اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الإِنتماء

Recommended Posts

ما لايتحقق بالفتنة الطائفيه....مالا يتحقق بالفساد والقهر ... مالايتحقق بالتسيب والاهمال ....مالا يتحقق بالفضائحيات .. والردحائيات والنميمائيات ... قد يتحقق لاحقا بببث روح اللانتماء فى النفوس ...

واتمنى... اتمنى الا تستشرى تلك الروح فى جسد الوطن

واتمنى ... اتمنى

الا تكون مصر هى ثورهم القادم ...واللبيب بالاشارة يفهم!!!!!!!!!!!!

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

• الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنتمي لتراب وأرض مصر

ولا أنتمي لسي سيد مصر

دا خلاصة القول الأرض معملتش حاجة فينا إنما حكومتنا اللي عاملة فينا .... وإنتم عارفين عاملة ايه :lol:

رابط هذا التعليق

لية ياجماعة الشباب الصغير معندوش انتماء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

يمكن يكون صحى من النوم لقى مصر مسروقة ؟

ولا شاف سواحلها محرمة علية ؟شمالها وغربها ؟؟؟؟؟

ولا دخل الجيش لقى الحقيقة المرة ؟ وقت مستقطع ؟

ولا فساد ورشوة وفهلوة حكامنا ؟

ولا اية ولا اية ؟ ورغم ذلك احنا يولاد بنحبها عارفين لية لأن ساعة العسر مش هتشوفو الحرامية والمفسدين فيها هيهربو ويسبوها لينا بس المهم بعد ما نحررها نحاربهم علشان ميرجعوش يخربو فيها

ودة فاضلة برهةمن الزمن فدائمآ قبل ان يعتدو على أى بلد يضعفو شبابها يجهلوة ويهمشوة ويمرضوة ويفقروة

وخالو بالكم الأنتماء لمصر حاجة تشرف لأنها تحتوينا بكل عبلنا ومنقولش انها لغيرنا محنا اللى حكمنا فينا الأندال حكمانا وقعدنا ننفخ فيهم لحدما بقو زى الفراعنة فالى عايز يسيبها مع ألف سلامة الباب يفوت جمل

بس ياريت منشفش وشكم لما ننضفها من امثالكم الضعفاء؟؟؟؟

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

أرجو من الاخوة الافاضل عدم ذكر اى امور دينية

طالما احنا ما نفهمش فيها ولا نعرف اسبابها

علشان دينا مش لعبة فى ايدينا زى وطنا

وطنا بتكرهوة وبتحرفو فيه وتقول دا لو حصل كذا يحصل كذا وهوا فى الاساس مش كدا خالص

انما الدين لا

مش كل واحد يجي يقولى دا انا سمعت كذا والدين بيقول كذا

طب ما تشوف الى حصل دا فى ظروف اية واية الى ترتب علية

حراااااااااااااااااااااااااااااام التحريف فى الدين او تفسيرة غلط يا جماعه دا دينا

وكفاية كدا يا جماعة انتوا (واكيد عارفين نفسيكم )

علشان بجد ردودكم تستفز جدا جدا جدا وتخرج الواحد عن شعورة

يا ريت ما حدش يدخل دينا تانى فى الموضوع طالما مش فهمين اساسا تعاليم دينا

وسلام

أزاي يا أختي منتكلمش في امور دينية

أما الدين في حياتنا يبقي أيه

نحطه كدة علي الرف و نعيش حياتنا بمزاجنا

الدين ده بيحكمنا من ساعة ما نتولد لغاية ما ندخل القبر لغاية ما نبعث يوم القيامة

فيه حاجة أسمها اذكار الصباح والمساء يا اختي بتعلم الواحد حتي لما يا ياكل يقول ايه لما يلبس جديد لما يدخل الحمام يقول ( أعوذ بالله من الخبث و الخبائث )

شفتي الدين مش بيسينا لحظة في حياتنا أزاي

وبعدين مين أقلك أن أحنا مش بنفهم في الدين ومين قالك بنحرف في الدين

حاولي تقري شوية في دينك يا اختي

تم تعديل بواسطة لؤلؤة
رابط هذا التعليق

و الله انا المسألة ديه اخذت من بالي و فكري الكثير . هل الام هي من حملت و ولدت ام الام هي من ربت و رعت ؟؟؟؟

لكن ان اومن تماما ان الانتماء يكون للدين و ليس لارض او قوم بعينهم , بمثال صريح جدا - و الدين في حياتنا و السياسة في الدين و الدين في السياسة ,,- لو فرضنا ان الجيش المصري دخل في معركة ظالمة مع السودان المسلم الشقيق و كان الجيش المصري ظالما

فمع من اقف ؟ مع المصرين او الفئة الباغية بمفهوم القران ام مع المظلوم و هو ليس وطني و لا قومي

اقولها بصوت عال القومية هنا تحت قدمي و انا مع المظلوم و ان كان ليس بلدي و لا قومي

و قد حارب الصحابة في بدر قومهم و انتصروا لدينهم

وشكرا

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

الانتماء احساس روحانى اتولد معانا بالفطرة ومش هتكلم عنه لأن الاخوة الاعضاء قالو ما فيه الكفايه بخصوص الانتماء للوطن

خصوصا رد الاستاذ الافوكاتو والاخ ابو محمد ردهما الم بكل ما تعنيه كلمة انتماء

انا بس عايذة ارد على من يشككونا فى هذا الانتماء

الاخ هشام والاخ ميزو والاخت لؤلؤة

انتم ليه مصرين على تشويه صورة مصر فى عيوننا رغم كل الردود واختلاف المواضيع التى قرأتها لكم الا انكم مصرين على هذا

التشويه وكأنكم تقصدون ذلك التشويه وبلبلة فكر الشباب الناضج المنتمى الى وطنه رغم ما يعانيه هذا الوطن فى الظروف الحاليه

الاخ هشام اخترت وطنك وتنكرت لوطنك الاصلى انت حر ولكن اترك مصر للمصريين ولا تشوه صورتها فى أعينهم يكفى انك شوهتها

فى عينيك وزى ما قال الاخ الفاضل ابو محمد دع مصر للمصريين وخليك ضيف عليها وعلينا

لؤلؤة انا مستغربه قوى من ردودك لدرجة انى حسيت لحظة انك ممكن تكونى رجل ولست بنت 0 ازاى يكون هذا تفكيرك فى مستقبلك

وازاى تكون هى دى نظرتك لبلدك ووووو وحاجات كتير مش لاقية لها تفسير

اما بخصوص ردك على سولى فليسمحلى الاخ العزيز سول ان ارد بالنيابه عنه اولا هو اخ مش اخت زى ما رديتى عليه بتريقة

ملهاش داعى لأنه مغلطش لما قال دعى ديننا فى حاله ايوة مغلطش لانك لما زكرت قول رسول الله عليه الصلاة والسلام فى قوله

عن مكه كان هذا تأكيدا لحبه وانتمائه لهذه البلد وليس كرها فيها

ثانيا الرسول صلى الله عليه وسلم اخرج مجبرا من اهلها الكفار واظن ان مصر اهلها مش كفار الا اذا كنت شايفة غير كدة

علشان كدة سولى قال بلاش ندخل الدين فى الموضوع من اجل عدم اساءة فهمه

ثالثا يا ريت تحتفظوا بأرائكم الهدامة دى لنفسكم ودعوا شبابنا فى حالهم واكيد الفرج قريب ودوروا على اوطانكم التى تحلمون بها

وثقوا تماما اللى ملهوش خير فى ماضيه ليس له خير فى حاضره ولا مستقبله

امانى

عن مكه كان تفسيره خاطئا لأن الرسول عليه الصلاة والسلام بقوله هذا تأكيدا لانتماؤه لبلده

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

يبدوا أن هذا الباب يجذب الكثيرين الذين يريدون تشويه مصر في عيون الأخرين....

أشعر بأنها محاوله جديده لتجربه ( ما ) يقوم بها أحد البشر بمعاونه من اخرين لجس النبض...فقط

طبعا كلنا متذكرين الدكتور المحترم الذي دخل ببيانات كاذبه وادعي أشياء كاذبه وبسببه حدث تضارب في الأراء وأختلفنا ولكن برقي الحقيقه....

كون أن الفرد يشعر بعدمالإنتماء أو بحب أو كره فهذا أمر يعنيه وحده...ويستحق منا أن نشفق عليه...لماذا؟؟ لإن هؤلاء المساكين يعيشون في عذاب وقهر مستمرين ويريدون أن نعيش معهم هذا المسلسل والحمدلله لا نشعر نحن بهذا ...فربنا يعينهم علي هذه المشاعر ولنهنأ نحن بهذا الشعور االجميل بالإنتماء..وحب الوطن...ونشكر رب العالمين أنه لم يكتب علينا هذا الشقاء الذي يرفلون فيه...ورحمنا فلم نشاهد كل هذه المآسي...التي يحكون عنها...

دعونا نعتبرهم مثال في الحياة ..نراهم ونطلع علي أرائهم ونحمد رب العالمين علي مانحن فيه...

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

المشكلة يا اختي اني جيت المنتدي ده وناس كتير فيه متعرفش عن دينها حاجة طيب انا أقنع مين و لا مين حنختلف في البديهيات

أستعنا علي الشقا بالله

هاتللي كلمة في الكتاب او السنة اسمها الأنتماء

يا اختي أول ما حندخل القبر حنتسأل من ربك ما دينك حتقولي مسلمة ان شاء الله مفيش حد حيتسأل جنسيتك ايه

وبعدين يا اختي واحد زعلان من مكان ايه المشكلة هو حر

ربنا شرع الهجرة للي يضيق بيه الحال في مكان

(إن الذين توفاهم الملائكة ظالمي أنفسهم قالوا فيم كنتم؟ قالوا: كنا مستضعفين في الارض. قالوا: ألم تكن أرض اللّه واسعة فتهاجروا فيها؟ فاولئك مأواهم جهنم وساءت مصيرا . الا المستضعفين من الرجال والنساء والولدان الذين لا يستطيعون حيلة ولا يهتدون سبيلاً، فاولئك عسى الله أن يعفو عنهم، وكان اللّه عفوا غفورا.

ومن يهاجر في سبيل اللّه يجد في الارض مراغما كثيرة وسعة. ومن يخرج من بيته مهاجرا الى الله ورسوله ثم يدركه الموت، فقد وقع أجره على اللّه، وكان اللّه غفورا رحيما)(1).

شكرا لكي

رابط هذا التعليق

طيب ياريت والله تقوليلنا حاجه في الدين علشان الناس اللي متعرفش كتير عن دينها تعرفه...أيه رايك؟؟

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

طيب ياريت والله تقوليلنا حاجه في الدين علشان الناس اللي متعرفش كتير عن دينها تعرفه...أيه رايك؟؟

يا ستي أنا العبدة الفقيرة إلي الله

أضع أنفي في التراب و أدعو الله أن يرحمني برحمته و يديم علي نعمة الصحة و الستر

مش قصدي عليكي

بس المنتدي ده مختلف عن المنتدي اللي بشارك فيه

فحاسة بأفكار مختلفة

بس حلو

أن شاء الله أستمر معاكم

متزعليش مني يا أستاذة حقك عليا

تم تعديل بواسطة لؤلؤة
رابط هذا التعليق

السلام عليكم :lol:

أشكر الأخوة الذين قاموا بالرد علي العضو لؤلؤة ...بس حبيت أوضح نقطة.........

الدين أساس كل شئ ولو كنت مسلم بحق سأكون مواطن صالح لا محالة

و الإسلام لا يتعارض مع الانتماء للوطن وانتمائي للإسلام ليس معناه تبرئي من الوطن اللي عشت وتربيت فيه

والرسول صلي الله عليه وسلم كان يحب مكة موطنه ..{الحديث} واعتقد من لاينتمي للوطن لن يكون عنده

انتماء لا لدين ولا لشئ أخر

فيجب علينا ورجاء مني خاص عدم تمييع الأمور وخلط الأشياء لأن ده اللي بيشتت أفكار الشباب و يفتح

مجال المناقشات السفسطائية التي لا فائدة منها....

هدي الله الجميع ......أمين :sad:

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

حسبي الله و نعم الوكيل

انا مكنتش فاضي اليومين اللي فاتوا دول اول ما افضي هرد عليكم

كن على حذر

من الكريم إذا اهنته ، ومن العاقل إذا احرجته ، ومن اللئيم إذا اكرمته ، ومن الاحمق إذا مازحته ، ومن الفاجر إذا عاشرته ... وإنى ذقت الطيبات كلها فلم اجد اطيب من العافيه ، وذقت المرارات فلم اجد امر من الحاجه إلى الناس ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين ، اعلم ان الدهر يومان يوم لك ويوم عليك ، فإن كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبر فكلاهما سينحر ........

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

حسبي الله و نعكم الوكيل

انا مكنتش فاضي اليومين اللي فاتوا دول اول ما افضي هرد عليكم

كل مره اشوفك فيها تقول مش فاضى

طيب يا أ/مشغول بدال مش فاضى ليه بتعلق بدال مش فاضى

ولا مش لاقى كلام تقوله غير حسبي الله ونعم الوكيل

وبرده شايف العراق عجيب امرك اذا كانت مصر مش طايقها يا اخى يبقى العراق صعبانه عليك يراجل

كمان المشكله الان ليست مشكله الوحده العربيه وانما مشكلة انتماء

يعنى حبك لبلدك

يعنى انتماءك لأهلك

فقولى كل ده ملوش معنى عندك؟

يعنى لو قالولك اسرائيل ضربت مصر ماذا سيكون رد فعلك الفرح لمجرد ان ظروفك صعبه؟

قولى بالله عليك انت بتحب اسرتك اد ايه

حبك لبلدك ميقلش عن حبك لأسرتك

وان قل عن حب بلدك يبقى انت متحبش اهلك

والاتنين نفس المعنى ..... فهل كلامى خاطىء

بالعكس ممكن يحصل حاجه بينك وبينك اهلك بينك وبين وطنك انما ياترى هتسيب اهلك للابد وتنساهم وتكرههم وتحتقرهم؟

جاى الان تقول حسبي الله ونعم الوكيل ف ايه بالظبط تفكيرك ولا الناس اللى بتحاول تساعدك تغير فكرك الخاطىء ده

والله والله ان فرحة رجوعى لا تقدر انى اخيرا راجع بلدى وحشوف اهلى اخيرا

بلدى اللى كل خليه فيا اتربت فيها

كل ذكرياتى اللى مريت بيها حلوه او وحشه مفتقدها

بيت الشارع الناس الطيبه

مليش دعوه بحكومه او غيرها لان طالما انت مؤمن بنفسك يبقى مفيش حاجه تقف ادامك

الله خالقى هو من اهابه غير كدى معنديش الا .... اتكلم عن مصر كأرض وهواء ونيل وتراث وناس طيبه هى دى بلدى غير كدى معرفش لان مهما طال الفساد حينتهى

الله يمهل ولا يهمل كل ماعلينا الوقوف والمثابره وليس الهروب والتبرء كما يفعل الضعفاء منا

الانتماء للبلد ليس له تعريف عندى غير كل ما اشعر به تجاه بلدى والحمد لله بعشقها بكل مافيها

شكرا

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

انا مش عاوز اجي على هشام كتير ,,, البلد و احوالها الهباب هي اللي خلت الناس عاوزة تطلع من جذورها

انا خارج البلد الان , و بصراحة حاسس اني لو كنت فيها الان كان جالي انهيار عصبي من الاسعار و الفساد

انا بقالي شهور بالخارج ,, و بس عاوز الناس اللي بره البلد ترفق قليلا بحال الشباب المنهار اللي عاوز يخرج اليوم مش غدا

هنال الملايين من الشباب لا عارف يشتغل كويس و لا عارف يتجوز و لا عارف ياكل و يعيش زي البني ادمين ناهيك عن المحسوبية و انعدام الشفافية و الفساد و الاسعار و الكوارث و الازمات التي تمر بها البلد ( زيت - سكر - .................... و اخيرا الخبز)

انا اخر حاجة عملتها في مصر هي عشرة جنية في يد ضابظ التفتيش بتاع المطار القاهرة - اللي الواحد لف فية و دار على W.C للادامين و لاقه تحت الارض على بعد من صالة المغادره بشكل يكسف و قذارة منتشرة في كل مكان - علشان الشنط و هو اللي طلب ......شوف البجاحة

قولي يا عمرو

ازاي ارجع تاني و انا بحب البلد و صعبانه علي

انا حاسس اني مطرود مش مسافر برغبتي

الظروف كلها كانت تدفعني ان اهج من البلد

طولت عليكم - المعذره

اخيرا انا و الله بحسدكم على شعوركم الانتمائي يا عمرو و يا سامح و يا استاذة سلوى و ناش

تم تعديل بواسطة Scorpion

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير ارجوكم ان تنظروا لهذه الظاهره ((ظاهرة شعور اللاانتماء للوطن )) بعين الطائر .... لا بعين القاصر ...بعين البصير لا بعين الضرير .. هشام وغيره كتير على نفس الشاكله بيفرزهم المجتمع المصرى كل يوم ..لاسباب كتيره .. اللى انا بطالبكم تناقشوها ... مش عشان نلتمس له العذر .. لكن عشان نعالج الخلل .. ونشوف ايه الحل لوقف تلك الظاهره والتى لا ابالغ فى القول انها تهدد الامن القومى المصرى على مدى ليس ببعيد ... الهجوم على هشام والسخريه منه مش هو الحل .... رغم كم الاستفزاز فى كلامه .. هشام بعتبر فرصه لانه بمثابة نموذج وعينه تملك جراءه وصراحه لا يقدر عليها كثيرووووووون ممكن تتيح الفرصه لاى باحث علمى انه يدرس تلك الظاهره المتفشيه والمتناميه فى مجتمعنا المصرى بشكل اقرب للدقه ....

ورساله منى الى هشام .. سافر وهاجر .. لكن اووووووعى تقطع شعرة معاويه اللى بينك وبين مصر .. حتى لومش بتحبها دلوقتى .. مين عالم .. مش يمكن مشاعرك تجاه مصر تتغير للايجاب يوما ما .. وساعتها شعرة معاويه ممكن تكون الجسر اللى تعبر عن طريقه لبلدك الام تانى .. حتى لا يصيبك الندم فى وقت لا ينفع فيه الندم

كانت تلك مداخلة رائعة للفاضل التونسي تضيف رأيآ ناضجأ حول مسألة الأنتماء ..... شخصيآ أميل اليه..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

اما بخصوص ردك على سولى فليسمحلى الاخ العزيز سول ان ارد بالنيابه عنه اولا هو اخ مش اخت زى ما رديتى عليه بتريقة

ملهاش داعى لأنه مغلطش لما قال دعى ديننا فى حاله ايوة مغلطش لانك لما زكرت قول رسول الله عليه الصلاة والسلام فى قوله

عن مكه كان هذا تأكيدا لحبه وانتمائه لهذه البلد وليس كرها فيها

ثانيا الرسول صلى الله عليه وسلم اخرج مجبرا من اهلها الكفار واظن ان مصر اهلها مش كفار الا اذا كنت شايفة غير كدة

علشان كدة سولى قال بلاش ندخل الدين فى الموضوع من اجل عدم اساءة فهمه

عن مكه كان تفسيره خاطئا لأن الرسول عليه الصلاة والسلام بقوله هذا تأكيدا لانتماؤه لبلده

والله يا استاذ لؤلؤ (لامواخذة يعنى علشان مش هاضم انك بنت )

كنت عايز ارد عليك فى النقطة دى بس بجد استاذتى امانى وفت وكفت وزيادة كمان

وانا شاكر ليها ردها الجميل

اقولك على حاجة يا استاذ خليك احسن فى اذكار الصباح والمساء

ومالكش دعوة بتفسير الدين ولا الامور الدينية علشان بتفسرها غلط (علشان دى كبيرة من الكبائر )

ويارب نراعى النقطة دى بقى يا استاذ

هاتللي كلمة في الكتاب او السنة اسمها الأنتماء

يا اختي أول ما حندخل القبر حنتسأل من ربك ما دينك حتقولي مسلمة ان شاء الله مفيش حد حيتسأل جنسيتك ايه

وبعدين يا اختي واحد زعلان من مكان ايه المشكلة هو حر

ربنا شرع الهجرة للي يضيق بيه الحال في مكان

(إن الذين توفاهم الملائكة ظالمي أنفسهم قالوا فيم كنتم؟ قالوا: كنا مستضعفين في الارض. قالوا: ألم تكن أرض اللّه واسعة فتهاجروا فيها؟ فاولئك مأواهم جهنم وساءت مصيرا . الا المستضعفين من الرجال والنساء والولدان الذين لا يستطيعون حيلة ولا يهتدون سبيلاً، فاولئك عسى الله أن يعفو عنهم، وكان اللّه عفوا غفورا.

ومن يهاجر في سبيل اللّه يجد في الارض مراغما كثيرة وسعة. ومن يخرج من بيته مهاجرا الى الله ورسوله ثم يدركه الموت، فقد وقع أجره على اللّه، وكان اللّه غفورا رحيما)(1).

شكرا لكي

علشان بس تعرف مدى الجهل الى بعيد عنك وصلناله ومدى تحريفنا فى القرأن والسنة

ودى كبيرة وتعتبر ذنب كبير وما اقبحة من ذنب والعياذ بالله اقرا الفقرة دى وشوف حضرتك معنى الاية الى حضرتك

ذكرتها واساسا مش عارف شرحها ولا معناها

يقول الله عز وجل في سورة النساء، بس ركز معايا شوية :

"إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ

مَصِيرًا {97} إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً {98} فَأُوْلَـئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوًّا غَفُورًا {99}

وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا

رَّحِيمًا"

هذه الآيات اخى الكريم هشام ، تتحدث عن المسلمين الذين يعيشون ويقيمون بين الكفار في بلادهم، فهم يضطرون نتيجة إقامتهم

هناك إلى فعل الكثير من المحرمات، أقلها بالطبع فعل المعصية دون القدرة على إنكارها تقولى كيف هذا

اقول لك اخى الكريم انك سوف تتقلد بتقاليدهم وتعيش معهم وسوف نتحث عن هذا فى الاتى

هذا بالطبع غير الكثير من المعاصي الأخرى منها عدم القدرة على المجاهرة بالعداء ضد من يقتلون المسلمين

وعدم القدرة على قتالهم بالطبع لأنهم يعيشون بينهم، هذا ناهيك عن اضطرارهم للوقوع في الربا في كل التعاملات

تقريبا إذ أن الحياة هناك لا تسير إلا باستعمال بطاقة ائتمان ربوية، هذا غير دفع الضرائب للكفار التي يأخذونها

ويحاربوننا بها، هذا غير أن من يأخذ الجنسية يصبح عرضة لأن يؤخذ في الجيش ويحارب المسلمين،

وغيرها الكثير والكثير من الذنوب الكبائر والصغائر، وصور الموالاة لأعداء الله عز وجل من أول

الابتسام في وجوه من يقتلوننا، إلى الالتزام بالقوانين التي تحارب الإسلام والمسلمين تخيل دا كله حضرتك هاتعملة لما توصل هناك

نرجع للمهم

المهم أن الملائكة المسلمين الذين هذا حالهم من الإقامة بين أظهر المشركين، واضطرارهم لعمل هذه المحرمات

وتسألهم الملائكة حينما تتوفاهم وهم هناك: فيم كنتم؟ أي ما خبركم وكيف وصلتم إلى هذه الحالة؟

يقولون معتذرين: كنا مستضعفين في الأرض.

وهو ما نسمعه للأسف ممن يعيشون في بلاد الكفر من قولهم، ماذا نفعل؟ هذه قوانين الدولة التي نعيش

فيها ولا نستطيع مخالفتها. فهو تعبير عن الاستضعاف في الأرض.

فتوبخهم الملائكة بقولهم: ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها؟

أي ألم تكونوا تقدرون على الهجرة من هذه الأرض ومفارقة أهلها، وتذهبوا إلى أرض أخرى

لا تضطرون فيها إلى كل هذه المعاصي، وإلى كل هذه الوالاة لأعدء الله عز وجل.

فلم يعذرهم الله عز وجل ولم تعذرهم الملائكة، وذلك لقدرتهم على الهجرة من هذه الأرض

ومفارقتها، إلى أرض أقل معاداة للإسلام والمسلمين.

فتقول الملائكة: ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها؟

ويأتي العقاب الكبير من الله عز وجل لهؤلاء بقوله تعالى: فأولئك مأواهم جهنم وساءت مصيرا.

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم تخيل يا هشام يعنى حضرتك هتعصى الله وسوف يقول الله لك مأواك جهنم

وساءت مصيراً

وبعدها يعذر الله عز وجل في الآيات الذين لم يستطيعوا الهجرة من هذه الأرض، إلى أرض أخرى، فيقول تعالى:

"إلا المستضعفين من الرجال والنساء والولدان لا يستطيعون حيلة ولا يهتدون سبيلا"

أي لا يستطيعون حيلة في خروجهم، وإن استطاعوا لا يهتدون إلى السبيل أي إلى الطريق التي يخرجون منها

وطريق الأرض التي يذهبون إليها. فهم مستضعفون فعلا لا يستطيعون خروجا من أرض الكفر هذه التي يحارب فيها المسلمون.

وتطبيقا لهؤلاء، هم المسلمون الأمريكان مثلا، الذين ولدوا هناك وليس لهم مأوى إلا بيوتهم تلك

فهم ليسوا مثلنا نحن الذين لنا بيوتنا هنا، ونتوق ولا حول ولا قوة إلا بالله إلى الهجرة إلى أرض الكفر الخالص

فهؤلاء بالفعل معذورون إذ لا يستطيعون حيلة ولا يهتدون سبيلا.

وعجبا كل العجب، لمن قال أن الرزق في بلاد الكفر أوسع من الرزق في بلادنا. وهذا الادعاء يرد الله عز وجل

عليه بكل صراحة ووضوح في نفس الآيات بقوله تعالى:

"ومن يهاجر في سبيل الله يجد في الأرض مراغما كثيرا وسعة"

أي من يترك أرض الكفر هذه ويهاجر منها في سبيل الله عز وجل إلى أرض أخرى، فسوف يجد، بوعد من الله عز

وجل ثابت لا يتغير ولا يتزعزع، فسوف يجد مراغما كثيرا وسعة. أي سيجد مراغما أي مأوى ومسكن يأوي إليه

وسكن فيه، ويصفه الله عز وجل بقوله كثيرا، وسيجد أيضا سعة، أي سعة في الرزق. أي أن من يخرج من بلادهم مهاجرا

في سبيل الله عز وجل وتنفيذا لأمره سيجد رزقا كثيرا وفيرا، ونحن نظن أننا إذا هاجرنا إلى أرضهم فسنجد رزقا وفيرا، ويا للعجب!!

الرزق الوفير هو وعد الله عز وجل لمن هاجر في سبيله هربا بدينه من بلاد الكفر إلى بلاد المسلمين، وليس العكس.

المهم أخي الكريم صرخة روحه

أن هذه الآيات من سورة النساء هي الدليل على أنه تحرم الإقامة بين أظهر المشركين بدون سبب وجيه مع القدرة على الهجرة من أرضهم

إلى أرض الإسلام أو على الأقل إلى أرض يسكنها مسلمون. ومنها يؤخذ وجوب الهجرة من أرض الكفر إلى أرض الإسلام أو أرض يسكنها مسلمون.

طبعا استعنت ببعض من شرح الاية

لانى ما اضمنش نفسى لان النفس امارة بالسوء اللهم اهدى لى نفسى ولشباب المسلمين

عرفت سعتك معناها ابقى اعرف تفسير الدليل الديني ال ما تورده بعد اذنك

وبلاش انتا الى تفسرة خلى عالم ديني او حد يعرف دينا كويس

وتانى اية حضرتك ذكرتها

بص انا مش هاجيب تفسير من كتاب او احد العلماء او او او

انما لضعف ايمانك انتا مش عارف ان الاية الكريمة بتشرح نفسها

ومن يهاجر فى سبيل الله

هل ذكر ومن يهاجر علشان ياخد الجنسية ويدفعلهم الضرايب على نفسه

ويدخل ابنه جيشهم ...... ويتعود على عاداتهم وتقاليدهم و .... و..... و

ثانياً

(ومن يخرج من بيته مهاجرا الى الله ورسوله ثم يدركه الموت، فقد وقع أجره على اللّه )

هل حضرتك هاتهاجر لله ورسولة

هل الرسول صلى الله عليه وسلم بلادة كندا

مات واتربى فيها تفسير الاية يا حضرت انك تسافر مهاجر لله ورسولة مش لكندا وامثالها

عيبنا ان كل واحد بيكتب حاجة زى ما هوا عايزها سواء بقي هوا غلط او بيحرف

بس لازم احللها لنفسى ازاى اسيب نفسى كدة

اجرى ادور فى كتاب الله على اية اقول دى تفسيرها كذا وكذا

زى كأننا بنشترى فتوه

اية دا انتا وصلتوا للدرجة دى ...... يعنى قلنا انكم عمالنا توبخو فى الوطن وردينا عليكم

وكمان بتحرفو فى الدين يا ريت اتمنى من الله يا استاذ لؤلؤة بلاش بقى تذكر دلاءل تانية

إلا لما تستند إلى تفسير من احد العلما علشان للأسف دا كدا تحريف

وانتا شكلك مؤمن وعارف ان النفس أمارة بالسوء فراعى النقطة دى

يا استاذة ناش :lol:

حضرتك هاتتعلمى منه

دا حضرتك علامة اساسا

حضرتك فيدية احسن واشرحيلة دينا كويس بدل ما هوا عمال يجيب من الشرق والغرب ويقول دا انا

فسرته انا كدا

اكيد حضرتك عارفة الحديث دا الى بيدل على الى احنا فية دلوقتى

(قال الرسول صلى الله عليه وسلم : سيأتي على الناس سنون خداعات . ... الأمين ويؤمَن الخائن وينطق الرويبظة)

تم تعديل بواسطة م.سامح المصرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

هذا بالطبع غير الكثير من المعاصي الأخرى منها عدم القدرة على المجاهرة بالعداء ضد من يقتلون المسلمين

وعدم القدرة على قتالهم بالطبع لأنهم يعيشون بينهم، هذا ناهيك عن اضطرارهم للوقوع في الربا في كل التعاملات

تقريبا إذ أن الحياة هناك لا تسير إلا باستعمال بطاقة ائتمان ربوية، هذا غير دفع الضرائب للكفار التي يأخذونها

ويحاربوننا بها، هذا غير أن من يأخذ الجنسية يصبح عرضة لأن يؤخذ في الجيش ويحارب المسلمين،

وغيرها الكثير والكثير من الذنوب الكبائر والصغائر، وصور الموالاة لأعداء الله عز وجل من أول

الابتسام في وجوه من يقتلوننا، إلى الالتزام بالقوانين التي تحارب الإسلام والمسلمين تخيل دا كله حضرتك هاتعملة لما توصل هناك

نرجع للمهم

المهم أن الملائكة المسلمين الذين هذا حالهم من الإقامة بين أظهر المشركين، واضطرارهم لعمل هذه المحرمات

وتسألهم الملائكة حينما تتوفاهم وهم هناك: فيم كنتم؟ أي ما خبركم وكيف وصلتم إلى هذه الحالة؟

يقولون معتذرين: كنا مستضعفين في الأرض.

وهو ما نسمعه للأسف ممن يعيشون في بلاد الكفر من قولهم، ماذا نفعل؟ هذه قوانين الدولة التي نعيش

فيها ولا نستطيع مخالفتها. فهو تعبير عن الاستضعاف في الأرض.

فتوبخهم الملائكة بقولهم: ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها؟

أي ألم تكونوا تقدرون على الهجرة من هذه الأرض ومفارقة أهلها، وتذهبوا إلى أرض أخرى

لا تضطرون فيها إلى كل هذه المعاصي، وإلى كل هذه الوالاة لأعدء الله عز وجل.

فلم يعذرهم الله عز وجل ولم تعذرهم الملائكة، وذلك لقدرتهم على الهجرة من هذه الأرض

ومفارقتها، إلى أرض أقل معاداة للإسلام والمسلمين.

فتقول الملائكة: ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها؟

ويأتي العقاب الكبير من الله عز وجل لهؤلاء بقوله تعالى: فأولئك مأواهم جهنم وساءت مصيرا.

عزيزي م.سامح المصرى

بالرغم من المناقشة هكذا اخذت مجري آخر يختلف منظوره عن فكرة الأنتماء الذي يدور حوله الموضوع.. و لكن لم امنع نفسي من الدهشة قليلآبعد قراءة ما ادرجته حضرتك شاكرآ في الأقتباس السابق.. هو بالفعل مجرد استفسار لأنه لا يخصني شخصيآ الي حد ما..

الذي فهمته مما سبق ان جميع المسلمين الذين هاجروا الي الغرب سيكون مصيرهم جهنم ... فهل ما فهمته صحيح ام غاب عني شيئآ؟

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

عزيزي م.سامح المصرى

بالرغم من المناقشة هكذا اخذت مجري آخر يختلف منظوره عن فكرة الأنتماء الذي يدور حوله الموضوع.. و لكن لم امنع نفسي من الدهشة قليلآبعد قراءة ما ادرجته حضرتك شاكرآ في الأقتباس السابق.. هو بالفعل مجرد استفسار لأنه لا يخصني شخصيآ الي حد ما..

الذي فهمته مما سبق ان جميع المسلمين الذين هاجروا الي الغرب سيكون مصيرهم جهنم ... فهل ما فهمته صحيح ام غاب عني شيئآ؟

استاذى العزيز Scorpion

المناقشة لم تأخذ مجرى اخر ولكن الاستاذ لؤلؤة ذكر مثال وفسره تفسير خاطئ من تفسيرة هوا وليس تفسير احد العلماء او .... او ......

( واسالو اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون )

دى اية فى القرأن

وجواباً لسؤالك استاذى العزيز

هل فى ما وردتة شئ حلال

بطاقة ائتمان تتعامل بالربا وحضرتك تعرف طبعا الربا

ثانياً سوف يتقلد بتقاليدهم وعاداتهم وحضرتك طبعا تعلم عاداتهم

ثالثاً ابنه سوف يتجند ويدخل فى جيشهم فرضا قامت حرب

ابنه الذى رباه سوف يدخل جيشهم ويحارب العرب بكل دياناتهم

رسولنا الكريم لم يعمنا هذا رسولنا الكريم عاداته واخلاقة لم تقل هذا ابدا

نحن لو امتثلنا بدينا ورسولنا الكريم لحدث العكس هم من اتو الينا ليس نحن

لاننا سنخشى الله فى كل شئ فتخيل حضرتك ان كل واحد لا يرتشى

عدل فى العمل وغيرة وغيرة من المساواة ستكون بلادنا افضل منهم بكثير الكثير

لو فى شئ من الى ذكرته شاكك فيه قولى على النقطة الى حضرتك شاكك فيها وانا هاحاول افسرها لحضرتك اكتر

ولك من كل تحية وتقدير استاذى

رابط هذا التعليق

لا يا أخي العزيز لا يوجد لدي شخصيآ ما أود ان أستفسر عنه.. فقط كانت نقطة في حاجة الي توضيحها و حضرتك قمت بها..

هناك أمرين فقط أود أن أضيفهما:

الأول أن الخدمة العسكرية في جميع الدول الأوربية هي تطوعية و ليست أجبارية..

و النقطة الثانية وهي تدور حول مصير اي انسانآ منا.. و انا اكتبها كقناعة شخصية محترمآ الي آخر مدي تعاليم الأديان كلها.....

وهي انه لا أنا و لا أي احد علي وجه الأرض من حقه أن يزعم أن لديه كشوفآ بأسماء الذين سيدخلون الجنة و الأخرين الذي ستكون جهنم مصيرهم... كما أنني أؤمن أن من حق الناس جميعآ .. و أكرر جميعآ ...أن يطمعوا في رحمة الله و عدله و جناته مادامت الناس قد سلمت من أيديهم و ألسنتهم..

تحياتي و احتراماتي دائمآ

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

استاذى العزيز

هل سيكون التجنيد اختيارى فى حالة قيام حرب بين العرب سواء كانو مسلمين او مسيحين او او او

هل تتخذ قرار ان حضرتك لن تعطى لهم ضرايب ليعمروا بها بلادهم او ينفقوها فى اى شئ اى كان

وانا يا استاذى العزيز لم اقل ان معى كشف بأسماء الذين سيدخلون الجنه والذين سيدخلون والعياز بالله جهنم

هذا تفسير للأية الكريمة التى ذكرتها انا لم اذكر شئ من عندى

وثالثاً استاذى العزيز

ديننا لا يقول ان لا نستسلم لحكم ظالم او لا ننعم على انفسنا بالرحمة

يوجد بشر سافرو لكندا( كونت ) نفسها وعادت ...... هل كل البلاد العربية فيها فساد او ظلم

لكن لم يفكرو فى الجنسية ( واحد حب يعمل نفسة بس بطريقة حلال وبشغل حلال )

يوجد بلاد اخرى ممكن نهاجر اليها عربية

ومثل ما ذكرت ان الاسلام ليس عسر الاسلام يسر

ويوجد دلائل دينية كتير بتحرم الهجرة لبلاد الغرب

يمكن انا مش عارف اوصل لحضرتك المعلومة بس هاحاول اكتبها بتناسق افضل من كدا

لكن اريد ان اسال حضرتك سؤال بعد اذنك

ايهما اسوء حالا

ايام الجاهلية ام الان ؟

بس اريد ان تجاوبنى على هذا السؤال فى رد منقطع خاص

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      فوجئت بتعليق المرشد العام للإخوان المسلمين على قضية أفراد حزب الله وتعاطفه معهم فى اختراق حدود مصر وتجاهلهم خصوصية مصر وأمنها الوطنى بل ساق لهم العذر وأباح لهم اختراق حدودنا وتجاهل انتمائه لهذا الوطن وربما نسى انتماء الرسول صلى الله عليه وسلم وحبه لوطنه مكة ومما زاد من دهشتنا أن يتقابل معه الكاتب المعرف بالكاتب الإسلامى فهمى هويدى فى نفس المفهوم والإتجاه بالرغم من احترامنا وتقديرنا للأستاذ فهمى هويدى فى مقالات وأطروحات أخرى ومن قبل سمعنا تصريحا غريبا للمرشد حين قال .. أنا لا يهمنى أ
  • أضف...