اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقارنة بين الشاب المصري وغيره..

بنت شعنونة

Recommended Posts

انا مش شباب بل من الشياب

و لكن حاشارك برضه

معلش يعني

ادينا بنتكلم

الشااااااااب اللبناني

هذا غير ان النزعة الشهوانية ليست من مميزاته

لآنه يعرف العديد العديد من الفتايات

يعني الرجولة عنده منعدمة؟

و الا بيعرف يسايس البنت و يسمعها اللي عايزاه

و الا ايه بالضبط؟

الشاااااااااب الخليجي

طب ايه رأيك كثير من الخليجيين بيموتوا في الزواج من مصريات؟

و بيقولوا "من لم يتزوج بمصرية فليس بمحصن!"

طب ليه بقى ملهوفين على المصريات يعني؟

حيث يغدق عليها من الهدايا الباااااااااهظة الثمن التى قد تصل الى مرحلة اهداء سيارة

ماشي

هو دة السبب؟

يعني بنات مصر ماديات و خلاص؟

و بعدين اللي مولود بمعلقة دهب في بقه بعرف قيمة النعمة و الكفاح؟

الشاب المصررررررررري

مش حادافع عنه

لان السئ سئ و الجيد جيد

و لا يجب التعميم

انا شفت ناس امريكان و عرب تانية اجدع من مصريين كثير

و شفت مصريين اجدع من امريكان و عرب كثير

يا شعنونة

مش معنى انك شفتي عينتين كسر و وقيع يبقى كله كدة

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:roll: :roll: :roll:

وانا مااااااالي بس يا استاذ طفشاااان

ما دا كلالالالالالالام المجلة :?

مش كلالالالالالالالامي والله :twisted: :twisted: :twisted:

وبعدين انا صحيح شفت عنتين كسر

بس واحدا منهم كانت مستوررررردة :lol: :lol:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

الأخت كروسفيلد

اعتبر تعليقك على كلامي تريقة ولا ايه بالضبط.. :!: وأيضاً تعليق شانا يندرج تحت الملاحظة ذاتها :!: :!: برجاء الإفادة..أرجو أن أكون مخطيء

:?

رابط هذا التعليق

الأخت كروسفيلد

اعتبر تعليقك على كلامي تريقة ولا ايه بالضبط.. :!: وأيضاً تعليق شانا يندرج تحت الملاحظة ذاتها  :!:  :!: برجاء الإفادة..أرجو أن أكون مخطيء

:?

ليه بس تقلبها غم ؟؟؟؟أصل حضرتك زمل ؛ده كان قصدى ؛ أنا آسفة

كان قصدى يعنى حضرتك ازاى خريج ألسن و ازاى ما اتعلمتش حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟ :lol:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

شوفي بقى ياشانا ... أنا كمان مش شباب زي أخويا الطفشان

بس برضه حاتكلم

طول عمري ليا رأي في الشباب اللبناني (القمر)

فأنا من أنصار الحكمة القائلة أن بنات لبنان بنات قوي

وشبان لبنان .. بنات قوي برضه

الشاب اللبناني يابنتي مفيهوش اكتر من شوية شعر مسبسب بس وقت الجد ماأعطلكيش ...

لكن جدعنة ولادنا الرجالة ماتلاقيهاش على حد

الشاب الخليجي لو خدني شوية الفلوس اللي حيلته بيتمنظر بيهم واللي هوا أصلا مش تعبان فيهم وجم لحد عنده وهو قاعد في البيت حتلاقي قدامك حاجة مالهاش أسم أصلا

حتى بفلوسه وبارفاناته وساعته وفلوسه وعربيته لو حاولتي تناقشيه في أي حاجه حتلاقيه أبيييييييييضضضضضضضضض

شوفي لقى أولادنا اللي بيلفوا على كعوبهم ويسافروا ويشتغلوا في كل بلد شويه ويتبهدلوا علشان يعملوا لنفسهم مستقبل ووضع وكيان وقارني

الرجاله ياشنشن مش بالمنظر والبارفان والساعه

الرجاله اللي تقدر تحمي بيتها وأهلها بجد

أقولك حاجه .. أنا جت عليا فترة كنت بدأت أيأس من سباب مصر لما شفت الميوعه ركبتهن زي اللبنانيين ...

بس لما شفت الولاد بتوع المنتدى هنا وقريتلهم لقيت زي الفل

كروسفيلد وشيكو ومصراوي وغيرهم .... كلهم شباب يفرح

عمار يامصر

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

ولا يهمك ..وان كان كلامك لم يُفهم منه ذلك... وحيث أنني لا أريد الخروج عن الموضوع الأصلي سأجاوب على سؤالك على البي إم دبليو :D :D

شكرا أخونا داروين...والله أدينا بنحاول نتعلم ...الواحد حس أن بقى عجوز وهو لسه في عز شبابه ....وهنا في كندا تلاقي الواحد فوق السبعين سنة...وصحته أحسن مني ...ويقولك انا بأبحث عن صديقة أو تلاقيه مصاحب كمان :shock: :shock:

رابط هذا التعليق

ولا يهمك ..وان كان كلامك لم يُفهم منه ذلك... أنا مضطر أخرج عن الموضوع الأصلي.

أنا خريج ألسن والحمدلله من القلائل بدفعتي الذين عملوا بمؤهلهم في مجال الترجمة من يوم تخرجي وخاصة الترجمة التقنية والتعريب لبرامج السوفت وير والترجمة كل ما تقع عليه يداكي بدء من الموبايل و الطابعة ......حتى دليل السيارة (car manual).....

النقطة ان الدراسة في الكلية عندنا لا علاقة لها بالعالم الخارجي...لم نتعلم كيف نستخدم الكمبيوتر حتى...والتراجم (حسبي الله ونعم الوكيل فيهم) لم نتمرن على حتى ترجمة عقد رسمي أو حتى شهادة أو مستخرج رسمي.....كلها كانت ترجمات أدبية وترجمات من الصحف ..دخلنا وخرجنا ومن الكلية ولم يقل أحد لنا أنواع الترجمة..أربعة سنوات لم يكن هناك منهج من اساسه..الموضوع كان حسب مزاج الدكتور وهاتك يا واجبات ترجمة في البيت (قطعة اسبوعيا حوالي 300 كلمة ونرجع المحاضرة اللي بعديها نناقشها)....حتى معمل الترجمة لم ندخله كزيارة حتى أو مجرد التدريب على الترجمة الفورية او التتبعية او حتى الهندية. الترجمة لم تعد بالورقة والقلم كما يتخيل البعض. ولكن العالم الخارجي والخبرة في مجال الترجمة بعد التخرج جعلتني حانق على مناهجنا واساتذتنا واي حد تكلميه يقول (احنا ألسن  :cool:  :cool: ) كأننا خريجي هارفارد ..ألا تتفقين معي أنه فخر زائف!؟

معاك حق فى ده ؛و ان كان سياسة القسم بتحددها سياسة الكلية و سياسة الكلية بتحددها وزارة التعليم العالى ...و البيضة عند الفرخة...الخ .لو اتكلمنا فى الموضوع ده يبقى هنقلبها غم بجد . لكن على الأقل ادولنا الأساس اللى نمشى عليه ؛يمكن الوضع بيختلف بالنسبة للى بيدرس انجليزى مثلاً لأنها لغة مش جديدة عليه عن اللى بيدرس ايطالى أو أسبانى مثلاً لأول مرة .لكن و لو الألسن ألسن برضو و أنا شخصياً بافخر بالانتماء ليها . و كفاية كدة و نرجع للموضوع الرئيسى ...المصرى هيفضل مصرى

النيل رواه و الخير جواه و بجد و الله مش باتريق .

عجبى !!

رابط هذا التعليق

ماشاء الله يا كروساية ...يا دوب على ما قمت بعمل تعديل على مداخلتي كنتي رديتي عليا.....لهلوبة يا اخواتي. :D :D ..انتي وشانا عاملين وردية النهارده طول الليل على المنتدي......الواحد بقى يخاف منكم بجد.. :shock: .شانا شكلها دخلت نامت وسلمتك مفاتيح المنتدى... :twisted: :twisted:

فعلا المصري مصري واللبناني لبناني والليبي ليبي والسعودي سعودي واليمني يمني والسوري سوري..وعجبي..... :lol: :twisted: :twisted:

رابط هذا التعليق

بس لما شفت الولاد بتوع المنتدى هنا وقريتلهم لقيت زي الفل

كروسفيلد وشيكو ومصراوي وغيرهم .... كلهم شباب يفرح

عمار يامصر

ايه ده أنا اسمى مكتوب :D :D ربنا يكرمك يا أبو الدراوين ؛أخجلتم تواضعنا :lol: :lol: :lol:

عجبى !!

رابط هذا التعليق

ياستي العفو .... بس دي حقيقة مش مجاملة والله

:D :D :lol: :lol: :lol: :)

ياخبر أنا نسيت شنشن شخصيا والسير لانسيلوت (دا بالذات باحبه بجد ) ونورا .. بصراحه والله شباب يفرح وفرز أول على رأي مدام سلوى

أستني أنا حاشوفلك الباقي أصل فيه كتير أنا مش عارف سنهم كام بالظبط

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

استاذ مصراوي...

لالالالالالالالالا والله :lol: :) :D

انا ماكان قصدي حاجا

انا بس عجبتني كلمة وضح مع الرسم :roll: :roll:

اوعى تزعل الله يخليك احنا مش قصدنا حاجا فعلا

انا اسفة والله :D :D :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الموضوع شيق جدا و عجبني اوي . بصراحة عاوزه اقول رايي و بدون زعل مع احترامي للشباب المصريين.الشباب اللبنانيين زي القمر و فيهم روح الدلع و الخفه و لسانهم و كلامهم جميل . بس عمري ما افكر اتجوز شاب لبناني يعني بس بحب احتك فيهم. روحهم حلوه,,

اما بالنسبه للشاب الخليجي بتعجبني فيه حاجات كثيره اسلوب حياتهم و معيشتهم زي الاجانب بالضبط يحبوا الترفيه في حياتهم مش بخلاء ( مش كلهم طبعا) مش معنى انهم بيحبوا الترفيه يعني تافهين بس بيدوا كل حاجه حقها بالاضافه انهم نظاف جدا و شيك كمان بس عيبهم عينهم الزايغه حتى لو متزوجين من قمرات عينهم برا..

نيجي لاهم نقطه

الشاب المصري

بصراحه انا هنا ما شفتش اي شاب مصري مهتم بنفسه بس جاي يعمل فلوس هو ده هدفه و مافيش اي وسيله ترفيه في حياته لدرجه البخل الشديد في كل حاجه . لما انا صارفه نظر عن الارتباط بشاب مصري بيدققوا على الفلس . هي دي حاجه كويسه بس احنا مش عايشيين بس علشان نعمل فلوس الدنيا فيها حاجات حلوه كتير .و البرفان هو هو من سنه 50 م ( ONE MAN SHOW) و تشوفهم بيشتروا ارخص حاجه في السوق. لما انا متعقده منهم هنا.بس في نفس الوقت ربنا يوفقهم. مش معنى كده انو مافيش شباب مصري روش اكيد و الدليل افتحوا مجله برتي و شوفوا الشباب المصريين اللي تشرف..

مع تحياتي لجميع الشباب من مختلف الجنسيات

يصعب أن نكره من أحببناه كثيراً

رابط هذا التعليق

اما بالنسبه للشاب الخليجي بتعجبني فيه حاجات كثيره اسلوب حياتهم و معيشتهم زي الاجانب بالضبط يحبوا الترفيه في حياتهم مش بخلاء.......كما أنهم ن

تقصدي ان الخليجي حياته كلها ترفيه فقط ولف بالسيارة لصيد البنات....لكن غريبة جداً انك تقولي ان معيشتهم زي الأجانب بالضبط :shock: :shock: .....أول مرة اسمعها دي

كما أنهم نظاف جداً

يبقى احنا بقى ما بنستحماش باين.... :) :) :D

أنت فين يا حشيش؟؟ :(

رابط هذا التعليق

اول حاجه انا عمري ما شفت شاب خليجي ريحته وحشه سواء في مول او في الشارع او حتى معايا هنا في الدوام( الشغل) عكس الشاب المصري اللي غالبا بتكون ريحه العرق علامه مميزه فيه و كل اسبوع طقم يعني يفضل لابس القميص و البنطلون اسبوع تخيل مع الجو الحار ده (ربنا يعينا)

اما اسلوب حياتهم انا اقصد ادخل بيوتهم و شوف الحياه داخله و شوف غرفهم و طريقه حياتهم داخل البيت زي استايل الاجانب و على فكره انا مش منحازه ليهم انا بس بقول اللي انا بشوفه. يعني عاوز تقولي انه الشاب المصري مش بيلف في الشارع يصتاد هو كمان و مشغل محمد منير او الحلم العربي و معلي الكاسيت على الاخر و بيدور على واحده؟؟؟

رابط هذا التعليق

عزيزتى فراشة

افكارك تشبه افكار اخى حشيش مع الاعتذار :)

انتو لسة شباب عشان كدة ياعنى عليكم هتقعوا ومفيش حد هيسمى عليكم :)

نسيتى كل القواعد المتينة المفروض تركزى عليها فى الشاب المصرى وبس اهتمتى بنقطة المظهر هو صح كلامك لكن دة بتكون تقريبا 30 % منهم وليس الكل

مصر فيها شباب عسل نسيتى المرح وخفت الدم وشهامه ودين واصل وجد وثقافة يابنتى المصرى باقى على العشرة مش ممكن يفرت فى زوجته ولا عياله وبيحت زوجته فى عينة الان الشابه بدور على الحياة والترفيه فى وقت لما يكون عندها عيال هتحتاج الزوج يكون مثقف واعى دين مصابر عاقل هل تجدى ده فى الخليجى ياريت ؟؟ ده بقه لو متزوجش عليكى ولا خانك وايه مع .... بلاش بقه :twisted:

اللهم أكفنى بحلالك عن حرامك واغننى بفضلك عن سواك]
رابط هذا التعليق

ولله يا اخت جولد كلامك منطقي و معقول . بس صوابع ايدك مش زي بعضها .. اكيد الشاب المصري فرعون في رجولته .. الا اني مصممه على رأيي ..

الرجاله كلهم زي بعض يعني مش الخليجي بس اللي بيخون .. كلهم في الموضوع ده سواسيه..و على فكره انا مش ببص على المظهر .بس لازم يكون على الاقل مهتم بشكله ..لازم يكون مرتب يشرفني قدام الناس مش بريحه :twisted:

رابط هذا التعليق

:) :) :D :D

ياعينى ضحكتنى يافراشة

ابو ريحة ده عملك حساسية جمدة اوى

اكيد بتحبى ريحة الزهور يافراشة :D

اللهم أكفنى بحلالك عن حرامك واغننى بفضلك عن سواك]
رابط هذا التعليق

فراااااااااشة

فينك من زماااااااااان يا بنتي :) :)

وادي واحدا فراااااااااشة رقيقة مسكييييييينة اهي

احدى ضحايا ريييييييحة اللي بالي بالكواااااااااااااااا :twisted: :twisted: :twisted:

عاجبكوا كدا ياللي في بااااااااالي

ها تموتولنا البنت بريحتكوا ديييييييي؟؟

والمشكلة انه الموضوع كللللللللله مش ها يكلفهم حمااااااااية يتيمة في اليوووووووووم

بلاها برفانات

بلاها ون مان شووووووو

يستحموااااااااا بسسسسسسسسس :twisted: :twisted: :twisted:

رابط هذا التعليق

ياستي العفو .... بس دي حقيقة مش مجاملة والله

:D :D :D :D :) :)

ياخبر أنا نسيت شنشن شخصيا والسير لانسيلوت (دا بالذات باحبه بجد ) ونورا .. بصراحه والله شباب يفرح وفرز أول على رأي مدام سلوى

أستني أنا حاشوفلك الباقي أصل فيه كتير أنا مش عارف سنهم كام بالظبط

أنا لسه داخل دلوقتي الموضوع ده .....

ربنا يخليك يا أستاذ داروين .... أخجلتم تواضعنا برضه .... :) :)

و الله يا جماعة تشجيعكم لينا هو اللي مخلينا نكون كده ..... من غير التشجيع ده الواحد هيزهق من الكتابة ... مجرد الإهتمام برد بأكتبه بيخليني أطير في السما من الفرحة إن واحد(ة) محترم كبير في السن إهتم بردي و ناقشني ... ده بيخليني أثق بنفسي و أستمر في الكتابة .... بدون تشجيعكم و توجيهكم الواحد كان إستسلم لليأس المحيط بالكل من زمان ....

أنا أسف خرجت عن الموضوع .....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير كلكم كده ...

الموضوع أخد اتجاه مش ظريف بالمرة وأسجل اعتراضي فعلا على الكلام اللي بيتقال في هذا الموضوع من جميع البنات اللي المفروض يعتبروا من صفوة بناتنا في التفكير...

الموضوع أساسا من بدايته بدء بتهكم وسخرية في الشباب المصري وعمل مقارنات مشبوهة بيننا وبين الشباب العربي

الكلام ده كان رأي مجلة وقلنا ماشي... :? :?

..إلا أنه تضخم وتورم ودخل في البرفانات وخفة الدم والجمال والاستحمام :mad: :mad: ....

وكمان طلعتونا نيلة النيلة والهباب.....:shock: :shock:

كأن الشاب المصري كائن فضائي قبيح من كوكب أخر ومعفن كمان..

يكفي أن يقرأ هذا الموضوع شباب من الزائرين العرب ...ويشوف رأي البنات المصريات في الشباب المصري...

فقط تحول الموضوع إلى تهكم وسخرية من الشباب المسكين

وكل واحدة فيكم عندها تار بايت أو مشكلة ما صدقت باين ....واعتبرت ده تنفيس..

وأصبحتم تتابرون بالمصطلحات والإفيهات والتعليقات لزوم الروشنة الطحن :cool: :cool: ....

وتسخين بعض عشان تولعوا الموضوع..والتنافس في وصلات من التقريع المنقطع النظير علينا... :D

والأغرب أن هناك موضوعات قديمة خمدت في المنتدى ....تم استخراجها من تحت تلال الموضوعات وتم تنشيطها لتأصيل نفس الأفكار الموجودة هنا.. :twisted: :twisted:

هو الحرب بين الجنسين بدأت أم ماذا؟

دا الواحد لو سمع كلمة واحدة مش كويسة عنكم بره مصر من أي حد بينط في كرش اللي بيقولها ...وانتم هنا في وادي ثاني :? :?

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...