اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عاجل أوتوبيس كام بيقف جنب سفارة كندا

Recommended Posts

كلمة من نفسي

يوجد هنا كنوز بشرية لا يبتغون الا مرضاة الله والضمير وهم فرع كندا

الناس دي هاجرت خلاص وليسوا من ذوي المصالح الخاصة ولكنهم بكل شهامة مستمرون في تقديم النصح والخدمة المجانية

يمكن اكون انا ذو مصلحة لاني ماشي في الاجراءات مثلا انما هؤلاء الناس ما مصلحتهم الا فائدة اخوانهم

نماذج مشرفة بحق وتفرحك بمصر واولاد مصر الحقيقيين

وهم يستجقوا ان نحافظ عليهم بكافة السبل

لاادري ماذا اقترح لكن وضع وسام شرف تحت معرفاتهم هو اقل واجب وموضوع رمزي ومعنوي

طبعا علي جانب مصر يوجد ايضا مثلهم وبدون ذكر اسماء منعا للسهو ولكن كل شيء باين

شكرا للادارة والجميع

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 160
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تاييدا لما قاله الاخوة الاعضاء

و بدون زعل السادة المشرفيين

انا عرفت المنتدى ده انه منتدى المحاورن المصريون فى كندا ... علشان كده اشتركت به و تفاعلت فيه

لو انه مش خاص بكندا .. فكان هيكون ذى أى منتدى اخر بالنسبة لى و لن يكون لى حاجة انى اشترك به

يعنى الناس بتوع كندا هى اللى رفعة عدد الزوار و الاعضاء فى هذا المنتدى ...... لان اكيد مش انا بس اللى دخلاه علشان كندا بل موكد يوجد غيرى الكثير

تعرفوا انا حسة ان الابواب الاخرى غيرانين مننه هههههههههههه

علشان احنى مشاركتنا اكتر و اعضاء متفاعليين جدا و باب كندا لا ينام ليلا او نهارا لان اللى فى مصر نايمين اللى فى كندا صاحيين .. و علشان كدا كانت عناويينا فى الشريط وخدة المساحة الاكبر...

انا لا اايد ابد فتح 4 او 5 مواضيع لنفس المعنى او الغرض .......... و لكن حتى لو تجنبنا هذا هتلاقينا اكبر نسبة فى الشريط

انا الان بأصحى من النوم اول حاجة بعملها افتح اشوف ايه الجديد فى المنتدى ... و اكيد غيرى كتير بيعمل كده انتم يا سادا يا مشرفيين زعلانيين من كده ؟؟؟؟

و بعدين بدون زعل احد... فيه مواضيع الاقيها مشية امامى فى الشريط ملهاش لزمة خالص اشمعنه دى سيبنها

على سبيل المثال لا العدد و اسفة مقدما للجميع

فى بيتنا برص

عايزة اشترى شقة فى الساحل الشمالى

عايز اطمئن على صديق لى

حاجات من هذا القابيل ... بأه ايا من المواضيع دى اهم اللى عايز راى صحابه يشترى و لا لآ .... و له مثلا اللى ضرورى جدا يبعت صورة الباسبور بتاعة على ايمال او فاكس السفارة و مش عارفه و كتير جدا مش بيعرفوا يعملوا سيرش على النت .... نّذبحهم؟؟؟؟؟

و انتم مش عارفين ان الجماعة المهاجريين دول بيتعلقوا بقشاية يعنى اللى عايز يطمئن اوراقه ضاعت و له الفايل نمبر او متى الانترفيو يقدر يطمئن عن طريق معرفة زملاءه وصلوا لفين .... ليه تحرموهم من الامل ده او القشة دى .... هتكونوا انتم و الزمن ... و لا حرام

ذى ما كلنا حبينا المكان علشان حسينا فيه انه بيتنا و فيه اهلنا و ناس بتساعد و تشيل معانا همنا و تفكر معانا .... لو حسينا اننا تقال او غير مرغوب فينا ممكن نتركه ذى ما قال استاذ احمد جاد ( جادولى) .... و اعتقد انتم مش عايزيين كده

السادة المشرفين الافاضل انتم غلطم فى حق اعضاء و زوار باب كندا مرتان الاولى بإذالة العناويين من الشريط و الثانية بالاتوبيس

شكرا جزيلا

و اسفة مرة اخرى

و كل عام و حضراتكم بخير

رابط هذا التعليق

الله ينور يا باشمهندس فيروس

هية كدة صح

باب للاستفسارات الشخصية

اسمة كدة

ايا كان العضو جديد أو قديم

مادام هيقول أنا كذا وكذا واية رأيكم

والاجابة هتبقى بقدر المشكلة أو السؤال الشخصى

وأقترح تعميم فكرة الباب ايضا فى باقى ابواب المنتدى

ثانيا انا مع تخصيص موضوع لكل واحد من خبرائنا بالحياة فى كندا

موضوع لكل من الأفاضل ايهاب سالم وياسر وجادوللى وتهامى وموضوع قناوى يستمر زى ما هوة

(مع حفظ الألقاب فيمن ذكر اسمة من الأفاضل)

وايضا يجب فلترة ما سبق من عدة موضوعات وضمها أو الغاءها

اية رأى الادارة والأعضاء؟

:)

رابط هذا التعليق

انا عن نفسي مش بدخل الا منتدي الهجرة بس و مش بحاول اشوف باقي المواضيع

انا عارف ان في توبك كتيرة مفتوحة ملهاش لازمة بس للحق ده حصل في اخر اسبوع بس و انا بقالي اكتر من 4 شهور مشارك في المنتدي, يعني الموضوع ده مستجد و اللي بيفتح التوبكز دي بيكونوا ناس اول مرة بيشاركوا لدرجة اني شكيت انه يكون شخص او مجموعة متعمدة تعمل كدة عشان تلخبط المنتدي بتاع الهجرة.

انا عن نفسي بعت للادارة المواضيع المكررة و اللي ملهاش لازمة عشان اتخاذ اللازم

بس بجد ليه الادارة سايبة المواضيع التانية اللي فيها العك ده بارده و مركزة مع بتوع الهجرة, انا شايف ان اكتر منتدي بيدخله الناس هو بتاع كندا, يعني مصلحة للادارة و ترتيب السايت بيزيد عالميا و فلوس الاعلانات بتكتر, يعني المفروض اننا الفرخة اللي بتجيب بيضة دهب, حد بس يحاول يشوف كم عدد متصفحي منتدي كندا بالنسبة لباقي المنتديات و حيعرف ان المنتدي ده بقي بتاعنا و معتش بتاع المالك, يعني من الاخر المفروض اننا لنا معاملة متخصصة لان المجموعة بتاعة كندا ممكن تقوم اي منتدي تاني في خلال شهر واحد

موضوع الهجوم علي المهاجرين انا اول مرة اسمع عنه عشان يمكن لسة جديد نسبيا بارده في المنتدي, بس يا ريت حد يقوللي كان رد فعل الادارة ايه

حتة استغلال كدة في الاخر, مش المفروض يبقي لنا نسبة من فلوس الاعلانات عشان بارده الناس بتدخل عشانا يا عم ياسر

فاذا شعر أحدآ منا ان المكان ضاق به و ان " المجموعة بتاعة كندا ممكن تقوم اي منتدي تاني في خلال شهر واحد" ... فله بالطبع مطلق الحرية في تنفيذ ما يريد ...

مش فاهم

يعني انت حاسس اننا ملناش لزمة في المنتدي, او احنا زي بقية الناس التانية

انا حاسس اننا مميزين جدا, كفاية ان منتدي كندا من اكتر المنتديات جدية و في ناس بتعتمد عليه بحق عشان مستقبلها, و كفاية تعرف ان في ناس بتوصل كندا و بتوع المنتدي بيستنوها و بيظبطولهم السكن و العربية و بيخلصوا معاهم مشاكل الايام الاولي لحد ما يقفوا علي رجليهم.

يعني بقية المنتديات لو كانت مهمة مش حتوصل لحد منتدي الهجرة اللي بيكون مصيري في حياة المهاجرين,

انا بس عايز اقول ان كان في توبك مفتوح عشان طارق نور, انا بجد مش عارف مفتوح ليه, انا حسيت ان اللي فتحه حس ان مفيش حد بيشارك في المنتدي فحب يفتح اي توبك عشان الناس تشارك, و توبك كان مفتوح عشان بقعة جت علي بنطلون جوز واحدة ست و مش عارفة تعمل ايه, و كان قناوي مشارك فيه و يا ريت تقرأ الردود و قوللي رأيك بصراحة, لو هو ده مستوي المحاورات اللي شايفه باهمية منتدي كندا يبقي عليه العوض

و طبعا كل شوية الاقي توبك عشان مقالة للاسواني و لا لاي كاتب تاني و مرة عشان الاهلي و الزمالك و التريقة بين الفريقين, ده حتي اعتقد ان شفت توبك للاسماعيلي, يعني بقت صحافة صفراء!

ده غير التوبكز اللي ماتت خالص و معتش حد حتي بيفكر يزورها,

سكوروبين باشا, انت عايش في اوروبا و عارف البيزنز, حاجة بتشيل حاجة, منتدي الهجرة رواده بالميات و شايل توبكز كتيرة جدا, و الناس اللي فيه عارفين بعض و اهل كندا ادري بشعوبها, و فيه ناس افاضل و كبار مقاما و سنا و عندهم القدرة علي تضبيط الامور لو خرجت من السيطرة و تنسيق منتدي كندا افضل من اي مشرف,

انا مع اقتراح دكتور ايمن ان الاشراف علي منتدي كندا يبقي بالنتخاب و نختار ناس معينة من جوة منتدي كندا, يعني من الاخر حكم ذاتي و نخليها فيدرالية, معلش يا ولاد ما انتم عارفين انا في كيبك و نعرات الاستقلال و الحكم الذاتي و الانفصال عن كندا. و الاحسن نعمل تصويت لكل رواد منتدي كندا و نشوف هم عايزين حكم ذاتي و لا عايزين الادارة هي المشرفة

اه معلش يا د ايمن و د حسام انا بجد مشغول و مش حقدر اتحمل مسؤلية الاشراف علي المنتدي عشان امتحاناتي, ممكن ان شاء الله الانتخابات اللي بعدها, الله الله الله, دي الانتخابات بقت امر واقع ولا ايه

دا كلام قريته هنا ..

وأكثر الأوصاف تأدبا لهذا الكلام .. انه كلام فارغ

ويفتقر اللياقة أو الحد الأدنى من الفهم لأهداف المنتدى اللى بيستضيف أصحاب هذا الكلام ..

المنتدى يا حضرات ليس من أولوياته .. ولن يكون يوما أن يتباهى بعدد الزوار ..

سهل جدا أن يضاف إعلان للمنتدى فى أماكن كتير الإعلان فيها بتعريفة ..

وسهل جدا وفى وجود كل أصحاب الخبرات فى مجال الآى تى وانا منهم أن يتم عمل إيميل شوتس ...

والمنتدى يا حضرات ما بيحققش فلوس .. ومش عايز يحقق فلوس .. ومش ناوى يحقق فلوس عن طريق زيادة الزوار أو الموضوعات ..

وباختصار .. البعض فى باب كندا يمثل عيئا ثقيلا على إدارة الموقع ..

والأكثر من ذلك أنه لا يفهم أنه عبء .. بل ومتخيل إنه بيخدمنا .. !!!

لقائل هذا الكلام .. حضرتكم إنشاء منتدى بيتكلف أول مرة فى حدود 2000 جنيه وبعد ذلك سنويا حوالى 900 جنيه

إيه رأيك لو تنشيء منتدى متخصص فى موضوع كندا بدل ما تذلنا بجميل وهمى موجود فى خيالك انت بس؟

فكرة هايلة صح؟

وأخيرا باعتذر لكل الزملاء الذين لا يمسهم كلامى .. لكن الكلام مستفز جدا الحقيقة وغير مسئول

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

لاتؤاخذونى ياجماعة انا كنت مستغرب بيروح فين الصابون وورق التواليت من Rest Rooms ، والـ Parking دائما على آخره لدرجة انى مش لاقى مكان اركن سيارتى والمبيعات فى الـ Gas Station والـ SubWay أقل من الاول وناس داخلة وناس خارجة.

واخيرا اكتشفت السبب ، أكتشفت ان الزوار كل مشكلتهم انهم بيكونوا مزنوقين ، ، وبعدين بيعايرونا وبيطلبوا منا اننا نحمد ربنا على الزحمة دى وان لولاهم ماكانش الـ rest Rooms بتاعتنا اشتغلت.

ياحضرات ماحدش طلب من زوار كندا كافى انهم يدخلوا بالمشاريب ، لكن المطلوب شوية تنظيم واحترام نفس واحترام الغير ، بعض رواد كندا كافى الغير مهتمين او مهمومين بمصر واللى بيجرى فى مصر ، بيفتكروا انهم مازالوا فى مدرسة ابتدائى ، شتيمة والفاظ خارجة وشكاوى ، وده كعبلنى وانا باجرى فى الفسحة وده وقع لى سندويتشى.

بعض الاعضاء يكتب 40 مداخلة فى اليوم ، ولاتجد من بين الـ 40 مداخلة فكرة او معنى يمكن ان يستفاد منه ، مجرد اقتباس لمداخلة اخرى مع اضافة كلمة " كتر خيرك " او شكرا ، او مش عارفين نودى جمايلك فين ، تماما كمن يهتف " ايه الحلاوة دى " كل دقيقة اثناء اذاعة اغنية. او ان يقتبس مداخلة كولها صفحة ، وفى أخرها يضع وجه تعبيرى.

احنا كل مايهمنا ان تكون المحاورات مركزا حواريا تثقيفيا راقى فى لغة واسلوب اعضائه فى الحوار ، مايكونش عامل زى محطة الاتوبيس او الـ Gas Station .

عايزين المحاورات تكون مصرية فى المقام الاول ، تهتم بالشأن المصرى كما تهتم بشئون اعضائها الشخصية .

ولمن يتحدثون عن عدد الزوار وانه لولا زوار كندا كافيه ماكان كل هذا العدد من الزوار ، أقول لهم فى حاجة اسمها الـ Band Width والتى يجب ان تزيد كلما زاد عدد الزوار ، ولى يزيد الـ Band Width فإن هذا يعنى قيمة مالية اضافية يدفعها صاحب الموقع والذى بالطبع لم يطلب ان يكون الدخول بالمشاريب ، ولم يستخدم اعلانات تنط للزوار كلما فتحوا صفحة حتى يعوض جزءا من المصروفات.

الفكرة ببساطة اننا يجب ان نكون راقين فى تعاملتنا ، فى الفاظنا ، فى اسلوبنا ، فى مخاطبة بعضنا البعض ، واعتقد ان الكثيرين قد استفادوا من وجودهم داخل اروقة المحاورات من تحسن اسلوبهم فى الكتابة وطريقة تعاملهم مع الآخرين.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انا عن نفسي مش بدخل الا منتدي الهجرة بس و مش بحاول اشوف باقي المواضيع

انا عارف ان في توبك كتيرة مفتوحة ملهاش لازمة بس للحق ده حصل في اخر اسبوع بس و انا بقالي اكتر من 4 شهور مشارك في المنتدي, يعني الموضوع ده مستجد و اللي بيفتح التوبكز دي بيكونوا ناس اول مرة بيشاركوا لدرجة اني شكيت انه يكون شخص او مجموعة متعمدة تعمل كدة عشان تلخبط المنتدي بتاع الهجرة.

انا عن نفسي بعت للادارة المواضيع المكررة و اللي ملهاش لازمة عشان اتخاذ اللازم

بس بجد ليه الادارة سايبة المواضيع التانية اللي فيها العك ده بارده و مركزة مع بتوع الهجرة, انا شايف ان اكتر منتدي بيدخله الناس هو بتاع كندا, يعني مصلحة للادارة و ترتيب السايت بيزيد عالميا و فلوس الاعلانات بتكتر, يعني المفروض اننا الفرخة اللي بتجيب بيضة دهب, حد بس يحاول يشوف كم عدد متصفحي منتدي كندا بالنسبة لباقي المنتديات و حيعرف ان المنتدي ده بقي بتاعنا و معتش بتاع المالك, يعني من الاخر المفروض اننا لنا معاملة متخصصة لان المجموعة بتاعة كندا ممكن تقوم اي منتدي تاني في خلال شهر واحد

موضوع الهجوم علي المهاجرين انا اول مرة اسمع عنه عشان يمكن لسة جديد نسبيا بارده في المنتدي, بس يا ريت حد يقوللي كان رد فعل الادارة ايه

حتة استغلال كدة في الاخر, مش المفروض يبقي لنا نسبة من فلوس الاعلانات عشان بارده الناس بتدخل عشانا يا عم ياسر

فاذا شعر أحدآ منا ان المكان ضاق به و ان " المجموعة بتاعة كندا ممكن تقوم اي منتدي تاني في خلال شهر واحد" ... فله بالطبع مطلق الحرية في تنفيذ ما يريد ...

مش فاهم

يعني انت حاسس اننا ملناش لزمة في المنتدي, او احنا زي بقية الناس التانية

انا حاسس اننا مميزين جدا, كفاية ان منتدي كندا من اكتر المنتديات جدية و في ناس بتعتمد عليه بحق عشان مستقبلها, و كفاية تعرف ان في ناس بتوصل كندا و بتوع المنتدي بيستنوها و بيظبطولهم السكن و العربية و بيخلصوا معاهم مشاكل الايام الاولي لحد ما يقفوا علي رجليهم.

يعني بقية المنتديات لو كانت مهمة مش حتوصل لحد منتدي الهجرة اللي بيكون مصيري في حياة المهاجرين,

انا بس عايز اقول ان كان في توبك مفتوح عشان طارق نور, انا بجد مش عارف مفتوح ليه, انا حسيت ان اللي فتحه حس ان مفيش حد بيشارك في المنتدي فحب يفتح اي توبك عشان الناس تشارك, و توبك كان مفتوح عشان بقعة جت علي بنطلون جوز واحدة ست و مش عارفة تعمل ايه, و كان قناوي مشارك فيه و يا ريت تقرأ الردود و قوللي رأيك بصراحة, لو هو ده مستوي المحاورات اللي شايفه باهمية منتدي كندا يبقي عليه العوض

و طبعا كل شوية الاقي توبك عشان مقالة للاسواني و لا لاي كاتب تاني و مرة عشان الاهلي و الزمالك و التريقة بين الفريقين, ده حتي اعتقد ان شفت توبك للاسماعيلي, يعني بقت صحافة صفراء!

ده غير التوبكز اللي ماتت خالص و معتش حد حتي بيفكر يزورها,

سكوروبين باشا, انت عايش في اوروبا و عارف البيزنز, حاجة بتشيل حاجة, منتدي الهجرة رواده بالميات و شايل توبكز كتيرة جدا, و الناس اللي فيه عارفين بعض و اهل كندا ادري بشعوبها, و فيه ناس افاضل و كبار مقاما و سنا و عندهم القدرة علي تضبيط الامور لو خرجت من السيطرة و تنسيق منتدي كندا افضل من اي مشرف,

انا مع اقتراح دكتور ايمن ان الاشراف علي منتدي كندا يبقي بالنتخاب و نختار ناس معينة من جوة منتدي كندا, يعني من الاخر حكم ذاتي و نخليها فيدرالية, معلش يا ولاد ما انتم عارفين انا في كيبك و نعرات الاستقلال و الحكم الذاتي و الانفصال عن كندا. و الاحسن نعمل تصويت لكل رواد منتدي كندا و نشوف هم عايزين حكم ذاتي و لا عايزين الادارة هي المشرفة

اه معلش يا د ايمن و د حسام انا بجد مشغول و مش حقدر اتحمل مسؤلية الاشراف علي المنتدي عشان امتحاناتي, ممكن ان شاء الله الانتخابات اللي بعدها, الله الله الله, دي الانتخابات بقت امر واقع ولا ايه

دا كلام قريته هنا ..

وأكثر الأوصاف تأدبا لهذا الكلام .. انه كلام فارغ

ويفتقر اللياقة أو الحد الأدنى من الفهم لأهداف المنتدى اللى بيستضيف أصحاب هذا الكلام ..

المنتدى يا حضرات ليس من أولوياته .. ولن يكون يوما أن يتباهى بعدد الزوار ..

سهل جدا أن يضاف إعلان للمنتدى فى أماكن كتير الإعلان فيها بتعريفة ..

وسهل جدا وفى وجود كل أصحاب الخبرات فى مجال الآى تى وانا منهم أن يتم عمل إيميل شوتس ...

والمنتدى يا حضرات ما بيحققش فلوس .. ومش عايز يحقق فلوس .. ومش ناوى يحقق فلوس عن طريق زيادة الزوار أو الموضوعات ..

وباختصار .. البعض فى باب كندا يمثل عيئا ثقيلا على إدارة الموقع ..

والأكثر من ذلك أنه لا يفهم أنه عبء .. بل ومتخيل إنه بيخدمنا .. !!!

لقائل هذا الكلام .. حضرتكم إنشاء منتدى بيتكلف أول مرة فى حدود 2000 جنيه وبعد ذلك سنويا حوالى 900 جنيه

إيه رأيك لو تنشيء منتدى متخصص فى موضوع كندا بدل ما تذلنا بجميل وهمى موجود فى خيالك انت بس؟

فكرة هايلة صح؟

وأخيرا باعتذر لكل الزملاء الذين لا يمسهم كلامى .. لكن الكلام مستفز جدا الحقيقة وغير مسئول

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

تم تعديل بواسطة Scorpion
الشخصنة
رابط هذا التعليق

بداية أنا من الناس اللى مالهمش لازمة فى المنتدى ولا بيزودوا دخل المنتدى من الإعلانات زى رواد باب كندا, ولكن عنوان الموضوع شدنى ودخلت أقرأ أشوف إيه حكاية الأتوبيس ده.

وبصراحة الكلام عن نشاط باب كندا وأهميته أكتر من أى باب تانى وإن باب كندا ورواده هما اللى هما والباقى مالهمش لازمة كلام مستفز جداً لأى عضو من اللى مالهمش فى موضوع الهجرة, أنا بجد حزين لوجود هذه الأفكار عند البعض, وأنا.....اللهم إنى صائم

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ما شاء الله , اسلوب الانتخابات بدأ اهه و الادارة حتبدأ تعبي الناس و المشتركي يبدأوا يقفوا مع الادارة ويلمعوا فيها و باب كندا كخة و وحش

بس زي ما الاخ ياسر قال و نونا و ناس كتيرة هو اشمعني باب كندا يعني هو المشكلة و لا السوق بتاع محاميين الهجرة بدأ يقف , هو يا جماعة حد في الادارة كان محامي هجرة :roseop:

رابط هذا التعليق

ما شاء الله , اسلوب الانتخابات بدأ اهه و الادارة حتبدأ تعبي الناس و المشتركي يبدأوا يقفوا مع الادارة ويلمعوا فيها و باب كندا كخة و وحش

بس زي ما الاخ ياسر قال و نونا و ناس كتيرة هو اشمعني باب كندا يعني هو المشكلة و لا السوق بتاع محاميين الهجرة بدأ يقف , هو يا جماعة حد في الادارة كان محامي هجرة :roseop:

ردك على مشاركتى متوقع من أسلوب تفكيرك اللى واضح من مشاركاتك

وأنا بقولك ولا الإدارة بتعبى ولا احنا بنلمع, وسايبنهالكم مخضرة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

لو الادارة اتشطرت علينا وقفلت مواضيعنا هانقدم طلب هجرة لمنتدى محاورات الكنديين ماهي كلها هجرة برده

ونفتح توبيك اسمه القادمون من مصر

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

اللي واضح من مشاركاتك

مع انك بتقول انك ملكش في منتدي كندا, طيب ازاي عرفت اسلوب تفكيري :roseop:

رابط هذا التعليق

عزيزى وأخى د.جادوللى

أتمنى ان نوقف الكلام فى موضوع الاوتوبيس دة

وبالنسبة لتعيين مشرف لباب كندا

احنا اقترحنا يكون حد من اللى بيفكر فى الهجرة أو هاجر بالفعل

مش معقول مثلا هنجيب أى حد مضاد للفكرة ويبقى مشرف

يعنى باشمهندس محمد عبدالعزيز مثلا مش هينفع نختارة

دة لو هوة رضى اساسا :roseop:

صلوا ع النبى يا جماعة

أرجوكم يحق الشهر الفضيل

وبحق العشر الأواخر

فلنغلق الكلام فى الموضوع

الرسالة بتاعة الموضوع وصلت

وبالفعل فية أخطاء

وأرى برضة ان الأخطاء ليست فقط فى باب كندا

ممكن نهدى ونحل مشاكلنا بالراحة

اتمنى من الكل أن يوافق على افتراحى بغلق الكلام فى الاتوبيس

الله يسامحكم أعزائى سكوب ومحمد

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

لو الادارة اتشطرت علينا وقفلت مواضيعنا هانقدم طلب هجرة لمنتدى محاورات الكنديين ماهي كلها هجرة برده

ونفتح توبيك اسمه القادمون من مصر

بس المحاورات حتبقي بالفرنساوي, و اهه فرصة تحسن اللغة يا حمودي :roseop:

رابط هذا التعليق

اللي واضح من مشاركاتك

حضرتك لك كام مشاركة فى الموضوع ده ماشاء الله يعنى اللهم لا حسد, حاجة كده تزود زيارات المنتدى وتزود ترتيبه

shawshank

رابط هذا التعليق

عزيزى وأخى د.جادوللى

أتمنى ان نوقف الكلام فى موضوع الاوتوبيس دة

وبالنسبة لتعيين مشرف لباب كندا

احنا اقترحنا يكون حد من اللى بيفكر فى الهجرة أو هاجر بالفعل

مش معقول مثلا هنجيب أى حد مضاد للفكرة ويبقى مشرف

يعنى باشمهندس محمد عبدالعزيز مثلا مش هينفع نختارة

دة لو هوة رضى اساسا :roseop:

صلوا ع النبى يا جماعة

أرجوكم يحق الشهر الفضيل

وبحق العشر الأواخر

فلنغلق الكلام فى الموضوع

الرسالة بتاعة الموضوع وصلت

وبالفعل فية أخطاء

وأرى برضة ان الأخطاء ليست فقط فى باب كندا

ممكن نهدى ونحل مشاكلنا بالراحة

اتمنى من الكل أن يوافق على افتراحى بغلق الكلام فى الاتوبيس

الله يسامحكم أعزائى سكوب ومحمد

يا د حسام بالله عليك انت تعرفني من اد ايه

و بعدين ييجي واحد يقول علي كلامي فارغ, يبقي ده نسميه ايه, و الشكلة انه ميعرفش اسلوبي في الحوارات و امتي بتكلم جد و امتي بهزر, يعني قلت عايزنها فيدرالية و حكم ذاتي زي كيبك, يعني حبة هزار علي حبة جد, يكبرهالي بالحمر و يخليها زي الشجر في خريف كندا بالالوان و يهاجمني فيها, ده كلام بارده, هاتلي مرة واحدة انا هاجمت انسان في المنتدي او سفهت كلامه او حتي مسيته بكلمة واحدة, ده حتي اللي بيكررا السؤال 100 مرة و بيفتح 100 توبك بكلمه بمنتهي الادب و ارده عليه مرة تانية و تالتة, بس بجد مش طريقة اسلوب حوار معايا,

يعني بعد 15 سنة خدمة في ثانوي اقوم اقف (وش عادل امام في مدرسة المشاغبين علي رأي التهامي ربنا يعديه من امتحان جوهانسبرج) :roseop:

رابط هذا التعليق

اللي واضح من مشاركاتك

حضرتك لك كام مشاركة فى الموضوع ده ماشاء الله يعنى اللهم لا حسد, حاجة كده تزود زيارات المنتدى وتزود ترتيبه

مش فاهمك, انا بقول انك قلت مش بتشارك في منتدي كندا, انا بسألك ازاي عرفت اسلوب تفكيري

رابط هذا التعليق

د.جادوللى

م.محمد عبدالعزيز

أنا أعرفكوا انتم الاتنين

وانتم الاتنين والله العظيم من أكتر من احترمت فى حياتى

المشكلة ان انتوا الاتنين ماتعرفوش بعض

صلوا ع النبى

احنا فى أيام مفترجة

رابط هذا التعليق

يا جماعة الناس بتوع كندا دول كانوا مرتاحين اوي و نعرف نخلص مشاكلنا و ده لو حصلت مع بعض, و عارفين اسلوبنا كلنا في الكلام و معظمنا كلم بعض في التليفون و في ناس قابلت بعض, يعني مينفعش واحد من برة يدخل فجأة و يفهم كلام مكتوب باسلوبه و عمر الكلام المكتوب بيعبر عن الانفعالات و لا بيوضح الصورة الا لو كان في عشرة بين الاشخاص

انا رأيي الادارة تحط نقط ايه المطلوب من منتدي كندا و ايه المشاكل اللي المنتدي سببها,

مثلا: شريط الاخبار كان مشكلة عندها و ادي اتلغي

موضوع البند ويدث: طيب نشوف الادارة عايزة ايه مننا في, يعني لو ينفع نشارك بمبلغ عشان نزوده ممكن نشارك

خلافات: مفيش بيننا اي خلافات

غيرة مننا علي رأي نونا: مش عارف ايه الحل في دي :roseop:

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...