اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

الاستاذ الدكتور الفاضل / قناوى

باذن الله سوف نبدا ملا الابلكيشن وارجو من حضرتك توضيح نقطه مهمه باذن الله الطلب باسم زوجى

زوجى استاذ جامعى اى ان درحاته ستكون كالاتى

السن 10

التعليم 25

الخبره 21

الزوجه بكالوريوس 4 درجات

اى انه ستحتاج 7 درجات الى ان يصل الى 67 السؤال هنا الذى ارجو من سيادتكم شرحه ال7 درجات هذه

كيف ستحب فى الايلتس او بمعنى اخر ما هى الدرجات التى يحتاجها فى الايلتس ليصل الى الامان

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

باذن الله سوف نبدا ملا الابلكيشن وارجو من حضرتك توضيح نقطه مهمه باذن الله الطلب باسم زوجى

السن 10

التعليم 25

الخبره 21

الزوجه بكالوريوس 4 درجات

اى انه ستحتاج 7 درجات الى ان يصل الى 67 السؤال هنا الذى ارجو من سيادتكم شرحه ال7 درجات هذه

كيف ستحب فى الايلتس او بمعنى اخر ما هى الدرجات التى يحتاجها فى الايلتس ليصل الى الامان

لو جاب في الاربعة مودرات يعني اعلى من 5,5 ماعدا الريدنج 5 بس كفاية هايعدي

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندى استفسار :-

1 - ميعاد تقديم الورق بتاعى فى السفارة كمان 3 اسابيع - دلوقتى الورق له ترتيب معين ؟ والمففروض احطه فى ظرف ولا ايه ؟

2- ورق حسابي من البنك اجيبه قبل التقديم ولا ممكن اطلعه دلوقتى ؟؟

3- انا عملت financial Report لكل ممتلكاتى ، عند شركة تقديم كندية ( معتمدة من وزارة الهرة) بناء على نصيحة بعض الاصدقاء -- هل التقرير ده ممكن يدينى نقاط زيادة ولا لا ؟؟

4- فولس اللاندج -- انا هادفعها امتى ؟ وهى كام بالضبط للفرد ؟

وشكرا جزيلا

أم أنس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندى استفسار :-

1 - ميعاد تقديم الورق بتاعى فى السفارة كمان 3 اسابيع - دلوقتى الورق له ترتيب معين ؟ والمففروض احطه فى ظرف ولا ايه ؟

2- ورق حسابي من البنك اجيبه قبل التقديم ولا ممكن اطلعه دلوقتى ؟؟

3- انا عملت financial Report لكل ممتلكاتى ، عند شركة تقديم كندية ( معتمدة من وزارة الهرة) بناء على نصيحة بعض الاصدقاء -- هل التقرير ده ممكن يدينى نقاط زيادة ولا لا ؟؟

4- فولس اللاندج -- انا هادفعها امتى ؟ وهى كام بالضبط للفرد ؟

وشكرا جزيلا

دكتورة يارا

التشيك ليست دة

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37011.pdf

تقريه كويس اوي ..اوي ..اوي

وتفهميه

وتكمليه كله علشان هاتحطيه في وش الورق

وبعد ماتقريه

اسئلي تاني :roseop:

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

الأعضاء الكرام

انا من وقت ما قدمت الكشف الطبي بتاعي في يوليو ووصلوه مكتب لندن بالتحديد في 19 يوليو وانا ما سمعتش شئ يعني دلوقتي بقالي أكثر من ثلاث شهور ولم يطلبوا الجوزات. بجد اليومين دلول قلقان وكل شويه تجيلي أفكار اني ملفي هيترفض مع ان ما فيش سبب منطقي لذلك. هل المده دي طبيعية ولا أعمل ابه وشكرا

رابط هذا التعليق

الأعضاء الكرام

انا من وقت ما قدمت الكشف الطبي بتاعي في يوليو ووصلوه مكتب لندن بالتحديد في 19 يوليو وانا ما سمعتش شئ يعني دلوقتي بقالي أكثر من ثلاث شهور ولم يطلبوا الجوزات. بجد اليومين دلول قلقان وكل شويه تجيلي أفكار اني ملفي هيترفض مع ان ما فيش سبب منطقي لذلك. هل المده دي طبيعية ولا أعمل ابه وشكرا

لا تقلق استاذ حسيني

ده وقت طبيعي جدا للملف....لان فيه حاجة اسمها التشك الامني.....ده بياخد وقت حبتين

احنا المديكال بتاعنا استلموه في 23-6-2009 والفيزا جت 27-10 -2009

يعني تقريبا اربع شهور من تاريخ المديكال.....يبقي حضرتك تبدأ تقلق كمان شهر.....بس انا شايفة انو مفيش اي داعي للقلق لان الموضوع

روتيني من الدرجة الاولي......يعني مسألة وقت ان شاء الله

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

السن 10

التعليم 25

الخبره 21

الزوجه بكالوريوس 4 درجات

اشكرك يا باشمهندس / زناتى على ردك سؤال اخر الافضل التقديم اولا ام الاستعداد للايلتس وهل هذه الدرجات صعب الحصول عليها ؟

رابط هذا التعليق

الأعضاء الكرام

طبيعي جدا جدا

كتير من زملائنا ومنهم د سيرجيون من تاريخ المديكال خدوا 5 شهور لغاية ماطلبوا الباسبور

لو فيه مشكلة كانوا بعتولك ماتخافش :roseop:

رابط هذا التعليق

السن 10

التعليم 25

الخبره 21

الزوجه بكالوريوس 4 درجات

اشكرك يا باشمهندس / زناتى على ردك سؤال اخر الافضل التقديم اولا ام الاستعداد للايلتس وهل هذه الدرجات صعب الحصول عليها ؟

العفو تحت امرك

لا طبعا الافضل تاخدوا الايلتس ولما النتيجة تبقي في ايدك وتتاكدي انها كافية ان شاء الله تقدمي

كدة ورقك كله يخلص ان شاء الله في 6 شهور

رابط هذا التعليق

شكراً مدام سمية والله يطمنك ويوفقك في الخطوات القادمة

ده وقت طبيعي جدا للملف....لان فيه حاجة اسمها التشك الامني.....ده بياخد وقت حبتين

احنا المديكال بتاعنا استلموه في 23-6-2009 والفيزا جت 27-10 -2009

يعني تقريبا اربع شهور من تاريخ المديكال.....يبقي حضرتك تبدأ تقلق كمان شهر.....بس انا شايفة انو مفيش اي داعي للقلق لان الموضوع

روتيني من الدرجة الاولي......يعني مسألة وقت ان شاء الله

رابط هذا التعليق

شكرا زناتي بك بجد انت انسان كبير في أخلاقك وسلوكك وفي كل شئ لك مني كل احترام ودعواتي ولجميع الاعضاء بخالص التوفيق

طبيعي جدا جدا

كتير من زملائنا ومنهم د سيرجيون من تاريخ المديكال خدوا 5 شهور لغاية ماطلبوا الباسبور

لو فيه مشكلة كانوا بعتولك ماتخافش :rolleyes:

رابط هذا التعليق

السن 10

التعليم 25

الخبره 21

الزوجه بكالوريوس 4 درجات

العفو تحت امرك

لا طبعا الافضل تاخدوا الايلتس ولما النتيجة تبقي في ايدك وتتاكدي انها كافية ان شاء الله تقدمي

كدة ورقك كله يخلص ان شاء الله في 6 شهور

استادنا الفاضل الا ترى انه من الافضل لهم ان يبداوا اجراءات الهجره وفى نفس الوقت يستعدوا للايلتس وخاصة انهم مش محتاجين درجات عاليه يعنى ان شاء الله 7 دى حيجيبوها بكل سهوله ...يبقى لمادا الانتظار والاهم بقى انى قريت بس مش فاكره فين بالظبط قرأت انه ميعاد الايلتس لازم يكون بعد تاريخ التقديم يا ترى انا صح؟

رابط هذا التعليق

د صفاء منورة وحياة ربنا :rolleyes:

طب ماحنا قلنا على د يارا لانها عاوزة 7 بردة انها جايباهم جايباهم وجابت للاسف 6

فانا قلت خلينا في المضمون انا ماعرفش مستواه في النجليزي ايه ؟:) جايز دكتور في كلية الاداب قسم تاريخ والا حاجة

الاضمن انه ياخد الايلتس الاول علشان مايتزنقش لو لا قدر الله حصل حاجة في الايلتس وانتي عارفة التقديم بردة بفلوس

رابط هذا التعليق

يعنى احط بالبنك 5000 دولار كندى بس والافضل مزودش يعنى؟ بس انا قريت بموقع ان اربع اشخاص حوالى 17450 الف دولار كندى ؟ولادة بخصوص الفيدرالى؟

ذاك هو الفيدرالي

كيبك 4700 كندي يعني حوالي 23 الف جنيه مصري في حسابك وخلاص

بعد اذنكم يا جماعه هل اللى يهاجر كيبيك لازم يقعد فى كيبيك

يعنى محبوس فيها يعنى

ماينفعش يروح اى حته تانيه

زي تورونتو او بريتيش كولومبيا

والا ايه

ايهاب طاهر

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة :roseop:

سيقومون بالرد كل في حدود معرفته وطبعا هذا جهد تطوعي لا نبغي جزاءا ولا شكورا

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

السلام عليكم: عندي استفسار عن الهجرة وأرجو أن أجد هنا من يفيدني

أنا أعمل بدبي وقدمت أوراقي يوم 8 سبتمبر 2009 للهجرة إلى كيبيك. أود أن أعرف متى يمكنني استلام الفايل نامبر؟ و كم تستغرق العملية بالكامل، كما أود أن أعرف هل المقابلة صعبة باللغة الفرنسية علماً بأنني أتحدثها ولكنني ضعيف فيها؟ هل أجد فيكم من يرشدني عن المدة المستغرقة ويعطيني أي نصائح يمكن أن تفيدني في عملية الهجرة. ولكم جزيل الشكر.

أخوكم أحمد

ولو أن أنا جديدة بس حرد علي حضرتك في موضوع اللغة.

أعتقد إن الاحسن انك تاخد كورسات فرنساوي لأن أهم حاجة في كيبيك هي اللغة

شكراً جزيلاً على اهتمامكم بالرد، أنا فعلا باخد كورسات حالياً وصلت المستوى الخامس

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة :roseop:

سيقومون بالرد كل في حدود معرفته وطبعا هذا جهد تطوعي لا نبغي جزاءا ولا شكورا

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

السلام عليكم: عندي استفسار عن الهجرة وأرجو أن أجد هنا من يفيدني

أنا أعمل بدبي وقدمت أوراقي يوم 8 سبتمبر 2009 للهجرة إلى كيبيك. أود أن أعرف متى يمكنني استلام الفايل نامبر؟ و كم تستغرق العملية بالكامل، كما أود أن أعرف هل المقابلة صعبة باللغة الفرنسية علماً بأنني أتحدثها ولكنني ضعيف فيها؟ هل أجد فيكم من يرشدني عن المدة المستغرقة ويعطيني أي نصائح يمكن أن تفيدني في عملية الهجرة. ولكم جزيل الشكر.

أخوكم أحمد

كيبك اصبحت سريعة جدا اليومين دول

الفايل نومبر قد يصلك خلال من شهرين الي ثلاثة وميعاد المقابلة قول بعده بكام شهر

الموضوع علي بعضه حوالي سنة ونصف

بقية الاجابة ابحث في المنتدي واسال سيد منير

شكراً د. قناوي، ربنا يكرمك ويجعله في ميزان حسناتك، أنا هاخد لفة كدة أدور على سيد منير، ربنا يكرمكم جميعاً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا اخوانى فى هذا المنتدى الاكثر من رائع :roseop:

لقد راسلت عدة شركات للعمل فى كندا واحدى هذة الشركات وافقت على وبعد ملء الابليكاشن اعطونى ايميل مكتب الهجرة بكندا

وبعد ان راسلته ارسل الى اسئلة المقابله الشخصية (انتر فيو) عبارة عن عشرة اسئله وقد اجبت عليها جميعا وافادونى انه قد تم قبولى وانهم بصدد استخراج لى الفيزا بعد ان اقوم بمراسلة المكتب الرئيسى المنسق فى كندا

وقد راسلته فعلا وكانت تلك الرساله هى رده

THE HEAD QUARTERS OF COORDINATOR /NATURALIZATION U.S.A CANADA .

U.S.A Canada coordinator/naturalization

24NH close 54Flo Toronto Canada

Phone number

Fax +1 (208) 567-8979

.

Our job here is to screen all the nationalities from Africa Asia and Europe who are visiting The USA and Canada,

If the Applicant is unable to visit the zonal office, he or she should fill this form and submit it to our office as soon as possible, your visa approval letter fee should be sent to our zonal coordinator office that is in U.K through the information’s below, visa approval letter registration fee, 125 Pounds for per applicant applying for a visa to Canada.

PRINT OUT YOUR VISA APPROVAL LETTER FORM FILL AND SUBMINT IT BACK TO ME AS SOON AS POSIBLE.

Your full name…………………………………

Country of origin ______________

Date of births __________

Passport numbers_____________________

Tel Phone Numbers___________

Fax Numbers____________

Gender __male______

female______

Marital status ____________

Occupation _______________________

Years of experience ________

Registration fees 125 Pounds each person.

NOTE; OUR ZONAL COORDINATOR OFFICE THAT IS IN U.K CAN ONLY RECEIVE VISA APPROVAL LETTER FEE THROUGH WESTERN UNION MONEY TRENSFER TO THEIR OFFICE.

Sender’s name,

Receivers name, MR JOE PETER

Control numbers,

Question,

Answer,

Destination, U.K

Visa approval letter fee 125 Pounds.

Take Those six information’s to any Western union money transfer agent that is in your country and make your visa approval letter payment to our zonal coordinator office that is in U.K , its { 125 Pounds } per person, send your payment receipt to us after your payment for the confirmations.

Those are the information we need before releasing your visa document to you, send your visa approval letter requirements together with your fee as soon as possible,

PROF DEMBA NERUS

GENERAL COORDINATORS .

ارجوا ان تفيدونى ما الذى على فعله؟

وما مدى مصداقيه هذة الرساله

افيدونى بارك الله فيكم لان خبرتى ضعيفة جدا

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا اخوانى فى هذا المنتدى الاكثر من رائع :roseop:

لقد راسلت عدة شركات للعمل فى كندا واحدى هذة الشركات وافقت على وبعد ملء الابليكاشن اعطونى ايميل مكتب الهجرة بكندا

وبعد ان راسلته ارسل الى اسئلة المقابله الشخصية (انتر فيو) عبارة عن عشرة اسئله وقد اجبت عليها جميعا وافادونى انه قد تم قبولى وانهم بصدد استخراج لى الفيزا بعد ان اقوم بمراسلة المكتب الرئيسى المنسق فى كندا

وقد راسلته فعلا وكانت تلك الرساله هى رده

THE HEAD QUARTERS OF COORDINATOR /NATURALIZATION U.S.A CANADA .

U.S.A Canada coordinator/naturalization

24NH close 54Flo Toronto Canada

Phone number

Fax +1 (208) 567-8979

.

Our job here is to screen all the nationalities from Africa Asia and Europe who are visiting The USA and Canada,

If the Applicant is unable to visit the zonal office, he or she should fill this form and submit it to our office as soon as possible, your visa approval letter fee should be sent to our zonal coordinator office that is in U.K through the information’s below, visa approval letter registration fee, 125 Pounds for per applicant applying for a visa to Canada.

PRINT OUT YOUR VISA APPROVAL LETTER FORM FILL AND SUBMINT IT BACK TO ME AS SOON AS POSIBLE.

Your full name…………………………………

Country of origin ______________

Date of births __________

Passport numbers_____________________

Tel Phone Numbers___________

Fax Numbers____________

Gender __male______

female______

Marital status ____________

Occupation _______________________

Years of experience ________

Registration fees 125 Pounds each person.

NOTE; OUR ZONAL COORDINATOR OFFICE THAT IS IN U.K CAN ONLY RECEIVE VISA APPROVAL LETTER FEE THROUGH WESTERN UNION MONEY TRENSFER TO THEIR OFFICE.

Sender’s name,

Receivers name, MR JOE PETER

Control numbers,

Question,

Answer,

Destination, U.K

Visa approval letter fee 125 Pounds.

Take Those six information’s to any Western union money transfer agent that is in your country and make your visa approval letter payment to our zonal coordinator office that is in U.K , its { 125 Pounds } per person, send your payment receipt to us after your payment for the confirmations.

Those are the information we need before releasing your visa document to you, send your visa approval letter requirements together with your fee as soon as possible,

PROF DEMBA NERUS

GENERAL COORDINATORS .

ارجوا ان تفيدونى ما الذى على فعله؟

وما مدى مصداقيه هذة الرساله

افيدونى بارك الله فيكم لان خبرتى ضعيفة جدا

شكرا جزيلا

نصب يا مولانا بدون نقاش

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

دة نصب فعلا يا استاذ قناوى؟

بس حاسس ان الايميلات اللى براسلهم عليها مظبوطة ولا ايه؟

يعنى بتاع مكتب الهجرة اهو (immigrationiccanada@yahoo.ca)

وبتاع مكتب التوثيق اهو (canadacoordinator_office@yahoo.ca)

وكمان كانوا باعتين لى ختم كندى كدة على رساله الموافقة

ودى رساله الموافقة اللى كانوا باعتينها لى

CANADA IMMIGRATION BUREAU.

Flag Of Canada

ATTENTION APPLICANT,

I CONGRATULATE YOU FOR YOUR SUCCESSFUL PERFORMANCE IN YOUR IMMIGRATION INTERVIEW. ALL YOUR VISA APPROVAL LETTERS FOR THE COLLECTION OF YOUR VISA IS NOW FULLY READY,

NOW CONTACT THE CANADA COORDINATOR HEAD OFFICE FOR THE COLLECTION OF YOUR VISA APPROVAL LETTER IMMEDIATELY, FORWARD A COPY OF YOUR VISA APPROVAL LETTERS TO ME,

THAT WILL EMPOWER ME TO RELEASE YOUR VISA APPOINTMENT DATE THAT YOU SHOULD USE TO COLLECT YOUR VISA IN ANY OF OUR CANADIAN EMBASSY THAT IS IN YOUR COUNTRY WITH OUT ANY INTERROGATION FROM THE AMBASSADOR,

THIS IS THE CANADA COORDINATORS NAME: PROFESSOR DEMBA NERUS, AND THIS IS HIS E-MAIL ADDRESS CONTACT HIM IMMEDIATELY FOR ISSUING OF YOUR VISA FORM THAT WILL HELP US PROCEED IN ISSUING OF THE VISA TO YOU PLEASE RESPOND IMMEDIATELY YOU GET THE VISA FORM FROM CANADIAN COORDINATOR OFFICE APPROVED.

E-MAIL: canadacoordinator_office@yahoo.ca

M.D IMMI

MR JOHN BROWN

وكمان يوم السبت والاحد مردوش عليا عشان كان اجازة عندهم وردو على النهاردة عالعصر كدة

افيدنى ارجوك يا استاذ قناوى لحسن انا كنت عشمت نفسى :(

الله المستعان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...