اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اعلان بخصوص القانون الجديد 28/2/2008

Recommended Posts

بسملة عزيزتي تقدري تغيري المقاطعة لكن لو كنت اخترت كيوبيك مابعرف تقدري تغيريها ام لا لانه التقديم يكون خاص بيها , انا دورت كتير عن افضل مقاطعة ولقيت انه البرتا افضل وحدة من نواحي كثيرة مثلا الضرائب فيها اقل وكمان فيها نفط وشركات نفط وزوجي تخصصه استكشاف نفطي ولهذا ناويين ان شاء الله نتوجه على البرتا على طول بأذن الله , ولاتنسين التنقل من مقاطعة لمقاطعة راح تكلفك مصاريف , ولاحظي انه في الاسئلة التي يسألونها بالمقابلة انه استقرارك حيكون بالمقاطعة اللي اخترتيها والا لاء.

أختي الحبيبة مهاجرة :sad:.. خلاص بقينا أصحاب :sad: :closedeyes:

أنا فعلا سألت وبحثت وقريت ولقيت إن ألبرتا يمكن بها أحسن الفرص وإن كنت فهمت كده إن الجالية العربية فيها مش كتيرة والمدارس الاسلامية كمان مش كتيرة أوي زي في تورنتو مثلا.. ودي حاجة كان نفسنا فيها.. كمان الجو فيها أبرد من غيرها من المقاطعات زي اونتاريو أو بريتيش كولمبيا... والطبيعة فيها برده مش غنية أوي وبتعتمد على الجبال هناك أكتر.. بس هي فعلا فيها فرص جيدة إن شاء الله في الوظايف وفي الدراسة.. هي كمان مناسبة لعملي كطبيبة وعمل زوجي في مجال الكمبيوتر.. ويا ترى أنتي مهنتك إيه؟

أنا لسه مش عارفة هشتغل هناك وإلا لأ في وجود أبناء في بيئة مختلفة عننا يعني.. يا ترى أنت بتفكري تشتغلي هناك؟ وياترى بتفكروا تكونوا في كالجاري وإلا ادمنتون؟ ..يمكن نبقى في يوم من الأيام جيران إن شاء الله.. أنا فكرت إن كالجاري يمكن جوها أحسن عشان جنوبية أكتر.. وإن كان معتقدش هتفرق أوي عشان قريت في حتة إن المسافة بينها وبين ادمنتون 4 ساعات بس تقريبا!!!! :blink:

في حاجة في أوراق التقديم أنا مستغربالها أوي كمان.. مكتوب في ال application guide الآتي بخصوص ال ID card:

17. Identity cards issued by a foreign national, provincial, municipal or other government, as well as cards

issued by a recognized international agency such as the Red Cross, can be used to identify yourself. If you

have such a card, print the number in the space provided. Make a copy of both sides of the card and include

it with your application :roseop:

فأنا كتبت الرقم القومي بتاع مصر.. لكن اللي أنا مستغرباله هو إنهم مسألوش من أنهي بلد.. أنا كتبت جنبها مصر.. وكمان إنهم عاوزين صورةمنها.. طيب ما هي كلها بالعربي.. هيفهموا منها إيه؟؟!!!!

وبعدين هما كان أولى منهم يسألوا عن صورة الباسبور بقى.. على الأقل مكتوب فيه بالانجيليزي!!!

مش حاجة غريبة؟ وإلا أنا فاهمة حاجة غلط؟؟؟ :P

الاخت الفاضلة بسملة

انت قدمتي الاوراق ولا لسه؟

لان الابلكشن الجديد ثلاث صفحات فقط

ولا يطلب منك اي رقم قومي؟؟؟؟؟؟ :happy:

وموضوع المكان اللي سوف تنزلوا عليه لسه بدري قوي؟

بالتوفيق ان شاء الله

اخت سمية ليه بدري على الكلام على المدينة اللي راح ننزل فيها ماهمة طالبين بالابليكيشن انه نكتب المدينة والمقاطعة اللي ناوين نروح فيها

رابط هذا التعليق

• الردود 242
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسملة عزيزتي تقدري تغيري المقاطعة لكن لو كنت اخترت كيوبيك مابعرف تقدري تغيريها ام لا لانه التقديم يكون خاص بيها , انا دورت كتير عن افضل مقاطعة ولقيت انه البرتا افضل وحدة من نواحي كثيرة مثلا الضرائب فيها اقل وكمان فيها نفط وشركات نفط وزوجي تخصصه استكشاف نفطي ولهذا ناويين ان شاء الله نتوجه على البرتا على طول بأذن الله , ولاتنسين التنقل من مقاطعة لمقاطعة راح تكلفك مصاريف , ولاحظي انه في الاسئلة التي يسألونها بالمقابلة انه استقرارك حيكون بالمقاطعة اللي اخترتيها والا لاء.

أختي الحبيبة مهاجرة :wub:.. خلاص بقينا أصحاب :wub: :roseop:

أنا فعلا سألت وبحثت وقريت ولقيت إن ألبرتا يمكن بها أحسن الفرص وإن كنت فهمت كده إن الجالية العربية فيها مش كتيرة والمدارس الاسلامية كمان مش كتيرة أوي زي في تورنتو مثلا.. ودي حاجة كان نفسنا فيها.. كمان الجو فيها أبرد من غيرها من المقاطعات زي اونتاريو أو بريتيش كولمبيا... والطبيعة فيها برده مش غنية أوي وبتعتمد على الجبال هناك أكتر.. بس هي فعلا فيها فرص جيدة إن شاء الله في الوظايف وفي الدراسة.. هي كمان مناسبة لعملي كطبيبة وعمل زوجي في مجال الكمبيوتر.. ويا ترى أنتي مهنتك إيه؟

أنا لسه مش عارفة هشتغل هناك وإلا لأ في وجود أبناء في بيئة مختلفة عننا يعني.. يا ترى أنت بتفكري تشتغلي هناك؟ وياترى بتفكروا تكونوا في كالجاري وإلا ادمنتون؟ ..يمكن نبقى في يوم من الأيام جيران إن شاء الله.. أنا فكرت إن كالجاري يمكن جوها أحسن عشان جنوبية أكتر.. وإن كان معتقدش هتفرق أوي عشان قريت في حتة إن المسافة بينها وبين ادمنتون 4 ساعات بس تقريبا!!!! :wub:

في حاجة في أوراق التقديم أنا مستغربالها أوي كمان.. مكتوب في ال application guide الآتي بخصوص ال ID card:

17. Identity cards issued by a foreign national, provincial, municipal or other government, as well as cards

issued by a recognized international agency such as the Red Cross, can be used to identify yourself. If you

have such a card, print the number in the space provided. Make a copy of both sides of the card and include

it with your application :roseop:

فأنا كتبت الرقم القومي بتاع مصر.. لكن اللي أنا مستغرباله هو إنهم مسألوش من أنهي بلد.. أنا كتبت جنبها مصر.. وكمان إنهم عاوزين صورةمنها.. طيب ما هي كلها بالعربي.. هيفهموا منها إيه؟؟!!!!

وبعدين هما كان أولى منهم يسألوا عن صورة الباسبور بقى.. على الأقل مكتوب فيه بالانجيليزي!!!

مش حاجة غريبة؟ وإلا أنا فاهمة حاجة غلط؟؟؟ ;)

الاخت الفاضلة بسملة

انت قدمتي الاوراق ولا لسه؟

لان الابلكشن الجديد ثلاث صفحات فقط

ولا يطلب منك اي رقم قومي؟؟؟؟؟؟ wst::

وموضوع المكان اللي سوف تنزلوا عليه لسه بدري قوي؟

بالتوفيق ان شاء الله

اخت سمية ليه بدري على الكلام على المدينة اللي راح ننزل فيها ماهمة طالبين بالابليكيشن انه نكتب المدينة والمقاطعة اللي ناوين نروح فيها

لا لا لا مش قصدي كده خالص

انا اقصد انك ممكن تكتبي اي بلد علشان تقدمي الاوراق بسرعة تاخد دورها

وبعدين براحتك خالص مدة الانتظار اللي هي من سنتين لاربعة سنين ممكن تعملي سرش جامد علي النت وتعرفي كل بلد في كندا عيوبها ومميزاتها وفرص العمل بها والمدارس والكليات والطقس.......... الخ

يعني بس الحقي قدمي وادخلي في الطابور معانا واحجزي لك مكان.......... وبعدين ادرسي براحتك موضوع المكان والمدينة الانسب لك لو عندك اولاد.... لو عايزة وظيفة معينة....... لو فيها معارف لك.....لو فيها جاليات عربية كبيرة...... لو انت بتحبي الهدوء ولا المدن المزدحمة ........

يعني موضوع المدينة اللي سوف تستقري فيها ده موضوع كبير وعايز شوية دراسة

:roseop:

وبالتوفيق للجميع

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

عزيزتي بسمله اهلا وسهلا بك صديقة عزيزة وان شاء الله نلتقي بالبرتا

احنا صحيح كتبنا ادمنتون لكن ممكن نغيرها الى كالكاري لانه مثل ماحكيتي انه فيها فرص عمل كتيرة وبعض الشركات ماتطلب خبرة , بالنسبة عني انا هنا بشتغل استاذة في معهد عالي لكن اذا رحت لكندا افضل اشتغل في شركات انا تخصصي الدقيق الكترونيات لكن عندي حلم كبير انه اكمل الدكتوراه وهي الظروف اللي حتتحكم فينا بوقتها .

اما بخصوص سؤالك فانا مااعرف عن اي رقم قومي بتتكلمي انا اللي اعرفه انه في اول صفحة من الابليكيشن مطلوب كتابة رقم الجواز وتاريخ انتهاء صلاحيته والجهة الرسمية المستخرج منها وماطالبين تبعثي اي نسخة من اي ورق او مستند غير بس الابليكيشن وصك مصدق .

أختي الحبيبة مهاجرة... شكرا وجزاك الله خيرا على الإجابة السريعة وعلى حسن اسلوبك اللي بحبه في إجاباتك :roseop:

وإن شاء الله فعلا نتقابل هناك...

أختي سمية.. شكرا لك كذلك على الرد.. إن شاء الله خلال الأيام المقبلة أقدم وربنا ييسر... :roseop:

رابط هذا التعليق

أنا فعلا سألت وبحثت وقريت ولقيت إن ألبرتا يمكن بها أحسن الفرص وإن كنت فهمت كده إن الجالية العربية فيها مش كتيرة والمدارس الاسلامية كمان مش كتيرة أوي زي في تورنتو مثلا.. ودي حاجة كان نفسنا فيها.. كمان الجو فيها أبرد من غيرها من المقاطعات زي اونتاريو أو بريتيش كولمبيا... والطبيعة فيها برده مش غنية أوي وبتعتمد على الجبال هناك أكتر..

ألبرتا فيها مصريين وعرب كتير.

أقدم جامع في أمريكا الشماليه موجود في أدمونتون.

http://www.cafaedmonton.ca/Alrashid.htm

شيخ الجامع اللي كنت بصلي فيه في أدمونتون كان مصري.

طبيعه ألبرتا جميله جدآ ومن رأيي هيا بنفس نظام أونتاريو.

يعني تورونتو وكالجاري مفيهمش طبيعه كتير لاكن لو سافرتي كام ساعه بره المدينتين دول حتلاقي طبيعه وجمال يجنن.

http://www.terragalleria.com/north-america...ff/banff.3.html

http://www.trekearth.com/gallery/North_Ame...lberta/Canmore/

http://www.jasperadventurecentre.com/video-photos.html

رابط هذا التعليق

[quote name='Automatic' date='May 29 2008, 05:32 AM' شيخ الجامع اللي كنت بصلي فيه في أدمونتون كان مصري.

طبيعه ألبرتا جميله جدآ ومن رأيي هيا بنفس نظام أونتاريو.

:blush2:

رابط هذا التعليق

اسعد الله صباح الجميع بالخير والسعادة

اليوم وصلني الخبر التالي من دائرة الهجرة بخصوص القانون الجديد عملت على ترجمتة عن طريق جوجل

سوف اضع الترجمة والرابط لكي تطلعوا علية لمن تكون اترجمة صعبة الفهم لدية

النائب ديفيد كوهين قد صخب عن معارضته لسياسة الحكومة المحافظة التغييرات التشريعية المقترحة على قانون الهجره وحمايه اللاجئين. وبناء على طلب من لجنة مجلس العموم لجنة المالية والجنسية والهجرة اللجنة ، وقال انه خطابا يحدد له منظور قانوني بشان الآثار المترتبة على التعديلات. فيديو يبرز من خطابه المتاحة.

لأن التعديلات المقترح إدخالها على irpa أعلن في البرلمان في اذار / مارس ، وديفيد كوهين قد تعمل بنشاط مع السلطات الحكومية لتوعية أصحاب المصلحة حول أدق نقاط irpa. في نهاية نيسان / ابريل ، فان المساله التي اتخذت لجنة الشؤون المالية والجنسيه والهجره لجنة لاجراء مزيد من الاستعراض والمناقشه. في الثاني عشر من مايو ، وديفيد كوهين قدم منظورا الى هذه اللجان لكيفية المضي قدما. مشاهدة الفيديو على الشبكه العالمية للخطابة هنا.

ونتيجة للاستعراض ، وداءره الجنسيه والهجره وتحث اللجنة الحكومة الاتحادية للجدل للانسحاب من الهجره تعديلات مشروع قانون الموازنه العامة لضمان ان يحصلوا على مناقشة هذه المساله. اللجنة المالية لم قدمت توصياتها.

المحافظون كانوا يأملون في ان تعيد المساله قبل لجنة مجلس العموم قبل منتصف ايار / مايو -- وهو الهدف الذي جاء وذهب. مرة واحدة في اللجنة المالية يكشف عن توصياتها ، وتنفيذ مشروع قانون الميزانية (التي تتضمن تعديلات الهجره) وسيتم التصويت على للمرة الثالثة والاخيرة. وإذا كان يمر مشروع القانون ، فانه سيذهب مجلس الشيوخ ، من سيحدد ما اذا كان سيصبح القانون. اذا كان لا يمر ، الاتحادية ويتم الانتخاب على ما نفذت ، كما تنفيذ الميزانيه الفاتوره تعتبر مسألة الثقة.

والقى المحامي كوهين على العرض الذي قدمه الى المجلس الوطني لجنة المالية التابعة للمجلس الشيوخ في الثامن والعشرين من مايو.

في هذا الوقت لم يتم التأكد من ان مشروع القانون سوف يصبح قانونا. وللاطلاع على آخر التحديثات على هذه القصة ، يبقى التحقق من الهجره من قسم الاخبار http://www.canadavisa.com/.

وهذا هو الرابط

http://www.cicnews.com/2008/05/david-cohen...ents-05653.html

رابط هذا التعليق

يا أخ البوريني احنا لسة ماعرفنا وافقوا والا لاء على هذا القرار والموقع الرسمي لايوجد فيه جديد

في أعتراض كتير علي القانون الجديد وشكله مش حيعدي وغالبآ حيغيرو فيه شويه.

المنظمات الي بتساعد المهاجري وبعض منظمات حقوق الأنسان خايفين أن القانون يؤدي الي التفرقه بين المهاجرين.

القانون حيدي سلطه كبيره لموظفين و ده بردو بيخيف الناس.

تم تعديل بواسطة Automatic
رابط هذا التعليق

امتى تظهر قائمة المهن المطلوبة بنظرة توقعية يا شباب ؟؟

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

الأخوة و الأخوات .. أعتقد أن كلام الأخت بسمله صحيح .. و لكن يبدو أنكم نسيتم أبليكيشن الهجرة . :rolleyes: . في الصفحة الأولى من الأبليكيشن على اليمين .. النقطة رقم 17 Your Identity Card Number, If applicable .. أرجو أن توضحوا لنا أي رقم هوية هما عاوزين .. :blush2:

رابط هذا التعليق

الأخوة و الأخوات .. أعتقد أن كلام الأخت بسمله صحيح .. و لكن يبدو أنكم نسيتم أبليكيشن الهجرة . :rolleyes: . في الصفحة الأولى من الأبليكيشن على اليمين .. النقطة رقم 17 Your Identity Card Number, If applicable .. أرجو أن توضحوا لنا أي رقم هوية هما عاوزين .. :blush2:

الاخ الفاضل ابو حسام

المقصود هو رقم البطاقة الشخصية التي تحملها في بلدك

هاكذا انا سجلت في طلبي وخلال ايام استلمت الفايل نمبر

انا متأكد من هذا

والله الموفق

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل ابو حسام

المقصود هو رقم البطاقة الشخصية التي تحملها في بلدك

هاكذا انا سجلت في طلبي وخلال ايام استلمت الفايل نمبر

انا متأكد من هذا

والله الموفق

الأخ العزيز البوريني

شكراً للمساعدة و سرعة الرد .. أنا بعتذر عن عدم دخول الموقع قبل .. حيث كان الموقع مغلق .. لا أعرف السبب ..

و الله المستعان

رابط هذا التعليق

اسعد الله يومكم اخوانتي و اخواتي

اليكم اخر الاخبار

مجلس العموم الكندي يتبنّى مساء اليوم تعديلات على قوانين الهجرة

من المُنتظر أن يتبنّى مجلس العموم الكندي مساء اليوم مشروع قانون لتعديل قوانين الهجرة بالرغم من أنّ أحزاب المعارضة الثلاثة

تعارضه, ذلك أنّ الحزب الليبرالي, وهو حزب المعارضة الرسمية, قرّر الامتناع عن التصويت كي لا تسقط حكومة المحافظين, وهي حكومة

أقلية, ما يعني إجراء انتخابات مبكّرة, وهذا ما لا يريده زعيم الليبراليّين ستيفان ديون. ويمنح مشروع القانون وزيرة الهجرة صلاحية رفض

طلب هجرة وإنْ كان صاحبه مستوفياً كافة الشروط المطلوبة, وسيكون باستطاعتها تحديد عدد طلبات الهجرة المقبولة وفق فئات

المهاجرين وبلدانهم الأصلية. وتقول حكومة المحافظين إنّ هذه التعديلات تتيح تسريع دراسة طلبات هجرة الفنّيين والعمّال المهرة الذين

تحتاج إليهم كندا.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياحبائي الاعزاء

اعرفكم بنفسي تاني لتذكيركم بالفقير الى الله

انا محمد جلال مصري صاحب شركة استشارات قانونية بدبي ومقدم على الهجرة لارض الميعاد md2: باسم الوزارة الغالية وتم التقديم من دبي عن طريق محامية في كندا

معرفة صديق مقرب. واخذت الفايل نمبر 10-2007

وطبعا انا قمت بالاتصال- اختصارا لوقت الانتظار- بنقابة المحامين لعمل معادلة لشهادتي - وطبعا في ناس هنا جزاهم الله شجعوني وناس الله يسامحهم قالوا لي ان الامر شيه مستحيل لصعوبة الامتحانات والمطالبات للقيام بالمعادلة فطبعا اتصلت بيهم وقالوا لي لسته حلوه تسر القلب من المستندات زمن ضمنها اني اخد امتحان التوفل IBT ولازم اجيب فيه 100\120 ياعني حاجة انترناشيونال

الحمدلله اني لم التفت الا مافتاني به قلبي وعقلي وبدات اخد دورات

وحالياانا شغال على دورات التوفل ويانا ياهمه باذن الله عارفين ليه ( عشان بيقولوا : هي كميا ؟ )

طبعا انا الان الحمدلله الى حد كبير اتعرفت على خطوات المعادلة الغلسة بتاعتهم وربنا مع الجميع انشاءالله.

اما بالنسبة لزوجتي فهي ماجستير فيزياء وعايز اعرف اي فرد يستطيع ان يعطيني على مقدرتها على العمل في الجامعة كباحثة او مدرسة في مدرسة للمنهج الامريكي او البريطاني مع العلم ان خبرتها 12 سنة للمنهجين؟

وانا برده على استعداد للقيام بالرد على اي سؤال في الجز اللي يخص المحامين او مساعديهم ومستني الرد للجزء اللي يخص حسنة دنيتي وجزاكم الله خيرا اولا واخرا وهل تخصصها يعتبر مطلوب ؟

زكمان اللي عندوا سؤال بخصوص المهندسن والاطباء وعايز اضافات على المعلومات القيمة اللي الاخوان والاخوات اضافوها انا ممكن اسالكوا المحامية اللي انا مهاجر عن طريقا بكندا والله ولي التوفيق

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياحبائي الاعزاء

اعرفكم بنفسي تاني لتذكيركم بالفقير الى الله

انا محمد جلال مصري صاحب شركة استشارات قانونية بدبي ومقدم على الهجرة لارض الميعاد :roseop: باسم الوزارة الغالية وتم التقديم من دبي عن طريق محامية في كندا

معرفة صديق مقرب. واخذت الفايل نمبر 10-2007

وطبعا انا قمت بالاتصال- اختصارا لوقت الانتظار- بنقابة المحامين لعمل معادلة لشهادتي - وطبعا في ناس هنا جزاهم الله شجعوني وناس الله يسامحهم قالوا لي ان الامر شيه مستحيل لصعوبة الامتحانات والمطالبات للقيام بالمعادلة فطبعا اتصلت بيهم وقالوا لي لسته حلوه تسر القلب من المستندات زمن ضمنها اني اخد امتحان التوفل IBT ولازم اجيب فيه 100\120 ياعني حاجة انترناشيونال

الحمدلله اني لم التفت الا مافتاني به قلبي وعقلي وبدات اخد دورات

وحالياانا شغال على دورات التوفل ويانا ياهمه باذن الله عارفين ليه ( عشان بيقولوا : هي كميا ؟ )

طبعا انا الان الحمدلله الى حد كبير اتعرفت على خطوات المعادلة الغلسة بتاعتهم وربنا مع الجميع انشاءالله.

اما بالنسبة لزوجتي فهي ماجستير فيزياء وعايز اعرف اي فرد يستطيع ان يعطيني على مقدرتها على العمل في الجامعة كباحثة او مدرسة في مدرسة للمنهج الامريكي او البريطاني مع العلم ان خبرتها 12 سنة للمنهجين؟

وانا برده على استعداد للقيام بالرد على اي سؤال في الجز اللي يخص المحامين او مساعديهم ومستني الرد للجزء اللي يخص حسنة دنيتي وجزاكم الله خيرا اولا واخرا وهل تخصصها يعتبر مطلوب ؟

زكمان اللي عندوا سؤال بخصوص المهندسن والاطباء وعايز اضافات على المعلومات القيمة اللي الاخوان والاخوات اضافوها انا ممكن اسالكوا المحامية اللي انا مهاجر عن طريقا بكندا والله ولي التوفيق

اخي العزيز محمج جلال

نحياتي

ارجو ان تتكرم وتصف لنا ما هو تعليق المحمية الكنجية على القانون الجديد وماهو رئيهم في هذا الموضوع وهل هو لصالح المقديمين

لطلبات الجديدة فقط ام هي ليست لصالح الا من سوف يحتاجهم سوق العمل الكندي في الفترة الزمنية التي يقدم فيها الطلب

وهل الطلبات التي لن يكونوا بحاجة لها سترفض مباشر ام انها سوف تخضع لدور طويل ويبق صاحبها على امل وبعد طول انتظار يأتي الرفض

مع الشكر الجزيل :roseop:

رابط هذا التعليق

انا مش فاهم موضوع القانون الجديد ما هي سلبياته وما تاثيره على طلبات الهجرة والمهاجرين وما هو اساسا القانون الجديد ما فائدته و ماهي معطياته؟

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

والله يا باشا انا سالت المحامية اليوم وقالت لي ان القانون لسه حيصدر الاسبوع اللي جاي

وعلى فكرة بالنسبة للقانون الجديد واللي بيطبق على فقط اللي قدم من تاريخ 28-2-2008 ان لو اللي مقدم الطلب كان مهنته غير واردة لاحتياجات السوق الكندي فهنا حيكون مصيره امرين اما يتم عمل هولد لملفه لحين تغير الحال ولما يحتاجه مهنته يقبله ملفه ويكون في مدة لن تتجاوز 8 اشهر او يتم رفض الملف من الاصل ويكون ساعتها مقدم الطلب المرفوض عليه انه يتابع المهن المطلوبة ولما يقدم تاني يكون له الاولوية عن اللي مكنش مقدم قبل كده .

ومن هنا للاسبوع اللي جاي مش كتييير ويخبر انهاردة بفلوس بكرة ببلاش وان غدا لناظره قرييييييييييييب

مع تحياتي الغالية للجميع ولو اي معلومة انا قلتها مش صحيحة ارجو تصحيحها ولكن هو ده اللي قالتهولي المحامية الكندية والله اعلم

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

والله يا باشا انا سالت المحامية اليوم وقالت لي ان القانون لسه حيصدر الاسبوع اللي جاي

وعلى فكرة بالنسبة للقانون الجديد واللي بيطبق على فقط اللي قدم من تاريخ 28-2-2008 ان لو اللي مقدم الطلب كان مهنته غير واردة لاحتياجات السوق الكندي فهنا حيكون مصيره امرين اما يتم عمل هولد لملفه لحين تغير الحال ولما يحتاجه مهنته يقبله ملفه ويكون في مدة لن تتجاوز 8 اشهر او يتم رفض الملف من الاصل ويكون ساعتها مقدم الطلب المرفوض عليه انه يتابع المهن المطلوبة ولما يقدم تاني يكون له الاولوية عن اللي مكنش مقدم قبل كده .

ومن هنا للاسبوع اللي جاي مش كتييير ويخبر انهاردة بفلوس بكرة ببلاش وان غدا لناظره قرييييييييييييب

مع تحياتي الغالية للجميع ولو اي معلومة انا قلتها مش صحيحة ارجو تصحيحها ولكن هو ده اللي قالتهولي المحامية الكندية والله اعلم

اشكرك اخي على التوضيح

رابط هذا التعليق

مشكور اخوي على توضيحك,,ونشوف اخرت هالقوانين

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...