اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قائمة انتظار هجرة كيبك

Recommended Posts

• الردود 233
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هل يكفي المدام تكو ن واخده 2 مستوى قى الفرنساوي ؟ ؟؟؟وانا وانا يكون معايا 5 مستوى فى اللغه الفرنسيه؟

بالنسبه لكيبك هل يمكن اضافة الاولاد للملف بعد المقابله او اثناء المقابله لانى سمعت ان بعض الناس بياجلوا لهم مقابلتهم لانهم لم يخطروا بالتعديل قبل المقابله وشكرا؟؟؟؟

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

هو طبعا كل ما المستوي يزيد يبقي افضل, بس انت احسن حاجة وقت الانترفيو تكون مسجل في القرصات و تقولهم انا بكمل تعلم اللغة و ان شاء الله ابقي احسن كتير عقبال لما تيجي الاقامة

بسرعة جدا ضيف ولادك قبل الانترفيو, دول بيدوك نقط اكتر و كمان صح المقابلة حتتاجل لحد ما تضيفهم, الاضافة سهلة جدا, الطفل بتدفعله 150 دولار كندي و تبعت شهادة الميلاد المترجمة عند اي مكتب و بال دي اتش ال بسرعة عشان حسب ما فهمت انك الانترفيو ممكن تكون 11 اللي جاي

رابط هذا التعليق

يا شعب كيبك

اخوكم عايش في الامارات

وهاقدم إن شاء الله على شهر عشرة

هل فيه حد هنا مقدم كيبك من الامارات ممكن يفيدني الموضوع بياخد تقريبا وقت قد ايه

وشكراااااااااااااااااااااااا للجميع

وشكر خاص ل جادولي شيخ حارة المصريين في كيبك :)

رابط هذا التعليق

زي ماوعدتك يا gadolly يا اخويا الصغير انا اتاكدت من تاريخ فتح الملف وتارخ المقابله ورقم الملف رقم رقم

وقريت رقم الملف بعنيه الاثنين

تاريخ فتح الملف 2/2007

رقم الملف 1977x معلش هم اكدوا علي مقولش الرقم كامل

تارخ المقابله 12/11/2008

وقت المقابله 9.30 صباحا

وكان بودي اصورلك الجواب علشان تتأكد

أخوك الكبير حلاوه

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

نسيت اسالك gadolly التارخ الموجود علي الوصل هو تاريخ الفتح ولا التاريخ الموجود في اعلي الجواب المكتوب فيه رقم الملف هو تاريخ فتح الملف

لو كان التاريخ الي علي الوصل يبقي انا تاريخ فتح الملف 23/3/2007 مش 23/7/2007

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

يا عم ايوة كدة الله ينور عليك

كدة تاريخ فتح الملف 3 2007 مش 7 2007 و كدة حسبة ارقام الملفات بقت سليمة

ان شاء الله حنلحق الانترفيو دي

رابط هذا التعليق

انا حريحكم كلكم و احط الاسم و تاريخ فتح الملف اللي موجود في الوصل الاحمر

mizo 6/2005 152xx

mazamizo 9/2005 159xx

dr ayman 1/2006 164xx

mona 5/2006 174xx

gadolly 12/2006 203xx

hamoudi 1/2007 xxxxx

nassar friend 2/2007 197xx

ebn sina 2/2007 198xx

nassar 3/2007 203xx

معلش رقمي غريب عشان ملفي متحول من مونتريال

كدة تقريبا الملفات مضبوطة و المتوسط كل شهر 250 ملف , لعلمكم الارقام دي متسلسلة لكل البلاد اللي تبع المكتب, مصر كل سنة تقريبا بتدخل 400 واحد لكيبك, لبنان بتدخل 1300 و ايران زيهم, يعني تقريبا مصر كل شهر 35 واحد بيقدم

كدة اللي جاله الانترفيو مني و اصدقاء نصار, انا و حمودي في النص بينهم و حمودي قال ان في ناس في 6 2006 لسة مجلهاش الجواب و ناس جالها و المكتب بتاع مني اللي مقدمين اخر 6 2006 الهم الجواب

هو بارده الكلام دة بيحصل مع مكتب تونس عشان هم بيفتحوا الملفات مجموعة شهور مع بعض فغالبا الموظف السريع بيخلص و يبعت اللي بيخلصوا و في موظفين بياخدوا وقت, فكدة الكلام دة بيكون طبيعي ان اتنين يكونوا مقدمين مع بعض و واحد فيهم يتأخر

ما علينا احنا ان شاء الله نستني لاخر الشهر و لو مجاش اي حاجة نكلم السفارة, و لازم الكل يستعد يمكن ربنا يسهل و دعوات الناس في المنتدي تستجاب و بالذات سامح الاسد اللي بشرنا و قال هي سبحة و اتبعترت

رابط هذا التعليق

اه انا نسيت دعاء و الاخ اللي وهيب ضيع جوابه, يا ريت لو شافوا الرسالة دي يبعتوا اول 3 ارقام في الملف و التاريخ اللي موجود في الوصل الاحمر. نقطة تانية ابن سينا قدم اول 2 و نصار اخر 3 عشان كدة الفرق 500 ملف يعني شهرين, يعني بارده المتوسط مضبوط

ايه يا ولاد انفع محاسب و مستشار هجرة و لا لأ. انا اعتقد ان مكاتب الهجرة معندهاش المعلومات دي و مش عارفين النظام ماشي ازاي :sad:

رابط هذا التعليق

انا حريحكم كلكم و احط الاسم و تاريخ فتح الملف اللي موجود في الوصل الاحمر

mizo 6/2005 152xx

mazamizo 9/2005 159xx

dr ayman 1/2006 164xx

mona 5/2006 174xx

gadolly 12/2006 203xx

hamoudi 1/2007 xxxxx

ebn sina 2/2007 198xx

nassar 3/2007 203xx

معلش رقمي غريب عشان ملفي متحول من مونتريال

كدة تقريبا الملفات مضبوطة و المتوسط كل شهر 250 ملف , لعلمكم الارقام دي متسلسلة لكل البلاد اللي تبع المكتب, مصر كل سنة تقريبا بتدخل 400 واحد لكيبك, لبنان بتدخل 1300 و ايران زيهم, يعني تقريبا مصر كل شهر 35 واحد بيقدم

كدة اللي جاله الانترفيو مني و اصدقاء نصار, انا و حمودي في النص بينهم و حمودي قال ان في ناس في 6 2006 لسة مجلهاش الجواب و ناس جالها و المكتب بتاع مني اللي مقدمين اخر 6 2006 الهم الجواب

هو بارده الكلام دة بيحصل مع مكتب تونس عشان هم بيفتحوا الملفات مجموعة شهور مع بعض فغالبا الموظف السريع بيخلص و يبعت اللي بيخلصوا و في موظفين بياخدوا وقت, فكدة الكلام دة بيكون طبيعي ان اتنين يكونوا مقدمين مع بعض و واحد فيهم يتأخر

ما علينا احنا ان شاء الله نستني لاخر الشهر و لو مجاش اي حاجة نكلم السفارة, و لازم الكل يستعد يمكن ربنا يسهل و دعوات الناس في المنتدي تستجاب و بالذات سامح الاسد اللي بشرنا و قال هي سبحة و اتبعترت

جادولى باشا

انا فعلا بعتوا ليا دعوة الانترفيو فى شهر فبراير الى فات على رقم فاكس بتاع الشركة الى كنت شغال فيها فى السعودية الى سبتها من اكتر من سنتين ومعرفش جابو الرقم ده منين لانى كنت باعتلهم ان المراسلة على عنوانى الثابت فى مصر وفعلا كل مخاطبتهم معايا على العنوان ده ولما جم يبعتولى ميعاد المقابلة بعتوها على الرقم ده وطبعا لانى سبت السعودية معرفش عنه اى حاجة وفؤجت انهم بعتولى فى مارس انهم كانو منتظرنى فى المقابلة وانا مرحتش ولما قلتلهم انى مستلمتش حاجة قالولى انهم بعتولى على عنوانى فى السعودية ولما بعتلهم انى مش فى السعودية وكنت فعلا بعتلهم جواب بعد ماسبت السعودية مباشرة انى نقلت فى بلد تانية وردوا عليا انى فى قائمة انتظار المقابلات وانتظرتولكن دلوقتى بقالى معاهم من شهر مارس فى جوابات وفاكسات مع السفارة فى سوريا وقلتلهم انى مستلمتش ميعاد المقابلة بعتولى صورة من الفاكس الى بعتوه على السعودية وايصال تاكيد الاستلام وقلتلهم انى مش عايش فى السعودية ولو عايزين تبعتولى ابعتولى على عنوانى الى فى مصر قالولى احنا مبنبعتش غير فاكسات وابعتلنا رقم فاكس نخاطبك عليه ولما بعتلهم رقم فاكس علشان يخاطبونى عليه بطلوا يردوا عليا خالص وكل فترة ببعتلهم فاكسات وايملات ومش بيردوا خالص وبصراحة مش عارف اعمل ايه بعد كل الانتظار ده وفرصتى تضيع ومش عارف ايه الحل وهما مبيردوش خالص عليا ولا حتى يقولولى موقفى ايه

تم تعديل بواسطة mezo
رابط هذا التعليق

اخر تحديث

mizo 6/2005 152xx

mazamizo 9/2005 159xx

dr ayman 1/2006 164xx

mona 5/2006 174xx

gadolly 12/2006 203xx

hamoudi 10/2006 188xx

ebn sina 2/2007 198xx

nassar 3/2007 203xx

رابط هذا التعليق

ميزو باشا

حالتك دي لازم تتصل بهم و تقولهم حالتك بالضبط

لازم نقدر ان الموظف طول اليوم شغال في عناويين و فاكسات و بلاد مختلفة الواحد بيتنقل بينها

انا لي واحد صاحبي برده غير العنوان و الجواب جاء علي العنوان القديم و كان حيضيع

زي ما قلت بكرة الصبح كلمهم, اول واحدة ترد قلها علي مشكلتك علي طول و ورا بعض حتقاطعك في الكلام و تحولك علي مكتيب كيبك, لو لقيت انسر ماشين قول وضعك بارده و بعديها اتصل علي طول تاني و قول للموظفة الاولي لقيت انسر ماشين حتحولك تاني و ان شاء الله المختصة حترد عليك المرة دي لانها حتكون سمعت الرسالة الاولي و عارفة ان الموضوع مهم

عرفتم لية انا بقول ان الاحصائيات دي مهمة عشان نكون متوقعين الجواب فين بالضبط و نلحق قبل ما يضيع

رابط هذا التعليق

دة مش استفسار, دي مشكلة في الملف

الاستفسار يعني اقدم ازاي , المصاريف كام, لسالي اد ايه لحد الانترفيو و الكلام دة, عشان كدة انا قلت لك قول مشكلتك علطول و حطها علي الانسر ماشين و تاني مرة حيردوا عليك باذن الله

رابط هذا التعليق

اه انا نسيت دعاء و الاخ اللي وهيب ضيع جوابه, يا ريت لو شافوا الرسالة دي يبعتوا اول 3 ارقام في الملف و التاريخ اللي موجود في الوصل الاحمر. نقطة تانية ابن سينا قدم اول 2 و نصار اخر 3 عشان كدة الفرق 500 ملف يعني شهرين, يعني بارده المتوسط مضبوط

ايه يا ولاد انفع محاسب و مستشار هجرة و لا لأ. انا اعتقد ان مكاتب الهجرة معندهاش المعلومات دي و مش عارفين النظام ماشي ازاي :closedeyes:

البركه فيك وفي دماغك المصريكيبكيه

مش انا قولتلك انك اخويا الكبير !!

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

جادوللى باشا

كلمتهم والناس كانو محترمين جدا ولاقيتهم محدثين كل تليفوناتى وفكساتى وعنوانى وقالولى انهم هيبعتولى ميعاد جديد للانترفيو ويا رب الجواب ميضيعش تانى وربنا يكرمك على فكرة الاتصال بيهم وهى دى الجدعنة والناس الى بتخدم بجد ربنا يكرمك يا رب

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا جماعة ,,,,

انا مقدم على الهجر من شهر 8 2007 في مكتب هجرة في الكويت واستلمت الفايل نمبر في 13/9/2007 ,,, انا عندي ماجستير وزوجتي عندها ماجستير وعندي 10 سنين خبرة وطفلين ,,, فكان مطلوب مني اختبار الايلتس 5 , 5 , 5 , 5 في كل قسم منه واليوم استلمت النتيجة والحمد لله جبت 5 , 6 , 6.5 , 6.5 ,,, الحقيقة ( writing + speaking ) من السهل انك توصل ل 7 لكن القراءة والاستماع صعب توصل 7 ,,,,,,,

على العموم انا عندي سؤال ,,,,,,,, ماهي المبالغ التي يمكن الحصول عليها من الحكومة كمساعدة ومتى ممكن الحصول عليها ولكم سنة

شكرا

.

رابط هذا التعليق

جادوللى باشا

كلمتهم والناس كانو محترمين جدا ولاقيتهم محدثين كل تليفوناتى وفكساتى وعنوانى وقالولى انهم هيبعتولى ميعاد جديد للانترفيو ويا رب الجواب ميضيعش تانى وربنا يكرمك على فكرة الاتصال بيهم وهى دى الجدعنة والناس الى بتخدم بجد ربنا يكرمك يا رب

الحمد لله اني قدرت اساعد في حل مشكلتك

انا فرحت جدا انك الحمدلله عرفت ملفك وضعه ايه و فرحت اكتر بالدعوة الحلوة بتاعتك

يا جماعة مش قلتلكم انفع مستشار هجرة, ان شاء الله لما اخلص الامتحان حفتح استشارات اون لاين و اساعد في تقديم الملفات للي عايز بدال ما تروحوا للمحاميين و يلهفوا ال 3000 دولار, بس انا عايز دعوات جامدة عشان انجح في الامتحان و الملف بتاعي يخلص

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...