اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تاخد راتب كام و ترجع لمصر؟؟؟؟

Recommended Posts

و معلش برضه الاخوان اللي بيقولوا المصريين مش محبوبين في الدول العربيه

هاسالكم السؤال بصيغه مختلفة

هل السعوديين و الكويتيين و ................... محبوبين في مصر

التوبيك اسمه تاخد كام و ترجع مصر

يعني اكيد الغرض من الموضوع تبادل الخبرات بين المغتربين

حاضر يافندم .. أعتذر عن الخروج عن الموضوع ....كان من باب الشىء بالشىء يذكر ... لكن عندك حق

رابط هذا التعليق

أنا معاك فعلا إن نظام الكفيل هو نظام سئ وعنصري ... ولذلك تتجه بعض دول الخليج الآن الى إلغائه أو تعديله لا سيما بعد الانتقادات الدولية

ولكن صدقني لن تحس بموضوع الكفيل سوى في حالة واحدة ... أن تعمل لدي شخص (فرد) ويكون هو كفيلك، فعندئذ تكون فعلا تحت رحمته، ولكن حتى في هذه الحالة فإن كفيلك قد يكون بني آدم محترم ويخاف الله وعندها لن توجد مشكلة على الإطلاق

أما إذا عملت لدى شركة كبيرة أو في الحكومة فسوف تنسى مع الوقت أنك أجنبي، خصوصا إذا كنت متميزا في عملك ويحتاجون اليك بشدة

النقطة الثانية هي أن اسلوب التعامل يعتمد بصورة كبيرة على الشخص نفسه واحترامه لذاته وتقبله للإهانة ... وقد عرفت عن قرب مهندس مصري كان يعمل في مكتب هندسي ويتلقى الإهانات يوميا ... ثم في يوم طفح به الكيل فردّ على كفيله بلهجة حادة، ومن يومها توقف هذا الرجل عن إزعاجه وتغيرت معاملته 180 درجه.

وعموما إذا كان الكفيل قليل الأدب، فما الذي ستخسره عند مواجهته، أقصى ما يمكن أن يفعله هو أن يفصلك من عملك ويعيدك الى بلدك، وهو حل أفضل بالتأكيد من أن تظل في وضع سئ مثل هذا.

ما الذي يجعل المصري في وضع أسوأ من جنسيات أخرى مثل الفلسطيني أو الأردني أو اللبناني أو التونسي هو تهاونه في حقوقه، وإلا فإنه أكثر كفاءة وإنتاجية منهم جميعا وسوف يعمل له صاحب العمل ألف حساب لو كشر عن أنيابه.

شكراً علي الرد المنظم و الوافي, لقد اضفت الي معلوماتي ما لم اكن علي دراية به.

و اتفق مع حضرتك علي كل هذة النقاط.

النقطة الثالثة هي أن أسلوب التعامل في مصر ليس أفضل كثيرا من نظام الكفيل الخليجي ... وقد عشت وشاهدت عن قرب كيف يتعامل أصحاب الأعمال الخاصة في مصر مع موظفيهم ... لاسيما من يعملون في وظائف مثل مندوبي المبيعات أو أصحاب المؤهلات الدنيا.

النقطة الرابعة والأخيرة أنه بغض النظر عما يحدث في العمل فإنه بعد انتهاء وقت العمل ستصبح حياتك ملكك في مصر أو في الخليج ... وعندها ستحس بالفرق فعلا في نوعية الحياة وراحة البال، والمقارنة بالتأكيد لن تكون في صالح مصر.

سوف تحس فعلا بكلامي وتتذكره حين يصبح لك نصيب في سفر الى الخليج.

اتفق معك ان هذا يحدث بدرجة ما, ولكن كما تفضلت, يكون علي التخصصات التي من السهل استبدالها .

اما بخصوص السفر الخليج, فانا اتمني ان اجرب العمل هناك يوما ما. حيث ان التواجد في بلاد اسلامية له مزاياه.

ولكن مع نظام الكفيل. للاسف لا يوجد امل.

انا يا سيدي الفاضل اعمل في الولايات المتحدة, ولي صديقين احدهما في احد الدول الاسكندنافية و الاخر في احد الدول الاسيوية, تقدم الينا احد الدكاترة الافاضل في جامعة الملك فهد بعرض للعمل في مركز الابحاث, بعض اطلاعهم علي بعض اعمالنا, كل منا - و بدون ان يعلم ان الاخرين تلقوا نفس العرض - قام بالرفض! رغم انها كانت فرصة للعمل علي شئ مفيد و نرغب في العمل به.

للاسف نظام الكفيل كان السبب.

ربما حين يتم الغاء العمل به, نستطيع العمل هناك. لاني كنت اتمني فعلاً العمل في مثل هذا المشروع.

او حينما احصل علي الجنسية :closedeyes: , هل يطلب من الامريكان كفيل :happy: ؟

لكي لا نبتعد عن الموضوع الاصلي, وهو تاخد كام و ترجع.

اعتقد ان التعليق الاقتصادي الراقي للاستاذ طفشان كان وافياً. فالهدف متحرك, يعني المرتب يجب ان يوفر سبل الراحة التي تحصل عليها في الخارج مجاناً.

فاذا كنت تخشي تلوث المياه, تشتري المياه النظيفة, اذا كنت تخشي علي اخلاق الاولاد, توجد مدارس جيده لمن يستطيع.

اعتقد انه لاسرة من 4 افراد (اي طفلين بالتعليم), لكي يعيشوا في نفس المستوي تحتاج الي مرتب 25000 الي 30000 جنية.

و هذا بالنسبة لاسعار حالياً و اسعار المدارس الخاصة و اماكن السكن البعيدة عن تلوث القاهرة ولكنها كاملة الخدمات.

و هذا بدون احتساب هامش الادخار!!!

إن كان ليك عند الكلب حاجة, تبقي حمار.

رابط هذا التعليق

الاخ عمر عمر عمر

للتوضيح ahmadmosa اختصار لاحمد محمد سيد وليس احمد موسى :closedeyes:

هذا للتوضيح وشكرا

لو لم تكن مصر وطني لوددت أن أكون بلا وطن

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

خير الكلام ماقل ودل

واللهي يا امة محمد الي عاجبه يجلس في المكان الي هوا فيه يجلس والي مش عاجبه يرجع ومافيش حد بيرغمك انك تعيش في مكان انت مابتحبهوش بالنسية يوجد

لدي رئيي

الشخصي انا ولدت في الغربة ورجعت مع اهلي من عشر سنوات لمصر وشفت الفرق بالتعامل اول مادخلت الحدود المصرية يعني انا مصري ومعاي عرب من الجنسية الأردنية

الاردنيين مشاء الله مشوهم بسرعة واحنا عوملنا معاملة الكلاب طبعا اغلب المصريين والعرب والأجانب عوملوا بطريقة لطيفة ومهذبة جدا وكان معاي صديق اردني كنت تعرفت عليه بالطريق وحكالي

بالحرف الواحد ايه الي رجعك واحنا لسا على حدودك يامصر وطبعا دخلنا الحدود وبدئت الرشاوي والأشكال الي بتخزي قسما بالله بتخزي انا تمنيت وقتها اني مارجعت انا

ولدت في ا لغربة وعشت في غربة بس ماحسيت في الغربة الا وانا داخل مصر طبعا وصلت القاهرة بعد بهدلة في الطريق وعطلان الأتوبيس عشان رجعنا بالأتوبيس المصري مش الاردني والروايح الكريهة المهم بعد كدا اشتغلت مع واحد في مصر ونصب علي وتعاملت مع ناس كتير طبعا احنا في الاردن تعلمنا الصدق في التعامل في مصر وجدت الف والدوران والفهلوة يعني النصب طبعا من وقت مابدئت في مصر وانا اعاني من المشاكل النفسية التي اثرت علي من الصدمة التي صدمتها انا واهلي لانه لم نزر مصر الا مرة واحدة طول فترة الغربة المهم لم اجد اي شيء يشجع على البقاء من رشوة في استخراج الرخصة وحتا اني لما اشتريت شقة نصب علي لم اجد غير فيشة بالحيطة من غير اسلاك والتعامل مع العمال تقل له مثلا عشرة قروش تصبح بقدرة قادر 100 قرش طيب ياعمي ليش يقلك اصلو الشغل كان كتير اوي يجي يظبط شيء يخرب شيء تاني والله طفحوني الكيل من سباك الى دهان الى كهربائي اخذ العربون واشتغل شوي وبعدين هرب الذي اتا ليجلي البلاط اخذ العربون وهرب نفسي اني اتعامل مع واحد واتفق معه مع شيء ويصدق معي اما ان يخلف في الموعد او المبلغ او الأثنيين معا واللهي قهر كنت يوم من الأيام اركب الأتوبيس واسمع امرأة تبكي اتسرقت طبعا الناس ولاكن في حاجة حصلت في ايه ياست شقو الشنطة وسرقو الفلوس طبعا ايه الي حصل نزلها السواق وقلها استعوضي ربك وبنات تغتصب في الشارع ولا احد يجرء على التدخل وانا مالي هذه الكلمة الدارجة انظر حريق القطار كم واحد مات مين عبرهم غرق العبارة مين عبرهم تم تبرئت كل الجناة حريق مجلس الشورى حريق المسرح القومي انا اسئلكم بالله مين يستطيع بمصر ان يشتري شقة من غير ان يتغرب

او ان يرث اوان والديه يسا عدانه اسئلكم بالله اين احترام الأدمية في مصر في المطعم لايحترمك من غير بقشيق في قسم الشرطة في اي دائرة حكومية الله المستعان :closedeyes: المهم جلست في مصر ستة سنوات تعبت جدا حتا لما خطبت وتجوزت وجدت اختلاف ومشاكل تكاد يومية مع اهل العروس من تدخل في كل شيء ومش عارف نظام القايمة ياعمي انا حجيب كل حاجة وانتو ازاي تكتبو اشياء مشو موجودة اصلا مش ده حرام ولا الي جاي ويعمل حالو ابو العريف وفي الاخر كتبت مؤخر كبير عشان يطمنو وليه الؤذون ياخذ نسبة على المؤخر وليه الناس بتكذب على بعض واللهي حتا تعاملي مع الزبائن ان صدقت معهم اكلو حقك وان تركتهم يلحقوك ويقولوا انت كويس طيب ياعمي كان من القول حتا الحمدلله اجاني عمل في السعودية من سنتين وانا الأن في احسن حال وواللهي مش عايز انزل بس ممكن انزل اسبوع اشوف اهلي وارجع طبعا زوجتي معي واطفالي ووالدتي اجيبها عمرة وانشاء الله اجيب والدي كما ن ولو والدي وامي واخواتي هنا انا مابرحش مصر الا فسحة كأي واحد اجنبي :happy:

تم تعديل بواسطة tarek nokia
رابط هذا التعليق

وانشاء الله سوف ياتى الوقت الذى سنرجع فيه الى بلدنا الحبيبه وانشاء الله سوف نضيف اليها الكثير

يا جماعة الخير

قل "إن شاء الله" و لا تقل "إنشاء الله"

من المشيئه و ليس الإنشاء

الأخيره معناها خطير

مش عارف ليه الجمله دي بالذات معاكسه مع ناس كتير مع إنها بديهيات

رابط هذا التعليق

الباشا ايهاب بيتهيألي كلمة مصير دي تصغير مصر

إنت قلت مخير ثم مصير

إذا كانت مصير تصغير مصر

إذن مخير تصغير أيه

مخر ?

أعتقد إنك كنت تتكلم عن التسيير و التخيير

بس السين قلبت صاد في الكيبورد

مش مشكله بتحصل كتير

رابط هذا التعليق

الأستاذ أيهاب ... أنا مش متابع جيد للمحاورات ...لكن طبعا ملاحظ كرهك الشديد للعيشه فى مصر ....

مش ممكن تحكيلنا مره أيه المشاكل اللى واجهتك فى مصر وأدت بيك للشعور ده ؟؟؟

لكن أنا أقصد مشاكل واجهتك أنت فعلا ... مش حكايات من الأصحاب والجيران مثلا ....

ومنكم نستفيد يافندم

كويس إنك وصفتها صح يا وليد

أنا بأكره العيشه في مصر مش بأكره مصر

الحقيقه إني أمقت العيشه في مصر و ليس فقط أكرهها

مشاكل أيه اللي هاحكيها يا راجل يا طيب

دي العيشه كلها مشاكل

إستبعد الجانب الإنساني من الحياه في مصر

يعني إستبعد عامل الأسره و الأقارب و الأصدقاء من حياتك

و بعدين قولي ايه الحاجه الحلوه في العيشه في مصر

يعني مثلا ... التعليم .. الصحه .. الشرطه .. التقاضي .. المرور .. الأمان .. حقوق الإنسان .. نقاء الهواء

نظافة الأكل من المسرطنات و خلافه

كمل إنت

رابط هذا التعليق

ماشي يا عم ايهاب

انت ماسكلي علي الوحدة

ما تعديها بقا

كمان انا كنت باتكلم عن التصيير يعني التحول

انت ما بتشوفش المتحولون زي سلاحف النينجا و x men

تم تعديل بواسطة عمرعمرعمر
رابط هذا التعليق

في رأيي المتواضع

أي راتب في مصر لا يعوض مشقة و عذاب العيشه في مصر

أنا شخصيا .... لا أرغب في العوده لمصر بأي راتب

أفضل أحبها و أعيش فيها من بعيد لبعيد

يعني أشاهد مسلسلات و أفلام مصريه على الفضائيات وأستحمل دم تامر بسيوني اللي يلطش في البيت بيتك ....

أشوف لي حلقتين لعمرو أديب في القاهره اليوم على يو تيوب .. أقرأ الجرائد المصريه ع النت .. أقرأ شويه في المحاورات و أكتب لي كلمتين .. أشاهد ماتشات الدوري و أفريقيا و أفتكر أيام زمان....

ساعات في اليوم أحس فيهم إني عايش في مصر بس من غير ما أعوص أيديا .... فيرتشوال عيشه يعني

لكن من قريب مش بأحبها خالص

وياترى لما مصر تبقى كويسه ان شاء الله ساعتها تقول بلدى وليا حق فيها . وساعتها مش هتبقى عايز تعوص بس دا انت هتلغوص كمان . انما دلوقت مصر كخه !!

معلش مجرد رأى

السؤال ده ممكن يجاوب عليه أحفاد أحفادي

أنا لا أرى له إجابه بنعم في المستقبل القريب

وبعدين مصر مش كخه

العيشه فيها هي اللي كخه

ولو مش مصدقني إسأل أي مصري عايش جوه

وكمان إسأل ملايين المصريين اللي عايشين في الخليج و أوروبا و أمريكا

ليه مبترجعوش مصر

بس هي الصراحه ساعات بتضايق

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

الأستاذ أيهاب ... أنا مش متابع جيد للمحاورات ...لكن طبعا ملاحظ كرهك الشديد للعيشه فى مصر ....

مش ممكن تحكيلنا مره أيه المشاكل اللى واجهتك فى مصر وأدت بيك للشعور ده ؟؟؟

لكن أنا أقصد مشاكل واجهتك أنت فعلا ... مش حكايات من الأصحاب والجيران مثلا ....

ومنكم نستفيد يافندم

دي العيشه كلها مشاكل

يعني مثلا ... التعليم .. الصحه .. الشرطه .. التقاضي .. المرور .. الأمان .. حقوق الإنسان .. نقاء الهواء

كمل إنت

والله مش عارف أقولك أيه .... أنا فعلا من كتر اللى بقرأه فى الجرائد وأسمعوا من أصحابى حاسس أن الدنيا سوده جدا فى مصر !

رابط هذا التعليق

دي العيشه كلها مشاكل

كمل إنت

بتعجبنى كلماتك جدا

كل عام وانت بألف صحة

كل عام وات بعيد عن اى حاجه تسبب لك منغصات

رابط هذا التعليق

الموضوع مش تاخد كام و تقعد فى مصر الموضوع غير كده خالص...انا هنا ضامن اسلوب معين من المعامله يعنى رواتب بترتفع و نظام فى الشغل لكن فى مصر انت ممكن تطلب 10000 جنيه راتب تصحى الصبح تلاقى سندوتش الفول بقى ب 100 جنيه يعنى البلد من الاخر على كف عفريت ربنا يلطف بينا و بأهالينا جميعا ان شاء الله

افتح زرار قميصى للنيمه و للامانى ...........و انور فاونيسى و املى العالم اغانى

رابط هذا التعليق

الموضوع مش تاخد كام و تقعد فى مصر الموضوع غير كده خالص...انا هنا ضامن اسلوب معين من المعامله يعنى رواتب بترتفع و نظام فى الشغل لكن فى مصر انت ممكن تطلب 10000 جنيه راتب تصحى الصبح تلاقى سندوتش الفول بقى ب 100 جنيه يعنى البلد من الاخر على كف عفريت ربنا يلطف بينا و بأهالينا جميعا ان شاء الله
عيد مبارك عليك حبيب قلبى قائد المدقعية

وفى السعودية ما بتحصلش زيادات مفاجئة برضه

الرز المصرى مش كان ب 10 ريال وخلال حوالى شهرين اصبح 30 ريال ده مثلا

ولا الايجار الشقة تبقى ب 16000 وبعد سنة يجددللك ب25 الف ريال والله حصلت مع اقاربى

يعنى الزيادة موجودة فى مصر وفى الخليج ايضا

اما زيادة المرتبات فاظن مصر فى هذه النقطة افضل من الخليج لانك ممكن الكفيل ما يزودكش ولا ينقللك كفالة

رابط هذا التعليق

يا غالى الموضوع مش كده

احنا من ساعة من اتخرجنا والبلد بتظرد فينا بكل السبل والطرق والاساليب

واللى صبروا وقعدوا وقضوها طحنتهم الفوضى الشاملة فى مصر ..بطريقة او باخرى .. واتغيروا وبقوا جزء منها .. بمزاجهم أو غصب عنهم

صاحبى وصديق عمرى الدكتور على نجيب مثال من ضمن هؤلاء .. قتله حادث سيارة .. ليست سيارته وانما سيارة اسعاف كان يؤدى عمله بها

الله يرحمه .. ويرحمنا

مرتب ايه اللى اخده وانما لا مطمئن على مالى وعلى عرضى ولا بيتى .

وصلت لكده فى مصر الامور

حبس‏32‏ شخصا شاركوا في التحرش بثلاث فتيات

كل ليلة قبل ما تنام تصب البرامج الحوارية فى ودنك وودانا قاذورات تخلى اللى جوا البلد يحلم بالهروب منها واللى بره البلد يفكر مية مرة قبل ما ينزل اجازة اما النزول النهائى فهذا كارئة الكوراث .

مرتب !!!!!!!!!!

الحياة مش فلوس بس

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

نفسى افهم

اذا كان دا بيحصل فى القاهرة وفى شارع جامعه الدول ...على ما اسمع شارع كبير ونوعا ما حيوى ( انا ما اعرف حاجه فى القاهرى كثير )

ياترى ايه اللى بيحصل فى باقى المناطق ؟ ... زميل لى بيقول انا مش عارف امشى انا وزوجتى فى الشارع ...من اسبوع ولد دبح عيل عنده 9 سنوات ومثل بجثته ..

اللهم لا نسألك رد القضاء ولكن نسألك اللطف فيه ؟

عندك حق يا استاذ عصام ...اللى بيقعد لازم ينوبه من الحب جانب وكمان احنا برضه لازمن حيجى وقت وحناخد نصيبنا من الحب ده ...ربنا يسترها علينا يارب

اللهم ارحم واغفر للدكتور على نجيب يارب واجعل مثواه الجنه

رابط هذا التعليق

عندما تجتمع أسباب العرض المادى الممتاز مع فرص تطوير كبيره

فى العمل والإنضمام لشركات رائدة فى مجالها كما حدث مع زوجى

ولاحقا معى فأعتقد ان احكام المنطق كلها تقول بوجوب قبول عروض

كهذه قد لا تتكرر0لكن ما لا أفهمه ان يمعن الإنسان فى شحن نفسه

سلبيا كل حين تجاه البلد0 ويرى فى الحياه على ارضها كابوس فظيع0

وفى النهايه يوما ما مهما كان بعيدا سنعود كلنا للوطن هذا لكل مغترب

فى الخليج وليس مهاجر على اعتبار ان المهاجر يملك خيار

عدم العوده0 لحظتها كيف ستكون الحياه على ارض

عشنا طوال سنين عمرنا ونحن نرى فيها مجرد ارض عم فيها الفساد0

اين سنذهب وقتها اذا كنا لا نرى من الوطن سوى اعضاءه المريضه؟؟

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

يا أخت لولا اسمحيلى اقولك انك عايشة فى باروكة شعر الوطن المستعارة .. علشان كده لم تصلى لحجم المرض فى اعضائه

لسه شايف من ساعتين فيلم هى فوضى ... فيلم على وزن المواطن مصرى .. يعصر القلب عصر .

طالعت اهرام السبت بعدها مباشرة ووجدت الرابط اللى اشرت له .

كابوس فظيع كلمه بسيطة جدا يا اخت لولا .. فالكابوس ينتهى بالاستيقاظ منه .. الكابوس شئ مش حقيقى على اى حال

أما حقيقة الوضع فى مصر ..فهى انه وطن مسرطن لا يرجى شفائه .. وطن ينتظر موتاً اكلينيكياً يا فندم

رابط هذا التعليق

استاذ عصام.. لا انكر حتما كل ما يعانيه الوطن.. الأمور لا تحتاج

اى عمليه تجميل00لأن التشوه ادمى الواجهة الرئيسيه.

ولكنه تشوه. اما ان يعانى الوطن ويموت بعد حين لست معك فيها.

لى اب عاش حياته كلها مغتربا.. وفى النهايه عاد للوطن.

ومازال يرى فى الوطن وطنا..لو قررت انا ان ارى فى الوطن جسدا

ينتظر الإحتضار لأنه مسرطن ..فسؤالى عندما انتهى من عملى هنا

اين اذهب ؟؟؟ الا يظل الوطن وطنا؟؟ اليس الوطن هو ما نعود له مهما

اغتربنا .

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

اليس الوطن هو ما نعود له مهما

اغتربنا .

شخصيأ أًفضل أن تكون الاجابة هى الكفن وليس الوطن .

رابط هذا التعليق

ما لا أفهمه ان يمعن الإنسان فى شحن نفسه

سلبيا كل حين تجاه البلد0 ويرى فى الحياه على ارضها كابوس فظيع0

فى رأى الشخصى حتى يجد سببا وشماعه ؟ طب سبب وشماعه لأيه هو أدرى ؟ بس غالبا حاجه تجيب الأحباط وبدل مايشوف المشكله فين لازم يلاقى الحجه الجاهزه (البلد) ؟ من يرى مصر مسرطنه وينتظر موت هذه البلد اكلينيكا فأعتقد - وكل شىء مقدر عند الله - انه سوف يذهب الى كفنه قبل ان يشهد هذه اللحظه . ولكن رجاء خاص ان يكتب فى وصيته ان لايدفن فى هذا البلد حتى لا تلفظه مصر من جوفها .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...