اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عاجل أوتوبيس كام بيقف جنب سفارة كندا

Recommended Posts

we 3ala keda momken nela2y leban netghadda beh

ana 3adel el6aweeel

3awez a2oulouqou 3ala 7aga

tegou nerou7 canada weneqlebha marageeeeeeeeeeh

هذة عينة من ديالوجات كائنات حية

والله العظيم انا من أكثر من يحلمون بالهجرة لكندا

وأسرنى حديث كل الاخوة الافاضل الذين ساعدونا مثل الافاضل وجدى ود.الشامى ود.تهامى

ود.جادوللى

وباشمهندس ياسر وأينشتين وغيرهم وأرجو المعذرة ان كنت قد نسيت أحدا منهم

انما كل واحد يدخل ويسأل أسئلة لو بص شوية هيلاقيها

على الكتابة السمجة بتاعة الفرافير بتوع اليومين دول

شكرا ع الفقرة دى الافاضل سكوربيون

ومحمد

وبجد احنا نستاهل اكترمن كدة

طب انا عندى فكرة ليه مش كل فترة مثلا سنة او 6 اشهر

تغربلوا المواضيع

يعنى تفحصوها الصالح تخلوه و الغير نافع او مفيد تشيلوه

اقتراح جميل وياريت اعضاء باب كندا الدائمين والمقيمين اقامة شبه دائمة أن يتفضلوا ويقوموا بهذا العمل تخفيفا عن اخوة لكم فى الاشراف يهمهم ان يقرأوا ويشاركوا ايضا فى الحوار.

فليس من المعقول ان اوفر بعضا من وقتى كى اتصفح المنتدى فاقضى وقتى فى مراجعة ماخلات الآخرين او ان اقضى ساعتين فى غربلة مداخلات الآخرين.

احنا اعضاء مثلكم ولسنا موظفين.

ياريت هذه الدعوة توجه للزوار الدائمين المقيمين داخل باب الهجرة لكندا ، وجهزوا قائمة بالموضوعات المطلوب حذفها ، وياريت يتم ترشيح احد المقيمين بالباب ليتولى هذه المهمة.

ana kont bab3at llmoshref lama alaei bab malhosh lazma, da kan zaman

bas delwaqti ma3atsh mela72, kol yom abwab gidida, wi 2li 3ando so2al bi3mel topic gdid 3ashano, ana mosta3ed asa3d fi elgharbala, bas me7tag access 3ala el site,

elomda gadolly :lol:

و انتش صادق يا استاذ جادولى كل يوم تلاقى 3 او اربع مواضيع بلا مبالغة و لله و كلهم يحملون نفس العنوان ... بتغاظ لما الاقى واحد فاتح موضوع كامل علشان بس يسأل سؤال اجابته فى كلمتان ... ما يدخل اى توبيك ذات صلة و يسأل سؤاله و مليون واحد هيجوبه ... انا اليوم لما شفت التوبيك ده قبل ما افتحه اتخضيت ... و قلت لنفسى هى وصلت هههههههههههههانهم يسأله على الاتوبيس كمان

رابط هذا التعليق

• الردود 160
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا سكوربيون الا توبيس تحت بيتك بيزمر عليك منتا لا تنزل بسرعه لتركب تاكس ايه يا عني لما تدفع 20 او 30 جنيه عشان تروح للسفاره وياريت متكلمش سواق التاكس عن الاجره او العداد عشان هيحكليلك العيال وامهم ولسه عليه اقساط

ريح دماغك انتا من الاول وادفعله ال30 جنيه من سكات

---------

في سؤال هو المنتدى رافض ليه يحطلي صوره عند اسمى كل شويه يقولى خطا او ملكش صلاحيه رغم ان في ناس ليهم اقل منى في عدد المشاركات و حطو لهم صور (يمكن دول يكونو من ركاب التاكس) الله يخليك يا سكوربيون قولى الموضوع ده غايظنى اوىىىىى

تم تعديل بواسطة drbeso
رابط هذا التعليق

طب انا جاء فى بالى فكرة تانية ايه رايكم ان كل عضو يكون له الحق فقط انه يفتح 1 موضوع كل شهر ... و الشهر اللى مش هيفتح يروح عليه ... كمان حاجة تانية الموضوع اللى يقل عدد المشاركات فيه عدد عدد معين يحذف اخر الشهر .... ايه رايكم فى الافكار دى ؟؟؟

رابط هذا التعليق

طب انا جاء فى بالى فكرة تانية ايه رايكم ان كل عضو يكون له الحق فقط انه يفتح 1 موضوع كل شهر ... و الشهر اللى مش هيفتح يروح عليه ... كمان حاجة تانية الموضوع اللى يقل عدد المشاركات فيه عدد عدد معين يحذف اخر الشهر .... ايه رايكم فى الافكار دى ؟؟؟

أحييكى على موضوعيتك يا أخت نونا

وادى دكتور جادوللى جاب المشكلة وشخصها

اللى عندة مشكلة بيفتحلها موضوع مستقل

حاجة حلوة قوى بصراحة

يا جماعة انا باجى أدور على معلومة كنت قريتها

بحس انى اروح كندا أسهل

وبالنسبة لمقترحاتك يا أخت نونا

فانا مختلف معاها

حتة ان كل واحد يبقالة كوتة يفتح موضوع واحد لأ

دة فية ناس زى ياسر وجادولى وغيرهم مع حفظ الالقاب أتمنى انهم يفتحوا مواضيع لأنهم بيساعدوا بجد

وفية ناس جاية تهزر وتلعب

فمينفعش نساوى الاتنين ببعض

وبالنسبة للاقتراح التانى

افرضى ان فية موضوع اتفتح عشان سؤال معين وكان مهم

وجالك د.جادوللى أو باشمهندس ياسر أو باشمهندس ايهاب سالم أو د.الشامى أو د.تهامى

وجابلك الخلاصة فى رد واحد

مشاركة واحدة رد فيها رد مابعدة رد

وتوقفت المشاركات فى الموضوع بناءا علية

نقوم نلغيها؟

مع ان أكيد ناس جديدة بتيجى تقراها

الحل هو النظام

وصدقونى مش صعب

واحد عايز يسأل عن حاجة فى الكيبيك

يبقى هنتكل على الله ونروح موضوع الكيبيك بتاع د.جادوللى

هتسال عن اى تامينات أو غذاء أو عربيات روح توبيك باشمهندس ياسر

أو د.تهامى بعد ما يرجع من جنوب افريقيا ولا فرنسا مش عارفين

أقولكم كل واحد من الأخوة الأفاضل اللي بيساعدونا نعمل توبيك باسمة

توبيك لباشمهندس ايهاب

وواحد لدكتور جادوللى

وواحد مثبت بتاع د.الشامى

وواحد بتاع باشمهندس ياسر

وبالنسبة لما قبل الهجرة

ادى موضوع د.قناوى كيف تهاجر بدون ما تتسرق وتوفر 3000 دولار أمريكى أمريكا نفسها مش لاقياهم فى ازمتها دى

صدقونى

النظام سهل

مش صعب

عايو روح مسؤولية

وعايز شوية تعب صغيرين

انا تعبت خلاص

رابط هذا التعليق

بص اركب مترو انفاق وانزل سعد زغلول وامشى فى الشارع الى قدام المجطه الى بيطلع على القصر العيني وعدى القصر العيني وكمل يبقى كده وصلت سفارة كندا و وفرنا ليك 29 جنيه الفرق بين التاكسي والمترو بس حاول تركب فى وقت مافيش فيه زحمه علشان هدومك ماتتكسرش وتبقى داخل السقاره زي الى جاى من خناقه بالاضافه لشوية البرفان هايكونوا طاروا فى المترو بس هاتعمل ايه لو المقابله 8:30 الصبح او 2:30 الظهر ياترى هاتركب نفس المترو

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

ana ba3at llmoshrefeen 3ashan yelgho awo yen2lo aktar mn 10 topics, ya rit tkon el taqarir wasalt, 7ad mn elmoshreffen yorod 3alia

ma3lsh ya gama3a mafish keyboard arabic asli fi elkolya, at3oli awi awi, akhokom mazno2 gedan fi elderasa, wi yemkn el aiam 22li gaia 3aizkom to3zoroni lawo mosh barod besor3a 3ala el as2la, bas ana begad lama 2la2i 7ala mestad3ia, zai wa7ed gawabo da3 awo el 7alto beta3t elhegra m2zma awi barod bardo.

ya rit bardo elnas el adima tesa3d showaia wi yeb3ato llmoshreffen taqarir 3ala dameg topics awo cancel topics, bas ya rit takhdo balko kowais ahsan n cancel hagat mohma awo nedai3 ma3lomat kan makanha ma3roof

رابط هذا التعليق

a3mel 2 3ashan ab2a super member :lol:

افتح توبيك و اسأل فيه السؤال ده

هههههههههههههههههههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

اولآ ... أعتذر بالفعل علي السخرية المطوية التي غلفت هذا الموضوع .. أعتذر للفاضل باتمان و لكل من شعروا بالضيق من جراء بداية هذ الموضوع .... و لكن لم يكن باليد حيلة بالفعل ....

لم يكن باليد حيلة امام عدم الإهتمام التام الذي غرقنا فيه مؤخرآ من تحول باب بدأ جادآ و يقدم بالفعل معلومة قيمة و لزملاء أفاضل نعتز باضافاتهم و بأهتمامهم بالرد بأسلوب مميز .... و لكن رويدآ رويدآ تحول هذا الباب الي مواضيع تشات ... مواضيع تسخر من المصريين و من الوطن و تصب جام غضبها علي اي شيء له علاقة بهما ... مواضيع يشارك فيها بعض من هو يعيش بالفعل هناك و يدعي أنه يعيش في جو حضاري ... و لكن تلك الحضارة تختفي عندما يشارك في النقاش و يظهر وجه آخر ... يصل به الأمر أحيانآ الي استخدام الرسائل الخاصة في اهانات و تهديدات لا تليق بأشخاص ناضجة تتمتع بالحياة في ظل نظام حضاري كما تدعي .....

لم يكن هذا الهدف المرجو من تخصيص باب منفصل يدور حول كندا ....

اشكر الفاضلة nona alawaal و الفاضل حسام و الفاضل gadolly علي اهتمامهم بالرد و ايجاد الحلول .. فهذا يعني موافقة ضمنية ان هناك شيئآ غير سليم يحتاج الي حل ....

بالنسبة لحذف المواضيع الغير هامة ... فالسؤال يأتي منطقيآ : من يقرر أنها غير هامة ... أي موضوع لم يخالف قواعد الكتابة في المحاورات لا مجال لحذفه .... علي أسوأ التقدير نستطيع فقط ضمه الي ما يشابهه من مواضيع ... و لكن بالله عليكم كيف نستطيع القيام بذلك وسط شلال من المواضيع التي تدور حول سؤال واحد ... و انتهز تلك النقطة لأشكر بالفعل الزملاء الأعزاء الذين يقومون من تلقاء انفسهم بلفت نظر المشرفين لتكرار مواضيع معينة او استخدام سيء لهذا الباب ...

و لكن هذا ليس بكافيآ ... الحل الفعلي يتوقف علينا جميعآ .. علي جدية الطرح و ابداء قليل من الأهتمام بالبحث بين المواضيع قبل طرح اسئلة جديدة و التي لو ضغطنا بالماوس بعض ضغطات سنجدها قديمة و تم الإجابة عليها بالفعل ..

فلتجعل هذا تدريب لنفسك قبل الهجرة ... لن تستطيع ان تعيش في بلد غريب و انت تنتظر ان يأتي لك الآخرين بالحلول و الأجوبة بملعقة و يقولك "هممممممم يا جمل" .... لن تجد هذا "التدليع" هناك .... و بما أني كل ثقة ان جميعنا في استطاعته بالفعل القيام بهذا الجهد ... فلما اذن الإستسهال ...

فليعذرني الزميل الفاضل الذي فتح موضوع يسأل فيه عن رقم فاكس السفارة الكندية !!! و لكن هل هذا الأمر بهذه الصعوبة .. الغريب في فتح هذا الموضوع لم يكن طرح السؤال نفسه و لكن الذي جعلني اندهش بالفعل هو الرد علي هذا السؤال ... دون أن يستغرب أحدآ اننا وصلنا الي تلك الدرجة ....

أعتذر مرة أخري لإتخاذي من موضوع واضح و معروف مثال لما أريد توصيله .. فآخر ما أبغي أو أتمني أن أقوم بإحراج زميل لي في منتدي يجمعنا ... و لكنه جاء كالقشة التي قسمت ظهر البعير ....

الحل الوحيد لإعادة هذا الباب الي هدفه الحقيقي هو جدية الطرح .. و تعاوننا جميعآ علي رفض ما هو مكرر او ليس ذو عائد ايجابي فعلي ...

أشكركم لسعة صدركم و تقبلوا فائق إحترامي و مودتي

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

a3mel 2 3ashan ab2a super member :lol:

يادكتور جادوللى انت بالفعل انسان سوبر

كفاية أخلاقك ونيتك الطيبة

وحتة سوبرممبر دى متعلقة بالمشاركات لما توصل 1500

لكن الاشراف مش بعدد المشاركات

رابط هذا التعليق

انا اقترح أن يتم ترشيح ابواب معينة بالاسم

والكتابة تكون فيها حسب صلتها بالموضوع

ويتم تقييد انشاء اى موضوع جديد خارج الموضوعات الجديدة الا بعد موافقة الادارة

بعد بيان ان هناك سبب لفتح موضوع جديد غير الموجودين بالفعل

ان وافقت الادارة ورات ان السؤال أو الموضوع يحتاج لموضوع جديد كان بها

وان رفض

يطرح العضو التساؤل داخل أقرب الأبواب للموضوع

ويتم عمل ابواب نرشحها كالاتى

موضوع د.الشامى المثبت

موضوع التجميع لأهم ما قيل عن كندا الذى قام بة سين سين

موضوع كل شيئ عن كيبيك لدكتور جادولى وهيتحط فيى كل مايخص الحياة بالكيبيك

موضوع للدكتور تهامى

وموضوع للباشمهندس ايهاب

والباشمهندس ياسر

وموضوع د.قناوى

وموضوع للصيادلة (طبعا ما انا منهم وأهى نهاجر ونخف عن البلد الزحمة الصيدلية اللى فيها)

وهكذا

ولا يتم عمل موضوع جديد الا باستئذان الادارة بعد بيان السبب

كل دة نعملة بعد ما نفلتر ال 12 طن موضوعات مالهومش لازمة دلوقتى

الخلاصة

روح المسؤولية

تنظيم الموضوعات

الحرية فى الطرح لكن تقييد انشاء موضوعات جديدة الا بعد اذن الادارة لبيان الاهمية

ان نهتم كأعضاء بالمكان زى المشرفين

ما المكان بتاعنا برضة

ونفلتر كل اللى مالوش لازمة

هذة مجرد مقترحات

رابط هذا التعليق

a3mel 2 3ashan ab2a super member :rolleyes:

يادكتور جادوللى انت بالفعل انسان سوبر

كفاية أخلاقك ونيتك الطيبة

وحتة سوبرممبر دى متعلقة بالمشاركات لما توصل 1500

لكن الاشراف مش بعدد المشاركات

Rabna yebarek feek, Allahoma ag3alni khair mma yazonon

bas 7ta hezar 3ala elmashi, momkn al3ab fi el counter 3ashan azawed mosharkati :lol:

رابط هذا التعليق

يا اخوانا انا ساكن في كفر طهرمس

حد يعرف لو في مكروباص بيروح السفارة الكندية

الرجاء الاجابة للاهمية :lol:

رابط هذا التعليق

الفاضل سكربيون ,

رغم أتفاقى مع الجميع و على رأسهم دكتورنا العزيز حسام يوسف و المشرف الفاضل محمد فى ضخامه العبأ الواقع على المشرفين فى الحفاظ على الأسس و المعايير التى بنى المنتدى على أساسها و نال بها أحترام الجميع الأ أنى مازلت أوجه اليك نفس السؤال الذى لم تتكرم بالرد عليه ....أشمعنى هذا الباب ....يوجد أبواب فى المنتدى بها مواضيع بالمئات كلها مجرد صفحه و عباره عن أسئله فى منتهى الغرابه طرحتلك فى مداخله سابقه بعض منها ...

متعرفوش مرتب مهندس فى القصيم كام لو سمحتم , أنا جايلى عقد قطر محدش يعرف ظروف الحياه ايه هناك , انا مبرمج و جايلى عقد فى دبى السكن بكام ....عايز أسرح بعربيه فول محدش عنده خبره يفيدنى ....عاجل جدا ....أنا نازله السعوديه لوحدى ياترى ياهل ترى الناس موقفها منى حيكون ايه .....و غيره و غيره ...محدش طلع أقتراح ليه نغربل المواضيع ديه و نعملها فى موضوع واحد المستجدين فى السعوديه ....أو مشاكل عامه للقادمين الجدد...

كل ماتش كوره فى مصر للأهلى و الزمالك له موضوع و تهانى و أشتباكات فكريه ....نغربل المواضيع و نخلى موضوع واحد الأهلى و الزمالك على مر العصور من العصر الطباشيرى حتى الأن ....

أشمعنى المهاجريين أو اللى عايزيين يهاجروا هم اللى مواضيعهم مستفزه و تستحق كل التريقه دى ....و مش بس ترقيه ده أنت علشان مهذب بس مشتها ترقيه.... فى بعض الأحيان بيتهم المهاجريين بالكفر و أسقاط فروض الأسلام كالزكاه و يعتدى عليهم بالدعاء و أكيد تذكر ذلك.

سبق و أوضحت أن المقاطعات و المدن الكنديه مختلفه تماما فى ظروفها يعنى أنا مقدرش أتكلم غير على تورنتو , أخى جادولى ميقدرش يفتى الأ على كيبك , المهندس حورس فى ألبرتا , أينشتين فى مونتريال و غيره أوتاوا و حتى داخل المقاطعه الواحده صعب ان تلم بكل جوانب الحياه بالقدر الذى يسمحلك بأفاده الآخريين ...و غير ذلك المهاجريين نفسهم توجهاتهم مختلفه علشان كده كل منهم بيسأل فى ما يعنييه ....

هذا المنتدى ملكيه خاصه موجهه للمنفعه العامه و بالتالى فلامجال لمناقشه قواعده فهذا من حق المالك فقط و لذلك اذا كان -و بمنتهى الصدق أقولها -وجودنا غير مرحب بيه تستطيع بكل بساطه ألغاء عضويه المهاجريين بأعتبارهم بيغيروا المسار المرسوم للمنتدى و الذى يعنى بقضايا المصريين و المغتربين فى الدول العربيه فقط و بما انهم لا تنطبق عليهم صفات المواطنه أو الأغتراب فلايحق لهم التمتع بصفه العضويه كالآخريين ...بس من غير تريقه ....

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

اقترح عليكم، تعيين الناس القدامى في هذا المجال مشرفين على هذا الباب إذا يرغبون، بصلاحيات معروفة لمتطلبات حذف ودمج المواضيع.

أو تقسيم هذا الباب الذي يحتوي على كل شيء عن كندا - حتى السياسة الداخلية لها مواضيع – الي ابواب فرعية :

السكن في كندا

خطوات تقديم طلب الهجرة

العمل في كندا

الدراسة في كندا

استفسارات عامة

التسول في كندا

الخ

الساكت عن الحق شيطان اخرس

وأرض الله واسعة

واللي مالوش خير في اهله ..مالوش خير في حد

رابط هذا التعليق

الفاضل سكربيون ,

رغم أتفاقى مع الجميع و على رأسهم دكتورنا العزيز حسام يوسف و المشرف الفاضل محمد فى ضخامه العبأ الواقع على المشرفين فى الحفاظ على الأسس و المعايير التى بنى المنتدى على أساسها و نال بها أحترام الجميع الأ أنى مازلت أوجه اليك نفس السؤال الذى لم تتكرم بالرد عليه ....أشمعنى هذا الباب ....يوجد أبواب فى المنتدى بها مواضيع بالمئات كلها مجرد صفحه و عباره عن أسئله فى منتهى الغرابه طرحتلك فى مداخله سابقه بعض منها ...

متعرفوش مرتب مهندس فى القصيم كام لو سمحتم , أنا جايلى عقد قطر محدش يعرف ظروف الحياه ايه هناك , انا مبرمج و جايلى عقد فى دبى السكن بكام ....عايز أسرح بعربيه فول محدش عنده خبره يفيدنى ....عاجل جدا ....أنا نازله السعوديه لوحدى ياترى ياهل ترى الناس موقفها منى حيكون ايه .....و غيره و غيره ...محدش طلع أقتراح ليه نغربل المواضيع ديه و نعملها فى موضوع واحد المستجدين فى السعوديه ....أو مشاكل عامه للقادمين الجدد...

كل ماتش كوره فى مصر للأهلى و الزمالك له موضوع و تهانى و أشتباكات فكريه ....نغربل المواضيع و نخلى موضوع واحد الأهلى و الزمالك على مر العصور من العصر الطباشيرى حتى الأن ....

أشمعنى المهاجريين أو اللى عايزيين يهاجروا هم اللى مواضيعهم مستفزه و تستحق كل التريقه دى ....و مش بس ترقيه ده أنت علشان مهذب بس مشتها ترقيه.... فى بعض الأحيان بيتهم المهاجريين بالكفر و أسقاط فروض الأسلام كالزكاه و يعتدى عليهم بالدعاء و أكيد تذكر ذلك.

سبق و أوضحت أن المقاطعات و المدن الكنديه مختلفه تماما فى ظروفها يعنى أنا مقدرش أتكلم غير على تورنتو , أخى جادولى ميقدرش يفتى الأ على كيبك , المهندس حورس فى ألبرتا , أينشتين فى مونتريال و غيره أوتاوا و حتى داخل المقاطعه الواحده صعب ان تلم بكل جوانب الحياه بالقدر الذى يسمحلك بأفاده الآخريين ...و غير ذلك المهاجريين نفسهم توجهاتهم مختلفه علشان كده كل منهم بيسأل فى ما يعنييه ....

هذا المنتدى ملكيه خاصه موجهه للمنفعه العامه و بالتالى فلامجال لمناقشه قواعده فهذا من حق المالك فقط و لذلك اذا كان -و بمنتهى الصدق أقولها -وجودنا غير مرحب بيه تستطيع بكل بساطه ألغاء عضويه المهاجريين بأعتبارهم بيغيروا المسار المرسوم للمنتدى و الذى يعنى بقضايا المصريين و المغتربين فى الدول العربيه فقط و بما انهم لا تنطبق عليهم صفات المواطنه أو الأغتراب فلايحق لهم التمتع بصفه العضويه كالآخريين ...بس من غير تريقه ....

طبعا انا باخد كلام ياسر علي انه ثقة, انا عن نفسي مش بدخل الا منتدي الهجرة بس و مش بحاول اشوف باقي المواضيع

انا عارف ان في توبك كتيرة مفتوحة ملهاش لازمة بس للحق ده حصل في اخر اسبوع بس و انا بقالي اكتر من 4 شهور مشارك في المنتدي, يعني الموضوع ده مستجد و اللي بيفتح التوبكز دي بيكونوا ناس اول مرة بيشاركوا لدرجة اني شكيت انه يكون شخص او مجموعة متعمدة تعمل كدة عشان تلخبط المنتدي بتاع الهجرة.

انا عن نفسي بعت للادارة المواضيع المكررة و اللي ملهاش لازمة عشان اتخاذ اللازم

بس بجد ليه الادارة سايبة المواضيع التانية اللي فيها العك ده بارده و مركزة مع بتوع الهجرة, انا شايف ان اكتر منتدي بيدخله الناس هو بتاع كندا, يعني مصلحة للادارة و ترتيب السايت بيزيد عالميا و فلوس الاعلانات بتكتر, يعني المفروض اننا الفرخة اللي بتجيب بيضة دهب, حد بس يحاول يشوف كم عدد متصفحي منتدي كندا بالنسبة لباقي المنتديات و حيعرف ان المنتدي ده بقي بتاعنا و معتش بتاع المالك, يعني من الاخر المفروض اننا لنا معاملة متخصصة لان المجموعة بتاعة كندا ممكن تقوم اي منتدي تاني في خلال شهر واحد

موضوع الهجوم علي المهاجرين انا اول مرة اسمع عنه عشان يمكن لسة جديد نسبيا بارده في المنتدي, بس يا ريت حد يقوللي كان رد فعل الادارة ايه

حتة استغلال كدة في الاخر, مش المفروض يبقي لنا نسبة من فلوس الاعلانات عشان بارده الناس بتدخل عشانا يا عم ياسر :lol:

رابط هذا التعليق

الفاضل yassir,

بحثت كثيرآ حتي أجد سؤال حضرتك الذي طرحته عليّ سابقآ و لم أرد عليه .. و اصدقك القول لم أجده ... فأرجو بالفعل ان تلفت انتباهي في اي موضوع كان ....

( أهه آديني اتعديت و ما بقيتش ادور و عايز الأجابة في برشامة )

علي اية حال ما فهمته ان السؤال يدور حول "إشمعني" .....

إشمعني السعودية و الخليج ,,,, و كندا لأ ...

إشمعني الأهلي و الزمالك .... و كندا لأ ....

سيدي الفاضل ... و إن كنت أوافقك أن المبدأ الواحد ... و لكن هل تجد حضرتك ان المقارنة صحيحة .... قد يكون هناك بالفعل موضوعآ سطجيآ من فترة للأخري يظهر في أبواب مختلفة و ليس في أبواب بعينها .. ففي كل باب مواضيعآ ما أو اسئلة نستطيع أن نصنفها انها ساذجة .. او غير ذات أهمية ... او ... أو ... أو .... و لكنها أبدآ لم تطغي علي باقي مواضيع المنتدي ....و بالأخص لم تتكرر بوتيرة مبالغآ فيها ... مما يجعلنا لا نعتبرها ظاهرة في طريقها الي السيطرة علي باقي البواب .... و السيطرة هنا بمعني أن تكون هي اللون الظاهر فقط .... مما يجعل المشاركين في حوارات أخري يحجمون عن اضافة ردود مادام مصيرها هو الردم تحت سيل عناوين ذات لون واحد فقط ... و هذا آخر ما نبغيه جميعنا من هذا المكان الذي أخترناه لنجتمع فيه علي إختلاف ميولنا ....

أنا لم ألجأ الي السخرية ( و التي اعتذرت بكل صدق عنها ) الا بعد أن اعيانا الحيل في اقناع بعض الزملاء بعدم استخدام هذا الباب بهذه الصورة .... و التي تكاثفت بصورة داعية بالفعل الي التدخل في الفترة الأخيرة .... و من الواضح انه اسلوب نجح الي حد ما في لفت الأنظار الي تلك المسألة و نتيجة ايجابية اتخذها كمثال هو هذا الحوار بيني و بين حضرتك .. و الذي أجزم ان هناك الكثيرين الآن ممن لم يلتفتوا الي رسائلنا الأخيرة سيغير قليلآ من طريقة استخدامه لهذا الباب ...

سؤالي الآن أوجهه لحضرتك ... هل أنت راض بالفعل علي الشكل الذي وصل اليه باب الحياة و الهجرة الي كندا ؟؟؟

شيئآ أخيرآ

تلك الجملة حملت كثيرآ من القسوة و جانبها الصواب الي حد كبيرآ ... لأنه ببساطة كثيرآ جدآ من الزملاء هنا هم من المغتربين في دول أجنبية بل و شريحة كبيرة أيضآ من المشرفين يعيشون في المهجر ( و أنا شخصيآ منهم ) ... فلا اساس اذن لهذا التحليل ... و الا ما كان هناك أساسآ فائدة لفصل باب المغتربين لنجعل لكندا بابآ خاص بها ... بينما جميع الدول الأخري في باب واحد آخر ... بكل ما حمله هذا من اتهامات لمحاورات المصريين بأنها تبحث عن الكم لا الكيف ......

علي أي حال و كما يقولون الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية ... و لك دائمآ ... حضرتك و جميع اسرة المحاورات كل المودة و الأحترام ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

وأنا اتفق مع الأخ العزيز باشمهندس ياسر

مش بس باب كندا اللى حصلتلة المشكلة دى

باب المغتربين ايضا

مفيش حضانة فى ينبع وتكون مش عارف بكام؟

وأسئلة زى دى

أعتقد ان المنتدى فية أكثر من باب محتاج اعادة تنظيم

مش بتهم المشرفين بالتقصير

بالعكس

بس لازم يبقى فية تحديث لتنظيم العمل لان المنتدى كل شوية بيكبر

وبخصوص دزجادولى انا بقولة

لأ

متلعبش فى العداد

رابط هذا التعليق

وأنا اتفق مع الأخ العزيز باشمهندس ياسر

مش بس باب كندا اللى حصلتلة المشكلة دى

باب المغتربين ايضا

مفيش حضانة فى ينبع وتكون مش عارف بكام؟

وأسئلة زى دى

أعتقد ان المنتدى فية أكثر من باب محتاج اعادة تنظيم

مش بتهم المشرفين بالتقصير

بالعكس

بس لازم يبقى فية تحديث لتنظيم العمل لان المنتدى كل شوية بيكبر

وبخصوص دزجادولى انا بقولة

لأ

متلعبش فى العداد

انا مبدخلش غير باب كندا معرفش اللى بيحصل بره ... بس فعلا فيه مواضيع بقرأها فى الشريط خارج مواضيع باب كندا بس فعلا ملهاش لزمة و برضه استغربت ليه منعوا مواضيع كندا انها تتغرض فى الشريط و تتعرض مثل هذه المواضيع

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل المشرفون على المنتدى

اولا انا باشكركم على حسن تعاونكم فى النهوض بهذا المنتدى الى اعلى مكانه بين الناس

لكن للاسف اسلوب السخرية من بعض الاعضاء على فتح عدة توبيك من الممكن ان تكون عن طريق التنويه بوضع توبيك جديد مثلا اسمه رساله بالغة الاهمية من المشرفين لانكم عندما وضعتم التوبيك بتاع الاتوبيس كثيرا من الناس من الممكن الا تدخله بسبب انه سؤال هايف لايرد عليه

ثانيا : انا مع من قال انه لماذا هذا مع كندا بالذات هل فعلتم هذا مع باقى المواضيع غير كندا ام انها سياسة معينه من قبل مافوق ولن اتحدث عنها لانه من الممكن ان يقفل هذا التوبيك من اصله

ثالثا: انا معكم ان هناك عديد من المواضيع التى ليس لها اهمية والحل من وجهه نظرى المتواضعة مابلى

من الممكن تعيين 4 من الدائمين على هذا التوبيك كل منهم ياخد توبيك واحد ويكون له الصلاحية لالغاء اى توبيك يرى انه لايخدم الموضوع الذى هو مشرفه ضمنيا . ثم يرسل اليكم التقارير وهو الوحيد القادر على ارسال التقارير غير ذلك لايحق لاى عضو ان يرسل التقارير

النهاية والنتيجة من عمل ذلك حصر كل التوبيك وتقسيمها الى اربع فئات فقط كل فئة داخليا تعنون بعناوين فرعية وهذا شان المشرف على التوبيك الواحد ويرسل لكم هذا المشرف التقارير الفرعية لكل مشرف اصلى عام وبالتالى العمل يكون اقل والتنظيم افضل

اختيار المشرف على الباب

ي تم عن طريق الانتخاب بشرط ان يكون على الاقل امضى على وجودة مدة وله عديد من المشاركات الجادة وليس جديد ( لان هناك من يستخف دمه ويدخل بعده اسماء للاستظراف) ولنا امثله عديدة على ذلك وانتم تعرفون من هم

المشرفين على كل توبيك لابد ان يكون لهم عائد على مايبذلونه ليس من الشرط ان يكون عائد معنوى بل من الممكن ان يكون عائد معنوى مثلا اشتراكه مجانيا فى موقع من المواقع المفيده او اعطاء له مساحة مجانية من مساحة المنتدى ليفعل بها مايشاء مثلا لعرض شهاداته او لعرض اى شىء

انا عن نفسى سوف ارشح اربعة تتوافر فيهم مايلى (الادب والاخلاق- مداومتهم على الدخول الى المنتدى- مساعدتهم المؤثرة لكل اعضاء المنتدى

1- د احمد جاد (جادولى(

2- مدام نونا

3-الاستاذ ياسر

4. د الشامى و الدكتور التهامى ( وضعتهم فى الاخر ليس بسبب الا لعدم مداوتهم على الدخول لظروفهم بل هم من المؤسسين للهجرة لكندا)

واخيرا يكون التصويت خلال مده معينه ولنقل اسبوع من غدا وتعلن النتيجة فى توبيك وتعلن الموافقة الرسمية لهم فى توبيك اخر وتقام حفلة لهم فى توبيك ثالث

اخيرا وليس باخر ارجوا ان يتسع صدر كل من يقرا كلامى هذا

اخوكم فى الله ايمن

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...