اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القابض على دينه في بلاد الغربة ..أيها المغتربين في الخليج اني أحسدكم

Recommended Posts

طب انا عارف ان الى بيسافر الى الغرب ما بيرجعش انا معاك فى ده كلة و اتمنا من الله ان يوفقنى و اسافرا

لانى هنا فى مصر لايدوج امكانيا حتى للزواجى ال المصرى الذى تتكلم عنه هنا الان فى مصر البنت تريد السكن فى قصر

و يرقضون العرسان حتى لو معه شقة و سبب الرفض ان الشقة صغيره او فى مكان مش حلو مش عاجبهم يعنى

وعلى فكر بيكون مستواهم عادى يعنى بيفطرو فول و طعمية و عايشيين فى مكان عادى لا مدينة نصر ولا الزمالك

ممكن تقولى فى بنات يرضوا ولو فى عشة ممكن يكون صح بس بجد قليل جدا

فا بجد انا لو قعدت فى مصر مش هاعمل حاجه خالص

فا موضوعى هو انى اريد السفر ولا شئ غير السفر الان فا كل ما ريده المساعده فى الفر كما كلت سابقا الى اوروبا او امريكا او كندا اى من هذه الدول انا موافق

فا ارجوا الرد فى هذا الامر لو سمحت

رابط هذا التعليق

• الردود 102
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طب انا عارف ان الى بيسافر الى الغرب ما بيرجعش انا معاك فى ده كلة و اتمنا من الله ان يوفقنى و اسافرا

لانى هنا فى مصر لايدوج امكانيا حتى للزواجى ال المصرى الذى تتكلم عنه هنا الان فى مصر البنت تريد السكن فى قصر

و يرقضون العرسان حتى لو معه شقة و سبب الرفض ان الشقة صغيره او فى مكان مش حلو مش عاجبهم يعنى

وعلى فكر بيكون مستواهم عادى يعنى بيفطرو فول و طعمية و عايشيين فى مكان عادى لا مدينة نصر ولا الزمالك

فا موضوعى هو انى اريد السفر ولا شئ غير السفر الان فا كل ما ريده المساعده فى الفر كما كلت سابقا الى اوروبا او امريكا او كندا اى من هذه الدول انا موافق

الأخ الكريم,

لقد قام الأعضاء الأفاضل بمساعدتك بالفعل, أعد قراءة هذا الموضوع, ستجد نصائح غالية و خلاصة تجارب, أنا أعرف أن هذا الكلام يبدو الأن كـ "كلام إنشا" و أنت تتوق للسفر, ولكن عندما يوفقك المولي وتسافر بالفعل ستدرك أهميتة.

مثلما أشار الأخوة الأفاضل - علي تباين أرائهم- المشكلة في السفر إلي الغرب بالذات هو عدم وجود رؤية أو هدف واضح. أو صعوبة -ربما إستحالة- تحقيق هذا الهدف.

إليك بعض النصائح و النتائج التي توصلت إلبها من خلال تجربتي الخاصة (بالتأكيد تختلف عن الأخرين و مرحباً بتعليقاتهم):

- سافر بورق مظبوت, أوعي تاخد شورت كتس, حركات فهلوة, (جواز, تعليم أو سياحة) و بعدين خلع, هتضيع سنييين من عمرك محلك سر, مشفتش حد منهم فلح إلا فيما ندر, و من عند ربنا, مش شطارة أو خطة منه.

- حدد هدف واضح متهش عنه (دكتوراه وراجع, أو مبلغ و راجع أو كام سنه خبرة)

حط في حسابك (علشان متضحكش علي نفسك): بتوع الدراسة منهم كتير بيرجع الباقي لأ. في ناس بقلها 30 سنة بتقول السنة الجاية, زي مقال shawshank

-قرر كويس أوي قبل الجواز من أجانب, هو مغري جداً, البنات حلوة و طيبين و غلبانين و دمهم خفيف و مبهورين بيك, بس بعد 10 سنين جواز الوضع بيختلف, الأغلب الأعم بينفصل و يقلع هدومة (يقلع بمعني يقلع) أو يستغني عن كرامتة و نخوته و يحط جزمة في بقه و يعيش ساكت. و الاثنين بيجلهم كل أمراض الهم. طبعاً في نماذج مشرقة, بس مش ده العادي, أنا والله معرفش غير واحد!!!

-قرر كويس في موضوع الأولاد, التربية صعبة جداً و محتاجه مجهود جبار من الأب و الأم, طبعاً في نماذج جيل ثاني تشرح القلب, بس برده دي النسبة الأقل, دي عملية نسبة النجاح فيها 10% , يعني الجيل الثاني هنا في منه كويس و معظمه ضايع, الثالث ده مصيبه, بس أسمع أن فيه منه فلح, بس مشفتش. الرابع أنا معتقد تماماً انه مش معانا, أحتاج دليل قوي علي العكس.

- نسبه الفشل عالية جداً في موضوع الرجوع, يعني أحسن حل, في ناس بتنزل "سنوات الخطر" و ترجع تاني

-في رأيي لو عايز ترجع, سافر لوحدك, وركز و ابعد عن البنات (طبعاً ده كلام قريب من الخيال العلمي, ممكن بس صعب)

ربنا يوفقك

إن كان ليك عند الكلب حاجة, تبقي حمار.

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم,

لقد قام الأعضاء الأفاضل بمساعدتك بالفعل, أعد قراءة هذا الموضوع, ستجد نصائح غالية و خلاصة تجارب, أنا أعرف أن هذا الكلام يبدو الأن كـ "كلام إنشا" و أنت تتوق للسفر, ولكن عندما يوفقك المولي وتسافر بالفعل ستدرك أهميتة.

مثلما أشار الأخوة الأفاضل - علي تباين أرائهم- المشكلة في السفر إلي الغرب بالذات هو عدم وجود رؤية أو هدف واضح. أو صعوبة -ربما إستحالة- تحقيق هذا الهدف.

إليك بعض النصائح و النتائج التي توصلت إلبها من خلال تجربتي الخاصة (بالتأكيد تختلف عن الأخرين و مرحباً بتعليقاتهم):

- سافر بورق مظبوت, أوعي تاخد شورت كتس, حركات فهلوة, (جواز, تعليم أو سياحة) و بعدين خلع, هتضيع سنييين من عمرك محلك سر, مشفتش حد منهم فلح إلا فيما ندر, و من عند ربنا, مش شطارة أو خطة منه.

حط في حسابك (علشان متضحكش علي نفسك): بتوع الدراسة منهم كتير بيرجع الباقي لأ. في ناس بقلها 30 سنة بتقول السنة الجاية, زي مقال shawshank

-قرر كويس أوي قبل الجواز من أجانب, هو مغري جداً, البنات حلوة و طيبين و غلبانين و دمهم خفيف و مبهورين بيك, بس بعد 10 سنين جواز الوضع بيختلف, الأغلب الأعم بينفصل و يقلع هدومة (يقلع بمعني يقلع) أو يستغني عن كرامتة و نخوته و يحط جزمة في بقه و يعيش ساكت. و الاثنين بيجلهم كل أمراض الهم. طبعاً في نماذج مشرقة, بس مش ده العادي, أنا والله معرفش غير واحد!!!

-قرر كويس في موضوع الأولاد, التربية صعبة جداً و محتاجه مجهود جبار من الأب و الأم, طبعاً في نماذج جيل ثاني تشرح القلب, بس برده دي النسبة الأقل, دي عملية نسبة النجاح فيها 10% , يعني الجيل الثاني هنا في منه كويس و معظمه ضايع, الثالث ده مصيبه, بس أسمع أن فيه منه فلح, بس مشفتش. الرابع أنا معتقد تماماً انه مش معانا, أحتاج دليل قوي علي العكس.

- نسبه الفشل عالية جداً في موضوع الرجوع, يعني أحسن حل, في ناس بتنزل "سنوات الخطر" و ترجع تاني

-في رأيي لو عايز ترجع, سافر لوحدك, وركز و ابعد عن البنات (طبعاً ده كلام قريب من الخيال العلمي, ممكن بس صعب)

ربنا يوفقك

انا بقولك سافر و اجوز اجنبية و طلعت كويسةكمل معاها و العكس اديها بالجزمة بس قبل ما تعمل كدة ابعت كل فلوسك علي مصر و لو عندك بيت اتمسكن لحد ما تبيعه.اما بخصوص الاولاد حاول اول سنتين انك ما يكونشي فيه .

رابط هذا التعليق

أنا حاسس كده يا jgeorge

إنك زعلان قوي إنك إضطررت ترجع مصر و عايز تهدم المعبد على دماغ اللي لسه هناك

يعني نظام .......

" إشمعنى انا يعني اللي أرجع مصر و هما يفضلوا هناك ..

طب ده هما فيهم و فيهم و فيهم و بناتهم كذا و كذا و كذا

أهو بقى "

ممكن برده كلامك يكون صح,وممكن يكون الدكتور غرف ايلي محدش عرفه.ياعم ايهاب الراجل بيقول انه عاش عشر سنين في انجلترا يعني ماكنش في الخليج و نزل براشوط علي كندا.

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم,

ربنا يوفقك

السفر عامل زى الموت لما رنبا بيأذن حتلاقي ربنا سخرلك ناس يساعدوك و مش حتعرف الناس دي جتلك منين.انا عندي سؤال ممكن يبقي موضوع...فيه اتنين بيسافروا واحد بيوفق و التاني مابيوفقشي مع انهم متشابهين في معظم الصفات ايلي ممكن تخليهم متفوقين ؟فكر في الاجابة...مش عارف و علشان ما تفتيش ,ببساطة و بالبلدي ارزاق و كما قال الشاعر الدنيا للاروزقي مش للأوحدءي :roseop:

رابط هذا التعليق

الفاحشة فى كل مكان بس الفاحشة فى الغرب ليست فاحشة هى اسلوب حياة غربى

و بعدين يا عزيزى يا تورونتو انت ليه حافظ اماكن الفاحشة فى مصر

ياريت ربنا يسهل لك فى زوجة مصرية مسلمة تكون سند لك فى الغربة و تكون عصمة لك

و ربنا يرزقك بالاولاد و يقدرك على ارجاعهم مصر قبل البلوغ لان الوقاية خير من العلاج

انا لست اقطاعى، و انما انا من عيلة محترمة و ذو وظائف محترمة فى مصر و فى الخارج. لسنا رجال اعمال او تجار حديد

و انا مش راجع مصر علشان ادور على الفاحشة، انا راجع علشات اعيش بين اهلى و اهل بلدى اللى ادين فيها بدين الاغلبية، و لن يقال عنى اننى او اولادى اقليات عرقية، او اصحاب دين متأخر يشجع على الارهاب

فيه حاجات اهم من الفلوس و التقدم التكنولوجى

على العموم الزواج المبكر هو عصمة و استقرار و ياريت نسمع اخبار سعيدة قريبا ان شاء الله

بص كده على ده

لو انك مش متزوج استمتع فى بلاد الغرب و ارجع بعد سن المعاش ادفى فى مصر مع اهلك و ناسك

بدل ما تلاقى نفسك فى بيت مسنين، او راجع فى صندوق الى مصر، او بعد الشر يحرقوا الجثة و يدقوا العظام و يعملوها بدرة و يوزعوها على الاهل فى برطمانات و موضوع creamation هو موضة و نظافة و شياكة و لا جثة تعفن و لا دود و لا يحزنون.، يطلع كل واحد بعد الجنازة من المحرقة معاه برطمان يحطه فى اوضة الصالون

على فكرة ان طبيب و كان 75% من المرضى الموتى بيحرقوهم

رابط هذا التعليق

انا متشكر جدا على الرد و ربنا يوفق الجميع انا شايف كده ما حدش عنده استعداد يعمل اى حاجه و زى ما قال الاخ مشمش

أنا أعرف أن هذا الكلام يبدو الأن كـ "كلام إنشا"

مع احترامى لكل اعضاء المنتدى انا معتبر الحياه خارج مصر حرب يا عشت يا مت

و الى يستسلم للوضع فى مصر على اساس انا هنا اهله و ناسة و خايف من الغربة يبقى ده عامل زى الى فر من الزحف

اختار مكان يتخبى فية و لما يجى اجلة يقول نصبنا كده

على العموم اكيد مافيش حد هايساعد حد ما يعرفوش حتى لو مصر بيكلم مصر و ده حق اى شخص

انا اسف انى ضيعت وقت الاعضاء فى الكتابة و الرد على اسئلتى التى لم اجد لها اجابة

وشكرا

رابط هذا التعليق

الفاحشة فى كل مكان بس الفاحشة فى الغرب ليست فاحشة هى اسلوب حياة غربى

و بعدين يا عزيزى يا تورونتو انت ليه حافظ اماكن الفاحشة فى مصر

ياريت ربنا يسهل لك فى زوجة مصرية مسلمة تكون سند لك فى الغربة و تكون عصمة لك

و ربنا يرزقك بالاولاد و يقدرك على ارجاعهم مصر قبل البلوغ لان الوقاية خير من العلاج

انا لست اقطاعى، و انما انا من عيلة محترمة و ذو وظائف محترمة فى مصر و فى الخارج. لسنا رجال اعمال او تجار حديد

و انا مش راجع مصر علشان ادور على الفاحشة، انا راجع علشات اعيش بين اهلى و اهل بلدى اللى ادين فيها بدين الاغلبية، و لن يقال عنى اننى او اولادى اقليات عرقية، او اصحاب دين متأخر يشجع على الارهاب

فيه حاجات اهم من الفلوس و التقدم التكنولوجى

على العموم الزواج المبكر هو عصمة و استقرار و ياريت نسمع اخبار سعيدة قريبا ان شاء الله

بص كده على ده

لو انك مش متزوج استمتع فى بلاد الغرب و ارجع بعد سن المعاش ادفى فى مصر مع اهلك و ناسك

بدل ما تلاقى نفسك فى بيت مسنين، او راجع فى صندوق الى مصر، او بعد الشر يحرقوا الجثة و يدقوا العظام و يعملوها بدرة و يوزعوها على الاهل فى برطمانات و موضوع creamation هو موضة و نظافة و شياكة و لا جثة تعفن و لا دود و لا يحزنون.، يطلع كل واحد بعد الجنازة من المحرقة معاه برطمان يحطه فى اوضة الصالون

على فكرة ان طبيب و كان 75% من المرضى الموتى بيحرقوهم

بحكم عملي كمحامي في اللاسكندرية وهي محل الميلاد و الاقامة,الغردقةـدهب ـنويبع كان علي ان اعرف من العسكري لمدير الامن,من المسجد الي مكان الفاحشة...شغلي كدة ..زي ماحضرتك كنت طبيب وقلتلي معلومة عن احراق جثث الموتي في انجلترا و حقيقي ماكنتش اعرف...بس علي حد علمي ان الهندوس او السيخ هما ايلي بيحرقوا جثثهم..ما علينا انا بحاول افهم حضرتك ان مصر فيها برده كل حاجة مش لبن و عسل ..طبعا مش كل حاجة الفلوس فيه حاجات اهم منها راحة الضمير وراحة البال و عليه لو موضوع رجوعك لمصر ريح نفسيتك وحضرتك مرضي و راضي علي ايلي عملته فهنيأن لك و ربنا يجعل رجوعك الي مصر خير و بركة ليك و لاسرتك اهم شئ انك تكون راضي.و اتمني اني اقابلك في مصر او كندا او حتي انجلترا..و تحياتي.عمر

رابط هذا التعليق

انا متشكر جدا على الرد و ربنا يوفق الجميع انا شايف كده ما حدش عنده استعداد يعمل اى حاجه و زى ما قال الاخ مشمش

أنا أعرف أن هذا الكلام يبدو الأن كـ "كلام إنشا"

مع احترامى لكل اعضاء المنتدى انا معتبر الحياه خارج مصر حرب يا عشت يا مت

و الى يستسلم للوضع فى مصر على اساس انا هنا اهله و ناسة و خايف من الغربة يبقى ده عامل زى الى فر من الزحف

اختار مكان يتخبى فية و لما يجى اجلة يقول نصبنا كده

على العموم اكيد مافيش حد هايساعد حد ما يعرفوش حتى لو مصر بيكلم مصر و ده حق اى شخص

انا اسف انى ضيعت وقت الاعضاء فى الكتابة و الرد على اسئلتى التى لم اجد لها اجابة

وشكرا

انا سألتك اساعدك ازاي...صح...طب قولي انت ازاي عايزنا نساعدك...عفوا عايزنا نشوفلك واحدة تتزوجها...يعني عيب لما تكون عايش في مصر بلد السياحة وماتعرفش تتزوج اجنبية الا لو انت ماتعرفش ده موضوع تاني ودي مشكلتك انت لوجدك ـو مشكلتك ان الانجليزى بتاعك او الفرنسي تعبان انا عرفت شباب مصري تزوج من ايطاليات من شرم الشيخ لسه في 2007 و جابوهم ايطاليا ...ة اعرف شباب اجوزوا من النت...و اعرف ناس راحت اتعلمت فرنسي و انجليزى و هاجروا كندا..NOTHING EASY IN THE LIFE..من اعتمد علي الناس ذل و من اعتمد علي ماله قل و من اعتمد علي الله لا ذل و لا قل...ساعد نفسك و اسعي و ان شاء الله حتلاقي ثمرة مجهودك وده مش كلام انشاء دي حقاءق و انت شايف و عارف كل حاجة.تحياتي.

رابط هذا التعليق

انا بقولك سافر و اجوز اجنبية و طلعت كويسةكمل معاها و العكس اديها بالجزمة بس قبل ما تعمل كدة ابعت كل فلوسك علي مصر و لو عندك بيت اتمسكن لحد ما تبيعه.اما بخصوص الاولاد حاول اول سنتين انك ما يكونشي فيه .

يا باشا, في اختلافات و عيوب جذرية مش بتظهر إلا بعد ما يكون في أولاد و يشبوا عن الطوق كمان. يعني بعد الفاس ما تقع في الراس :roseop:

و ربنا يوفق ويرزق الجميع إن شاء الله

رابط هذا التعليق

..ما علينا انا بحاول افهم حضرتك ان مصر فيها برده كل حاجة مش لبن و عسل ..

طبعاً مفيش حد يقدر ينكر ده(إلا لو عايز يضجك علي نفسه), و أفتكر ان مفيش مداخلة من المداخلات بتقول عكس كده.

الموضوع ان ده لسة عيب في مصر. والمجتمع ولو حتي كتير من أفراده كده, بيستهجن هذا السلوك و يدينة.

لكن هنا في ناس كتير محترمة كده!! مبيعملوش حاجة غلط!! يعني كان في أحد الأماكن اللي عملت فيها شاذ! و محترم جداً و محترف في شغلة. أولادي مش هقتنعوا انه غلط و أنا مضطر أعاملة باحترام و المجتمع كله بيحترمة!

يعني انجلترا فيها كام وزير شاذ و عادي. مصر فيها وزير في عنه اشاعة انه كده. بس مستحيل يبقي الوضع زي هناك.

و الموضوع مش خاص بالمسلمين فقط. اخواتنا المسيحين عندهم نفس المشاكل, شأنهم شأن أي شرقي محترم, و الكنيسة المصرية مشهور عنها انها من أكثر الكنائس احتراماً و التزاماً, مش كنائس الشواذ اللي في كل حته هنا.

رابط هذا التعليق

فعلا احنا خرجنا لموضوع جانبى و لكن وجودى فى انجلترا اثناء حرب الخليج جعلنا احاول ادرس و افهم تاريج منطقتنا و تاريخ و اصل الحكام العرب و علاقتهم فى الغرب

و لكن نرجع لموضوعنا الاساسى ان تربيت الاولاد فى العودية و الامارات مختلف تماما عن تربيتهم فى الغرب

اننا كجيل اول مصريين مسلمين فى الغرب نتعرض لبعض المواقف و لكنها لا تئثر الا على الضعفاء منا

اما من لهم نشاط دينى فى الغرب فهم لهم بالمرصاد مثل الشاب السعودى دخيل الذى كان يدرس الماجستير و الدكتوراه فى امريكا و كان له نشاط دعوة

كان عنده خادمة من اندونسيا محجبة، دخل السجن لانه: احتجازها فى المنزل بدون وجه حق رغما عن ارادتها "لانها لا تسطيع الخروج بدون اذنه"

فرض الحجاب عليها ضد ارادتها

العمل اكثر من ساعات العمل القانونية المصرح بها من الولاية "لانهم ممكن ان يطلبوا منها عمل اى شيئ فى اى وقت"

اعطاءها مرتب اقل من الحد الادنى القانونى "لانها تأخذ بضعة مئات من الدولارات"

التحرش الجنسى بها

طبعا دخيل اخذ حكم بالسجن و الخادمة اخذت جرين كارد و اقامة

بالنسبة لاولاد السلمين اللى متربيين هناك فتفكيرهم يكون غربى و دائما يحاولون اخفاء دينهم و اصلهم

يعنى مثلا يبقى عندى طبيب اسمه ساجد اقول له انت باكستانى، يقولى لأ انا بريطانى و لكنى امى و ابويا هما اللى باكستان، و طبعا عادى يا ساجد لما نخرج للعشاء بيشرب الخمر، برضه توفيق اللى هندى مسلم من موريشيوس شرحه، و برضه البنات الباكستنيات. و الاهل نيميين فى العسل.

واحد ثانى عراقى يجيبو سندوتشات للغداء فى المستشفى تلاقيه يمد ايده و يأكل الخنزير، طب ما كان قدامه التونة و الدجاج و الجمبرى.

رابط هذا التعليق

الى الاخ مسافر زاده الخيال

انا لا احاكم العائلة المالكة السعودية، و لكنهم انفسهم لا يردون على ما تقوله المصادر الامريكية و هم اصلا اصدقاء.

انا متأكد انهم يقومون باعمال الخير فى السر و اعلانية، و لكن هل يتبرعون من اموالهم الخاصة او من اموال الدولة، و هل يوجد شفافية كما فى انجلترا حيث اننا بعلم ما تتقاضاه الملكة و الامراء من المخصصات الملكية من خزانة الدولة.

اليس فقراء السعودية او فقراء المسلمين اولى بهذه التبرعات بدلا من ان نجد ان بعضها موجه للغرب.

نحن ننظر الى خادم الحرمين الشرييفين انه يمثلنا نحن المسلمين بصفة غير رسمية فى العالم ، و لذلك تكون زيارته للبابا غير موفقة حيث انه شتم نبينا و قال انا آسف ان الحقيقة اللى ذكرتها فى فى خطابى اغضبت المسلمين، يعنى زى الدكتور اعطاك حقنة يقزل لم آسف انها وجعتك و لكنها ضرورية لعلاجك، و مننساش ان الفاتيكان حذر النساء الكاثولكيات من زواج المسلمين و لكنه شجعهم على العمل على تنصيرهم، نقوم بعد كل ده نزوره فى عقر داره و كمان قعد على مكتبه الرسمى و استقبل الملك عبد الله على الكرسى المقابل، مش برضه رؤساء الدول لما بيتقابلوا بيجلسوا بجوار بعض على كراسى متشابهة، ده حتى بيحصل مح حسنى يبقى الملك عبد الله مش من حقه يعامل نفس المعاملة.

عزيزى sand

انا معك فى انه يوجد انتهكات للمصريين فى الخليج و السعودية، و لكن بصفة عامة تربية الاولاد فى السعودية و الامارات احسن بكثير من الغرب، انا فاكر حدثة الدكتور المصرى فى القصيم اللى الناظر اغتصب ابنه ثم حوكم اب و جلد لانه لم يأتى باربعة شهود، و يقولوا الشريعة، ده فيه فرق بين الزنى و هو المارسة بالتراضى و فيه يجب ان يؤتى باربعة شهود، اما الاغتصاب فلا يمكن الاتيان باربعة شهود لان الجرم سيختلى بالضحية و ينقض عليها و بالتالى لا يوجد نص فى الشرع يوجب الاتيان باربعة شهود لانها جريمة و ليست زنى، و لذلك فالاب محق فى انه اشتكى لما حدث لابنه و على السلطات استعمال كافة ادلة الطب الشرعى لاثبات الجريمة و معاقبة المتهم او تبرؤه، و لكن لا يعنى هذا معاقبة الشاكى لانه ناقل عن ابنه و هو الولى الشرعى، طب يعمل ايه اذا ابنه قال له حصل كيت و كيت حيعرف ازاى اذا لم يشتكى للسلطات للتحقيق، و فى هذه الحالة يطبق حد الحرابة على المعتدى. طبعا احنا عارفين انه فيه عادة قبلية اسمها اكل البذور و لكن للاسف لم يقضى عليها الاسلام نهائيا و لكن نتمى من الله ان يشفى مصابيها

اما تربية الاولاد فى امريكة فهم بيطبطبوا على الولد لكسب ولاؤه، و يتخلى نفسيا و فعليا عن اصله المصرى و المسلمن و يصبح لعبة فى ايدهم هما اللى بيحركوه، بحيث لما يكبر يتخذ عادتهم و تقاليدهم و يتزوج منهم و يحارب لهم.

لقد رأيت ذلك فى اقاربى واحد من ابناؤهم اتطوع فى الجيش و التحق بال marines و ذهب الى العراق لقتل المسلمين و مكافحة الارهاب طب بص كده على الجنرال ابو زيد

الحقيقة هما بيدسوا السم فى العسل و بالرغم ان امريكا شعب متعدد الاعراق الا ان

الديانة الغالبة هى المسيحية

العرق الغالب هو الاوروبى الابيض المحتل

الثقافة الغالبة هى

اكل الخنزير

شرب الخمر

لعب القمار

علاقات غير شرعية بدون زواج

اختلات الانساب باستخدام بنوك المنى من المتبرعين

الزنى و الخيانة الزوجية حق شرعى و قانونى

تشجيع الاقليات العرقية بالزواج من الاغلبية البيضاء

الكراهية للاسلام سواء فى الخفاء او العلن

الشذوذ الجنسى شيئ عادى و طبيعى

الله يكون فى عونك انا فى السنة الاخيرة مكنتش بانام بالليل حتى ارجعت اولادى، ان بصيت على النتيجة النهائية بعد 30 سنة لقيت نسبة النجاح 10%، لو فيه دكتور قال لك ان العملية نسبة نجاحها 10% مش ممكن حتعملها الا اذا كنت ميت ميت، فهل وصلت لهذه المرحلة بعد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

... الخيانة الزوجية حق شرعى و قانونى

نظريًا ، توجد عقوبات قانونية للخيانة الزوجية تترواح بين غرامة 10 دولار :roseop: والسجن مدى الحياة ... على حسب الولاية .

لكن عمليًا ، نادر وصعب جدًا تطبيقها .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

يا استاذ جورج بعد السلام

هل تعتقد ان زيارة ملك السعودية اتت عبطا وخبط عشواء؟؟؟؟؟؟؟ هل الدولة السعودية بكل نظامها و مستشاريها ومعرفة لما تمثله للعالم الاسلامي والعالم لاتعي معنى ما تقوم به؟؟؟؟؟؟؟

قطعا هناك اسباب مهمة و جادة لهكذا زيارة (ليس من الضروري اعلان كافة تفصيلاتها الدقيقة للعامة)

في زمن تكالبت فيه قوى الشر ضد الاسلام والمسلمين والمسلمون اضعف ما يكونون تقوم السعودية بما يقدرها الله عليه من الوقوف ضد ما يحاك ضد الاسلام............

وبالنسبة لما تنشره الصحافة الغربية ضد الشخصيات الكبيرة فلا يخفى عليك الاهداف الظاهرة والخفية وليس من المعقول ان يتم الرد ضد كل حرف تنشره الصحافة ((نفس ذلك الاعلام نشر ان السادات كان عميلا ل CIAمثلا بل ان ثورة يوليو كان بتدبير اميركا لملء الفراغ البريطاني بعد الحرب العالمية الثانية ولهم وثاق وشهود ال...خ حسب رأيهم بل الادعاء ان حرب 73 تمثيلة مدبرة لاقامة السلام مع اسرائيل .....فهل تصدق ذلك لان الاعلام -ابوشفافيه-الغربي ذكر ذلك))

نعم لا ننكر ان الغرب (لا زال يتفوق علينا من حيث الاعلام والشفافية وكل شيء الا الاخلاق) لكن ليس معنى ذلك تصديقهم في كل شيء.........اين الشفافية في مقتل كنيدي؟؟؟ مارلين مونرو؟؟برنسيس ديانا ال..........زخ؟؟؟؟؟

والى الاخ SAND

لا شك انني ضد ماحصل لك ممن من فئة متخلفين لا شك انهم لا يشكلون الاغلبية باي حال من الاحوال ولا انكر انني (شخصيا) قد لمست الفرق في المعاملة الانسانية بين الانسان (الغربي) في اوروبا وبين (شرقنا العالم ثالثي)

لكن مادخل الانظمة الحاكمة في ذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل من حقي ان اجعل تصرف (شخص لا يمثل الا نفسه من مصر او اي مكان) ادانة لدولته ونظام حكمه؟؟؟؟؟؟

عموما يوجد الكثير في هذا المنتدى من الاشقاء المصريين ممن يقيم في السعودية و قد يكونون الاكثر عدلا في تقييم المعاملة من قبل السعوديين (بشكل عام)

والسلام عليكم

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

طب شوفت الامير شالز ولى عهد انجلترا زنى مع زوجة صديقه و زوجته زنت مع آخرين و لما اعترفت فى حديث تليفزيونى الناس قالت البنت دى اتظلمت و عندها حق فى كل اللى عملته

بعد وفاة ديانا تزوج شالز طليقته مع ان الكنيسة لا تزوج المطلقين، فلقد تزوج زواج مدنى ثم قامت الكنيسة بعمل حفل بركة بداء بالاعتراف بالخيانة الزوجية لكلاهما، و بعدين ضربوهم أأه على ايديهم و قالوا لهم متعملوش كده تانى ثم بارك الحبر الاعظم الزواج

الخيانة الزوجية فى الغرب تستعمل فى اسقاط السيسيين فقط و زى ما شوفنا كلينتون، فلقد حوكم من قبل الكونجرس علشان كذب لما سألوه مع ان اسنان مونيكا البيضاء كانت شاهدا عليه

انا شوفت ناس كتير يشكون من الخيانة الزوجية فى الغرب و دائما يقال لهم ايه يعنى طب ما انا كمان مراتى عملت كده

كان ساعات يجيلى فى المستشفى ام و طفل و ابو الطفل الاصلى او الزوج و معهم خليل الزوجة، حاجة كده زى القاهرة 30

رابط هذا التعليق

والى الاخ SAND

لا شك انني ضد ماحصل لك ممن من فئة متخلفين لا شك انهم لا يشكلون الاغلبية باي حال من الاحوال ولا انكر انني (شخصيا) قد لمست الفرق في المعاملة الانسانية بين الانسان (الغربي) في اوروبا وبين (شرقنا العالم ثالثي)

لكن مادخل الانظمة الحاكمة في ذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل من حقي ان اجعل تصرف (شخص لا يمثل الا نفسه من مصر او اي مكان) ادانة لدولته ونظام حكمه؟؟؟؟؟؟

عموما يوجد الكثير في هذا المنتدى من الاشقاء المصريين ممن يقيم في السعودية و قد يكونون الاكثر عدلا في تقييم المعاملة من قبل السعوديين (بشكل عام)

والسلام عليكم

الأخ مسافر

انا لا أقصد شخصنة الموضوع، وأنا لي صديق سعودي أذهلني بوفائه، ولا أزال على اتصال معه حتى الآن بالرغم من عشرين سنة على مغادرتي السعودية، ولكن الأغلبية الساحقة من زملاء المدرسة في السعودية على مدار ثلاثة عشر عاما لم يكونوا كذلك، بل كانوا من العينة الذين وصفتهم بالمتخلفين

أنا لا أقول الانظمة الحاكمة هي السبب المباشر ، ولكنها هي المسؤولة عن قوانين مثل الكفيل بما فيه من إعادة لعصر العبودية مرة أخرى

ولكن بصفة عامة بدون شخصنة للأمور: أنا لو عملت في أميركا فلن يفضلوا الأميركي عليّ إلا بشهادته وعمله وليس بجنسيته، في حين لو جئت إلى السعودية سوف تعتبرونني مواطن من الدرجة الثالثة ، بمرتب أقل من السعودي أو الأمريكي الحاصل على نفس الشهادة

رابط هذا التعليق

عزيزى sand

انا معك فى انه يوجد انتهكات للمصريين فى الخليج و السعودية، و لكن بصفة عامة تربية الاولاد فى السعودية و الامارات احسن بكثير من الغرب، انا فاكر حدثة الدكتور المصرى فى القصيم اللى الناظر اغتصب ابنه ثم حوكم اب و جلد لانه لم يأتى باربعة شهود، و يقولوا الشريعة، ده فيه فرق بين الزنى و هو المارسة بالتراضى و فيه يجب ان يؤتى باربعة شهود، اما الاغتصاب فلا يمكن الاتيان باربعة شهود لان الجرم سيختلى بالضحية و ينقض عليها و بالتالى لا يوجد نص فى الشرع يوجب الاتيان باربعة شهود لانها جريمة و ليست زنى، و لذلك فالاب محق فى انه اشتكى لما حدث لابنه و على السلطات استعمال كافة ادلة الطب الشرعى لاثبات الجريمة و معاقبة المتهم او تبرؤه، و لكن لا يعنى هذا معاقبة الشاكى لانه ناقل عن ابنه و هو الولى الشرعى، طب يعمل ايه اذا ابنه قال له حصل كيت و كيت حيعرف ازاى اذا لم يشتكى للسلطات للتحقيق، و فى هذه الحالة يطبق حد الحرابة على المعتدى. طبعا احنا عارفين انه فيه عادة قبلية اسمها اكل البذور و لكن للاسف لم يقضى عليها الاسلام نهائيا و لكن نتمى من الله ان يشفى مصابيها

اما تربية الاولاد فى امريكة فهم بيطبطبوا على الولد لكسب ولاؤه، و يتخلى نفسيا و فعليا عن اصله المصرى و المسلمن و يصبح لعبة فى ايدهم هما اللى بيحركوه، بحيث لما يكبر يتخذ عادتهم و تقاليدهم و يتزوج منهم و يحارب لهم.

لقد رأيت ذلك فى اقاربى واحد من ابناؤهم اتطوع فى الجيش و التحق بال marines و ذهب الى العراق لقتل المسلمين و مكافحة الارهاب طب بص كده على الجنرال ابو زيد

الحقيقة هما بيدسوا السم فى العسل و بالرغم ان امريكا شعب متعدد الاعراق الا ان

الديانة الغالبة هى المسيحية

العرق الغالب هو الاوروبى الابيض المحتل

الثقافة الغالبة هى

اكل الخنزير

شرب الخمر

لعب القمار

علاقات غير شرعية بدون زواج

اختلات الانساب باستخدام بنوك المنى من المتبرعين

الزنى و الخيانة الزوجية حق شرعى و قانونى

تشجيع الاقليات العرقية بالزواج من الاغلبية البيضاء

الكراهية للاسلام سواء فى الخفاء او العلن

الشذوذ الجنسى شيئ عادى و طبيعى

الله يكون فى عونك انا فى السنة الاخيرة مكنتش بانام بالليل حتى ارجعت اولادى، ان بصيت على النتيجة النهائية بعد 30 سنة لقيت نسبة النجاح 10%، لو فيه دكتور قال لك ان العملية نسبة نجاحها 10% مش ممكن حتعملها الا اذا كنت ميت ميت، فهل وصلت لهذه المرحلة بعد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

يمكن انت لك نظرة ابعد مني بحكم الخبرة والسن، لكن انا شخصيا عندي عقدة نفسية من بلاد خادم الحرمين وسمو الامير

بالنسبة لتربية الاولاد انا كان عندي مريض في مصر قبل ما آجي امريكا طالب بالجامعة شاذ جنسيا والسبب تكرار الاغتصاب من الزملاء باثناء دراسته الابتدائية بالسعودية ووالده لم يكن يعرف شيء ولا اسرته

وبالمقابل هناك نوعيات جيدة من اولاد المهاجرين هنا وان كانت قليلة

وبانسبة للعشرة في المائة نجاح ايه اللي رماك عالمر اللي امر منه

رابط هذا التعليق

انا مثلا اولادى فى انجلترا كانوا فرحانين ان الامير هارى ابن ولى العهد فى انجلترا شارك فى الحرب على الارهاب فى افغانستان و قام بقتل 30 طالبانى لانهم بيغسلوا مخهم فى المدرسة يبيقولوهم ان الحرب على الارهاب هى لحمايتهم فى انجلترا

طب بالذمة هى افغانستان كانت عملت ايه لانجلترا و لا داست لها على طرف

Shouldn't we be proud as British Muslims that our beloved Prince killed 30 muslim Talibans in the fight against terrorism to make us safe in the UK.

Prince Harry Kills 30 Taliban in Afghanistan

By TOM NEWTON DUNN

Defence Editor

Published: 29 Feb 2008

ARMY Chiefs have decided to pull Prince Harry out of Afghanistan, The Sun can reveal.

The Ministry of Defence confirmed that the 23-year-old officer's war had come to an end in a statement late this morning.

Harry is still out on operations in the Helmand desert with his troop of Household Cavalry - where he is considered safe for the time being.

But top brass have accepted Taliban fighters will now be doing their all to find him.

And Harry has agreed that he will leave the war torn country within the next 72-hours for a flight home to the UK.

But the precise extraction plan will be kept a closely guarded secret to protect his safety.

The news comes after Taliban fanatics were feared to be hunting down Harry after he secretly fought in the Afghan badlands for ten weeks.

The young lieutenant killed up to 30 of the enemy on his frontline tour by directing at least THREE air strikes.

And he traded fire with insurgents who attacked his outpost base — manning a heavy machine gun.

The prince was flown to the war-torn town of Garmsir by the SAS on December 14.

It is one of the riskiest parts of Afghanistan’s opium-swamped Helmand province on the edge of British controlled-territory.

Harry, whose planned deployment to Iraq was scrapped last year, is the first senior royal to fight on a battlefield since Queen Victoria’s grandson Prince Maurice in World War One.

His extraordinary tour of duty was known about by all British media — including The Sun — but kept secret under an unprecedented voluntary arrangement.

Yet notorious US news website the Drudge Report yesterday revealed damaging details, sending top brass into a spin.

Fighter

Generals met late into last night to decide whether to rush Harry home five weeks ahead of schedule.

He had already left Garmsir for another desert area, known to The Sun.

On duty ... Harry in action

Some officers claimed this would protect him. But others insisted his war was now over.

One senior military source said: “We’re going to have to bring him home immediately.

“We have to expect that every fanatical fighter in 1,000 miles of him will be pulling out all the stops to find him.”

Even once home, Harry could remain a target for Taliban sympathisers.

He admitted: “Every single person that supports them will be trying to slot me.”

Showing enormous courage, the prince came under enemy rocket, mortar and machine gun fire almost every day on the Nato security mission.

He was given NO special privileges and faced the same high risks as the troops around him.

And he got up close to the enemy — bringing down bombs on Taliban attackers in his role as a Forward Air Controller.

Last night the head of the Army heaped praise on the royal.

Gen Sir Richard Dannatt, Chief of the General Staff, said: “His conduct has been exemplary. He is a credit to the nation.”

PM Gordon Brown said: “The whole of Britain will be proud of the outstanding service he is giving.”

Conservative leader David Cameron said: “Harry has been incredibly brave.”

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...