اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الميزانيه الشهريه للمهاجر لكندا

Recommended Posts

• الردود 164
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

خد بالكم الجزء اللي جاي هو اللي فيه الاثارة كلها و الشغل كله

فين الدعوات

ربنا ينجحك و يوفقك و يبارك لك فى اولادك و يحفظهم

رابط هذا التعليق

نبدأ بميزانية ياسر و نقصقص منها شوية حاجات من اللي بنعتبرها كماليات

بانهار ياعم جادولى دأنت عايش على الصلصه زى الواد أشرف عبد الباقى فى الفيلم بتاع هينيدى و الله ماأنا فاكر أسمه أيه .... :coffeenews: :squeeze: بس معلش أعذرنى اللى بيعيش على ده الحال فأكيد أكيد المستقبل مختلف بالنسبه له , أنما متقليش حأعيش سنين على ده الحال , انت مهاجر مش مسافر , يعنى بترتب لعمر قدام مش سنتين ثلاثه و تحوشلك قرشين زى الخليج , بس و الله أخر جدعنه ....أوعى تقو لى الجزء اللى جى الخاص بالأكل انك بتروح ال events بتاعة منظمات رعايه الأطفال و ال City events تأكل فيها دأحنا كده دخلنا على موائد الرحمن ..... :shutup: :huh: أحلى تحيه ياريس

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

ياريت تكتبولنا عناوين مواءد الرحمن في كندا..مانعرفش كندا مخبيالنا ايه يالة خلي فلة و العيال ياكلوا ويهصوا.. :coffeenews:

رابط هذا التعليق

بانهار ياعم جادولى دأنت عايش على الصلصه زى الواد أشرف عبد الباقى فى الفيلم بتاع هينيدى و الله ماأنا فاكر أسمه أيه .... :squeeze: :shutup: بس معلش أعذرنى اللى بيعيش على ده الحال فأكيد أكيد المستقبل مختلف بالنسبه له , أنما متقليش حأعيش سنين على ده الحال , انت مهاجر مش مسافر , يعنى بترتب لعمر قدام مش سنتين ثلاثه و تحوشلك قرشين زى الخليج , بس و الله أخر جدعنه ....أوعى تقو لى الجزء اللى جى الخاص بالأكل انك بتروح ال events بتاعة منظمات رعايه الأطفال و ال City events تأكل فيها دأحنا كده دخلنا على موائد الرحمن ..... :huh: :amb: أحلى تحيه ياريس

لا لا لا , كدة برده يا ياسر, ما انا كنتش عايز اتكلم و اقول الميزانية :coffeenews: ليه الاحراج ده :o

لا لسة عايشين بفلوسنا يا باشا, مرحناش موائد الرحمن :D ,

انا اللي خايف منه كلمتك المستقبل مختلف, انا خايف يبقي المستقبل في النازل B) :P

بس انت كدة خلتني بجد اتحرج اقول الباقي ازاي بنقدر ندبرها في الاكل و الشرب و المصاريف التانية, و بعدينا حبيبنا بتاع قهوة خبيني مستنيني احكي عشان يلسوعني بالكلام و قاعد مستنيني :P

رابط هذا التعليق

لا لا لا , كدة برده يا ياسر, ما انا كنتش عايز اتكلم و اقول الميزانية :coffeenews: ليه الاحراج ده :amb:

لا لسة عايشين بفلوسنا يا باشا, مرحناش موائد الرحمن :P ,

انا اللي خايف منه كلمتك المستقبل مختلف, انا خايف يبقي المستقبل في النازل :squeeze: :shutup:

بس انت كدة خلتني بجد اتحرج اقول الباقي ازاي بنقدر ندبرها في الاكل و الشرب و المصاريف التانية, و بعدينا حبيبنا بتاع قهوة خبيني مستنيني احكي عشان يلسوعني بالكلام و قاعد مستنيني B)

أتكلم براحتك ياباشا , دأحنا مصدقنا الروح الطيبه رجعت بين الناس و الواحد مش ملاحق من كثره المشاركات القيمه للناس كلها , أوعى تحرم حد من مشاركاتك أديك شايف كل دول حيكون سند لبعض فى الكوميونيتى و نجاحهم يهمنا كلنا . أدخل على التقيل أدخل ... :huh:

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

بس انت كدة خلتني بجد اتحرج اقول الباقي ازاي بنقدر ندبرها في الاكل و الشرب و المصاريف التانية, و بعدينا حبيبنا بتاع قهوة خبيني مستنيني احكي عشان يلسوعني بالكلام و قاعد مستنيني B)

:coffeenews: :squeeze: يا حبيب قلبي د/جادولي انا مش عايش في كيبيك :shutup: :huh: زىماحضرك عارف انا في قهوة خبيني :amb: يعني حدث و لاحرج..بس بجد برافو عليل اى اينفي يو..

رابط هذا التعليق

أول شئ لازم أقدم شكري واحترامي لجميع من ساهم في تقديم النصائح للمقبلين على الهجرة لكندا ... وأخص بالذكر المهندس إيهاب سالم والدكاترة الشامي والتهامي والأساتذة الأفاضل ياسر وجادوللي ... أنتم فعلا نماذج مشرفة لشباب مصر .. وصدق اللي قال إن كندا ما بتاخذش غير أحسن ناس في مصر ... بارك الله لكم فيما قدمتم لإخوانكم من نصح وإرشاد وجعله الله في ميزان حسناتكم.

أعود لموضوع الميزانية ... أنا من واقع حياتي في منطقة الخليج مش شايف فرق كبير في الاحتياجات المادية بين الخليج وكندا ... يعني لو بنتكلم على مبلغ الأربعة آلاف دولار شهريا هانلاقي إنه يعادل خمسة عشر ألف ريال أو درهم ... وهذا مبلغ مناسب لمن يريد أن يعيش مع أسرته (خمس أفراد) في مدينة مثل دبي أو الدوحة (أو حتى في البحرين حيث اقيم)، وأنا أقصد هنا أن يعيش وليس أن يظل على قيد الحياة، وهناك فرق كبير. خصوصا إذا رغب في ضمان حد أدنى من جودة السكن والتعليم والرعاية الصحية.

ربما يبدو المبلغ كبيرا لمن يقيم في مصر ويستفيد بصورة كبيرة من الدعم الذي تقدمه الحكومة لبعض السلع ... فمن تعود أن يدفع في تذكرة الترام أو الباص جنيه مثلا سيجد صعوبة في استيعاب أنها قد تكلفه دولارين وربع أي تقريبا 15 جنيه في كندا، وقس على ذلك الكثير من الأمور.

نحن في الخليج لازلنا نحظى بدعم كبير في اسعار المحروقات والطاقة، إضافة الى بعض السلع الأخرى، وفي حالة رفع مثل هذا الدعم أو قصره على المواطنين فسوف تفوق تكلفة الحياة في الخليج نظيرتها في كندا بمراحل، دون الأخذ في الاعتبار طبعا الفرق في نوعية الحياة بين المجتمعين.

هذه ملاحظة أردت أن أوردها للرد على من شكك في تقديرات الإخوة الأفاضل لتكلفة المعيشة في كندا ... وعلى كل حال الإستاذ ياسر قدم شرحا تفصيليا ودقيقا لبنود الميزانية، يمكن اعتباره مرجعا لكل من يرغب في التعرف على هذا الأمر.

أما كيف يستطيع المهاجر تدبير مبلغ مثل هذا خلال الشهور الأولي ... فهذا موضوع آخر

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الله ينور عليك ياجدوللي. تمام اوي كدة. خش على الاكل وشبعني ياريس.

والله قدها وقدود ياجدوللي. واوعى تنسى ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا. بكرة تبقى استاذ ورئيس قسم في الجامعة ومعاك الحتة المرسيدس بالسواق كمان انشاء الله. قول يارب.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

.. وصدق اللي قال إن كندا ما بتاخذش غير أحسن ناس في مصر ...

:coffeenews:

رابط هذا التعليق

أول شئ لازم أقدم شكري واحترامي لجميع من ساهم في تقديم النصائح للمقبلين على الهجرة لكندا ... وأخص بالذكر المهندس إيهاب سالم والدكاترة الشامي والتهامي والأساتذة الأفاضل ياسر وجادوللي ... أنتم فعلا نماذج مشرفة لشباب مصر .. وصدق اللي قال إن كندا ما بتاخذش غير أحسن ناس في مصر ... بارك الله لكم فيما قدمتم لإخوانكم من نصح وإرشاد وجعله الله في ميزان حسناتكم.

أعود لموضوع الميزانية ... أنا من واقع حياتي في منطقة الخليج مش شايف فرق كبير في الاحتياجات المادية بين الخليج وكندا ... يعني لو بنتكلم على مبلغ الأربعة آلاف دولار شهريا هانلاقي إنه يعادل خمسة عشر ألف ريال أو درهم ... وهذا مبلغ مناسب لمن يريد أن يعيش مع أسرته (خمس أفراد) في مدينة مثل دبي أو الدوحة (أو حتى في البحرين حيث اقيم)، وأنا أقصد هنا أن يعيش وليس أن يظل على قيد الحياة، وهناك فرق كبير. خصوصا إذا رغب في ضمان حد أدنى من جودة السكن والتعليم والرعاية الصحية.

ربما يبدو المبلغ كبيرا لمن يقيم في مصر ويستفيد بصورة كبيرة من الدعم الذي تقدمه الحكومة لبعض السلع ... فمن تعود أن يدفع في تذكرة الترام أو الباص جنيه مثلا سيجد صعوبة في استيعاب أنها قد تكلفه دولارين وربع أي تقريبا 15 جنيه في كندا، وقس على ذلك الكثير من الأمور.

نحن في الخليج لازلنا نحظى بدعم كبير في اسعار المحروقات والطاقة، إضافة الى بعض السلع الأخرى، وفي حالة رفع مثل هذا الدعم أو قصره على المواطنين فسوف تفوق تكلفة الحياة في الخليج نظيرتها في كندا بمراحل، دون الأخذ في الاعتبار طبعا الفرق في نوعية الحياة بين المجتمعين.

هذه ملاحظة أردت أن أوردها للرد على من شكك في تقديرات الإخوة الأفاضل لتكلفة المعيشة في كندا ... وعلى كل حال الإستاذ ياسر قدم شرحا تفصيليا ودقيقا لبنود الميزانية، يمكن اعتباره مرجعا لكل من يرغب في التعرف على هذا الأمر.

أما كيف يستطيع المهاجر تدبير مبلغ مثل هذا خلال الشهور الأولي ... فهذا موضوع آخر

ايه ده عايش في البحرين

انا حمايا بحريني و كان عايزني اروح مع زوجتي هناك, خد بالك انا و مراتي معانا ماجستير و بنعمل دكتوراه في الهندسة و خبرة 6 سنين, هو قاللي ان الفرصة هناك حلوة اوي و طبعا مفيش كفيل و العك ده كله عشان هو بحريني و كان ممكن يقدم لنا علي الجنسية. بس تقول ايه في المخ الخربان, طول عمري ببص لامريكا و كندا و الادمية اللي هناك و الاحترام و التقدم العلمي, راح رميت نفسي و ممكن تقرأ قصة حياتي اللي انا كتبتها في التوبك بتاع كل شئ عن كيبك

انا مبسوط اوي اللي لقيت حد من البحرين هنا, قوللي يا باشا ايه نظام مهندس اتصالات و الكترونيات و معاه ماجستير و خبرة و انجليزي بطلاقة و فرنساوي نص نص, و عنده خبرة 6 سنين في شركة امريكية و خبرة سنتين في ابحاث الفضاء في كندا لدراسة الدكتوراه, مرتبه يعمل كام. و زوجتي كانت معيدة للحاسب الالي في مصر و نفس تخصصي الهندسي

معلش يا جماعة يا بتوع كندا, اصل اخوكم معاه بنتين و بارده بيفكر في مستقبلهم و خايف عليهم :coffeenews:

رابط هذا التعليق

يا أخ جادوللي انت على كده ظروفك قريبة جدا من ظروفي ... أنا عيلتي كلها معاها الجنسية البحرينية ومافلتش منهم غيري، ومراتي بحرينية من أصل فلسطيني، وأنا معايا بكالوريوس هندسة و ماجستير إدارة اعمال وباحضر ماجستير هندسة نظم ومراتي برضه معاها ماجستير رياضيات واحنا الاثنين منشنيين على كندا نعمل الدكتوراه وناخذ الباسبور ونشتغل كام سنة وبعد كده نرجع على البحرين. والسبب برضه إن عندي 3 بنات.

يا سيدي دا أنا كنت برضه شغال معيد في جامعة اسكندرية بس اللي فرق بينا إني قررت في لحظة معينة أسيب مصر وآجي البحرين ، غير كده كان ممكن نكون زملاء غربه ... مادام حضرتك شغال في مركز أبحاث فضاء ممكن أسألك على واحد حبيبي خذ الكتوراه من مكماستر اسمه محمد الطوبجي ... ده كان أول دفعتي وكنت الثاني واتعيّنا مع بعض، ودلوقتي هوا برضه شغال في مركز أبحاث الفضاء على ما أعتقد

أنا هابعثلك عنواني على الفيس بوك علشان نتكلم هناك براحتنا، اتشرفنا يا دكتور وان شاء الله تكون معرفة خير

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انا شايف الجمهور كله مستني التقيل

نص الجمهور عشان يستفيد و النص التاني عشان يستغرب , مع اني والله شايف الموضوع سهل اوي انك تعيش بفلوس المنحة

طبعا بعد التنازل عن الكماليات و اعتبار كل الحاجات اللي فاتت كماليات علي رأي محمد صبحي في الهمجي

نخش علي الكل

كلنا بننزل نشتري اكل و ده طبيعي, يعني لما نحتاج ناكل ننزل نشتري صح. لا مش صح, عشان تعيش طالب الاكل مش بييجي لما تحتاجه, الاكل ييجي لما هو يحتاجك

اقول لكم ازاي

انت تتابع الفليرز و دي بتنزل كل خميس في محلات الاكل , و اياك ثم اياك تكون محتاج اي حاجة و تنزل علي طول تجبها, لا يا باشا انت تجيب كل فليرز المحلات في اول الاسبوع و تقراها كويس و بالخبرة حتعرف ان في حاجة عاملة زي دوريات التخفيضات

نبدأ بالفطار: محتاجين بيض و جبنة, البيض الكرتونة ب 2.6 دولار, اوعي تجبها و لو اتزنقت مش حنموت من غير بيض, طيب تعمل ايه, تستني لحد ما ينزل عرض علي البيض في اي محل و غالبا بيكون ماكسي او سوبر سي, و طبعا عشان كل الطلبة نفس النظام و كحيانة, اول ما البيض ينزل التليفونات او النت يشتغل و كله يبلغ كله, لو عندك عربية زي حالاتي بتروح المحل و تجيبه ده الطبيعي, بس الواقعي اكتر انك تجيب بيض لطالب تاني معاك او هو يجيبلك عشان البنزين و خصوصاان المحلات دي بعيدة شوية. البيض بيبقي ب 1.6 في التخفيض, تروح يا باشا تجيب 10 او 20 كرتونة زي ما انا بعمل و تحطهم في التلاجة و تاكل منهم لحد التخفيض القادم. كدة بتوفر في بند واحد بس 20 دولار شهريا, طبعا ممكن بالنسبة لناس تانية ال20 دولار دي مش حاجة , بس احنا الميزانية لو خسعت 20 دولار حنجبهم منين, يبقي نستلف او حد من مصر يبعتهم يعني

الجبنة: يا ريت و انت جاي من مصر تشحن جبنة تكفيك شهرين تلاتة او لو حد نازل زيارة يظبطك, الجبنة من الكماليات غالبا, بس بارده في جبنة تمنها 8 دولار النص كيلو و بتنزل ب 4 في التخفيض اسمها كيبون, تروح يا باشا رازع 10 علب منها و تحط في التلاجة

اللبن: للاسف ملهوش حل لازم تجيبو, بس تجيب العبوة العائلية بيبقها فيها تخفيض

الفاكهة: انسي يا عمرو ما عدا لو في عرض جامد اوي زي الموز اللي بينزل 40 سنت الكيلو و بقيت الفاكهة متكلهاش الا لما تلاقي نوع نزل عليه تخفيض جامد. و بالنسبة للطلبة عشان معندهمش مواعيد عمل تروح محلات الخضار و الفاكهة الصبح بدري اول ما تفتح حتلاقي الفاكهة و الخضار بتوع اليوم اللي قبله بسعر تقريبا ببلاش, يلا كل و هيص, و طبعا عرفنا الخطة تروح جماعة عشان البنزين, او حد يجيب لك

الرز و المكرونة: تستني عرض شوال الرز اللي 8 كيلو و بينزل ب 9 دولار و تجيب شوالين كدة يكفوا معاك 4 شهور و تنسي الموضوع ده. المكرونة كماليات و متجيش الا في الشديد الاوي, يعني لما تتخنق من الرز اوي او لما تنزل بسعر مغري جدا

الفراخ: الوجبة الرئيسية في كيبك عشان الفراخ حلال في كيبك و مش عارف باقي كندا ايه, بينزل عرض مش ممكن للوراك, بيكون الكيلو ب 1.4 دولار, تيجي رايح علي طول و رازع 10 كيلو لحد العرض اللي بعده, و غالبا حسب تتبع دورة الفراخ بقينا عارفين بتنزل امتي و تلف ازاي علي المحلات, يعني عاملين دراسات جدوي

الديك الرومي: لو تتبعت العروض ممكن تلاقي ديك الكيلو ب 2.4 تيجي رازع ديكين ينفعوا في العزومات عشان تبيض وشك و تبان انك غني و بتاكله علي طول

اه بالنسبة للفراخ لازم مراتك تكون شاطرة و تنوع فيها عشان متزهقش من اكلها

الدقيق: من اساسيات المهاجر المكافح الدقيق, منهم لله كان السنة اللي فاتت كان بينزل ال 10 كيلو ب 6 دولار و كنت بجيبه. الدقيق تعمل به البتزا و الكيكة و البرونيز و الاكلير و كل الحلويات عشان تسد بق العيال و ميفكروش في الشوكولاتة, و كدة مش حتضطر تاكل برة حتي لو كنت برة البيت تاخد الحاجات دي معاك.

السكر: بارده لما ينزل العرض اللي هو ال 2 كيلو ب 1.5 تروح محمل و معبي في البيت, و ده ضروري للحلويات عشان تسكت العيال

السمك: مقرف جدا هنا, طبعا الانواع الرخيصة, عشان الغالي مش بنجيبو

اللحمة: بلاش منها خالص الا لو عندك واحد حبيبك زي واحد صاحبي ربنا يبارك له بينزل موريال و يحمل لحمة للطلبة كلها في عربيته الملاكي, الكيلو ب 7.5 و المفروم ب 5.5 و طبعا تجيب 10 كيلو للشهر كله

اه في محل دولاراما ينفع لبسكويت العيال لو الدنيا زنقت اوي و في لعب كمان و حاجات تانية لتمشية الحال

البيبسي و العصير تسني لحد لما تكون البيبسي ال 2 لتر ب 77 سنت و تجيب و مش لازم طبعا كل شوية تشربها, ما هي مضرة

الايس كريم و ده مقدرش اعيش من غيره, ال 2 لتر في العرض ب 4 دولار و ده مش بهتم ساعتها بالميزانية و البنات شبهي فيه, اهو ده الحاجة اللي مش ممكن حد يقاومها في كيبك, عندهم حبة انواع و اشكال و لو زنقت اجيب فلوس من مصر عشانه او انزل اشتغل طول الليل اعملها, بجد لا يقاوم

طيب لو انت تتبعت الحاجات دي و غالبا مراتك هي اللي عليها الدور ده, حتلاقي ان الميزانية للاكل من 250 الي 300 لاسرة 4 افراد, و خد بالك احنا كده اكلين زي مصر و يمكن احسن, انا كان مستواي في مصر عالي يعني عايش مرتاح جدا و مش حاسس بفرق, هو الموضوع عايز حبة نظام و مجهود و متنسقش ورا كل حاجة تلاقيها, و خد بالك انك ممكن تلاقي حاجة ب 10 و تاني يوم في التخفيض ب 3 , يعني متستعجلش علي اي حاجة نفسك فيها, مش حتتحرم منها بس ممكن تتاخر شوية لحد متنولها

الاكل برة: انساه خاااالص, اهو ده اللي خارب ميزانية الناس كلها و بيشتكوا, و بعدين عايز تاكل برة روح اي بارك و كلهم ببلاش و خد معاك الشواية و اديها يا باشت و عيش حياتك, و ده مسموح به في باركات كتير. او خد البتزا اللي عملها في البيت و في البارك بارده و تبقي اكلت برة

البطاطس و البصل و التوم: اول اتنين لو صبرت حتلاقي عروض فظيعة, تروح محمل كمية للعرض اللي بعده و طبعا انت بقيت خبرة في مواعيد العروض و تعرف تتوقع الكمية, التوم من دولاراما اللي مقشر او المسحوق في البرطمان

الطماطم غالية اوي و الاحسن الصلصة بتاعة نو نيم, البرطمان الكبير في العرض ب 77 سنت

الخضار الطازة بلاش منه كله حيخرم الميزانية, لو رحت ماكس حتلاقي خضار مجمد رخيص جيب منه و له اشكال و الوان بارده, او في الصيف اجر حتة ارض ب 20 دولار و ازرعها انت, الارض تقريبا 4 في 4

كدة تقريبا غطيت كل حاجة, حديكم مواقع المحلات عشان تدربوا من دلوقتي

www.superc.ca

www.maxi.ca

www.metro.ca

www.provigo.ca

www.wallmart.ca

and the familiprix, uniprix< < jean coutu

المحلات الاخيرة تتابع حاجات البيت من معجون و فيتامينات و صابون ممكن تلاقي عروض حلوة, و مسحوق غسيل و ساعات تلاقي شيبسي او حاجة ساقعة بتنزل عليها تخفيضات جامدة

المهم , و اهم نصيحة, اوعي تكون عايز حاجة و تجيبها , لا استني لما تلاقي حاجة رخيصة و جيبها, و لو عايزها اوي معلش اصبر مش حتموت لحد ما تنزل في التخفيض, ما هي غلطتك انك محسبتهاش كويس

رابط هذا التعليق

سؤال خبيث الى الشيخ جادوللى (رضى الله عنه) باذن الله

بعد قراءة مداخلتك الاخيرة بخصوص مصاريف الاكل.... تحية كبيرة .... كلامك صحيح الى حد كبير

هو زكاة الفطر تنفع تتدفع فى كيبك ؟ :coffeenews:

انا بس باهزر معاك.... كمل يا جميل

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

ان شاء الله الحلقة القادمة من كيف تعيش طالب مقهور و علي الأد في بلاد البطاطس و اعتبار حاجات كتيرة كماليات بحضرها لكم, لو كانت عجبتكم الحلقة اللي فاتت.

ان شاء الله حتكون في الملابس و السكن و الفسح و المصاريف الاخري و خلافه

الهدف: المهم يا ولاد منعديش ال 1500 طول مانت طالب, و في نفس الوقت تعيش نفس حياتك في مصر و نفس المستوي و متقلش عليه.

رابط هذا التعليق

بعد قراءة مداخلتك الاخيرة بخصوص مصاريف الاكل.... تحية كبيرة .... كلامك صحيح الى حد كبير

هو زكاة الفطر تنفع تتدفع فى كيبك ؟ :coffeenews:

ياعمنا زكاه أيه دا المفوضيه العليا لشئون اللاجئين حتنقل الفرع الرئيسى لكيبك سيتى ..... :squeeze: :shutup: :huh:

يانهار ياجادولى الحلقه الجايه كلها عن السالفيشن ارمى و لا أيه ...... :amb: B) بهزر و الله انت عارف انك حبيبى

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أخى ياسر ، أخى جادولى

جزاكم الله كل خير ، و الله أنا أعتز بكم مصريين و أتمنى لقاكم و التشرف بمعرفتكم

الأن معانا كل بنود الميزانيه و كل واحد يختار اللى يناسبه و يضبط حاله و يخطط لظروفه

فقط للتذكير ببنود الميزانيه الشهريه ، عملت Mind Map لتلخيصها

رابط هذا التعليق

يا أخ جادوللي انت على كده ظروفك قريبة جدا من ظروفي ... أنا عيلتي كلها معاها الجنسية البحرينية ومافلتش منهم غيري، ومراتي بحرينية من أصل فلسطيني، وأنا معايا بكالوريوس هندسة و ماجستير إدارة اعمال وباحضر ماجستير هندسة نظم ومراتي برضه معاها ماجستير رياضيات واحنا الاثنين منشنيين على كندا نعمل الدكتوراه وناخذ الباسبور ونشتغل كام سنة وبعد كده نرجع على البحرين. والسبب برضه إن عندي 3 بنات.

يا سيدي دا أنا كنت برضه شغال معيد في جامعة اسكندرية بس اللي فرق بينا إني قررت في لحظة معينة أسيب مصر وآجي البحرين ، غير كده كان ممكن نكون زملاء غربه ... مادام حضرتك شغال في مركز أبحاث فضاء ممكن أسألك على واحد حبيبي خذ الكتوراه من مكماستر اسمه محمد الطوبجي ... ده كان أول دفعتي وكنت الثاني واتعيّنا مع بعض، ودلوقتي هوا برضه شغال في مركز أبحاث الفضاء على ما أعتقد

أنا هابعثلك عنواني على الفيس بوك علشان نتكلم هناك براحتنا، اتشرفنا يا دكتور وان شاء الله تكون معرفة خير

انا مش شغال في معهد بحوث فضاء, انا طالب دكتوراه في الجامعة و موضوع بحثي في علوم الفضاء, في الاسكان بتاع الغازات اللي في الجو

انا خريج اسكندرية دفعة 2000, و الماسنجر بتاعي علي الصفحة بتاعتي و ممكن نتكلم علي الماسنجر, ممكن اعرف ان دفعة كام و قسم ايه

رابط هذا التعليق

هو زكاة الفطر تنفع تتدفع فى كيبك ؟ :squeeze:

ياعمنا زكاه أيه دا المفوضيه العليا لشئون اللاجئين حتنقل الفرع الرئيسى لكيبك سيتى ..... :shutup: :huh: :amb:

يانهار ياجادولى الحلقه الجايه كلها عن السالفيشن ارمى و لا أيه ...... B) :P بهزر و الله انت عارف انك حبيبى

يعني ايه سالفيشن دي :coffeenews:

و بعدين انا يا باشا بطلع السلم من اوله :o , بس انا اه عطلان علي السلمة بتاعة تمهيدي الدكتوراه اللي متكعبل فيها بس ان شاء الله حتسلك :P

و في الباسطة بتاعة الهجرة اللي ملفي متعطل فيها, بس بارده ان شاء الله حتسلك

خد بالكم انا معايا طلبة كتير هنا , طلبة البعثات اخر دلع, و طلبة المنح هم اللي اخر بهدلة, بس سبحان الله عامة طالب المنحة بيبقي اشطر كتير من طالب البعثة, ما انتم عارفين المصريين ميشتغلوش الا تحت ضغط, و طول ما انت رقبتك في ايد الدكتور بتشتغل, بس نيمني يا باشا علي فلوس الدولة في البعثات و اروح اانتخ ما هو محدش بيحاسبني ساعتها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 53
      بسم الله الرحمن الرحيم طبعا الموضوع منقول من موقع اسلامي و الرابط اهو: http://islamqa.com/index.php?ln=ara&ref=83912 بس انا ليا ملاحظات قبل ما حد يرد 1- يا ريت بلاش ناخد الموضوع بشكل شخصي, بمعني اننا نقول ان الواحد ممكن يعمل كذا و كذا بدل ما نقول انتا بتعمل كذا و كذا لعدم احراج العضو 2- يكون الكلام في قلب الموضوع الا و هو راي الدين في الهجرة الي كندا 3- تجنب اتهام عضو ما بالكفر او الفسق او الدخول في نيته و الان مع الفتوي سؤال: بعض الناس يريد أن يسافر إلى بلاد الكفار للعمل وبدعوى أن
    • 0
      السلام عليكم, أنا عضو جديد معكم من سورية أنا مقيم بتركيا وعملت اختبار الأهلية وطلعت مقبول الحمد لله (في حال جبت علامة الآيلتس اللي بظن إن شاء الله بجيبها), وعندي كم سؤال بتمنى من حضراتكن الإفادة. أول شي اختبار الأيلتس اللي حأعملو هو الجينيرال بس كون كندا تابعة لبريطانيا لازم يكون أيلتس تبع الفيزا لبريطانيا ولا هاد مقبول؟ وكمان إذا حجزت أكتر من واحد وأخذت علامة مناسبة بأول واحد فيني أسترد مصاريي للبقية؟ في شخص قلي هيك. ثاني سؤال.. بالنسبة لشهادة الخبرة في مثال عليها؟ ث
    • Guest احمد طاهر احمد
      1
      عايز اسافر لكندا واشتغل واتجوز   أية المطلوب 
    • 4
      بسم الله الرحمن الرحيم انا متابع المنتدى الجميل دا من فتره كبيره و لكن سجلت فيه قريب , اخوكم المهندس محمد الشماخ مصرى من هندسه عين شمس , مش بفكر فى قرار هجره لكندا فى الوقت الحالى و لكن ليا اصدقاء كتير جدا مهندسين و دكاتره عايشين فى كندا و استراليا و ما شاء الله ناجحين جدا و دايما على اتصال بيهم . الحاجه الوحيده اللى لفتت نظرى بعد القراءه فى جميع مواضيع المنتدى هى عدم وجود فرصه عمل خاصه للمهندسين , قريت قصص فشل كتير جدا و حسيت بحالات احباط كتير جدا ممكن يحس بيها اى حد يقرا فى بعض مواضيع المنتد
    • Guest اسﻻم
      1
      السﻻم عليكم ... ممكن مساعده في الخطوات المطلوبة للهجرة لكندا و ابدا ازاي ؟
  • أضف...