اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استقدام الزوجه الي السعوديه

Recommended Posts

أخواني في المنتدي عندي استفسار و أرجو سرعة الرد

أولا هل يمكن تحويل تأشيرة الزياره الي اقامه بالسعوديه

ثانيا : هل يمكن استقدام الزوجه اذا كانت حامله للأجسام المضاده سي - مع العلم أنها خاليه من الفيروس-

و هل بيتكتب في جواز السفر انها ايجابي سي أو غير مسموح لها بالعمل

و السلام عليكم

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عزيزتى ..

اولا ( مهنه الزوج ) هى الأهم طالما ً ان تحليل الفيروس سليم والحمد لله

يتم تقديم شهادة من معامل وزارة الصحة بها تحليل الفيروس سى وعليه يتم استخراج تأشيرة الاستقدام

وبدونها لا يمكن استخراج التأشيرة

لا يكتب فى الجواز ايجابى او سلبى لأن الانسان معرض للاصابة بالفيروس فى اى وقت وأيضا ً الشهادة الصحية مدتها فقط شهرين ولا يتم استخراج بدل فاقد لا او بدل تالف او تجديدها بالتالى هذة مسألة نصيب

هذا على ما اعتقد

لكن موضوع الزيارة لا استطيع افتاءك فيه

لأنى كنت سمعت انهم من 3 سنين ناس حولوا الزيارة الى استقدام لكن أعتقد الآن لا يحدث ذلك

شكرا

أخوكى

تامر السيد

أستغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم وأتوب اليه

رابط هذا التعليق

شكرا لك يا أخ تامر

و مهنة الزوج تسمح بالاستقدام و أنا فرصتي في العمل هناك متوفره و الزوج حاليا هناك و أنا في مصر هل لو عمل لي استقدام ممكن أشتغل هناك و تعدي

رابط هذا التعليق

بس طالما حضرتك حللتى فيروس وكويس يبقى حاولى بسرعة تخلصوا ورق الاستقدام وخدى التأشيرة وممكن ماتسافريش علطول زى ما انت عايزة عادى بس اخلصى من الروتين واستلمى التأشيرة

بعد كدة ممكن تتجدد لكن علشان تستلميها وتخلصى لأنها بتاخد وقت

رابط هذا التعليق

ايجابى سى يعنى عندها مضادات للفيروس فللأسف مينفعش تستخرج تأشيرة استقدام ولا زيارة

لكن فقط يمكنها الذهاب عمرة هذا على ما اعتقد

تم تعديل بواسطة vipwithyou

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخت الكريمه بارك الله فيك

لو نتيجه التحليل ايجابيه بصرف النظر عن الاجسام المضاده فالسفاره للاسف مش هتعطيكى التاشيره

لا يوجد تحويل زياره الى اقامه و خصوصا بعد التضييق الشديد على تلك المعاملات .

افضل شئ فى ظروفك انت و زوجك ان يعمل لكى زياره و تقيمى معه و يتم التجديد كل فتره حتى تنزلى الاجازه السنويه و من ثم يتم عمل زياره اخرى و هكذا.

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

اعرف حد خلص موضوع الفيرس في مصر بالفلوس 5000 جنيه تقريبا لكن دا كان من كام سنه

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

دلوقتى صعب يا اخ لخبطة

وبعدين هى بتقول انها سليمة يبقى تخلص اجراءات الاستقدام وخلاص احسن

رابط هذا التعليق

[color="#FF00FF"]كرا للأخوه الأعضاء علي الردود

لكن أنا سمعت ان الاستقدام ممكن في حالة ايجابي سي بس بياخدوا تعهد بعدم العمل

مش متأكده من صحة الكلام دهو هل ممكن أذهب عمره و أحولها هناك الي استقدام أو تعاقد؟

رابط هذا التعليق

أخواني في المنتدي عندي استفسار و أرجو سرعة الرد

أولا هل يمكن تحويل تأشيرة الزياره الي اقامه بالسعوديه

ثانيا : هل يمكن استقدام الزوجه اذا كانت حامله للأجسام المضاده سي - مع العلم أنها خاليه من الفيروس-

و هل بيتكتب في جواز السفر انها ايجابي سي أو غير مسموح لها بالعمل

و السلام عليكم

يا عزيزتى فى كشف بيكلف حوالى 400 حـ بيبين اذا فى فيروس ام لا

لكن التحليل بيكون لقياس وجود مضادات فيروس فى الدم واذا كان ايجابى بيكون معنى كدة ان فى فيروس سى

او بالكشف التانى دة بيبين كويس اذا فى فيروس ولا لا بنسبة كام

موضوع العمرة تتحول لإستقدام او الزيارة لإستقدام آسف انى أقولك انه مستحيل

لكن انا مش فاهم حضرتك ازاى بتقولى ايجابة ومعندكيش الفيروس ؟؟؟

ياريت تقولى عملى تحاليل ايه واحاول اساعدك بسؤال دكاترة

وشكرا

أخوكى

تامر السيد

رابط هذا التعليق

الأخ تامر شكرا لك

و أحب أوضح لحضرتك أكتر

فيه تحليل ب 400 ج اسمه بي سي آر بيكشف عن الفيروس نفسه و ده عندي سلبي

و فيه تحليل اسمه اليزا بيكشف عن الأجسام المضاده و ده عندي ايجابي و للأسف هو ده اللي بيستخدموه في الكشف الطبي للسفر

لأني فعلا محتاجه حل سريع

و جزاكم الله خيرا

تم تعديل بواسطة safa
رابط هذا التعليق

التأشيرة لا تمنح لحاملي فيروس سي أو لحاملي الأجسام المضادة

موضوع تحويل التأشيرة إلي أقامة صعب جدا وإلا مكنش حد غلب

تحياتي

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

ارجوا يا مدام صفاء الغاء ايملك من الحوار او حد من المشرفين يشيلة علشان ما يحصلش اى مضايقات ليها

وانا هأحاول أسألها وأبعتلها هنا وعلى الميل كمان ان شاء الله

بس ارجوا سرعة الغاء الايميل من مشاركتها

وشكرا

رابط هذا التعليق

i just have a question

why don't you ask your huspand if he is in saudi arabia

anyway in your case only visit visa is allowed and cannot be changed tp permenant visa but can be extend one month or three month with sr 100 for each month

رابط هذا التعليق

شكرا للأخ تامر

و شكرا لك الأخ osaimi و بالنسبه لسؤالك ان الزوج يسأل طالما موجود هناك

هو فعلا هناك بس لسه مسافر من فتره قريبه و لا يعرف شيئا عن التصرف في مثل هذه المواضيع كما أنه صدم بأوضاع المصريين في الغربه و أن الغالبيه منهم علي مبدأ " نفسي و من بعدها الطوفان"

و كل واحد بيحاول يدوس علي أخيه ليرتفع قليلا

من الآخر مفيش عنده ثقه في حد هناك يستشيره

رابط هذا التعليق

لالالالالالالالالالالالالالالا

الكل هناك اخوه يا عزيزتى

دة انطباع اخده من الشغل بس ودى حاجة عادية لكن الحياة العامة الناس كلها محترمين وكويسين مع بعض او جزء كبيرة منهم

المشكلة دلوقتى فى مضادات الفيروس

خليه يعمل لك اجراءات الاستقدام فى السعودية وبعدين يبعتلك الوكاله وروحى اعملى الجواز واعملى تحليل الفيروس وهناك هتعرفى ايه المتاح لك يمكن ربنا يسهل ويكون هناك تحليل الفيروس نفسة انا الحقيقة ماعرفش بيعملوه للى عندهم مضادات ولا لا

وياريت حتى يوافقوا بشرط انك ما تعمليش فى السعودية ودى محلوله اذا حبيتى تشتغلى ممكن تعملى فى التدريس الخاص ودة محدش هيعرفه هناك

دة رأيي حاولوا تدخلوا الجربة وبسرعة ودون تردد ولا سؤال كتير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 22
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قبل سفري الى السعوديه عملت توكيل عام لأخي وعندما حاولت اعمل استقدام طلبوا منى شهادة المؤهل موثقة من القنصليه السعودية بمصر مع العلم اني وثقتها من مكتب التصديقات في مصر فقط قبل ان اسافر المهم ارسلت اخي ليصدقها من القنصليه السعوديه فرفضوا فهل هناك طريقه لتوثيقها من القنصليه السعودية وجزاكم الله خيرا
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  الاستفسار بخصوص هل توجد محافظ فضه في البنوك السعوديه بنفس طريقة محفظة الذهب اللي بمصرف الراجحي مثلا بحيث يمكن شراء الفضه وحفظها في محفظة حسابك ،، وهل يوجد طريقه افضل للاستثمار في الفضه غير هذه الطريقه  ولكم جزيل الشكر
    • 1
      السلام عليكم انا زوجي مهندس ميكانيكا لحام و كنا في السعوديه سوا بولادنا و حصلت مشكله مع المكتب من تأخير رواتب لتعطيل مصالح و اترفعت قضايا كتير عشان ناخد مستحقاتنا و نزلنا مصر كلنا و بنتمني نرجع تاني  هل السعوديه الشغل فتح فيها و لا لسه و ممكن نلاقي فرصه عمل بتخصصه دا مع انه خبره 13 سنه مع العلم احنا بعتنا السي في لمعظم مكاتب سفريات في مصر و متوفرتش فرصه لحد الان و بقالنا 3 سنين بنعافر و مش لاقين
    • 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 11
      لو سمحتو يا جماعه بالنسبه لمغترب لو عاوز يحوش راتبه ذهب في السعوديه في الرياض تحديدا يشتري سبايك ولا يشتري جنيهات ذهب وعيار كم  وكيف احسب سعر الذهب لانه دايما مختلف في المحلات عن السعر المعلن علي النت  علما باني سألت  واتقالي ان افضل مكان تشتري منه هو سوق الذهب اللي في البطحا  هل حد عنده خبره في هذا الموضوع يفيدني جزاه الله خير لاني لو ماحطتش الراتب في الموضوع ده النهارده الشيطان هياخدني من ايدي علي جرير ويحطهالي في ايفون والكترونيات والعياذ بالله
  • أضف...