اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقارنة بين الشاب المصري وغيره..

بنت شعنونة

Recommended Posts

هذه مقارنة بين الشاب المصري واللبناني والخليجي

كانت مكتوبة في مجلة نص الدنيا في عدد اثري كدا

مكتوب ايييييييييه بقى

:lol: :lol: :lol:

الشااااااااب اللبناني

اللي زي القمر دا..

اذا تكلم فانه يتكلم الفرنسية او الأنجليزية بلكنة متقنة واذا لم يجد مفرا من "الأستعاضة" بكلمة عربية تحدث العربية التى هي اقل اللغات استعمالا في حوارة

الشاب اللبناني يتسعمل لعطور الباريسية الفواحة ويلبس الساعات الرياضية الباهظة صباحا و البدل الأنيقة مع الساعان الكلاسيكية ليلا

فهوا شخص وسيم وانيق ويهتم بكيانه واناقته اكثر من اهتمامه باي شيء

دائما محطا بالفتيات لآنه لبق وجنتلمان هذا غير ان النزعة الشهوانية ليست من مميزاته

لآنه يعرف العديد العديد من الفتايات

:D :D :D

موتواااااااا بغيظكككككككم

الشاااااااااب الخليجي

شاب وسيم يهتم بمظهره واقتناء اغلىىىىىىى الأشياء وان كان بفتقر الى ذوق الأناقة الى انه يسعى جاهدا اليها

يرتدي الدشداشة المعطرة والغترة التي يظل ينمق فيها ساعة قبل الخروج وفي اثناء خروجه لابد من ان يقوم بتظبيطها كل دقيقة

يرتدي الساعات الكلاسيكية الغاااالية جدا دوما

وتتميز عطوره بالطبعة الزيتية كا المسك والعنبر وغيرهم او ما يقاربهم من الروائح العالمية

الشاب الخليجي هدفه في الحياة هوا الفتاة

ولذلك فبمجرد تعرفه عليها فانه ملك الدنيا وما فيها

وكذلك هيا

حيث يغدق عليها من الهدايا الباااااااااهظة الثمن التى قد تصل الى مرحلة اهداء سيارة

يا سعدهاااااااا يا هنااااااااهاااااااااااااااا

كتنا نيلللللللللللة في حظنا الهبااااااااااااااااب :twisted: :twisted: :twisted:

الشاب المصررررررررري

والنبي نفسي ما جايباني اكتبها :? :?

شاب يهوى مماثلة الأجواء المعاصرة فهو يحاول ان يرتدي الفيرزاتشي وان كان تقليدا

يهتم للنظارات الشمسية اكثر من غيرها

ويهوي ارتداء الجينز تقليدا للغرب

بالنسبة للعطور قد لايكون مهتما بها المهم ان تكون رائحته جيدة

"ايوا ايوا ريحة عررررررررق" :twisted: :twisted:

وبالنسبة للساعات فان الوقت او الساعا اخر ما ينظر فيه ولذلك قد لا تجده يرتديها اصلا

الا انه يهتم لموبايلة كثيرا و لسيارته التى يعطيها اكثر مما يعطي نفسسسسه

والشاب المصري هدفه في الحياة انه يتعرف على بنت حلوة عشان تركب جنبه او تمشية جنبه عشان يعوض عقدة النقص اللي عنده من زمايلة المصريين او القمرات اللبنانيين والخليجيين

ولذلك تراه يسعى جاهدا للتعرف الى الفتايات

واذا فشل فانه يتعرض لتشنجات عصبية و تهتهة في الكلام الى ان يرى فتاة اخررررررى

:D :D :D

شفتوااااااا بقى

ااااااااادي كلام المجلة عليكم

جبتش حاجا من عنديييييييي انا :? :? :? :lol: :lol: :lol: :lol:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا اخت شعنونة ...ألا ترين أن المقارنة كان فيها تحامل على الشاب المصري...حينما لم يعلقوا على ان الشاب اللبناني قليلا ما يتحدث العربية في حديثه (بالذمة دا اسمه كلام).....في حين ذكروا أن الشاب المصري يهوي ارتداء الجينز تقليداً للغرب... :lol: ..كأن الشاب اللبناني ما بيعملهاش.... :!:

أنا متفق معاكي ان الشاب اللبناني أروش ,,ولكن الشاب اللبناني لا يصلح إلا مدير تسويق ومبيعات (هم أشطر مننا في التجارة) ولكن لم يذكروا ان الشاب المصري من أذكى الشباب من الناحية التعليمية والعملية ..يصلح مثلا (مدير مشروع) .. والشاب الخليجي لا يصلح إلا (صاحب المشروع ) :lol:

رابط هذا التعليق

الشاب المصرى

يع

اللبنانى

يعين

الخليجى

3 يعات

مفيش غيرهم؟؟؟؟؟؟؟

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

يا اخت شعنونة ...ألا ترين أن المقارنة كان فيها تحامل على الشاب المصري...حينما لم يعلقوا على ان الشاب اللبناني قليلا ما يتحدث العربية في حديثه (بالذمة دا اسمه كلام).....في حين ذكروا أن الشاب المصري يهوي ارتداء الجينز تقليداً للغرب...  ..كأن الشاب اللبناني ما بيعملهاش....

أنا متفق معاكي ان الشاب اللبناني أروش ,,ولكن الشاب اللبناني لا يصلح إلا مدير تسويق ومبيعات (هم أشطر مننا في التجارة) ولكن لم يذكروا ان الشاب المصري من أذكى الشباب من الناحية التعليمية والعملية ..يصلح مثلا (مدير مشروع) .. والشاب الخليجي لا يصلح إلا (صاحب المشروع

اصل المصري لو اتكلم انجليزي

بتبقى فضضضضييييييييييييييييييحة

خلو الطابق مستووووووور احسسسسسسسسسن وبلاش تخلوني اتكلللللللممممم :wink: :wink: :wink: :lol: :lol: :lol:

وبعدين مين اللي مدير سعدتك؟؟؟؟؟

المصريييييييي

برده هما حبايتين بنادول وان شاء الله تقوملنا بالسلالالالالامة كدا :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

عزيزتي كروس فيلد.بقى الشاب المصري "يع" :lol: :lol: :lol:

...الله يسامحكم....

أنا بقى شاب مقيم هنا في كندا وباقولك انني مش ها اتجوز كندية (قمر) ..وصدقيني بيموتوا في الشرقيين وبيحبوا رجولتنا ويتمنوا معرفتنا.. ولا ها اتجوز لبنانية (قمرين) ولكن منظر بس...ولا ها اتجوز سورية (قمر + تدين) ...أنا ها أتجوز مصرية :cool: :cool:

رابط هذا التعليق

انا تعليقى هنا هو نفس الكلام اللى كنت بأرد به لما كنت باسمع رأى بعض الأخوة العرب فى بنات مصر:

"التعميم لا يجوز. لا تحكم على كل الفتيات لمجرد انك انت تعاملت مع اثنين او ثلاثه"

أما الرد الأحدث و هو بفضلكم فهو: تعالى الى المنتدى و شوف نوع ثانى من شباب مصر (اللى اتمنى ابنى مازن يبقى زيهم ان شاء الله لأنى اناخلاص فاتتنى الفرصة). انا كنت ناوى اكتب بعض الأسماء بس لقيت نفسى هأعد اليوم كله. اسهل حاجه ان انا اعمله نسخه من اسماء الأعضاء.

انا بصراحه فخور بالشباب المصرى اللى هنا و احيا فى قلبى الأمل. شكرا.

{إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ}.

{وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ}.

رابط هذا التعليق

معرفتنا.. ولا ها اتجوز لبنانية (قمرين) ولكن منظر بس...ولا ها اتجوز سورية (قمر + تدين) ...أنا ها أتجوز مصرية 

على راي مسرحية ريا وسكيييييييينة

ما هوا مين الحمااااااااارة البهيمة اللي ها ترضي بيا دييييي

ما هوا يا عيني علينا

احنا اللي بنرضى ب "قلييييييييييله" :twisted: :twisted:

رابط هذا التعليق

مش ممكن ياشانا؟....انتى جاسوسة؟

شكلك كدة عاوزة تقتلينى.....مانتى كنتى ماشية كويس ايه اللى حصل؟......انتى برضه بتقتنعى بكلام المجلات؟..ده تسويق ياماما...

وتلاقى رأس مالها نصفه خليجى والنصف التانى ثلاثه أرباعه لبنانى والربع مصرى.

يابنتى ياحبيبتى الشاب المصرى الصح مفيش زيه.

وشوفى شباب المنتدى..........فرز أول يابنتى...واللبنانى فرز ثالث

والخليجى فرز ثانى.......وساعات المادة تتحكم يبقى الخليجى فرز أول

واللبنانى فرز تانى...بالعمولة.

والمصرى الغلبان فرز ثالث.

ووقت الجد.؟؟....وغلاوتك مافى الا المصرى.

وعلى فكرة المصرى نزيه قوى قوى....بس انتى اديله امكانيات..

ويعرف الاتيكيت والذوق بالسليقه....بيتولد كدة.

ويفضلك على نفسه.....مش زى اللبنانى....عادى يعنى يشترى لك

برفان..ويحط منه..ههههههههه.

والا الخليجى؟ يسفرك معاه برة...يسيبك فى الاوتيل...ويروح...يخلص

//شغله// صلى على اللى يشفع فيكى.

واضح انك لسه...عظمك طرى.

حضن كبيررررر.

سلامى.

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

يابنتى ياحبيبتى الشاب المصرى الصح مفيش زيه

ماما سلوى

اهيييييييي هيا دي الكلمة

الشاب المصري الصح

اللي عندنا هنا بوااااااااقي تجارب اصلالالالالالالالا

اشي متأمرك

اشي على صيني

يعني بواقي تصديييييييرررر :? :? :?

انما الأصلي دا ب الاقيه في متاحف الفرااااااااااعنة بسسسسس :(

رابط هذا التعليق

عزيزتي شانا...الشباب المصري ليسوا كلهم هم الشباب المتسكع في شوارع وسط البلد أو المولات..ليل نهار ...ولا برضه هم دول كل البنات المصريات! والا نظرتنا تبقى ضيقة جداً...صدقيني فيه شباب مصريين (كتير )يشرفوا بره مصر وجوه مصر..وفي مناصب قيادية ويترأسون أجانب وأنجليز كمان...عندك في مدينة دبي للانترنت مديرين لاعظم شركات الكمبيوتر في العالم زي أوراكل وأي بي إم وصن ميكروسيستمز وكمان ميكروسوفت (مديرتي منطقة الشرق الأوسط فتيات مصريات..ايه رايك؟).وعندك منمان في الخبر بالسعودية.. وفي واشنطن وفي لندن وفي نيويورك وفي تورنتو وفي القاهرة طبعا..

مصر مليئة بالشباب الواعد...ولكن دائما تبقى المقولة:

"زمار الحي لا يطرب"

رابط هذا التعليق

انا طبعا واخدا الموضوع هنا بكثييييييير من الدعابة

وقليل من الجد

بس ها اتكلم جد حاضر :?

"تاني تاني تاني ...راجعين للهم تاني "

فعلا الشاب المصري وقت الجد فعلا بيكون راقي جدا

ولو اتوفرتله ظروف حياة مستقرة وتربية جيدة بكيون مثااااااال يحسد فعلا

ودي كلمة حق

لكن

فيه كتيييييييير اوي شوهوا الصورة دي

:(

ااااااادي كل الموضوع :roll: :roll: :roll: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

[

quote="Masrawy Abroad]عزيزتي كروس فيلد.بقى الشاب المصري "يع" :D :D :D

...الله يسامحكم....

أكيد زى ما حضرتك قلت التعميم غلط ؛ لكن معلش الواحد من غلبه بيفضفض شوية و ادينا بنتحمل بعض . :D

أنا بقى شاب مقيم هنا في كندا وباقولك انني مش ها اتجوز كندية (قمر) ..وصدقيني بيموتوا في الشرقيين وبيحبوا رجولتنا ويتمنوا معرفتنا.. ولا ها اتجوز لبنانية (قمرين) ولكن منظر بس...ولا ها اتجوز سورية (قمر + تدين) ...أنا ها أتجوز مصرية :cool: :cool:

وضع طبيعى جداً لأن المصرية (تدين +جمال(مش لازم يكون صارخ)+علم+خفة دم +شخصية) :cool: :cool: :cool:

ثم برضو البنت المصرية بتلفت نظر الأجانب جداً برضو لجديتها و التزامها اللى همه بيفتقدوهم برة و لأنها بالنسبة لهم ستايل مختلف و أحياناً الموضوع بيوصل لعروض زواج و بجد مش تهريج؛بس أرجع و أقول النفس :D يالا معلش أمرنا لله ؛النفس الحلوة ليها الجنة :D

عجبى !!

رابط هذا التعليق

وضع طبيعى جداً لأن المصرية (تدين +جمال(مش لازم يكون صارخ)+علم+خفة دم +شخصية)    

ياااااااا عيييييني عليكي يا كروسااااااااية

جوووووووووونن

حد فكرررررر

او يجرووووءءءءءء يقارن المصرية باااااييييييي واحدا كانت؟؟؟؟؟؟؟

ابداااااااااااا

لييييييييه بقى

ماليااااا مركزهاااااااااااا :wink: :wink: :wink: :D :D

رابط هذا التعليق

ياسلام عليكوا انتو الاتنين..... :D :lol: :lol: قمر يا اخواتي :twisted: :twisted: :D :lol:

واحدة بتغني والتانية بترد عليها...... :lol: :lol: :lol:

لا طبعا كلامكم مضبوط ...الفتيات المصريات لا هن بدينات وبيزيدوا (خمسين كيلو أوتوماتيك بعد الجواز) سبحان الله..ولا بيزيدوا الخمسين كيلو التانية بعد أول طفل (أمنت بيك يا رب)....ودائما مبتسمين وبشوشين...وعمرهم ما بيضربوا بوز أبداً ..ولا يلبسوا الوش الخشب.....ويتحدثن سبع لغات بطلاقة تامة...

أه يا قلبي يا كتاكت ...يا للي مليان وساكت :twisted: :twisted:

رابط هذا التعليق

لا طبعا كلامكم مضبوط ...الفتيات المصريات لا هن بدينات وبيزيدوا (خمسين كيلو أوتوماتيك بعد الجواز) سبحان الله..ولا بيزيدوا الخمسين كيلو التانية بعد أول طفل (أمنت بيك يا رب)....ودائما مبتسمين وبشوشين...وعمرهم ما بيضربوا بوز أبداً ..ولا يلبسوا الوش الخشب.....ويتحدثن سبع لغات بطلاقة تامة

اهه بقى

شفففففتتتتتتت ماجبناش حاجا من عندنا يعنييييييي

وشهد شااااااهد من اهلهم

كفايا انها الزوجة الوحيدة التى تعمل وتربي العيال وتساعد في مصروف البيت وتربي جوزها وكماااااااااااان لها نفس تضحك على نكته :lol: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

والله يا شانا صدقيني احنا كلنا سواء شباب أو شابات مصريين مظلومين أو تقدري تقولي مقهورين ...وبنعيش حياتنا كفاح في كفاح للقمة العيش وتربية الأولاد ويظل الزوجين في دوامة ابدية حتى اخر نفس..ولا نستمتع بالدنيا... هنا في كندا مش عاوز اقولك انا لقيت ان لمؤاخذة الكلاب تعيش عيشة مرفهة وكريمة عن المواطن بن بلدي الغلبان... :( :(

أنا مش عاوز اخرج عن الموضوع بس صدقيني احنا جيل مظلوم ...أنا عن نفسي بقول ...أنني لا اتعلمت في مصر (مع انني خريج ألسن :cool: ) ولا لقينا حد يعلمنا النظام..ولا حد يعلمنا العيشة من اساسه ...أنا بحمد الله على نعمة الدين وانني عربي مسلم.

رابط هذا التعليق

طب حبة جد تاني :lol:

كلامك يا مصري صح فعلا..

بس اقولك على ميزة في الشاب المصري

انه بيشيل الهممم

دي ميييييزة قوووووووية

يعين مهما كان تافه

تلاقيه جواه بيفكر ياربي طب انا لما اكبر ها ابقى ايه واعمل ايه

اللمبة الحمرا دي بارقة امل ممتازة

انما غيره

ماعندوش لامبااااااات تنوووووووور خالص

وتلاقيه تااااااافه بكل معنى الكلمة

طبعا انا مش عاوزا اعمم عشان ماحدش زعل :roll: :lol: :lol:

بس الأغلبيه كدا تقريبا :?

بس بقيت الشباب ممكن يفرقوا عنه انهم لو اتحطوا تحت سن السكيييين

ممكن ساعتها يفوقوا

انما هوا لو اتحط تحت سن السكين

بيتحرك على طوووول بفضل للمبة اللي في ضميره

حاسا اني قلت هيروغليفي؟؟؟ :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll:

رابط هذا التعليق

تقصدي ان اللمبة فيها سنسور يعني :shock: زي اللمبة اللي حطتها دي ....وبعدين ما وضحتيش هل هي لمبة بلحة ولا سِهراية و لا مصنفرة ولا بطيخة ولا فلورسنت وبعدين الفولت 110 ولا 220 ؟ لان فيه ناس عايشة بره....معلش احنا بنتكلم برضه والكلام أخد من غير عطا... :lol:

رابط هذا التعليق

[

quote="Masrawy Abroad]بقول ...أنني لا اتعلمت في مصر (مع انني خريج ألسن  :cool: ) ولا لقينا حد يعلمنا النظام..quote]

وضح مع الرسم :lol:

عجبى !!

رابط هذا التعليق

Quote: 

quote="Masrawy Abroad"]بقول ...أنني لا اتعلمت في مصر (مع انني خريج ألسن  ) ولا لقينا حد يعلمنا النظام..quote] 

وضح مع الرسم

ههههههههههههه

كروساااااااية

انتي مش ممكن

سسسسسسسسكككككرررررر والله :lol: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...