اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

((((( بعض ))))) المهندسين و الدكاترة

جويرية

Recommended Posts

انا علي فكرة مبرمج قواعد بيانات و دلوقتي الحمد لله بقيت مستشار تطبيقات اوراكل Oracle Technical Consultant و لا بحب حد يقولي بشمهندس و لا مستني حد يقولي يا سيادة المستشار :lol:

وعاجبني اوي لقب مبرمج و هوا اللي مكتوبلي في بطاقة العمل مبرمج حاسب الي لان مش سهل ابدا تكون مبرمج و تشتغل في شركات محترمة عاوزة شغل من نار

انا يا جماعة برضه مش Computer science و مؤهلي الاساسي بكالريوس تجارة 2005 و رغم ذلك معايا شهادات محترمة جامعية و دولية منها مثلا OCP بس عادي يعني ما فيه ناس كتير زيي، انا اللي عملته عمله مليون غيري مش قصة هيا، توماس اديسون كان معاه ابتدائية بس قدم للعالم ايه؟

بيل جيتس مكملش الجامعة قدم للعالم ايه

العقاد ابتدائية قدم للعالم ايه؟

من السهل انك تكمل تعليمك و تختار مجالك في الدول المتقدمة، لكن في الدول المتخلفة (اللي احنا منها) و الجامعات المتخلفة اللي احنا برضه متخرجين منها الموضوع مبيفرقش كتير و جرب كده تروح ببكالريوسك و تجرب تشتغل في دول زي كندا او استراليا، عشان كده خلينا نكون شوية واقعيين، و نحاول نكون زي الاعلام اللي رفعوا راس مصر بس لان همهم كان العلم مش استني الفراش يجري ياخد مني الشنطة و يقولي نورت يا بشمهندس

والله العظيم الناس اللي تحت مني في الشغل كانوا بينادوني sir و انا طلبت منهم ينادوني احمد، حتي الفراش لقيته كبير في السن حوالي 40 سنة و انا 25 سنة فمهضمتهاش انه يقولي sir قولتله احمد only و متتصورش حاجة زي دي ممكن تخليه يحبك اد ايه :lol:

و تذكر انك لن تخرق الارض و لن تبلغ الجبال طولا

و .........

شكرا و رمضان كريم

رمضان مبارك و كل عام و أنتم بخير

تخصص حضرتك تخصص هام و دقيق

بس زي ما قلت احنا عندنا مهنتين بس اللي اللقب بتاعهم بيدل علي المهنة

مع ان لقب مهندس ده معناه أنه بيشرف أو بيدير عمل ، طيب ما هوه كدة أي مهنة ممكن تاخد اللقب ده

و الله ما أقصد أبدا أني أستكتر علي الناس ألقابهم ، اللي اقصده ان موضوع اللقب بالأضافة الي النظام الغريب بتاع الثانوية العامة و دخول الكليات طبقا للمجموع ، ده خلي بعض اخواننا المهندسين و الدكاترة يحسوا أنهم مميزين عن بقية الناس ، وده بيخلي في صعوبة من التعامل معاهم من الناس اللي حواليهم

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

• الردود 103
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا متفق معاكي 100% في الكلام ده

بس نعمل ايه في موروثنا الثقافي ... الإنسان في بلدنا لو ما عرفش يضيف لإسمه لقب مش هايعامل باحترام ... أو على رأي فهمي هويدي هايبقى مواطن إلا حته

با ريت كل واحد يبدأ بنفسه ويصر على إن الناس تناديه بإسمه الأول ... ومن تواضع لله رفعه

حضرتك متفق معايا 100 % يعني في شقين الموضوع

النص الأول عن موضوع اللقب و النص التاني عن موضوع ان المهندسين و الدكاترة ساعات بيشوفوا نفسهم أحسن من الناس ،

يا تري حضرتك شفت ده و لا أنا بس متهيألي

رابط هذا التعليق

وضع الزميل الفاضل أحمد يدة على المشكلة

(لومعرفش يضيف لنفسة لقب مش هيعامل باحترام)

النص الأول يا أخت جويرية فى الموضوع قلتية

عن فوضى الألقاب والتمسك الشديد بها

والنص التانى

أو الحلقة المفقودة أهى

نحترم الانسان أيا كان لقبة

أو وضعة الاجتماعى

أو العائلى

يعنى لو احترمنا أى انسان لمجرد انة انسان

اية اللى هيخلية يتمسك باللقب أو السعى وراة

ما هوة بالفعل الناس بتحترمة

ياترى نقدر؟

نقدر نحترم اى انسان سواء مانعرفوش؟

أو عرفنا انة انسان بسيط؟

تلك هى المسألة

مع خالص الاحترام لشكسبير

بخصوص الأحترام مش عارفة مين اللي سافر بلد اوربي و قال

وجدت أسلاما بدون مسلمين و أن في بلادنا العكس مسلمين بدون أسلام

حديث الرسول صلي الله عليه و سلم فيما معناه ( لن يدخل الجنة من كان في قلبه ذرة من الكبر )

رابط هذا التعليق

طيب ايه رأيك يا أختى جويرية فى الشخص اللى يدخل مكتبى فى المستشفى و مكتوب على الباب دكتور الشامى و انا لابس بالطو ابيض و يقول لى :

الله يخليك تطمنا على الحالة يا باشمهندس......

:lol:

و ان بمنتهى التواضع باطمنه ان الحالة تمام......... شوفتى بقى انك ظلمتينا

واحد يروح لدكتور يقولوه يا باشمهندس ، لأ يبقي هوه كمان عايز علاج مع الحالة اللي هوه جايبها :lol:

مش ظلمتكم يا دكتور شامي

بس صحيح تقسيم الكليات لشرائح و سباق المجاميع و حنلاقي ان ربع مليون عدد طلبة الثانوية العامة كلهم عايزين يدخلوا هندسة أو طب ، طبعا الظاهرة الغريبة دي مش بتحصل في مكان في العالم غير مصر ،

رابط هذا التعليق

ازيك يا جويريه وكل سنه وانتي طيبه............... :lol:

.

انا صيدلانيه والحمدلله....................ومش بحب لقب دكتورة دا اصلا ......وخصوصا بقي لو ماما او بابا اللي بيقوله ............بصراحه بتكسف من نفسي جدا وبزعل كمان والله...............او لو حد من قرايبي بطريقه تفخيم كدا قالهولي ...........ازيك يا دكتورة.......؟؟بتحرج جدا................. :lol: .

وفي مره واحده قريبتي مربياني وكبيره في سنها ............بركه يعني................بتقولي يا دكتورة من بابا التفخيم.................قولتلها .............يا طنط قوليلي كذا.............وممكن تقوليلي يا بت كمان ........... :lol:

حتي في الشغل اللي طبعا بيقولولنا فيه يا دكتور ويا دكتوره...............رغم الالقاب لكن والله لا بتقدم ولا بتاخر لان المحترم محترم في كل مكان بغض النظر عن رتبته او لقبه................واللي بيعاملوكي عارفين كدا .................المهم بقي يا جويريه وكلنا عارفين ان الاحترام بينبع من الداخل ومن التعامل.............يعني تلاقي ناس بتقول يا دكتورة ومن وراكي تشتم وتقول اسوء كلام لانك ........مش انتي طبعا.........انسانه لا تستحقي احترامهم او معزتهم..............

وناس تقولها اعتزازا بيكي من قدامك ووراكي عشان فعلا بيحترموكي...........الاحترام يا جويريه سلوك وعمره ما كان لقب

يعني المهم تبني جسور محبه واحترام بينك وبين اللي حواليكي وبعد كدا والله ما هتفرق..................كلنا بني ادميين والحمدلله ............

وربنا يشهد علينا بنعامل الكل باحترام وسواسيه بدون نظر لاي رتبه او بلقب او غيره...............لاننا فعلا سواسيه ................ولان كليتنا والحمد لله بتخرج الاف سنويا يعني مش امله..................

علي فكره لما بابا بينادي بصوت عالي ويقولي يا دكتورة بدل ما يناديني باسمي او يدلعني مثلا :lol:

.بيني وبينك.............بعرف اني عملت مصيبه وبيتريق عليا ...وهيبدا يوبخني.... :lol: :lol: ...........تحياتي جويريه :lol:

أهلا يا أختي جالاكسي

كل سنة و أنتي طيبة

و انا برده أحيانا اقول لأخويا يا باشمهندس خصوصا لما اكون عايزة أطلب منه أنه يصلحللي الكمبيوتر بتاعي ، و أخويا و الله أنسان بسيط و طيب جدا

بس أنتي مش شايفة معايا أن فيه ناس بيزودوها شوية ، يعني تلاقي الأب و الأم فرحانين أن ابنهم دخل طب أو هندسة وولاد الجيران لأ ، و يبتدوا بقي معلش في اللفظ ( ينفخوا ) في أبنهم شوية شوية لغاية ما يبقي أنسان متكبر شايف كل الناس اقل منه

يعني هل شفتي من زملائك ناس فيها الخصلة دي ، أكيد مش حيتكبروا عليكي و انتي في نفس المهنة ، بس تعاملهم مع الناس بيبقي أزاي

رابط هذا التعليق

اية العمل دلوقتى يا جويرية؟

ما المهندسين والدكاترة ردوا عليكى ان مايهمهمش ولا حاجة اللقب

انا لو منك أخلص تارى من قريبتى دى

متزعليش منى انا جاى أهدى النفوس :lol:

قريبتي دي ممكن أعاملها نفس معاملتها بس حتبقي القعدة دمها تقيل ، طيب و علي أيه ، ربنا يسامحها بقي

بس ده رأيي مش عشانها هيا بس ، أن شفت أكتر من واحدة بالحالة دي

الظاهر كمان أن الستات زيادة شوية عندهم موضوع الفخر ده

رابط هذا التعليق

انا بصراحة مش عارف انتو عايزين ايه

هو انتو حزب اعداء اوائل الثانوية العامه

و لا اعداء لقب دكتور و مهندس و استاذ (يعني قانون البيضه و الفرخه)

يعني عايز اعرف ايه المشكله و ايه اللي مزعلكم

و هل فيه ناس غيركم كتير يعني ان مجموعه من الناس قعدوا مع بعض و قالو احنا خلاص تعبنا من كلمة دكتور بقه

و ان بقه في اوروبا عادي و عمالين تجيبوا في ادلة يعني ناقص تقولو نلغي الطب عشان هي كليه قمه عشان ما نعملش تفرقة عنصريه و اللي مجموعه في الثانويه وحش ما يزعلش و ان الشعب متمسك بعادات قديمه

ليه ما تقولش ان الشعب محترم و بيحترم الطبيب مثلا

لو انتم تعرفوا الدكتور زمان كان اسمه حكيم

بس هي الظروف الاقتصادية اللي تعبتنا شوية

بس انا بيتهيألي ان مثلا كل واحد متضايق و زعلان من كلمة دكتور او مهندس مر بتجربة صعبة شوية يعني مثلا كان يعرف حد و هو صغير مثلا و بيلعب معاه او جاره في العمارة او زميله في الدراسة و بعدين طلع دكتور فحس ان الناس بتديله احترام اكتر من اللازم و بيقولوله يا دكتور مع انهم زي بعض بس الفرق انه كان عنده ظروف في الثانوية العامة و مجبش مجموع طب و التاني جت معاه حظ

معلش طولت عليكم

المغزي :

اولا : انا عمري ما كنت هاقول كلمه واحده من الردود اللي كتبتها الا لما لقيت موضوع زي كده و لكل مقام مقال

ثانيا : انا اسمي في المنتدي عمر عمر عمر بدون القاب

ثالثا : احنا مصريين و فاهمين بعضنا و انا باكلم اولي الالباب بمعني انا لما قلت جاري بيستهبل و يندهلي باسمي اللي يقراها صح و يفهمها بدون تعصب و خلاص هيقراها كده جاري بيستهبل و يندهلي باسمي يعني الاستهبال صفة للجار او غيره يعني قبل ما يندهلي باسمي و احنا مصريين و عارفين لما واحد يتعمد ينزع ميزة منك بيبقي المرحلة اللي بعدها ايه

رابعا : انا اجتماعي جدا و ليه اصحاب و دمي اخف من اي حد و ظريف و لطيف و فيه عدد لا بأس به من الناس بيندهولي باسمي و انا بحب اسمي و بحب الناس تقوللي عمورة

خامسا : لو كان تنازلي عن لقب دكتور هيريح او هيحل ازمة مصر و شوية مشاكل نفسيه عند بعض الناس فانا موافق لاني دكتووووور و اقسمت اني ابذل جهدي عشان المريض فانا متنازل عن لقبي يا جماعه

و شكرا للجميع

عمورة

الجماعه اللي اتكلموا عن الموضوع بصفه دينيه

راجعوا موضوع تلبيس عباءة الدين و التشكيك في عقائد الاخرين

الاخ اللي قال مقولة اسلام بلا مسلمين و مسلمين بلا اسلام

راجع قواعد الولاء و البراء

لان انت اكيد متعلم و بلاش تروج مقولات مخالفة لقواعدنا الاسلامية و الاخلاقية

يعني الخبر بيتكون من شقين

السند : يعني صاحب المقوله و اللي نقلها عنه

المتن : و هو محتوي المقوله و معناها

فلازم تتأكد منهما قبل ما تنقلها

برجاء ملاحظة ان تكون المداخلات المتقاربة فى الوقت والتى تكتب فى نفس الموضوع ان تكتب فى مداخلة واحدة ، ويمكن ذلك من خلال خاصية التحرير ، فليس من المعقول ان تكتب ثلاث مداخلات فى ثلاث دقائق ، وكل مداخلة عبارة عن سطر او كلمات معدودة ، هناك فرق بين الدردشة والحوار

هذه هى المرة الثانية التى يوجه اليك مثل هذا التنبيه وقد سبق تنبيهك لذلك فى هذه المداخلة هل ممكن اشتري نيسان زيرو ب36000 ريال ، بعد ذلك ستوضع مداخلاتك تحت المرجعة قبل نشرها

شكرا

رابط هذا التعليق

انا بصراحة مش عارف انتو عايزين ايه

هو انتو حزب اعداء اوائل الثانوية العامه

و لا اعداء لقب دكتور و مهندس و استاذ (يعني قانون البيضه و الفرخه)

يعني عايز اعرف ايه المشكله و ايه اللي مزعلكم

و هل فيه ناس غيركم كتير يعني ان مجموعه من الناس قعدوا مع بعض و قالو احنا خلاص تعبنا من كلمة دكتور بقه

و ان بقه في اوروبا عادي و عمالين تجيبوا في ادلة يعني ناقص تقولو نلغي الطب عشان هي كليه قمه عشان ما نعملش تفرقة عنصريه و اللي مجموعه في الثانويه وحش ما يزعلش و ان الشعب متمسك بعادات قديمه

ليه ما تقولش ان الشعب محترم و بيحترم الطبيب مثلا

لو انتم تعرفوا الدكتور زمان كان اسمه حكيم

بس هي الظروف الاقتصادية اللي تعبتنا شوية

بس انا بيتهيألي ان مثلا كل واحد متضايق و زعلان من كلمة دكتور او مهندس مر بتجربة صعبة شوية يعني مثلا كان يعرف حد و هو صغير مثلا و بيلعب معاه او جاره في العمارة او زميله في الدراسة و بعدين طلع دكتور فحس ان الناس بتديله احترام اكتر من اللازم و بيقولوله يا دكتور مع انهم زي بعض بس الفرق انه كان عنده ظروف في الثانوية العامة و مجبش مجموع طب و التاني جت معاه حظ

معلش طولت عليكم

المغزي :

اولا : انا عمري ما كنت هاقول كلمه واحده من الردود اللي كتبتها الا لما لقيت موضوع زي كده و لكل مقام مقال

ثانيا : انا اسمي في المنتدي عمر عمر عمر بدون القاب

ثالثا : احنا مصريين و فاهمين بعضنا و انا باكلم اولي الالباب بمعني انا لما قلت جاري بيستهبل و يندهلي باسمي اللي يقراها صح و يفهمها بدون تعصب و خلاص هيقراها كده جاري بيستهبل و يندهلي باسمي يعني الاستهبال صفة للجار او غيره يعني قبل ما يندهلي باسمي و احنا مصريين و عارفين لما واحد يتعمد ينزع ميزة منك بيبقي المرحلة اللي بعدها ايه

رابعا : انا اجتماعي جدا و ليه اصحاب و دمي اخف من اي حد و ظريف و لطيف و فيه عدد لا بأس به من الناس بيندهولي باسمي و انا بحب اسمي و بحب الناس تقوللي عمورة

خامسا : لو كان تنازلي عن لقب دكتور هيريح او هيحل ازمة مصر و شوية مشاكل نفسيه عند بعض الناس فانا موافق لاني دكتووووور و اقسمت اني ابذل جهدي عشان المريض فانا متنازل عن لقبي يا جماعه

و شكرا للجميع

عمورة

:lol:

أنت خلاص بتوقع بأسم عمورة

الموضوع مش موضوع لقب يا دكتور عمر

و ليا عودة أكمل كلام

رابط هذا التعليق

و علي فكرة يا جماعه انا باحترم كل الناس و كل المهن و مش معني كلامي ان الطبيب احسن من غيره

انا عن نفسي باحترم كل الناس و باقول للعامل يا عم فلان

و علي فكرة عشان نبطل كلمة كبرياء و عنجهه اللي كل واحد عمال يقولها و خلاص و هو مش فاهم معناها

انا ابويا كان عامل و مش متعلم و امي مش متعلمة و ومعظم اقاربي و صحابي اللي كانوا معايا في الحارة و منهم احمد كوسه و سامح سنوسي مش متعلمين و بيندهولي باسمي ده حتي بنت خالي هاجر عندها 5 سنين بتقولي يا عمر بس مش عمورة

يعني انا عارف امتة اسمح لواحد يندهلي باسمي و امته اخده علي جنب

بس يا جماعه هو الطبيعي ان معظم الناس لما تقابلني هتقوللي يا دكتور

عشان ما حدش يزعل مني و يقوللي انت مش اتنازلت و ممكن ترجعله العقدة

اخوكم المتواضع

عمورة

رابط هذا التعليق

دا انتا ماطلعتش دكتور بس ... دانتا كمان طلعت دكتور نفساني كمان

قوام كده حللتنا وجبت ماضينا ... روح يا شيخ الله يجازيك

لعلمك بقه اللي انتا بتتناقش معاد ده أساسا مهندس وعضو في نقابة المهندسين يعني أستحق لقب مهندس

وكمان كنت staff جامعة ... يعني الناس بتناديلي يا دكتور من غير ما أطلب منهم

ومكتوب في بطاقتي: خبير مالي، علشان خاطر شهادة ال CFA اللي حكيت عنها

لكن ما بازعلش وباقلب الدنيا وباتهم الناس انهم معقدين وعندهم أمراض نفسية لما حد يناديلي يا أستاذ أحمد أو حتى يا أحمد حاف كده

ماحدش أنكر عليك حقك في استخدام لقب دكتور ... كل اللي بنقوله إن الاستخدام ده يكون في الإطار المهني ... وإنه ما يتحولش لمصدر للتعالي على الناس والحصول على معاملة متميزة في المواقف التي لا تستدعي ذلك

وأنا أظن فيك التواضع والحكمة التي تمنعك من الوقوع في ذلك

الأخت جويرية

حضرتك متفق معايا 100 % يعني في شقين الموضوع

النص الأول عن موضوع اللقب و النص التاني عن موضوع ان المهندسين و الدكاترة ساعات بيشوفوا نفسهم أحسن من الناس ،

يا تري حضرتك شفت ده و لا أنا بس متهيألي

لأ أنا متفق معاكي في الشق الأول فقط المتعلق باستخدام الألقاب في غير موضعها

ولكن ليست لدي مشكلة مع الأطباء والمهندسين

صحيح أن منهم من يتعالى على الناس بلقبه ... ولكن ذلك أيضا موجود في مهن أخرى

ولكن لا يمكنني التعميم واتهامهم جميعا بذلك

تحياتي لك

تم تعديل بواسطة ansaif

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

يا ابو حميد انت بتتكلم و بترد علي نفسك

يعني انا كتبتلك موال طويل عريض و عمال اشرحلك سبب مداخلتي و ردي

ترجع تقولي مصدر تعالي و تقول يقلب الدنيا لما حد يندهلي باسمي

يا باشمهندس يا دكتور يا خبير يا ستاف يا احسن سي اف ايه فيه فررررررررق لمااااااااااااااااااااااا تندهلي باسمييييييييييييييييييي و لمااااااااااااااااااااااااااا تعمل موضووووووووووووووووووع يهاااااااااااااااااجم لقبييييييييييييييييييييييييييييي

بس ممكن اسالك سؤال حضرتك خريج كلية ايه تحديدا

تم تعديل بواسطة عمرعمرعمر
رابط هذا التعليق

يا باشمهندس يا دكتور يا خبير يا ستاف يا احسن سي اف ايه فيه فررررررررق لمااااااااااااااااااااااا تندهلي باسمييييييييييييييييييي و لمااااااااااااااااااااااااااا تعمل موضووووووووووووووووووع يهاااااااااااااااااجم لقبييييييييييييييييييييييييييييي

يا دكتور لقبك على العين وعلى الراس ... احنا كنا بنناقش موضوع عام وهو استخدام الألقاب في أماكن لا تستدعي ذلك وبصورة مبالغ بها ولأغراض غير منطقية ... سعادتك اللي قلبته لموضوع شخصي عن نفسك واحتديت فيه زيادة عن اللزوم

يعني لو فيه دكاترة هيتنازلوا عن اللقب

انا عمري ما ابدا هاتنازل

واتهامك أخيرا لمن يناديك بغير اللقب أو يدعو لذلك بأنه بيستهبل وعنده عقد ومشاكل نفسية ومر بتجارب صعبه وهوا صغير ... فبالتالي ماتزعلش لو الرد جالك بصورة شخصية برضه

عموما يا سيدي لو ردي زعلك يبقى حقك عليا ... أنا ماكنتش أقصد أقلل من قيمتك والله ... أنا بس كنت عاوزك تفهم مبررات الناس اللي شايفه موضوع الألقاب ده مبالغ فيه قبل أن تتهمهم بشئ

بس ممكن اسالك سؤال حضرتك خريج كلية ايه تحديدا

شوف ياسيدي ... أنا أساسا خريج هندسة اسكندرية، واتعينت بعد التخرج في الجامعة وبعدين سافرت البحرين اشتغلت شوية في جامعة البحرين وعملت MBA تخصص تمويل واشتغلت بعدها في شركة استشارات مالية... وشغال على الCFA، لكن مؤخرا حنيت للهندسة ثاني وراجع اشتغل باحث مساعد في معهد مصدر للعلوم والتكنولوجيا بأبوظبي وأعمل ماجستير هندسة الشهر الجاي

يعني قصتي باختصار تنقّل بين الجامعة والاستشارات وبين الهندسة والتمويل ... يمكن علشان كده مش فارقه معايا الألقاب

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

وده موضوع بيدعم اللي أنا قلته بخصوص أصل كلمة دكتور و ألقاب الأطباء والجراحين في بريطانيا

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

و الله تشرفنا بحضرتك و ربنا يوفقك

و مش عايز حد يزعل مني

بس حضرتك ارجع لاول مداخلة في الموضوع اللي كتباها الاخت جويريه و مقتبساها و اقراها كويس جدا (عشلن تعرف انها تزعل و لالا )هتلاقي فيها الاتي

......وحتي اطباء الاسنان...... يعني ايه كلمة حتي دي

.......كثير من المهن السالفة لا تستحق اللقب..........يعني حتي اللقب ما نستحقهوش

.....و المشكله ان اللي دكتور بجد............يعني احنا دكاترة اي كلام يعني عشان هو سافر برة لظروف مش كل الناس عرفاها يبقي هو بجد و المصريين اي كلام

.......اسلوب السخرية في الكلام ...............

مع العلم بانني بكالوريوس طب و جراحة ماجستير و علي وش دكتوراه امراض دم

و الحمد لله قمت كثيرا بتشخيص سرطان الدم في حالات كتيرة من الاطفال و الشباب بصورة مبكرة و انا في الجامعه و عملتلهم تقارير و حولتهم معهد الاورام بأسرع وقت و تابعتهم و كتير منهم استجاب للعلاج و ما تعرفش قد ايه الشكر بيكون في تعاملهم لما ييجوا يتابعوا معايا و كنت يوميا باشخص حاله سرطان دم و اقوم معاها باللازم كل ده من غير مقابل من المريض براتب ما يكملش 500 جنيه و في الاخر كمان ما نستحقش اللقب

علي العموم انا اصلا سايب مصر من زمان و قاعد في السعودية و الحمد لله الناس هنا و الله محترمني و مكرمني من كل النواحي العمل و السكن و الراتب و الراحة

يا رب تكون حضرتك فهمتني و برضه اقرا المداخله الاولي تاني و تالت و قللي ايه رأيك

و لو حد يعرف اسم د / حسام يوسف الثلاثي ممكن يقوله

و اعتذاري للجميع

تم تعديل بواسطة عمرعمرعمر
رابط هذا التعليق

احنا اللي حصلنا الشرف يا دكتور، واحد زي حضرتك مش بس يستحق اللقب ولكن يستحق نشيله على راسنا ونفتخر به أيضا مادمت تؤدي واجبك تجاه مرضاك وتخدم بلدك بضمير، بس مش كل الناس ولا كل الدكاتره زي حضرتك، المخلصون في البلد أصبحوا عملة نادرة هذه الأيام

أما بخصوص مداخلة - أو اقتباس - الأخت جويرية فهي وحدها مسؤولة عنها، ولا تلزم أحدا غيرها ممن شاركوا في الحوار، كل واحد له وجهة نظر مختلفة عن الجميع ولا يوجد تطابق تام في وجهات النظر بين أي عضوين في هذا المنتدى، وقد بينت اختلافي معها في بعض ما قالته في مداخلة سابقة

وتحياتي لك

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

زى ما قال زميلى العزيز الأخ أحمد

انت تشرفنا كلنا يا دكتور

وبالنسبة لاسمى الثلاثى

انا بعتلك ع الخاص

وهوة بالتأكيد

اسمى الثلاثى

مش هيبقى

دكتور-حسام-يوسف :lol:

رابط هذا التعليق

ازيك يا جويريه وكل سنه وانتي طيبه............... :roseop:

.

انا صيدلانيه والحمدلله....................ومش بحب لقب دكتورة دا اصلا ......وخصوصا بقي لو ماما او بابا اللي بيقوله ............بصراحه بتكسف من نفسي جدا وبزعل كمان والله...............او لو حد من قرايبي بطريقه تفخيم كدا قالهولي ...........ازيك يا دكتورة.......؟؟بتحرج جدا...............

وفي مره واحده قريبتي مربياني وكبيره في سنها ............بركه يعني................بتقولي يا دكتورة من بابا التفخيم.................قولتلها .............يا طنط قوليلي كذا.............وممكن تقوليلي يا بت كمان ........... :happy:

حتي في الشغل اللي طبعا بيقولولنا فيه يا دكتور ويا دكتوره...............رغم الالقاب لكن والله لا بتقدم ولا بتاخر لان المحترم محترم في كل مكان بغض النظر عن رتبته او لقبه................واللي بيعاملوكي عارفين كدا .................المهم بقي يا جويريه وكلنا عارفين ان الاحترام بينبع من الداخل ومن التعامل.............يعني تلاقي ناس بتقول يا دكتورة ومن وراكي تشتم وتقول اسوء كلام لانك ........مش انتي طبعا.........انسانه لا تستحقي احترامهم او معزتهم..............

وناس تقولها اعتزازا بيكي من قدامك ووراكي عشان فعلا بيحترموكي...........الاحترام يا جويريه سلوك وعمره ما كان لقب

يعني المهم تبني جسور محبه واحترام بينك وبين اللي حواليكي وبعد كدا والله ما هتفرق..................كلنا بني ادميين والحمدلله ............

وربنا يشهد علينا بنعامل الكل باحترام وسواسيه بدون نظر لاي رتبه او بلقب او غيره...............لاننا فعلا سواسيه ................ولان كليتنا والحمد لله بتخرج الاف سنويا يعني مش امله..................

علي فكره لما بابا بينادي بصوت عالي ويقولي يا دكتورة بدل ما يناديني باسمي او يدلعني مثلا :blush2:

.بيني وبينك.............بعرف اني عملت مصيبه وبيتريق عليا ...وهيبدا يوبخني.... :blink: ..........تحياتي جويريه :roseop:

أهلا يا أختي جالاكسي

كل سنة و أنتي طيبة

و انا برده أحيانا اقول لأخويا يا باشمهندس خصوصا لما اكون عايزة أطلب منه أنه يصلحللي الكمبيوتر بتاعي ، و أخويا و الله أنسان بسيط و طيب جدا

بس أنتي مش شايفة معايا أن فيه ناس بيزودوها شوية ، يعني تلاقي الأب و الأم فرحانين أن ابنهم دخل طب أو هندسة وولاد الجيران لأ ، و يبتدوا بقي معلش في اللفظ ( ينفخوا ) في أبنهم شوية شوية لغاية ما يبقي أنسان متكبر شايف كل الناس اقل منه

يعني هل شفتي من زملائك ناس فيها الخصلة دي ، أكيد مش حيتكبروا عليكي و انتي في نفس المهنة ، بس تعاملهم مع الناس بيبقي أزاي

والله يا جويريه انا وصحباتي عادي جدا جدا ومن ايام الكليه برضه عادي.............وعلي فكره احنا لسه برضه مع بعض في التكليف ومش بنتعامل خالص من منطلق الدكاتره.............بالعكس بقي دا كتير من الموظفين عندنا ساعات هما اللي بيتعدوا حدودهم لانهم بيشوفونا صغيرين وهما كبار سنا ومركزا................

يعني عندك مثلا مثال واحد موظف عندنا .............شغلته انه يمضينا في الدفاتر..............كان بيدرس في الجامعه المفتوحه..............ربنا اكرمه ونجح واخد بكارليوس تجاره.............من يومها محدش عارف :happy: يكلمه وهارينا شطب علي اسامينا ومقالب عند المدير :lol: وبقي باشا من يوم ما اخد المؤهل العالي..............مع انه قبل كدا كان تعامله غير كدا تماما ......كنا نقوله يا عم كذا.............دلوقتي لو ما قولتيش يا استاذ كذا يبقي يوم مش فايت :blink: ........وكان متفهم ظروف الجميع..........انا اتفاجأت بيه وبطريقه تعامله بطريقه اقل ما يقال عنها انهاagressiveجدا جدا لما رجعت من الاجازة معنا ومع كل زمايلنا.....وعمل بسبب كدا مشاكل كتير.............وبقي متغير حتي علي زمايله لان كلهم مؤهلات متوسطه وهو مؤهل عالي...... wst:: مع انهم قبل المؤهل العالي كانوا سمن علي عسل وتمام.

يعني يا جويريه العبره في الشخص مش في المركز..........والفكره دي مش موجوده في مهندس ودكتور .......لأ موجوده في كتير جدا بس لو دورتي هتلاقي ناس كتير كدا........ولحد دلوقتي والله لما بسلم علي جيرانا حتي وانا خارجه ويقولوا اهلا يا دكتورة بحط وشي في الارض من الكسوف لانهم زي والدي ووالدتي وانا مش كبيره عليهم..............

اما قربيتك دي بقي ربنا يهديها ويهدينا جميعا..................العبره بالاحترام الشخصي زي ما قلتلك مش باللقب .......... :wub:

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

شكرا يا دكتور حسام علي الاهتمام

انا مش عارف ابعت علي الخاص

بس اسمك مش غريب عليا

انا من القاهرة

و اشكر الجميع

و ما حدش يزعل مني لان انا فعلا احتديت اوي

بس في النهاية كل واحد فينا قال وجهة نظره

و في الاخر كلنا اخوات و بنكمل بعض

و ربنا يبارك في مصر و اولادها و نشوفها احسن بلد في العالم بفضل الكوادر و العقول المحترمة امثالكم

رابط هذا التعليق

انا علي فكرة مبرمج قواعد بيانات و دلوقتي الحمد لله بقيت مستشار تطبيقات اوراكل Oracle Technical Consultant و لا بحب حد يقولي بشمهندس و لا مستني حد يقولي يا سيادة المستشار :roseop:

وعاجبني اوي لقب مبرمج و هوا اللي مكتوبلي في بطاقة العمل مبرمج حاسب الي لان مش سهل ابدا تكون مبرمج و تشتغل في شركات محترمة عاوزة شغل من نار

انا يا جماعة برضه مش Computer science و مؤهلي الاساسي بكالريوس تجارة 2005 و رغم ذلك معايا شهادات محترمة جامعية و دولية منها مثلا OCP بس عادي يعني ما فيه ناس كتير زيي، انا اللي عملته عمله مليون غيري مش قصة هيا، توماس اديسون كان معاه ابتدائية بس قدم للعالم ايه؟

من السهل انك تكمل تعليمك و تختار مجالك في الدول المتقدمة، لكن في الدول المتخلفة (اللي احنا منها) و الجامعات المتخلفة اللي احنا برضه متخرجين منها الموضوع مبيفرقش كتير و جرب كده تروح ببكالريوسك و تجرب تشتغل في دول زي كندا او استراليا، عشان كده خلينا نكون شوية واقعيين، و نحاول نكون زي الاعلام اللي رفعوا راس مصر بس لان همهم كان العلم مش استني الفراش يجري ياخد مني الشنطة و يقولي نورت يا بشمهندس

والله العظيم الناس اللي تحت مني في الشغل كانوا بينادوني sir و انا طلبت منهم ينادوني احمد، حتي الفراش لقيته كبير في السن حوالي 40 سنة و انا 25 سنة فمهضمتهاش انه يقولي sir قولتله احمد only و متتصورش حاجة زي دي ممكن تخليه يحبك اد ايه :blush2:

و .........

شكرا و رمضان كريم

مع ان لقب مهندس ده معناه أنه بيشرف أو بيدير عمل ، طيب ما هوه كدة أي مهنة ممكن تاخد اللقب ده

و الله ما أقصد أبدا أني أستكتر علي الناس ألقابهم ، اللي اقصده ان موضوع اللقب بالأضافة الي النظام الغريب بتاع الثانوية العامة و دخول الكليات طبقا للمجموع ، ده خلي بعض اخواننا المهندسين و الدكاترة يحسوا أنهم مميزين عن بقية الناس ، وده بيخلي في صعوبة من التعامل معاهم من الناس اللي حواليهم

اختي الكريمة كامل احترامي لرايك ولكن لدي بعض التعليقات

انتي بتقولي ان فيه مهنتين بس اللي لقبهم بيدل عليهم (دكتور و مهندس) و انا شايف ان الكلام ده مش صحيح من ناحيتين

(1) اديني ترجمة بشمهندس في اي لغة تانية !!!!! يعني اديني مقابل الكلمة دي في اي لغة زي الانجليزي مثلا او الفرنساوي او الالماني او الايطالي

مرة كنا بنناقش شغل انا وواحد زميلي و كنا واقفين في اوضة السيرفر مع واحد تاني زميلنا هندي و سالني سؤال و قاللي في وسط الكلام بشمهندس

فالمهندس الهندي سالني هوا دايما بيناديلك بكلمة ايه دي قولتله بيقولي بشمهندس قاللي يعني ايه قلتله يعني Engineer

استغرب اوي و قاللي هوا ليه بيقولك engineer؟

دربيها كده يا engineer :happy:

انا حتي لما ترجمتهاله حستها غريبة اوي

المفروض احنا في شركة MultiNational تعاملنا مع بعض ان المرؤ,س بيقول SIR او MR و الزملا من نفس المستوي بيكلموا بعضهم عادي بالاسم و رؤسائي برضه بقولهم يا اما Sir يا اما MR

(2 كلمة دكتور ممكن تعني طبيب او صيدلي او طبيب علاج طبيعي او طبيب اسنان او ........

يعني مش بتدل علي المهنة زي ما قولتي لكن بتدل علي مجال العمل بوجه عام زي المهندسين برضه فيه categories كتيرة بس بوجه عام بتدل برضه علي المجال

انا طبعا لا اعترض علي ان الناس اللي سهرت و تعبت تتنادي بالقابها بس برضه في نفس الوقت منستخدمهاش بشكل يخلي الناس تكرهنا لان اللي حظه اقل ن التعليم غالبا ما اختارش ده لنفسه، و التواضع دايما بيحبب الناس فيك (بس سوري مش علي حساب احترام الناس ليا) فيه فعلا ناس بتستهبل و دي لازم تقف عند حدها

اخيرا الكلام ده بس applicable in middle east و بره مفيش الكلام ده خالص و بيعتبروها غريبة شوية انك تنادي واحدة و تقوله يا engineer :roseop:

دمتم في رعاية الله

السلام عليكم و رحمة الله

رابط هذا التعليق

انا علي فكرة مبرمج قواعد بيانات و دلوقتي الحمد لله بقيت مستشار تطبيقات اوراكل Oracle Technical Consultant و لا بحب حد يقولي بشمهندس و لا مستني حد يقولي يا سيادة المستشار :roseop:

والله العظيم الناس اللي تحت مني في الشغل كانوا بينادوني sir و انا طلبت منهم ينادوني احمد، حتي الفراش لقيته كبير في السن حوالي 40 سنة و انا 25 سنة فمهضمتهاش انه يقولي sir قولتله احمد only و متتصورش حاجة زي دي ممكن تخليه يحبك اد ايه :blush2:

و .........

شكرا و رمضان كريم

اختي الكريمة كامل احترامي لرايك ولكن لدي بعض التعليقات

انتي بتقولي ان فيه مهنتين بس اللي لقبهم بيدل عليهم (دكتور و مهندس) و انا شايف ان الكلام ده مش صحيح من ناحيتين

(1) اديني ترجمة بشمهندس في اي لغة تانية !!!!! يعني اديني مقابل الكلمة دي في اي لغة زي الانجليزي مثلا او الفرنساوي او الالماني او الايطالي

مرة كنا بنناقش شغل انا وواحد زميلي و كنا واقفين في اوضة السيرفر مع واحد تاني زميلنا هندي و سالني سؤال و قاللي في وسط الكلام بشمهندس

فالمهندس الهندي سالني هوا دايما بيناديلك بكلمة ايه دي قولتله بيقولي بشمهندس قاللي يعني ايه قلتله يعني Engineer

استغرب اوي و قاللي هوا ليه بيقولك engineer؟

دربيها كده يا engineer :happy:

انا حتي لما ترجمتهاله حستها غريبة اوي

المفروض احنا في شركة MultiNational تعاملنا مع بعض ان المرؤ,س بيقول SIR او MR و الزملا من نفس المستوي بيكلموا بعضهم عادي بالاسم و رؤسائي برضه بقولهم يا اما Sir يا اما MR

(2 كلمة دكتور ممكن تعني طبيب او صيدلي او طبيب علاج طبيعي او طبيب اسنان او ........

يعني مش بتدل علي المهنة زي ما قولتي لكن بتدل علي مجال العمل بوجه عام زي المهندسين برضه فيه categories كتيرة بس بوجه عام بتدل برضه علي المجال

انا طبعا لا اعترض علي ان الناس اللي سهرت و تعبت تتنادي بالقابها بس برضه في نفس الوقت منستخدمهاش بشكل يخلي الناس تكرهنا لان اللي حظه اقل ن التعليم غالبا ما اختارش ده لنفسه، و التواضع دايما بيحبب الناس فيك (بس سوري مش علي حساب احترام الناس ليا) فيه فعلا ناس بتستهبل و دي لازم تقف عند حدها

اخيرا الكلام ده بس applicable in middle east و بره مفيش الكلام ده خالص و بيعتبروها غريبة شوية انك تنادي واحدة و تقوله يا engineer :roseop:

دمتم في رعاية الله

السلام عليكم و رحمة الله

كل بلد لها تقاليدها ومش معنى ان الغرب مش بيعمل الحاجة تكون صح

طيب فى المانيا مثلا بيسموا الزوجة باسم عائلة زوجها نعمل برضه كده

ايه يعنى ما نقل المهندس بشمهندس او الطبيب دكتور

الحياة سهلةاهم حاجة مايكونش فى الموضوع تكبر او احساس بانك افضل من غيرك بس خلاص

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...