .. ؟؟

وال fees الموجودة فى Check list هى المقصود بيها ال بروسيسنج فى ؟؟

أم أنس

رابط هذا التعليق

انا مقدم عن طريق سفارة القاهرة وانا حاليا فى البروسس هل مطلوب منى كشف حساب بعد الكشف الطبى واذا كنت حولت فلوسى للدولار هل دة ينفع

رابط هذا التعليق

انا مقدم عن طريق سفارة القاهرة وانا حاليا فى البروسس هل مطلوب منى كشف حساب بعد الكشف الطبى واذا كنت حولت فلوسى للدولار هل دة ينفع

ايوة صح

سفارة القاهرة بعد لما يوصلها الكشف الطبي

وهيا بتبعتلك ميل الباسبورات بتتطلب كشف الحساب تاني علشان ةتشوف ان المبلغ ماخرجش ودخل تاني

اي عملة تنفع طالما تكفي المبلغ اللي قايلين عليه

رابط هذا التعليق

شكرا زناتى بك على الرد السريع

انا كنت عاملة البروسسيج ( شيك مصرفى من اجريدي اجركول ) واصل الشيك طبعا انا ارسلته ( وهما صرفوه وقالوا ليا على رقم الصرف فى كندا فى الميل ) -- ومعايا بس صورته .. يا ترى احط صورته وبس .. ؟؟

وال fees الموجودة فى Check list هى المقصود بيها ال بروسيسنج فى ؟؟

صورة الوصل كفاية يا دكتورة

رابط هذا التعليق

أخى سعد

لا شكر على واجب ، إن شاء الله أمورك تتيسر و تشوف كل خير

شكرأ على عرضك الكريم ، أنا فى أبو ظبى و أى خدمه تحت أمرك

موضوع التردد و القلق من موضوع الهجرة ده عادى ، أعتقد كل الناس اللى هاجرت و اللى فى الطريق مروا بهذة الأمور

افى رأىى أن السبب الأهم للقلق و التردد هو الجهل بالأمور هناك ، يعنى إحنا رايحين على المجهول ، و كمان سايبيين أعمال مستقرة فى بلاد اخرى

النصيحه الأساسيه ، إقرأ مواضيع المنتدى حتى ترى الحياة فى كندا بعيون إخواننا اللى سبقونا ، ده هيخلى القلق يروح و يصبح تفكيرك مبنى على معلومات و خبرات حقيقيه

ممكن تبدأ بموضوع د الشامى /

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=54515

و غيرة كتير فى المنتدى

فى النهايه ، إعتبر كندا خطه ب فى حياتك ، إنت قدمت و الأن يجب عليك تكمله الإجراءات ، و بعدين لما تروح كندا شوف هترتاح و لا لأ قبل الإستقاله من عملك الحالى

فى أسوأ الأحوال ، لن تخسر شىء و إعتبرها سياحه ، و كفايه إنك تعرف الناس المحترمه اللى فى المنتدى هنا ، بالنسبه لى ده مكسب كفايه من موضوع كندا

بالنسبه إن الحياة هناك غاليه ، هذا صحيح . معظم الأخوة وضحوا إن مفيش تحويش فلوس فى كندا ، فيه حياة راقيه و بس

يعنى خلال السنتين اللى جايين حوش شويه فلوس و بعدين روح عيش فى كندا و ريح أعصابك

لو حابب تعرف المصاريف هناك ، شوف موضوع الميزانيه الشهريه للمهاجر لكندا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=65296

بالتوفيق

أبو عاصم

انا اختلف ان مافيش تحويش

اولا انت بتعلم اولادك فى مدارس ببلاش احسب الفلوس اللى كنت حا تدفعها علشان تعلمهم مثلا دبلومه امريكيه (4000 - 12000 ريال)

ثانيه فى الخليج بتحوش لكن مافيش معاش بعد ماتمشى

فى كندا فيه معاش وبيخصموه من المرتب ومابتدفعش عليه ضرايب

والمعاش يعيشك ملك فى كندا او فى مصر

يعنى كله خير انشاء الله

اتكل على الله انت وروح اجازتك وادعيلنا فى الطياره

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

طيب انا سحبت فلوسى من البنك وشغال بيها فى السوق لو حطيت الفلوس قبل الميعاد بتاع التاشيرة دة فى مشكلة

ولا اخد معاى فلوس كاش السفارة علشان يشوفها ( دولار) مثلا

رابط هذا التعليق

ايوة صح

وهيا بتبعتلك ميل الباسبورات بتتطلب كشف الحساب تاني علشان ةتشوف ان المبلغ ماخرجش ودخل تاني

هل نفش الشيء بالنسبة للمقدمين من دبي يا زناتي بك

ان مقدم من دبي واستلموا الاوراق في 29-9-2009 , تفتكر حيردوا امتي مع العلم ان انا دافع بالكرديت كارد ولسة مااخذوش الفلوس

شكرا

احمد

رابط هذا التعليق

ايوة صح

ان مقدم من دبي واستلموا الاوراق في 29-9-2009 , تفتكر حيردوا امتي مع العلم ان انا دافع بالكرديت كارد ولسة مااخذوش الفلوس

شكرا

احمد

غريبة جدا انا دفعت بالكريدت من 10 دقايق و سحبوا الفلوس على طول :happy:

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

مشكورين أخواني جميعا على مجهودكم في الدعم بالمعلومات والمساعدة ؟ جزاكم الله خيرا

الموضوع انا مقيم بالكويت وقدمت من هنا من الكويت من تاريخ 22-07-2008 يعني 3 شهور بالظبط تمام

الورق اللي قدمته الابليكشن 3 ورقات وصورة البطاقة المدنية وشيك الدفع اللي دفعت بيه الفلوس

انا مقدم ليه ومراتي وبنتي تمام كده وكاتب الاتجاه تورنتو وبعدت الورق بDHL تمام وبلغوني انه وصل تاني يوم والمكتب استلمه

المهم لغاية دلوقتي مااعر الوضع ايه هل فعلا استلموا الورق ولا لا ؟؟؟ فيه مشكله في الورق ولا لا ؟؟؟؟ عاوزين تعديل ؟؟ مافيشي حتى ايميل بافادة وصول الورق ليهم مش عارف اعمل ايه ؟؟؟

وايه المفروض يحصل دلوقتي والمشكلة انا نازل مصر كمان شهر وكاتب العنوان الكويت يعني لو بعتوا هخلي حد يستلم على ما ارجع من اجازة شهرين فمشعارف اتصل عليهم ولا اعمل ايه ؟ اتصل علشان اعرف وضع الورق مقبول مرفوض ايه الخطوة اللي جاية وبعد اد ايه

اخواني جزاكم الله خيرا سعدوني بالمعلومات الاكيدة لاني الدنيا عندي ملخبطة شويتين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أخ سعد انت مقدم فيدرال ولا كيبك؟

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

مشكورين أخواني جميعا على مجهودكم في الدعم بالمعلومات والمساعدة ؟ جزاكم الله خيرا

الموضوع انا مقيم بالكويت وقدمت من هنا من الكويت من تاريخ 22-07-2008 يعني 3 شهور بالظبط تمام

الورق اللي قدمته الابليكشن 3 ورقات وصورة البطاقة المدنية وشيك الدفع اللي دفعت بيه الفلوس

انا مقدم ليه ومراتي وبنتي تمام كده وكاتب الاتجاه تورنتو وبعدت الورق بDHL تمام وبلغوني انه وصل تاني يوم والمكتب استلمه

المهم لغاية دلوقتي مااعر الوضع ايه هل فعلا استلموا الورق ولا لا ؟؟؟ فيه مشكله في الورق ولا لا ؟؟؟؟ عاوزين تعديل ؟؟ مافيشي حتى ايميل بافادة وصول الورق ليهم مش عارف اعمل ايه ؟؟؟

وايه المفروض يحصل دلوقتي والمشكلة انا نازل مصر كمان شهر وكاتب العنوان الكويت يعني لو بعتوا هخلي حد يستلم على ما ارجع من اجازة شهرين فمشعارف اتصل عليهم ولا اعمل ايه ؟ اتصل علشان اعرف وضع الورق مقبول مرفوض ايه الخطوة اللي جاية وبعد اد ايه

اخواني جزاكم الله خيرا سعدوني بالمعلومات الاكيدة لاني الدنيا عندي ملخبطة شويتين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أخ سعد انت مقدم فيدرال ولا كيبك؟

عفوا يا عم سعد مكنتش متابعك كويس من الاول وربنا يوفقك معلش العتب عالنظر

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وينك يا دكتورنا الغالي؟ان شاء الله يكون مانع الغياب خير؟اشتقت كثير لمدخلاتك ومش عارف ألاقي طعم للتوبيك من غيرك

اوعى تكون زعلان انك الوحيد اللي لسة فاضل من شلة الحبايب اللي موصلكش الميدكال :happy:

والله حاسس انك قريب جدا حتفرحنا انت كمان عشان الفرحة تكمل ده اذا مكنتش خذت الفيزا من ورانا من باب استعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان wst::

تحياتي لك و أكيد هكلمك بنفسي لو اختفاءك طال أكثر من كده

رابط هذا التعليق

ايوة صح

شكرا

احمد

غريبة جدا انا دفعت بالكريدت من 10 دقايق و سحبوا الفلوس على طول :happy:

يمكن عندك رصيد يسمح وهو رصيده لا يسمح

لكن الارقام اللى ورا بيحتاجوها والا لا

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

لو سمحتم يا جماعة مهنة المرشد السياحى موجودة على قائمه الفيدرال و لا لا؟؟؟

على حد علمي للاسف لا

وبردة اتاكد من القائمة بنفسك هنا :

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...ctions.asp#list

هى فعلا مش موجودة شكرا لاهتمامك

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

طيب انا سحبت فلوسى من البنك وشغال بيها فى السوق لو حطيت الفلوس قبل الميعاد بتاع التاشيرة ينفع و لا اخد معاى فلوس كاش السفارة علشان يشوفها ( دولار) مثلا

رابط هذا التعليق

طيب انا سحبت فلوسى من البنك وشغال بيها فى السوق لو حطيت الفلوس قبل الميعاد بتاع التاشيرة ينفع و لا اخد معاى فلوس كاش السفارة علشان يشوفها ( دولار) مثلا

يا ناردين انت مقدمه كيبك

نظام كيبك غير الفيدرال

وبالتوفيق

تم تعديل بواسطة poulaemad

نفس الكسلان تشتهى ولا تحصد شيئا اما نفس المجتهد تسمن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...