اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اعلان بخصوص القانون الجديد 28/2/2008

Recommended Posts

• الردود 242
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ياأخت بسمله المبلغ هذا يعتمد على عدد افراد الاسرة وهم حددوا في الموقع كل عدد وكم مطلوب منه من الدولارات فأنت شوفي كم مطلوب منكم واكتبي بالابليكيشن المبلغ المطلوب حتى لو مش موجود عندكم في الوقت الحاضر لانهم سوف يطلبون بنك دكومينت في المقابلة لوقتها تقدري تجهزي المبلغ .لاتنسي انهم في البداية مايطلبون اي مستند غير الابليكيشن وصك مصدق .

اما بخصوص التقديم باسمك او باسم زوجكي فادخلي على صفحة حساب النقاط في الموقع cic واحسبي نقاطك ونقاط زوجكي وايهما يحصل اكثر يقدم باسمه لكن همة محتاجين اطباء تقدري تسألي الاطباء الموجودين في الموقع كم مدة مرت عليهم حتى حصلوا على الفيزا وسافروا اذا كانت المدة شهور قليلة وانتم مستعجلين فتقدري انت تقدمي باسمك .

شكرا على الرد السريع يا أخت مهاجرة.. :blink: كلك ذوق

أنا أصلي بقدم لوحدي وأعرف إن إذا حد قدم معلومة مش واضحة يرجعلوا الورق تاني وده يطول المدة..

فمليش غيركم يساعدني :rolleyes: فمشكورين كتير :unsure: ودعواتنا لكم

معلهش سؤال تاني.. أنا دخلت حسبت النقاط وطلعت فوق ال67 .. لكني قرأت في مكان آخر في المنتدى أن federal skilled لازم يكون عنده 4 سنوات خبرة.. ولما رجعت قرأت في ال site الرئيسي بتاع الهجرة لم أجد ما يشير إلى ذلك.. فإيه حكاية الموضوع ده ..؟؟

رابط هذا التعليق

كل الاحب ولاحترام والتقدير الى كل من يتحفونا بالمشاركات والمعلومات الطيبة

ادامكم الله وحياكم وجعلها في ميزان حسناتكم

رابط هذا التعليق

الاخت بسمله

بالنسبة لنقاط الخبرة هذه اذا كان عندك خبرة اربع سنوات واكثر تحصلي على نقاط كاملة واذا كانت خبرتك اقل من اربع سنوات تحصلي على نقاط اقل اي انه الخبرة مهما كانت مدتها تنحسب لكن بنقاط مختلفة واذا كنت تريدين ان تتاكدي من الكلام هذا ادخلي الى صفحة النقاط ولاحظي انك كلما تملئين صفحة وتنتقلين الى صفحة ثانية لاحظي اعلى الصفحة بيكتبوا مجموع النقاط اللي حصلتي عليها لغاية الصفحة الحالية فانت لما تصلي صفحة الخبرة لاحظي كم نقطة عندك وبعين املئي صفحة الخبرة واكتبي خبرتك سنتين وانتقلي الى الصفحة اللي بعدها وشوفي عدد النقاط اللي حصلت عليها وبحساب الفرق بين نقاط هذه الصفحة ونقاط الصفحة اللي قبلها تقدري تعرفي كم نقطة حصلتي على الخبرة سنتين

رابط هذا التعليق

الاخت بسمله

بالنسبة لنقاط الخبرة هذه اذا كان عندك خبرة اربع سنوات واكثر تحصلي على نقاط كاملة واذا كانت خبرتك اقل من اربع سنوات تحصلي على نقاط اقل اي انه الخبرة مهما كانت مدتها تنحسب لكن بنقاط مختلفة واذا كنت تريدين ان تتاكدي من الكلام هذا ادخلي الى صفحة النقاط ولاحظي انك كلما تملئين صفحة وتنتقلين الى صفحة ثانية لاحظي اعلى الصفحة بيكتبوا مجموع النقاط اللي حصلتي عليها لغاية الصفحة الحالية فانت لما تصلي صفحة الخبرة لاحظي كم نقطة عندك وبعين املئي صفحة الخبرة واكتبي خبرتك سنتين وانتقلي الى الصفحة اللي بعدها وشوفي عدد النقاط اللي حصلت عليها وبحساب الفرق بين نقاط هذه الصفحة ونقاط الصفحة اللي قبلها تقدري تعرفي كم نقطة حصلتي على الخبرة سنتين

شكرا يا مهاجرة.. ريحتيني..

هو أنا فعلا كنت فاهماها كده ومبقتش فاهمة ليه الناس حاطين شرط يكون معاكي 4 سنوات عشان يقدم فيدرالي أصلا..

ربنا يكرمك.. فرحت

:lol:

رابط هذا التعليق

انا اعرف وقريت من الموقع الرسمي انه كندا سوف تعلن عن التخصصات اللي تحتاجها يوم 15/5/2008 اي بعد ايام وبعدها سوف تنظر للمتقدمين من بعد 27/2/2008 فالذي اختصاصه مطابق لاحتاجهم سوف يحصل على الفيزا خلا ل اشهر وتكون الاولوية للمتقدمين بعد 27/2 مباشرة اما المتقدمين في نهاية السنة سوف يبقون على الطابور يعني خلال ثلاث سنوات او اربع يعني لو ماكان هذا القرار موجود كان انتظرنا نفس المدة

can you PLz tell us what is the degrees they are asking for : doctors , engineers pharmatics , etc......

i would be gratful if you can help me i need to registe for the megration to Canda

thanks in advance for your help

La engineer

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا بشكرك اختي مهاجره وكنت بسال سوال انه في سوال الوظيفه الحاليه ؟ هل ينفع اكتب فيها وظفتين ؟ ولا لازم وظيفه واحده

وانا معايا شهادة خبرة بسنه في مجال صيانه مازبورد ومعايا شهادة خبرة بسنتين في مجال تصميم المواقع ده بالنسبه للخبرات

وبالنسبه للاخت basmalahh

ده الموقع اللي بيوريك الاسكور بتاعك كام و هل وصل لرقم 67 ولا لأ

امليه بدقه و شوفي نتيجتك كام و بعدين نشوف ايه الأسئله اللي لسه عندك

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...ssess/index.asp

وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا بشكرك اختي مهاجره وكنت بسال سوال انه في سوال الوظيفه الحاليه ؟ هل ينفع اكتب فيها وظفتين ؟ ولا لازم وظيفه واحده

وانا معايا شهادة خبرة بسنه في مجال صيانه مازبورد ومعايا شهادة خبرة بسنتين في مجال تصميم المواقع ده بالنسبه للخبرات

وبالنسبه للاخت basmalahh

ده الموقع اللي بيوريك الاسكور بتاعك كام و هل وصل لرقم 67 ولا لأ

امليه بدقه و شوفي نتيجتك كام و بعدين نشوف ايه الأسئله اللي لسه عندك

وبالتوفيق ان شاء الله

شكرا يا أنجي :blush2:

الرابط مش بيشتغل لكن أنا حسبت السكور والحمد لله عدا 67 .. سؤال اللي بعد كده..

هل لازم ألتزم بالذهاب للمقاطعة اللي هكتبها في الطلب الأول ده؟؟ وإلا ممكن أبقى أغيرها بعدين؟ :sad:

ولكم مني التحيات والدعوات :lol:

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة بسملة

بعد ما تحصولي على الفيزا بحول الله

كندا كلها بطولها وعرضها بشمالها وجنوبها تحت امرك تكون انتي تقرري اين سوق تعيشي وليس اي احد اخر

رابط هذا التعليق

الاخ ange

بالنسبة لسؤالك مابعرف بالضبط اجابته بس اعتقد انه لازم تحط وظيفة وحدة لانه رقم الوظيفة لازم يكون واحد

واعتقد انه لازم تكون في مجال شهادتك

اذا تقدر تروح للسفارة الكندية في مصر وتسألهم يكون افضل علشان تقطع الشك باليقين

رابط هذا التعليق

بسملة عزيزتي تقدري تغيري المقاطعة لكن لو كنت اخترت كيوبيك مابعرف تقدري تغيريها ام لا لانه التقديم يكون خاص بيها , انا دورت كتير عن افضل مقاطعة ولقيت انه البرتا افضل وحدة من نواحي كثيرة مثلا الضرائب فيها اقل وكمان فيها نفط وشركات نفط وزوجي تخصصه استكشاف نفطي ولهذا ناويين ان شاء الله نتوجه على البرتا على طول بأذن الله , ولاتنسين التنقل من مقاطعة لمقاطعة راح تكلفك مصاريف , ولاحظي انه في الاسئلة التي يسألونها بالمقابلة انه استقرارك حيكون بالمقاطعة اللي اخترتيها والا لاء.

رابط هذا التعليق

انا اعرف وقريت من الموقع الرسمي انه كندا سوف تعلن عن التخصصات اللي تحتاجها يوم 15/5/2008 اي بعد ايام وبعدها سوف تنظر للمتقدمين من بعد 27/2/2008 فالذي اختصاصه مطابق لاحتاجهم سوف يحصل على الفيزا خلا ل اشهر وتكون الاولوية للمتقدمين بعد 27/2 مباشرة اما المتقدمين في نهاية السنة سوف يبقون على الطابور يعني خلال ثلاث سنوات او اربع يعني لو ماكان هذا القرار موجود كان انتظرنا نفس المدة

can you PLz tell us what is the degrees they are asking for : doctors , engineers pharmatics , etc......

i would be gratful if you can help me i need to registe for the megration to Canda

thanks in advance for your help

La engineer

اخي اللي فهمته من الموقع الرسمي انهم طالبين اصحاب الشهادات وخاصة الشهادات العلية واذا كان تخصصهم محتاجينه سوف يسرعون في جلبه الى كندا

رابط هذا التعليق

شكرا اختي مهاجرة وجزاك الله خيرا

انا اتصلت بالسفارة فعلا لكن للاسف انتي نستي اننا في مصر

ردت عليا واحده نايمه وقالت ليا شوف الموقع قولت ليها شوفته قالت ليا كل حاجه علي الموقع سلام :roseop:

,وبالنسبه للينك اختي اسف وده اللينك الصحيح وربنا وزي مارد عليكي الاخ اليوربني كندا كلها تحت امرك

رابط هذا التعليق

بسملة عزيزتي تقدري تغيري المقاطعة لكن لو كنت اخترت كيوبيك مابعرف تقدري تغيريها ام لا لانه التقديم يكون خاص بيها , انا دورت كتير عن افضل مقاطعة ولقيت انه البرتا افضل وحدة من نواحي كثيرة مثلا الضرائب فيها اقل وكمان فيها نفط وشركات نفط وزوجي تخصصه استكشاف نفطي ولهذا ناويين ان شاء الله نتوجه على البرتا على طول بأذن الله , ولاتنسين التنقل من مقاطعة لمقاطعة راح تكلفك مصاريف , ولاحظي انه في الاسئلة التي يسألونها بالمقابلة انه استقرارك حيكون بالمقاطعة اللي اخترتيها والا لاء.

أختي الحبيبة مهاجرة :wub:.. خلاص بقينا أصحاب :lol: :roseop:

أنا فعلا سألت وبحثت وقريت ولقيت إن ألبرتا يمكن بها أحسن الفرص وإن كنت فهمت كده إن الجالية العربية فيها مش كتيرة والمدارس الاسلامية كمان مش كتيرة أوي زي في تورنتو مثلا.. ودي حاجة كان نفسنا فيها.. كمان الجو فيها أبرد من غيرها من المقاطعات زي اونتاريو أو بريتيش كولمبيا... والطبيعة فيها برده مش غنية أوي وبتعتمد على الجبال هناك أكتر.. بس هي فعلا فيها فرص جيدة إن شاء الله في الوظايف وفي الدراسة.. هي كمان مناسبة لعملي كطبيبة وعمل زوجي في مجال الكمبيوتر.. ويا ترى أنتي مهنتك إيه؟

أنا لسه مش عارفة هشتغل هناك وإلا لأ في وجود أبناء في بيئة مختلفة عننا يعني.. يا ترى أنت بتفكري تشتغلي هناك؟ وياترى بتفكروا تكونوا في كالجاري وإلا ادمنتون؟ ..يمكن نبقى في يوم من الأيام جيران إن شاء الله.. أنا فكرت إن كالجاري يمكن جوها أحسن عشان جنوبية أكتر.. وإن كان معتقدش هتفرق أوي عشان قريت في حتة إن المسافة بينها وبين ادمنتون 4 ساعات بس تقريبا!!!! :wub:

في حاجة في أوراق التقديم أنا مستغربالها أوي كمان.. مكتوب في ال application guide الآتي بخصوص ال ID card:

17. Identity cards issued by a foreign national, provincial, municipal or other government, as well as cards

issued by a recognized international agency such as the Red Cross, can be used to identify yourself. If you

have such a card, print the number in the space provided. Make a copy of both sides of the card and include

it with your application :roseop:

فأنا كتبت الرقم القومي بتاع مصر.. لكن اللي أنا مستغرباله هو إنهم مسألوش من أنهي بلد.. أنا كتبت جنبها مصر.. وكمان إنهم عاوزين صورةمنها.. طيب ما هي كلها بالعربي.. هيفهموا منها إيه؟؟!!!!

وبعدين هما كان أولى منهم يسألوا عن صورة الباسبور بقى.. على الأقل مكتوب فيه بالانجيليزي!!!

مش حاجة غريبة؟ وإلا أنا فاهمة حاجة غلط؟؟؟ :lol:

رابط هذا التعليق

أختي الحبيبة مهاجرة :lol:.. خلاص بقينا أصحاب :lol: :roseop:

أنا فعلا سألت وبحثت وقريت ولقيت إن ألبرتا يمكن بها أحسن الفرص وإن كنت فهمت كده إن الجالية العربية فيها مش كتيرة والمدارس الاسلامية كمان مش كتيرة أوي زي في تورنتو مثلا.. ودي حاجة كان نفسنا فيها.. كمان الجو فيها أبرد من غيرها من المقاطعات زي اونتاريو أو بريتيش كولمبيا... والطبيعة فيها برده مش غنية أوي وبتعتمد على الجبال هناك أكتر.. بس هي فعلا فيها فرص جيدة إن شاء الله في الوظايف وفي الدراسة.. هي كمان مناسبة لعملي كطبيبة وعمل زوجي في مجال الكمبيوتر.. ويا ترى أنتي مهنتك إيه؟

أنا لسه مش عارفة هشتغل هناك وإلا لأ في وجود أبناء في بيئة مختلفة عننا يعني.. يا ترى أنت بتفكري تشتغلي هناك؟ وياترى بتفكروا تكونوا في كالجاري وإلا ادمنتون؟ ..يمكن نبقى في يوم من الأيام جيران إن شاء الله.. أنا فكرت إن كالجاري يمكن جوها أحسن عشان جنوبية أكتر.. وإن كان معتقدش هتفرق أوي عشان قريت في حتة إن المسافة بينها وبين ادمنتون 4 ساعات بس تقريبا!!!! :wub:

في حاجة في أوراق التقديم أنا مستغربالها أوي كمان.. مكتوب في ال application guide الآتي بخصوص ال ID card:

17. Identity cards issued by a foreign national, provincial, municipal or other government, as well as cards

issued by a recognized international agency such as the Red Cross, can be used to identify yourself. If you

have such a card, print the number in the space provided. Make a copy of both sides of the card and include

فأنا كتبت الرقم القومي بتاع مصر.. لكن اللي أنا مستغرباله هو إنهم مسألوش من أنهي بلد.. أنا كتبت جنبها مصر.. وكمان إنهم عاوزين صورةمنها.. طيب ما هي كلها بالعربي.. هيفهموا منها إيه؟؟!!!!

وبعدين هما كان أولى منهم يسألوا عن صورة الباسبور بقى.. على الأقل مكتوب فيه بالانجيليزي!!!

مش حاجة غريبة؟ وإلا أنا فاهمة حاجة غلط؟؟؟ :lol:

الاخت الفاضلة بسملة

انت قدمتي الاوراق ولا لسه؟

لان الابلكشن الجديد ثلاث صفحات فقط

ولا يطلب منك اي رقم قومي؟؟؟؟؟؟ :wub:

وموضوع المكان اللي سوف تنزلوا عليه لسه بدري قوي؟

بالتوفيق ان شاء الله

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

أختي الحبيبة مهاجرة :).. خلاص بقينا أصحاب :) :happy:

أنا لسه مش عارفة هشتغل هناك وإلا لأ في وجود أبناء في بيئة مختلفة عننا يعني.. يا ترى أنت بتفكري تشتغلي هناك؟ وياترى بتفكروا تكونوا في كالجاري وإلا ادمنتون؟ ..يمكن نبقى في يوم من الأيام جيران إن شاء الله.. أنا فكرت إن كالجاري يمكن جوها أحسن عشان جنوبية أكتر.. وإن كان معتقدش هتفرق أوي عشان قريت في حتة إن المسافة بينها وبين ادمنتون 4 ساعات بس تقريبا!!!! wst::

it with your application :lol:

مش حاجة غريبة؟ وإلا أنا فاهمة حاجة غلط؟؟؟ ;)

الاخت الفاضلة بسملة

انت قدمتي الاوراق ولا لسه؟

لان الابلكشن الجديد ثلاث صفحات فقط

ولا يطلب منك اي رقم قومي؟؟؟؟؟؟ wst::

وموضوع المكان اللي سوف تنزلوا عليه لسه بدري قوي؟

بالتوفيق ان شاء الله

أنا لسه مقدمتهاش... لكن خلصتها الحمد لله وهقدمها على طول إن شاء الله...

ما ال application اللي هو 3 صفحات مطلوب فيه identity card وشرحها في الguide الفقرة اللي كنت عاملة لها نسخ فوق.. فأنا فهمت منها بطاقة تعريفية من أي جهة حكومية أو جهة معروفة عالميا.. فكتبت الرقم القومي.. على أساس إنه البطاقة الشخصية في مصر.. يعني البطاقة التعريفية بتاعة الفرد

وكمان في الapplication طالبين اسم المقاطعة اللي الواحد رايحها.. عشان كده أنا بحثت في الموضوع ده دلوقت

:rolleyes:

رابط هذا التعليق

الاخت الفاظلة بسملة

تحياتي

انا عبئة طلب الهجرة واستلمت الفايل نمبر ولم يمر علي ما تتسألي عنة

ارجو التأكد من الطلب الذي تعبئينة من المحتمل ان يكون هناك خطء ما

اذا كنتي تقدمي فدرالي وعمالة ماهرة

مطلوب رقم رقم البطاقة الشخصية ورقم البسبورت وعمد طلب الاوراق في المراحل المتقدمة يطلب تقديم ترجنة للاوراق

والله من وراء القصد

رابط هذا التعليق

أختي الحبيبة مهاجرة :blink:.. خلاص بقينا أصحاب :sad: :closedeyes:

أنا لسه مش عارفة هشتغل هناك وإلا لأ في وجود أبناء في بيئة مختلفة عننا يعني.. يا ترى أنت بتفكري تشتغلي هناك؟ وياترى بتفكروا تكونوا في كالجاري وإلا ادمنتون؟ ..يمكن نبقى في يوم من الأيام جيران إن شاء الله.. أنا فكرت إن كالجاري يمكن جوها أحسن عشان جنوبية أكتر.. وإن كان معتقدش هتفرق أوي عشان قريت في حتة إن المسافة بينها وبين ادمنتون 4 ساعات بس تقريبا!!!! :happy:

مش حاجة غريبة؟ وإلا أنا فاهمة حاجة غلط؟؟؟ :sad:

عزيزتي بسمله اهلا وسهلا بك صديقة عزيزة وان شاء الله نلتقي بالبرتا

احنا صحيح كتبنا ادمنتون لكن ممكن نغيرها الى كالكاري لانه مثل ماحكيتي انه فيها فرص عمل كتيرة وبعض الشركات ماتطلب خبرة , بالنسبة عني انا هنا بشتغل استاذة في معهد عالي لكن اذا رحت لكندا افضل اشتغل في شركات انا تخصصي الدقيق الكترونيات لكن عندي حلم كبير انه اكمل الدكتوراه وهي الظروف اللي حتتحكم فينا بوقتها .

اما بخصوص سؤالك فانا مااعرف عن اي رقم قومي بتتكلمي انا اللي اعرفه انه في اول صفحة من الابليكيشن مطلوب كتابة رقم الجواز وتاريخ انتهاء صلاحيته والجهة الرسمية المستخرج منها وماطالبين تبعثي اي نسخة من اي ورق او مستند غير بس الابليكيشن وصك مصدق .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...