اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القابض على دينه في بلاد الغربة ..أيها المغتربين في الخليج اني أحسدكم

Recommended Posts

الحقيقة و بجد و جديد مفيش في الإمارات هاذوها الكلام بتاتا البتة

تم تعديل بواسطة قرنفلة

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

• الردود 102
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بس في ابوظبي بيطلبوا ورقة من الكفيل عشان الرخصة و عشان تجديد رخصة السيارة او شراء سيارة

لكن دبي لا

عموما الحمدلله انها جت لحد السيارات ربنا يكون في عون اللي في السعودية ( تقريبا كل حاجة محتاجة تعريف من الكفيل )

تحياتي

رابط هذا التعليق

بس في ابوظبي بيطلبوا ورقة من الكفيل عشان الرخصة و عشان تجديد رخصة السيارة او شراء سيارة

لكن دبي لا

عموما الحمدلله انها جت لحد السيارات ربنا يكون في عون اللي في السعودية ( تقريبا كل حاجة محتاجة تعريف من الكفيل )

تحياتي

نفس الكلام دة موجود فى الشارقة وعشان تفتح ملف فى المرور او تجدد الرخصة او تشترى سيارة او .. لازم ورقة من الشركة او من الكفيل بالموافقة على ذلك ؟؟!!! wst::

يا غربة يا بـلاد الحنين ....... وخـده قلوب المشتقين

لبلاد بعيـــد عن حبـهم ....... والنهر نهــــــر العاشقين

نهــــر القمــــــــــــــــر ....... عطشـــــــــان سهـــــــر

رابط هذا التعليق

أخي الكريم للأسف الشديد فأنا لا أؤيدك بالمرة على فكرة أن تقارن بلاد العم سام بدول الخليج والتى تفضل الأخوة الأفاضل المقيمين فيها بالرد الأمثل عليك فكل شىء تحت سيطرة كفيلك أنت عارف أن هنا يقولون عن الكفيل أنه له حق على كل مكفول كحق الزوج على زوجته عدا ............ شوفت كرامة أكثر من كده ثم تعال وقولى مين هنا فى دول الخليج لا يستخدم الكريدت كارد أنا شخصياً وللأسف الشديد لا أستطيع الإستغناء عنها وكل من يظن أن دول الخليج هى لجنى الأموال يبقى غلطان دول الخليج دلوقت دول بس تعيش فيها حياة مرتاحة وأنا واثق أن هنا فى دول زى قطر والإمارات وصل الغلاء فيها فى السكن لمراحل تفوق بلاد العم سام وثانياً مين اللى قال ان أمريكا ما فيهاش ناس ملتزمين دينياً أنا شخصياً سافرت فيها مرتين ولى أقارب يعيشون فيها من أكثر من 40 سنة وولادهم فى منتهى الأخلاق ويحيطون بهم جالية طيبة يعينوهم على المفاسد الموجودة هناك ، وأخيراً أنت عارف أن هنا فى دول الخليج الأمريكان يعاملون ويكرمون أكثر حتى من المواطنين أصحاب البلد وهنا فيه نسبة كبيرة جداً أما سافرت للحصول على الجنسية سواء الأمريكية أو الكندية ورجعوا على الأقل بثلاث أربع أضعاف الراتب مع المميزات الأخرى واللى ماعملش كده ده من طموحه فأحمد ربنا على كل حال وحاول أن تستثمر ما أنت فيه، وأخيراً انت عارف فى السكن اللى كنتا فيه من سنة كان تحتى مواطن وكان بيجيب نساء أسيويات عنده فى البيت وفى رمضان وعلى فكرة توجد فى المولات الكبيرة زى كارفور وغيرها منتجات من دهن ولحوم الخنزير ولله الأمر من قبل ومن بعد ولك أصدق الأمنيات فى حياة طيبة ديناً ودنيا

رابط هذا التعليق

موزمبيق أحسن بلد في الدنيا انصحك تروح هناك ولعلمك مش محتاج تستخدم كريدت كارد و مش حتلاقي محلاات بيتزا كماني ابسط يا عم

أطالب جميع شيوخ الازهر وخطباء الجوامع ان يقوموا بالدعاء عقب كل صلاة علي الفاسدين بالاسم الوظيفي لهم كما اطالبهم بعمل اي شئ لكي يوقفوا الحملة ضد الاسلام والتي وصلت لطبع القرآن محرف وترجمته محرف وبثه علي النت

رابط هذا التعليق

أنا عشت في قطر عشر سنين

وللأمانه كانوا أحلى عشر سنين في حياتي

حتى رحلت الى كندا ... و عشت الفرق

و بأقولك زي ما الراجل قال لمحمد صبحي في فيلم هنا القاهره

مانصحكش تروح شبرا ... قصدي الخليج

رابط هذا التعليق

كفاية ان بعد اتمام الدراسة الثانوية في الامارات و بالتحديد في ابو ظبي ماعرفتش اكمل جامعة و رجعت مصر لوحدى علشان .../...الجامعة لاسباب كلنا عارفنها و انا بصفها باسباب عنصرية باحتة. wst::

رابط هذا التعليق

انا معاك يا استاذ احمد

وده مش بس لو عاوز تبيع عربيتك لازم خطاب موافقة .. ده لو ربنا رزقك بمولود لازم موافقة . اه ه ه ه ه ه ه

عفوا الكلام ده فين في الخليج ؟ ما أحنا في الخليج برضه

ايون في الخليج و الاخ تكلم عن قشور فقط ..في الخليج تلم الجرشينات و ترجع علي مصر او تشوفلك بلد تانية تعيش فيها .انا فاكر ابويا كان عايز ياخودنا في رحلة لكوريا الجنوبية سنة 90 و الكفيل رفض.فيه خليجيين رافضيين شكلاا و موضوعا موضوع الكفيل لكن ماباليد حيلة.

رابط هذا التعليق

والله يا جماعة أنا متشكر لكل الردود صحيح الموضوع اتقلب لموضوع مشاكل مغتربي الخليج مع الكفيل بدل من الموضوع الرئيسي لكن ماشي .......يظهر إن مفيش حد عجبوا حاله

الأخ بتاع موزمبيق أشكرك على أدب الحوار

" إملأ عيناك بوجه من تحب فسوف تفتقده كثيراً فى يومٍ ما"

رابط هذا التعليق

أخي الكريم للأسف الشديد فأنا لا أؤيدك بالمرة هنا فى دول الخليج الأمريكان يعاملون ويكرمون أكثر حتى من المواطنين أصحاب البلد وهنا فيه نسبة كبيرة جداً أما سافرت للحصول على الجنسية سواء الأمريكية أو الكندية ورجعوا على الأقل بثلاث أربع أضعاف الراتب مع المميزات الأخرى واللى ماعملش كده ده من طموحه فأحمد ربنا على كل حال وحاول أن تستثمر ما أنت فيه، وأخيراً انت عارف فى السكن اللى كنتا فيه من سنة كان تحتى مواطن وكان بيجيب نساء أسيويات عنده فى البيت وفى رمضان وعلى فكرة توجد فى المولات الكبيرة زى كارفور وغيرها منتجات من دهن ولحوم الخنزير ولله الأمر من قبل ومن بعد ولك أصدق الأمنيات فى حياة طيبة ديناً ودنيا

ماشفتش مصري جاي من الخليج الا و عايز ياخد الجنسية الكندية و يرجع الخليج للاسباب ايلي حضرتك ذكرتها.المجتمعات الغربية مجتمعات مكشوفة و مابيدفنوش رؤوسهم في التراب زي ناس.ايام حكم مارجريت تاتشر كان عندي 18 سنة و كنت في رحلة مدرسية للندن وزورنا حديقة الهايد بارك ودي جزء منها عبارة عن اركان كل ركن فيه واحد بيتكلم عن الدين,عن الموسيقي,عن الحب و الجنس,عن السياسة ,فافي ركن السياسة لقيت و احدة ست واقفة وبتنعت مارجريت تاتشر بابشع الصفات وفي الاخر وصفتها انها عاهرة مع العلم ان الشرطة في كل مكان مافهمتش الفرق بين بلدنا و الغرب الا لمارجعت بلدنا.يكفي ان الادميرال البحري في الكلية البحرية الملكية مسلم عربي,اعضاء في البرلمان البريطاني عرب و مسلمين ,في عضو واحد مصرى او اى جنسية غير من اولاد البلد الخليجين يقدر بس يفكر يرشح نفسه في اى انتخابات حتي لو معاه جنسية.اخيرا د/احمد الطيبي عضو عن الكلتلة العربية في الكنيست الاسراءيلي .سنة 89 فيه مصري و كان طبيب حاول انه يعمل حزب الغرض\ منه حماية حقوق العمال المصريين في دولة الامارات واللهي خد ابعاد.انا اتنرفزت سلام

رابط هذا التعليق

:rolleyes:

فعلا اخي الكريم الموضوع خرج عن سياقه

نحاول نرجع تاني للموضوع الاساسي .... كنت ذكرت قبل كدة في مداخلة في موضوع اخر اني اذا قدرت اني احافظ على ديني وثقافتي وانا في بلاد الغربة (المهجر)

فهل استطيع فعل ذلك مع ابنائي و الاجيال القادمة باذن الله لان من المعروف ان السيطرة على الابناء في الغرب اقل منها في بلادنا وخصوصا لما الابناء يتعدو سن ال18

و يمكن ال 16

و المشكلة في الاساس اني انا السبب في الهجرة او الانتقال لبلاد الغرب

ورد عليا احد الاخوة الكرام وقالي (كلكم راع وكل راع مسئول عن راعيته ) فهذا سبب يؤثر في اتخاذي لقرار الهجرة

عشان كدة (انا بكلم بصفة شخصية ) انا فكرت اني اقدم على الهجرة لكندا بغرض الاقامة و الدراسة والعمل لكن الجنسية .... بصراحة مش عارف نخليها بظروفها....

من الحاجات اللي تخليني مافكرش بالجنسية برضوا هي القسم بالولاء لدولة غير اسلامية و للملكة

لو في حد عنده تعليق يقولوا ممكن استفيد منه

وشكرا

:ninja:

رابط هذا التعليق

:closedeyes:

فعلا اخي الكريم الموضوع خرج عن سياقه

نحاول نرجع تاني للموضوع الاساسي .... كنت ذكرت قبل كدة في مداخلة في موضوع اخر اني اذا قدرت اني احافظ على ديني وثقافتي وانا في بلاد الغربة (المهجر)

فهل استطيع فعل ذلك مع ابنائي و الاجيال القادمة باذن الله لان من المعروف ان السيطرة على الابناء في الغرب اقل منها في بلادنا وخصوصا لما الابناء يتعدو سن ال18

و يمكن ال 16

و المشكلة في الاساس اني انا السبب في الهجرة او الانتقال لبلاد الغرب

ورد عليا احد الاخوة الكرام وقالي (كلكم راع وكل راع مسئول عن راعيته ) فهذا سبب يؤثر في اتخاذي لقرار الهجرة

عشان كدة (انا بكلم بصفة شخصية ) انا فكرت اني اقدم على الهجرة لكندا بغرض الاقامة و الدراسة والعمل لكن الجنسية .... بصراحة مش عارف نخليها بظروفها....

من الحاجات اللي تخليني مافكرش بالجنسية برضوا هي القسم بالولاء لدولة غير اسلامية و للملكة

لو في حد عنده تعليق يقولوا ممكن استفيد منه

وشكرا

:roseop:

الجنسية الكندية لازم تتطلبها علشان تاخدها يعني براحتك .الحاجتين ايلي غصب و اقتدار في كندا الضريبة و رخصة القيادة لازم بعد خمس سنين من تاريخ حصولك علي ال G2يكون معاك G FULL.تحياتي

رابط هذا التعليق

من واقع تجربتي في السفر لبلاد العم سام ...من الصعب جدا أن تعيش وأنت راضي تماما عن نفسك من كل النواحي دينيا وأخلاقيا

أنا متفق مع حضرتك تمامًا .

أنا أرى أن الحياة في مصر خطر على النفس (الصحة) والحياة في الغرب خطر على الدين .

وأزيد على ما قلت ما هو أخطر . فكما أشار الأخ الفاضل madzoro المشكلة الأكبر مع الجيل الثاني وما بعده . وأخطر مشكلة هي العقيدة . وأهم ما يمسها - كما ذكرت من قبل - اعتقاد الجيل الثاني وما بعده أن كل الأديان على حق وكلهم صواب .

ومعضلة الاندماج إحدى المعضلات المهمة أيضًا . فالمغترب - أو المهاجر - في بلاد الغرب بين خيارين أحلاهما مرّ . إما أن يكون عضوًا في مجتمع إسلامي صغير حيثما يعيش ولا يختلط بالمجتمع الغربي إلا قدر الحاجة ، أو أن يختلط بالمجتمع الغربي ويصبح جزءً منه ومن ثقافته .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

من واقع تجربتي في السفر لبلاد العم سام ...من الصعب جدا أن تعيش وأنت راضي تماما عن نفسك من كل النواحي دينيا وأخلاقيا

أنا متفق مع حضرتك تمامًا .

أنا أرى أن الحياة في مصر خطر على النفس (الصحة) والحياة في الغرب خطر على الدين .

وأزيد على ما قلت ما هو أخطر . فكما أشار الأخ الفاضل madzoro المشكلة الأكبر مع الجيل الثاني وما بعده . وأخطر مشكلة هي العقيدة . وأهم ما يمسها - كما ذكرت من قبل - اعتقاد الجيل الثاني وما بعده أن كل الأديان على حق وكلهم صواب .

ومعضلة الاندماج إحدى المعضلات المهمة أيضًا . فالمغترب - أو المهاجر - في بلاد الغرب بين خيارين أحلاهما مرّ . إما أن يكون عضوًا في مجتمع إسلامي صغير حيثما يعيش ولا يختلط بالمجتمع الغربي إلا قدر الحاجة ، أو أن يختلط بالمجتمع الغربي ويصبح جزءً منه ومن ثقافته .

الغرب حزمة واحدة ياتاخدها كلها ياتسبها كلها.

رابط هذا التعليق

متفق مع حضرتك تمامًا .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

متفق مع حضرتك تمامًا .

يعنى حضرتك عايزنا ناخد الانحلال الاخلاقى اللى فى الغرب

عايزاللى يهاجر لبلادهم يشرب الكحوليات فى البار و يبقى له جيرل فريند؟؟؟؟؟؟؟

على فكرة

بالنسبة للاخ تورنتو انا لا استغرب رأيه ده على حد علمى هو طول عمره مهاجر من صغره يعنى فلما يسمى نفسه على اسم محبوبته تورنتو يبقى دى حاجة مش مستغربة

لكن حتى انت كمان؟؟؟

تم تعديل بواسطة ENG.Heba

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

لا مش بالضرورة . المقصود أن الغرب به مميزاته وعيوبه . فمن يأتي للاستمتاع بمميزاته ، عليه تحمّل العيوب .

ولا يعني هذا "التحمّل" بالضرورة عمل ما لا يتفق مع دين وثقافة المهاجر أو المغترب . لكنه يظل تحديًا موجودًا لا يمكن فصله عن الغرب والاستمتاع بالمميزات وحدها .

ده معنى أنه حزمة واحدة ، أي One package .

موضوع قديم ذو صلة : السلبيات الفكرية للإقامة في الغرب

تم تعديل بواسطة shawshank

رابط هذا التعليق

متفق مع حضرتك تمامًا .

على فكرة

بالنسبة للاخ تورنتو انا لا استغرب رأيه ده على حد علمى هو طول عمره مهاجر من صغره يعنى فلما يسمى نفسه على اسم محبوبته تورنتو يبقى دى حاجة مش مستغربة

لكن حتى انت كمان؟؟؟

اللهم لا تآخذنا ان نسينا او اخطأنا,اللهم لاتحمل علينا اثرا كما حملته علي الذين من قبلنا,اللهم و لاتحملنا ما لا طاقة لنا به,و اعفوا عنا و اغفر لنا و ارحمنا انت مولانا فانصرنا علي القوم الكافريين.لاحول و لا قوة الا بالله.

رابط هذا التعليق

على الرغم من اننى لست من محبى عادل امام ، الا اننى اتذكر مقولته فى مسرحية " شاهد ماشفش حاجة "

حينما قال لوكيل النيابة " لو كل واحد فى البلد دى عزل علشان ساكن تحته رقاصة كانت الناس كلها عزلت "

ارى ان البعض يريد ان يصور لنا ان بلادنا تسكنها الملائكة.

ليس من الصعب على من اراد ان يقبض ويبقى على دينه ان يفعل ذلك فى اى مكان.

وعلى فكرة ياريت لو فيه اخوه فى الصين او اليابان ، او استراليا او الفلبين وماليزيا أو امريكا الجنوبية ببلدانها المختلفة أن يحكوا لنا عن طبائع الناس هناك ، وطبعا انا لا أسأل عن المسلمين ، بل غير المسلمين بالاساس والمسلمين كخيار ايضا.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بصراحة انا شايف ( وده بعد اذن الادارة ) ان الموضوع دة و موضوع السلبيات الفكرية للاقامة في الغرب

من الافضل ينضموا لبعض

وشكرا

تحياتي

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...