اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

((((( بعض ))))) المهندسين و الدكاترة

جويرية

Recommended Posts

ها يا جماعة :roseop: :lol:

انتهيتوا على إيه ؟ :wub:

أعمل إيه فى أى حد ما يقوليش يا باشمهندس ؟ .. أضربه ؟ .. ما اردش عليه ؟ .. أبص له من فوق لتحت ومن تحت لفوق ؟ أعيط ؟ .. أصرخ ؟ أموِّت نفسى ؟ .. أروح على قبر والدى واقول له يا خسارة فلوسك اللى دفعتها فى تعليمى ؟ .. ولاَّ أفضل عادى زى ما انا ؟ ..

طيب أعمل إيه فى اللى يقول لى ياباشمهندس ... آخده بالحضن ؟ .. أعزمه على حاجة ساقعة ؟ أقول له : تُشكر يا أمير يابن الأصول ؟ أروح أوزن نفسى أشوف زدت قد إيه ؟ ولاَّ أضربه بالنار علشان جويرية ترتاح ؟

:blink: :blink:

أقول لكم ؟؟؟

أحسن حاجة أقفل الجهاز وأقعد افكر فى المصيبة السودة دى md2:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

• الردود 103
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أسمحوا لى أعرض وجهة نظرى

أرى اننا كمجتمع له عاداته وتقاليده قد خلطنا بين عدة أمور

هناك القاب مهنية ، والقاب اجتماعية والالقاب الاجتماعية تختلف من مكان لمكان حسب البيئة الاجتماعية.

استخدام الالقاب المهنية داخل لابأس به بل هو واجب كعملية ادارية وتنظيمية. اما العيب فهو فى استخدامها خارج نطاق العمل ، حيث يجب ان يتساوى الجميع فى لقب واحد وهو " السيد او الاستاذ ، والسيدة او الست او الآنسة " كما درج الناس ، أما رفع التكليف واستخدام الاسم مجردا من اى القاب ، فاعتقد ان هذا لايتم الا بين الاصدقاء والاهل.

حتى بين الاهل فى المناطق الشعبية والمتوسطة ، فالاسم الحقيقى للشخص يكاد يختفى ويصبح غير معلوما بمجرد ان يرزقا بأول مولود خاصة لو كان المولود ذكرا ، فنجد ان اسم الرجل تحول الى ابو فلان ، والمرأة الى أم فلان.

اذن فالموضوع مجرد عادة ومفهوم اجتماعى.

وارى انه لابأس من استخدام الالقاب طالما ان هذه اللقب سيجعل من تتحدث اليه سعيدا ، ولندعوا الناس باحب الاسماء اليهم ، وفى المقابل فانا ادعو من يفضلون ان يناديهم الناس بالقاب تسبق اسمائهم ان يترفعوا عن ذلك وليتواضعوا لله ، فمن تواضع لله رفعه .

نعم سيدنا عمر ابن الخطاب قال ثلاث يصفين لك ود أخيك منها أن تدعوه بأحب أسماؤه اليه

يا ريت نعمل زي أخواننا الخليجين و نقول أبو فلان أو أم فلان أو يا أخي او يا أختي

وده افضل من ألقاب زي أنسة و مدام

صحيح و المهندسين كمان يزعلوا يقولوا حتي سواق الميكروباص بقي بيقلولوه يا باشمهندس

طيب ما هوه أكيد السواق ده باشمهندس في السواقة

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

قانونا فأن عضو نقابة المهندسين ( و ليس خريج كلية الهندسة) يسبق أسمه لقب مهندس

و هناك ألقاب أخرى مثل طبيب .صيدلي.محامي.محاسب

و كلها تعني أن صاحب اللقب منضم لنقابة تمنح هذا اللقب لأعضائها و يحذر على الغير قانونا أنتحال هذه الصفة

الهدف هو تنظيم المهن المختلفة قانونا ضمانا أن يقوم المهني المناسب للعمل المناسب

فلا يصح مثلا أن يصمم أو ينفذ أي شخص بناء عقار مثلا فهذا تخصص المهندس

و لا يمكن أن يقوم شخص ما بالكشف على المرضى أو وصف الدواء ألا أذا كان طبيبا

و لا يتصور أن يتقدم خريج تجارة للدفاع عن متهم في قضية

يعني موضوع الألقاب هو تنظيم للمهن و ليس للوجاهة الأجتماعية أو الفخر

و مهنيا أو في مجال العمل لا يصح ألا المناداة و تأكيد الألقاب و ألا فأن الأمور ستنقلب رأسا على عقب

أما مثلا ما بين الأصدقاء أو الأهل ....فلا يصح أن يتمسك صاحب اللقب بذلك..... يبقى محدث ...ههههه

يعني أنت مهندس في موقعك أو مصنعك طبيب في عيادتك أو مستشفاك صيدلي في مستشفاك محامي في النيابة أو المحكمة

و لكن هل ترى أنه يجب أن تنادي الزوجة زوجها الطبيب بهذا اللقب

أو بين الأخوة و الأصدقاء و الأهل .....لو حدث فأنا أفسرها بتفسيرات لا أحب أن أذكرها

طيب ما هيا النقابات حتدي افضل الألقاب لخريجيها عشان رئيس النقابة برده مهندس او دكتور

يعني واحد زي عمر خالد قريب خد الدكتوراة و رغم النجاح المدوي اللي حققه كان بيتكتب جنب أسمه كلمة أستاذ ،

انا بدعو صراحة إلي ألغاء أي ألقاب تدل علي المهنة

عشان مش هما المهندسين و الدكاترة بس بيشتغلوا و بقية المهن عاطلين من غير شغل

رابط هذا التعليق

ده غير جميع الحرف اليدوية اللي هيا عصب الأنتاج لازم يطلعوا الحرفي من بيئة شعبية و لو أتقدم لواحدة يبقي حتقبله بس عشان فلوسه

مش فاهمة معني الوجه التعبيري

بس انا عدلت المشاركة

معنى الوجه التعبيري إني مش فاهم

إيه المناسبة ... وإيه اللي دخل دي في دي ... بنتكلم عن الألقاب وإن التمسك بها في بعض الأوقات بيكون شيء من الغرور أو إن المفروض نزيل الألقاب أو المفروض نتمسك بيها ... وكلها آراء مختلفة ... يبقى إيه اللي يجيب سيرة الجواز واللي يتقدم واللي مايتقدمش .. بصراحة ما فهمتش ... ياريت توضحي

تحياتي

اللي أقصده ان من باب تحقير المهن اليدوية ، دايما بنشوف مشهد بيتكرر في المسلسلات و الأفلام

العروسة متقدملها ميكانيكي أو أي حرفي و لبسه مبهدل و مش متناسق و طريقة كلامه فظة ، و هيا مش عاجبها و حتفضل عليه زميلها اللي في الكلية

وده خلي برضه الناس تصر علي موضوع أن الأبن يبقي مهاه شهادة و خلاص حتي لو مش حيشتغل بيها

رابط هذا التعليق

العمليه مرتبطه بالمناخ الاجتماعي .............. زمان ايام الصحابه الناس كانوا بيقولوا يا عمر ..... يا ابا بكر

ده كان عادي ساعتها

بس دلوقتي الموضوع مختلف

مقدرش اقول لواحد كبير _ حتي لو كان اقل مني تعليميا _ باسمه

عادات و تقاليد يعني

واذا لم تختلف العادات و التقاليد مع الدين ...... فالافضل ان اتبعها حتي لا احدث اضطراب في النظام الاجتماعي

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

الالقاب ليست دكتور ولا مهندس فقط

استاذ لقب المفروض انه للمدرس ولكن لكل واحد انت لاتعرف الكثير عن مهنته وتقدم له الاحترام بكلمة استاذ

معلم واسطى (طبعا غير كلمة باش التى تضاف على الكثير من المهن لتزيد الحترمها)

با أستاذة /جورية افضل

ولا اقولك يا جورية هانم

ولا احسن اقولك انسة جوريةو لا مدام جورية

ولا يا جورية

بذمتك انه احسن

رابط هذا التعليق

و الله يا دكتور حسام احييك علي خفة دمك

مش عارف ليه حاسس اني اعرفك

طب تعرف حد اسمه احمد

أشكرك على مجاملتك الرقيقة يا دكتور عمر

والحقيقة انى معرفش اى حد اسمة أحمد

أنا اللى أعرفهم لازم يبقوا

يا دكتور أحمد

يا باشمهندس أحمد

غير كدة لأ po::

رابط هذا التعليق

ها يا جماعة po:: :blink:

انتهيتوا على إيه ؟ :blink:

أعمل إيه فى أى حد ما يقوليش يا باشمهندس ؟ .. أضربه ؟ .. ما اردش عليه ؟ .. أبص له من فوق لتحت ومن تحت لفوق ؟ أعيط ؟ .. أصرخ ؟ أموِّت نفسى ؟ .. أروح على قبر والدى واقول له يا خسارة فلوسك اللى دفعتها فى تعليمى ؟ .. ولاَّ أفضل عادى زى ما انا ؟ ..

طيب أعمل إيه فى اللى يقول لى ياباشمهندس ... آخده بالحضن ؟ .. أعزمه على حاجة ساقعة ؟ أقول له : تُشكر يا أمير يابن الأصول ؟ أروح أوزن نفسى أشوف زدت قد إيه ؟ ولاَّ أضربه بالنار علشان جويرية ترتاح ؟

:blink: :blink:

أقول لكم ؟؟؟

أحسن حاجة أقفل الجهاز وأقعد افكر فى المصيبة السودة دى md2:

الفاضل أبومحمد

هدى نفسك بس

احنا مفتقدين الأخت جويرية من فترة

وهية من حقها تعبر عن رأيها

بس اية حكاية ان دكتور يعنى كاهن اليهود دى؟

والله العظيم بطنى وجعتنى م الضوحك

حرام عليكى يا أخت جويرية

الامضاء (دكتور)حسام

رابط هذا التعليق

ده غير جميع الحرف اليدوية اللي هيا عصب الأنتاج لازم يطلعوا الحرفي من بيئة شعبية و لو أتقدم لواحدة يبقي حتقبله بس عشان فلوسه

مش فاهمة معني الوجه التعبيري

بس انا عدلت المشاركة

معنى الوجه التعبيري إني مش فاهم

إيه المناسبة ... وإيه اللي دخل دي في دي ... بنتكلم عن الألقاب وإن التمسك بها في بعض الأوقات بيكون شيء من الغرور أو إن المفروض نزيل الألقاب أو المفروض نتمسك بيها ... وكلها آراء مختلفة ... يبقى إيه اللي يجيب سيرة الجواز واللي يتقدم واللي مايتقدمش .. بصراحة ما فهمتش ... ياريت توضحي

تحياتي

اللي أقصده ان من باب تحقير المهن اليدوية ، دايما بنشوف مشهد بيتكرر في المسلسلات و الأفلام

العروسة متقدملها ميكانيكي أو أي حرفي و لبسه مبهدل و مش متناسق و طريقة كلامه فظة ، و هيا مش عاجبها و حتفضل عليه زميلها اللي في الكلية

وده خلي برضه الناس تصر علي موضوع أن الأبن يبقي مهاه شهادة و خلاص حتي لو مش حيشتغل بيها

والله جايز أكون معاكي أو ضدك ... لإن بصراحة فكرك أو رؤيتك للموضوع مش واضحة بالنسبة ليا لحد الوقتي

لكن من وجهة نظري

إن الإنسان أخلاقة ما بتتحددش ب مهنته

أنا عن نفسي لو أختي دكتورة واتقدم ليها واحد ذو مهنة يدوية واتوسمت فيه الأخلاق وإنه هيحافظ على أختى ولقيت فيه قبول من الطرفين ... صدقيني مش هيبقى فيه ذرة رفض بالعكس هشجع واساعد في إتمام الزواج ده

رابط هذا التعليق

طبعا من الواضح جدا ان كثير من الزملاء هنا فى المنتدى بنتعامل مع بعض بمنتهى الاحترام و التقدير بدون ان نعلم ماذا يعمل كل منا و المثير للاهتمام هذا الكم من الدكاتره و المهندسين المشاركين فى هذا الموضوع وطبعا ارى فى اسلوبهم جميعا الاحترام و التواضع بعيدا عن الالقاب و بدون ان اعلم ماذا يعملون, و هذا يثبت ان كل مجال فيه الكويس و السيىء ايضا بغض النظر دكتور مهندس محاسب مرشد سياحى محامى اى حاجه تانيه......

انا عن نفسى مديرى و زملائى لا ينادونى بأسمى مع انى مهندس و مع انى احترم زملائى الغير مهندسين و لا اناديهم الا بأستاذ فلان, و هذا لا يقلل من قيمه احدا منهم

و شكرا

صحيح كل مجال في الكويس و السئ

بس عندنا في مصر بنقيم المهن علي اساس مجموع الثانوية العامة

المهنة دي قيمتها 98 من 100 ، و المهنة دي قيمتها 90 من 100 ، و المهنة دي قيمتها 70 من 100

رابط هذا التعليق

قانونا فأن عضو نقابة المهندسين ( و ليس خريج كلية الهندسة) يسبق أسمه لقب مهندس

و هناك ألقاب أخرى مثل طبيب .صيدلي.محامي.محاسب

و كلها تعني أن صاحب اللقب منضم لنقابة تمنح هذا اللقب لأعضائها و يحذر على الغير قانونا أنتحال هذه الصفة

الهدف هو تنظيم المهن المختلفة قانونا ضمانا أن يقوم المهني المناسب للعمل المناسب

فلا يصح مثلا أن يصمم أو ينفذ أي شخص بناء عقار مثلا فهذا تخصص المهندس

و لا يمكن أن يقوم شخص ما بالكشف على المرضى أو وصف الدواء ألا أذا كان طبيبا

و لا يتصور أن يتقدم خريج تجارة للدفاع عن متهم في قضية

يعني موضوع الألقاب هو تنظيم للمهن و ليس للوجاهة الأجتماعية أو الفخر

و مهنيا أو في مجال العمل لا يصح ألا المناداة و تأكيد الألقاب و ألا فأن الأمور ستنقلب رأسا على عقب

أما مثلا ما بين الأصدقاء أو الأهل ....فلا يصح أن يتمسك صاحب اللقب بذلك..... يبقى محدث ...ههههه

يعني أنت مهندس في موقعك أو مصنعك طبيب في عيادتك أو مستشفاك صيدلي في مستشفاك محامي في النيابة أو المحكمة

و لكن هل ترى أنه يجب أن تنادي الزوجة زوجها الطبيب بهذا اللقب

أو بين الأخوة و الأصدقاء و الأهل .....لو حدث فأنا أفسرها بتفسيرات لا أحب أن أذكرها

طيب ما هيا النقابات حتدي افضل الألقاب لخريجيها عشان رئيس النقابة برده مهندس او دكتور

يعني واحد زي عمر خالد قريب خد الدكتوراة و رغم النجاح المدوي اللي حققه كان بيتكتب جنب أسمه كلمة أستاذ ،

انا بدعو صراحة إلي ألغاء أي ألقاب تدل علي المهنة

عشان مش هما المهندسين و الدكاترة بس بيشتغلوا و بقية المهن عاطلين من غير شغل

لا أكيد انك موش فاهمه معنى قانون تنظيم المهن و منها مثلا قانون نقابة المهندسين

كل أللي في دماغك هو الوجاهه او عقد الفاشلين

مهندس ببساطة هو لقب مهني بحت يعطى "قانونا" و ضعي تحت قانونا مائة خط لعضو نقابة المهندسين

و هو مثلا الشخص الوحيد القادر على وضع تصميم هندسي لمشروع ما تحت تخصصه

و هو الوحيد ألذي يوقع على مسئوليته بسلامة التصميمات و تنفيذها

و القانون يشترط وجوده بل و يعاقبه جنائيا عن أي مسئولية او ضرر ينتج بسبب أهماله

يعني بإختصار تكليف و مسئولية .....مين يقدر عليها ؟؟؟ الا اللي فاهمها

يبقى أيه دخل العاطلين أو الفاشلين بوجود ألقاب مهنية

يعني لو لغينا الألقاب زي ما أنت عاوزه

العاطلين عن العمل هيشتغلوا أطباء و مهندسين ...!!!!!!!

..................

في المواقع ينادي المهندس على الأسطى بلقبه قبل الأسم و على المعلم بلقبه قبل الأسم ...و الجميع ينادي على المهندس بلقبه

و لولا ذلك النظام لفسد العمل

رابط هذا التعليق

انا سعيد جدا ان الموضوع استقطب اعضاء اخرين لابداء رأيهم

في الاخر عايزين نوصل لنتيجه

ان الكبرياء شيئ في شخصية الانسان بغض النظر عن وظيفته يعني ممكن واحد مابيشتغلش و متكبر

ان استعمال الالقاب ايا كانت شيئ مش وحش و لا هي عادة عربيه متخلفة بالعكس ده ممكن الغرب زي ما بعض الاخوة ذكروا هما اللي معدومين الاخلاق

ما فيش رابط بين اللقب او المهنة و بين افضلية الانسان علي غيره (الافضلية بالتقوي كما قال النص)

انا تفهمت ان اللي بدأ الموضوع كان قصده كده بس المثال اللي ذكره و المهن اللي ذكرها هي اللي عملت شوية حساسيه يعني نسبة الكبرياء في الاطباء او المهندسين ممكن يكون فيه اعلي منها في مهن تانيه

و اتمني اكون وفقت في التحليل

و بحب كل اللي شاركو و يارب يسامحوني

عمورة

يعني يا دكتور عمر حضرتك متفق معايا في النقطة دي

انا تفهمت ان اللي بدأ الموضوع كان قصده كده بس المثال اللي ذكره و المهن اللي ذكرها هي اللي عملت شوية حساسيه يعني نسبة الكبرياء في الاطباء او المهندسين ممكن يكون فيه اعلي منها في مهن تانيه

و اتمني اكون وفقت في التحليل

طيب لو حد عايز يتأكد من الكلام ده ، يشوف برنامج أسمه الطبيب علي قناة المحور

بيقدمه دكتور مش فاكرة أسمه ، المهم أن دوره في البرنامج أن هوه مذيع مش طبيب

المهم هوه لازم يقاطع ضيوفه كل شوية ، و لازم لو سئل علي حاجة يقول دي انا عارفها بس انا عايز أوضح للمشاهدين

طيب ما هوه اي مذيع كتير بيبقي عارف اجابات ضيفه لكن هوه بيسأل الضيف عشان يسمعه المشاهد

و متعديش حلقة إلا وصعبان عليه أن هوه يبقي مذيع م مفروض يبطل يتكلم كتير عن نفسه ، لازم يقول أصل احنا الدكاترة أصل أنا درست الكلام ده للطلبة بتوعي ، طيب متضيعش تركيز الضيف و أسكت شوية

رابط هذا التعليق

اختي جالاكسي

يعني عندك مثلا مثال واحد موظف عندنا .............شغلته انه يمضينا في الدفاتر..............كان بيدرس في الجامعه المفتوحه..............ربنا اكرمه ونجح واخد بكارليوس تجاره.............من يومها محدش عارف يكلمه وهارينا شطب علي اسامينا ومقالب عند المدير وبقي باشا من يوم ما اخد المؤهل العالي..............مع انه قبل كدا كان تعامله غير كدا تماما ......كنا نقوله يا عم كذا.............دلوقتي لو ما قولتيش يا استاذ كذا يبقي يوم مش فايت ........وكان متفهم ظروف الجميع..........انا اتفاجأت بيه وبطريقه تعامله بطريقه اقل ما يقال عنها انهاagressiveجدا جدا لما رجعت من الاجازة معنا ومع كل زمايلنا.....وعمل بسبب كدا مشاكل كتير.............وبقي متغير حتي علي زمايله لان كلهم مؤهلات متوسطه وهو مؤهل عالي...... مع انهم قبل المؤهل العالي كانوا سمن علي عسل وتمام.

كمان مشكلة المؤهلات المتوسطة مشكلة تانية

هما برده بيدرسوا 12 سنة تعليم أو 14 سنة

ومع ذلك نوع الوظايف اللي بتبقي ليهم اقل من مؤهلهم و يعني الوظايف اللي بيشتغلوها ممكن يشتغلها واحد يا دوب معاه أبتدائية

وكمان فيه تمييز للمؤهلات الجامعية عنهم و ده بيخلق عداء دائم بينهم و بين اصحاب المؤهلات العليا

يعني يا جويريه العبره في الشخص مش في المركز..........والفكره دي مش موجوده في مهندس ودكتور .......لأ موجوده في كتير جدا بس لو دورتي هتلاقي ناس كتير كدا........ولحد دلوقتي والله لما بسلم علي جيرانا حتي وانا خارجه ويقولوا اهلا يا دكتورة بحط وشي في الارض من الكسوف لانهم زي والدي ووالدتي وانا مش كبيره عليهم..............

لأ بس ممكن شخص يكون كويس بس الظروف اللي حواليه تخلق منه أنسان متكبر

طيب أنتي بتقوللي انك بتحرجي من لما جيرانك يقولولك يا دكتورة ، يبقي ده أعتراف أن اللقب ده فيه مدح زيادة ، وده بيأكد أن الألقاب مفروض ميبقاش فيها مدح أو تزكية للي بيعطي اللقب

[

رابط هذا التعليق

يعني مثلا مهنة المدرس دي من المهنةالمغضوب عليها و لازم يطلعوا المدرس ده شكله مضحك و العيال بيضحكوا عليه في الفصل ، ده غير جميع الحرف اليدوية اللي هيا عصب الأنتاج لازم يطلعوا الحرفي من بيئة شعبية أو طريقته في التعامل مع الناس مش كويسة

انا عن نفسي باحترم المدرسين جدا و فيه مدرسين مروا عليا في مختلف المراحل و كانوا سبب في تعديل حاجات كتيرة في حياتي و عن نفسي انا بحبهم جدا و لو قابلت واحد فيهم و الله هانحني امامه و اقبل ايديه

و علي فكرة و بأمانه و صدقوا او ما نصدقوش انا بحكم نشأتي في منطقة شعبيه و حي فقير اسمه الخليفة من احياء القاهرة كان النظام هناك ان الطالب بيشتغل طول الاجازة و انا مريت علي كل اصناف المهن الشعبية و اتقنتها علي سبيل المثال صبي ترزي و قهوجي و نجار مسلح و صبي مبلط و محارة و امن و اخيرا ربنا اكرمني و انا في الكليه و اشتغلت مدرس عربي و انجليزي و رياضة و علوم و دراسات اجتماعية و بعد شوية اترقيت و بقيت ادي المدارس التجريبية math, science & english

معلش حكتلكم قصة حياتي يعني الخلاصة انا دكتور و باحترم و اوقر و اقدر المدرسين و الحرفيين و جميع المهن

تبقي زي ما الاخت جويرية قالت ان المشكلة مشكلة اعلام

يبقي احنا براءة و لا ايه يا اختنا الكريمة

ما هوه تأثير الأعلام يفوق تأثير اعظم الكتب و المدارس و الدعاة و الأسرة

بحييك علي تواضعك يا دكتور عمر

رابط هذا التعليق

معلهشى يا اخوانى جويريه فتحت موضوع مهم ولابد ان نصل فيه لحل لان هذا الموضوع الشائك كان سببا فى المصائب الاتيه فلذلك يجب ان نجد له حل حتى تحل كل مشاكلنا:

اولا: سقوط الصخور على اهل الدويقه.

ثانيا: غرق السفين السلام وغرق سفينه تيتانيك.

ثالثا: احتراق قطار الصعيد.

رابعا: احتلال العرق وحصار غزة.

خامسا: حالة الفقر المدقع فى مصر.

سادسا: انهيار عروض نادى الزمالك

ولذلك على كل الشرفاء فى مصر ان نتجاوب مع مشروع جويريه ونجد حل هل نقول للدكتور يادكتور والمهندس ياباشمهندس ام نشوفهم نتعمد ونقولهم باسمهم ونقولهم بتكبر لانهم مش احسن مننا.

نرجو مساعدتها وانا اعلم ان المشروع صعب وسوف تواجهنا مشاكل وربما ناس من الموساد يحاولوا تعطيل هذا المشروع ولكن فى النهايه سوف ننتصر

اخيكم طبيب/ رضوانى ولا ارضى لاحد ان ينادى على باسمى الا والدى واخواتى وزوجتى واعز اصدقائى وغير ذلك فلا يا اخت جويريه لك كل الاحترام

رابط هذا التعليق

يعني معقول مهندسة عندها 22 سنة لسة خريجة يتقالها يا باشمهندسة و الأداري اللي ليه 30 سنة بيشتغل في الشغل ده يتقاله يا أستاذ

مش فاهم وجهة نظر حضرتك

اعتذر من الادارة برجاء تعديل المداخلة و الحاقها بالسابقة

ايوة فيه ذوقيات للتعامل بين الناس

يعني زي ما فيه علم عند الدوبلوماسيين اسمه البروتوكول أو الأتيكيت ، وده بيشرح تفاصيل صغيرة جدا في التعامل بين الناس ، عشان الناس دول مهمين و ميصحش يبقي فيه خطأ و لو بسيط في التعامل مع ضيف أو في الألقاب مثلا

بس عندنا في الأسلام كل الناس سواسية و من حقها يكون عندها بروتوكول زي اللي عند الدبلوماسيين و أحسن كمان

وأن أبسط حاجة لو في ألقاب خاصة بالمهن يبقي جميع المهن من حقها يبقي عندها لقب مناسب لمهنتها و ده صعب نلاقي ألقاب لكل المهن

علي سبيل المثال كارت دعوة ل 2 مهندسين ، حيبقي جنب اسم العريس و العروسة ، المهندس فلان و المهندسة فلانة ، المهم أن خال العروسة و هوه الولي عليها مكتوب أسمه في كارت الدعوة الأستاذ فلان ، مع أنه أكبر سنا و مقاما

أظن أن كدة كلام يبقي منافي للذوق

طيب المهدنس هوه مهندس بالنسبة لمرؤسية لكن مش مهندس بالنسبة للمتعاملين معه ، مرؤسه من حقه يديلله اللقب ده و ده لقب مساوي لكلمة مدير ، بس هوه برغم مركزه العلمي هوه مش مدير بالنسبة ليا ، يبقي أنت متجبرش اللي حواليك يمدحك باللقب ده

رابط هذا التعليق

اختي جالاكسي
يعني عندك مثلا مثال واحد موظف عندنا .............شغلته انه يمضينا في الدفاتر..............كان بيدرس في الجامعه المفتوحه..............ربنا اكرمه ونجح واخد بكارليوس تجاره.............من يومها محدش عارف يكلمه وهارينا شطب علي اسامينا ومقالب عند المدير وبقي باشا من يوم ما اخد المؤهل العالي..............مع انه قبل كدا كان تعامله غير كدا تماما ......كنا نقوله يا عم كذا.............دلوقتي لو ما قولتيش يا استاذ كذا يبقي يوم مش فايت ........وكان متفهم ظروف الجميع..........انا اتفاجأت بيه وبطريقه تعامله بطريقه اقل ما يقال عنها انهاagressiveجدا جدا لما رجعت من الاجازة معنا ومع كل زمايلنا.....وعمل بسبب كدا مشاكل كتير.............وبقي متغير حتي علي زمايله لان كلهم مؤهلات متوسطه وهو مؤهل عالي...... مع انهم قبل المؤهل العالي كانوا سمن علي عسل وتمام.

كمان مشكلة المؤهلات المتوسطة مشكلة تانية

هما برده بيدرسوا 12 سنة تعليم أو 14 سنة

ومع ذلك نوع الوظايف اللي بتبقي ليهم اقل من مؤهلهم و يعني الوظايف اللي بيشتغلوها ممكن يشتغلها واحد يا دوب معاه أبتدائية

وكمان فيه تمييز للمؤهلات الجامعية عنهم و ده بيخلق عداء دائم بينهم و بين اصحاب المؤهلات العليا

يعني يا جويريه العبره في الشخص مش في المركز..........والفكره دي مش موجوده في مهندس ودكتور .......لأ موجوده في كتير جدا بس لو دورتي هتلاقي ناس كتير كدا........ولحد دلوقتي والله لما بسلم علي جيرانا حتي وانا خارجه ويقولوا اهلا يا دكتورة بحط وشي في الارض من الكسوف لانهم زي والدي ووالدتي وانا مش كبيره عليهم..............

لأ بس ممكن شخص يكون كويس بس الظروف اللي حواليه تخلق منه أنسان متكبر

طيب أنتي بتقوللي انك بتحرجي من لما جيرانك يقولولك يا دكتورة ، يبقي ده أعتراف أن اللقب ده فيه مدح زيادة ، وده بيأكد أن الألقاب مفروض ميبقاش فيها مدح أو تزكية للي بيعطي اللقب

[

مين قال ان اللقب فيه تزكيه او مدح زايد .............ليه يا جويريه بتفسري الكلام وبتحمليه اكتر من معناه :blink: .......احنا قلنا كتير وانتي مقتنعه بوجهه نظرك فقط وحتي مش بتحاولي تقتنعي بوجهه نظرنا وبتفسريها لصالحك برضه :lol: ..........اللقب يا جويريه مسوليه قبل مدح ولو مدح مش عيب طالما الواحد الحمد لله يستاهله........وبعدين الموضوع قتل بحثا من الكل والحمدلله يعني اي كلام زياده مضيعه وقت بصراحه مش اكتر ونقاش غير بناء مش هيوصل لحاجه ..... :lol:

عن نفسي في عملي انا بأعتز بلقبي جدا وبأجتهد افضل دايما قده بعملي وشخصيتي ومجهودي زي ما قلت :blink: ......لكن اللقب عندي مش لقب طربي يعني مش بيطربني ومعرفش اعيش من غير ما اسمعه :happy: ............مش عقده نفسيه يعني :lol: ........

دا مسئوليه مش بيعرفها الا اللي بيشتغل شغلي.............عشان كدا بشوف اني استحقه في مجال عملي جدا :lol: ..............والحمدلله الناس بتناديني بيه في شغلي لان دا المفروض ودا تخصصي وانا مسئوله فيه ...............زي ما انا برضه بنادي الناس باحترم تخصصهم ومسئوليتهم عن هذا التخصص اللي انا معرفش فيه ولا افهم فيه شيئ.............

كدا اعتقد ان كلامي واضح.............لقبي انا قده الحمدلله واستحقه في عملي وبشغلي ومجهودي وشخصيتي في عملي والحمدلله..............الي جانب ان اللي مش في مؤهلي ما يقدرش علي مسئوليه عملي وبالتالي لا يستحق لقبي في عملي.............

وبرضه في شغلي مش بسمح لحد انه يشيل التكليف معايا في الكلام .......لاننا في مجال شغل مش اجتماعيات ولاني مش بشيل التكليف مع حد في تعاملات العمل .......لان برضه الغير بيفهم بطريقه خطا امور نزع الكلفه وهي المفروض لا تتم الا بين الناس في التعامل الودي الاجتماعي فقط لا غير لمنع الخلط واللبس...ولو حد شال التكليف برد برسميه يفهم اني مش بشيل التكليف وان العلقات لا تتعدي مجال الرسميات والعمل

لكن في علاقاتي الاجتماعيه مش معقول صديقتي او جارتي تقولي يا دكتورة لانه الامور ابسط والتعامل ودي مش رسمي................

كمان والدي ووالدتي عمري ما اكبر عليهم لو قالوا لي يا بت هقول نعم وحاضر لاني بنتهم مش في شغلي ودكتورة وبتاع....... ............وجيراني برضه انا متربيه وسطهم يعني زي اهلي ودي العلاقات اجتماعيه هما في منزله الوالدين برضه سنا مقاما.

احراجي بيكون لانهم سنهم اكبر ومقامهم عالي وبتكسف من كلامهم لانهم مربيني....اهلي يعني....ومحدش كبير علي اهله ......لكن كبيره والحمدلله في شغلي بتخصصي وبالتالي استاهل لقبي.............انا عماله اعيد وازيد يا جويريه ويارب الفكره توصل ...... :lol: .

واعتقد يا جويريه ان الفكره بقت واضحه جدا وقتلت والحمد لله بحثا في التوبيك بس الكلام عمال يتحور وخلاص..............اللي عايز يتكبر بيتكبر علي اقرب الناس ليه زي

قريبتك مثلا ............... wst::

وايه المشكله ان اقول لموظف بقاله تلاتين سنه يا استاذ .............هو لفظه استاذ تقليل من الشأن مثلا.........الدكتور الجامعي بيقولولوا يا استاذ .......دا احترام لمركزه وسنه لانه استاذ في مجاله...................

خلي مثلا المهندس في سواقته دا زي ما بتقولي علي السائق مثلا يرسم رسم هندسي او يبرمج لنا برنامج كدا...........ولو غلط هيقولك انا اصلي مش مهندس يعني ولا دكتور.................التخصص دا يا جويريه مفيهوش مكابره .................حاملي المؤهلات المتوسطه اللي بيقفوا في صيدليات خليهم مثلا يركبوا دوا او يقوم بمراقبه جوده لمنتج دوائي او يمسك خط انتاج في شركه او بحث علمي او غيره من التخصصات التقيله لكل مجال .... يعني مش مجرد صرف دوا.........

والانسا ن الطبيعي اللي عارف ان اللقب دا مسئوليه عليه قبل المدح والكلام الللي انت بتقوليه دا والاطراء وكدا............هو الللي بيكون اللقب ويستاهله وبيعمل بيه ومش بيفرق معاه لان من غيره او بيه هو محترم ومالي مركزه في تخصصه سواء مهندس او دكتور......دي الخلاصه وكل واحد ورأيه واسلوبه .......تحياتي جويريه :sad:

تم تعديل بواسطة galaxy

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

الاخت جالاكسي

بهدوء اعصابك و ادبك و حكمتك و كلامك الموزون المنمق

كتبتي ما يريد الكل سماعه و وصلتي المعلومة احسن من اي حد فينا

شكرا لك و للاخت جويريه و لجميع من شارك في الموضوع (انا مش عايز اقول توبيك لان احسن وصف ليه انه اكتوبيك)

و يارب كلمة اكتوبيك دي ما توجعش بطن دكتور حسام

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...