اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الإِنتماء

Recommended Posts

بعد اذن كل الناس اللى بتتكلم عن الانتماء انسوا

كلام بس لكن فعل لا اولهم الناس اللى بتتكلم وبتغنى على موضوع الانتماء الانتماء فعل مش كلام

مفيش تطبيق مجرد فقاعات تخرج وكلام حماسى مثل خطب كير من منافقى مصر

عملتوا اية علشان تقولو انتماء كل واحد لنفسة مش عايز اقول اكتر من كدة لانى لو اتكلمت

مش حيكفى الالف الصفح لاحكى عن الغوغائية وكلام ساذج احنا تعبنا من كتر الكلام بدون فعل

رابط هذا التعليق

• الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انت رأيك كدة انت حر

لكن ما تحكمش على غيرك

وانت بتقول كل واحد بيعمل لنفسه

طيب ما تعمل لنفسك انت كمان ولو كل واحد عمل لنفسه هنبقى مرتاحين كلنا ومحدش يشتكى

لكن لما بلدنا تقول عايزه ولادى يبقى سافل ومنحط ومش متربى اللى يقولها مش جايلك اديلك روحى ودمى

طيب انت خايف من الطرد من منتدى طيب ليه متخافش من الطرد من رحمة ربنا بانك تحس بالرضا والحمد

ربنا يهدينا جميعاً .. قولوا آمين

احسن احنا واضح انه خلاص بدأ وباء عدم الانتماء ينتشر للأسف

ولا حول ولا قوة الا بالله

أستغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم وأتوب اليه

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا: ارجو عدم الشخصنه و اتخاذ مواقف شخصيه من كل من وضع رد لان معظمكم من صفوة المجتمع و من المثقفين, كذلك فكل من وضع رد فهو يعبر عن جماعه من الناس و ليس رايه هو.

حتي اذا كان هو الوحيد في العالم صاحب هذا الراي فارجو احترامه و معاملته بادميه و احترام اسس الديمقراطيه و حقوق الانسان, فبدلا من اتهام الحكومه بالديكتاتوريه و التعذيب نمارس نحن ابشع صور الديكتاتوريه بالتعرض لشخصيه عضو ما و تعذيبه نفسيا و كلاميا و تسطيح افكاره و قد وصل الامر ببعض الاعضاء الي اتهام البعض بالجهل الديني و قد يصل الامر الي التكفير

ثانيا: الموضوع انحرف تماما عن هدفه و عن رغبه كاتبه في توضيح الاسباب و النتائج و كيفيه حله

ثالثا: اخبرتكم قبل ذلك عن دراستي بشان فكرة و فلسفه الوطن و المواطن و قد انتهيت من معظمها و سوف اقوم بعمل موضوع مستقل بشان هذه الدراسه

بالنسبه لحورس:

ارجو ان تعرف ان حورس كان اله, بجد ارجو تغيير اسمك لان عيب اوي تسمي نفسك حورس او اي اسم ادعي الالوهيه حاشا لله

بعدين ما تتبسطش اوي ان اصلنا قصدي اصلكم فراعنه, عارف الفراعنه عملوا ايه

ملك مصر اخذ السيده سارة من سيدنا ابراهيم و حاول اغتصابها و كان فرعون

الفراعنه سجنوا سيدنا يوسف ظلما

الفرعون الاكبر ادعي الالوهيه و هجر و حط خط تحت كلمه هجر سيدنا موسي و اهله من بني اسرائيل من مصر و اهو كان فرعون

و القران قال ان فرعون و هامان و جنودهما كانوا قوما كافرين و لم يقل فرعون بس

و بدل ما تعلنها علنا انك منبهر بعلمهم القائم علي تعدد الالهه و الكفر اولي انك تنبهر بعلوم العرب في عصر المسلمين في الدوله الامويه و العباسيه و الاندلس

بدل ما تنبهر بحضاره كافرة ملحده انبهر بحاجه تانيه و فيه في ماضيك حضارة احسن 1000000 مرة

"لذلك خطر انك تطلع او تروح وتيجي "

اصدر قرار بمنعي من السفر احسن

ديكتاتوريه صرف اقولك ايه بس ماهو الفرعون عليه لعنه الله سخر الشعب علشان يبني له تربه قصدي هرم يتدفن فيها و مات في مساله بناء الهرم نحو 100.000 مواطن مصري

فرعون و هامان و جنودهما كانوا فعلا قوما كافرين

"وبقولك الاختلاف ف الاراء الخاطئه يفسد القضيه كلها كمان "

يعني بتحكم مقدما علي رايي بالخطأ و بتفسد القضيه كمان!

انا مش بقول ان رايي صح, كل الكلام في هذا الموضوع نسبي و ما ينطبق علي شخص ما لا ينطبق بالضروره علي الاخر

زي الاكل و احد بيحب الكشري و واحد تاني مش بيحبه يبقي التاني غلط و افسد القضيه علشان مش مقتنع بفكرة الكشري!

اذا كنت سترد بشكل شخصي و بتعرض لحياتي الخاصه فارجو عدم الرد و اذا كنت سترد علي ما اوردته من حقائق بحقائق و ادله فاهلا بالراي الاخر و اهلا بك كانسان واعي و مثقف و محترم

الاخ العزيز سكوربيون: كلامك عقلاني و اعذرني علي الردود الشخصيه بيني و بين حورس لانه اتخذ الموضوع شخصيا اوي و معاديني جدا و دا واضح لكل من تتبع المواضيع و الردود

اشكرك لاحترام شخصي مرة و اشكرك لعدم احترام فكرتي اكثر من مرة

الاخ ميزو: الانتماء فعلا مش كلام, في العراق قالوا بوش الارعن و بوش الصغير و كلهم ضربوا صدام بالجزم او ما دخل جندي الاحتلال الامريكي و الغريب انهم حطوا علم امريكا علي وش تمثال صدام!!!!!

كان فين الكلام؟

و لا هوا نظام عبد الناصر اللي كان ظاهرة صوتيه بامتياز

قال تحقيق حياه ديمقراطيه قام لغا بقايا الديمقراطيه اللي كانت موجوده ايام الملك و الاحتلال الانجليزي و كرس ثقافه الاستبداد و التعذيب (ثقافه الفراعنه)

قال تحقيق عداله اجتماعيه قد يكون بالفعل حققها حيث قام بتجويع جماعي للشعب بعد التاميم و عدم زياده الاجور

بناء جيش سليم و اهو اتضح في نكسه 67 بتاعه الست ساعات و قتله للمسلمين في اليمن

دا بقا عبد الناصر اللي معظم الناس بتقول انه قومي و وطني لحد النهارده تخيلوا بقيه الناس عامله ازاي؟

اكيد فيهم الكويس و الكويس جدا و فيهم برضه عبد الناصر

اخيرا: بالنسبه للكورسات فالنت بطئ جدا كما تعلمون و سوف اقوم بالرفع في اقرب فرصه

موضوع فلسفه الوطن و المواطن سانشره قريبا جدا خلال 3 او 4 ايام ان لم يكن اقل باذن الله تعالي

اخوكم

هشام الكندي ان شاء الله

كن على حذر

من الكريم إذا اهنته ، ومن العاقل إذا احرجته ، ومن اللئيم إذا اكرمته ، ومن الاحمق إذا مازحته ، ومن الفاجر إذا عاشرته ... وإنى ذقت الطيبات كلها فلم اجد اطيب من العافيه ، وذقت المرارات فلم اجد امر من الحاجه إلى الناس ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين ، اعلم ان الدهر يومان يوم لك ويوم عليك ، فإن كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبر فكلاهما سينحر ........

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

عارف الفراعنه عملوا ايه

الفرعون الاكبر ادعي الالوهيه و هجر و حط خط تحت كلمه هجر سيدنا موسي و اهله من بني اسرائيل من مصر و اهو كان فرعون

و بدل ما تعلنها علنا انك منبهر بعلمهم القائم علي تعدد الالهه و الكفر اولي انك تنبهر بعلوم العرب في عصر المسلمين في الدوله الامويه و العباسيه و الاندلس

بدل ما تنبهر بحضاره كافرة ملحده انبهر بحاجه تانيه و فيه في ماضيك حضارة احسن 1000000 مرة

في الحتة دية يا هشام انت تمام و فله شمعة منوره على راي عمرو اديب

و كمان مش فرعون بس اللي كان كافر و من اعلام جهنم

ده قومة كمان ( ما استثناء القليل الذي امن زي السحرة )

و اخبرنا القران ان فرعون يقدم قومة فاوردهم النار و بئس الورد المورود

كما ان الفراعنة ضربوا رقما قياسيا في حصول ثلاثة منهم على اعلى وسام لدخول النار

فرعون الملك الظالم .............. و ما زالت مصر ترزء بظالم تلو الاخر

قارون الغني ذو الثروة الفاحشة

هامان او وزير الداخلية

و كأن التاريخ يعيد نفسه و

نفس الحكام و نفس الشعب

ارفع الكتب يا عم هشام اللي عمال تقول عليها ديه خلينا نتلهى شوية في الكلام عليها بدل ما الناس عمالة تخبط في بعضها

و هدي شويه من اسلوبك و من لهحتك في الكلام علشان وتيره الحديث تقل

كذلك هذه نصيحتي الى عمرو و ميزو و لؤلؤه

يا رب بس تسمعوا الكلام

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

كلام بس لكن فعل لا اولهم الناس اللى بتتكلم وبتغنى على موضوع الانتماء الانتماء فعل مش كلام

مفيش تطبيق مجرد فقاعات تخرج وكلام حماسى مثل خطب كير من منافقى مصر

عملتوا اية علشان تقولو انتماء كل واحد لنفسة مش عايز اقول اكتر من كدة لانى لو اتكلمت

مش حيكفى الالف الصفح لاحكى عن الغوغائية وكلام ساذج احنا تعبنا من كتر الكلام بدون فعل

كفاية علشان ممكن انطرد

المفروض ان كل شص يسأل نفسه "عملت ايه" قبل مايسأل غيره.

لكن حقولك ده في ناس كتير بتعمل وبتساعد وتضحي وحتلاقيهم جانبك بس أنتا مش واخد بالك.

أبسط مثل, أنا كنت بتفرج علي برنامج عن التعزيب في مصر اسمه "وراء الشمس" http://www.youtube.com/watch?v=UoqXxICULos...feature=related

وحتشوف شخصيات و منظمات كتير بتعمل لأصلح و تحسين الحياه في مصر. من محامين الي منظمات حقوق الأنسان وغيره.

وانا أعرف منظمات وناس كتير جدآ بتقضي كل وقتهم لمساعده الفقراء والمحتاجين......ألافات.

وبصراحه أنا بشوفهم وأستغرب لأني أنا زيك مش مصدق أزاي في ناس بتفكر بغيرهم قبل ميفكرو في نفسهم................ناس غريبه جدآ!

رابط هذا التعليق

عارف الفراعنه عملوا ايه

في الحتة دية يا هشام انت تمام و فله شمعة منوره على راي عمرو اديب

و كمان مش فرعون بس اللي كان كافر و من اعلام جهنم

ده قومة كمان ( ما استثناء القليل الذي امن زي السحرة )

و اخبرنا القران ان فرعون يقدم قومة فاوردهم النار و بئس الورد المورود

كما ان الفراعنة ضربوا رقما قياسيا في حصول ثلاثة منهم على اعلى وسام لدخول النار

فرعون الملك الظالم .............. و ما زالت مصر ترزء بظالم تلو الاخر

قارون الغني ذو الثروة الفاحشة

هامان او وزير الداخلية

و كأن التاريخ يعيد نفسه و

نفس الحكام و نفس الشعب

ارفع الكتب يا عم هشام اللي عمال تقول عليها ديه خلينا نتلهى شوية في الكلام عليها بدل ما الناس عمالة تخبط في بعضها

و هدي شويه من اسلوبك و من لهحتك في الكلام علشان وتيره الحديث تقل

كذلك هذه نصيحتي الى عمرو و ميزو و لؤلؤه

يا رب بس تسمعوا الكلام

في حد شاف الفلم ده

http://www.youtube.com/watch?v=BNf-P_5u_Hw...feature=related

رأيكم أيه؟ :roseop:

رابط هذا التعليق

بالنسبه لحورس:

ارجو ان تعرف ان حورس كان اله, بجد ارجو تغيير اسمك لان عيب اوي تسمي نفسك حورس او هبل او ذات انواط او اي اسم ادعي الالوهيه حاشا لله

بعدين ما تتبسطش اوي ان اصلنا قصدي اصلكم فراعنه, عارف الفراعنه عملوا ايه

"لذلك خطر انك تطلع او تروح وتيجي "

اصدر قرار بمنعي من السفر احسن

ديكتاتوريه صرف اقولك ايه بس ماهو الفرعون عليه لعنه الله سخر الشعب علشان يبني له تربه قصدي هرم يتدفن فيها و مات في مساله بناء الهرم نحو 100.000 مواطن مصري

فرعون و هامان و جنودهما كانوا فعلا قوما كافرين

"وبقولك الاختلاف ف الاراء الخاطئه يفسد القضيه كلها كمان "

يعني بتحكم مقدما علي رايي بالخطأ و بتفسد القضيه كمان!

انا مش بقول ان رايي صح, كل الكلام في هذا الموضوع نسبي و ما ينطبق علي شخص ما لا ينطبق بالضروره علي الاخر

زي الاكل و احد بيحب الكشري و واحد تاني مش بيحبه يبقي التاني غلط و افسد القضيه علشان مش مقتنع بفكرة الكشري!

اذا كنت سترد بشكل شخصي و بتعرض لحياتي الخاصه فارجو عدم الرد و اذا كنت سترد علي ما اوردته من حقائق بحقائق و ادله فاهلا بالراي الاخر و اهلا بك كانسان واعي و مثقف و محترم

اخوكم

هشام الكندي ان شاء الله

مش هقولك كلامك غلط ومش حكلمك ع الاهانات من تحت لتحت وسط الكلام :roseop: حقولك بس ربنا يسامحك وبرده حسبي الله ونعم الوكيل ف كل كلمه من تحت لتحت وجهتها

بس هجيبلك مثال بسيط علشان انت بتحاول تدور ع نقاط الضعف والقوه اللى تتكلم منها وانا همشي معاك واحده واحده

اتركني اقول المثال ده اولا بعدين ارد عليك

الفاروق سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه

اسمه كاملا عمر بن الخطاب أبن نفيل أبن عبد العزه أبن كعب أبن لوئ أبن فهر

ولد بعد عام الفيل ب 13 سنه و بعث النبى و عمر بن الخطاب فى السابعه و العشرين من عمره و أسلم سنه 6 من البعثه و تولى خلافه المسلمين

أبوه هو الخطاب و لم يكن ذو شهره ولا من أصًحاب الرياسه فى قريش بل كان فظ و غليظ

ياترى بعد اسلام سيدنا عمر قال لا ابويا وجدى كفار .....! لا انا اسمي عمر وبس؟ طبعا انا مجبتش المثال ده عشان اقول انا مثل سيدنا عمر اتمنى ولو اكون 1/10 تدينه حتى ....

فى يوم اتاه شاب وقال له اكنت ممن يصنع الاصنام ويتعبدها؟ فقال يابني كان عندنا عقل لكن ماكان عندنا هدايه...

اختيارى لحورس كان عدة اسباب

يٌرمز له فى اللغة الهيروغليفيه بالصقر وهو المسؤوول عن حماية ممتلكات الموتي يعنى العين الحارسه لمقتنايتهم الى ان يتم البعث كما كانوا يعتقدون

ذكرا في أحد الاساطير شهرة في مصر القديمة وكان يعتبر رمز الخير والعدل

لم اقل انه مثلى الاعلى او انى اتبعه الا تعلم الرموز؟؟؟ مطلعتش ليه ع دورة الالعاب الاوليمبيه لما كان حورس ماسك كوره قولت ايه العالم دول كفره كلهم

انما دخولك فى المنطقه الدينيه لاثبات وجهة نظرك اقدر اقولك ان كلامك صحيح ان كنت بتبع دينهم

علمهم فى التحنيط والهندسه والطب اعتقد الى الان لغز محير واكاديميات عالميه الى الان تقوم بدراستها فى محاوله لفك هذه الالغاز

أليس ذلك سبب كافى ان نعجب بعلمهم وثقافتهم بعيدا عن النزعه الدينيه؟؟؟

ع كدى بقى كل عالم فى العصر الحديث وضع دراسه ولم يكن عنده ديانه يبقى نقول لا ده كافر لالالالا مش ندرسله لانه من اتباع هبل

قضيتك خسرانه يا هشام ياكندى حورت الموضوع وتيجي فى الاخر تقول لا يا اخونا الشخصنه ومش الشخصنه

اتاريك قاعد تفكر من امبارح عاوز ترد عليا وتحطنى فى زاويه مقدرش اطلع منها

حبيبي انا صريح وصراحتى بعض الوقت قاتله واقولك برده اللى ملوش قديم ملوش جديد طول حياتك مهما فعلت

العراق اللى انت بتتكلم عنها اقولهالك مع انى مش محتاج اقولها انما حجاوبك ع سؤالك

ولا اقولك بلاش مش محتاج اقولك

عاوزين تسيبوا بلدكم سيبوها بس تشرفوها وتقولها وبكل فخر انا مصرى مش تحط دماغك فى الرمل وتتكسفوا

ايه اللى حصل يشباب مصر

عمالين تقفوا ع الكلمه وسيبين الاهم

بدال ماتقولوا شخصنة ومش شخصنه شوفوا الكلمات بين السطور اكيد لازم حد يرد وان كان صاحب الموضوع ترك الموضوع واكتفي بالرد ع الشخصنه

يبقى من حقى ارد

وبرده فى الاخر الاختلاف ف الرأى الخاطىء يفسد القضيه وعندى اصرار

وده اخر رد ليا ف الموضوع ده لانى بمعنى اصح دماغى وجعانى مش محتاج اقنع حد اللى عاوز يهج يهج انشا الله يروح اسرائيل حتى ويخلى وجهه مداس لهم علشان يشعر بادميته

مرسي ليكم جدا ع حسن استضافتى فى الموضوع ده

حضرتك بتقولى اكل الكشرى ومش اكل الكشرى بكلمك عن بدلك تقولى كشرى هى اكله تيك اواى دى شخصيتك مش اكله كشرى مين وبتاع ايه لا اله الا الله

جود مورنينج

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

واللى عنده انتماء اهلا بيه وبلدة هتاخده فى حضنها واللى معندوش انتماء محدش هيقدر او يرضى يحترمة

متهيألى الكلام دة مفيهوش غلط لأى حد اطلاقا ً والكل لازم يأكدة

وشكرا لكل من ابدى رأيه فى الموضوع وياريت الاخ الفاضل مصرى جدا يُنهى بقى الموضوع بنفسة

بكلمة رقيقة كدة عن الانتماء وخلاص نفضها سيرة

وربنا يستر على مصر ويحميها من نفسى الضعيفة قبل انفس الآخرين

أستغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم وأتوب اليه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عمرو ما تتعبش نفسك هوا في حاجة في دماغهم مقتنعين بيها ومش حتي بيستمعوا لرآي اي حد تاني

ما تعصبش نفسك يعني وما تردش من اساسة

لان اسلوبة استفزازى جدا جدا

هوا يقول (ثانيا: الموضوع انحرف تماما عن هدفه و عن رغبه كاتبه في توضيح الاسباب و النتائج و كيفيه حل)

ولو لاحظت ان اغلب الي قالة لا يمس لاصل الموضول بصلة

لا هوا فضل انه يهاجم الناس ويشتمهم زي ما قلت من تحت لتحت ويقول دول بيشتمونى دول مش ما بيخلونيش اعرض رآيى

دي سياستة يا عمرو

وفي الاخر لمح اني بقول علي الناس كافرين

هوا حاجة من اتنين (يا انتا ما قرتش مداخلاتى علشان تعرف الدين قال اية واية تفسيرة لا انتا اساسا ما يهمكش الدين)

وانا ارجح الاتنين

بالنسبة للي بيشككو في الدين وكدة

اولا يا جماعه

رآينا حاجة ورأي دينا حاجة تانية خااااااالص

لما حد يقولي انا رآي كدة ....... طب ما بلاش بقي ننتمى لاى دين ونعيش بأرائنا احنا بقي مهوا رأينا هوا الصح

وصح اكتر من دينا (والعياز بالله )

تاني حاجة انا ما قلتش ان الدين قال لو واحد سافر برا يبقي خلاص مصيرة النار

انا قلت الغرض من السفر

مهوا في نااااااااااس كتيرة سافرت

منهم علماء هل دول هايخشوا جهنم

ناس راحو لهدف معين ورجعوا تاني ........ مين قال ان الخير برة مش في بلدنا

الاسلام ما قالش ما تهاجرش ......

هاجر

بس اضمن انك ما تقومش بافعال فيها حرمانية

ودا من عاشر المستحيلات (لانك هاتدفع لهم ضرايب وهاتتقلد بتقاليدهم وخلافة وغيره وغيرة )

------

الناس بتروح زي ما قلت لهدف معين سواء شغل او دعوة او ..... او

-----

انا زي ما بحترم كل الديانات يبقي لابد لاى معتنقى ديانه اخرى يحترم ديانتى وما يبديش رأية

إلا لما يعرف ديني علشان ممكن يكون هوا مش عارف نقطة معينه ديني قال عليها اية او هوا فهمها غلط

-----

اتمنى ما اكونش ضايقت حد بس دي وجهة نظري اتمنى ما تكونش غلط

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم :roseop:

الأخوة الأعضاء

عندما طرحت موضوع الانتماء للمناقشة كان قصدي مناقشته بصورة عامة ومناقشة أسباب ضعفه أو عدم

أحساس البعض به ....وقد تفضل بعض الأخوة بهذا ...ولكن البعض الأخر اتخذت مواضيعه وردوده

الصفة الشخصية مما خرج بالموضوع عن مساره المنشود له لذا أتمني من الجميع مناقشة عامة بعيدا عن

الخصوصية

مثلا أحد الأعضاء أو العضوات كان يمكن آن يناقش المفهوم الديني للانتماء بصفه عامة

أي عضو يقول رأيه دون التعرض لقضايا جانبية مثلا....أنا مش بأحب شئ ...من حقي بس لا ألوم الآخرين علي حبهم له ولو حتى عاوز أقول أن كلمة الانتماء دي كلمه قديمة وأري إنها تتلغي من القاموس ..أقول رأي ....علي العين والرأس...بس يلاش الهجوم ثم الدفاع والهجوم....بكده حندخل في مهاترات ونقاش لا فائدة منه........ ويبقي الواحد يقفل المواضيع أحسن

أتمني آن تكون رسالتي وصلت لكم جميعا ولكم تحياتي ا

هداني الله وهدي الجميع ......أمين :roseop::roseop:

مش عاوز أعيد الكلام تاني ولو أن في الأعادة أفاده

شكرا لكل من ساهم في الموضوع ...واستحمل ياأخ عمرو وحقك علي أنا اللي كنت السبب

لي طلب من المشرفين علي المنتدي باغلاق الموضوع......وشكرا

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

الموضوع مغلق وسيتم عرضه على فريق الإشراف

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      فوجئت بتعليق المرشد العام للإخوان المسلمين على قضية أفراد حزب الله وتعاطفه معهم فى اختراق حدود مصر وتجاهلهم خصوصية مصر وأمنها الوطنى بل ساق لهم العذر وأباح لهم اختراق حدودنا وتجاهل انتمائه لهذا الوطن وربما نسى انتماء الرسول صلى الله عليه وسلم وحبه لوطنه مكة ومما زاد من دهشتنا أن يتقابل معه الكاتب المعرف بالكاتب الإسلامى فهمى هويدى فى نفس المفهوم والإتجاه بالرغم من احترامنا وتقديرنا للأستاذ فهمى هويدى فى مقالات وأطروحات أخرى ومن قبل سمعنا تصريحا غريبا للمرشد حين قال .. أنا لا يهمنى أ
  • أضف...