اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عاجل أوتوبيس كام بيقف جنب سفارة كندا

Recommended Posts

انا موافق علي التقسيم بتاع حمودي

بالنسبة للغربلة, في توبكز ماتت من زمان و الاسألة بتاعتها اتكررت كتير دي ممكن تتلغي, بس قبل ما نلغي توبك بالكامل نحط اسمه علي توبك احنا بتوع الاتوبيس لمدة شهر و يتم التنويه عنه انه بعد شهر حيتقفل عشان محدش يضيف اي ردود عليه و اللي عايز منه حاجة ياخدها كوبس و يحطها في اي توبك قريب منه طبعا بعد التنويه علي احنا بتوع الاتوبيس

موضوع دمج التوبكز اعتقد حيبقي مش صعب, بس بارده نحط اعلان عنه و نشوف رأي الاعضاء

بجد انا مبسوط من التفكير تيم وورك و دي اللي كان ناقصنا في مصر, شفتم ازاي الافكار بتتكتر و بتبقي حاجة مفيدة بالتعاون بيننا كلنا, ده الفرق بيننا و بين الدول المتقدمة

رابط هذا التعليق

• الردود 160
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا معاك يا دكتور جادولى فى الموضوع الجديد

أهو على الأقل اتوبيسنا

ومعاك فى أول 3 نقاطومش معاك فى الرابعة

والخامسة دى هزار فسيبنا منها

ممكن يا جماعة نختار واحد مننا يبقى مسؤول قدام الادارة عن النظام فى باب كندا

ويبقى مسؤول قدامنا عن حرية رواد باب كندا

ومنع حد من التجاوز فى حقهم

ممكن؟

انا برشح يكون اكتر من واحد عشان اللي فاضي فيهم هو اللي يتكلم و منحملش علي واحد

رأيي بارده يكون في شروط معينة

السن : اكبر من 35 عام, عشان اقل من كدة بيكون في اندفاع الشباب (انا علي فكرة 31 يعني مش بكوسها لنفسي)

الخبرة : يكون قدم ملفه للهجرة او هاجر, عشان بيكون عنده الخبرة اللازمة انه يعرف مشاكل المهاجرين

المشاركات: مش مهم العدد, المهم يكون اسمه متداول كتير و الناس تعرفه

اللي فاكرهم من غير القاب: ايمن -الشامي -قناوي -حمودي -ايهاب- نصار-نونا-وجدي-ياسر, و لو حد تاني منطبقة عليه الشروط يا ريت يضيفه,

رابط هذا التعليق

دكتور احمد جاد جادولي

ونعم الرجال حضرتكم ربنا يكرمك مبادرة ممتازة

اعيد اقتراحاتي

انشاء موضوع واحد اسمه مثلا (من عنده استفسار سريع يتفضل هنا ) وبالتالي نبطل حكاية اسال واجري

ثانيا تثبيت عدد اكبر من المواضيع حتي يقراها العضو الجديد ويلاقيها في وشه مباشرة

نقل اي موضوع استفساري بسيط للموضوع الاول

المهم فيلم احنا بتوع الاتوبيس بطولة عادل امام عبد المنعم مدبولي سعيد عبد الغني

انتهي نهاية سيئة للغاية وكرهت نفسي بعد ما شفته

واتمني علي الادارة تغيير نهاية الفيلم بان يكون صفحة بيضاء بدل الانتحار الجماعي

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

اوكية

ناخد الأصوات

كل واحد من رواد باب كندا يختار ويرشح

واللى فى الاخوة مش فاضى أو معندوش الوقت يعتذر

عشان نحصر الترشيح فى الشخص الذي يستطيع القيام بالمهمة

الاخوة مع حفظ الألقاب

ايهاب والشامى وقناوى وياسر ومن يجد فى نفسة القدرة ولدية الوقت فليتفضل لترشيح نفسة

وهنقول عايزين اتنين عشان لو حد مش فاضى التانى يسد

وحتى لو الاتنين مش فاضيين نحط قواعد نتفق عليها عشان ما يحصلش لخبطة

يبقى قدامنا 3 حاجات

الأخوة المرشحين اللى فيهم عايز يعتذر لأى سبب يتفضل عشان نصفى اللستة أكتر بين المرشحين

واللى عايز يرشح نفسة يتفضل

التانية

نبدأ نحط قواعد ملزمة نتفق عليها واحنا بالفعل قلنا بعضها

التالتة نبدأ نفلتر الموضوعات ونقوم بالضم والاغاء والتثبيت حسب حالة كل موضوع

حد مختلف مع الكلام دة؟

رابط هذا التعليق

نتمنى تعليق الادارة على مناقشاتنا

عشان لو اللى بنقولة مش موافقة علية

أو شايفة انة ضد سياسة المنتدى

يبقى مافيش داعى نتعب نفسنا فى كلام مش هيتطبق

وشكرا للادارة

رابط هذا التعليق

أنا مع اقتراح د.قناوى فى عمل باب استفسار

يتحط جواة كل الاستفسارات الشخصية والتساؤلات

ومع ايضا تثبيت موضوعات الاخوة الافاضل المهاجرين لكندا زى جادوللى والشامى وتهامى وياسر ووجدى وغيرهم

مع حفظ الألقاب وعذرا ان نسيت أحدا

يبقى أن نصفى قائمة المرشحين للاشراف حسب رغبات المرشحين

هنستنى لما ييجوا كلهم

رابط هذا التعليق

http://www.canadavisa.com/canada-immigrati...board/index.php

منتدى الهجرة الانجليزى يا استاذ جادولى

كلامك صح يا استاذ احمد اللى يميز هذا المنتدى ان اللى فيه مصريين و عرب و الدم المصرى ... اللى انتم فى الغربة مفتقدينه

الأخت نونا انا مانى مصري لكن اصدقك القول هون العرب ماهون زين مع بعضهم و خاصة المصريين..هذا من تجربتي اكثر من 15 عام خارج الوطن..يوم ما سترين ذلك مليا.

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

أنا مع اقتراح د.قناوى فى عمل باب استفسار

يتحط جواة كل الاستفسارات الشخصية والتساؤلات

ومع ايضا تثبيت موضوعات الاخوة الافاضل المهاجرين لكندا زى جادوللى والشامى وتهامى وياسر ووجدى وغيرهم

مع حفظ الألقاب وعذرا ان نسيت أحدا

يبقى أن نصفى قائمة المرشحين للاشراف حسب رغبات المرشحين

هنستنى لما ييجوا كلهم

موضوع الاستفسارات الشخصية و السريعة ده ممكن يتعمل بسرعة, بس انا بحب بارده نأجلوا شوية عشان الالتزام بتاع اسبوعين من غير توبكز جديدة, و يا ريت الادارة اي توبك جديد يتفتح يتلغي في ساعتها في الاسبوعين اللي جايين, و بالطريقة دي نجبر الناس الجديدة انها تقرأ القديم او تدور علي اقرب توبك و تحط سؤالها

و الحاجة التانية بارده ان لو توبك الاسألة السريعة و الشخصية اتفتح دلوقتي, حيتردم في الهوجة دي

و اقترح ان توبك الاسألة السريعة و الشخصية يبقي موضوع مثبت عشان الكل يشوفوا و ساعتها كل الجداد في المنتدي حيبقي اسهل يحطوا السؤال فيه بدال ما يفتحوا توبك جديد

انا مع رأي حسام هو ايه رأي الادارة, بدال ما احنا بنتكلم و خلاص

رابط هذا التعليق

اولا: على فكرة انا عجباني جدا فكرة دكتور قناوي. وشايف ان تنفيذها هيكون سهل وهدفها سهل المنال.

ثانيا: انا شايف بدل مانرشح اتنين يكون اربعة وذلك لضمان الحصول على المراد من ذلك بشكل اكيد.

ثالثا: رئي الادارة مهم في الموضوع دة ووجهة نظرهم في حالة الرفض ومعرفة البديل المناسب. احنا في الاخر هدفنا واحد.

رابعا: كل عام وكل الناس الحلوة دية طيبة وعيد سعيد عليكم وبعودة الايام ياجماعة.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

4 لية بس يا عم سامح؟

باب كندا هيديروا أكتر م اللى بيديروا المنتدى فى وقت واحد؟

واحد أو اتنين على الأكثر كفاية

انا شايف الأفاضل الشامى

وايهاب سالم وجادوللى معانا

اية الأخبار؟

رأيكم اية فى الكلام دة؟

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

لحظة نظام من فضلكم ....

أولا قام هذا الموضوع من الهدف المطلوب منه بكل نجاح .... أثبت بالفعل ان باب الهجرة الي كندا أصبح منتدي داخل المنتدي لا يجب المساس به .... لم يلتفت اي زميل هنا الي كل ما كتبته و الذي كان أساسآ للأستفادة منه الي أكثر درجة و لكن الذي حدث انه تم تصنيفه علي انه هجوم و ضيق ..... و هنا انبرت الأقلام و تم البحث بكل طريقة سواء مهذبة سواء استفزازية علي كيفية تمييزه ... و ما ان تم اجراء تنظيمي للحد من الأستخدام السيء له حتي ظهر الوجه الذي كان مختفي كل تلك الفترة ....

يا سيد جادوللي بالفعل لم نري لحضرتك ما يسيء الي الآخرين حتي هذه اللحظة و لكنك و في 3 مداخلات في هذا الموضوع اظهرت جانبآ لم يكن واضحآ ... جانبآ أزعجني كعضو في المحاورات و أصابني بالأكتئاب الشديد ... طلبت ان يكون كلامك مع الزميل سي السيد او معي ... و صدقني في حالتي لم كن سأجد أفضل مما كتبه الزميل الفاضل عصام للرد علي كمية الإستفزازت التي رصعت مداخلاتك السابقة ...

هناك الكثير بالفعل كي نفعله و لكنك أخترت أسوأ الأساليب في الرد .. و هذا ليس له مكان بين صفحات المحاورات ....

الفاضل ايهاب

إرجع إالي كل السطور المظللة بالأحمر و اقرأها بعناية .... هل تجدها سليمة ؟؟؟ هل تجدها عادية ؟؟؟

هذا هو الكلام الذي تم وصفه بالفارغ و الذي يحمل طنطنة و استفزاز و بحثآ عن مشاكل .... أما عن قلة ذوقي ... فأنا أشكرك عليها.

ما أسفر عنه هذا الموضوع هو ما كنت أخشاه .... و كنت أتمني بالفعل أن أكون مخطيء .... و لكن الآن الواضح تمامآ ان هناك شيئآ يجب علاجه في اسرع وقت .... و هذا بالتأكيد ما سنقوم به .... فالأمر تجاوز كل الحدود .

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

http://www.canadavisa.com/canada-immigrati...board/index.php

منتدى الهجرة الانجليزى يا استاذ جادولى

كلامك صح يا استاذ احمد اللى يميز هذا المنتدى ان اللى فيه مصريين و عرب و الدم المصرى ... اللى انتم فى الغربة مفتقدينه

انا بالفعل عضو فى المنتدى دا ومنتديات اخرى انجليزية تحت اسم himmler

,بس للامانة.. منتدى محاورات المصريين انشط منتدى خاص بالموضوع دا

شوفو اى توبيك بيتفتح وفيه اى استفسار هتلاقو ردود خاطفة

بعكس المنتديات الاجنبية .. فيها شوية لا مبالاة.. انا طارح فيها استفسارات من اكتر من شهرين لغاية دلوقت محدش رد

رابط هذا التعليق

الفاضل سكوربيون

انا بكلمك الان كمشرف مش كعضو

واضح ان فية قرارات هتتاخد

اوكية

دة شغل الادارة ومش من حقنا نتدخل فية

وكلنا ثقة فيكم كاشخاص وكأفراد يطبقون فكر منتدى من أرقى المنتديات المصرية ان لم يكن أرقاها

لو ممكن اقول رأى شخصى لا اعبر عن أحد غيرى فية

باب كندا كان بة العديد من الاخطاء

وحدثت الأخطاء فى باب كندا ومن بعض روادة

نعم

لكن لم تكن الاخطاء فقط فى باب كندا أو فقط من رواد باب كندا

ليس معنى هذا أنى أدافع عن الخطأ

ونعممة

لأ

بس العقاب على خطأ يسرى على الكل

دى نقطة حبيت أوضحها

مع كل التقدير لشخصكم الكريم

تقبل تحياتى

رابط هذا التعليق

و صدقني في حالتي لم كن سأجد أفضل مما كتبه الزميل الفاضل عصام للرد علي كمية الإستفزاز الذي رصع مداخلاتك السابقة ...

يعني حتي لو كان ردي مستفز لاقصي حد فانا لم اسفه رأي احد او اقول ان كلامه فارغ, و ها انت تعيد نفس رد زميلك الفاضل الذي تحاشيت انا ان ارد عليه, و حتي لو كنت مستفز فانا اعتذرت للجميع و لكنك تعيد الكرة مرة اخري و تقول انك لن تجد افضل مما كتبه الفضل عصام و تتساءل من الذي يزيد النيران اشتعالا

الفاضل ايهاب

إرجع إالي كل السطور المظللة بالأحمر و اقرأها بعناية .... هل تجدها سليمة ؟؟؟ هل تجدها عادية ؟؟؟

نعم من الممكن ان يجدها ايهاب سليمة و عادية, تعرف لماذا ! لاني كما قلت نحن نعرف بعض و نتوقع طرق و اساليب كلامنا مع بعض, و هذا ما نوه عنه ياسر قبل ذلك, فان الشات او الكتابة تكون كلمات مجردة بدون تعبيرات او مشاعر فلذلك من الممكن فهمها بأكثر من طريقة, و لكن كلمة كلام فارغ لا يمكن احتمالها الا بطريقة واحدة

هذا هو الكلام الذي تم وصفه بالفارغ و الذي يحمل طنطنة و استفزاز و بحثآ عن مشاكل .... أما عن قلة ذوقي ... فأنا أشكرك عليها.

ليتك اقتصرت علي كلمة الفارغ مثل الفاضل عصام و لكنك اضفت اليها طنطنة و بحثا عن المشاكل

ما أسفر عنه هذا الموضوع هو ما كنت أخشاه .... و كنت أتمني بالفعل أن أكون مخطيء .... و لكن الآن الواضح تمامآ ان هناك شيئآ يجب علاجه في اسرع وقت .... و هذا بالتأكيد ما سنقوم به .... فالأمر تجاوز كل الحدود .

نفس شعوري منذ اسبوع, ان التوبكز المضافة بكثرة و دفن المواضيع المهمة كان شكلا غريبا لم اعهده منذ اشتراكي في المنتدي, و لكن ماذا كنت تخشي, اعتقد ان المنتدي الخاص بكندا لم تتواجد به مشاكل منذ 4 اشهر الا توبك واحد فقط تم غلقه, و ما هو الشئ الذي يجب علاجه اذا كان جميع مرتادي منتدي كندا متعايشين و متحاوريين بدون مشاكل او سباب؟ انا كلامك هذا جعلني اخشي ان يكون توقعات القدماء في المنتدي سليمة و انها اوامر لغلق المنتدي الخاص بكندا لاسباب مجهولة لنا, و الا لماذا اثارة هذا الموضوع في فترة لا يوجد بها سباب او تشاحنات, فقد رأينا التوبك فجأة, حتي انه يوجد اناس دخلوا و ردوا علي الموضوع بجدية و لم يلتفتوا كمية السخرية من رجال محترمة في طيات الكلام. و لم اعاتبك علي استفزازك و تجريحك في اناس لا تعلمهم لمجرد سؤالهم لبعض الاسألة من الممكن ان تكون مهمة لهم و تافهة بالنسبة لمن يعلمها. و لم اقل حتي نفس الجملة التي وصفتها لكلامي انه كلام فارغ

و شكرا علي تكرار الكلمة التي احدثت المشكلة, و الواضح انك تريد التعاون!!!

رابط هذا التعليق

من فضلكم ياحماعه انا راي ان تتم الغربله على محورين

المحور الاول تتخذف الرسائل الى مالهاش لازمه زي منور ياباشا شرفتنا انت فين مش معنى كده ان احنا نصادر حق الاعضاء فى مجاملة بعض ولكن مثلا

لو فى رساله بالشكل ده يتم خذفهل بعد اسبوع او بمجرد دخول اشهض الموحهه له على المنتدى

دي اولا ثانيا انا شايف انه يتم تقسيم الموضايع بعد غربلتها الى الثمانى مراحل الخاصة بالهجره

1 ) اسيباب الهجرة والدوافع واتخاذ القرار

2) كيبك والا فيدرالي

3) مليء الاستماره وارسالها

4)الانتظار وقايمه بالويتنج حتى يقوم الاعضاء بابلاغ بعضهم

5( المقابله وجو والمقابله وتجربة كل عضو الشخصيه فى المقابله والمحاذير وكيفيى اظهار نقاط قوة الملف

6) انتظار الفيدرالي

7)الكشف الطبي

8) اللاندنج وتجربة كل شخص فيه

ثالثا يتم فتح موضوع عن الحياة فى كندا عموما ومزاياها والمحاذير والسلبيات والايجابيات واقتراحات الاعضاء ذوي الخبره للقادمين الجدد بكيفية تلاي السلبيات

رابعا مواضيع متنوعه (ولكن هادفه)و

خامسا عملية التنقية والغربله ليست بالسهله واليسيره فمثلا ماهو مهم عن البعض غير مهم عند البعض الاخر وماهو غير مهم عند البعض مهم عن الاخرين لو رجعنا موضوع للاتوبيس مثلاد

فربما يوجد شهص باع الى وراه والى قدامه لممرد تحقيق حلمه واستف من جاره 500 جنيه وجاره التانى 1000 وعمال يحط قرش على قرش علشان الهحرة فبالتالي يهمه انه يحاول ضغطط النفقات قطبيعي انه يدور على اتوبيس يروح بيه المقابله لانه حط فلوس الشارع كله واقاربه فى البنك علشان الضمان المالي ويسال ( ده على سبيل المثال)وبالتالي لابد ان نقوم بمساعدته اىا كان تقييمنا للموقف

فبرده الغربله لازم تتم على اسس ومعايير دقيقه وللعلم موضوع الغربله ده مش سهل ممكن ياخد شهور

ولكن نتاجه ثمره طيبه لمريدي الهجرة وربما يكون سبب لوجود جاليه مصريه محترمه فى كندا

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

يبدو ان خطة شريرة نجحت لقفل هذا القسم

وانا حزين لان احدا لم يفطن ولم يشعر بان بعض المهاترات مفتعلة لا اقصد موضوع الاخ SCORPION بل اقصد بعض من صب الزيت علي النار من فترة

عموما

اتمني علي الادارة ان لا تخسر مجموعة ممتازة من الاعضاء

ودعوة لفتح صفحة جديدة

الا يكفي ذلك

عموما لو اغلق المنتدي

فانا اشكر كل من فيه وكل من ادلي بكلمة دون فائدة شخصية

و خسارة كبيرة جدا ان نخضع لقرارات قد تكون انفعالية

وياخسارة في يوم ليلة القدر يحصل كده

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ان شايف ان الادارة لازم تاخد موقف حاسم لان انا شايف ان اسلوب الحوار بيتطور للاسوء

مايلقش بمنتدى مؤئر هلى نا كثيرين وبيساعد فى اتخاذ قرارات حاسمة لدى اخرين بالاضافه الى انه موفر كمان والله لو رجعت بيا الايام مع احترامي الكامل لمحامي الهجرة الى انا بتعامل معاه الا انه كان ممكن قراري يختلف

هذا المنتدى عباره عن معلومات غزيرة

علاقات طيبه بين الاعضاء

دم مصري خالص

ارجو الا يتحول الا مساكن ايواء وشكرا

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

خواطر عضو مصري

كيف تحكم على مشاركة لعضو؟!!!

هل مشاركة جادة تخص سياسة مصر، والتي تقريباً نسمع مثلها ومثلها من مصادر عدة؟

أم

المشاركات الخدمية التي تقدم لشريحة كبيرة، والتي لا تتوفر بسهولة في مصادر اخرى؟

الساكت عن الحق شيطان اخرس

وأرض الله واسعة

واللي مالوش خير في اهله ..مالوش خير في حد

رابط هذا التعليق

ان شايف ان الادارة لازم تاخد موقف حاسم لان انا شايف ان اسلوب الحوار بيتطور للاسوء

لازم الاعضاء يكونوا اذكى من هذا، ولا ينساقوا وراء اي هراء لضياع طلباتهم.

الساكت عن الحق شيطان اخرس

وأرض الله واسعة

واللي مالوش خير في اهله ..مالوش خير في حد

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...