اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موسوعة النكت

badroora

Recommended Posts

واحد بيطلع فى الروح ومراته قاعدة جنبه

قال لها: تعرفى يا عيشة افتكرت حاجات غريبة

عيشة: خير يا فوزى

فوزى: طول عمرك جنبى و ما تخلتيش عنى...فاكرة لما ما كنتش لاقى شغل...كنتى جنبى....ولما كنت مديون لشوشتى...كنتى جنبى...ولما اترفدت من الشغل...برضه كنتى جنبى...وانا دلوقت بأموت و انتى لسه جنبى....

انتى باين عليكى ولية نحس

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

• الردود 247
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و ده موقف حصل بجد و الله:

كانت بنتى ندى لسه صغيرة وبنعلمها ازاى تروح الحمام لوحدها توظئة للاستغناء عن البامبرز..... وكانت الجملة الخالدة لما نشوفها ناوية.....(روحى اعملى بيبييييييي فى الحمام).... وفى يوم من الأيام كنا واقفين نصلى جماعة أنا والاولاد وأمهم....وكانت ندى بتحوم حوالينا وتكرر اى حاجة انا باقولها فاذا قلت (الحمد لله رب العامين) تقول هى بكلمات غير مفهومة (حمد لله نانيييييين)....(الرحمن الرحيم).... تقول(حما حييييييم).....ولما قلت (مالك يوم الدين)....والظاهر كانت صعبة عليها فكان ان فكرت قليلا وقالت (روحى اعملى بيبيييييي)......

وطبعا خرجنا كلنا من الصلاة

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

عندك كمان يا سيدى ابن أختى كان عمره 3 سنين وراح يصلى الجمعة مع أبوه..... ولما الأمام بدأ الخطبة الولد قام واخنرق الصفوف...وكان الجامع كبير.... وكل عيون المصلين عليه...لحد ما وصل الى المنبر وطلع السلم عند الخطيب و مد ايده وأخد كباية الميه اللى جنبه وشربها ورجع تانى....

أعتقد برضه ان الصلاة باظت.

رابط هذا التعليق

عندى اليوم ذكرى طبية حصلت اثناء عملى فى قسم الأشعة منذ سنوات.... أكيد حضراتكم أو بعضكم يعرف فحص الرنين المغناطيسى للأشعة وفيه يدخل المريض الى أنبوب طويل محاط بمغناطيس قوى جدا...ولذلك يجب ان يترك كل المتعلقات المعدنية بالخارج قبل دخوله غرفة الأشعة..... ومع التعليمات الواضحة...سواء بالكلام ...أو بالرسوم التوضيحية المعلقة فى كل مكان....الا ان بعض المرضى ساعات ينسوا ويدخل بموبايل أو كارت ائتمان ...واذا حصل فقل عليهم السلام...وانا شخصيا مرة نسيت محفظتى و اتمسحت كل كروت الأئتمان بتاعتى.... ولذلك عملنا ورقة فيها شوية اسئلة عن اى شىء معدنى داخل جسم المريض...مثلا رايش فى عينه...كسر قديم متثبت بمسمار معدنى....مثلا اذا كان تعرض فى يوم ما لطلق نارى لاحتمال وجود بقايا رصاصة فى جسمه....

معلش دى مقدمة عشان تعرفوا ليه انا كنت حاموت على روحى من الضحك من الموقف اللى حصل....

فى يوم وانا جالس فى مكتبى سمعت صوت جلبة شديدة بالخارج... كان واحد من المراجعين بيزعق ...فادخلته مكتبى علشان يهدأ ودار الحوار الأتى:

أنا : خير يا عمى مالك ؟

الراجل: هادول الفليبينيين ما يتكلمون عربى وانا ما أدرى ايش فى هذه الورجة (الورقة)... وكيف أوجع (أوقع) وانا مانى فاهم

أنا: يا عمى هذه الورقة لحمايتك عشان ما يكون فيه اى شىء معدنى فى جسمك لأنه ممنوع

الراجل: كيف يعنى معدنى ؟

أنا: مثلا مسمار...طلق نارى...كده يعنى.

الراجل : بس مو أنا اللى حاسوى الفحص.

أنا : أمال مين ؟

الراجل : الحرمة (مراته)

أنا : طيب أسالها و ووقع الورقة

الراجل: انا متأكد ان مافيها شىء....

وذهب الرجل من أمامى ثم عاد بعد دقائق وقال: بس يا دكتور انت تعرف ما فى حرج فى العلم.... وانا ما بغيت أخبى عليك.... ما أدرى هى تجول (تقول)...انها تعرضت اثناء الولادة الأخيرة لطلق صناعى,,,,, هذا فيه مشكلة ؟

وأغمى على من الضحك.

رابط هذا التعليق

طب خدوا الموقف ده

مريض لقوه مغمي عليه في الطريق وجابوه المستشفي طبعا دخل علي العنايه المركزه ...وطبعا فيها تم وضع أنبوبه معده عن طريق الأنف وقسطره بوليه وأسلاك رسم القلب علي الصدر .....المهم بعد كام يوم لما المريض فاق وبقي كويس وأثناء المرور

حمدلله عالسلامه ياحاج ..بكرة أن شاء الله تقدر تروح

طبعا الراجل قعد يدعي للأطباء والتمريض وبعدين نادي طبيب صغير وقاله كلام في ودنه

كان بيسأله ...بالله عليك تقول لي أزاي دخلتوا الأنبوبه من هنا ...وطلعتوها من هنا :closedeyes: .....{.يقصد أنبوبة المعده والقسطره}

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

احب ارحب ب سوميه ودكتور الشامي ودكتور مصري جدا

المواقف بتاعتك بجد موتتنى من الضحك لانى بقابل زى كدا كتير

بخصوص جهاز الرنين المغناطيسي

مرة مريض كان تعبان جدا وعلى جهاز تنفس صناعى فاضطرنا نروح به قسم الاشعة لعمل مرنين

طبعا فية جهاز تنفس صناعى بورتابول وكنت انا مع الدكتور وعامل وباقي استاف الاشعة

انا طبعا كنت تقريبا قريبة جدا من الجهاز وكل فى فى شعري توكة معدن وطبعا تحت الحجاب محدش اخد باله وانا نسيت وبعدين لاقيت راسي لزقت فى الجهاز فكرت حد شدنى من شعري كنت لسه هازعق وبعدين لاقيت الكل ضحك وقالى الجهاز ندانى :closedeyes:

ومرة تانية بردوا دكتور كان فى جيبة مفاتيح ولزق فى الجهاز بردوا

فكنا ننبهة بعض خالى بالك من السحابة ولا الدوامة :roseop:

تم تعديل بواسطة Badria Mekkawy

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

واحد راح لدكتور عيون علشان يعمله عملية .بعد ما فكله الرباط قال للدكتور مش شايف يا دكتور,الدكتورقاله دول كام قله مش شايف,قله طب دول كام قله مش شايف مش شايف, راح الدكتور مسك ودنة و قله طب دى أية قله دي ودنى الدكتور قله يااخى خضيتنى عليك

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

مسطول راح المحكمه القاضى بيسأله انت متجوز مين؟قاله متجوز واحده ست *

القاضى:انت بتهرج هو فى حد بيتجوز واحد راجل

المسطول:اه اختى

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

واحد ابنة تاة مش لاقية

جاب عربية ومكرفون ومشى ينادى عيل تاية لابس تيشرت احمر وبنطلون كحلى ومعاة 100 جنية من يجدة

يتكرم بتسليم المبلغ لأقرب قسم شرطة wst::

كل طير راجع بعد التعب بعد السفر

كل شمس مروحة بتميل تبوس خد القمر

رابط هذا التعليق

واحدة راحت لأمها زعلانة قوى قالتلها مالك ياهدى ؟

قالت جوزى ياماما كل ما اعمل اكل يرمية للكلب !!

قالتلها لا حرام علية واية ذنب الكلب wst::

رابط هذا التعليق

يا سلام على نكت الدكاترة

دى مش نكت دى مواقف حقيقية بس ظريفة فعلا

المهندسين معندهمش حاجة wst:: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و انت يا ابو جيداء ايه النكت دى انت عايز تبقى سندويتش و الا ايه؟؟؟؟عايز تحول المعركة لهنا

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

يا سلام على نكت الدكاترة

دى مش نكت دى مواقف حقيقية بس ظريفة فعلا

المهندسين معندهمش حاجة wst:: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و انت يا ابو جيداء ايه النكت دى انت عايز تبقى سندويتش و الا ايه؟؟؟؟عايز تحول المعركة لهنا

هو الواحد ممكن يتوقف قد اية wst::

رابط هذا التعليق

واحد بيغنى صوتة وحش قوى بعد ماغنى بيقول لصديقة صوتى هوة الثروة الوحيدة اللى ادهالى ربنا .. قالة والله انا شايف ان الفقر مش عيب wst::

رابط هذا التعليق

حد يلحقنا يا جدعان...فيه ماسورة نكت اسمها أبو جيداء انفجرت فى المنتدى....و حتغرقنا

كمل يا ريس ...الله ينور

رابط هذا التعليق

حد يلحقنا يا جدعان...فيه ماسورة نكت اسمها أبو جيداء انفجرت فى المنتدى....و حتغرقنا

كمل يا ريس ...الله ينور

مساء الفل ياباشا

هوة الواحد هنا بيتوقف بعد كام نكتة wst::

رابط هذا التعليق

اثنين مساطيل الاول بيقول لصديقة انا بردان من المكيف رد الثاني قالة انا فيصل من اسكندرية wst::

رابط هذا التعليق

اثنين صعايدة دخلوا كلية الطب واحد أتخرج محاسب والثاني مهندس wst::

رابط هذا التعليق

واحد غبى سألوه القمر اهم ولا الشمس قالهم طبعا القمر لان القمر بينور لنا باليل اما الشمس بتطلع فى النهار والدنيا منوره اصلا wst:: wst::

رابط هذا التعليق

مدرس بيكرة نفسة بيحط أمتحان آخر السنة للطلبة ومش عاوز حد ينجح فقال س.. قطار يسير بسرعة90 كم الساعه ويتوقف فى 8 محطات وسرعة الرياح 164 متر فى الثانيه ماهو اسم سائق هذا القطار؟ :D :D

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      للمصرى- منذ بداية التاريخ- رؤية خاصة فى رؤية الخالق.. باختلاف المعتقدات والأديان التى مرت من هنا أصبحت مصريةعرض المقال كاملاً
    • Guest عبقرينو
      0
      هل درستم شئ عن النكتولوجي ؟  طبعا لأ  
    • Guest النسر المصري
      11
      عبدالوهاب مطاوع ... بريد الجمعة ... هرم من أهرام الأهرام... مين يقدر ينسى الراجل دة وينسى الرسائل التي تعلم منها أجيال من البشر لقد كان موسوعة متحركة ... استفدنا من تجارب الآخريين .. واستمتعنا وحزنا وبكينا وفرحنا واختلتط مشاعرنا مع الآخرين بريد الجمعه يااااه .. كام قصة وكام إجابة والراجل ده شغال عشان يدور على راحة الناس... رحمة الله علية... وهنا أنا نويت أنشيء موسوعة لأجمل قصة تأثر بها كل واحد ... ممكن يكتبها تاني علشان كل واحد يستفيد من بحر عبدالوهاب مطاوع .. البحر العطاء الذي لن ينفذ خير
    • Guest أبو العريف
      1
    • 19
      * * لم يتيسر لي قراءة موسوعة جينيس للأرقام القياسية من قبل, فقد كنت أرى أني لن أجني من قراءتها إلا ضياع الأوقات .. ولكن بعد مشاهدتي للإعلانات التي أثيرت لتسويقها أخيرا, اضطررت - كغيري من الأطفال إذا رأوا إعلاناً لنوع جديد من الحلوى - أن أسعى لشرائها .. ولم يكن غلو سعرها (130 ريال تقريباً) ليثبطني عن مطالعتها, وكأن هذه الإعلانات قد أقنعتني بالفعل أن الحياة لا يمكن أن تستمر دون قراءة موسوعة جينيس للأرقام القياسية .. تباً لهذه الإعلانات :D :blink: وبعد أن اطلعت على الموسوعة لأول مرة في
  • أضف...