اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موزمبيق التى رأيت

Recommended Posts

ايه الجمال ده ايه المساحة الضخمة دى بصراحة المطار كفايو اوى عشان ينظموا كأس العالم

اه والله .. انا مش عارف احنا كنا زعلانييين ازاى اننا اخدنا صفر فى الموضوع ده

ده كويس جدا ان محدش ادانا بالسالب ... يا اخوانا مش بهزر ..بتكلم جد

طب ماحدش حكى لك يا هندسة على الكحل اللي بيتسرق من العين في عز الضهر في كل جنوب افريقيا .. ده كلام ناس منم جنوب افريقيا زملائي .. وان مافيش بيت فيكي يا جنوب افريقيا الا ومأمن نفسه بأجهزة انذار وخلافه ضد السرقة .... وان موضوع التثبيت والسرقة في وضح النهار ده شيء عادي هناك .. وان ده اللي لسه مخوف الاتحاد الدولي لكرة القدم في 2010 .. وإنهم تبرعوا بآلاف التذاكر المجانية عشان يسكتوا الهليبة دول ويعدوا الموضوع على خير وما يقلبوش ملايين المشجعين اللي هايروحوا هناك ..

والله ما قصدي اخرب موضوعك لكن حبيت اكتب نبذة مختصرة بس عن جنوب افريقيا وان الحبه عندنا بتبقى قُبة ..

طب اتحدى ان كان معظمنا تابع موضوع موجة قتل الاجانب في جنوب افريقيا من كام اسبوع واللي استمر فترة طويلة .. لكن الميديا لما بتحب تعمل من الكتكوت جمل فما بتترددش .. لكن مع حبايبها ممكن تسخط الجمل وتخليه عصفورة وديعه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 69
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا مغامراتك يا هندسة :unsure:

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

طب ماحدش حكى لك يا هندسة على الكحل اللي بيتسرق من العين في عز الضهر في كل جنوب افريقيا .. ده كلام ناس منم جنوب افريقيا زملائي .. وان مافيش بيت فيكي يا جنوب افريقيا الا ومأمن نفسه بأجهزة انذار وخلافه ضد السرقة .... وان موضوع التثبيت والسرقة في وضح النهار ده شيء عادي هناك .. وان ده اللي لسه مخوف الاتحاد الدولي لكرة القدم في 2010 .. وإنهم تبرعوا بآلاف التذاكر المجانية عشان يسكتوا الهليبة دول ويعدوا الموضوع على خير وما يقلبوش ملايين المشجعين اللي هايروحوا هناك ..

والله ما قصدي اخرب موضوعك لكن حبيت اكتب نبذة مختصرة بس عن جنوب افريقيا وان الحبه عندنا بتبقى قُبة ..

طب اتحدى ان كان معظمنا تابع موضوع موجة قتل الاجانب في جنوب افريقيا من كام اسبوع واللي استمر فترة طويلة .. لكن الميديا لما بتحب تعمل من الكتكوت جمل فما بتترددش .. لكن مع حبايبها ممكن تسخط الجمل وتخليه عصفورة وديعه

مبدئيا منور الدنيا يا س س الغااااااااااالى

ثانيا يا باشا هو انا لما اقول ان المطار واسع وان الشوارع رايقة والمرور منظم

يبقى انا مثلا بأقصد حاجة وحشة عننا لا سمح الله

كل القصة انى شفت حاجة فبقولها مش اكتر ولا ااقل

كمااااااان عايز اقلك ان القتل اللى كان شغال هناك مكنش مع كل الناس

انما كانت العمالة المواطنة بتدبح ف العمالة الوافدة من زيمبابوى وموزمبيق و الدول الغلبانة التانية

ليه بقى يا نجم \لان العامل المواطن مبيرضاش بأقل من 150 راند فى اليوم و اكتر كماان

انما العامل الوافد من الدول الضايعة دى بيفرح ب 50 راند و يبوس ايده وش وضهر

هو ده الحوار

موضوع السرقة ده بقى حقيقى ومحدش بيقول عليه حاجة

و التثبيت ده كتييييييييييييير جدا هناك

بس الشهاده لله انا اخدت يوم كامل لف مع نفسى و من غير ما ندى اى حد خبر من الشركة او الفندق

و كنا 3 افراد كلنا عرب و محدش بصلنا خالص ولا قلنا تلت التلاتة كام رغم اننا لفينا لما تعبنا

و دخلنا مناطق شعبية اوى شبه الباطنية كده يا معلمى wst:: واخد بالك يا ريس

و مش هقول غير انه ستر الله

و برده ارجع و اقول جوهانسبرج زى الفل و حلوة وكميلة خالص

:roseop:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يا مغامراتك يا هندسة :roseop:

اعمل ايه بقى يا غالى

قلت اشغل نفسى بحاجة

احسن الاجازة خلصت و لفيت على قد ما لفيت

برده مش لاقى النص الحلو بتاااااااعى

حاجة تتعب يا اخى

بقولك

متعرفلناش سوبر ماركت نجيب منه ونخلص بقى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...