اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تغييرات هامة على سياسة الهجرة الكندية

Recommended Posts

راجعي الصفحه هادي http://www5.hrsdc.gc.ca/NOC-CNP/app/AboutNOC.aspx?lc=E

وانا كمان زيك مش فاهم ايش موضوع نوفمبر و البوريني وينك صارلك مده مش امبين

صفحات النوك اللى انتوا كاتبنها يا جماعة عن التقديم العادى ودى كانت شغالة قبل تعديل القانون الجديد فى 27/2/2008 , شهر نوفمبر الجاى هتظهر لستة بالوظائف المطلوبة اللى عليها طلب كبير هناك.

وانا متفق ان القانون الجديد مش هيقعد كتير كبيره سنتين ثلاثة يكونوا خفضوا الطلبات المتراكمة, والحزب الليبرالى من دلوقت بيفكر فى قانون مناسب يعملوا لما ياخد الحكم

يقوم نائب زعيم الحزب الليبرالي المعارض في البرلمان الكندي مايكل إيغناتييف بجولة على مختلف المناطق الكندية طيلة فصل الصيف الحالي (للإطلاع على آراء المواطنين الكنديين والممثلين المحليين تمهيدا لصياغة برنامج جديد حول الهجرة للحزب الليبرالي المعارض.

)وسيرافق إيغناتييف في جولته أحد نواب الحزب موريزيو بيفيلاكوا.

رابط هذا التعليق

• الردود 477
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يقوم نائب زعيم الحزب الليبرالي المعارض في البرلمان الكندي مايكل إيغناتييف بجولة على مختلف المناطق الكندية طيلة فصل الصيف الحالي للإطلاع على آراء المواطنين الكنديين والممثلين المحليين تمهيدا لصياغة برنامج جديد حول الهجرة للحزب الليبرالي المعارض.

وسيرافق إيغناتييف في جولته أحد نواب الحزب موريزيو بيفيلاكوا.

Ignatieff to hit the road for immigration reformMP Bevilacqua also going on cross-country trek to develop new platform, help Liberals reconnect

Jun 23, 2008 04:30 AM Susan Delacourt

Ottawa Bureau

OTTAWA–While Liberal Leader Stéphane Dion is out this summer selling his "green shift" plan, deputy leader Michael Ignatieff will be on the road as well, trying to put together a new party platform on the crucial issue of immigration.

Ignatieff and long-time Liberal MP Maurizio Bevilacqua are in the midst of planning a cross-country trek to get ideas on immigration reform and reconnect the Liberal party to its cultural-community bases across Canada.

"Mr. Ignatieff and Mr. Bevilacqua will work on an immigration plan. They will consult," Dion told the Star.

"We don't like what the Conservatives have done on immigration but we want to come with a good plan to propose to Canadians and Michael and Maurizio have decided they will come with recommendations for the party."

The federal Liberals once owned the immigration issue in Canada and counted immigrants as a rock-solid base of support. But that base has been eroded by concerted Conservative attempts to court various ethnic groups with everything ranging from money to apologies to government greeting cards on holidays.

This month, Prime Minister Stephen Harper's government managed to slip an important immigration reform into a budget bill, resulting in more power for Immigration Minister Diane Finley to decide who gets in and who stays out of the country.

That, too, could have a political consequence – sending the impression to immigrant communities that they should cast their ballot on the side of the political force that could determine fates of would-be Canadians. The Conservatives said the reform was needed to clear a backlog of more than 900,000 immigration applicants.

Liberals voiced their outrage but didn't defeat the immigration change because it would have prompted an unwanted election in July. But their tacit agreement is seen as a further weakening – if not a betrayal – of the Liberal connection to immigrant communities.

So the effort by Ignatieff and Bevilacqua is in part a damage-control exercise as much as it is a bid to come up with an updated party platform on immigration. Details of their cross-country trek and the outlines of their mission are still being worked out by party officials.

Dion says the Liberals intend to be far more visible across the country this summer.

"Last year we were full of goodwill but we were still a party learning to be an opposition, while the NDP (had been doing) that for decades," he said.

"This year I think we are better organized to have a group of colleagues touring the country on different issues ... They know what they have to do this summer ... This is more organized than

رابط هذا التعليق

راجعي الصفحه هادي http://www5.hrsdc.gc.ca/NOC-CNP/app/AboutNOC.aspx?lc=E

وانا كمان زيك مش فاهم ايش موضوع نوفمبر و البوريني وينك صارلك مده مش امبين

[/quote

تحياتي للجميع

اخي العزيز انا موجود كل يوم اطلع على المنتدى انا لاحظة في الايام الاخير ركود في المنتدى لا اعرف ما هو السببب

ارجو ان يكون النانع خير واتمنى التوفيق للجميع

بنسبة لنوفيمبر الى اليوم وانا اسمع ان انه سوف يتم الاعلان عن المهن المطلوب في نوفيمبر المقبل ولم ارى اي شيء رسمي في هذا الكلام

مع احترامي للميع

رابط هذا التعليق

فعلا المعلومات الرسمية قليلة لحد دلوقت للاسف عن القانون الجديد,مرفق الملفات الرسمية المتاحة حتى الان ياريت تفيدكوا

رابط هذا التعليق

فعلا المعلومات الرسمية قليلة لحد دلوقت للاسف عن القانون الجديد,مرفق الملفات الرسمية المتاحة حتى الان ياريت تفيدكوا

irpa_questions.pdf

irpa_more.pdf

2008_03_28.pdf

2008_04_08.pdf

رابط هذا التعليق

Inshallah I'll apply next Thursday,

I have a question.

In the instructions of the SAP, it is said "Ιf applicable, add your native language script for all names and addresses on your

application." . Where should I add the Arabic names and address, in a separate sheet?

Sorry for writing in English. I'll get an Arabic keyboard soon.

Thanks for help.

رابط هذا التعليق

انا ما كتبتش كلمة عربى واحدة فى الابليكاشن, وما ظنش ان ده ضرورى, هما بس عايزين عنوانك علشان يراسلوك عليه

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

انا ما كتبتش كلمة عربى واحدة فى الابليكاشن, وما ظنش ان ده ضرورى, هما بس عايزين عنوانك علشان يراسلوك عليه

مع تحياتى

Thanks a lot Salama,

The address in Arabic or English

رابط هذا التعليق

مع تحياتى

Thanks a lot Salama,

The address in Arabic or English

العنوان بالانجليزي , لا شكر على واجب

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ده جدول المناقشات مع الولايات الكندية عن الوظائف المطلوبة, و الغريبة ان الكلام ده مش هيتطبق على كيبك

مشاورات بشأن الهجره الأولويات . يوم 18 يونيو 2008 ، وافق البرلمان على ادخال تغييرات على قانون الهجره وحمايه اللاجئين (irpa) لتحسين نظام الهجره في كندا.

ويسمح القانون الجديد وزير المواطنه والهجره لاصدار تعليمات لوضع اولويات لفئات معينة من الطلبات التي وردت او بعد ذلك في 27 شباط / فبراير 2008 ، والعودة ، غير المجهزة ، والتطبيقات التي لا تلبي الاولويات. . ومن المهم ان نلاحظ ان اهدافنا من اجل لم شمل الاسرة وحمايه اللاجئين لن يتأثر.

تعليمات تستهدف تحقيق ثلاثة اهداف رئيسية :

• <LI style="DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: right"> كندا في تحسين القدرة التنافسيه وزيادة المهارات وثيق محاذاه للوافدين الجدد مع نقص في العمالة فى كندا <LI style="DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: right">ان ضمان بلوغ الاهداف المتوخاة منها الهجره
  • ضمان ان التأخير لا ينمو ، والناس من ان تنطبق على الحضور الى كندا تلقى قرارا سريعا

وذكر الوزير ان هذا سيكون تعليمات نزيهة ومفتوحة وشفافة ، وسيتم تطويرها باستخدام مدخلات من عدة مصادر. هذا الصيف ، والجنسيه والهجره في كندا (وزارة الجنسيه والهجره) لقاء مع المقاطعات والاقاليم ، فضلا عن اصحاب المصلحه والاقليمية والوطنية فى جميع انحاء كندا ، لجمع بعض هذه المدخلات.

<H3 style="DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: right"> * الجدول الزمني بالتشاور (والاجتماعات والمؤتمرات عن طريق الفيديو) </H3> 7يوليو : سانت جونز ، نيوفاوندلاند ولابرادور

9 تموز / يوليه : هاليفاكس ، نوفا سكوشيا

10 فريدريكتون ، نيو برونزويك

11 يوليو : شارلوت تاون ، جزيرة الامير ادوارد

15تموز / يوليو : فانكوفر ، كولومبيا البريطانية

16 تموز : ادمونتون ، ألبرتا

17-18: تموز / يوليه : وينيبيغ ، مانيتوبا (وساسكاتشوان)

July 21-22 تموز / يوليه : تورونتو ، اونتاريو

TBD : الاقاليم الشمالية الغربية

TBD : نونافوت

TBD : يوكون

في 15 آب / اغسطس : اجتماع المائدة المستديره الوطني

* كيبيك الان تمارس ولاية قضائية على اختيار المهاجرين في اطار اتفاق بين كندا وكيبيك ، لا توجد دورات لاجراء مشاورات رسمية مع هذه المقاطعه. وبدلا من ذلك ، المسؤولين في وزارة الجنسيه والهجره وسيتم عقد دورة اعلاميه في كيبيك.

<H3 style="DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: right">مناقشة المواضيع </H3> المواضيع التالية سوف تشكل اساسا للمشاورات :

1. دور الهجره في التصدي لبرنامج محدد احتياجات سوق العمل

2. الضغوط المهنيه في كل المشاركين في مكان العمل / صناعة / قطاع / المنطقة

• <LI style="DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: right">على المدى القصير مقابل المدى المتوسط <LI style="DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: right">ما هي مستويات المهاره لا تحتاج الى هذه المهن
  • ما هي العقبات التي يجب ان تعالج الاعتماد

3. الاتحادية الطلبات المقدمة الى العمال المهرة او بعد ذلك في 27 شباط / فبراير ، 2008 : تحديد اولويات هذه الطلبات الاجتماع احتياجات سوق العمل ، وعودة آخرين.

رابط هذا التعليق

طبعا مجهود رائع وطيب من الاخ سلامة طارق

بس انا مبعرفش افهم اي حاجة من الترجمة دي

يريت تكمل جميلك و تحط اللينك الي بيبقى فيه المعلومات دية

لان الموضوع بالنسبة لناس كتير وانا منهم مصيري ....(حياة او موت)

وشكرا ...

تم تعديل بواسطة magedghonim
رابط هذا التعليق

طبعا مجهود رائع وطيب من الاخ سلامة طارق

بس انا مبعرفش افهم اي حاجة من الترجمة دي

يريت تكمل جميلك و تحط اللينك الي بيبقى فيه المعلومات دية

لان الموضوع بالنسبة لناس كتير وانا منهم مصيري ....(حياة او موت)

وشكرا ...

ولا يهمك يا اخ ماجد

http://www.cic.gc.ca/english/department/me...2008-07-03a.asp

و متنساناش من دعاءك

رابط هذا التعليق

شكرا يا سلامة على هذا المجهود و الافادة

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

بشرى لكل المقدمين على كيبك,القانون الجديد لن يؤثر عليهم اطلاقا

<H1>Cross-Canada consultations underway to determine immigration priorities

Citizenship and Immigration Canada (CIC) Minister Diane Finley has begun her cross-Canada tour through which CIC will develop the framework for the new amendments to Canadian immigration legislation. Critics are asking why these consultations were not held months ago, before the Conservative government issued the changes to be applied to all applications received on or after February 27, 2008. In the meantime, these applications have been piling up at visa offices and will remain untouched until Minister Finley issues her instructions.

The goal of CIC’s consultations is to identify critical occupational shortages, the role of immigration in responding to them, and how to deal with any barriers to foreign credential recognition for these occupations. By way of meetings and video conferences, provincial and territorial governments, as well as representatives from business, labour, and academic and non-government organizations are being consulted. Once completed, a national roundtable will take place on August 15th.

“I believe this inclusive approach will help identify the categories of workers who get priority, and will allow us to prepare instructions that reflect the knowledge and expertise of the provinces, territories and stakeholders,” stated Minister Finley.

According to Olivia Chow, the Immigration Critic of the New Democratic Party (NDP), the type of skilled workers needed across Canada is already well known. This information must be constantly updated, she says, not determined through one round of consultations. Ms. Chow is quite concerned that the consultation sessions are not open to media or the general public and that the results will not be made public until CIC delivers its Annual Report to Parliament.

Maurizio Bevilacqua, the Liberal Immigration Critic, has called the process flawed and backwards given that consultations are only being carried out now, while applications received since the end of February remain frozen in the system.

The changes to Canadian immigration legislation, which were passed in June, allow the immigration minister to issue instructions on which categories of applications are to be prioritized, which should be held for future consideration, and which ones should be returned outright.

The legislative amendments do not affect Provincial Nomination applicants or Quebec Skilled Worker applicants, which are being processed as usual. Also, Federal Skilled Worker applicants who have a job secured in Canada will also have their applications processed as usual.

</H1>

رابط هذا التعليق

طيب ما فيش أي معلومات جديدة عن اللي مقدمين فيدرالي؟؟

حد عنده اي اخبار جديدة؟؟ :lol:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا لقيت اللينكات دي من منتدي تاني فيها الوظائف المتوقعة-المحتملة-

New rules/much wanted list is YET to be released. It'll be applicable to those who apply on after 27-Feb-2008. so it might neither help nor hurt your application filed years before.

As of now the demands in each province as per HRSDC website is as below.

http://www.hrsdc.gc.ca/en/workplaceskills/...abouplist.shtml (AB)

http://www.hrsdc.gc.ca/en/workplaceskills/...bcouplist.shtml (BC)

http://www.hrsdc.gc.ca/en/workplaceskills/...mbouplist.shtml (MB)

http://www.hrsdc.gc.ca/en/workplaceskills/...nsouplist.shtml (NS)

http://www.hrsdc.gc.ca/en/workplaceskills/...onouplist.shtml (ON)

http://www.hrsdc.gc.ca/en/workplaceskills/...eiouplist.shtml (PEI)

http://www.hrsdc.gc.ca/en/workplaceskills/...qcouplist.shtml (QC)

رابط هذا التعليق

يا جماعه شكرا بجد لمجهوداتكم الرائعه...

فعلا أنا قرأت على موقع كمان ان كيبيك لن ينطبق عليها القانون الجديد

و أن القانون الجديد قد أخذ وقت أكثر من اللازم و هذا عطل الطلبات المقدمه

من بعد فبراير / 2008 .أنا بس مش بعرف أنزل الينكات بس هحاول.

أنا لي سؤال مهم ياريت الي يعرف يرد عليه

( ينفع أغير اختياري للمقاطعه الي كتبتها في الابليكاشن ولا لا

كنت عاوزه بدل Toronto أختار Alberta )

و شكرا

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

اللينكات دي اصلا ملهاش علاقة بالقانون الجديد لانها اساسا تاريخها من سنة فاتت

اللينكات دي ممكن تكون مساعدة فقط و هي عبارة عن موقع بيساعدك تعرف الاماكن اللي فيها نقص في مجال عملك علشان لما تهاجر يبقالك فرصة اكبر فيها في الشغل

واللي عرفته عن القانون الجديد ان وزيرة الهجرة لسه في الجولة بتاعتها و هتلخلص يوم 15/8 بس النتائج مش هيعلنوها الا في نهاية السنة و التقرير السنوي بتاعهم يعني يوم 15/11

وده اخر كلام عن الموضوع ده

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا جماعة ,,,,

انا مقدم على الهجر من شهر 8 2007 في مكتب هجرة في الكويت واستلمت الفايل نمبر في 13/9/2007 ,,, انا عندي ماجستير وزوجتي عندها ماجستير وعندي 10 سنين خبرة وطفلين ,,, فكان مطلوب مني اختبار الايلتس 5 , 5 , 5 , 5 في كل قسم منه واليوم استلمت النتيجة والحمد لله جبت 5 , 6 , 6.5 , 6.5 ,,, الحقيقة ( writing + speaking ) من السهل انك توصل ل 7 لكن القراءة والاستماع صعب توصل 7 ,,,,,,,

على العموم انا عندي سؤال ,,,,,,,, ماهي المبالغ التي يمكن الحصول عليها من الحكومة كمساعدة ومتى ممكن الحصول عليها ولكم سنة

شكرا

.

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا جماعة ,,,,

انا مقدم على الهجر من شهر 8 2007 في مكتب هجرة في الكويت واستلمت الفايل نمبر في 13/9/2007 ,,, انا عندي ماجستير وزوجتي عندها ماجستير وعندي 10 سنين خبرة وطفلين ,,, فكان مطلوب مني اختبار الايلتس 5 , 5 , 5 , 5 في كل قسم منه واليوم استلمت النتيجة والحمد لله جبت 5 , 6 , 6.5 , 6.5 ,,, الحقيقة ( writing + speaking ) من السهل انك توصل ل 7 لكن القراءة والاستماع صعب توصل 7 ,,,,,,,

على العموم انا عندي سؤال ,,,,,,,, ماهي المبالغ التي يمكن الحصول عليها من الحكومة كمساعدة ومتى ممكن الحصول عليها ولكم سنة

شكرا

بصراحة معرفش قد ايه المساعدات ممكن تكون بالضبط ,لو حد فى كندا ممكن يفيدنا اكتر,بس اللى اعرفه انك ممكن تبدأ المساعدات لو ملقيتش شغل وبعد 6 شهور من وصولك كندا , فى مساعده تانية لتربية الاطفال و ممكن السايت ده يساعدك

http://www.canadiansocialresearch.net/welfare.htm

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...