اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايه اكتر حاجة بتوحشك فى مصر

Recommended Posts

• الردود 120
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا خرابى يأستاذ.. انت كده فكرتنى انى نسيت اقول على الحواوشي

اصلى بحبه موت :rolleyes:

:rolleyes:

:rolleyes: :happy: :blink: :D

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

بيوحشنى فى مصر التسامح و قلب السلطه الكبير, ياسلام ثلاتين ألف معتقل بس.

بيوحشنى فى مصر التعامل الرائع بين الشرطه للشعب , تدخل أى قسم فى أى وقت تخلص كل طلباتك فى ثوانى و لاعمر حد يفكر بس مجرد التفكير أنه يتنهك ادميتك , يا سلام ....

بيوحشنى فى مصر قبول الأخر ...ياه ..أحلى حاجه , تقول رأيك فى أى مكان و أنت مطمن , و لاحيتقبض عليك و أهلك حيتبهدلوا وراك ...ديموقراطيه ناضجه مش التخلف اللى فى الغرب وواحد أسود ينجح فى الأنتخابات و الكلام الفارغ ده .

بيوحشنى فى مصر المرور ....ياه ...أحلى أيام ....تمشى بالعربيه فى الحاره بتاعتك و لاحد يزنق عليك , و لاأنسابية المرور ...متقولش ...و ده طبعا بفضل عساكر المرور الحاصلين على أعلى مستوى من التدريب ...دا الواحد فيهم يغنى عن ثلاثين أشاره .

بيوحشنى فى مصر الأبتسامه ....ياسلام على أبتسامة الناس و هى نازله الشغل الصبح ....طبعا ماهم عارفين أن البلد بتتقدم بينا و أنهم راحيين يشتغلوا و الضرائب اللى حتتخصم منهم حتعود بالنفع على كل أبناء الوطن المجيد .

بيوحشنى فى مصر النزاهه ....تعبيرات طمست من قاموس اللغه تماما ....قهوتى , حلاوتى , الأستطباحه , صباح الفل ياباشا , فتح مخك ....عمرك ماتسمع التعبيرات ديه أبدا ....مستحيل ....تاخد حقك من غير ماتحط ايدك فى جيبك.

.بيوحشنى فى مصر ...الكرامه ....ياه على كده, تمشى فى أى بلد فى الدنيا رافع راسك , ما انا مصرى و أبويا مصرى ...تعرف أن مافيش حد ممكن من قريب أو بعيد بس ينتقص حق من حقوقك , يانهار لو ده حصل , دا كانت البلد تتقلب و الخارجيه فى ضهرك و السفاره بتاعتك تقف على رجل ....أمال ما أنا مصرى و أبويا مصرى.

يوحشنى فى مصر قبول الأخر.... كلاكيت تانى مره ....أوعى و شك ...متقولش ...مفيش بقى حد يتقبل الأخر زى كده , تلاقى كل الطوائف شيعه, أحمديه , بهائيه ...و غيره ...كله محترم لكله و لاحد يكفرك بسبب و جهة نظرك و يحاول يقتلك لو أختلفت وجهة نظرك مع ما تربى عليه من عقائديات ....بقولك ديموقراطيه ناضجه ...

بيوحشنى فى مصر الحفاظ على الأصاله و التراث .....ديه بقى أحلى حاجه فعلا , قال بيقولك جنينه الحيوانات اللى كانت الرابعه على العالم قبل الثوره دلوقى مش مصنفه أساسا ...أشاعات و كلام حاقدين ...دى دلوقتى أحسن من الأول .... قال ايه 30 فى الميه من أثار مصر مسروق ....خونه و عملاء اللى بيقولوا الكلام ده ....ما هو أبو الهول لسه فى مكانه ....أخس خونه .....

بتوحشنى فى مصر حاجات كتير أوى ...فعلا بتوحشنى علشان عمرى ماشفتها.......

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

يا ياسرالكلام قليل ان كونت عاوز اقول زايك واكتر بس المشكلة الكمبيتر مافيش عربى, وا تمنى فى يوم من الايام مصرنا الحبيبة ترجع زى زمان.

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

اكتر حاجة بتوحشنى فى مصر هى مصر أهلى مصر النيل مصر الأماكن مصر الصحاب والأحباب مصر الناس البسيطة كل حاجة فى مصر حلوة تبقى هى دى مصر :blink: وكل حاجة فيها وحشة دى مش مصر علشان كده أنا بحب مصر الجميلة وكلنا لما نشتاق لازم نشوف مصر الجميلة لكن الحاجات الوحشة الحكومة والفساد والحرامية :happy: دول لازم يطلعوا بره مصر لأنهم مش هما مصر ولو طلعوا براها احنا وولادنا هنرجعها تانى مصر

رابط هذا التعليق

محمد منير لخص كل الكلام اللى احنا بنتكلمه دى فى كلمتين اتنين ( طعم البيوت ) اللى مسمعش الاغنيه دى يسمه و هو يشوف

افتح زرار قميصى للنيمه و للامانى ...........و انور فاونيسى و املى العالم اغانى

رابط هذا التعليق

بيوحشنى فى مصر التعامل الرائع بين الشرطه للشعب , تدخل أى قسم فى أى وقت تخلص كل طلباتك فى ثوانى و لاعمر حد يفكر بس مجرد التفكير أنه يتنهك ادميتك , يا سلام ....

بيوحشنى فى مصر قبول الأخر ...ياه ..أحلى حاجه , تقول رأيك فى أى مكان و أنت مطمن , و لاحيتقبض عليك و أهلك حيتبهدلوا وراك ...ديموقراطيه ناضجه مش التخلف اللى فى الغرب وواحد أسود ينجح فى الأنتخابات و الكلام الفارغ ده .

بيوحشنى فى مصر المرور ....ياه ...أحلى أيام ....تمشى بالعربيه فى الحاره بتاعتك و لاحد يزنق عليك , و لاأنسابية المرور ...متقولش ...و ده طبعا بفضل عساكر المرور الحاصلين على أعلى مستوى من التدريب ...دا الواحد فيهم يغنى عن ثلاثين أشاره .

بيوحشنى فى مصر الأبتسامه ....ياسلام على أبتسامة الناس و هى نازله الشغل الصبح ....طبعا ماهم عارفين أن البلد بتتقدم بينا و أنهم راحيين يشتغلوا و الضرائب اللى حتتخصم منهم حتعود بالنفع على كل أبناء الوطن المجيد .

بيوحشنى فى مصر النزاهه ....تعبيرات طمست من قاموس اللغه تماما ....قهوتى , حلاوتى , الأستطباحه , صباح الفل ياباشا , فتح مخك ....عمرك ماتسمع التعبيرات ديه أبدا ....مستحيل ....تاخد حقك من غير ماتحط ايدك فى جيبك.

.بيوحشنى فى مصر ...الكرامه ....ياه على كده, تمشى فى أى بلد فى الدنيا رافع راسك , ما انا مصرى و أبويا مصرى ...تعرف أن مافيش حد ممكن من قريب أو بعيد بس ينتقص حق من حقوقك , يانهار لو ده حصل , دا كانت البلد تتقلب و الخارجيه فى ضهرك و السفاره بتاعتك تقف على رجل ....أمال ما أنا مصرى و أبويا مصرى.

يوحشنى فى مصر قبول الأخر.... كلاكيت تانى مره ....أوعى و شك ...متقولش ...مفيش بقى حد يتقبل الأخر زى كده , تلاقى كل الطوائف شيعه, أحمديه , بهائيه ...و غيره ...كله محترم لكله و لاحد يكفرك بسبب و جهة نظرك و يحاول يقتلك لو أختلفت وجهة نظرك مع ما تربى عليه من عقائديات ....بقولك ديموقراطيه ناضجه ...

بيوحشنى فى مصر الحفاظ على الأصاله و التراث .....ديه بقى أحلى حاجه فعلا , قال بيقولك جنينه الحيوانات اللى كانت الرابعه على العالم قبل الثوره دلوقى مش مصنفه أساسا ...أشاعات و كلام حاقدين ...دى دلوقتى أحسن من الأول .... قال ايه 30 فى الميه من أثار مصر مسروق ....خونه و عملاء اللى بيقولوا الكلام ده ....ما هو أبو الهول لسه فى مكانه ....أخس خونه .....

طب ليه بس كده يا ياسر.. الله يسامحك :happy:

ليه بس كده . طيرت مفعول برشام حب مصر بعيد عن الواقع اللى كنت واخداه lo::

طب كنا سبنا الحاجات دى لموضوع تانى فى قسم الأدب الساخر ونزلناه برضه بنفس

العنوان!!!!!!!!!!!!!

انا مقدرش اقولك ..ولا اى حد تانى ان فيه كلمه وحده من اللى كتبتها غلط.

كلامك صح ياريس.. وكلام ايهاب سالم صح.بس لكل مقام حديث.

يعنى فى مواقف بتحتاج من الواحد ساعات يعمل نفسه مش فاهم.. ومش

شايف.. ويحاول يشوف من الكوبايه النص المليان بس على راي صاحبنا

زعلان.

كنت مشيتها حب فى مصر وخلاص. اذا كان الدب القطبى اللى فى جنينه

حيوان مصر اللى محطوط فى عز الحر وجنبه كام قالب تلج والباقى فلين

مشاها للحكومه اللى خطفته من حتته وجابته رمته فى جنينة الحيوانات

فى ظروف محترمه مكنش يحلم بيها clp:: واهو عندك لسه عايش :lol:

على فكره انا عايزة اسجل احترامى ليك سواء انت او استاذ ايهاب على احترامكم

وحبكم للبلد اللى بتعيشوا فيها بعد ما بتسيبوا مصر ، والحاجة دى لفتت نظرى

فى كلام استاذ ايهاب فى مدى احترامه الشديد وحبه لقطر وتاليا كندا،

لأنى كمواطنه مصريه اتولدت فى الغربه مع اهل مغتربين كان هذا الدرس

هو اهم الدروس التى زرعها بابا وماما فينا من الطفوله.. وهى احترام

شعب بنعيش فى ارضه وكان لا يسمح نهائى لنا بالتقليل من شأن احد

تحت اى ظرف وعمرى ما سمعت بابا بيشتم حد ولا بيشتم البلد اللى عشنا

فيها. والحمد الله باخلاقة الراقيه دى كبرنا وعمرنا ما اتكبرنا على حد ولا حسينا

اننا اعلى من حد .. وكانت لينا صداقات حلوه مع ناس من اهل البلد قمه

فى الأخلاق والذوق والكرم.

فى المنتدى هنا فى ياما وياما ناس مغتربين.. رايهم فى مصر اسخن بكتير

من اللى انت كاتبه ورايهم فى البلد اللى هم فيها اسخن واسخن وشايفين

ان هما عايشين فى الذل(ده طبعا على اساس ان الحياه فى مصر مفيهاش

ريحه الذل :blink: ) يعنى من الأخرمش قادره افهم للناس دى ميه..

واقفين كده على السلم لا عايزين يطلعوا ولا عايزين ينزلوا!

ويقضوا حياتهم فى الغربه خايفين حتى اولادهم يختلطوا بأهل البلد

على اعتبار انهم جربه يمكن! :wub:

بجد بجد انا مبقتش فاهمه الناس دى ليه كده.

بابا كان ديما يقولى حاجة وحده بس..الحلو والوحش موجود فى كل

الدنيا. وسلوك فرد او مجموعة مش معناه الحكم على شعب كامل.

مهما كان فيه وحش فى برضه حلو..

ولما كبرت وبقى اصحابى الخليجين يروحوا مصر سياحة

ويشتكولى من سلبيات ومواقف كتير وحشه كنت بقولهم نفس

الكلام اللى بابا كان بيقولهولى.

عارفين الحل لكل ده ايه؟

الحب ! انك تحب نفسك..وتحب غيرك.. وتحب الدنيا..وتحب الإختلاف

والحاجة التانيه.. الإحترام ! احترم نفسك.احترم غيرك.. احترم الدنيا..

احترم راى الأخرين حتى لو كان مخالف لك..

والنتيجة لذلك بإجتماع الحب والإحترام عارفين حتبقى ايه؟

حتبقى الرقى ! الرقى فى كل شيئ.

يمكن اكون رغيت كتير وخرجت على الموضوع فى راى البعض..

بس صدقونى كل اللى قلته كان من صميم الموضوع.

ورغم كل شيئ بحبك يا بلدى.. وبتوحشنى لسه فيك حاجات ياما :loll:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

ما تسرسبيش يا سنيننا من بين ايدينا

ولا تنتهيش ده احنا يا دوبابتدينا

واللى له أول بكرة حيبان له آخر

وبكرة تفرج مهما ضاقت علينا :blink:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

وبكرة تفرج مهما ضاقت علينا

قبل ما تحلم فووق

إحلم و إنت فايق

قبل ما تطلع فوق

إنزل للحقايق

كام عام و مواسم عدو

و شجر الليمون

دبلان على أرضه

وكل شئ بينسرق مني

العمر م الأيام

والضي م النني

رابط هذا التعليق

ياساتر عليك يا ايهاب

والله اناعارف انها سودة

بس متسودهاش اكتر من كدة

عشان نعرف نعيش

ولا يعنى عشان انت هاجرت؟

ماشى يا عم

الله يسهلة

تحياتى يا باشمهندس ايهاب

رابط هذا التعليق

ياساتر عليك يا ايهاب

والله اناعارف انها سودة

بس متسودهاش اكتر من كدة

عشان نعرف نعيش

ولا يعنى عشان انت هاجرت؟

ماشى يا عم

الله يسهلة

تحياتى يا باشمهندس ايهاب

تحياتي يا دكتور

لا و الله يا دوك ... ده كان كلامي و رأيي من قبل ما أخرج من مصر أول مره سنة 96

وهيفضل كلامي لو رجعت مصر نهائي

رابط هذا التعليق

وبكرة تفرج مهما ضاقت علينا

قبل ما تحلم فووق

إحلم و إنت فايق

قبل ما تطلع فوق

إنزل للحقايق

كام عام و مواسم عدو

و شجر الليمون

دبلان على أرضه

وكل شئ بينسرق مني

العمر م الأيام

والضي م النني

اكيـــــــد

بحلم يا صحبى كلنا حقيقة صافية فى عمرنا

بحلم بعالم فية قلوب بريئة دافية تضمنا

عالم جديد يمكن بعيد لكن اكيد هيكون لنا

بحلم اشوف الكون عمار بى دنيا ماتعرف دمار

بحلم بعالم ليل نهار يطرح محبة فى ارضنا

عالم جديد يمكن بعيد لكن اكيد هيكون لنا

بحلم وبهرب للخيال للحب والخير والجمال

بحلم بعالم مش محال يبقى حقيقة فى يدنا

عالم جديد يمكن بعيد لكن اكيد هيكون لنا .

أهو ده اللي صار وادى اللي كان

مالكش حق تلوم عليا

تلوم عليا إزاي ياسيدنا

وخير بلادنا ماهوش في ايدنا .

وزى ما قال منير برضه..

الى ابتسم وداس وعدى على الألم

الى حب النور قمر الى غنى بشوق صهر

الى حابب خطوتة الى عاشق سكتة

لازم يعيش ما ينطفيش ما ينتهيش

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

ايه يالولا دا

حرام عليكى والله

انا كنت ناوى انزل فى شهر يناير الجاى دلوقتى وبعد كلامك دا انا بفكر انزل بكرة

علشان فكرتينى بكل حاجة حلوة فى مصر ونفسى اسافر النهاردة قبل بكرة

وحشتينى موووووووووووت يامصر

رابط هذا التعليق

الأعزاء

عارفين أكتر حاجه وحشاني في مصر أيه .....مصر نفسها ....اللي بدور عليها ومش لاقيها ...ليه ؟..لكل الأسباب اللي قالها الأخ ياسر والأخ أيهاب سالم .....صحيح انا مختلف مع أخي ايهاب في موضوع الهجره ...لاني بحب مصر ..ونفسي الاقيها ....تصوروا انا نازل أجازه بعد أقل من شهر وخايف جدا ...خايف أن يحصل زي السنه اللي فاتت والاقي نفسي غريب في بلدي ..مش عارف أتعامل مع حد الأ اذا دفعت ........الأصحاب كل واحد في همه وأكل عيشه علشان يكفي بيته في ظل الدنيا اللي ولعت .....الأهل هما اللي فاضلين وبرضه مشغولين ....فلقيت نفسي قاعد في بيتي وحيد في بلدي ...عارفين إحساس الحبيب لما فجأه يصحي يلاقي حبيبته أختفت ويفضل يدور عليها في كل مكان وكل بلد ....هي ممكن تكون ماتت ....بس هو مش مصدق وعنده أمل يلاقيها وعلشان كده هي وحشاني ..... يمكن ده الفرق بيني وبين بعض الناس اللي صدقوا أنها ماتت .....لكن انا لسه عندي أمل وحفضل أدور عليها لغاية لمل الآقيها

أسف لو كنت خرجت عن الموضوع كما رسم له ...

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

الأعزاء

عارفين أكتر حاجه وحشاني في مصر أيه .....مصر نفسها ....اللي بدور عليها ومش لاقيها ...ليه ؟..لكل الأسباب اللي قالها الأخ ياسر والأخ أيهاب سالم .....صحيح انا مختلف مع أخي ايهاب في موضوع الهجره ...لاني بحب مصر ..ونفسي الاقيها ....تصوروا انا نازل أجازه بعد أقل من شهر وخايف جدا ...خايف أن يحصل زي السنه اللي فاتت والاقي نفسي غريب في بلدي ..مش عارف أتعامل مع حد الأ اذا دفعت ........الأصحاب كل واحد في همه وأكل عيشه علشان يكفي بيته في ظل الدنيا اللي ولعت .....الأهل هما اللي فاضلين وبرضه مشغولين ....فلقيت نفسي قاعد في بيتي وحيد في بلدي ...عارفين إحساس الحبيب لما فجأه يصحي يلاقي حبيبته أختفت ويفضل يدور عليها في كل مكان وكل بلد ....هي ممكن تكون ماتت ....بس هو مش مصدق وعنده أمل يلاقيها وعلشان كده هي وحشاني ..... يمكن ده الفرق بيني وبين بعض الناس اللي صدقوا أنها ماتت .....لكن انا لسه عندي أمل وحفضل أدور عليها لغاية لمل الآقيها

أسف لو كنت خرجت عن الموضوع كما رسم له ...

لو لسّه فى قلبى وقلبك

لكلمة " بلدى " ريحة وطعم وصدى صوت

سحاب هايعدى المحنة , الصعب أكيد هايفوت.

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

وزى ما قال منير برضه..

دي جبتيها منين دي يا لولا

أنا منيرجي من سنة 77 وعمري ما سمعتها

إنت قصدك منير مراد :blink:

رابط هذا التعليق

وزى ما قال منير برضه..

إنت قصدك منير مراد bv:-

يا عالم اصحى

يا عالم اصحىواسمع يا عالم انتباة

جايين ومش حنرجع جاينلك يا حياة

فرح الحياة هو الطريق واحنا الى نقدر نرسمة

والحمل مهما يكون يكون ما بينا ممكن نقسمة

دى الظاهر اغنيه فى فيلم او مسلسل.. جبت كلماتها من موقع ايجى فيلم

فيه هناك كلمات كل اغانى منير شرايط..مسلسلات..افلام :blink:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

وزى ما قال منير برضه..

إنت قصدك منير مراد bv:-

يا عالم اصحى

يا عالم اصحىواسمع يا عالم انتباة

جايين ومش حنرجع جاينلك يا حياة

فرح الحياة هو الطريق واحنا الى نقدر نرسمة

والحمل مهما يكون يكون ما بينا ممكن نقسمة

دى الظاهر اغنيه فى فيلم او مسلسل.. جبت كلماتها من موقع ايجى فيلم

فيه هناك كلمات كل اغانى منير شرايط..مسلسلات..افلام :blink:

حتلاقيها فى الرابط ده

http://www.egyfilm.com/Forums/viewtopic.php?t=2290

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...