اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

فى البداية اتوجه بالشكر لدكتور قناوى على موضوع التوبيك ده لانه فعلا رائع جدا والمعلومات فيه كتيرة ومفيدة ...........

انا كنت عايزة اسال بخصوص طريقة حساب النقاط فى نظام الفيدرال لانى محتارة مين فينا انا او زوجى يكون المقدم الرئيسى وده بسبب امتحان الايلتس لان زوجى ماعندوش وقت ولا رغبة يذاكر انجليزى...فبفكر اقدم انا باسمى ولكن احتاج بعض التوضيح..........

انا وزوجى بكالوريوس طب وهو معاه دكتوراة وانا ماجيستير ده معناه ان كده احنا الاتنين 25 درجة؟؟؟

الخبرة بالنسبة لزوجى اكترمن 4 سنوات يعنى كده 21 نقطة

بالنسبة لى 4 سنوات فقط ولكنها ايضا تعطى ال21 نقطة فى حساباتهم وانا حاسبة فيهم 3 سنوات بتوع النيابة يعنى قبل ما احصل على الماجيستير فهل بيتم احتسابهم ولا الخبرة بتكون بعد الحصول على الماجيستير اللى هى فى حالتى هتكون سنة واحدة فقط وده طبعا هيفرق معايا جدا فى النقط وفى الحالة دى لامفر من ان زوجى يذاكر الايلتس

نقاط الزوج او الزوجة: 5

انا كده حسبت لزوجى هيطلع 61 نقطة

يعنى محتاج 6 نقط من امتحان الايلتس ختى نصل ل67 نقطة ......... وعلى حسب ما فهمت انه اقل حاجة بتقبل فى الايلتس هى المستوى المتوسط فى الاربع مهارات يعنى هيكون محتاج من الايلتس 8 نقط وعلى حسب ما فهمت من مداخلات الاعضاء انها لستت بمسالة صعبة على الاطلاق.............

هل انا كده حساباتى صح؟؟؟؟

وهل كده سواء انا او هو كنا المقدم الرئيسى فنقاطنا متساوية وهى ال61 نقطة؟؟؟؟؟؟؟؟والمطلوب فقط 8 فى الايلتس ؟؟؟

وهل التخصص بيفرق فى سرعة دراسة الطلب؟؟؟؟ لان زوجى امراض نفسية وخبرة 16 عام وهذا من التخصصات المطلوبة هناك اما انا كلينيكال باثولوجى وخبرة 4 سنوات فقط بما فيهم سنوات النيابة........

اعتذر على كثرة الاسئلة ومشكورين مقدما..........

حضراتكم 61

كلاكما ماشي الحال

اللي عنده خلق للانجليزي والاليتس يقدم

يفضل حضرتك ده راي شخصي

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ممكن أستفسر عن أوضاع الممرضين في كندا من حيث العمل هل يجدونه بسهوله وهل رواتبهم جيده تقريبا كم بالساعه لواحد خبرته بالتمريض 9سنوات منهم في الاردن والسعوديه..بارك الله فيكم على المنتدى الراااااائع

رابط هذا التعليق

وسؤال آخر...كيف نختار الولايه التي سنذهب اليها انا ما عندي خبره بالموضوع وما بعرف حد في كندا بالنسبه للمرض ممكن يختار أي مكان أم هناك اماكن ينصح بها من حيث المستشفيات الكبيره وتوفو فرص العمل الصحيه بشكل عام...وبالنسبه لعدم المحكوميه نقدمها مع الطلب مباشره ام ننتظر.. يعني هل يوجد لها صلاحيه أم يفضل انتظار الابديت..أنا بجهز باوراقي للمكتب وقلي التمريض ما بياخد وقت كتير ممكن في 6 شهور وان طارت سنه تكون الفيزا موجوده هل هذا الكلام صحيح؟؟

رابط هذا التعليق

الف شكر د-قناوى على سرعة الرد

وانا بفكر اعمل بنصيحتك واقدم الطلب باسمى لان عندى وقت اكتر للمذاكرة من زوجى ....................بس كنت حاسة ان لو فيه مقابلة هيكون هو presentive ومقنع اكتر منى بحكم عمله المتواصل اما انا فتقريبا بقالى خمس سنوات فى اجازات ما بين مرافقة زوج ورعاية طفل يعنى تقدرتقول مخى اكسد شوية :P :D وكمان كنت فاكرة ان تخصصه (امراض نفسية وعصبية) هيعطى افضلية للطلب ولكن واضح من رد حضرتك انها مش فارقة طالما عدد النقاط واحد...............

الف شكر وجزاك الله خيرا...........

wst:: wst:: :)

تم تعديل بواسطة طبيبة مصرية
an1cqgUFg2B0010Mjk0bHN8NTk4MDM5N3NhfFdlIGFyZSBpbiBsb3ZlIHNpbmNl.gif
رابط هذا التعليق

لو سمحت دكتور قناوي

عندي استفسار بسيط

هل لو السفارة اتصلت بمكان الشغل اللي كنت مقدم من خلاله شهادة الخبرة

وعند الأتصال قالهم المدير اني معرفش الراجل ده ؟

والكلام ده من خلال شهادة خبرة حكومية

يعني أنا كنت في مدرسة حكومية معينة في ادارة وكنت مقدم شهادة الخبرة للفيدرال من خلال هذه المدرسة التابعة لتفس الإدارة التعليمية

وسبحان الله تم نقلي الي أدارة تعليمية جديدة علشان المدرسة تبقي قريبة من بيتي

المهم هل السفارة لو اتصلت بالمدرسة القديمة وأي واحد رد عليهم ومكانش يعرفني وقالهم منعرفش الشخص ده هيبقي ايه الوضع مع ان أوراقي كلها سليمة

وبرده خايف أبعت ليهم شهادة الخبرة الجديدة بالمدرسة الجديدة التابعة للإدارة التعليمية الجديدة علشان ميتأخرش البروسيس والميدكال علماأني ان بروسس من يوم5 فبراير 2009 وفي انتظار الميدكال

هل أبعت شهادة الخبرة الجديدة ولا أستني ممكن ميتصلوش ولا أعمل ايه بالظبط؟؟!!!!!!!

تحياتي

موظف حكومي

تم تعديل بواسطة abdelhalim
رابط هذا التعليق

انا طبيب بيطرى رايح الانترفيو شهر 12

انا لاحظت انكم كل واحد عارف كود الوظيفة اللى مقدم عليها لكن انا معنديش أى داتا عن الطبيب البيطرى فى كيبيك

ممكن اعرف معلومات اكتر عن المهنى دى هناك و موقع للوظائف و لو فى حاجة تنية اخدها معايا الانترفيو ؟

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

الاسلام عليكم

الى الاخوة الافاضل عندى سؤال مهم, ايه الاوراق اللى اخدها معايا كندا غير شهادات الميلاد و الجامعة؟

و هل لازم توثيق شهادات الميلاد و الجامعة من السفارة الكندية؟

اذا كان لازم توثيق , ممكن خطوات التوثيق

شهادات الميلاد اصدرها باللغة الانجليزية من وزارة الصحة بدون توثيق اضافي وخليها معاك

شهادات الجامعه استخرجها باللغة الانجليزية اما اجراءات التحقق منها فتطول كما قرات علي حد علمي الضعيف فهم يراسلون جامعتك مباشة للتحقق

فريح دماغك ودع لكل مقام مقال

هذا رايي وحضرتك صاحب القرار

شكرا يا دكتور قناوى و نتقابل فى كندا انشاء الله

رابط هذا التعليق

انا طبيب بيطرى رايح الانترفيو شهر 12

انا لاحظت انكم كل واحد عارف كود الوظيفة اللى مقدم عليها لكن انا معنديش أى داتا عن الطبيب البيطرى فى كيبيك

ممكن اعرف معلومات اكتر عن المهنى دى هناك و موقع للوظائف و لو فى حاجة تنية اخدها معايا الانترفيو ؟

حد يعبرنى

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

دكتور قناوي، أنا عضوه جديدة لانج اشتركت بعد قراءتي للموضوع الجميل دة لأن أنا وجوزي إنشاء الله ناويين نئدم خلال الكام يوم الجايين.

الاستفسار بخصوص schedule 1/background و بلاخص السؤال بتاع الجيش مش عارفين نكتب فيه إيه.

أنا جوزي دخل الجيش سنة. :roseop:

وشكراً مقدماً.

تم تعديل بواسطة adamdec

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

دكتور قناوي، أنا عضوه جديدة لانج اشتركت بعد قراءتي للموضوع الجميل دة لأن أنا وجوزي إنشاء الله ناويين نئدم خلال الكام يوم الجايين.

الاستفسار بخصوص schedule 1/background و بلاخص السؤال بتاع الجيش مش عارفين نكتب فيه إيه.

أنا جوزي دخل الجيش سنة. :roseop:

وشكراً مقدماً.

معلش حددي ايه اللي موش عارفين تكتبوه بالظبط

هايكتب اسم مصر في مكان الدولة

التاريخ عادي من الاتحاق لنهاية الخدمه

هايكتب اسم السلاح وبس مالهومش هما دعوة برقم الوحدة والا اسم الظباط نهائي دي معلومات ماتخصهمش ولا كانه شايف الكلام دة

اسم السلاح وخلاص

والرتبة هايكتب فيها private يعني عسكري

وبقية الخانات كلها اللي في قسم الجيش دة يكتب فيها n/a

بالتوفيق

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

لو سمحت دكتور قناوي

عندي استفسار بسيط

يعني أنا كنت في مدرسة حكومية معينة في ادارة وكنت مقدم شهادة الخبرة للفيدرال من خلال هذه المدرسة التابعة لتفس الإدارة التعليمية

المهم هل السفارة لو اتصلت بالمدرسة القديمة وأي واحد رد عليهم ومكانش يعرفني وقالهم منعرفش الشخص ده هيبقي ايه الوضع مع ان أوراقي كلها سليمة

وبرده خايف أبعت ليهم شهادة الخبرة الجديدة بالمدرسة الجديدة التابعة للإدارة التعليمية الجديدة علشان ميتأخرش البروسيس والميدكال علماأني ان بروسس من يوم5 فبراير 2009 وفي انتظار الميدكال

هل أبعت شهادة الخبرة الجديدة ولا أستني ممكن ميتصلوش ولا أعمل ايه بالظبط؟؟!!!!!!!

تحياتي

موظف حكومي

شهادة خبرة حكومة يبقي اكيد موش هايسئلوا عليها

هما ممكن يسئلوا فقط لو شهادة خاصة من مكان واضح انه صغير وممكن يقلق الاوفيسر انها تكون مضروبة خصوصا لو موش موثقة

لكن حكومة استحالة تتضرب وهما عارفين ورق الحكومة في مصر

ولو فرضنا جدلا يعني انه طلعلك العضم في الكرشة

بيتصلوا بيك يقولولك ماحدش يعرفك في المدرسة دي ايه تعليقك ؟

قلهم انا اتنقلت المدرسة الفلانية وممكن تسئلوا في وزارة التربية والتعليم نفسها او تسئلوا في المدرسة

لا تبالغ في القلق وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

الف شكر د-قناوى على سرعة الرد

وانا بفكر اعمل بنصيحتك واقدم الطلب باسمى لان عندى وقت اكتر للمذاكرة من زوجى ....................بس كنت حاسة ان لو فيه مقابلة هيكون هو presentive ومقنع اكتر منى بحكم عمله المتواصل اما انا فتقريبا بقالى خمس سنوات فى اجازات ما بين مرافقة زوج ورعاية طفل يعنى تقدرتقول مخى اكسد شوية :wub: :wub: وكمان كنت فاكرة ان تخصصه (امراض نفسية وعصبية) هيعطى افضلية للطلب ولكن واضح من رد حضرتك انها مش فارقة طالما عدد النقاط واحد...............

الف شكر وجزاك الله خيرا...........

:roseop::roseop::roseop:

دكتورة اقري الاول هما عاوزين اي دكاترة والا تخصص معين

لاني على ما افتكر كانوا طالبن ممارس عام او طبيب اسرة تحديدا

ثانيا انتوا عاوزين 7 درجات من الايلتس موش 8

مافيش حد ادني ولا كلام من دة خالص

ثالثا اخر تقرير قريته انه في عجز في مستشفيات كندا من الدكاترة جميع التخصصات موش نفسية بس

بس المعادلة طبعا

رابط هذا التعليق

يا صديقي appendicitis a

ده obsolete

Obsolete يعنى زى الreserpine فى الفارما ولا زى ال taenia pedis فى مصر :roseop::roseop: :wub:

يالا الحمد لله انها ماجتش في حد من العيال الصغيرين :roseop:

رابط هذا التعليق

وسؤال آخر...كيف نختار الولايه التي سنذهب اليها انا ما عندي خبره بالموضوع وما بعرف حد في كندا بالنسبه للمرض ممكن يختار أي مكان أم هناك اماكن ينصح بها من حيث المستشفيات الكبيره وتوفو فرص العمل الصحيه بشكل عام...وبالنسبه لعدم المحكوميه نقدمها مع الطلب مباشره ام ننتظر.. يعني هل يوجد لها صلاحيه أم يفضل انتظار الابديت..أنا بجهز باوراقي للمكتب وقلي التمريض ما بياخد وقت كتير ممكن في 6 شهور وان طارت سنه تكون الفيزا موجوده هل هذا الكلام صحيح؟؟

التمريض بصفة عامة مطلوب بشدة في كل امريكا الشمالية موش في كندا بس

في العتبة ..الجيزة ...ميدان عابدين

ماتقلقش هاتشتغل بسهولة بس المهم المعادلة

اسئل ايه المطلوب للمعادلة الاول ومهنتك في اللستة

عدم المحكومية ؟؟؟؟؟؟؟؟ مايحكمش

يعني دي ولا مؤاخذة ؟؟؟

لو قصدك الفيش والتشبيه يعني ان مافيش عليك احكام

مدة صلاحيتة 3 شهور وتقدمه لما السفارة تطلبه

المدة واحدة لكل المهن ال 38 موش التمريض بس من 6 شهور الي سنة

الا اذا كان معاك عقد عمل هاتبقي اسرع

رابط هذا التعليق

معلش حددي ايه اللي موش عارفين تكتبوه بالظبط

هايكتب اسم مصر في مكان الدولة

التاريخ عادي من الاتحاق لنهاية الخدمه

هايكتب اسم السلاح وبس مالهومش هما دعوة برقم الوحدة والا اسم الظباط نهائي دي معلومات ماتخصهمش ولا كانه شايف الكلام دة

اسم السلاح وخلاص

والرتبة هايكتب فيها private يعني عسكري

وبقية الخانات كلها اللي في قسم الجيش دة يكتب فيها n/a

بالتوفيق

أشكرك يا فندم ، هو ده بالظبط إلي كنت أقصده.

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

يعني دي ولا مؤاخذة ؟؟؟

بارك الله فيك ...

ضحكتني :) :lol: :lol: بعدم المحكوميه احنا بنسميها بالاردن عدم محكوميه الي هي الفيش والتشبيه عندكم..

خلاص سنأجل موضوع عدم المحكوميه ونقدم الاوراق والباقي لما تطلبه السفاره

انا من الاردن وعايش بالسعوديه ومتابعكم دايما وما شاء الله عليكم كلكم يد وحده وبتساعدو الجميع الله يعطيكم العافيه

صعب اني ألاقي عقد عمل لانو طبعا لازم أقدم البورد الكندي وأسجل بالنقابه قبل التعين :redrose: ..مش مشكله معنا وقت

برأيك لما أقدم الاوراق للمكتب بتنصحني أقدم امتحان الايليس وأرفق النتيجه أم أصبر لحدم ما هم يطلبوها لان امتحان الايليس مدته على ما اعتقد فقط سنتين وبخاف المعامله تاخدلها أكتر من سنتين

غلبناك بالاسئله الكتيره

رابط هذا التعليق

يعني دي ولا مؤاخذة ؟؟؟

بارك الله فيك ...

ضحكتني :) :lol: :lol: بعدم المحكوميه احنا بنسميها بالاردن عدم محكوميه الي هي الفيش والتشبيه عندكم..

خلاص سنأجل موضوع عدم المحكوميه ونقدم الاوراق والباقي لما تطلبه السفاره

انا من الاردن وعايش بالسعوديه ومتابعكم دايما وما شاء الله عليكم كلكم يد وحده وبتساعدو الجميع الله يعطيكم العافيه

صعب اني ألاقي عقد عمل لانو طبعا لازم أقدم البورد الكندي وأسجل بالنقابه قبل التعين :redrose: ..مش مشكله معنا وقت

برأيك لما أقدم الاوراق للمكتب بتنصحني أقدم امتحان الايليس وأرفق النتيجه أم أصبر لحدم ما هم يطلبوها لان امتحان الايليس مدته على ما اعتقد فقط سنتين وبخاف المعامله تاخدلها أكتر من سنتين

غلبناك بالاسئله الكتيره

منور المنتدي وفي وسط اهلك وناسك

لا انا رايي بدون مناقشة ولا تاجيل تذاكر وتخش ايلتس من دلوقتي طبعا

اولا الايلتس هايتطلب منك ممكن في خلال شهرين من دلوقتك وهايدوك مهلة 4 شهور لتقديم ورقك كله بما فيهم الايلتس

ثانيا صلاحية الايلتس لاغراض الهجرة سنة واحدة صحيح بس طالما كانت نتيجته في خلال سنة من التقديم سواء قبل التقديم او بعده فيبقي خلاص نتيجته شغالة مافيش مشاكل مهما طال الوقت بعد كدة

بالتوفيق ان شاء الله يا زعيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بارك الله فيكم جميعا على المجهود الرائع دة بجد ربنا يجعلة فى ميزان حسناتكم ....

انا كان ليا سؤال

انا مهندس نسييج و اشتغلت فى مصنع نسييج فى صيانة الماكينات و كهرباة الماكينات و كلمت صاحب المصنع يعطينى شهادة خبرة سنة كا فنى كهرباء و صاحب المصنع وافق ....

و عندى شهادة خبرة 3 سنين كا مهندس نسييج من مصنع تانى .....

هل اقدر اقدم على الهجرة و لا ؟

و لو قدمت هيحسبولى ال3 سنسن الخبرة كا مهندس نسييج ولا هيحسبو سنة واحدة خبرة اللى هى فنى كهرباء علشان دية موجودة فى اللستة و وظيفة مهندس نسييج مش موجودة فى اللستة

و هل لو قدمت ممكن اترفض علشان انا مهندس نسييج و شهادتى مكتوب فيها مهندس نسييج و اشتغلت فنى كهرباء....

يارييت حد يفيدنى يا شباب ...

و جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

لو سمحت دكتور قناوي

عندي استفسار بسيط

تحياتي

موظف حكومي

شهادة خبرة حكومة يبقي اكيد موش هايسئلوا عليها

هما ممكن يسئلوا فقط لو شهادة خاصة من مكان واضح انه صغير وممكن يقلق الاوفيسر انها تكون مضروبة خصوصا لو موش موثقة

لكن حكومة استحالة تتضرب وهما عارفين ورق الحكومة في مصر

ولو فرضنا جدلا يعني انه طلعلك العضم في الكرشة

بيتصلوا بيك يقولولك ماحدش يعرفك في المدرسة دي ايه تعليقك ؟

قلهم انا اتنقلت المدرسة الفلانية وممكن تسئلوا في وزارة التربية والتعليم نفسها او تسئلوا في المدرسة

لا تبالغ في القلق وبالتوفيق

طيب سؤال تانى صغير :

هل هم بيتصلوا بشغل المرافق فى الهجرة أم لا ؟

ولو كان مقدم تأمينات تم التوقيع عليها من صاحب العمل للمرافق وعليها ختم التأمينات كمان ورقم الوارد بتاع التأمينات .

هل ممكن يتصلوا بالعمل للتابع برضوا ولا لأ ؟

فى انتظار ردكم ،،،

وشكرا لكم ،،،

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...