اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ملائكة المنتديات

Nina Hussien

Recommended Posts

السلام عليكم

أخى العزيز

deemuk

انا مش فاهم ايه موضوع طولى دى؟

بضحك جدا

ومستغرب جدا

يعنى ايه طولى؟

يعنى الكلام كتير فمحدش عندة طولة بال يكمل

فبيوافق وخلاص؟

ولا بيقول الكلام طولى

يبقى الراجل ده (طولى )جدا

فنوافقة أحسن مايحصلش طيب

ونمشى أمورنا نعاه

أرجو التوضيح عشان عايز أوقف الكريزة بتاعة الضحك أرجوك wst::

رابط هذا التعليق

• الردود 167
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

وبالمناسبة دى أحب أسمع أغنية (طولى)عمرى عايش لوحدى

وأى أغنية من ألحان الفنان كمال ال(طولى)

وياريت كمان أسمع أغنية مصطفى قمر الأخنف بتاعة

يابو جلابية(طولى)

وأمانة عليك ياليل (طولى)

وأحب أشوف استربولنسكى الشهيرة بايمان ال(طولى)

اللهم اجعله خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يامدام ناش لم يسبق أن أتشرف بمعرفة حضرتك الا بالمنتدى

وصدقينى من كلامك

ومداخلاتك

أستطيع ان أرى شخصيتك

انا عارف ان حضرتك زوجةوأم مصرية

هدفها الاول والاخير بيتها

وزوجها

لكن ان الخليج فيه اخلاق

والتزام

والخروج عنها يقتصر على مصر

فالامر متروك للاخوة المقيمين بالخليج ليردوا ويشرحوا

وهم أقدر منى

لكن اختلاف الألية

وبلاش والله الألية دى

دى حرية

ووجهة نظر

لكن صدقينى فيه مقولة انجليزية بتقول

never make the sun rise for a pus

يعنى بالبلدى لا تجعل الشمس تشرق على الصديد

العلاج

حتى ولو مؤلم هو الحل

وليس حلا ان ننكر سلوكيات سيئة موجودة بالمجتمع

والا فكيف سنعالجها؟

رابط هذا التعليق

وانا ماكنتش عايز أعلق على الخلاف اللى حصل معى اختى العزيزة زهرة الجبل

لكن مش مفروض ان الواحد بعد ما يقول رأية

يلاقى حد عايز يقول (انت تقصد ----------)

انا أقدر أقصد اللى أقولة

مش اللى الناس تقصدهولى

وأخيرا أرجو الا يكون فى المواضيع أى (ساندويتشات)

أخي الفاضل

أنا أيضاً لم أكن أنوي التطرق للموضوع مره أخرى

لكن حضرتك فعلت ما لم تكن تريده و لم يكن لي به نيه

و بدون سندويتشات ولا غيره

ونظراً لتكرار رأيك فسأكرر ردي

أنا لم أقصد شرح كلامك لا بمعناه ولا بغير معناه

قصدت أن أوضح لك أني فهمته كما تريده قبل أن أتبعه بردي عليك

ومنغير ماتكرر حضرتك إنك قادر على ان تقصد ما تقوله

لك حرية إبداء رأيك

ولي حرية إبداء رأيي

حتى و إن إختلف معك كلياً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

حصل خير

تحياتى

وايه أخبارك يا نينا؟

عندك جديد؟

وهل انت من انصار اننا نقفل الموضوع زى ما قال بعض الاخوة؟

رابط هذا التعليق

د.حسام ان عرفت ليه حضرتك كلامك يلاقي القبول والموافقة...عشان بتكتب بشكل طولي wst::

wst:: :) :) :)

دى افضل طريقة لعمل السندويتشات

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أخى العزيز

deemuk

انا مش فاهم ايه موضوع طولى دى؟

wst:: والله انا كمان ضحكت لما انت ضحكت wst:: اقصدت بكتابة طولية...مثل اعمدة الصحف.. :)

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا على توصيفك لى يا ديمك

بس مكنتش منتظر انك تشبهنى بالصحفيين

الا اذا كنت تقصد التانيين

بتوع كلمة الحق

وبرضة اخرتهم وحشة

وانا صغير قلت لأبوية نفسى أبقى صحفى

قلى يا هتبقى

-----------

يا هتتسجن

وانا محبلكش الاتنين يابنى

فأرجوك انا مش عايز موضوع الصحف ده

انا بتاع دوا يا عم wst::

وربنا يسترها

رابط هذا التعليق

العضوه نينا

ممكن نتحدث بهدوء و بدون حدة لو سمحت ... حتى يكون للحوار نتيجة هادفة

اه طبعا... ليه لأ ؟

حد قال اني موش هادي ؟

والله لما تدخل موضوع و تحس انه مسف ماتكملوش ... هذا بمنتهى البساطة .

انا الحمد لله أنسان محترم و داخل منتدي محترم مش المفروض أنه يكون فيه اي نوع من أنواع الإسفاف عشان انقي المواضيع قبل ما أدخلها

أولا و للعلم أنا لم أقرأ هذه الكتب و لكن اتطلعت علة مقتطفات منها في بعض المواضيع و الكتب الأخرى ... أما وصفك أياها انها جنسية و تثير حمم الشهوات فهذا لم يكن رأي كل مكتبة اسلامية من مشارق الارض و مغاربها سواء في مصر أو السعودية أو حتى باكستان و تحتوي على كتاب تحفة العروس أو كتاب الشيخ جلال الدين السيوطي الذي هو شيخ اسلامي معترف به في كل مكان و بلا جدل.

.

واضح أن حضرتك لم تقرئي هذه الكتب بدليل وضعك لروابط تحميل هذه الكتب وبعضها تم وضع أكثر من رابط له . و انت الأن التي تتحدثي أن هذه الكتب يتم نشرها في كل مكتبة إسلامية في مشارق الأرض ومغاربها .

فالأن أصبحت كتب إسلاميه بالرغم من نفيك لذلك وما دخل هذه الكتب التي تتحدثين عنها بالكتب التي قمتي بوضع روابطها .

فكتاب تحفة العروس موجود بالفعل في جميع المكتبات الإسلاميه ولكن هل الكتاب الذي وضعتي رابطه هو كتاب تحفة العروس الموجود في المكتبات الإسلامية حالياً.؟

أحيطك علماً بأنه يوجد أكثر من كتاب تحت أسم تحفة العروس وليس كتاب واحد ومنهم كتاب الاستاذ محمود مهدي الإستانبولي . ولكن الكتاب الذي تحثتي عنه هو كتاب "تحفة العروس و نزهة النفوس"لأحمد التيجانى وهذا الكتاب بالذات ببساطه نفس نوعية "الروض العاطر فى نزهة الخاطر" و كتاب "نزهة الألباب فيما لا يوجد فى كتاب" وستجديه في نفس الأماكن التي تبيع هذه الكتب و الأماكن التي قمتي بوضع روابطها.

وبعدين أنتي بتقولي كتاب الشيخ جلال الدين السيوطي دلوقتي ليه؟

هو إنتي ذكرتيه قبل كده أساساً

بتخلطي الأمور ليه؟

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

والرابط الذي وضعتيه لكتاب تحفة العروس ونزهة النفوس هو

http://www.jesus-for-all.com/islamic_books...t_al_3aroos.pdf

يا ريت تدققي في كلمات الرابط الذي وضعتيه " jesus" ومش عارف انتي عارفه معني الكلمه دي ولا لأ

أشير لذلك لكي حتى أطلب منك الإستذاده من وافر خبراتك

عندما يقوم موقع غير إسلامي ( مع إحترامي الشديد والمؤكد لجميع الأديان السماويه الإسلام والمسيحيه وجميع الأديان السماويه )

عندما يقوم موقع غير إسلامي الغرض منه أنه موقع ديني ويقوم بتخصيص قسم خاص منه لعرض الكتب التي ينسبونها للإسلام بدليل أنه في قسم إسمه " islamic_books"

فما الغرض الذي تتوقعينه من ذلك خصوصاً عندما يوضع مثل هذا الكتاب في قسم بهذا الإسم في موقع ديانه أخرى ( مره أخرى مع إحترامي الشديد لجميع الأديان السماويه ولا يتعارض ذلك مع تحفظي على مثل هذا الموقع وليس على الدين نفسه و أرجو تلمس الفرق حتى لا يؤخذ كلامي على محمل مختلف تماماً عن ما أريد )

فمن واقع خبرتك ما الهدف؟

هل انا من إستخدمت الرابط؟

أنا لم أقل انها كتب اسلامية انا قلت أنها كتب تراثية و هذا سواء أنا رغبت في ذلك أم لم أرغب ... و كلمة الامام الهمام مش انا اللي كتباها ... هو مسمي نفسه كده ... و ذكر هذه الكتب ليس للتفاخر بها و لكن لقول ان ما ذكرته لا يمس أو يقترب أو يشابه أو يدنو مما كتب في كتب التراث و المفروض ان من كتبها شيوخ اسلاميين

كما انني لم اذكر ان تلك الكتب رائعة و جميلة ... أنا قلت لم يمتد اليها مقص الرقابة فقط ...

يعني أي واحد يألف كتاب أقل ما يقال عنه أنه كتاب قذر ويقوم بكتابة تعريف لنفسه بالامام الهمام نقوم احنا ناخد التعريف ده و نطلقه أحنا عليه ؟

يعني مثلاً لو نفرض أن هتلر مثلاً ألف كتاب وكتب علي غلاف الكتاب من تأليف داعي السلام في العالم هتلر

قوم لما نحب أحنا نتكلم عن الكتاب نقول من تأليف داعي السلام في العالم ؟ صفه أطلقها هو على نفسه تجبرنا أن ننكر أنه هو مدمر أكتر من نصف الكره الأرضيه ؟؟

وبعدين أنتي بتنقدي نفسك في نفس الجملة ؟.

في أولها بتقولي" أنا لم أقل أنها كتب أسلامية" وفي آخرها بتقولي المفروض أن من كتبها شيوخ إسلاميين؟

وبعدين أي مقص رقابة اللي هيمتد ليها ؟؟ يعني هيخلي أيه وهيسيب أيه وهيه من الجلده للجلده كلام بذئ؟

و أنا مالي أنا !!!! هو مسمي نفسه كده و هو مألف كتاب قبل ماتولد بألف سنة !!! حاتحاسبني عليه ده كمان ... ثم هل انا من ذكر كتاب عودة الشيخ لصباه و لا انت !!! لو كنت أريد ذكره لذكرته ... ألف باء قراءة و أدب لمن يبحث عن مهنة الكتابة هو الاطلاع على كل أمثلة الادب و الكتابة ... سواء أحبها أم كرهها

هوه كده انا بأحاسبك ؟ ليه هو أنا اللي حطيت الرابط ولا أنتي . و أنا الذي ذكرت كتاب عودة الشيخ الي صباه فعلاً وده عشان أثبتلك أن دي هيا مؤلفات الكاتب و أتحديتك تجيبي كتاب إسلامي واحد محترم للكاتب عشان نقدر نقول عليه الأمام الهمام.

ولما يكون الف باء قراءة و أدب هوه الاطلاع علي كل أمثلة الكتابة ده يبرر انك تقومي بوضع روابط هذه الكتب لتكون سابقة فريده من نوعها في منتدي مثل هذا ؟

و مبرر إنك تأخذيها مثال تشيري إليه بهدف إنك لست مخطئه و الأئمه والشيوخ فعلوها قبلي؟

الإمام والشيخ صفه لا تلزم ولا تطلق على غير المسلم الذي يستقي منه الناس دينهم

و إلا لما كان إمام .. الكلمه معناها يـأم الناس ويتبعوه بصفه الدين

ده بقى إمام يـأم المسلمين بمثل هذه الأساليب ( اللي كفايه عليها وصف كده) ؟

الشيخ يعني راجل صاحب أفضليه على قومه ... يا شيخ قبيله فيبقى قائدهم يا شيخ مسجد فيبقى معلمهم أمور دينهم

لما تيجي حضرتك بقى وتقولي شيخ إسلامي .. يعني يعلمهم أمر دينهم التي يعلمها ولا يعلموها

يعني لما تبقى هذه الثقافه الفجه التي يحشو بها الورق فيما يسمي بكتاب على شاكلة ما ذكرتيه من كتب هي ثقافته يبقى عيب نقول شيخ إسلامي... ببساطه كده ..عيب

مفيش شيخ ثقافه جنسيه ومفيش إمام للكتب الجنسيه

وليس معنى ذلك أن الإسلام لم يتطرق لأمور تخص العلاقه الزوجيه بين الرجل والمرأه ...بل تطرق لذلك و لكن في إطار مهذب و على ألسنة و بأقلام شيوخ محترمين لا يخرج من أقلامهم مثل ما خرج من أقلام هؤلاء وفي كثير من الكتب المحترمه التي لا تهدف لإثارة الغرائز

هو حضرتك متأكد انك قرأت ما قمت بكتابته !!!!

أه والله قرأت بدليل أنني الوحيد للأسف الذي حمل عناء الرد عليكي في مسألة الكتب التي وضعت روابطها.

حاشى لله أن أتطاول على حديث للرسل فمن فضلك راعي الدقة و لا تتهمني مما أنا بريئة منه

و ريبتك دي من ايه و على ايه بالظبط !!!!! على اعتبار انني من معادين الاسلام لا سمح الله !!!

اذكر للحديث كان لبيان ان استخدام الفاظ غير ما اعتاد الناس عليه قد يثير الاستغراب و لكنه لا يدل على التحرر و الاباحية و هو عكس تماما ما تحاول ان تتهمني به.

ريبتي ستتأكدين أنها من حقي و ذلك عندما تضعين أسم كاتب من الذين ذكرتيهم في جوجل والبحث ومحاولة الدخول علي المواقع التي تحتويها أمثال هذه الكتب ووضعت روابطها ويكفيني الرابط الذي قمتي أنت بوضعه و ذكرته في أول هذه المداخله و أنا قلت لك أن كنتي تريدين العشرات من الروابط سأقوم بوضعها بعد أذن الأدارة ولو أني أشك بذلك لأني أترفع بالمنتدى كمكان لوضع مثل تلك الروابط وأيضاً ما ينطبق علي هذا ينطبق علي حديث ماعز .

لست أنا من أخلط الامور

لكني احترت معكم

اتكلم من باب الفكاهة تعترضوا

اتكلم جد تعترضوا

أأتيكم بأمثلة من الأحاديث و كتب التراث تعترضوا

طيب أصلا ياريت توضح هو الاعتراض على ايه بالظبط ..

.

الله يكرمك أتكلمي براحتك في أي حاجه و أنا أوعدك أني مش هدخل أعلق علي أي موضوع تكتبيه سئ كان أو مقبول

بس بلاش تتكلمي في الدين علي الأقل بطريقتك دي .

و طالما هذه قناعتك الشخصية فإسمح لي أقول

فلا أنا أكتب اسفافا.

لكن تستشهدي بمن يكتبون إسفافاً

و لا أنا أجر رجل أحد لفتح موضوع يهاجم الدين و العياذ بالله .

أنتي من وضع الروابط لدعوة القراء ليروها ولست أنا

و لا أنت على قدر و علم و دراية لتحكم علي

.

لحد هنا و إلتزمي أدب الحوار من فضلك

إيه اللي لا انت على قدر و لا علم ولا درايه دي؟

و انتي من أعطاكي الحق لتحكمي أني كذلك؟

عموماً لم أستغرب منك هذا و مسبتي منك شهادة لي بالكمال والكمال لله وحده

و إن كان هناك من أعطاك فوق قدرك...فلا عجب أن أنال منك ما دون قدري

لكن لن ينلني منك سوء حتى و إن قصدتيه لي

و اعلم ان هناك من دعت قائلة حسبي الله و نعم الوكيل عما وصفتني به

حسبي الله ونعم الوكيل عما تصفون و لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم

حسبنا الله ونعم الوكيل لنا جميعاً

والله أعلم مني ومنك بما تكنه سرائر أنفسنا وما تخفي صدورنا

تم تعديل بواسطة مصري أصيل

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

نينا

ياريت لو نستخدم اسلوب أرقى من كده و بلاش الاستهزاء ده لاني مازلت أحاول الابقاء الحديث بطريقة ودية رغم صعوبة ذلك

إنتي قصدك أسلوب راقي زي أيه بالظبط؟

زي لما تقوليلي :

أنا مش فاهمة انت عايزة ايه بالظبط !!!

ولا لما تقولي :

انت لا تريد ان تقرأي أو تصدقي او تستوعبي

هو أنا لما أقول لك ربنا يسترك أبقى بستهزء بيكي؟

ولما أقول إنك شاطره في توجيه الحديث لإتجاهات غير أصله أبقى بستهزء بيكي؟

لو قصدت تلك الجزئية فنعم و نعم و ألف نعم أنا أعتبر ذلك ازدواجية معايير ليس لانهم خالفوني الرأي

و لكن لأنهم ادانوا الفتاة وحدها كما ذكرت و كما اقتبست انت أتيت به هنا ... فهل تقرأين ما تقومين بنقله ؟؟؟!!!

الإدانه لفتاه تسهل الطريق للفتى كتلك الفتاه التي تدافعين عنها في موضوعك محل النقاش

الإدانه لفتاه تسمح للفتى إنه يكلمها الساعه اتنين بعد نص الليل

و أخرى تحب و تهيم على وجهها بالحرم الجامعي من فرط إحترامها

و ثالثه توافقه الرأي عندما يطلب منها الخروج معها في مكان بعيد عن العمل ليتعارفوا قبل الزواج

و لغيرهن كثيرات لمن هن على شاكلتهن

والسؤال هنا والذي اتمنى له حظ أوفر من سابقيه من تعليقات تغضي النظر عنها

هل هذه النمازج فتيات من وجهة نظرك ( الراقيه ) تستحق الدفاع المستميت و درء الهجوم البشع ( كما ترينه )؟؟

ردي بوضوح من فضلك ... يعني مفيش ما يمنع أن يشوب ثوب الرقي في تعليقاتك البعض من الوضوح ...

و سأروي لك حكاية...

مر رجل مرة بقوم يرجمون فتاة حتى الموت فسألهم ماذا فعلت ؟ قالوا زنت فنرجمها ... قال و أين من زنت معه ؟ قالوا و مالنا به ...قال " سبحان الله أزنت مع نفسها !!"

دي حدوتة قبل النوم مثلاً ؟.... فين المصدر ومن هو الرجل و من هم القوم ومن الفتاه ؟

هو أي واحد معدي هاخد انا منه العبره؟

وكل من كتب كتاب بقى شيخ ومحترم؟

على إعتبار إن ده إيه؟

وهل هناك من يرجم الفتاه و يترك الرجل؟

(أمال لو ماكونتيش انتي ذكرتي حديث الرجل الذي ذهب للرسول عليه الصلاه والسلام و أقر بالزنا فأمر به فرجم حتى الموت)

وبعدين من فضلك أنا عاوزه مصدر الحكايه اللي فوق دي

يعني منين؟

من كتاب الف ليله وليله ولا من أحد مؤلفات سيدك النفزاوي ولا من أشباهه ولا منين بقى ؟

وماتفكريش إني بستهزأ ولا حاجه

مادامت كلمه الله يسترك و أستاذه في تحوير أطراف الحديث بقت عدم رقي و بقت إستهزاء :D

حين يتم عرض أي قصة فيها رجل و امرأة و تتجه معظم الاصوات لادانة المرأة دون الرجل فهذه في رأي ازدواجية معايير.

إذا إتجهت معظم الأصوات تدين المرأه فهذا يعني ان البقيه تدين الرجل

و إن كانت الأغلبيه تدين المرأه فلا يعني أن نعفوا عن الرجل

لكن أن نقول لها يقطع الحب وسنينه و دمعتك على خدك بسبب آدم و كأنه ملام وهي ضحيه بريئه لم يدنس طهرها تليفون الفجر ولا خروجة الليل ولا هيام الحرم الجامعي فهذا ليس إزدواجية معايير

بل منطق لا معيار له ولا حكمه فيه من اساسه منزوع المعايير من جذورها و يتشقق عطشاً للفطنه ورجاحة العقل

وهذا رأيي الذي أصر عليه ليقيني أني على صواب ولن يغيرني حياد غيري( إلا من رحم ربي) عنه

المجتمع الذي يغفر للذكر كل شيء و يعدم المرأة لأقل هفوة في حين أن ري العرش العظيم ساوى بينهم في الاحكام و التكاليف فلماذا نفرق نحن ؟

و اذا كنت معترضة على رأي فهذا حقك لكن لن يغير من رأيي شيء

الفرق أو الإختلاف ليس ما تحاولين إختلاقه الآن .. فلم يختلف أي ذو عقل على أن الجميع سواسيه في المسؤوليه لكل من أخطأ نصيبه منها و عليه بقد مسؤوليته قدراً من العقاب

أما الإختلاف الحقيقي هو أن الرقي الذائد عن اللزوم لديك يريك أخطاء المرأه التي نشير إليها بإزدراء ورغبه في التقويم

كأنها عندكِ هباء و كأنها لم تكن

أخطاء كالتي ذكرناها ولو كان المذكور صوتاً لأصم أذن من يسمعه

و يا ريت تعدي موضوع التجاوز و أدب الحوار ده لاني ردي لن يعجبك اذا تحدثت عمن تجاوز حدوده :D

أنا معنديش حاجه أخاف منها علشان أعديها

مادمت أتكلم بإحترام

و لا يحمل كلامي معنيين

و كلامي لا يخالفني فيه لا دين ولا فطره و لا تقليد عام

هخاف من ايه و أعديها ليه؟

و إن كان عندك شئ تريدين قوله ... هاتيه

انت واخدة الكلام على نفسك ليه !!!! انا لا اتهمتك بشيء و لا وجهت لك كلام و لا تدخلت في شؤونك الخاصة

أنت اقتبستي ما قلته لغيرك و تحدثتي به بلسانك و تعاتبي و تحاسبي !!! موضوع السنة و الشيعة او غيره أأخذه كمثل أو اذكره في أي مكان فده شيء يخصني أنا و لم أرغمك على مناقشته

أي كلام ده اللي أنا أخدته على نفسي؟

وما الذي قلتيه لغيري و تحدثت أنا عنه بلساني؟

يا نينا إنتي معندكيش خبر ولا إيه؟

ده مجرد طرحك لرأيك هنا فده يعطي حق القارئ مناقشته والرد عليه

يعني حضرتك لما تكتبي موضوع تبقي بتقولي تعالوا اقرءوه

ولما تعلقي بشكل عام على من خالفك الرأي يبقى من حقنا نرد

و لما تقولي ملائكة المنتديات اللي علقوا على الذئب والختان والسنه والشيعه

يبقى الكل ملائكه :cheer:

إستني كده يمكن تكوني كتبتي الملائكه .. ماخلا زهرة الجبل .. وانا مش واخده بالي؟

يمكن؟ جايز؟ هشوف

وبعدين مين قال انك تدخلتي في شؤوني الخاصه؟

هل سمحت لكي بذلك حتى تتجرأي على ذلك؟

لا أنا سمحت ولا إنتي تجرأتي

ولن أسمح والنتيجه أنك لن تفعلي

والنهايه ..... رحم الله كل ذي عقل

تم تعديل بواسطة Scorpion

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أرى اختلافا

وهو مقبول

ولا يقبل أيا منا

اى اهانات

يا أبو جيداء

لكنى أرى ان يستمر الحوار باحترامنا لاختلاف الاراء

لو كل موضوع اختلفنا فيه

هنقفلة

يبقى نروح احسن

صحححح :roseop:

لو انت جالك ضغط أمال أنا يجي لي ايه :roseop:

رابط هذا التعليق

توقعت أن يغلق هذا الموضوع ....أو يحول للأرشيف..ولا أخفي سعادتي أنه لا يزال موجود....

علي أساس مش كل موضوع يحدث فيه مشاحنات نذهب لحذفه أو إرساله للأرشيف...وهذه سياسه أعتبرها جديده ..وتضيف مواضيع قويه للمحاورات

أخي الفاضل دكتور حسام...قلت..

فالطبيعى ان يزيد عدد الملائكة

الرافضين لكل ما يحدث على كوكب الارض

الذى هو أرض وليس فردوسا

به اثام

وخطايا

وذنوب

الافضل ان نعريها

ونكشفها

وننظف الصديد

حتى يندمل الجرح

ويبرأ

ان كنا نريدة يبرأ

كلامك جميل ومنطقي....ولكن ماهي الآليه التي يجب إستخدامها لمعالجه مثل هذه الأمور؟؟

..........................................................

عزيزتي نينا....

وضعي كمغتربه وظروف الإغتراب جعلني لا أطلع علي الأمور الجديده التي وقعت في مصر في الكام سنه الماضيه...

فعلي مدار خمس سنوات لم أنزل مصر غير مرتين مرة بعد ثلاث سنوات ..والثانيه بعدها بسنتين...في الأولي وجدت قليل من الإختلاف...وفي الثانيه سمعت كلمات تتداول مثل ( موزة) وهي من أحقر الكلمات التي سمعتها بغض النظر عن الأسوأ منها معني ولفظا...

حينما سمعتها من أبنه أختي كلقب لتدليل صديقه لها وعلي أنها كلمه عاديه...

اخذتها بهدوء لوجود ثقه بيني وبينها ولأنني أعتبرها أبنه لي...وقلت لها بهدوء...

كم فتاة تستخدم هذه الكلمه؟؟ فكان الجواب الطبيعي ..ياخالتو كل البنات والأولاد بيستخدموها...قلت لها ...وبثقه..غذا لماذا لا تتميزين عنهم برقي كلماتك؟؟ ستكونين أنتي المختلفه ..وعليهم هم أن يصعدوا إلي مستواكي ولا تهبطي أنتي لهم...

كلمه رقاصه وبوسه وغيرها من المفردات ...موجوده وطبيعي ممكن أستخدامها ككلمه عاديه مع الصديقات إذا تكلمنا عن الفرح الفولاني والذي أحضروا فيه الراقصه الفولانيه...وببساطه أستطيع أن أقول لإبني الكلمه الأخري حينما أريد تدليله...لكن أن أعتبر أن هذه الكلمات عاديه في الكتابه ...لا أستطيع...ليس لإنني بعيده عن الجو العام...ولكن لإنني أردت التميز...عن الأخريات...وهذا مانصحت به إبنتي الغاليه...

لذلك طلبت منك أن نستخدم لغه أخري لا تخل بالمعني وتؤدي الغرض في نفس الوقت...حتي يصعد الأخرون إلينا ولا نهبط نحن لمستواهم...

طبعا الخصوصيه متوفرة لمن أراد وهو حق أصيل لكل واحد منا ....ولا أستطيع مناقشته لإنني مقتنعه به...

كلمه أخيرة يا عزيزتي...

موضوعك هذا ذكرني بإحد المنتديات التي أشتركت بها لمده طويله...حيث الجميع يري أن من ترتدي عباءة الكتف فهي متشبهه بالرجال ويجب أن تلبس عباءة الرأس...فكيف إذا ناقشتهم في غطاء الوجه مثلا أنه ليس واجب؟؟

أكيد سيقولون عني مالذ وطاب من سيء القول....

هذا ما قصدته في أن لكل مقام مقال

دمتي في رعايه الله وحفظه

عزيزتي ناش

أنا أحترم وجهة نظرك و لا أرفضها لذا اعترفت من أول يوم أن اسلوبي كان جريء لكن كل الخلاف اللي حاصل تدرج مرة لانها امثلة غير موجودة، و مرة لانه اسلوب لم يأتي به أحد من العالمين قبلي و مرة علشان صورتي و مرة علشان انا ذكرت اني صحفية من غير قصد ... يعني أنا بناقش كل محور شوية بس كلها لا علاقة لها بالموضوع الأصلي و هو ...

أن الكثيرين تأخذهم الحمية و التظاهر بالدفاع عن الدين و يرتدون عباءة المشايخ رغم عدم تعمقهم و عدم درايتهم بجوانب كثيرة جدا في الفقه

سنأخذ رأيك مثل

أنت أعترضت بأسلوب رصين و بدون مبالغة

وضحت وجهة نظرك و سبب تحفظك الذي لم أنكره عليك و لم تملئي الدنيا صراخا و تتهميني في ديني مرة و أخلاقي مرة. لكما لم تنكري أن ما قلته موجود أصلا.

فهل ملائكة المنتدايات سمعوا عن قول الله تعالى " لو كنت فظا غليظ القلب لإنفضوا من حولك ؟ "

لو أختلفنا مع شخص لأي سبب و رأينا أنه يجهل نقطة دينية معينه فهل معنى ذلك انه كافر أو عاصي ؟ و هل الارشاد يكون عن طريق الاتهام و التكفير أم بالعقل و النقاش الهاديء؟

ثم لماذا التظاهر ؟ حتى من له رأي مخالف يتجنب قوله حتى لا تتجه إليه الأسهم كما حدث مع د. حسام هنا في هذا الموضع.

يا عزيزتي تم اتهاميان كل هذا المجهود و موضوعين و 12 صفحة نقاشات لمجرد أن أضع روابط لبعض الكتب و الأحاديث في مشاركة واحدة لأسيء للإسلام و أندد به !! فهل هذا منطق و هل هذا هو حسن الحوار !!! كان أولى بي أن أنزلهم في موضوع مستقل و أريح نفسي :roseop:

شكل المنتدى اللي انت كنت فيه ده أنت عديت عليه قبل كده :cry:

أصلي مرة دعتني واحدة صاحبتي لمنتدى سعودي

دخلت وجدتهم يكفرون كل من تكشف وجهها

نزلت موضوع ان تغطية الوجه غير واجبة و مش هاقول لك طبعا " الدنيا اتشالت ما اتحطيتش " :cry:

لك :roseop:

رابط هذا التعليق

نفس صياغة موضوع انحرف لانتقاد "م" في كنية تجاه عضو اخر.

مش فاهمة :roseop:

الجملة دي كانت في وقتها لما الموضوع اخد منحنى تجاه "الصورة"

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

صحححح :roseop:

لو انت جالك ضغط أمال أنا يجي لي ايه :roseop:

صحححح :cry: يعني موافقة وتأييد

وحسام كان فاكرني باشتغله

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعة الموضوع وسع بعيد كتير عن عنوانة

وانا بعترف انى كنت من الناس اللى خرجت بعيدا عن الموضوع

ممكن نرجع الموضوع مرة تانية؟

ونقط زى خلافات حوارية بينى وبين مصرى أصيل

وزهرة الجبل

أو ناش

أو نينا مع من اختلفوا معها

ايا كان مين الغلطان

لكن كلنا ناس محترمة

وماعتقدش ان حد فينا يضيع وقته عشان يغلط فى حد

والله العظيم يا ديمك

انا مش بقول انك بتشتغلنى

انا كنت بهزر معاك

وربنا يعلم

ممكن نرجع للموضوع:

ما تكلمت فية الاخت نينا من نماذج فى المنتديات ترفض (وجود)مساوئ أخلاقية تحدث فى المجتمع

هل النماذج السيئة السلوك غير موجودة؟

.ولا الاخت نينا يتألف من وحى خيالها؟

بس خلاص

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعة الموضوع وسع بعيد كتير عن عنوانة

وانا بعترف انى كنت من الناس اللى خرجت بعيدا عن الموضوع

ممكن نرجع الموضوع مرة تانية؟

ونقط زى خلافات حوارية بينى وبين مصرى أصيل

وزهرة الجبل

أو ناش

أو نينا مع من اختلفوا معها

ايا كان مين الغلطان

لكن كلنا ناس محترمة

وماعتقدش ان حد فينا يضيع وقته عشان يغلط فى حد

والله العظيم يا ديمك

انا مش بقول انك بتشتغلنى

انا كنت بهزر معاك

وربنا يعلم

ممكن نرجع للموضوع:

ما تكلمت فية الاخت نينا من نماذج فى المنتديات ترفض (وجود)مساوئ أخلاقية تحدث فى المجتمع

هل النماذج السيئة السلوك غير موجودة؟

.ولا الاخت نينا يتألف من وحى خيالها؟

بس خلاص

يا دكتور...

ديمك بيهزر معاك انا متأكده من كده

و بعدين انا قلتلك الكتابة الطولية حلوة و هى احسن طريقة لعمل السندويتشات و انت فاهمنى

واحنا عايزين الموضوع ينتهى بطريقة حلوة و ظريفة بعد حرقة الدم اللى فاتت كلها

ومحدش يزعل من حد و كلنا اخوات :roseop:

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

الخليج يحدث فيه الكثير

والاكثر من مصر

يمكن ماعشتش هناك عشان أحكم

لكن كل اصدقائى وأقاربى هناك

لكن حضرتك ست مسلمة

ومحترمة

وماينفعش أقول الكلام ده قدام أخت فاضلة زى حضرتك

الخلاصة

الفساد موجود

وعلينا الاعتراف به

لتشخيصة

وعلاجة

لا أن نضع رأسنا فى الرمال

وكله تمام

استر يارب

لم أشأ أن أتحدث عما يحدث في الخليج لأني سأتناول مناظير مختلفة تماما خفت أن يهدر دمي بعدها :lol:

لكن لمن أراد ممكن أن أأتيهم بما كتبه الخليجيون عن أنفسهم ...

و صعب لإنسانة محترمة مثل ناش ان تكتشفه بنفسها

رابط هذا التعليق

لم أشأ أن أتحدث عما يحدث في الخليج لأني سأتناول مناظير مختلفة تماما خفت أن يهدر دمي بعدها

نصيحه يا نينا بلاش.....

بيني وبينك....المنتدي كان اسمه الساحات...الأن هو محجوب في المملكه...

صعب لإنسانة محترمة مثل ناش ان تكتشفه بنفسها

تسلمي يارب علي مجاملتك....والحقيقه من زوقك.. :lol:

والله أنتي الأكثر أحتراما.. :lol:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...