اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رابطة عشاق مصر (أليكس لوفر)

Recommended Posts

اهلا يا احمد اهلا بيك واهلا باعضائنا القدامى والمؤسسين :lol:

يا جماعة الرابطة في حب مصر كلها من شرقها لغربها من فوقها لتحتها مش بس اسكندرية

بس انت حظك كده بقى ان اغلب الاعضاء سكندريين :)

فين عمرو حورس محدش شافه

فين قرنفله وفين اماني واسكندرانية انا منتظراكم جميعا

:rolleyes: موجود ومتابع كل المواضيع

بس بدخل زائر مختفى متخفى معكم عمرو حورس يتكلم من قلب الوطن فترة اجازه فات منها شهر واسبوع وفاضل 21يوم

مرحبا بيكي يا اليكس وحمد الله على سلامتك ومرحبا بالاعضاء الجدد والقدامى سويه اليكم منى كل تحياتى وسلاماتى

كان معكم عمرو بن حورس من أرض مصر الغالية

سلام الله عليكم ورحمته وبركاته

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

• الردود 751
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

احلامك اوامر

شارع فؤاد

البورصة القديمة

عاوزين كمان

طيب واحدة كمان علشان الحبايب

مدرسة لسيه الحرية

حلويين الصور دى؟

تم تعديل بواسطة ssmaly
رابط هذا التعليق

و ادى خبر عن اسكندرية

عن لبيب : شبكات تصوير لشوارع و ميادين الاسكندرية

كتب طارق حمدي : تدرس محافظة الإسكندرية حاليا مجموعة من العروض التي تقدم بها عدد من الشركات الدولية المتخصصة لعمل شبكة تصوير لمدينة الإسكندرية تشمل جميع الميادين والشوارع الرئيسية وربطها بغرفة عمليات المحافظة.

وقال لبيب أن مشروع تصوير المدينة يأتي في إطار خطة محافظة الإسكندرية نحو الوصول إلي العالمية في المجال الحضاري أسوة بمثيلاتها من المدن العالمية مشيرا إلي أن عمليات التصوير تستمر علي مدار 24 ساعة يوميا ويتم ربطها بشبكة غرفة عمليات المحافظة والأحياء وإدارة مرور الإسكندرية .

وأضاف أن مدينة الإسكندرية عند تطبيق المشروع ستعتبر من أول محافظات الجمهورية تطبيقا للمشروع مشيرا إلي أن المشروع يساعد التنفيذيين علي متابعة العمل الميداني في أكثر من مكان في نفس الوقت والحيلولة دون وقوع أي تجاوزات من المخالفين والرجوع إليها في حالة الفصل في مشكلة أو عائق تتعرض له شوارع المدينة .

وفي سياق متصل أعلن محافظ الإسكندرية اللواء عادل لبيب أن وزارة النقل ستبدأ الأسبوع القادم في عمليات تطوير وتوسيع طريق الإسكندرية لقاهرة الصحراوي من مدخل الإسكندرية وحتى بوابة الرسوم للمدينة.

وقال لبيب في تصريح له اليوم"الخميس 18 ديسمبر 2008 " أن عمليات التطوير والتوسعة تشمل إضافة حارتين جديتين للطريق بواقع حارة إضافية للذهاب والعودة وذلك للقضاء علي التكدسات المرورية علي الطريق خاصة في فصل الصيف وتزايد أعداد المصطافين القادمين للمدينة حيث تصل أعداد السيارات التي تزور المدينة إلي فصل الصيف مايقرب من نصف مليون سيارة سنويا .وأضاف أنه يصاحب عمليات توسيع الطريق إعادة لرصف الطريق وتجميله وتشجيره بالإضافة إلي تكثيف وتقوية الإضاءة

[size="6"]لبيب ده طبعا محافظ الاسكندرية

يارب يكون فيه كاميرات تسجل الحفر اللى موجودة فى الشوارع

رابط هذا التعليق

صورة جميلة جداً يااااااااااااااااه اسكندرية كانت فاضيه كده ؟؟ ياريت يا ssmaly تحطلنا شوية صور تانيه

انا فرحان ان معظم اللي هنا اسكندرانيه الواحد في الغربه بيتمنى يشوف حد من ريحة اسكندرية

الواحد بجد واحشاه اسكندرية قوي :winner:

عايزين نرجع بقى !!

انا نزلت صور تانية علشانك فين التحية و التشجيع

عموما وصلت وشايك مشروب

مصر كانت احلى كتير زمان ولو شفت النيات القديمة فى اسكندرية احلى كتير من عمارة اللوتس

على فكرة انا رحت قبرص شفت حى مثل منطقة شارع شريف و الجمرك والمنشية

و اعتقد ان المبانى فى الاسكندرية كانت اقدم يعنى احنا كنا متقدمين فى البناء عنهم

تحب ان استمر فى الصور و الاخبار المتعلقة بالاسكندرية ولا الموضوع مش مهم؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ...

اردت ان اسجل مروري في هذا المكان الذي سردت فيه بعض من الذكريات التي لم ولن تنتهي من مخيلتي ..

ولم يكن هذا من فراغ ولكنه جاء بعد ان عايشنا مع صاحبة الموضوع الحنين الذي لم نفتأ نبحث عنه ..

وأعتذر عن تأخري في الترحيب والتهليل بعودة الغائب .. ولكنني كنت أبحث في اروقة المنتديات الاخري .. علني أجد من السطور المنظومه ما يثلج صدري .. من التنويه بطول الغياب ثم عودة النسيم والدفء لذكريات الامس واليوم..

عوداً حميداً لاليكس لوفر .. والى مزيد من الذكريات ... وربنا يجعله عامر إن شاء الله .. :lol:

تم تعديل بواسطة مسالم
رابط هذا التعليق

مره أخرى .. بعد مداخاتي السابقه والتي لم تكسر حاجز العشر دقائق .. اردت ان ارحب بجميع الذين اضافوا ذكرى او اخواتها ... ولكني تمنيت من الذين كتبوا مؤخراً في هذا الموضوع ومن الذين سوف يكتبوا ايضاً .. ان يسردوا بعضاً من ذكرياتهم للصور أو المواضيع التي يكتبوها .. يعني ايه الاماكن الممكنه التي أثرت فيهم عندما يلقون بشباك افكارهم في بحر الذكريات ..

ياريت نسمع ذكريات حقيقيه بالاضافه الى الصور إن وجدت .. :lol:

تم تعديل بواسطة مسالم
رابط هذا التعليق

صورة جميلة جداً يااااااااااااااااه اسكندرية كانت فاضيه كده ؟؟ ياريت يا ssmaly تحطلنا شوية صور تانيه

انا فرحان ان معظم اللي هنا اسكندرانيه الواحد في الغربه بيتمنى يشوف حد من ريحة اسكندرية

الواحد بجد واحشاه اسكندرية قوي :ninja:

عايزين نرجع بقى !!

انا نزلت صور تانية علشانك فين التحية و التشجيع

عموما وصلت وشايك مشروب

مصر كانت احلى كتير زمان ولو شفت النيات القديمة فى اسكندرية احلى كتير من عمارة اللوتس

على فكرة انا رحت قبرص شفت حى مثل منطقة شارع شريف و الجمرك والمنشية

و اعتقد ان المبانى فى الاسكندرية كانت اقدم يعنى احنا كنا متقدمين فى البناء عنهم

تحب ان استمر فى الصور و الاخبار المتعلقة بالاسكندرية ولا الموضوع مش مهم؟

معلش انا اسفه خالص على اللخبطه دي .. انا مش عارفه المنتدى ماله بيغيب اوي على ما يفتح وبقالي فتره مش عارفه اتصفح المواضيع من كثرة البطء في عرض الموضوع واخيرا لما اتصلح الحال .. الاقي عرض المواضيع شكله غريب اوي عباره عن عرض لقائمة الردود ولازم اضغط على رد رد علشان اتشوفه مش قادره اقرا كل الردود مع بعض زي الاول مش عارفه اعالج الموضوع ده ازاي ومنين اغير طريقة عرض المواضيع ...

عموما انا مش قادره اقولك اد ايه عجباني الصور وطبعا لازم تكمل وتهتم دي اسكندرية .. ولو عندك صور لقبرص والاحياء دي برضه ياريت ترفقها ، حقيقي مش انا اللي احييت الموضوع انت اللي احييته باهتمامك ومتابعتك الف شكر

رابط هذا التعليق

مره أخرى .. بعد مداخاتي السابقه والتي لم تكسر حاجز العشر دقائق .. اردت ان ارحب بجميع الذين اضافوا ذكرى او اخواتها ... ولكني تمنيت من الذين كتبوا مؤخراً في هذا الموضوع ومن الذين سوف يكتبوا ايضاً .. ان يسردوا بعضاً من ذكرياتهم للصور أو المواضيع التي يكتبوها .. يعني ايه الاماكن الممكنه التي أثرت فيهم عندما يلقون بشباك افكارهم في بحر الذكريات ..

ياريت نسمع ذكريات حقيقيه بالاضافه الى الصور إن وجدت .. :ninja:

مسالم .. اهلا بيك والف مرحبا .

انا رجعت بس مالقيتش حد من اعضاء الرابطه خالص دكتور شامي عدى وسلم ومشي

عمرو حورس لسه شايفه مشاركتك حالا ... بس زي ما قولت طريقه عرض ردود المواضيع معذباني مش عارفه الم الردود كلها مع بعض اهلا بيك ونورت مصر سلملي على الناس كلها هناك

الباقيين بقى لا اعلم عنهم شي ماعدا العضو النشيط ssmaly هو اللي بيشجع ربنا يكرمه :sad: واديك شايف نازل بذكريات وصور ومش مقصر

وحشتنا ذكرياتك وحاويك يالله ارجع خلينا نحيي الرابطه مرة تانية .

انا وضلني ايميل النهارده فيه صور الاسكندرية في الشتاء مش قادره اقولك عمل فيا ايه رهييييييييييييييبه يا اسكندريه صيف وشتا بس مش واخدين بالكم ان الاسكندرانيين بيحبوها في الشتا اكتر ,,

رابط هذا التعليق

أعذرينى يا أليكس أنا لسه جاى من كندا......و كنت مشغول فى التوبيك بتاعى...

ما أقدرش ابدا استغنى عن حبايبى الاسكندرانية

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اخواني الاعزاء

انا مهندس ميكانيكا واعمل باحدي الشركات في القاهرة براتب جيد (حوالي 4000 جنيه) ومتزوج ولدي طفل رضيع ولقد رزقني الله بعقد عمل في هيئة مياه وكهرباء دبي في جبل علي بدبي براتب حوالي 8500 درهم شاملة كل شيء(اساسي +بدلات) ومن الممكن السكن في كرفان بجانب موقع العمل مع 2 من الزملاء ب200 درهم ولكن لا يوجد سكن للمتزوجين........وانا في حيرة كبيرة من قبول العقد او رفضه حيث ان العمل بالحكومة(هيئة مياه وكهرباء دبي) له عدة مزايا كالاستقرار ولكني بعد قرأتي لأراء اغلب المقيمين في الامارات فؤجئت بارتفاع اسار المعيشة والسكن خاصة وانا افكر في استقدام زوجت و ابني بعد سنة فارجو افادتي ولدي بعض الاستفسارات:

1-ما متوسط اسار الايجار في الشارقه وما حقيقة ان المسافة بينها وبين دبي تاخذ 1.5ساعة للازدحام

2)هل هناك بديل افضل وارخص من الشارقة (اوصاني البعض مدينة العين وهل هي بالفعل تقع بالقرب من جبل علي (اين يقع جبل علي-سمعت انه علي حدود دبي)

3)كم يبلغ متوسط الصرف الشهري بالتفصيل لاسرة صغيرة (اكل-فواتير كهرباء و غاز -نت)

4) لو حد عنده معلومات عن العمل في هيئة مياه وكهرباء دبي...ياريت يفيدني

ارجو النصيحة وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...