اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تغييرات هامة على سياسة الهجرة الكندية

Recommended Posts

الاتحاد الاوروبي وكندا وقعوا في بعض علشان الاخيرة رفضت دخول مواطني الدول المنضمة اخيرا للاتحاد من غير تاشيرة مسبقة.افتكرت سنة2004

دوخت السبع دوخات علي فيزا عمرة رمضان علشان اطلع مع امى و ابويا و في الاخر دفعت الف وخمسميت جنيه لواحد و خلصهالي.سنة 2006

دخلت سفارة انجلترا مع رجل رفضوا طلبه بالسفر بصفتي محامي فقلت للقنصل الراجل دة معاه دعوة من شركة ملاحة ليه رفضتوه قالي ماقدرش ادى فيزا لواحد مرتبه الف جنيه خالي صاحب الشركة هو ايلي يسافر يخلص الشغل...موقف حصلي انا شخصيا سفارة السنغال في القاهرة رفضت طلب سفري و لما سالت ليه قالو علشان الهجرة غير المشروعة angl:: :roseop: الكلام ده كان سنه 98 .و للحديث بقية.

رابط هذا التعليق

• الردود 477
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طيب ربنا يخليلنا مستر ستيفن هاربر ويطولنا في عمره

بس ياجماعة انا رأي المتواضع ان كندا محتاجة للعمالة الماهرة ولفترة كبيرة عشان

تعداد السكان هناك مش متناسب مع سوق العمل بالاضافة ان في ناس كتيرة بعد مابتروح مبتعترفش تشتغل

بشهادتهاوبتشتغل اي حاجة وخلاص...

عشان كدة لازم نطور نفسناو ندعمها باحتياجات السوق من دورات او خبرات مطلوبة هناك وان شاءالله دة بيزود فرصنا هناك

صيدلاني بيحلم بكندا angl::

رابط هذا التعليق

طيب ربنا يخليلنا مستر ستيفن هاربر ويطولنا في عمره

بس ياجماعة انا رأي المتواضع ان كندا محتاجة للعمالة الماهرة ولفترة كبيرة عشان

تعداد السكان هناك مش متناسب مع سوق العمل بالاضافة ان في ناس كتيرة بعد مابتروح مبتعترفش تشتغل

بشهادتهاوبتشتغل اي حاجة وخلاص...

عشان كدة لازم نطور نفسناو ندعمها باحتياجات السوق من دورات او خبرات مطلوبة هناك وان شاءالله دة بيزود فرصنا هناك

صيدلاني بيحلم بكندا angl::

بس انت تعالي يا صيدلي و ح تشتغل في مجالك .

رابط هذا التعليق

[b

[/quاي دورات ماعدا بعض التخصصات في الكمبيوتر غير معترف بيها والخبرات كمان. شهادة بكارليوس الصيدلة بتاع سعاتك غير معترف بيها.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعه مشاركتكم دى مهمه جدا وعلشان كده ارجوا انكم توتفونا باى تطورات بخصوص الموضوع ده

دلوقتى انا ليه طلب عندكم :

مفيش اى موقع نقدر نعرف منه اكثر الوظائف طلبا فى كندا ؟

او نقدر نعرف منه هل مؤهل الواحد حينفع يهاجر بيهو لا لأ ؟ بدل الواحد ما يعشم نفسه على الفاضى طالما ان فيه تغيرات كده على السياسه الكنديه للهجره ؟

لكم تحياتى

رابط هذا التعليق

يا جماعه مشاركتكم دى مهمه جدا وعلشان كده ارجوا انكم توتفونا باى تطورات بخصوص الموضوع ده

او نقدر نعرف منه هل مؤهل الواحد حينفع يهاجر بيهو لا لأ ؟ بدل الواحد ما يعشم نفسه على الفاضى طالما ان فيه تغيرات كده على السياسه الكنديه للهجره ؟

لكم تحياتى

يا أستاذ ابن سيناء

مساء الخير

مبئياً الواحد أول ما يسجل يقول السلام عليكم ويقول أنا عضو جديد هاتلاقي 1000 واحد بيقولك أهلاً وسهلاً ويبتدوا يجاوبولك على أسئلتك وعموماً أهلاً بيك ونورت المحاورات وأي سؤال عن الهجرة تلاقي إجابته في موضوع كل ما تريد معرفته عن كندا وتدخل على الرابط الحكومي الخاص بوزارة الهجرة الكندية ده

وقيم نفسك في الاختبار ها تعرف على طول فرصتك في الهجرة أد إيه

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

لكم تحياتى

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

اخ محمد

انا قلت السلام عليكم هى مش ظاهره ولا ايه ؟

ثانيا انا عضو جديد بس عندى معلومات كويسه بعد ما قرأت المشاركات الجميله بتاعت الأعضاء هنا

انا عارف ازاى اقيم نفسى بس انا سؤالى محدد ازاى اقيم فرص قبولى اوراق هجرتى ؟

انا محاسب هل المحاسبين مطلوبين ؟

وايه الشهادات المطلوبه ؟ وازى الواحد يعادلها ؟

هل فيه موقع على النت يساعدنا فى الموضوع ده ؟

لك تحياتى

رابط هذا التعليق

اسمع يا بن سينا كل الشهادات الدراسية ايلي عملتها في اكسفورد ,كمبردج,,السوربون,كويسة جدا علشان بس تاخد النقاط كاملة في طلب الهجرة لكن في كندا لا يعترفوا الا بشهادتهم من جامعات كندا اللهم الا بعض التخصصات في تكنولوجيا المعلومات و IT

لكن ده عايز لغة قوية وخبرةو شوية حظ.كل الاعمال والشهادات مطلوبة في كندا بس لازم تدرس علشان تشتغل في مجالك.و بعد ما تخلص انت وحظك..

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل

مساء الخير

حتى الآن وحسب ماهو موجود في موقع وزارة الهجرة والجنسية الكندية سوف تصدر نشرة باحتياجات السوق الكندي من العمالة المتخصصة من المهاجرين في شهر نوفمبر 2008 أما عن التقديم للهجرة فهو مفتوح ولكن بعد التعليمات الأخيرة لوزيرة الهجرة سيتم الإسراع في فحص وبحث الطلبات الجديدة المقدمة بعد 27/2/2008 وحسب احتياجات السوق الكندي التي لم تنشر حتى تاريخه وبالنسبة للوقت المستغرق من بدء فتح الملف حتى إصدار التأشيرة لن يتعدى سنتين نظراً لوجود دول تنافس كندا في استقبال المهاجرين وهي استراليا ونيوزيلند

Muhammad Zidan

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

الي اخي و حبيبي محمد زيدان و تورنتو و جهابذه الهجرة:

لما النظام الجديد دا هيبعتولي كمان سنتين, و انا معايا سنه خبرة, هيبقي معايا 3 سنين خبرة ساعه البروسيسنج و انا محتاج اربعه ضرورة لاني في عرض كل نقطه

و خايف استني سنه كمان احسن الرئيس المفدي و الزعيم الروحي لكندا ستيفن هاربر يمشي او يحصل انقلاب عليه او ثورة, و اهو ضل هاربر و لا ضل حيطه

هل ينفع لما يبعتولي اتلكع سنه علشان خبرة زياده؟ و لا اعمل ساعتها ايه علشان اخد درجات الخبرة اربع سنين؟

ارجو الرد للاهميه

كن على حذر

من الكريم إذا اهنته ، ومن العاقل إذا احرجته ، ومن اللئيم إذا اكرمته ، ومن الاحمق إذا مازحته ، ومن الفاجر إذا عاشرته ... وإنى ذقت الطيبات كلها فلم اجد اطيب من العافيه ، وذقت المرارات فلم اجد امر من الحاجه إلى الناس ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين ، اعلم ان الدهر يومان يوم لك ويوم عليك ، فإن كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبر فكلاهما سينحر ........

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

لما النظام الجديد دا هيبعتولي كمان سنتين, و انا معايا سنه خبرة, هيبقي معايا 3 سنين خبرة ساعه البروسيسنج و انا محتاج اربعه ضرورة لاني في عرض كل نقطه

و خايف استني سنه كمان احسن الرئيس المفدي و الزعيم الروحي لكندا ستيفن هاربر يمشي او يحصل انقلاب عليه او ثورة, و اهو ضل هاربر و لا ضل حيطه

هل ينفع لما يبعتولي اتلكع سنه علشان خبرة زياده؟ و لا اعمل ساعتها ايه علشان اخد درجات الخبرة اربع سنين؟

ارجو الرد للاهميه

مالهاش حل الا انك تجوز.او تعمل دورات في اي حاجة واقترح تكون في الكمبيوتر او تشوف اي شركة امن يدوك شهادة انك عملت دورة لمدة سنة عندهم كدة الاربع نقط في شرابك.الانقلابات و الثورات مش عند الناس دية.الولة هاربر و صبيانه ح يقعدوا المدة ايلى الدستور محددها و حيتوكل علشان يلحق يحجز مكان في طابور البار.هى دى كندا يا عبلة.

رابط هذا التعليق

ارجو الرد للاهميه

مالهاش حل الا انك تجوز.او تعمل دورات في اي حاجة واقترح تكون في الكمبيوتر او تشوف اي شركة امن يدوك شهادة انك عملت دورة لمدة سنة عندهم كدة الاربع نقط في شرابك.الانقلابات و الثورات مش عند الناس دية.الولة هاربر و صبيانه ح يقعدوا المدة ايلى الدستور محددها و حيتوكل علشان يلحق يحجز مكان في طابور البار.هى دى كندا يا عبلة.

خالي بالك حاول تكون منطقى بمعنى مثلاا انت اتخرجت سنة 2000

2000 الى 2001 الجيش من 2001 الي 2002 HUNTING JOB

تخلي السنة EL HUNTING JOB

الدورة في الامن او الكمبيوتر و بعدين الثلاثة سنوات ايلى جاهزيين عندك ALLREADY

و سمعني سلام صعبت عليا نفسي.

رابط هذا التعليق

[b

[/quاي دورات ماعدا بعض التخصصات في الكمبيوتر غير معترف بيها والخبرات كمان. شهادة بكارليوس الصيدلة بتاع سعاتك غير معترف بيها.

-----------------------------------------------------

طيب منا عارف ي عم تورنتو ان شهادة سعادتي مش معترف بيها ومعاهم حق

احنا نظام التعليم بتاعنا فاشل

وعارف ان قدامي امتحان معادلة الشهادة وامتحانين بخصوص الترخيص وامتحان قانون مزاولة المهنة دة غير الزمالة للبورد الكندي

عشان اقدر اشتغل في مجالي

بس دة صعب ومش مستحيل عشان كدة انا شايف ان الموضوع يحتاج المحاولة لانه مش مستحيل

وشكرا لنصيحتك على اي حال

ومش عايزك تكره البلد عندك وتيأس منها حاول واكيد هتوصل في النهاية لكل الي بتتمناه

وتقبل تحياتي

صيدلاني بيحلم بكندا

رابط هذا التعليق

ارجو الرد للاهميه

ازيك ياهشام الكندي انشاء الله

لو ممكن تجيب شهادة خبرة من الجيش وتضمها لخبرتك زي مافي ناس كتير بتعمل يعني انك اديت هناك مهام او وظائف معينة في مجالك

او تركز في ناحية اللغات اكتر مثلا بالنسبة للفرنساوي جمع نقط فيه اكتر

او جايز ربنا يفرجها وتتجوز يبني محدش عارف؟؟؟؟

صيدلاني بيحلم بكندا

رابط هذا التعليق

[b

-----------------------------------------------------

طيب منا عارف ي عم تورنتو ان شهادة سعادتي مش معترف بيها ومعاهم حق

احنا نظام التعليم بتاعنا فاشل

وعارف ان قدامي امتحان معادلة الشهادة وامتحانين بخصوص الترخيص وامتحان قانون مزاولة المهنة دة غير الزمالة للبورد الكندي

عشان اقدر اشتغل في مجالي

بس دة صعب ومش مستحيل عشان كدة انا شايف ان الموضوع يحتاج المحاولة لانه مش مستحيل

وشكرا لنصيحتك على اي حال

ومش عايزك تكره البلد عندك وتيأس منها حاول واكيد هتوصل في النهاية لكل الي بتتمناه

وتقبل تحياتي

صيدلاني بيحلم بكندا

IAM FAIGHTER DON~T WARRY

بس لو انت عملت التراخيص الازمة ح تعيش باشااااا..جارتي في السكن مجرية دكتور صيدلي ماعملتش اي تراخيص لمزاولة المهنة كل ايلي عملتة ترجمت شهادتها و بتشغل دلوقت في DRUG MART

ب 22 دولار /ساعة

رابط هذا التعليق

ازيك ياهشام الكندي انشاء الله

لو ممكن تجيب شهادة خبرة من الجيش وتضمها لخبرتك زي مافي ناس كتير بتعمل يعني انك اديت هناك مهام او وظائف معينة في مجالك

او تركز في ناحية اللغات اكتر مثلا بالنسبة للفرنساوي جمع نقط فيه اكتر

او جايز ربنا يفرجها وتتجوز يبني محدش عارف؟؟؟؟

صيدلاني بيحلم بكندا

في سلاحين بس في الجيش ممكن يدي شهادة خبرة الفنادق و النوادى و كلنا عارفين ده سلاح ايه والتاني الامن وده كله الحاقات.و الكلام ده اتقالى لما حاولت اجيب شهادة خبرة من القضاء العسكري حيث كنت اخدم في الجيش.

رابط هذا التعليق

حتى الآن وحسب ماهو موجود في موقع وزارة الهجرة والجنسية الكندية سوف تصدر نشرة باحتياجات السوق الكندي من العمالة المتخصصة من المهاجرين في شهر نوفمبر 2008 أما عن التقديم للهجرة فهو مفتوح ولكن بعد التعليمات الأخيرة لوزيرة الهجرة سيتم الإسراع في فحص وبحث الطلبات الجديدة المقدمة بعد 27/2/2008 وحسب احتياجات السوق الكندي التي لم تنشر حتى تاريخه وبالنسبة للوقت المستغرق من بدء فتح الملف حتى إصدار التأشيرة لن يتعدى سنتين نظراً لوجود دول تنافس كندا في استقبال المهاجرين وهي استراليا ونيوزيلند

Muhammad Zidan

استراليا بتقبل 40.000

مهاجر سنويا الرقم بيشمل اللجوء السياسي و الانساني

اعز صديقة لية عايشة في نيوزيلندا و عايزة تهاجر كندا علشان فرص العمل هناك قليلة و من الاخر ما فيش فلوس.

رابط هذا التعليق

ميرسي يا جماعه علي الردود

اخ تورنتو: طيب كورسات الكمبيوتر او الامن دي بتدي نقط ازاي؟

بتدخل في بند التعليم و لا ايه بالظبط, يا ريت توضح؟

طيب و الامن هقول كنت شغال ايه فيه؟

علي فكرة انا ما دخلتش الجيش

الاخ ماجد غنيم: اهلا بك و شكرا علي ردك

علي فكرة انا حلم حياتي اني ابقي صيدلي لكني فشلت في الثانويه العامه و دخلت ادبي

نفسي ادخل صيدله حاليا, هل فيه طريق في الجامعات الخاصه و لا لازم اعيد ثانويه عامه؟

اخوكم

هشام الكندي ان شاء الله

كن على حذر

من الكريم إذا اهنته ، ومن العاقل إذا احرجته ، ومن اللئيم إذا اكرمته ، ومن الاحمق إذا مازحته ، ومن الفاجر إذا عاشرته ... وإنى ذقت الطيبات كلها فلم اجد اطيب من العافيه ، وذقت المرارات فلم اجد امر من الحاجه إلى الناس ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين ، اعلم ان الدهر يومان يوم لك ويوم عليك ، فإن كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبر فكلاهما سينحر ........

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...