اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الميزانيه الشهريه للمهاجر لكندا

Recommended Posts

معنى الهجره ان الدوله اللى هى كندا بتحتضن مواطنين غير اصليين وتكفلهم بالرعايه التامه الى ان يندمجوا فى المجتمع ومن ثم الحاقهم بوظائفهم الجديده فى وطنهم الجديد

الدوله ما بتلحقش حد في وظيفه

بتساعدك يمكن عشان تعرف تدور على وظيفه انما ما بتوظفكش بكل تأكيد

بمعنى ان السكن حق طبيعى للمهاجر هو وعائلته

الدوله مالهاش دعوه بتسكينك

و على قد لحافك مد رجليك

مصروف جيب يكفى كل متطلباته اليوميه هو وعائلته(مأكل ملابس نزهه)

اطلاقا...مفيش الكلام ده!!

الدوله بتدي مصروف للأولاد في المتوسط 250 دولار لكل طفل شهريا

طبعا ده غير مساعدات الدوله للأسر الغير قادره على الكسب سواء بيدوروا و مش لاقيين و مبقاش معاهم فلوس

او الديس ابيليتي (المعاقين يعني)

و هذه المساعدات توفر الحد الأدنى من متطلبات المعيشه

معلش ياريت توضح الميزانيه اللى حضرتك عملتها لزومها ايه؟

بفرض وعلى حد علمى ان بدل البطاله الذى توفره الدوله (كندا)حوالى 1200 دولار كندى فى المتوسط

مش اي حد بياخد بدل بطاله

ثم ان ال 1200 دولار دول هم اعانة البطاله لأسره من 4 او 5 اشخاص

يعني لا يسمنوا و لا يغنوا من جوع

بس بكل تأكيد احسن من مفيش

الفاضل محمد زوهيرى

الهجره التى اقصدها يجب ان تكون كما وضحت فى مداخلتى السابقه ام ما قمت حضرتك وتفضلت بتوضيحه ليس هجره بالمعنى القانونى

ده اسمه تجربه حظ

المهاجر القانونى له كل الحقوق او المميزات التى يتميز بها المواطن الاصلى

اعرف مصريين مهاجرين وقبل الحصول على الجنسيه كلنوا يتمتعوا بهذه المميزات وازيد على هذا انهم كانوا يتمتعوا بتعويض البطاله وبيرحوا يشتغلوا فى نيو يورك

عموما شكرا على الاهتمام والتوضيح

تم تعديل بواسطة من بعيد

من قال لا اعلم فقد افتى

رابط هذا التعليق

• الردود 164
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

نقطه اخرى كنت اود توضيحها ان تعويض البطاله هذا يعتبر مقياس لمستوى معيشه المواطنين بمعنى ان الدوله تقوم بنحديد هذا المبلغ بناءا على مستوى الاسعار

او بمعنى اخر ان الايجار الذى يدفعه المواطن الكندى لن يكون هو نفسه الذى يدفعه اللى رايح يجرب حظه على سبيل المثال المواطن الكندى يدفع ايجار 200 دولار فى منزل مساحته 100 متر مربع اما النوع الاخر ممكن يدفع 1000 دولار مثلا وهكذا ممكن نقيس على بقيه السلع والخدمات

من قال لا اعلم فقد افتى

رابط هذا التعليق

معنى الهجره ان الدوله اللى هى كندا بتحتضن مواطنين غير اصليين وتكفلهم بالرعايه التامه الى ان يندمجوا فى المجتمع ومن ثم الحاقهم بوظائفهم الجديده فى وطنهم الجديد

الدوله ما بتلحقش حد في وظيفه

بتساعدك يمكن عشان تعرف تدور على وظيفه انما ما بتوظفكش بكل تأكيد

الدوله مالهاش دعوه بتسكينك

و على قد لحافك مد رجليك

اطلاقا...مفيش الكلام ده!!

الدوله بتدي مصروف للأولاد في المتوسط 250 دولار لكل طفل شهريا

طبعا ده غير مساعدات الدوله للأسر الغير قادره على الكسب سواء بيدوروا و مش لاقيين و مبقاش معاهم فلوس

او الديس ابيليتي (المعاقين يعني)

و هذه المساعدات توفر الحد الأدنى من متطلبات المعيشه

بفرض وعلى حد علمى ان بدل البطاله الذى توفره الدوله (كندا)حوالى 1200 دولار كندى فى المتوسط

مش اي حد بياخد بدل بطاله

ثم ان ال 1200 دولار دول هم اعانة البطاله لأسره من 4 او 5 اشخاص

يعني لا يسمنوا و لا يغنوا من جوع

بس بكل تأكيد احسن من مفيش

الفاضل محمد زوهيرى

الهجره التى اقصدها يجب ان تكون كما وضحت فى مداخلتى السابقه ام ما قمت حضرتك وتفضلت بتوضيحه ليس هجره بالمعنى القانونى

ده اسمه تجربه حظ

المهاجر القانونى له كل الحقوق او المميزات التى يتميز بها المواطن الاصلى

اعرف مصريين مهاجرين وقبل الحصول على الجنسيه كلنوا يتمتعوا بهذه المميزات وازيد على هذا انهم كانوا يتمتعوا بتعويض البطاله وبيرحوا يشتغلوا فى نيو يورك

عموما شكرا على الاهتمام والتوضيح

نقطه اخرى كنت اود توضيحها ان تعويض البطاله هذا يعتبر مقياس لمستوى معيشه المواطنين بمعنى ان الدوله تقوم بنحديد هذا المبلغ بناءا على مستوى الاسعار

او بمعنى اخر ان الايجار الذى يدفعه المواطن الكندى لن يكون هو نفسه الذى يدفعه اللى رايح يجرب حظه على سبيل المثال المواطن الكندى يدفع ايجار 200 دولار فى منزل مساحته 100 متر مربع اما النوع الاخر ممكن يدفع 1000 دولار مثلا وهكذا ممكن نقيس على بقيه السلع والخدمات

استاذ من بعيد

هو حضرتك جيت وشفت بنفسك الوضع ولا كل المعلومات دي سماعي ومن بعيد؟؟

تعويض البطالة بيتم تحديدة بناء على راتب الشخص قبل ما يفقد وظيفته ويقدم على اعانة البطالة وله حد ادنى وحد اقصى

الحد الادنى تقريبا 1000 دولار في الشهر والحد الاقصى تقريبا 1700 دولار

وبقى المواطن الكندي بيدفع 200 دولار في 100 متر مربع؟؟؟

صراحة بامانة مش لاقية تعليق مناسب

بس برضو للامانة فيه ناس بتدفع المبالغ دي بس الناس دي ربنا يعينها على اللي هيا فيه او يعينها على نفسها

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :

( أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حسَّن خُلُقَه )

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
الى الفاضل ياسر صاحب الموضوع

سؤال كده على خفيف وسامحنى فيه

ما هو معنى كلمه الهجره الى كندا؟

ممكن ارد لو حضرتك معندكش وقت؟

معنى الهجره ان الدوله اللى هى كندا بتحتضن مواطنين غير اصليين وتكفلهم بالرعايه التامه الى ان يندمجوا فى المجتمع ومن ثم الحاقهم بوظائفهم الجديده فى وطنهم الجديد.

عندى وقت حضرتك بس معنديش مراره , اللى حضرتك بتتكلم عنه أسمه لجوء مش هجره الدوله فعلا بتشتغلهم و بتديهم مساعدات و الباب مفتوح تقدر تقدم اسباب رغبتك فى الجوء السياسى او الانسانى

الرعايه الصحيه او التأمين الصحى حقى طبيعى للمهاجر هو واسرته

ياسلام و مصروف جيب و نزاهه كمان الظاهر ان العقد اللى عشته فى كندا كنت غافل عن امور كثيره

ملهاش اى لازمه كانت مجرد تضييع وقت منى معلش عذرا أنى ضيعت وقت الكثيرين قراءه توافه الامور ....عذرا ياسيدى

و اعانة البطاله دى حضرتك qualified ليها على أى أساس ...مش لاقى شغل ليه عندك أثباتات ......بعتت كام فاكس و حضرت كام انترفيو و عندك استعداد ترد كل أسبوع على ال check up call من الأداره علشان يتأكدوا انك فى البلد و يكلموا مراتك و تحضر كورسات أجباريه لعمل upgrade لمؤهلاتك غير المعامله الطيبه اللى حتتعاملها بأعتبارك عاله على الدوله ....بس مش مهم مهم 1200 دولار بقى شوف انت ممكن تعمل ايه بالمبلغ الكبير فى تورنتو دانتا حتحوش منه أكيد .....مش بقولك الواحد ضيع عمره هنا على الفاضى بلا شغل بلا دراسه بلا وجع قلب ....1200 دولار و عيش ياباشا .....

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

ا جماعة انا منتظر الميديكال و بفكر انزل علي مونتريال بس عايز حد يرشدني اذا كان العمل في مجال شبكات الكمبيوتر مطلوب ام لا ؟ و ما قيمة الويلفير لي ولزوجتي علما اننا معندناش اطفال

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 53
      بسم الله الرحمن الرحيم طبعا الموضوع منقول من موقع اسلامي و الرابط اهو: http://islamqa.com/index.php?ln=ara&ref=83912 بس انا ليا ملاحظات قبل ما حد يرد 1- يا ريت بلاش ناخد الموضوع بشكل شخصي, بمعني اننا نقول ان الواحد ممكن يعمل كذا و كذا بدل ما نقول انتا بتعمل كذا و كذا لعدم احراج العضو 2- يكون الكلام في قلب الموضوع الا و هو راي الدين في الهجرة الي كندا 3- تجنب اتهام عضو ما بالكفر او الفسق او الدخول في نيته و الان مع الفتوي سؤال: بعض الناس يريد أن يسافر إلى بلاد الكفار للعمل وبدعوى أن
    • 0
      السلام عليكم, أنا عضو جديد معكم من سورية أنا مقيم بتركيا وعملت اختبار الأهلية وطلعت مقبول الحمد لله (في حال جبت علامة الآيلتس اللي بظن إن شاء الله بجيبها), وعندي كم سؤال بتمنى من حضراتكن الإفادة. أول شي اختبار الأيلتس اللي حأعملو هو الجينيرال بس كون كندا تابعة لبريطانيا لازم يكون أيلتس تبع الفيزا لبريطانيا ولا هاد مقبول؟ وكمان إذا حجزت أكتر من واحد وأخذت علامة مناسبة بأول واحد فيني أسترد مصاريي للبقية؟ في شخص قلي هيك. ثاني سؤال.. بالنسبة لشهادة الخبرة في مثال عليها؟ ث
    • Guest احمد طاهر احمد
      1
      عايز اسافر لكندا واشتغل واتجوز   أية المطلوب 
    • 4
      بسم الله الرحمن الرحيم انا متابع المنتدى الجميل دا من فتره كبيره و لكن سجلت فيه قريب , اخوكم المهندس محمد الشماخ مصرى من هندسه عين شمس , مش بفكر فى قرار هجره لكندا فى الوقت الحالى و لكن ليا اصدقاء كتير جدا مهندسين و دكاتره عايشين فى كندا و استراليا و ما شاء الله ناجحين جدا و دايما على اتصال بيهم . الحاجه الوحيده اللى لفتت نظرى بعد القراءه فى جميع مواضيع المنتدى هى عدم وجود فرصه عمل خاصه للمهندسين , قريت قصص فشل كتير جدا و حسيت بحالات احباط كتير جدا ممكن يحس بيها اى حد يقرا فى بعض مواضيع المنتد
    • Guest اسﻻم
      1
      السﻻم عليكم ... ممكن مساعده في الخطوات المطلوبة للهجرة لكندا و ابدا ازاي ؟
  • أضف...