اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قائمة انتظار هجرة كيبك

Recommended Posts

باكد مرةتانية................... :unsure: :blink:

يا جماعة فيه اى حد جتله انترفيو لكيبك فى شهر 12 الجاى او اوائل السنة الجاية شهر يناير مثلا..او يعرف حد جتله انترفيو لكيبك فى شهر 12 الجاى او اوائل السنة الجاية شهر يناير مثلا

ولا مبيبعتوش مواعيد انترفيوهات اليومين دول

انا مقدم لكيبك فى 12 2007 جالى الفايل نمبر فى 5 2008 ولغاية دلوقت مجليش معاد انترفيو..

فيه امل ييجيلى خلا الشهرين دول .. ولا لا

السفارة بعتت لى جواب بتاريخ 16 10 2008 بتول فيه انهم بيدرسو الملف واول ما يخلصو هيبعتولى للترشيح

ياريت يا جماعة ايللى عنده اى اجابة على سوالى يقولها وميعديش اودامه زى الشبح

وجزاكم الله خيرا كثيرا

قلقان ليه يا تموره

الناس ذوق ذوق ذوق

وبيقلولك انهم بيدرسوا الملف دلوقتي

يعني انت علي الخريطه قدامهم

انا اظن ان ممكن يجيلك بالشكل ده علي الميشن الجديد يعني في شهر 3 انشاء الله

لكن ده ميمنعش استعدادك من دلوقتي

قول يا رب

انا قلت كدة وماحدش مصدق.

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
  • الردود 233
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا اول واحد ابدأ

تاريخ التقديم : 12\2006

وصول الرد :1\2007

رقم الفيل :302ٍٍxx

اعتقد بالطريقة دي نبني بنك معلومات و نعرف لسة اد اية. دي طبعا مش فكرتي بس كل الناس في البلاد التانية تعمل كدة علي immigrer.com

بسم الله الرحمن الرحيم

أختي الفاضلة لقد شدني تاريخ تقديمك للملف وأريد أن ألفت انتباهك أن لديك مشكم ما لدلك انصحك بكتابة رسالة تدكير للعنوان الدي

أرسلتي عليه أول مرة . laitre de rolance

ماضاقت بنا الدنيا ولكن أحلام الرجال تضيق

رابط هذا التعليق

الاخ نور

كيف احوال اخواننا في المغرب

القصه بتاعتك غريبه

انا اول مره اشوف حاله تقول له انه اترفض وبعدين تبعت له الموافقه

الي شفناه قبل كده تقول له انه غير مرفوض وغير مقبول

وانتظر الرد خلال فتره معينه

عموما الف مبروك وعقبال اما نقابل انشاء الله في كيبيك

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الاخ نور

القصه بتاعتك غريبه

????????????????????

رابط هذا التعليق

الاخ نور

القصه بتاعتك غريبه

القصة ليست غريبة وحدثت مرارا مع اناس كثيرين..وتذكر ان ليس كل من يريد الهجرةعضوا في هذا المنتدي...يوجد ناس منتظرين منذ اربع سنوات او تزيد المقابلة لهجرة كيبيك ...

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

معاك حق

مش كل الناس الي مقدمين مسجلين في المنتدي

ومش كل الحالات لازم تكون مرت علي

عموما شكرا علي التوضيح

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الاخ نور

القصه بتاعتك غريبه

انشاء الله يا أخ نصار نتقابل هناك

أنا كما تفضلت كانت مشكلتي غريبة لكن أظن أن السيدة التي أجرت معي الأنترفيو أخطأت في التنقيط وهدا ما أكده لي العديد من الأصدقاءعلى العموم هم ناس يعترفو لو أخطؤا ليسو كأمثالنا

تفضل احترامي وتقديري

:flr1:

رابط هذا التعليق

الاخ نور

القصه بتاعتك غريبه

القصة ليست غريبة وحدثت مرارا مع اناس كثيرين..وتذكر ان ليس كل من يريد الهجرةعضوا في هذا المنتدي...يوجد ناس منتظرين منذ اربع سنوات او تزيد المقابلة لهجرة كيبيك ...

رابط هذا التعليق

الاخ نور

القصه بتاعتك غريبه

أنا كما تفضلت كانت مشكلتي غريبة لكن أظن أن السيدة التي أجرت معي الأنترفيو أخطأت في التنقيط وهدا ما أكده لي العديد من الأصدقاءعلى العموم هم ناس يعترفو لو أخطؤا ليسو كأمثالنا

تفضل احترامي وتقديري

:flr1:

النجاح في المقابله في الاول وفي الآخر توفيق من الله سبحانه وتعالي

وشكرا جزيلا و سلامنا لاحبابنا في المغرب

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
الاخ نور

القصه بتاعتك غريبه

تفضل احترامي وتقديري

fty::

النجاح في المقابله في الاول وفي الآخر توفيق من الله سبحانه وتعالي

وشكرا جزيلا و سلامنا لاحبابنا في المغرب

أخي نصار

شكرا على اهتمامك وأرد لك التحية بأحسن منها :roseop:

أنت في أي مرحلة :lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

;lشكزا على هذا المجهود

انا خريج طب بيطرى 2003 ومن الوقت دة و الى الان باشتغل فى صيدلية بشرى ممكن اجيب منها شهادة خبرة علشان اقدم للهجرة لكيبك ولا متنفعش ولازم تكون فى المجال البيطرى؟؟؟ ولو كتبت فى الشهادة ان بالصيدلية بتتباع ادوية بيطرى هتنفع و لا لا؟و لو كانت تنفع ممكن حضرتك تقوللى على صيغتها؟ كنت عاوز اسال برضة هل شهادة الخبرة بعد ما بتترجم بتتوثق من الخارجية ولا مش لازم؟؟؟؟

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

;lشكزا على هذا المجهود

انا خريج طب بيطرى 2003 ومن الوقت دة و الى الان باشتغل فى صيدلية بشرى ممكن اجيب منها شهادة خبرة علشان اقدم للهجرة لكيبك ولا متنفعش ولازم تكون فى المجال البيطرى؟؟؟ ولو كتبت فى الشهادة ان بالصيدلية بتتباع ادوية بيطرى هتنفع و لا لا؟و لو كانت تنفع ممكن حضرتك تقوللى على صيغتها؟ كنت عاوز اسال برضة هل شهادة الخبرة بعد ما بتترجم بتتوثق من الخارجية ولا مش لازم؟؟؟؟

أخويا هارفي

مش إنت إشتغلت خلاص ؟ و عملت الأربع سنين خبرة ؟!

هات شهادة الخبرة ... يكون فيها تاريخ بدء العمل و نهايته و رقمك التأميني و الوظيفة اللي كنت بتقوم بيها في الأجزاخانة و تكون شهادة الخبرة دي بتاريخ ... يعني يكون معروف تاريخ كتابة الشهادة ... و مافيش توثيق ولا حاجة ... و لازم تكون شهادة الخبرة دي على ورقة بتاعت المراسلات بتاعت الأجزاخانة ... يعني عليها نمر التليفون و العناوين و كل حاجة ...

و علشان تعرف الوظيفة اللي هاتشرحها في الشهادة خش على موقع التقسيم الوظيفي لكندا

إضغط هنا و شوف وظيفتك في الأجزاخانة إسمها إيه و المهام اللي بتقوم بيها في الأجزاخانة

و لو تجيب شهادة من التأمينات تدعم بيها موقفك إنك فعلاً كنت شغال في الأجزاخانة دي

و جمَّع بقيت الورق في الملف بتاعك و إبعت على سوريا و ربنا يعمل اللي فيه الخير يا أخويا هارفي

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخfx designer على ردك و اهتمامك كنت عاوز اسال انى مش متامن عليا فى الصيدلية ها دة هياثر على شهادة الخبرة؟؟؟

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخfx designer على ردك و اهتمامك كنت عاوز اسال انى مش متامن عليا فى الصيدلية ها دة هياثر على شهادة الخبرة؟؟؟

أنا هاقولك اللي أعرفه يا هارفي ... موضوع التأمينات ده مجرد بس إثبات رسمي يؤكد ليهم إنك فعلاً كنت شغال في الشركة دي ... لكن مادام إنك كنت شغال ... و صاحب الأجزاخانة لو كلموه يسألوه عليك يرد عليهم و يتعاون ... يبقى كده خير ...

أعتقد إنك كده وظيفتك pharmacy assistant

و دي رقمها 3414 في ال NOC

و دي من نوع C

يعني ممكن تقدم طلب بالوظيفة دي

في ناس هنا في المنتدى لو تقرا الموضوعات اللي كتبها إخواتنا الأفاضل هنا في المنتى هاتلاقي مشاكل مشابهة قابلوها في التأمينات برضه

و توفيق ربنا هو اللي هايمشي الأمور

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل انا واحد صاحبى زيك بالضبط كان بيشتعل فى صيدلية وكان لها رقم تامينى وما كنش متامن عليه راح التامينات ودفع عن سنوات خبرته الاربعة واتسجل على الكمبيوتر وخاد منهم شهادة اهم حاجة تكون الصيدلية لها ملف فى التامينات ومشتركة. فانت شوف لو الصيدلية اللى بتشتغل فيها كان مشتركة فى التامينات واعتقد ان دة لازم .روح التامينات وبناء على العقد اللى انت ماضيه مع صاحب الصيدلية وشهادة الخبرة تقدر تشترك فى التامينات وتدفع عن الفترة اللى فاتت وكدة تبقى معك ورقة قوية جدا لان التامينات بتنفع فى مرحلة الفيدرال كتير جدا . انت ممكن تعدى فى كيبك من غيرها بس لو لم يطلبها منك موظف المقابلة مع انها مهمة جدا بس برضة حاول بكل الطرق تعملها لان هى تاكيد للخبرة لان ممكن يتصلوا وماحدش يرد مثلا او فى المقابلة تقولك اتاكد من خبرتك ازاى او تبقى محل شك هى هتاخد شوية فلوس صحيح بس ان شاء الله هتبقى فى الامان وربنا يوفقك وطمنا عليك

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل انا واحد صاحبى زيك بالضبط كان بيشتعل فى صيدلية وكان لها رقم تامينى وما كنش متامن عليه راح التامينات ودفع عن سنوات خبرته الاربعة واتسجل على الكمبيوتر وخاد منهم شهادة اهم حاجة تكون الصيدلية لها ملف فى التامينات ومشتركة. فانت شوف لو الصيدلية اللى بتشتغل فيها كان مشتركة فى التامينات واعتقد ان دة لازم .روح التامينات وبناء على العقد اللى انت ماضيه مع صاحب الصيدلية وشهادة الخبرة تقدر تشترك فى التامينات وتدفع عن الفترة اللى فاتت وكدة تبقى معك ورقة قوية جدا لان التامينات بتنفع فى مرحلة الفيدرال كتير جدا . انت ممكن تعدى فى كيبك من غيرها بس لو لم يطلبها منك موظف المقابلة مع انها مهمة جدا بس برضة حاول بكل الطرق تعملها لان هى تاكيد للخبرة لان ممكن يتصلوا وماحدش يرد مثلا او فى المقابلة تقولك اتاكد من خبرتك ازاى او تبقى محل شك هى هتاخد شوية فلوس صحيح بس ان شاء الله هتبقى فى الامان وربنا يوفقك وطمنا عليك

شكرا يا با شا على اهتمامك وربنا يوفقنا كلنا بس كنت عاوز اسال سوال فى ناس فى المنتدى بتقول ان فى شهر 7 هينزل قانون جديد ببعض الوظايف بس زى الفيدرال هل الكلام دة صحيح؟؟؟؟و يا ريت لو كان عند خضرتك صيغة لشهادة الخبرة تنفع لوظيفتى

وشكرا

رابط هذا التعليق

شكرا ليك يا با شا انا تعبت حضرتك خالص ربنا يجازيك خير

رابط هذا التعليق

أنا هاقولك اللي أعرفه يا هارفي ... موضوع التأمينات ده مجرد بس إثبات رسمي يؤكد ليهم إنك فعلاً كنت شغال في الشركة دي ... لكن مادام إنك كنت شغال ... و صاحب الأجزاخانة لو كلموه يسألوه عليك يرد عليهم و يتعاون ... يبقى كده خير ...

أعتقد إنك كده وظيفتك pharmacy assistant

و دي رقمها 3414 في ال NOC

و دي من نوع C

يعني ممكن تقدم طلب بالوظيفة دي

في ناس هنا في المنتدى لو تقرا الموضوعات اللي كتبها إخواتنا الأفاضل هنا في المنتى هاتلاقي مشاكل مشابهة قابلوها في التأمينات برضه

و توفيق ربنا هو اللي هايمشي الأمور

شكرا تعبت خضرتك خالص

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...