اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قائمة انتظار هجرة كيبك

Recommended Posts

معلومة نصار دي خلتني الف حوالين نفسي ؟!؟!؟؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟

ايه الى بيحصل ده ؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟

ايه الى انا شايفه ده؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!.

انا كده مقدم هجرة لكفر البطيخ

دا حتى موزمبيق منظمه عن كندا؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!

ربنا لاتجهلنا مما يذهبون الى سوريا فانت تعلم مانملك ومالانملك

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

• الردود 233
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فعلا يا حمودى باشا.. وعايز تعرف الفرق قارن بين الهجرة لامريكا واستراليا وكندا .. الجرين قارض بتاعة امريكا من تاريخ مابتعرف انك فزت فى اليانصيب لغاية ما يعملولك عملية تطهير!!!!!!!!!!!!!! فى المطار وبعديت تخش البلد بتاخد 8 شهور

فى شركة ادوية فى مصر اسمها جالاكسوويلقام كت اعرف فيها اطباء بيطريين جيه لهم 12 فيزا لامريكا دفعة واحدة وسافرو خلال 8 شهور.وبالمناسبة سافر السنة اللى فاتت 1500 مصرى بالمنحة دية ... وامريكا كمان اللى هيا سبقا كندا ب 400 سنة..

بالنسبة لاستراليا من فترة كانو بيطولو اوى فى الموضوع دا لكن اللى يتابع اخبار الهجرة من سنتين هيلاقى ان الموضوع دا مبقاش يكمل سنة..طبعا استراليا بتشترط اشتراطات مستحيل تحقيقها لكن بقول عللى بيحققلهم شروطهم.. ودا اللى خلا وزارة الهجرة الكندية تقترح تغيير القوانين لانه لقا ان الدول اللى معتمدة الهجرة زى امريكا واستراليا ونيوزيلندا مبتكملش سنة.. دلوقتى هتلاقى فى ناس مقدمة لكندا من 6 سنين ولسه مسفروش.. بيقولك دا فى اكتر من مليون ملف خاص بكندا مخلصهوش بسبب نقص فى عددالموظفين فى السفارات ..الظاهران يوم الحكومة (فى كندا بردة) بسنة.. وبتلحس كلامها كمان

. الظاهر ان كندا بقت عايزة علماء ذرة او لعيبة كرة واخدين نياشين فى الدورات الاولمبيه او علماء اخترعو علاج للسرطان او الايدز او عايزين واحد بمنزلة سندباد فى بلاد العجائب!!!!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

:ninja: wst::

الدكتور جادولى عندى خبر واستفسار ارجو ان ينال اهتامك والرد عليهم

فيه ناس فايلتهم مفتوحه فى مايو 2008 وجاءت لهم المقابله فى شهر 11 2008 فى سوريا وتحديدا فى 16 /11 2008

هذا هو الخبر اما الاسؤال فهو :-

فى رايك ما هى السياسه وراء هذه السرعه فى الاجراءات هل الرغبه فى التصفيه وتصعيب الامور اما سرعة الاجراءات فقط وبنفس المعايير القديمه

وشكرا جزيلا :wub: :wub:

رابط هذا التعليق

سؤال جانبى (مش عاوز اشتتكم والله)

بس انا عايز اسال عن نقطه هيا سوريا بس اللي بتاخد ملفات التقديم لكيبك مش مصر ؟؟

يعنى انا لو مقدم من مصر لازم تروح الاول على مكتب السفاره في سوريا وبعد كده ااخد النمبر طبعا ده هياخر شويه من معاد المفروض ااخد فيه الفايل نمبر مش كده؟؟

رابط هذا التعليق

فيه ناس فايلتهم مفتوحه فى مايو 2008 وجاءت لهم المقابله فى شهر 11 2008 فى سوريا وتحديدا فى 16 /11 2008

فى رايك ما هى السياسه وراء هذه السرعه فى الاجراءات هل الرغبه فى التصفيه وتصعيب الامور اما سرعة الاجراءات فقط وبنفس المعايير القديمه

ليه يا دكتور تقلب علينا المواجع و تفكرنا بالقلة المندسة اللي من 9 الي 12 2006

الناس اللي قبلنا كلهم خلصوا و اللي بعدنا ملفاتهم اتحولت لموريال و عشان كدة الاجراءات بقت لهم سريعة اوي

انا في رأي ان هي سرعة اجراءات بس بالنسبة لمكتب سوريا عشان تقريبا بقية المكاتب محصلش فيها السرعة دي و علي فكرة هم تقريبا مش محتاجين عشان اكتر انتظار تقريبا سنة في اي مكتب تاني ما عدا سوريا و تونس

بس اللي حاسس به انهم غالبا مصر حتطلع من مكتب سوريا قريب جدا زي ما حصل مع الهند و باكستان و افغانستان و سريلانكا.

الاحتمال التاني زي ما انت قلت في اجراءات جديدة ممكن تحصل زي ما حصل مع الفيدرال و ان كنت استبعد الاحتمال ده

الغريب في الموضوعا اني يا باشا اتزنقت في الفترة اللي ولا حصلت خلصت من سوريا و لا اتحولت ملفاتها علي موريال, انا كلمتهم في السفارة و قالولي لسة الدور مجاش عليك و ربنا يستر, و يا ريت لو عندك اي اخبار عن حد مقدم اخر 2006 تبقي تقول لنا

كل رمضان و انت طيب

رابط هذا التعليق

سؤال جانبى (مش عاوز اشتتكم والله)

بس انا عايز اسال عن نقطه هيا سوريا بس اللي بتاخد ملفات التقديم لكيبك مش مصر ؟؟

يعنى انا لو مقدم من مصر لازم تروح الاول على مكتب السفاره في سوريا وبعد كده ااخد النمبر طبعا ده هياخر شويه من معاد المفروض ااخد فيه الفايل نمبر مش كده؟؟

انت بتبعت الملف علي سوريا لو عايز تقدم لكيبك و هم حيبعتولك الرد و الفايل نمبر و كل المعاملات معاهم

بس في المرحلة التانية و بعد الانترفيو بتقدم الفيدرال من مصر

رابط هذا التعليق

ليه يا دكتور تقلب علينا المواجع و تفكرنا بالقلة المندسة اللي من 9 الي 12 2006

الناس اللي قبلنا كلهم خلصوا و اللي بعدنا ملفاتهم اتحولت لموريال و عشان كدة الاجراءات بقت لهم سريعة اوي

انا في رأي ان هي سرعة اجراءات بس بالنسبة لمكتب سوريا عشان تقريبا بقية المكاتب محصلش فيها السرعة دي و علي فكرة هم تقريبا مش محتاجين عشان اكتر انتظار تقريبا سنة في اي مكتب تاني ما عدا سوريا و تونس

بس اللي حاسس به انهم غالبا مصر حتطلع من مكتب سوريا قريب جدا زي ما حصل مع الهند و باكستان و افغانستان و سريلانكا.

الاحتمال التاني زي ما انت قلت في اجراءات جديدة ممكن تحصل زي ما حصل مع الفيدرال و ان كنت استبعد الاحتمال ده

الغريب في الموضوعا اني يا باشا اتزنقت في الفترة اللي ولا حصلت خلصت من سوريا و لا اتحولت ملفاتها علي موريال, انا كلمتهم في السفارة و قالولي لسة الدور مجاش عليك و ربنا يستر, و يا ريت لو عندك اي اخبار عن حد مقدم اخر 2006 تبقي تقول لنا

كل رمضان و انت طيب

الاخ العزيز الدكتور احمد جاد

على فكرة فيه لبس فى الموضوع الاخ الاستاذ ايمن كامل هو نفس اسمى لكن انا كاتبه بالانجليزى وهو كاتبه بالعربى وانا كاتب قبل اسمى دكتور وانا رمزى الحصان الطائر وهذا للعلم فقط وشكرا

واحد اسمه على اسمى شىء جميل والله ممكن ادخل بداله الانترفيو هاهاهاهاها

تم تعديل بواسطة Dr Ayman Kamel

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

الدنيا كلها ياجدولى بتتحرك ونا اللى واقف محلك سر !!!!!!!!!!!!!!!! جوابات وناس رايحه جايه..

ياعينى ع الناس الجامدة اللى جايلها csq ..اللهم لا حسد.. انا طول عمرى بقول عمرك ياواد يا تامر منتا رايح كندا ولا حتى موزمبيق!!!!!!!!!!!!!!.. انا شكلى كده هستنا 300 سنه عشان اتحرك ..ياخسارة يا جدعان

يا عم تامر انت زعلان من ايه, انت يا دوبك مقدم من 8 اشهر, طيب انا و حمودي و بقية القلة المندسة نعمل ايه اللي بقالنا سنتين و مفيش اخبار و اللي قبلنا و بعدنا خلصوا. هو رامي مفيش اخبار عنه ليه يا جماعة, ده كان ابن حلال و مع القلة المندسة. ان شاء الله يكون جاله الجواب و يبقي اول بشرة خير لينا

هاى يا عمدة

معلش كنت مسافر الاسبوع اللى عدى

هقولك خبر طازة

صاحبى اللى حكيتلك عليه قبل كدة اللى بعت يوم 12-9 الجواب وصله

انا متوقع اليومين دول

بس للأسف مش هدخل المقابلة

علشان مش جاهز فى اللغة

ياريت تطمنى لو وصل لاى حد الجواب اليومين الجايين دول

رابط هذا التعليق

الدنيا كلها ياجدولى بتتحرك ونا اللى واقف محلك سر !!!!!!!!!!!!!!!! جوابات وناس رايحه جايه..

ياعينى ع الناس الجامدة اللى جايلها csq ..اللهم لا حسد.. انا طول عمرى بقول عمرك ياواد يا تامر منتا رايح كندا ولا حتى موزمبيق!!!!!!!!!!!!!!.. انا شكلى كده هستنا 300 سنه عشان اتحرك ..ياخسارة يا جدعان

يا عم تامر انت زعلان من ايه, انت يا دوبك مقدم من 8 اشهر, طيب انا و حمودي و بقية القلة المندسة نعمل ايه اللي بقالنا سنتين و مفيش اخبار و اللي قبلنا و بعدنا خلصوا. هو رامي مفيش اخبار عنه ليه يا جماعة, ده كان ابن حلال و مع القلة المندسة. ان شاء الله يكون جاله الجواب و يبقي اول بشرة خير لينا

هاى يا عمدة

هقولك خبر طازة

انا متوقع اليومين دول

علشان مش جاهز فى اللغة

رامي اللي اعرفه انهم بعتوا جوابات شهر 9 كلها مع بعض, ده اللي الموظفة في السفارة قالته لما واحد اتصل بها, يبقي المفروض ان جوابك يوصل مع صاحبك, فان شاء الله يوصل بكرة او بعده بالكتير و لو موصلشي يبقي باين عليك يا حلو حتبقي اللي حتكلم السفارة المرة دي و تشوف الجواب راح فين

انا اخر الاخبار ان 5 2008 جالهم الجوابات و ده من مصدرين مختلفين و نصار بيقول ان 2 2006 جالهم و انا اكتئبت لما علرفت ان الجوابات لسة جايلهم دلوقتي, غريبة اوي هم كانوا منسيين و لا السفارة مش عاجبها الشهر ده زي القلة المندسة

عامة يا ريت لو جالك الجواب تقول لنا و تطمنا

يا رب يا حمودي يبقي الدور عليك و نخلص كلنا من وجع الدماغ ده

رابط هذا التعليق

فقد الامل وفقدت الثقه فى كيبك وكمان فقدت الثقع انى اعرف اتكلم فرنساوي بحاول مافيش فايده وشكل الملف هايترمى فى وشي زي صديق الدكتور ايمن كامل

وخصوصا بعد الاخ الى سمعت عنه فى المنتدى انه اترفض علشان اللغه

فاهاخدها من قصيرها واعتزل شكرا جادوللى شكرا كل الرفقاء

رابط هذا التعليق

فقد الامل وفقدت الثقه فى كيبك وكمان فقدت الثقع انى اعرف اتكلم فرنساوي بحاول مافيش فايده وشكل الملف هايترمى فى وشي زي صديق الدكتور ايمن كامل

Hamoudi, i got your message , sorry for not replying back sooner but what is your question or u could send me ur email if u want

رابط هذا التعليق

لااله الا الله محمد رسول الله

ابه الاحباط ده ياعم حمودى باقول لك ان زمبلى ماكانشى بيعرف يعمل تقديم لنفسه وانا ماكنتش فت فى الفرنساوى وعديت ب 8 نقاط فى اللغه الفرنسية ومراتى ماكانتش تاخد نقطة واحدة لغة واداتها 4 نقاط اهو هو ده الفرق بين واحد عايز يعدى فى اللغة وواحد مش عايز يعدى لو اعتمدت على الله وعملت 3 4 ورقات وحفظتهم مع كام كلمة هتعدى

طب بص بقى واحد صيدلى قابلته فى المقابلة قال لى انه كان مريض وخارج من المستشفى على الانترفبو ولما المدام كريستين شافته قالت له مالك قال لها انا كنت عيان هدته وسالته كام سؤال واعطته شهادة الاختيار لكيبيك يعنى الموضوع سهل انا عايز ترد على وتقول انا هاكمل وهاعدى باذن الله

تم تعديل بواسطة Dr Ayman Kamel

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

هاى يا عمدة

هقولك خبر طازة

انا متوقع اليومين دول

علشان مش جاهز فى اللغة

رامي اللي اعرفه انهم بعتوا جوابات شهر 9 كلها مع بعض, ده اللي الموظفة في السفارة قالته لما واحد اتصل بها, يبقي المفروض ان جوابك يوصل مع صاحبك, فان شاء الله يوصل بكرة او بعده بالكتير و لو موصلشي يبقي باين عليك يا حلو حتبقي اللي حتكلم السفارة المرة دي و تشوف الجواب راح فين

انا اخر الاخبار ان 5 2008 جالهم الجوابات و ده من مصدرين مختلفين و نصار بيقول ان 2 2006 جالهم و انا اكتئبت لما علرفت ان الجوابات لسة جايلهم دلوقتي, غريبة اوي هم كانوا منسيين و لا السفارة مش عاجبها الشهر ده زي القلة المندسة

انا رحت سالت النهاردة فى البريد و مفيش حاجة وصلت وغالبا هتصل بيهم بكرة او بعده

انا متضايق جدا ومتوتر ومش عارف اعمل ايه خايف يحصل اى خطأ يقفل الفايل

لو عرفت اى معلومات اكيد هطمنك وانت لو وصلك حاجة او سمعت اى حاجة يا ريت تقولى

عايز اعرف حاجة: هو اكيد المجموعة المغضوب عليها بتاعتنا المقابلة بتاعتهم فى شهر اكتوبر ولا ممكن تكون بعد كدة؟؟انت عرفت ميعاد حد فى المجموعة بتاعتنا ولا لسة مش باين؟؟؟

رابط هذا التعليق

هاى يا عمدة

هقولك خبر طازة

انا متوقع اليومين دول

علشان مش جاهز فى اللغة

انا رحت سالت النهاردة فى البريد و مفيش حاجة وصلت وغالبا هتصل بيهم بكرة او بعده

انا متضايق جدا ومتوتر ومش عارف اعمل ايه خايف يحصل اى خطأ يقفل الفايل

لو عرفت اى معلومات اكيد هطمنك وانت لو وصلك حاجة او سمعت اى حاجة يا ريت تقولى

عايز اعرف حاجة: هو اكيد المجموعة المغضوب عليها بتاعتنا المقابلة بتاعتهم فى شهر اكتوبر ولا ممكن تكون بعد كدة؟؟انت عرفت ميعاد حد فى المجموعة بتاعتنا ولا لسة مش باين؟؟؟

انا معرفش غير صاحبك في القلة المندسة, بس لو في اخبار من نصار او حمودي ان شاء الله حبلغك

رابط هذا التعليق

Hamoudi, i got your message , sorry for not replying back sooner but what is your question or u could send me ur email if u want

mmels72@yahoo.com

mmels72@hotmail.com

رابط هذا التعليق

لااله الا الله محمد رسول الله

ابه الاحباط ده ياعم حمودى باقول لك ان زمبلى ماكانشى بيعرف يعمل تقديم لنفسه وانا ماكنتش فت فى الفرنساوى وعديت ب 8 نقاط فى اللغه الفرنسية ومراتى ماكانتش تاخد نقطة واحدة لغة واداتها 4 نقاط اهو هو ده الفرق بين واحد عايز يعدى فى اللغة وواحد مش عايز يعدى لو اعتمدت على الله وعملت 3 4 ورقات وحفظتهم مع كام كلمة هتعدى

طب بص بقى واحد صيدلى قابلته فى المقابلة قال لى انه كان مريض وخارج من المستشفى على الانترفبو ولما المدام كريستين شافته قالت له مالك قال لها انا كنت عيان هدته وسالته كام سؤال واعطته شهادة الاختيار لكيبيك يعنى الموضوع سهل انا عايز ترد على وتقول انا هاكمل وهاعدى باذن الله

شاكر على الدعم يادكتر ولكن انا عمال احفظ قيم المجتمع الكيبكي مش ايزه تتحفظ وانا اصلا بقالي سنه ونص مافتحتش فرنساوي لو يمشوها بالشهادة انا معايا الخامس وزوجتى معاها الاول مش عارف ده كفاية والا لا

بس الوضع معانا مختلف شوية لانى متهيئلي كانت المقابلة بتاعتك لمجرد مراجعة الاوراق احنا المقابلة بتاعتنا هاتبقى علشان منح جزء من ال10 درجات الى فى ايد القنصل فلازم يراجع معلومتنا عن كيبك الخ

مره اخرى شاكر على الدعم النفسي

رابط هذا التعليق

الاخ المهندس احمد جاد

اخيرا وبعد طول انتظار وصلنى فاكس من سفارة كندا بسوريا بميعاد المقابلة التانية بس الغريب المرة دى طلبونى اعملها فى ابو ظبى على اساس انى شغال فى دبى على الرغم من انى طلبت منهم اعملها فى القاهرة او دمشق يعنى الاسهل ليهم هما بس فعلا ناس محترمين وسهلوا عليا الموضوع وربنا يسهل فى المقابلة لانى بقالى فترة سايب الفرنساوى ولازم احضر نفسى والمشكلة ان المقابلة قربت لانها فى 13 اكتوبر 2008

رابط هذا التعليق

الاخ المهندس احمد جاد

اخيرا وبعد طول انتظار وصلنى فاكس من سفارة كندا بسوريا بميعاد المقابلة التانية بس الغريب المرة دى طلبونى اعملها فى ابو ظبى على اساس انى شغال فى دبى على الرغم من انى طلبت منهم اعملها فى القاهرة او دمشق يعنى الاسهل ليهم هما بس فعلا ناس محترمين وسهلوا عليا الموضوع وربنا يسهل فى المقابلة لانى بقالى فترة سايب الفرنساوى ولازم احضر نفسى والمشكلة ان المقابلة قربت لانها فى 13 اكتوبر 2008

ربنا يوفقك و يكتبلك في خطوة سلامة و محمود و جهاد.ان شاء الله خير.بون شانس.

رابط هذا التعليق

الاخ المهندس احمد جاد

alhamdoLLAH, begad ana rara7t gedan, khir incha ALLAH

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...