اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استقدام الزوجه الي السعوديه

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا سعيدة للغاية لانى انضميت مؤخرا لهذا المنتدى الرائع والذى يبين التآلف والتعاون الجميل بين المصريين والمناقشة الهادفة الفعالة

كنت عاوزة بس أسأل سؤال للمقيمين فى السعودية هى اجازة عيد الاضحى اللى حتبدأ من أول ذو الحجة ولمدة أسبوعين تقريبا حتكون المصالح فى السعودية شغالة يعنى مثلا مكاتب الاستقدام شغالة ( وزارة الداخلية ، الخارجية) يعنى ممكن جوزى لو عرف يعمل اجراءات الاستقدام يعملها فى الاجازة دى وانهى وقت أفضل قبل الحج ولا بعده يعنى الفترة الاولى أول الاسبوع الاول من ذو الحجة ولا بعد الحج لغاية 5 ديسمبر

كمان فيه سؤال هو فيه معقبين للمعاملات اللى زى الاستقدام فى كل مؤسسة أو مكان حكومى يعنى ممكن تتعمل الاجراءات مثل استقدام الزوجة أو عمل زيارة ليها عن طريق المعقبين دول ولا لازم يبقى بنفسه يعنى جوزى فى الاحساء ويعمل فى جامعة لازم يروح بنفسه للدمام ولو مفيش اجازة ممكن يدى لمعقب فعلا للمعاملات دى .

وشكرا لكم جزيلا

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اهلا بيكى يا مدام/loyal معانا فى محاورات المصريين

بصى هو النهاردة اخر يوم فى الهيئات الحكومية من بكرة 2 ذو الحجه خلاص اجازة لبعد العيد يعنى خلاص مفيش تقديم لاى حاجة اما بمناسبة لموضوع المعقب فبصراحه انا مش متاكد ينفع معقب و لا لاء ياريت حد من الاخوة هنا يفيدك الى اعرفة ان مكاتب الاستقدام فى جده و الرياض و الدمام فبتوع المنطقة الغربية بيجوا جده عندنا و المنطقة الوسطى و ما حولها بيروحو الرياض و المنطقة الشرقية بيروحوا الدمام

و ربنا يوفقكو ان شاء الله :roseop:

[

رابط هذا التعليق

اهلا بيكى يا مدام/loyal معانا فى محاورات المصريين

بصى هو النهاردة اخر يوم فى الهيئات الحكومية من بكرة 2 ذو الحجه خلاص اجازة لبعد العيد يعنى خلاص مفيش تقديم لاى حاجة اما بمناسبة لموضوع المعقب فبصراحه انا مش متاكد ينفع معقب و لا لاء ياريت حد من الاخوة هنا يفيدك الى اعرفة ان مكاتب الاستقدام فى جده و الرياض و الدمام فبتوع المنطقة الغربية بيجوا جده عندنا و المنطقة الوسطى و ما حولها بيروحو الرياض و المنطقة الشرقية بيروحوا الدمام

و ربنا يوفقكو ان شاء الله :roseop:

متشكرة لحضرتك جدا على الاجابة أصل جوزى كان مش عنده اجازة فى الوقت السابق وبكده حيبقى مش حينفع دولوقتى زى ما قولت ، ولكن يا ريت فعلا موضوع المعقب ده وأخوانا هنا يا ريت يفيدونا اذا كان صحيح يبقى فيه أمل ان الحاجة تخلص من غير يوم اجازة وربنا يسهل

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

استحلفك بالله يا اخي الرد عليه هل سيتم فتح الاستقدم دون التقيد بالمهنه

واذا كان زوجي المهنه عامل لكنه حاصل علي بكالريوس تجاره هل يستطيع تغير المهنه

ارجوووووووووووووووووك الرد الموضوع ده هام بالنسبه لي

رابط هذا التعليق

استحلفك بالله يا اخي الرد عليه هل سيتم فتح الاستقدم دون التقيد بالمهنه

واذا كان زوجي المهنه عامل لكنه حاصل علي بكالريوس تجاره هل يستطيع تغير المهنه

ارجوووووووووووووووووك الرد الموضوع ده هام بالنسبه لي

أيوه ممكن إن شاء الله

لكن لازم شركته تساعده

عشان يعطوه خطاب تعريف لتغيير مهنته بالسفاره في جواز السفر.. وده خطاب عادي مش محتاج حتى غرفه تجارية

وكمان يعطوه خطاب نقل كفاله - كده وكده - على اي شركة اخرى لان تغيير المهنة مرتبط بنقل الكفالة

العبء الأخير يقع على العثور على مُعقب ملحلح ويقدر يخلص ده ... والفيزيتا بتبقى في حدود 3 الاف ريال

وربنا يوفق الجميع

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بالنسبة لفتح الأستقدام لجميع المهن فهي مجرد أشاعات تتناثر هنا وهناك ..

لما يفتحوها الأول لطالبي الزيارة يبقى كتر خيرهم

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

يا جماعة لدى سؤال دولوقتى زوجى بيحاول يعملى الاستقدام وان شاء الله مفيش مشكلة فى مهنته بس لو كنت حامل فى الشهر الأول دولوقتى ووصلتلى الورقة الصفرا هل لازم اعمل كل الاجراءات والتحاليل فورا بعد وصول الورقة الصفرا لي ولا فيه مدة محددة ممكن أثناءها اعمل فيها الاجراءات دى وانا اعرف ان لازم اكون محضرة نفسى للسفر فى خلال 3 شهور بس بعد ما اخد التاشيرة على الباسبور يعنى انا لما توصلى الورقة الصفرا واروح اخلص الاجراءات فى اد ايه يعنى هل فيه مدة صلاحية لتقديم الورقة الصفرا للقنصلية ولا مفتوحة يعنى لازم اقدم الورقة الصفرا فى خلال اد ايه وبعد ما اخلص الاجراءات والتحاليل وكده واستنى التأشيرة لما القنصلية تديهالى استعد للسفر فى غضون 3 شهور ولا ايه

ممكن الافادة وتساعدونى فى الموضوع ده

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ياجماعه كنت عايز أسأل بس هل ممكن أستقدام زوجتي وأنا مؤهلي دبلوم صنايع و مهنتي في الأقامه( فني ميكانيكي أنتاج) ولا مش ممكن الموضوع ده :rolleyes: ولحضارتكم جزيل الشكر

الحمد لله الذي أعطانا من نعمه

رابط هذا التعليق

انا حبيت هنا انقل تجربة يمكن تضيف شيئ ليس اكثر انا اليوم كنت مع صديق ليا هندي روحت معاه عشان الاستقادام المهم هو كان فيه استعباط من شكته انه مهندس ولانه لايعلم العربية فمكنش واخد باله ان مهنته فني ماكينات زراعيه

المهم ف الشركة عدلوا له الهنة الى مهندس بعد اعتماد كافة شهاداته لما ذهبنا اليوم لمكتب الاستقدام لقيت الراجل ف الاستقبال بينبه اي حد عامل او راعي او ميكانيكي او اي مهنه مش مؤهل عالى المهنة لا يسمح له بالاستقدام او الزيارة

ده اللي حصل ادامي هنا ف استقدا الرياض وزميلي عشان كان معدل مهنة طلب منه رخصة العمل من مكتب العمل راح شركته ادوله كارت مخضركده فيه بيانات حاجه زي كعب العمل بتاع مصر وروحت معاه تاني بعد صلاة الظهر اداه لنفس الموظف وخد الورقة الصفراء واموره مشيت عادي خالص

هذه تحجربة رايتها حبيت انقلها يمكن تفيد حد

رابط هذا التعليق

ياريت يا جماعه العنده فكره عن موضوع الأستقدام يفيدني أنامعايا دبلوم صنايع والمهنه (فني ميكانيكي أنتاج) هل ممكن أعمل أستقدام؟

تم تعديل بواسطة حماده عبده

الحمد لله الذي أعطانا من نعمه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 22
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قبل سفري الى السعوديه عملت توكيل عام لأخي وعندما حاولت اعمل استقدام طلبوا منى شهادة المؤهل موثقة من القنصليه السعودية بمصر مع العلم اني وثقتها من مكتب التصديقات في مصر فقط قبل ان اسافر المهم ارسلت اخي ليصدقها من القنصليه السعوديه فرفضوا فهل هناك طريقه لتوثيقها من القنصليه السعودية وجزاكم الله خيرا
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  الاستفسار بخصوص هل توجد محافظ فضه في البنوك السعوديه بنفس طريقة محفظة الذهب اللي بمصرف الراجحي مثلا بحيث يمكن شراء الفضه وحفظها في محفظة حسابك ،، وهل يوجد طريقه افضل للاستثمار في الفضه غير هذه الطريقه  ولكم جزيل الشكر
    • 1
      السلام عليكم انا زوجي مهندس ميكانيكا لحام و كنا في السعوديه سوا بولادنا و حصلت مشكله مع المكتب من تأخير رواتب لتعطيل مصالح و اترفعت قضايا كتير عشان ناخد مستحقاتنا و نزلنا مصر كلنا و بنتمني نرجع تاني  هل السعوديه الشغل فتح فيها و لا لسه و ممكن نلاقي فرصه عمل بتخصصه دا مع انه خبره 13 سنه مع العلم احنا بعتنا السي في لمعظم مكاتب سفريات في مصر و متوفرتش فرصه لحد الان و بقالنا 3 سنين بنعافر و مش لاقين
    • 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 11
      لو سمحتو يا جماعه بالنسبه لمغترب لو عاوز يحوش راتبه ذهب في السعوديه في الرياض تحديدا يشتري سبايك ولا يشتري جنيهات ذهب وعيار كم  وكيف احسب سعر الذهب لانه دايما مختلف في المحلات عن السعر المعلن علي النت  علما باني سألت  واتقالي ان افضل مكان تشتري منه هو سوق الذهب اللي في البطحا  هل حد عنده خبره في هذا الموضوع يفيدني جزاه الله خير لاني لو ماحطتش الراتب في الموضوع ده النهارده الشيطان هياخدني من ايدي علي جرير ويحطهالي في ايفون والكترونيات والعياذ بالله
  • أضف...