اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

مساء الخير للجميع ومبروك لجميع لي نجحوا في الامتحان الاسترالي او الانجليزي

بخصوص يلي بسألوا عن جامعات او معاهد بتعطي دورات لغة أنجليزية عشان الواحد ياخد فيزا عن طريقا فبيد احط موقع اكتير مفيد للشغلات هادي

وفي عندي وجه نظر ورزقي على الله

انا بصراحة بنصح انوا الواحد يروح غاد على فيزا دراسة لغة أنجليزية لو كان هو مش ناجح في ال ILETS أو ال OET

بس لو كان ناجح فيهم فأنا بنصح انوا يدور على ماستر public health لمدة سنة و يدفع رسوم اول فصل وبياخد عليها فيزا لمدة 6 شهور بعدها لو وجد شغل في مشتشفى يبقى يغير نوع الفيزا من غاد ولو ما وجدش بكمل الكورس التاني من الماستر وبهيك بكون ضرب 3 عضافير بحجر واحد

اول شي انوا معاه فيزا طالب لأستراليا

ثانياً : انوا بقدر يدور على شغل وبقدر يشتغل كمان على الفيزا يلي معاه

ثالثاً : انوا لو ملقيتش شغل في مستشفي بكون خلال ست شهور بكون كسب شهادة الماستر وهيك بصير بقدر ينافس براحتوا

وهلاء هي الرابط يلي قلتلكوا عنوا للي بدور على ماستر او لغة انجليزية

http://studyinaustralia.gov.au/Sia/ar/Home.htm

http://www.australian-universities.com/list/

وهادا الرابط راح تجدوا علية بعد الماسترات يلي انا إلقيت انوا ممكن الواحد ياخدها

http://www.BLOCKED77/file/180759849/ab3573bc/master.html

تم تعديل بواسطة magdeaaa

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

thanks alot.these r very important info.

if i obtained this short stay business visa,can i search for medical jobs in australia or not.if i find a job ,,should i return back to Egypt and then apply for a new visa for the job i found.

the most important quesition:what are the documents the australian embassy i egypt require in order to give ths visa?

how long does it take between applying for the visa and obtaining it.

طبعا لو اخدت الفيزا ممكن تدور بس إذا اتوجد شغل وربنا رزقك لازم تقديم فيزا العمل يكون من بره البلد

يعني لازم تخرج ,رنزل مصر أو لأ ديه بقي حسب ظروفك ,يعني في ناس ممكن تنزل ماليزيا عشان تذكرتها ارخص من أستراليا و قريبه 8 ساعات بس

في ناس تانيه بتنزل مصر لانك كده كده هيكون معاك تذكره عوده

بالنسبه للورق انصحك تبص علي ورق الفيزا علي الموقع بتاع وزاره الهجره والخارجيه الأستراليه

بالنسبه للوقت ,اتصل بالسفاره في مصر وهما أدري

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه اخبار الكتاب الجديد ... يا دكتور رامز انتو بجد هتنزل الكتاب للتصوير فى عين شمس ولا لا علشان بس الواحد يبقى عارف هيعمل ايه بعد اذنك

سلام

رابط هذا التعليق

ايه اخبار الكتاب الجديد ... يا دكتور رامز انتو بجد هتنزل الكتاب للتصوير فى عين شمس ولا لا علشان بس الواحد يبقى عارف هيعمل ايه بعد اذنك

سلام

مساء الخير يا باشا

الكتاب لغاية الان موصلش من استراليا

انشاء الله اول ما يوصل راح يقول الدكتور رامز وين بدوا يضعوا

بالتوفيق للجميع

تم تعديل بواسطة magdeaaa

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
سلام عليكم ممكن ارقام تلفونات الشباب او اميلاتهم في الدمام غشان كتاب الاسئلة و شكرا

سلام عليكم

بعتت لحضرتك رقمى على الخاص

اتفضل لو حابب تكلمنى على الايميل

mmfriend2@hotmail.com

رابط هذا التعليق

أود اسأل عن كيفية التسجيل في OET وهل ممكن فعلا نمتحنها عن طريق الانترنت ؟ ياريت حد يشرحلنا الطريقة بتاعتها .

تاني حاجه كنت عاوزة اعرفها عن كيفية التخصص في استراليا بعد ان شاء الله تعالي النجاح في المعادلة هل متاح العمل في مستشفي ولا لازم نبتدي في مناطق الاحتياج الاول ؟؟

ممكن نلخص اللي فهمته مع بعض ولو كنت مخطئة ياريت حد ينبهني : للتسجل في المعادله الاسترالية لازم الاول تسجل عن طريق موقع المجلس الطبي الاسترالي وتكلفته 175 دولار استرالي بعدين تاخد النموذج P1 وتبعته مع باقي الاوراق المطلوبه ( P1 + شهادة التخرج + باسبور + 5 صور حديثة + رخصة قيادة دولية + كارت الفيزا او التامين الصحي ) واللي هي بتبقي مكتوبه في النموذج نفسه في الصفحة الاولي وبتبعته علي عنوان المجلس الطبي الاسترالي وايضا العنوان بيبقي مكتوب في اول ورقه للنموذج .

بعد كده تنتظر ردهم في السماح لدخول الامتحان وتنتظر تحديد الميعاد بتاعه .

في خلال الفترة دي تكون مذاكر كويس من كتب المعادلة وهم :

Anthology of Medical Conditions & Annutated MCQs & Murtagh's Handbook وياريت تشوف كتاب Fambor Family Medicine لانه بيقدم صور كويسة توضح طريقة الامتحان وتذاكر لحد ميعاد الامتحان باذن الله ، وياريت في الفترة دي كمان تذاكر الايلتس وتحاول تدخل الامتحان في مصر كتجربة لك لعل وعسي تنجح من اول مرة .

معلش انا اول مشاركة لي معاكم ابتدتها بالاسئلة !!! وربنا يوفق الجميع امين ....

رابط هذا التعليق

د KKK

الحاجات دى حضرتك متكرره كتير

بس تقريبا زى ما حضرتك بتقول كده

بس كل الاوراق دى لازم تتوثق فى السفاره الاول

مش شرط الكتب الى حضرتك قلتيها دى بالظبط

هو كل واحد له طريق معين على حسب اساسياته

انا اعرف مثلا واحد هنا نجح فى الجزء الاول والتانى لكندا من اول مره سالته ذاكرت من ايه قالى ولا حاجه بس قريت شويه من موقع american family physician

بس هو اصلا خريج بريطانيا ومعاه mrcp , mrcs .mrcgp

كل واحد وظروفه يعنى

رابط هذا التعليق

اولا متشكرة جدا يا د mmfriend

ثانيا انا كان سؤالي عن TOE ازاي نمتحنها وعن الاختصاص ممكن نبدأه علي طول ولا لازم نبدا في مناطق نائية الاول ك GP ؟

ومتشكرة جدا وأسفة لو غلط في اي معلومة دي اول مشاركة لي معاكم .

رابط هذا التعليق

للتسجيل فى ال OET هتدخل على السايت بتاعهم عادى جدا هتلاقى فيه جدول بيبنلك مواعيد الامتحان خلال السنة هتسجل عادى جدا جدا بيطلب شوية اوراق مكتوبة بردو هناك وهتدفع الفلوس عن طريق الانترنت وبعدين هم بيبعتلوك ميل يقولك فيه ميعادك الى هتمتحن فيه والمكان فين فى مصر انما هو ما لوش مكام ثابت فى مصر هم الى بيحددو قبل الامتحان بحوالى اسبوع او اتنين وبردو ممكن تشترى الكتاب بتاعهم الى فيه امتحانات سابقه عن طريق السايت ودة موجود هناك ...... تانى حاجة التخصص دة دكاترتنا زياد وايهاب اتكلمو فيه اوى لما اتبح صوتهم ما فيش تخصص الا بعد ما تاخد البورد كامل وتصريح مزاوله مهنه وتدخل فى training programe وحسب الوظيفه بقى الى ربنا هيكرمك بيها فى الاول سواء بقى ممارس عام بطنجى بتاع طوارئ وانت ونصيبك اما من حيث مناطق نائيه او لا ياريت بلاش تفكر فيها كتير اصله مهما كان احسن من مصر مليون مرة لان بجد هنا خنقة وتقصير فى المعلومات وكل حاجة منيله بستين نيله ... كتاب جون مورتاج الصغير دة بصراحة دة اى كلام ودى وجهة نظرى وكتاب الانثولوجى هكذا اللهم الا اذا بقى الصور وطبعا كل النسخ الى فى مصر منيله وكتب ال annotate النسخة بردو الى فى مصر ملخبطة لانى ذاكرت منه وناس كتير اوى دخلت بتقول مش جه منه حاجة خالص

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

magdeaaa

اعتقد يا دكتور إنك قلت إنك لقيت بنك الصالح علي النت ,ارجو منك إنك تحط العنوان هنا

كذا واحد سألني عليه وأنا مش فكره بصراحه

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

magdeaaa

اعتقد يا دكتور إنك قلت إنك لقيت بنك الصالح علي النت ,ارجو منك إنك تحط العنوان هنا

كذا واحد سألني عليه وأنا مش فكره بصراحه

مساء الخير يا دكتور زياد

بصراحة انا مش فاهم عليك

بس إذا حضرتك بتسأل عن أسئلة السنوات السابقة اتفضل هادا الرابط

http://www.BLOCKED77/dir/14695282/71577a08/AMC_exam.html

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

سلام

مساء الخير يا باشا

الكتاب لغاية الان موصلش من استراليا

انشاء الله اول ما يوصل راح يقول الدكتور رامز وين بدوا يضعوا

بالتوفيق للجميع

السلام عليكم جميعا

مفيش أي أخبار عن الكتاب الجديد؟

أنا مستعد أشترك مع أي حد ناوي يجيبو

لو في اي حد عنده معلومات عن الكتاب يا ريت يبعتلي

شكرا

dral83@yahoo.com

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...