اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قائمة انتظار هجرة كيبك

Recommended Posts

الاخ المهندس احمد جاد

اخيرا وبعد طول انتظار وصلنى فاكس من سفارة كندا بسوريا بميعاد المقابلة التانية بس الغريب المرة دى طلبونى اعملها فى ابو ظبى على اساس انى شغال فى دبى على الرغم من انى طلبت منهم اعملها فى القاهرة او دمشق يعنى الاسهل ليهم هما بس فعلا ناس محترمين وسهلوا عليا الموضوع وربنا يسهل فى المقابلة لانى بقالى فترة سايب الفرنساوى ولازم احضر نفسى والمشكلة ان المقابلة قربت لانها فى 13 اكتوبر 2008

ربنا يوفقك و يكتبلك في خطوة سلامة و محمود و جهاد.ان شاء الله خير.بون شانس.

ربنا يخليك على مشاعرك الطيبة بس ايه الى دخل محمود وجهاد فى الموضوع انا اصلا معرفهمش

رابط هذا التعليق

• الردود 233
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخ المهندس احمد جاد

اخيرا وبعد طول انتظار وصلنى فاكس من سفارة كندا بسوريا بميعاد المقابلة التانية بس الغريب المرة دى طلبونى اعملها فى ابو ظبى على اساس انى شغال فى دبى على الرغم من انى طلبت منهم اعملها فى القاهرة او دمشق يعنى الاسهل ليهم هما بس فعلا ناس محترمين وسهلوا عليا الموضوع وربنا يسهل فى المقابلة لانى بقالى فترة سايب الفرنساوى ولازم احضر نفسى والمشكلة ان المقابلة قربت لانها فى 13 اكتوبر 2008

alhamdoLLAH, begad ana rara7t gedan, khir incha ALLAH

الله يباركلك يا رب وان شاء الله نسمع قريب عن الميعاد بتاعك انا اصلا كنت فقدت الامل خالص بس الحمد لله وعقبالك قريب جدا ان شاء الله لانك تستاهل كل خير

رابط هذا التعليق

الاخ المهندس احمد جاد

ربنا يوفقك و يكتبلك في خطوة سلامة و محمود و جهاد.ان شاء الله خير.بون شانس.

ربنا يخليك على مشاعرك الطيبة بس ايه الى دخل محمود وجهاد فى الموضوع انا اصلا معرفهمش

انا عايز اضحكك :roseop: و فرحان ليك واللهي وعقبالنا يارب

رابط هذا التعليق

استاذ جادوللى انا المحامى إتصل بيا النهاردة علشان يبلغنى برقم الفايل نمبر بتاعى علما انا مقدم من شهرين و نصف تقريبا و قال لى المرحلة الجاية لازم اركز فى الفرنساوى بشدة لان إحتمال يكون ميعاد الإنترفيو من 8 شهور الى سنة انا عايز اعرف هما بدرو الوقت كدة بشدة و لا هو بيشتغلنى انا على العموم خلصت مستويين فى المركز و حسيت إنى مش بستفيد لذالك شغال مع مدرس خصوصى فى البيت من بوركينا فاسوا على نفس الكتاب بتاع المركز و ربنا يستر اصلى حاسس بقلق من الفرنساوى

رابط هذا التعليق

استاذ جادوللى انا المحامى إتصل بيا النهاردة علشان يبلغنى برقم الفايل نمبر بتاعى علما انا مقدم من شهرين و نصف تقريبا و قال لى المرحلة الجاية لازم اركز فى الفرنساوى بشدة لان إحتمال يكون ميعاد الإنترفيو من 8 شهور الى سنة انا عايز اعرف هما بدرو الوقت كدة بشدة و لا هو بيشتغلنى انا على العموم خلصت مستويين فى المركز و حسيت إنى مش بستفيد لذالك شغال مع مدرس خصوصى فى البيت من بوركينا فاسوا على نفس الكتاب بتاع المركز و ربنا يستر اصلى حاسس بقلق من الفرنساوى

this is normal now to have the interview after 8-12 months in Egypt

ma3lesh ya Hamoudiii, incha ALLAH le sefara mahadara lina mofag2a kbiiiira awiiii, ana wi enta wi el qla el mondasa

رابط هذا التعليق

إخواتي ... عايز أسألكوا حبة أسئلة ...

هارغي شوية ...

بس مش كتير ... :roseop:

أراجع معاكوا الفايل و هاسألكوا على طريقة الدفع بتاعت سوريا دي بالنسبة لمصر ...

و إزاي بيكون الظرف اللي بابعت فيه ؟؟ و هل فيه Covering letter ولا حاجة ؟ ولا هما الورقتين كده و سلامو عليكوا ؟؟

المفروض علشان أقدم الفايل بتاع كيبك اللي هابعته على سوريا هاحط فيه الآتي :-

1- شهادة الميلاد (أصل)

2- أول أربع صفحات من الباسبور (صورة) بتعتمد ولا بتتختم ولا حاجة ؟؟؟؟

3-الشهادة الكرتون بتاعت درجات الخمس سنين في الكلية (أصل)

4-شهادة الثانوية العامة بالدرجات لكل المواد ... من أنهي إدارة تعليمية بتطلع دي ؟؟؟

5-شهادة الخبرة من الشركة .... أصل ولا صورة ؟؟؟ و هل لازم تعتمد من الخارجية زي ما سمعت ؟؟؟ و هل لو ده حقيقي منين أعتمدها ؟؟

6- الأبليكاشن بتاع كيبك_Application-selection-certificate

7-عقد احترام الإكتفاء الذاتي من الناحية المالية_Contract respecting financial self-sufficiency بيتهيألي مش لازم شهادة من البنك و الكلام ده زي الفيدرال ... التوقيع عالعقد ده كفاية ... مش كده ؟؟؟

8-مبلغ رسوم التقديم $ 390 _ دي بقى مُبهَمة جداً مش فاهملها ... هو الدفع إزاي ؟؟؟ كاتبين في الموقع وسائل ماعرفهاش

9-إقرار يجب التوقيع عليه بما يتعلق بمعايير التقيم الوظيفي و حاجات كده _ Declaration by a candidate in a profession governed by a professional order in Québec

10-السيرة الذاتية CV

11-شهادة من المركز الثقافي الفرنسي تفيد بإني من مستوى كذا في الفرنساوي ... أو تفيد بإني لسه بادرس في المركز ...

12- بيتهيألي كده خلاص :lol: ... هما دول كل الورق ... كفاية كده عليهم :lol: ... ولا لسه فيه حاجة نسيتها ؟؟؟

فاضل بقه موضوع الوضع في مظروف شكله إيه ؟؟؟

و أكتب عليه عنوان مكتب سوريا اللي في الموقع بتاعهم ... و أبعت بالبريد المسجل ولا بريد سريع ولا عادي ؟؟

هو الورق بيتطبق في الفايل عادي ؟؟ ولا لازم يكون مفرود ؟

معلش يا جماعة صدعتكوا :lol: ... بس أنا فعلاً شاكر ليكم جداً على تعاونكم الجميل و الكريم دايماً في المنتدى الجميل ده ... و مش هانساكوا طبعاً في الدُّعا :lol: ... رمضان كريم

تم تعديل بواسطة fxdesigner
رابط هذا التعليق

هارغي شوية ...

بس مش كتير ... :rolleyes:

و إزاي بيكون الظرف اللي بابعت فيه ؟؟ و هل فيه Covering letter ولا حاجة ؟ ولا هما الورقتين كده و سلامو عليكوا ؟؟

1- شهادة الميلاد (أصل)

4-شهادة الثانوية العامة بالدرجات لكل المواد ... من أنهي إدارة تعليمية بتطلع دي ؟؟؟

5-شهادة الخبرة من الشركة .... أصل ولا صورة ؟؟؟ و هل لازم تعتمد من الخارجية زي ما سمعت ؟؟؟ و هل لو ده حقيقي منين أعتمدها ؟؟

7-عقد احترام الإكتفاء الذاتي من الناحية المالية_Contract respecting financial self-sufficiency بيتهيألي مش لازم شهادة من البنك و الكلام ده زي الفيدرال ... التوقيع عالعقد ده كفاية ... مش كده ؟؟؟

8-مبلغ رسوم التقديم $ 390 _ دي بقى مُبهَمة جداً مش فاهملها ... هو الدفع إزاي ؟؟؟ كاتبين في الموقع وسائل ماعرفهاش

9-إقرار يجب التوقيع عليه بما يتعلق بمعايير التقيم الوظيفي و حاجات كده _ Declaration by a candidate in a profession governed by a professional order in Québec

10-السيرة الذاتية CV

11-شهادة من المركز الثقافي الفرنسي تفيد بإني من مستوى كذا في الفرنساوي ... أو تفيد بإني لسه بادرس في المركز ...

12- بيتهيألي كده خلاص :unsure: ... هما دول كل الورق ... كفاية كده عليهم bsh:) ... ولا لسه فيه حاجة نسيتها ؟؟؟

و أكتب عليه عنوان مكتب سوريا اللي في الموقع بتاعهم ... و أبعت بالبريد المسجل ولا بريد سريع ولا عادي ؟؟

معلش يا جماعة صدعتكوا ... بس أنا فعلاً شاكر ليكم جداً على تعاونكم الجميل و الكريم دايماً في المنتدى الجميل ده ... و مش هانساكوا طبعاً في الدُّ عا :happy: ... رمضان كريم

نقطة نقطة بالترتيب بتاعك

1 ماشى

2 مبتتختمش

3ماشى

4 ولا ليها اى لازمة.. راجع الموقع الرسمى لكيبك

5 لازم اصل.. ولازم تعتمدها .. تعتمدها فى اى مكتب من مكاتب الخارجية.. فيه فى رمسيس

6ماشى

7 التوقيع عالعقد كفاية

8 تروح البنك وتقول عايز اعمل شيك بنكى bank draft باسم وزير مالية كيبك (متكتبش اسم الوزير نفسة) بمبلغ 390 دولار

9 وقع عليه

10 -11 -12 ماشى

رابط هذا التعليق

هارغي شوية ...

بس مش كتير ... :rolleyes:

1- شهادة الميلاد (أصل)

10-السيرة الذاتية CV

12- بيتهيألي كده خلاص :unsure: ... هما دول كل الورق ... كفاية كده عليهم bsh:) ... ولا لسه فيه حاجة نسيتها ؟؟؟

معلش يا جماعة صدعتكوا ... بس أنا فعلاً شاكر ليكم جداً على تعاونكم الجميل و الكريم دايماً في المنتدى الجميل ده ... و مش هانساكوا طبعاً في الدُّ عا :happy: ... رمضان كريم

نقطة نقطة بالترتيب بتاعك

1 ماشى

2 مبتتختمش

3ماشى

4 ولا ليها اى لازمة.. راجع الموقع الرسمى لكيبك

5 لازم اصل.. ولازم تعتمدها .. تعتمدها فى اى مكتب من مكاتب الخارجية.. فيه فى رمسيس

6ماشى

7 التوقيع عالعقد كفاية

8 تروح البنك وتقول عايز اعمل شيك بنكى bank draft باسم وزير مالية كيبك (متكتبش اسم الوزير نفسة) بمبلغ 390 دولار

9 وقع عليه

10 -11 -12 ماشى

شهادة الخبرة كفاية و من غير توثيق ولا وجع دماغ, المهم يكون تليفون الشركة و عنوانها علي الشهادة, و هم لو عايزين يتأكدوا يبقوا يكلموا الشركة

رابط هذا التعليق

أشكركم على الإهتمام و الرد السريع الجميل ده يا معلمين :unsure: ...

بس أفهم من كده إن دي كل المستندات المطلوبة فعلاً ؟؟ و عليها زيادة شهادة الثانوية ؟؟ مافيش حاجة ناقصة ؟؟؟

بس دول كاتبين إنهم عايزين كل الشهادات ما عدا الإبتدائية

يعني المفروض كمان شهادة الإعدادية عليهم

the copies certified as true to the originals by the issuing educational institutions of all diplomas and certificates (excluding those pertaining to primary studies) arranged and stapled in descending chronological order;

بس كنت عايز توضيح أكتر ... بنك إيه ؟؟؟ أي بنك ؟؟ و لا إيه ؟

و الظرف بقه و إرسال الطلب نظامه إيه ؟؟

باكرر شكري ليكم يا معلمين ... :rolleyes:

رابط هذا التعليق

أشكركم على الإهتمام و الرد السريع الجميل ده يا معلمين :unsure: ...

بس أفهم من كده إن دي كل المستندات المطلوبة فعلاً ؟؟ و عليها زيادة شهادة الثانوية ؟؟ مافيش حاجة ناقصة ؟؟؟

the copies certified as true to the originals by the issuing educational institutions of all diplomas and certificates (excluding those pertaining to primary studies) arranged and stapled in descending chronological order;

مع انى قرفان من الكلام عن كيبك اصلا .. بس هرد عليك.. انت تروح لبنك جامد يعنى مترحش لموظف فى بنك ميعرفش يملالك الدرافت بالانجليزى او الفرنساوى

وتقول انا عايز اعمل شيك بنكى باسم وزير مالية كيبك هيقوم الموظف كاتبهولك وهيكتب فيه اسم البنك الكندى اللى هيتبعتله المبلغ.. تاخد الشيك وتحطة مع بقية الورق..

رابط هذا التعليق

أشكركم على الإهتمام و الرد السريع الجميل ده يا معلمين :happy: ...

مع انى قرفان من الكلام عن كيبك اصلا .. بس هرد عليك.. انت تروح لبنك جامد يعنى مترحش لموظف فى بنك ميعرفش يملالك الدرافت بالانجليزى او الفرنساوى

وتقول انا عايز اعمل شيك بنكى باسم وزير مالية كيبك هيقوم الموظف كاتبهولك وهيكتب فيه اسم البنك الكندى اللى هيتبعتله المبلغ.. تاخد الشيك وتحطة مع بقية الورق..

يعني من الآخر أروح سيتي بانك فرع جاردن سيتي ... هناك عايشين على حاجات كندا ... ولا إيه رأيك يا أستاذ تامر ؟

معلش بقى ... حضرتك إتقرفت من كيبك ... أنا بعد مارمي الفايل بتاعي عندهم هاكون قرفان زيك برضه ... ساعتها نبقى إتنين قرفانين ... :unsure:

رابط هذا التعليق

اخوانى القلة المندسة

بشرة خير انشألله

سامر صاحبى الجواب وصله من يومين هو الفايل بتاعه اتفتح فى شهر 9 وميعاد المقابلة بتاعه يوم 6 اكتوبر الجاى

يعنى الجوابات فى السكة انشألله

ياريت اللى يوصله حاجه يطمننا

ربنا يوفق الكل

وكل عام واخوانى المسلمين بخير وسلام

رابط هذا التعليق

اخوانى القلة المندسة

بشرة خير انشألله

سامر صاحبى الجواب وصله من يومين هو الفايل بتاعه اتفتح فى شهر 9 وميعاد المقابلة بتاعه يوم 6 اكتوبر الجاى

ربنا يوفق الكل

رامي انا عايز اعرف انت الملف بتاعك وصل السفارة امتي بالضبط, في فرق من تاريخ وصول الملف للسفارة و تاريخ فتح الملف, تاريخ الوصول هو المهم, يعني اول تاريخ تلاقيه في الوصل الاحمر ده التاريخ المعمول به

رابط هذا التعليق

طبعا دلوقتى يا استاذ جدولى مللى بشوفة فى المنتدى انا متأكد مليون الميه ان فيه حاجة مش طبيعية حصلت مع ملفى بدليل ان ناس مقدمة بعدى ب 5 شهور وجالهم الفايل نمبر مع العلم انى مقدم فى 12 2007.. طبعا ولا فاكسات ولا تليفونات ولا ايميلات نافعة.. انا دلوقتى بقالى عشر تيام بدور على واحد له علاقة بشخص سورى فى سوريا .. النهاردة واحد صاحبى دلنى على سورى يعرفة وممكن يخدمنى فى الموضوع دا.. اللى انا عايز اعملة هو انى انتدب واحد فى سوريا نفسها يروح السفارة ويسأل على الملف بتاعى وليه الراجل دا مرحلوش الفايل نمبر وللا انتو بعتوة وممكن يكون ضاع ..

انا هبعتلهم بالبريد الاول .. هبعتلهم وثيقة الاستعانة بمنتدب Use of a Representative زى ماهما قايلين فى الموقع فى حالة انتداب شخص كصديق او قريب مثلا للحصول على معلومات بخصوص شخص اتقدم للهجرة .. وبعدين يروح لهم المنتدب السفارة

فا ايه رايك يا استاذ جدولى فى اللفة دى .. هل فعلا هيدولة عقاد نافع ؟؟؟ هيدخلوة السفارة يسال ولا هيقولولة خش ع الموقع الرسمى بتاعنا لاى استفسار ولا هيقولولة روح منعرفكش . زى ما موظفة الهجرة عملت معايا ف التليفون.. بعد ولادة عسيرة واخيرا ردو ع التليفون بقول للموظفة بلغتها انا باعت ملفى من 9 شهور ولغايةدلوقتى مجاليش الفايل نمبر.. فردت وقالت لى قولى الفايل نمبر بتاعك

فرديت انا باعت ملفى من 9 شهور ولغايةدلوقتى وجاليش الفايل نمبر.. فردت وقالت لى قولى الفايل نمبر بتاعك.. الموظفة فكرتنى بالسوال الازلى البيضه الاول ولا الفرخة

رابط هذا التعليق

اخوانى القلة المندسة

بشرة خير انشألله

ربنا يوفق الكل

رامي انا عايز اعرف انت الملف بتاعك وصل السفارة امتي بالضبط, في فرق من تاريخ وصول الملف للسفارة و تاريخ فتح الملف, تاريخ الوصول هو المهم, يعني اول تاريخ تلاقيه في الوصل الاحمر ده التاريخ المعمول به

بص ياعم احمد

تاريخ استلام الملف او تاريخ وصول الملف للسفارة هو يوم 20-9-2006

تاريخ استلام المصاريف 27-11-2006

مفيش حد وصله حاجة؟؟؟

رابط هذا التعليق

أشكركم على الإهتمام و الرد السريع الجميل ده يا معلمين :blink: ...

باكرر شكري ليكم يا معلمين ... :happy:

يعني من الآخر أروح سيتي بانك فرع جاردن سيتي ... هناك عايشين على حاجات كندا ... ولا إيه رأيك يا أستاذ تامر ؟

معلش بقى ... حضرتك إتقرفت من كيبك ... أنا بعد مارمي الفايل بتاعي عندهم هاكون قرفان زيك برضه ... ساعتها نبقى إتنين قرفانين ... :blink:

اخى العزيز

احسن حاجة سكوشيا بنك

ده بنك كندى موجود فى الجيزة

قريب من حديقة الحيوان

ممكن تتصل بالدليل وتسأل عن عنوانه بالظبط

scotia bank

رابط هذا التعليق

معقولة يا جماعة هم دول بس اللي مقدمين لكيبك, يا ريت اي حد يعرف حد مقدم يجيب بياناته عشان نعرف التقدم في دراسة الملفات

د جادوللي انا عمر مشترك جديد علي الموقع نفسي استفيد من خبرة حضرتك.

انا كنت مقدم في مكتب المستشار المشهور و اتحددلي الانترفيو في مكتب سوريا عايز اعرف ايه النصايح اللي تديهالي

رابط هذا التعليق

معقولة يا جماعة هم دول بس اللي مقدمين لكيبك, يا ريت اي حد يعرف حد مقدم يجيب بياناته عشان نعرف التقدم في دراسة الملفات

انا كنت مقدم في مكتب المستشار المشهور و اتحددلي الانترفيو في مكتب سوريا عايز اعرف ايه النصايح اللي تديهالي

رابط هذا التعليق

فيه مليون توبيك هنا لاعداد الانترفيو بس حضرتك اتعب نفسك شويه وادخلها منهم توبيك الى المقدمين للانترفيو (نونا الاوائل) وغيرة بالتوفيق ان شاء الله

تم تعديل بواسطة Dr Ayman Kamel

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...