اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رابطة عشاق مصر (أليكس لوفر)

Recommended Posts

والله معاكي حق انا شفت نماذج من دي

و الاصعب ان في نماذج عكسها تماما الي فاكرة ان كل حاجة بالدراع

والاتنين بيشوهوا صورة المصريين خالص

لدرجة ان المحترمين من المصرين بيتاخدوا بذنب دول وبيتعمم عليهم الحكم المسبق انهم يا اما شحاتين او لزقة

على العموم دول في الاخر بياخدوا على قفاهم يا اما من الكفيل او من التراحيل

لكن الانسان المحترم هو الي مهما راح الناس تقول عليه محترم

سواء جوه بلده او براها

مرمر

عندما نتكلم بصدق.....

ونستمع بهدوء....

وننقد بإخلاص......

نحصل على حوار هادف.....

لست مجبرة أن يفهم الآخرين من أنا؟ فمن يمتلك القلب والروح أنا له كتاب مفتوح

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

رابط هذا التعليق

• الردود 751
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا صبح الخير ياللي معانا ياللي معانا

الكروان غنى وصحانا وصحانا

ايه يا جماعة انتو فين في اجازة ولا ايه

تعالو انا عايزاكم في موضوع مهم جدا ولازم تقولو رايكم

النهاردة كنت باسال نفسي الصبح وانا جايه ليه برغم اننا مشهورين بالكرامة وعزة النفس بيجي بعض المصريين في الغربة ويهزو الصورة الحلوة دي بل بيهدوها

ليه البعض من المصريين بيتسول في طلب حقه ... فاهمني يعني حقه وراتبه ولما يروح يطلبه يبقى كانه بيشحت

ليه تلاقي الصبح موظف مصري راح فتح لمديره الباب وبيقوله اتفضل اتفضل طال عمرك ويبقى شويه ويبوس ايده في حين انه لو معمكلش كده محدش هيلومه ولما عمل كده ماستفادش اي حاجة

ومن ده كثير

ده اللي بيخليهم حاسين ان المصريين بتتلزق علشان ايه مش عارفه ليه بيعملو كده .. اكيد كلكم مريتوا بالنماذج دي ومتاكدين ان دول اللي بيشوهوا صورة المصريين

ارجو ان كل واحد يقول تجربه مما مر به ونوجه دعوه من رابطة عشاق مصر الى كل مصري لينضم الينا بدون تلزيق

في انتظاركم

صباح مركز بالعطور على بنت بلادى العسوله

اولا ايه الغيبه الطويله دى

ثانيا مش كل المصريين طبعا بيعملو كدى ودى لاسباب فهمهم الخاطيء ان صاحب العمل هو اللى بيعطيه رزقه وخوفه على اسرته من البهدله بيضطروا يعملوا كدى

ثالثا والحمد لله فى الشركه اللى انا فيها واقسم بالله انه ليس تشكير او تفخيم في نفسي بس اعتبر جديد على ناس اكتر من 15 سنه يتعجبون كثيرا لماذا عيني قويه واتكلم بكل حريه بالعكس ازاى تشرب سجاير قدام عمنا :rolleyes:

ثانيه وسأعود

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

تسلم أيديكي علي الصور الجميله....منظر البحر يشرح النفس...وخصوصا لما تكوني عايشه في بحر الرمال الأعظم...

والصور عموما أكثر من رائعه....

....................................................................................

بالنسبه لسؤالك ياأليكس...بالتأكيد رأيت نماذج مثل هذه لكن والحق يقال كانت تصدر من مدرسات من الجنسيه الهنديه...ولم تقم مدرسه مصريه واحده بإذلال نفسها...وخاصه عندما تحضر الست المديرة ...تجري الواحده منهم حتي تحمل عنها حقيبتها.....

والله وليس شكرا في نفسي...لم يكن يهتز لي طرف...وكانت لا تستطيع أي مديرة أن توجه لي ملحوظه صغيرة...فهم يعرفون طبعي جيدا....لا أسمح لإحد بتجاوز حدوده معي...لإنني أتحول إلي كائن لا يمت لي بصله....حتي أنني أستغرب كيف قمت بهذا الفعل...

طبعا من يقوم بهذا الفعل يسيء إلي نفسه في المقام الأول...ولا ينسحب هذا التصرف علي الباقي من المصريين ...

المسكين يتصور أنه بهذا الفعل سيكتسب محبه مديرة أو صاحب العمل...ولا يدرك أنه يحط من قدرة في كل مرة يقوم فيها بهذا الفعل في عين رئيسه....

أتمني كلما وجدنا مثل هذا النموذج أن نوجه له النصح...فالرزق بيد الله تعالي وعلينا السعي فيه..ولكن علينا أيضا في نفس الوقت حفظ ماء وجوهنا حتي يبارك الله لنا...

صباحك رائع بروعه البحر الصافي :rolleyes:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ....

أنا كنت داخلة الموضوع اسأل على Alex lover واقول رابطة اخوات alex lover عايزين يطمئنوا عليها...بس الحمدلله لقيت مدخلاتك منورة الموضوع...

حمدلله على سلامتك وارجو ان تكونى بخير....

كملوا بقى حديثكم فى حب مصر.......

صباحكم جميل ... :rolleyes:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

عند سؤالى الى زميل لى فى العمل وهو ليس بمصري لكنه عربي

انتو ليه بتخافو اوى كدى

قال لى ياعمرو يابني انت كمنك لوحدك هنا انما احنا لينا اسرنا هنا لو كلمه واحده نترمي فى الشارع اتعلمنا هنا الخوف والجبن

انت دلوقتى واخد حقك بالعكس مدير الاداره بيخاف منك لما بتطلع فيه زى القطر عشان كدى بيعملك الف حساب قبل مايكلمك بس تعالى بقى لو معاك عيلتك

قولتله يابو فولان انت ليه بتنظر الحكايه من الناحيه دى انت لك حق عند حق خده متنتظرش انه يديك لان ده حقك تانى حاجة يا اخى الارزاق بيدي الله واحده ده مجرد انسان ويه ويك ربنا اكرمه بالمال واحنا ربنا اكرمنا بالعمل يعنى منفعه متبادله هو محتجلك وانت محتجله هو ممكن يغيرك وانت ممكن برده تغيره

حكايه ولادك دى ربنا مبينساش حد ياخى الدوده ربنا بيرزقها وسط الصخر مبالك انت عبده اللى كرمه على كافه المخلوقات

المشكله دى ديما تقابلنى فى كل حته حتى فى مصر عيون حائره والرهبه تملأ النفس لماذا ؟

لانه ضعف ايمان الواحد المفروض لما يخرج من بيته يعرف انه فى حفظ الله وليس العبد ودى احنا نسيناها او اغلبنا نسيها ولا حول ولا قوة الا بالله

الى الان والحمد لله كرامتى لم يمسها بشر خلق او حتى لم يخلق ولن انحنى لاحد تذلل غير خالقى وهذا لا اسميه غرور وانما اعتزاز بنفسي وبكرامتى وايمانى بالله وحده هو الرزاق العليم

على فكره يامدام ناش انا لم افاجأ مما قيل في مداخلتك لانى كنت عارف ان شخصيتك ماشا الله تبارك الله معتزه بكرامتها جدا ربنا يديم عليكي نعمه

مدام اليكس لوفر موضوعك ده احييه جدا ياريت نعمل على التوعيه لاصحابنا واحبابنا واهلنا

وبتوجه الى كل مصرى مغترب او داخل بلدنا اعتزو بمصريتكم وكرامتكم لاتجعلو لاحد عليكم بسلطان وارجعوا الى الله

اخوكم عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

احلى صباح على عيون كل المصريين......

بصراحة الموضوع ده شدني جدا ولمسته في مصريين ((بعض المصريين)) وده طبعا شئ مرفوض.....

من بداية عملي بالخليج وانا اعمل على تحسين وتطوير صورة المصري المتحضر القوي امام مختلف الجنسيات....

الحقيقة اللى الناس لازم تعرفها قبل المصريين ان مصر لاتقع فى اسيا ...... ولا تقع فى الهند........

لا يمكن ان نوافق على مساواة العامل المصري بمثياه الهندي مهما حصل على شهادات او ترقيات.....

يرجع اصل الموضوع الى العامل نفسه والى قوة شخصيته وثبوت ايمانه......

من يقتنع ان رزقه بيد الله .... ليس يبد اي مخلوق اخر.... لا تصدر عنه مثل هذه التصرفات ابدا"

ولا شك اننا مقصرون فى هذا الجانب حيث اننا لم نتكاتف ونتوحد كمصريين مغتربين لمساعدة ومساندة بعصنا البعض

بالرغم من ان اعداد المصريين الكثيرة فى اي بلد عربي ..... إلا اننا لا نلمس لهم ترابط او تكاتف واضح

هذا الترابط يساهم فى تشكيل موقف او وجهة نظر موحدة تجاه مثل هذه القضايا كما يعزز ويقوي اي مصري جديد فى الاغتراب حيث انه سيجد منهذا الترابط المساعدة والتوجيه والنصح فيما له وما عليه وذلك حسب كل بلد وقوانينه.

كما لاحظت ان اغلب المصريين يرفض او يحاول عدم الاختلاط بالشعوب الاخرى ... ربما محاولة منه للحفاظ على هويته ((وهذا ضعف)) او لعندم إرتياح تجاه هذه المجتمعات الجديدة علينا بعادات وتقاليد ((وهو عدم تقبل لثقافت أخرى)) او لحنين شديد لبلده وعاداته ((حالة نفسية)).......

كل هذا دفع بعض المصريين لمثل هذه التصرفات الغير لائقة والتي ارفضها تماما ليس فقط على نفسي ولكن ارفضها لكل مصري مغترب....

ولابد ان نطرح هنا سؤالا لكل مصري مغترب واع ومثقف.... ماذا فعلنا نحن المغتربين لأجل اصلاح وتحسين صورة المصريين في عيون الاخر؟....

رابط هذا التعليق

آه من الحنين

غربة طويلة لكنها لم تنسينا حبنا الجميل ..... حب مصر ..... بكل مافيها ... بحلوها ومرها

بأهلها وشعبها الطيبين ... المملؤين بحب يستوعب شعوب على مر السنين ... الغريب لو عاش فيها

لا يمل من طول السنين ... ولما يسافر يرجعلها ... بحب وحنين .... تبقى تقول أيه عن شعبها وأهلها

اللى بيسقى من زارها شهد وحنين ... ومن يشرب من نيلها يرجع يزورها ويحس بطعم الحنين

يا مصري حس بحبها .... يجري في دمك حبها على مر السنين

ومهما طالت غربتك ... حترجعلها وتضمها ... وتاخدها وتخدك في حضنها طول السنين

أعذروني لأنها كلمات مرتجلة .... وأنا لست بشاعر .. ولكن بداخلي نبع يتدفق بحب مصر واسكندرية

:rolleyes: :rolleyes: :roseop: :wub: :wub: :wub:

تم تعديل بواسطة kokomen

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

بالراحة على المصريين يا "عاشقة الإسكندرية" .. إللى انتى قولتيه صحيح بيحصل فى بعض الأماكن .. وده أقصى ما يقدمه المصرى من تنازلات .. ولو أن هذا السلوك مرفوض ويدل على ضعف الشخصية وفى أغلب الأحيان على الضعف المهنى وعدم الخبرة .. وقبل كل شئ ضعف إيمان .. لكن .. أؤكد لكم أن هناك أناسا من جنسيات أخرى "عربية وغير عربية" .. مشهورون بأن كل شئ عندهم قابل للتفاوض "بكل ما فى كلمة كل شئ من معنى" وبالطبع فإن وضع "كل شئ" على مائدة المفاوضات لا يظهر فى أماكن العمل بل يظهر عكسه تماما ..

كانت المظاهر التى حكت عنها أختنا Alex Lover من أكثر ما يصيبنى بغصة فى الحلق .. ولكن مع مرور الزمن فى الغربة ومع ما استطعت اكتسابه من ثقة الغير بى (عبر الاحتراف المهنى وعدم الرطرطة بالكلام كما هى العادة عند أغلبنا) إكتشفت الكثير مما وراء الآكام وحمدت الله على ما ذكرته الأخت Alex Lover من صفات الكرامة وعزة النفس السائدة بين المصريين وعلى الخطوط الحمراء التى لا نسمح للغير أيا من كان بأن يتعداها ..

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا احب ان اشكر كل من قام بالرد على هذه القضية واجتهد في توصيل المعلومة ،

miramar

الحمد لله رب العالمين انه جعل كرامتنا غالبه واصبحنا من ذوي الكرامات ... طبعا باهزر بس انا حبيت اشكرك على مداخلتك ورايك الواضح والجميل جدا ، بس فعلا انا بيصعب عليا اللي بياخدو البعض بذنب الاخرين .

amrhoras

يا استاذ عمرو .. اللي عنده كرامه ودم بيجري في عروقه مش بتفرق معاه معاه عيله ولا لأ وبيؤمن بشئ واحد بس ان ما دام ربنا خلق عزة النفس يبقى مش هيتخلى عننا لو استخدمناها في الدفاع عن كرامتنا وانا هاذكر لكم قصتي في هذه النقطة بعد ما ارد على باقي الاصحاب

.. بس انا مش مستغرباك انا مصدقاك لاني واحده من العشرات اللي ذيك ،، الف شكر على السرد الجميل والواضح لوجهة نظرك لا تحرمنا من مشاركتك.

nash

انا مبسوطه اوي انك شاركتي ومبسوطه كمان ان الصور عجباكي ،،

بصي انا زي ما قالك الاستاذ عمرو ان احنا متاكدين من اللي بتقوليه لان ده شئ بنعاني منه وده معناه اننا غيرهم علشان كده بنحاربهم ، ربنا يديم عليكي العزة والطيبة في ان واحد ،، شكرا على مشاركتك الطعمة

seeem

طيب تقول ايه بقى للي بيعمل كل ده مع مديره الهندي .... طيب قولي ده هياخد منه ايه ...؟؟ وياريته بيبقى صاحب شركة لا مدير ادارة تقدر تسميه خوف من قطع عيشه اهو ده لوحده مصيبه لان عدم ايمان بان الارزاق على الله ،، شكرا وصباح النور عليك

Folana

صحيح داخله تدوري عليا ؟؟؟ ربنا يخليكي ليا يارب اهي دى بنت بلدي بصحيح ربنا يبارك لي فيكي وفي كل المصريين يارب ، كنت اتمنى تشاركينا برايك انتي اكيد ما اخدتيش بالك من قضية النهاردة

kokomen

ايه الكلام الجميل ده والرايق واللي بيشدنا اكتر واكتر لحضن بلادنا الحبيبة

بجد ظريف جدا اننا في وسط الغضب نلاقي ساحة خضراء صغيرة نرتاح عليها زي كلامك الجميل ولانه نابع من قلبك فهو شعر غصب عن اي حد هههههههه

أبو محمد

سيدي الفاضل كما تعرف انني اثق في رايك وانتظره دائما وهذا تاكد لي من تعليقك واشارتك انه عدم ايمان ... لان ببساطه تثق في الله تكسب ثقه الناس جميعا.

رابط هذا التعليق

تسلمي يا أليكس...علي مجاملتك الرقيقه....

والله يخليك يا عمرو....حقيقي اخجلت تواضعي....

لكن حقيقي الموضوع جميل جدا....ولو تشعب إلي مواضيع عده تحت نفس الشعار...( عشاق مصر ) سيصبح من المواضيع القويه والجميله في آن واحد...

لو قمنا بفتح مواضيع تناقش السلبيات الموجوده للعاملين المغتربين...سيصبح هذا الموضوع ليس فقط سردا لذكريات جميله ..ولكنه سيصبح أشمل وأعم بكثير....لندرس الإقتراح..أو ليقوم أحدنا بطرح قضيه ما...

يعطيكوا ربي العافيه :roseop::roseop:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .. هّوِنوا (خففوا) على أنفسكم أيها المصريين أو المصريون ...

سعدت كثيرا بقراءة الطرح والردود عليه .. وإن كان الغرض من الموضوع قد طرح سلفاً على وجهات نظر مختلفه .. ولكن يبدو أن هذا السؤال لن ينتهي .. لماذا نحط من انفسنا في الخارج ؟ لماذا يفعل المصريون بأنفسهم هكذا؟ أين الكرامه .. اين العزه بالنفس ؟؟؟!!

نعم كل هذه الاسئله طرحت ومازالت وسوف تتداول اليوم وغداً ....

ولكن لو فكرنا شوية (ببساطه) في هذه الاسئله .. نجد اننا متحاملين على انفسنا كثيراً .. يعني ببساطه اللي عايز يفرط في حقه وفي كرامته لن يضيره إن كانت في الغربه أو في بلده .. يعني اللي عايز يجري أو يلحق المدير علشان يشيل شنطته .. مش حتفرق معاه إذا كان داخل او خارج الوطن ..

حاجه تانيه .. إزاي تعرف إن كان هذا الرجل منافق أم لا .. وانا باعتبر من يقوم بأعمال غير طبيعيه أو مشبوهه .. منافق .. لأنها تشمل كافة المعاني .. أو بعضها ..

يعني مثلاً .. عندما يحب الطلاب استاذهم الذي يلقنهم العلم .. ويعتبروه منارة العلم بالنسبة اليهم.. عندما يشاهد هؤلاء الطلاب استاذهم وهو قادم الى فصلهم .. اتجدونه عيباً عليهم ان يحملوا حقيبته أو ادواته التي يستعملها .. اتجدونه عيباً ان تجدوا تلامذته وقد رتبوا له المكان الذي يجلس به ونظفوه .. حباً وكرامه في معلمهم .. ولنا في هذا أسوه حسنه في سير الصحابه ..

لماذا لم نعتبر هذا فقدا للكرامه ورياءاً ونفاقاً ..

ويمكن ان يحدث هذا ايضا بالنسبه لصاحب العمل ومن يعملون عنده .. ليه لأ ..

تقول الاخت Alex Lover ان المصريين كانوا مشهورين بالكرامه وعزة النفس وخلافه!! .. ومن قال أننا فقدناها .. من الممكن ان تكون قد فترت لبعض الوقت نظراً للضغط النفسي الرهيب الذي يفرض على المصريين قهراً كل يوم من ظروف حياتيه وسياسيه وعلميه ودراسيه وإقتصاديه .. وخلافه ... ولكن مع كل هذا لازالت لدينا كرامه وعزة نفس وكل الكلام والمعاني الجميله اللي انتي عايزه تقوليها قوليها..

لو عايزين تناقشوا المشكله .. أنظروا الى الوجه الاخر للعمله .. ناقشوا مشكلة الكرم الزائد للمصريين .. اليس من الممكن ان يكون الكرم الزائد سبباً في سوء فهم الاخرين لنا ..

نريد ان نهّون (نخفف) على انفسنا .. ونرفع العدسه المكبره التي نرتديها على أعيينا صباحاً ومساء .. نحن نعاقب انفسنا بلا هواده .. اين مقص الرقيب .. ألا يوجد عيب فينا يمكن تجاهله او عدم النظر اليه .. ولو لبعض الوقت ..

إذا بليتم فاستتروا .. انه خلق وسلوك المسلم إن شابه عيب أو وقع في خطأ مقصود أو غير مقصود .. يجب ألا يكون الانوار المبهره وكشافات الاضاءة مسلطه فقط علي عيوب سلوكياتنا بشكل يومي .. دعونا نتنفس قليلاً .. ونؤمن ولو بالقليل بأننا بشر مثل باقي البشر بل على العكس .. نحن مميزون عن الاخرون من البشر .. فلقد ذكر الله مصر بالقرآن .. ولقد كرمتنا السيره النبويه المعطره في عام القحط .. عندما ارسل سيدنا عمرو بن العاص .. قافلة اغاثة مليئه بالمؤمن والغذاء لأمير المؤمنين عمر بن الخطاب .. وكانت اول القافله في المدينه وآخرها في مصر .. أي كرم وأي فخر لخير جند الارض ..

نحن وأقصد المصريين .. نعيش في تغّير دائم .. في سلوكياتنا ... ولكن للأسف نحو الهاويه .. وذلك بسبب تسليط أجهزة الأعلام والفضائيات والشارع ووسائل المواصلات والمنتديات والبيوت والقهاوي وكل مكان للاجتماع .. على شئ واحد .. مساوئ سلوك المصريين ... حتى اصبحنا فعلا سيئي السمعه ..

سؤال لوسمحت .. هل أنت راض عن نفسك .. mfb: ؟؟!!

رابط هذا التعليق

أخي الكريم مسالم....كلامك منطقي جدا...

لكن في الغربه تكون الأضواء مسلطه علي تصرفات الجاليات المختلفه...ونجد كل جاليه تشتهر بصفه ما...قد تكون أيجابيه مثل تعاضد وتكاتف الجنسيه السودانيه بعضهم لبعض...أو تكون سلبيه مثل المشاهدات المذكورة في هذا الموضوع....

لو قام كل مصري بأداء الواجب المنوط به كاملا وبدون تقصير ما الذي سيفيده إذا قام ببعض الطقوس الزائده ليبين لرب عمله علامات أنه تحت أمرة ورهن إشارته؟؟ سواء قام بواجبه في مصر أو الخارج...ما الفائده التي ستعود عليه سوي الحط من قدرة....؟

المشاهدات التي ذكرتها الأخت الكريمه أليكس والأخ الكريم عمرو...هي واقع لا نستطيع أنكارة...أو أنه قليل الحدوث وبالتالي أستثناء وعلينا بالتالي التخفيف عن أنفسنا....

لماذ لا يقوم كل منا بواجبه الذي يأخذ عليه الأجر والثواب...ومنه يحتسب عند الله أجرة ومنه يكسب قوت يومه...بدون إذلال للنفس أو إراقه ماء الوجه؟

بالنسبه لمثال الطلبه الذين يحبون أستاذ ما...صدقني من الوهله الأولي تظهر علامات الحب تجاة أستاذهم وتجده هو أيضا سعيد بهذا الإهتمام من ناحيتهم...ويتضح الفرق جليا بين هل المشاعر هذه نفاق أم حب وتقدير حقيقي...

وأي فطن سيتعرف علي تلك الحاله...

بالنسبه لتحليلك عن أسباب هذه الحاله أنا أتفق معك...فالإنسان ...اي إنسان إذا توفرت له مساحه من الراحه والطمئنينه وأمن جانب توفير قوته وقوت أسرته سيبدع في عمله...سيبدع فقط في هذه الحاله وسيعطي أكثر واكثر...لإنه يعرف أن عطاءة مقدر مسبقا وليس بحاجه للنفاق ليلفت نظر مديرة إليه مثلا....

نتمني أن ينصلح الحال لنا جميعا حتي يستطيع كل منا الإبداع كل في مجاله...

...............................................................................................

أخي الكريم بالنسبه لسؤالك...ماتحديد الرضا عن النفس؟؟؟ هل تقصد حضرتك في مجال معين مثلا أم في كل المجالات الحياتيه المختلفه؟؟؟ سواء علي الصعيد الإجتماعي أو مجال العمل أو حتي الصعيد النفسي؟؟؟

دمت في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

نرجع لحب أسكندرية تاني وتاني وتالت

هذه قصيدة أعجبيني عن حب الأسكندرية

كتبتها أم في الغربة وهي تترك أبنها في الأسكندرية

لدخوله الجامعة وترجع مع أولادها الصغار

وزوجها الي الغربة وآلامها وتركت فلذة كبدها في الأسكندرية

إسكندرية يامرية

ياأم التراب الزعفرانى

ياللى فىبحورك بانسى ايه معنى الأسية

وفى رملتك دفنت يامّا احزانى

والله هواك مافى جماله

ولا زى ميتك راح القى مية

ياسكندرية

انا سايبة فيكى حتة منى

ومش بايدى ده غصب عنى

فيه حته منى من هناك نادت عليا

تعالى ياما وسيبى عندك حتة تانية

اصل الفراق مكتوب عليكى

من وانت طفلة صغيرة كان بيناديكى

بيقولك الدنيا كده

هتحبى ده مش حتلاقيه مابين ايديكى

راح تسكنى طيارة مالهاش مطار

هم البلاد ياولاد بقو ليه كتار

ليه المسافات ليه الحدود

واللا ده ليل مالهوش نهار

آآآه ياحبايب وراح اشكى احزانى لمين

انتم بقيتو جوه قلبى قريبين

وفحضنكم مش حاكتم السر الدفين

انا ياحبايبى قلبى مابين وبين

الهى يجمع شملنا ويعيدنا لبلادنا مكرمين

ويحفظ اللى هنا واللى هنا قولو معايا ياناس آآآآآآمين

:unsure: mfb:

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

الاخت الكريمه .. ناش .. يسعدني دائماً أن يكون هناك حوار .. ولذلك أرجو ان يرتقي حواري الى قدر من يستمع اليه...

لكن في الغربه تكون الأضواء مسلطه علي تصرفات الجاليات المختلفه...ونجد كل جاليه تشتهر بصفه ما...قد تكون أيجابيه مثل تعاضد وتكاتف الجنسيه السودانيه بعضهم لبعض...أو تكون سلبيه مثل المشاهدات المذكورة في هذا الموضوع....

نعم .. كلام صحيح جداً .. وهذا مارميت اليه في ردي السابق .. لماذا لا نذكر ونركز قليلاً على ايجابيات المصريين بالخارج .. وكما تفضلتي وذكرتي صفه ايجابيه للسودانيين وازيدك من الشعر بيت .. بأنهم ايضاً مشهورين بالامانه .. ومشهورين بالعصبيه .. وبأن مخهم صعيدي جداً .. ولهذا يعذرهم الاخوه العرب احيانا ولا يلتمسون العذر للصعايده المصريون مع انهم صادقين في شعورهم ايضاً .. وكذلك الاخوه السودانيين مشهورون بالكسل الشديد .. وقد عشت بالسودان اربعة اعوام متتاليه واعرف عنهم الصفات الكثيره الحسنه وايضاً السيئه ..

من يسلط الاضواء ؟؟.. نحن طبعاً.. من يتكلم اكثر .. نحن طبعا .. من يود ان يريكي صفة الكرم الاعظم .. نحن طبعاً .. ولكن قد يتحول هذا الكرم الى ضيق و خنق للمكرم.. وقد يسئ المكرم فهم نية الكريم ..

لو قام كل مصري بأداء الواجب المنوط به كاملا وبدون تقصير ما الذي سيفيده إذا قام ببعض الطقوس الزائده ليبين لرب عمله علامات أنه تحت أمرة ورهن إشارته؟؟ سواء قام بواجبه في مصر أو الخارج...ما الفائده التي ستعود عليه سوي الحط من قدرة....؟

أختي العزيز ناش .. تمنيت ان تطرحي هذا السؤال على اعضاء الحكومه في مصر .. ولو أني مكانك لطرحته في صيغة استجواب على السيد .. سيد قراره ... وهل يكب الناس على وجوههم في النار إلا حصائد اعمالهم و السنتهم ..

اتريدن يا سيدتي ان نقوم بأعمالنا على أكمل وجه وبدون تقصير .. ونترك الرغي والكلام والنميمه والفتاوى والحكم على انفسنا وعلى الاخرين بحق وبدون حق ... كلا والله لن يكون ... نحن شعب لو حُرمنا من الكلام لمتنا كمداً ...

مش عارف اذا كنت قادر اوصلّلكم المعنى ولا لأ .. عايز اقول .. ان سلبياتنا اصبحت لا تعد ولا تحصى .. لدرجة اني تعبت نفسياً .. المشكله ان احنا بنحارب نفسنا .. مسلسلات .. افلام .. مؤتمرات حزب وطني .. قصص غير حقيقيه بالمره .. تُظهر وتلمح الى افكار سوداء لا يمكن بأي حال ان تصدر من انسان عاقل .. انا في بعض الاحيان بقول ان ابليس نفسه لازم يقعد يتفرج على الفيلم ده علشان يتعلم ..

الخمس سنين الاخيره .. من وجهة نظري احدثت تغييراً كبيراً في سلوك المصريين .. هناك صراع كبير بين من تّبقى من قيمه يحتذى بها ومن أصل من اصول العلم والمعرفه .. مثل حضرتك وكثيرون ... وبين من هم مغيّبون وهم أكثر ... صراع بين الثوابت والمتغيرات ..

أحياناً أجد ان الجهاد بين المؤمنيين والكفار لهو أهون بكثير من الجهاد مع .. الابناء .. الحكومه أكانت للشعب أم للبيت mfb: .. الشباب .. الناس النيو لوك ...

أما عن سؤالي عن الرضا .. فقد قصدته على وجه العموم .. ولي فيه مأآرب أخرى..

الخلاصه : المصريين بيتكلموا كتير .. سواء بالايجاب او بالسلب .. حقيقه علميه ثابته لا محاله .. وتلك مصيبة !!!

المشكله ان صوتهم عالي جداً وهمّ بيتكلموا .. سياسة الفضيحه .. وفي هذه الحاله المصيبة اعظم ..!!

تم تعديل بواسطة مسالم
رابط هذا التعليق

هونو عليكم ايها الاخوه قليلا اهدوا شويه اغيب يوم ارجع الاقى المناقشة

لماذا ننظر الى القضيه من داخلنا نحن لماذا لا ننظر من منظور الاخرين وانا حقولكم بعض الردود واريد كل منكم يعطيني اجابه لما ساقوله وربي عليا شاهد اننى لن ولم ازيد او انقص مما سأقوله مستعدين؟

1- حوار بيني وبين كفيلي حول المصريين

قال لى حكومتكم سبب بلائكم انتم شعب عريق وقوى كان من الممكن ان تكونوا قائد الدول العربيه لكن رئيسكم وحكومته هى السبب فيما يحدث باعوكم رخيص لاى مشترى تعرف ليه رواتبكم زهيده لان مكاتب السفر باعتكم الواحد مننا ينزل يجيب مثلا محاسب [اجر مرتفع يقوله ليه اجيبلك اتنين بالراتب المعروض .

2- حوار بيني وبين مريض نفسيا وهذا والله ماسأقوله ستتحاملون على لما سأقوله لكننى ساقوله بالحرف

كنت اشتغل فى المكتب وفعلا كنت مشغولا ومنكب على الحاسوب لحساسية عملى فالخطأ يضيع

جاءني رجلا للسؤال فى نطاق العمل ومد يده فوقفت نصف وقفه نظرا لوجود ملف على رجلى فلم استطع ان اقوم والا سيقع

قال لى قم الا تعرف كيف تسلم على اسيادك

قلت له مين اسيادى احترم نفسك وانت ترى انى مشغول

قال لى وما فى ذلك انت لا تعلم من انا

قلت له لا يهمني والحمد لله لن تأتى كى تعلمني الاحترام

قال لى انا فولان ابن فولان من قبيلة كذا وعندى كذا وكذا وكذا طبعا مش حقول اسامى لكنه سرد لى مايمتلك من ثروات

قلت له اهلا وسهلا برده بس انا ايش دخلى فيما تمتلك او من انت

قال لى عندى من المصريين مائه كلب يقبلون اقدامى كل صباح واه لو كنت تعمل معى كنت وقفت كلما ذكر اسمي

عندها ولم اشعر بنفسي الا والملف كان فى وجهه ودارت خناقه طبعا لن اذكر ماقيل فيها لكنكم يمكن التخيل

بعدها وجدت امم حولى ابوه واخواله واعمامه وابناء اعمامه والحمد لله جاء صاخب العمل وجلسنا مجلس رجال واخذت حقى كاملا يكفى انه تاسف لى فى الاخر واننى لم انجز له عمله او بمعنى اصح مشيت حلفانى اننى لم انجز ولو فيها نزولى مصر

ما الذى جعل هذا الرجل يصل بتفكيره بهذا المنطق عن اخوانه المصريون ؟؟

مصرى يعمل سباك :-

للاسف مثال اكثر من سيء عندما اجده امامى ويسلم على صاحب العمل واليكم ما يقوله بالحرف اسطوانه وحفظتها

عمى وعم الكل فينه ( انا عمامى ماتو كلهم ) انتظر لحظه اساله

اساله يقولى خليه دخل

الاقى قمة النفاق عمى وعم الكل كيفك و و وو ويقبل جبينه ويقول لحم كتافى من خيرك لولاك ميكونليش عيش هنا

يقوله انت مصرى خايس بغلظه ايش سويت وعندما يذهب يقول لى هذا خايس حرامى (مع ان الراجل بيتم العمل فى اقل وقت وعلى كفاءه عاليه ) ليه احنا رضينا نسوء سمعتنا بهذا المنظر؟؟؟

عميل اخر :-

قال لى والله انا ارتحت لما عرفت انك مصرى ذهبت الى جيرانك وجدت سودانى لم ارتاح فى التعامل معه

قلت له شكرا لك كله من ذوقك

قال لى اتعجب منكم كثيرا

قلتله لماذا ؟

قال لى :- انتم يامصريين من ساهم فى بناء هذا البلد ومنكم من علمنا فى المدارس والجامعات واكن لكم حبا كثيرا لكن ليه التدهور اللى وصلتوله ده فى بعض منكم اساء اليكم

قلت له فى كل مكان من هو السىء ومن هو الجيد وانت تعلم ان السيئه تعم والحسنه تخص

قال اتفق معك نعم لكن حكومتكم انهكتكم تماما جعلتكم تخرجون خارج بلدكم وتجدون صعوبات تعامل معنا ومع ذلك تصبرون بل والعكس المفروض ان تكون فى مكانه اعلى لكن الان اجد المصري يعمل فى كل مكان وباسعار زهيده

قلت له اولا العمل ليس بعيبا او حرام طالما شريف لكن الرواتب دى كلها ارزاق من عند الله

قال لى لكن اكثركم يسيء اليكم وانا احزن تماما لانى اكن لكم حبا خاص فمن علمنى القراءه والكتابه مصري وكان عظيما فى مكانه

لم اجد كلمه شكرا وسعاده لما قاله لكن حزنت لما قيل ايضا لماذا نسيء لادميتنا؟

صديق هندى:- طبعا ده ترجمه لانه لا يتكلم العربيه مجرد انجليزي واوردو

اعتز به كثيرا وكان يعمل معى وتحت اشرافى ومثقف ومتدين

قال لى انت تعرف صديق ليه يكرهون المصريين

قلتله ليه قالى مصري كثير الكلام لكن عمله مميز لكن الكلام غلاب على طبعه

قلت له وما رأيك فى عملى؟

قال اتعجب انك مصرى .....! عندها لم افرح بما قاله بل خزنت لما قيل نحن شعب يعمل لكن الصمت عدوه عند البعض

الاهل والاقارب :- هذا الكلام عام جدا وليس لاننى كنت مسافر

قالو لى عمرو انت تقول حاضر ونعم والابتسامه على وجهك وخصوصا لصاحب العمل ورئيسك فى الشغل ....! عشان ربنا يصلح حالك كده وميكنش فى مشكله هم يحبو الانسان المطيع

حاضر ماشي ولو غلطت حخليه يضربني بالالم او حبوس على ايده عشان يسامحنى وانا امتليء غيظا طبعا بعدها

احنا بنتكلم جد ياعمرو

يعنى اعمل ايه انا دلوقتى ان كان الشغل بالمنظر ده انا مش عاوز اشتغل مقدرش اقول حاضر ونعم الا لما اكون مقتنع لو ليا رأي تانى وانا شايف انى انا اللى صح عمرى ماقدر اعمله وياما تركت وظائف لهذا السبب

لكن السؤال هنا ليه ينظر الجميع ان سبب استمرارك فى العمل هو انك انسان مطيع ويجب ان تنافق رئيسك او صاحب العمل كى تستمر الا يوجد مجال لاظهار عملك وهوسبب كافى كى تستمر ؟

استاذ الكيمياء رحمه الله هو المدرس الوحيد اللى احببته فعلا

عندما قابلته بعد عدة سنوات من انهائي التعليم كان الوهن والضعف تملكه لكننى فرحت وكان من فرحتى له هاين عليا اقبل يداه فعلا لانى كنت اعشقه وانظر له على انه والدى فى لكننى تراجعت فلم انحنى امام احد سوي ربي بل واتتذلل له واخاف منه كثيرا لانه خالقى وانحنى ايضا لامى وابي فقط

لكن ماشعرت به هل هذا النفاق ؟ ام تقليل من ذاتى؟

جيران مصريين :-

عندما جئت وللوهلة الاولى فرحت تماما انه هناك مصريون حولى وجئت لاتعرف على مجموعة منهم اثناء التبضع

السلام عليكم ازي حضرتك .

نظر لى نظرة لم ينظرها لى بشر من قبل وكأننى كنت ألعنه او اسبه بعدها قررت ان اعيش بمفردى

هل اخطأت عندما فرحت ان اخوانى حولى ؟

اصدقاء مصريين :-

هناك البعض عرفنى لشخصى ونحترم بعضنا كثيرا ونتواصل دائما وهناك الكثير كان يعرفنى لمصلحة ما وبانتهاء المصلحه تبدأ الاسباب فى الظهور بل التهرب وبعده انقطاع وهذا للاسف الاغلبيه فى كل مكان اجد ذلك لكنه هنا الاكثريه

ما السبب الذى خلف هذا العيب في انفسهم؟ حب النفس ام الخوف من احصل على رزقه؟ام المصلحه فوق كل شيء؟

فما العيب هل العيب فينا داخلنا ام العيب فيهم اتاسف للاطاله لكنه مرتبط بالموضوع الذى طرح واعتذر منكم كثيرا ان كنت قد جرحت شعوركم لكنكم هنا اخوتى واطمأن فى الحديث معكم جميعا

شكرا وفى انتظاركم

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

Folana

صحيح داخله تدوري عليا ؟؟؟ ربنا يخليكي ليا يارب اهي دى بنت بلدي بصحيح ربنا يبارك لي فيكي وفي كل المصريين يارب ، كنت اتمنى تشاركينا برايك انتي اكيد ما اخدتيش بالك من قضية النهاردة

طبعا كنت داخلة أدور عليك...لانى ما كنتش بأشوف اسمك بين الموجودين...انت ماتعرفيش ان اول حاجة بأعملها انى اقرأ اسامى المتواجدين علشان أطمئن على كل اللى بحبهم...يعنى على المنتدى كله :lol:

الحقيقة موضوع النقاش الاخير مش حأقدر أقول رأى مفيد..لانى ماجربتش الاغتراب للعمل قبل كده ...ولا حتى زوجى...بنسافر للخارج لقضاء فترة من الاجازة فقط..او للحج والعمرة....يعنى اقصى فترة غربة بتكون مش اكتر من 20 يوم...ولا أحتك بأحد من المصريين وبالتالى ماعنديش فكرة عن اللى بتتناقشوا فيه...

لكن أعتقد ان الصورة دى موجودة فى كل مكان...يعنى ممكن هنا ايضا تجدى الموظف يداهن صاحب العمل لاسباب فى نفسه...اما يكون بيحبه فعلا...او يكون انتهازى ..او منافق..او بيقدم السبت علشان لما يعوز الاحد....

على اى حال الشخصية دى لها ابعادها النفسية اللى بتكون واضحة تقريبا للجميع الا صاحب الشخصية نفسها ......مش عايزة بس أغير خط سير الموضوع واخرج عن الفكرة الاساسية..

لكن فى النهاية هو اللى بيتعب نفسه وبيرهق اعصابه...وهو لوحده اللى شاعر انه بيضحى وبيجامل ..وعند اول موقف تلاقيه بيقول..شوف اللى ماطمرش فيه..ياما شلت له الشنطة وياما فتحت له الباب وهو مش مقدر...

بس كده...:roseop:

صباحك جميل.. :lol:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

أخي الكريم مسالم....

سواء أعترفنا أم لا نعترف...إلا أنه تبقي حقيقه واضحه جليه للعيان...نحن شعب أغلبه يعشق الكلام ويتقن فنه...شعب يفهم في كل شي وأي شيء...تجده يترك مابيده ليقف ويجادل...ليس لعرض قضيه معينه ..ولكن لينتصر لنفسه أولا....ثم اي شيء أو هدف ثانيا...

أحيانا أضبط نفسي متلبسه بحب الجدل ...لا لشيء ولكن إنتصارا للنفس...قد أتراجع عن الجدل الفارغ..وقد تأخذني العزة بالإثم فلا أعترف بأنني كنت مخطئه....وأستمر في عمليه الجدل المرهقه عصبيا وفكريا....

قد أستطيع السيطرة علي هذه الحاله بأن لا أدخل في نقاشات معينه...نهايتها معروفه...ولكن غيري قد تجرفه الحماسه وتجده تفرغ تماما للجدل حبا فيه ليس أكثر....

كون أني عرفت أن هناك داء في شخصيتي ومحاوله علاجه علي اي نحو...هذا شيء أيجابي...وأعتبرها وقفه مع النفس...فلماذا لا نقف جميعا تلك الوقفه...لنري عيوبنا ونحاول أن نصلح منها.....

الغريب أنني أكتشفت أكتشاف مذهل هنا في الغربه...وقد يكون هذا النموذج موجود في مصر...أن شخصيه الصديقه تتبدل إذا اصبحت أيضا زميله في نفس مجال العمل الواحد ولو كانت مثلا جارة وصديقه ومزميله تجدها تحمل ثلاث شخصيات متناقضه علي نحو غريب قد تكون شخصيات أيجابيه وقد تكون سلبيه....

ما أريد قوله أن الإنسان تتبدل قناعاته وما يؤمن به حسب موقعه في الجمله ...من كونه رئيس أم مرؤوس....

لو أن حكومتنا قامت بما عليها وجعلت لنا قيمه حقيقيه في أوطاننا لوقف العالم كله لنا إكبارا وتحيه...لإننا شعب قلما تجد له مثيل من الطيبه المفرطه والعاطفه الجياشه....والعبقريه التي شهد لها القاصي والداني...

يبدوا أن الخوف علي لقمه العيش جعلت الكثيرين يتنازلون عن أعز مايملكون علي أمل استرداد ما ضاع عندما تتوفر لهم الماده التي يذلون أنفسهم من أجلها...ولكنهم لا يدركون أن هذا التنازل قد اصبح معجون بدماءهم ولحمهم ولن يستطيعوا في يوم ما أن يتخلصوا منه....

......................................................................................................................

أخي الكريم عمرو.....

كل ماذكرته وكل ماقمت به ردا علي هذا الكم من محاوله إهانه المصريين هو شيء رائع...وسعدت به كثيرا ...وواثقه أن كل من قرا هذا الكلام دعا لك بظاهر الغيب أن يثبت أقدامك ويرفع من قدرك...

حاله تقوقع المصريين علي أنفسهم هنا في الغربه لها أكثر من تبرير...وأكثرها شيوعا أننا نعيش في ورشه عمل متواصل لا يوجد فيها مكان لزيارة وخاصه في أخر الأسبوع ...حيث الكل كتشوق ليجلس مع أسرته ويناقش أوضاعها....

أيضا لا تنسي أن هناك من تطبع بطباع أهل البلد وأصبح ينظر للإنسان الأعزب علي أنه شيء غريب ويتوجس منه خيفه وبالتالي يعامله معامله جافه حتي لا يفكر بالإقتراب منه واسرته...متناسيا وضعنا الإجتماعي في مصر وكيف أن هناك إنفتاح في العلاقه الإجتماعيه...حتي أنك تجده في الأجازات للمحروسه أصبح أكثر تقوقعا علي نفسه وذاته واسرته....وأخذ ينتقد كل شيء واي شيء لإنه أعتاد علي نمط حياة مغلق.....

إن شاء الله حينما ترزق بالزوجه الطيبه ستجد أذرع الكثيرين مفتوحه للترحيب بك....

إن الله مع الصابرين...

دمتم في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

.....

إن شاء الله حينما ترزق بالزوجه الطيبه ستجد أذرع الكثيرين مفتوحه للترحيب بك....

إن الله مع الصابرين...

دمتم في رعايه الله وحفظه

يارب يامدام ناش امتى بقى على فكره صديق دربي كان فرحه أمس :lol: كان نفسي اكون معاه عشان اقرصه فى ركبته :D

عزيزتي واختى الغاليه مدام ناش ادام الله ليكي نعمة العقل واشكرك لردك الجميل ودعاءك ايضا .

لكن لماذا تلك القوقعه التى يتقوقعها البعض عند النزول وانا ايضا لاحظت هذه القوقعه مع ان الصوره مختلفه هنا تجديه انسان ضعيف يجري جرى الوحوش فى البريه كما ذكر فى الحديث لكن داخل وطنه يجديه انسان اخر معتز جدا بنفسه لدرجه الغرور و التكبر وعندى مليون مثال ولا اتمنى ان اكون مثلهم او اى احد اعرفه اتمنى لو نكون فعلا شعب يتطبع بنا باقى الشعوب وليس العكس

بالنسبه لورشة العمل التمس للكثير العذر لاننى منا ذائقيها عمل متواصل دون اجازات راحه اسبوعيه لكن بما انى بمفردى فليس هناك فرق وان شاء الله سوف اعمل على تعديل تلك المأساه قريبا فقد قررت الرحيل الى اين لا اعلم !!!!

نحن شعب

تجدين المرح تجدين التكاتف الاجتماعى من ابناء البلد تجدين لون خاص له رونقه لا تشعرين به الا في أرضنا نحن شعب داخلنا خير لا تكفي الدنيا له

مهما اعطتنا الدنيا من خيرات واموال ومال وبنون لا نزال فقراء لكن الى من الى الله وليس العبد وان تناساها كثير من البشر فى كل مكان واعوذ بالله من ذلك

هذه السلبيات smk: اتمنى لو انها من قله وليس الكثر هذه السلبيات قشره ويمكنها ان تنقشع لتكشف عن معدن المواطن المصرى الجاد الحاد الكريم الاصيل العفيف النفس

هذه رسالتنا نحن للاجيال القادمه نزرع ما فقدناه داخلنا وان كنت لا اعتقد بمقوله فاقد الشيء لا يعطيه

فكل منا داخله جوهره مكنونه تسمي شخصيه مصريه اصيله وان انحرفت عند البعض فعلى البعض الاخر ان يحافظ عليها لنفسه وابناءه واهل بيته وكرامته من كرامه شعبه فهل من مجيب هل نحافظ على انفسنا هل نغض ابصارنا ونسد اذاننا عن ما تفعله حكوماتنا بنا لا والف مليون لا لكن من المفروض والواجب علينا ان نترك السلبيات وننظر الى جانبنا المشرق ونعتز بانفسنا مهما تجولنا فى هذا الكوكب ليشهد لنا العالم اجمع بعظمة المواطن المصرى وليس العكس

افتخر بكل مافى من مشاعر بعدد خلايا وذرات جسدي انها نشأت فى مصر وادعو الله لي ولكم الهدايه

وربنا انشا الله يكرمك مدام ناش انتى واسرتك ادعو ربي لكم بالرزق ودوام العافيه والصحه تحيه لكى اعتزازا بكي وبالحديث معكى :lol:

اليكس لوفر شكرا لموضوعك للمره الالف والمليون :roseop:

عمرو

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

حد يعرف الاغنيه بتاعة مدحت صالح وحبة مغنينين جداد كده

اسمها كل الطيور بتهاجر وبترجع ارضها سمعت مقطوعه منها على الاف ام بس معرفش اسمها كنت بدور عليها لانى بحبها ومتهيألى انها مناسبه للموضوع جدا كمان

بس ياريت اى حد موجوده عنده يرفعهالى عشان اعملها دون لود او يقولى بس على الاسم وانا ادخل اجيبها من اى موقع :lol:

شكرا عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

عليك نور اليكس لوفر هذة الصور اعادتنى للحياه من جديد اسكندريه وجمال اسكندريه اللى مفيش زيها فى الدنيا

بالنسبه للموضوع

فلا تعليق !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

عاشق بلدى :aslam:

عااااااااااااااااااااااااااشق تراب مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...